Olemme (siis minä olen) rakentaneet taloa puolitoista vuotta viimeisen vuoden siinä asuen. Rakensin viimeisimpänä projektina terassin. Kopioin terassin kaiteen korkeus mitoituksen tehtaan kuistin kaiteesta josta omatekoinen jatkuu. Juuri kun sain n. 15m kaidetta tehtyä (oli helvetillinen työ) ja maalattua sukulaismies toteaa kuulleensa remontti-reiskan ohjelmasta :) että kaide kuuluu olla 100cm korkea. Sitä mittaamaan ja todettiin että 94cm se on. No vaimo vetää ihan kauheat pultit ja otetaan oikeasti matsia pari tuntia. Syy: minun olisi pitänyt ymmärtää että näin ei saa tehdä. Perusteluni: en ole rakentamisen ammattilainen ja mielestäni pitää pystyä olettamaan että talotehtaan suunnittelijat ja pystytysporukka on.
Sitten opiskelen rakentamismääräyksiä finlexistä ja mittailen tehtaan kaiteita. Havaitsin että ne ovat liian matalat niin että jos asennusporukka olisi asentanut ne tarpeeksi ylös niin alarako olisi ollut vieläkin enemmän liian suuri kuin se jo oli. Eli koko kaide oli väärin suunniteltu jo tehtaalla. Lisäksi kaiteen raot olivat liian isot jne jne. Koko kaiteen suunnittelu oli siis totaali fiasko, yksikään sen mitta ei täytä ohjeita. Syyllinen tähän siis tehtaan arkkitehti tai rakennusinsinööri. Kaiteen myös hyväksyi paikallinen rakennustarkastaja niin piirustuksissa kuin tarkistuksessa, samoin valvoja ei ollut millään sen suunnittelusta vaikka näin jälkikäteen voin viisaana todeta että se on jo silminnähden laiton kun sen ohjeen on kerran nähnyt..
Minä: Miten olisin voinut osata tehdä tämän oikein kun ammattisuunnittelija ei osannut tehdä sitä oikein??
Vaimo: Nyt ei puhuta tehtaan suunnittelijoista vaan SINUSTA...
Ihan oikeasti ei meinaa huumori riittää, itkettää ja naurattaa, ihan absurdi keskustelu.
Rakentamismääräykset ja naisenlogiikka.
13
3512
Vastaukset
- Nimetön
Ei se remonti reiska niitä rak.määräyksiä ole tehnyt.
Minun mielestä kaidekorkeus on 90 CM
Ja ohjeet löytyy ympäristöministeriön sivuilta - kuulostaa siltä
että vaimolla oli jotain muuta hampaankolossa, joko jotain sinun aiemmin sanomaasi/tekemääsi tai sitten jotain muuta ikävää sattumusta. Ellet sitten ole vaimolle leveillyt olevasi ehdoton rakentamisen sankari. Saattaa itseltäkin tuontyyppisiä miehelle päästä lipsahtamaan, kun on oikein huono päivä.. mutta eihän se silti oikein ole.
- .........
Kaks tuntia matsia joistain kaiteista? Oisko sulla mitää mahkuja sanoa, että nää on tässä nyt, ja jos haluaa toisenlaiset, voi tehdä itse?
- mitä merkitystä tällä on?
Ensinnäkin tuntuu järjettömältä että kaiteen korkeus olisi jossain määrätty sentilleen tai että kaiteen raot olisi jossain muussa kuin turvallisuusmielessä määritelty.
Toisaalta, mitäpä helvetin väliä sillä on vaikka olisikin? Ei kukaan virkamies tarkastele mittanauhan kanssa ihmisten kaiteita.
Koko "ongelma" on kyllä niin keksimällä keksitty ettei mitään rajaa.- Taju pakenee...
Kyllä se siellä rakennusmääräyksissä on 90cm jos putoamiskorkeus alle 300cm, PAITSI jos on asuinrakennuksen kaide jolloin aina 100cm. Kaiteen ali ei saa mennä 60mm x 60mm laatikko, välistä se oli vähän isompi.
http://www.finlex.fi/pdf/normit/6376-F2.pdf
kaiteet sivu 7 ja tämä kyseinen taulukko sivu 8 yläreunassa.
Siinä oli vielä sukulaismies kuulemassa kun vaimo julistaa heti keskustelun aluksi, "sinä et sitten osaa tehdä mitään oikein". Kyllä masensi miestä. En väitäkkään kaikkea osaavani, sitä varten on ammattimiehet, mutta n. 1000h töiden jälkeen ihmetyttää tuommoiset kommentit. Vapaapäivät rakennan aamusta iltaan ja siihen on kommentti: koko päivä olit taas "rakentamassa" etkä saanut mitään aikaan. Sitten pitäisi vielä lukea kaikki rakentamismääräykset ensin läpi jolloin menisi käytännössä tupla-aika. Olen kyllä lukenutkin kun on semmoisia projekteja että pitää, kuten tallin perustusten tekeminen jne.
Hoh-hohhoijaa..
Toinen "hauska" kommentti oli talon maalaamisesta kun n. 50 litraa olin muutamaan päivään yksin sutinut talon seiniin ja tulin illalla klo 21 sisälle. "Tänne sitä heti tullaan kun lapset on saatu nukkumaan, ihan hyvin voisit vielä pari tuntia maalata niin saisit tuonkin valmiiksi". Just. - Taju pakenee....
Taju pakenee... kirjoitti:
Kyllä se siellä rakennusmääräyksissä on 90cm jos putoamiskorkeus alle 300cm, PAITSI jos on asuinrakennuksen kaide jolloin aina 100cm. Kaiteen ali ei saa mennä 60mm x 60mm laatikko, välistä se oli vähän isompi.
Siinä oli vielä sukulaismies kuulemassa kun vaimo julistaa heti keskustelun aluksi, "sinä et sitten osaa tehdä mitään oikein". Kyllä masensi miestä. En väitäkkään kaikkea osaavani, sitä varten on ammattimiehet, mutta n. 1000h töiden jälkeen ihmetyttää tuommoiset kommentit. Vapaapäivät rakennan aamusta iltaan ja siihen on kommentti: koko päivä olit taas "rakentamassa" etkä saanut mitään aikaan. Sitten pitäisi vielä lukea kaikki rakentamismääräykset ensin läpi jolloin menisi käytännössä tupla-aika. Olen kyllä lukenutkin kun on semmoisia projekteja että pitää, kuten tallin perustusten tekeminen jne.
Hoh-hohhoijaa..
Toinen "hauska" kommentti oli talon maalaamisesta kun n. 50 litraa olin muutamaan päivään yksin sutinut talon seiniin ja tulin illalla klo 21 sisälle. "Tänne sitä heti tullaan kun lapset on saatu nukkumaan, ihan hyvin voisit vielä pari tuntia maalata niin saisit tuonkin valmiiksi". Just.Joku tuossa aiempana arveli josko jotain oli hampaankolossa valmiiksi. Ei pitänyt olla, oli rouva vielä kuusi tuntia kaupungilla shoppailemassa samana päivänä ja minä hoidin kotona kolmea lasta. Ei hänellä usein näin luppopäiviä ole, mutta sinä päivänä oli joten luulisi että oli rentoutunut.
Nimerkki En tupakoi/ryyppää/käy vieraissa, eikö mikään riitä? :) - näytät
Taju pakenee.... kirjoitti:
Joku tuossa aiempana arveli josko jotain oli hampaankolossa valmiiksi. Ei pitänyt olla, oli rouva vielä kuusi tuntia kaupungilla shoppailemassa samana päivänä ja minä hoidin kotona kolmea lasta. Ei hänellä usein näin luppopäiviä ole, mutta sinä päivänä oli joten luulisi että oli rentoutunut.
Nimerkki En tupakoi/ryyppää/käy vieraissa, eikö mikään riitä? :)tämän keskustelun vaimollesi tai muuten käytte asian läpi. Muuten ongelma on juuri siinä; eli et osaa tuoda julki tuntemuksiasi niin että vaimosi ymmärtää että olet tosissasi. Joka ei rakenna itse tai tee muuten käsin töitä ei ymmärrä urakkaa eikä siksi pysty sitä kunnioittamaan. Ota vaimo mukaan seinälle/rakentamaan jne, vain osallistumalla voi tajuta mitä teet. Tai jos on rahan päälle kerro kuin paljon vieraan työnä maksaa, se voi herättää hieman arvostamaan panostasi.
- narsistin kohdannut
näytät kirjoitti:
tämän keskustelun vaimollesi tai muuten käytte asian läpi. Muuten ongelma on juuri siinä; eli et osaa tuoda julki tuntemuksiasi niin että vaimosi ymmärtää että olet tosissasi. Joka ei rakenna itse tai tee muuten käsin töitä ei ymmärrä urakkaa eikä siksi pysty sitä kunnioittamaan. Ota vaimo mukaan seinälle/rakentamaan jne, vain osallistumalla voi tajuta mitä teet. Tai jos on rahan päälle kerro kuin paljon vieraan työnä maksaa, se voi herättää hieman arvostamaan panostasi.
Narsistisesti persoonallisuushäiriöisen mielestä toisen antamat ohjeet ovat "alistuneen/alistetun" uhittelua, eikä yhteistyöstä tule mitään. Kun sitten mies palaa "yksinäisestä" työstä kotiin, niin haukutaan osaamattomaksi tai väärin tehdystä työstä ja kotiin palataan kuulemma vain nukkumaan ja seksin toivossa.
Toki voihan toinen olla vähän väsy ja joskus sanoa :) mutta kun tilanne rupeaa olemaan vuosien pituinen, niin voi epäillä joutuneensa narskun uhriksi. Eli ei kannata välittää tilapäisestä jutusta, vaan kannattaa ottaa asiasta selvää ihan keskustelupohjalla. Narsku lupaa ja pettää, eli puheissa on valhe ja petos. Toki narsku on erittäin taitava puheissaan ja kaikki on jonkun toisen syytä. Valheelliset puheet eivät kuitenkaan kestä pitkässä juoksussa. Ikävää on tosin, että onnistuvat yleensä (1,5-4 vuotta) uusilla valheilla ja lupauksilla pimittämään persoonallisuushäiriönsä.
Asiantuntijoiden on vaikea tunnistaa narskua. Ei siis ihmekkään, että vaatii puolisolta vuosien lähellä olemista ennen epäilyn heräämistä. Narsku on pysyvä ominaisuus, josta ei ole parannusta, joten ainut lääke oman tilanteen parantamiseksi on Pakeneminen (Henkeäsi voidaan jopa uhata, kun lähtösi ilmenee. Pako turvakodin kautta ei ole perusteetonta miehenkään lähtiessä.) Lähestymiskiellot ja käräjöinti ovat varteenotettavia vaihtoehtoja irtautuessa Narskusta. Tyypillisen narskun ajatusmalli on "kosto on ikuista", joten mitä kauemmas pakenet, sen parempi. Näin pääset helpoimmalla, jos olet saanut narskun vaivaksesi. - §-kommenttia
Taju pakenee... kirjoitti:
Hoh-hohhoijaa..
Toinen "hauska" kommentti oli talon maalaamisesta kun n. 50 litraa olin muutamaan päivään yksin sutinut talon seiniin ja tulin illalla klo 21 sisälle. "Tänne sitä heti tullaan kun lapset on saatu nukkumaan, ihan hyvin voisit vielä pari tuntia maalata niin saisit tuonkin valmiiksi". Just.Tuota noin, mielestäni olet ymmärtänyt asian vähän väärin...
Olennainen on tässä lauseessa:
"Kaide tulee rakentaa, kun putoamiskorkeus ylittää 500 mm ja putoamisen
tai harhaanastumisen vaara on olemassa."
Miten korkea se terassisi on? Jos putoamiskorkeus on alle 0,5 m eikä putoamisen tai harhaanastumisen vaaraa ole, niin sääntöjen lukemisen voi lopettaa jo tuossa kohdin. Muut määräykset ovat vain tuota pääsääntöä tarkentavia alapykäliä. Niitä noudatetaan vain, kun vastaus kysymyksiin "onko putoamiskorkeus vähintään 50 cm" ja "onko putoamisen ja harhaanastumisen vaara olemassa" voi molempiin vastata kyllä. Huomioi että pykälässä lukee JA eikä TAI, eli molempien ehtojen pitää tosiaan täyttyä. - Minäkin tuun täältä sängyn ...
Taju pakenee.... kirjoitti:
Joku tuossa aiempana arveli josko jotain oli hampaankolossa valmiiksi. Ei pitänyt olla, oli rouva vielä kuusi tuntia kaupungilla shoppailemassa samana päivänä ja minä hoidin kotona kolmea lasta. Ei hänellä usein näin luppopäiviä ole, mutta sinä päivänä oli joten luulisi että oli rentoutunut.
Nimerkki En tupakoi/ryyppää/käy vieraissa, eikö mikään riitä? :)äkkiä se akka. No en minäkään oo uskaltanu :)
- -ukko-
konkreettisen tilanteesi kanssa. Tahdon vaan ilmaista sympatiaa.
Naiset osaa monia ällistyttäviä asioita: ne osaa puolata lankaa ja ommella muototyynyjä: ne osaa yhtä aikaa puhua puhelimessa, vahtia lapsia, paistaa jauhelihaa ja pilkkoa chiliä. Kaikista muista naisten taidoista puhumattakaan.
Maailmassa on kuitenkin yksi asia, jota normaali nainen ei hallitse ja se on rakentaminen. Naisilla ei ole mitään käsitystä rakentamisen perusteista: että rakentaminen ei ole vain sitä, että paukutetaan lautoja ristiin ja rastiin ja lopputuloksena on komia autotalli, grillikatos, talon eteläinen siipi tai jotain vaatimattomampaa.
En tiedä, mistä johtuu, että niinkin monitaitoiset ja osaavat ihmiset menettävät kaiken suhteellisuudentajunsa nimenomaan silloin, kun on kyse rakentamisesta. Puheesi ovat kovin tuttuja: koskaan suunnittelu ei ole tyydyttävää, sen lisäksi että se kestää liian kauan. Koskaan hankinnat eivät ole oikeita, sen lisäksi että ne ovat liian kalliita. Koskaan toteutus ei ole tarpeeksi nopea, sen lisäksi että jälki on amatöörimäistä. Koskaan rakentamiseen käytetty aika ei saa olla pois perheen yhteisestä ajasta, sen lisäksi että se on inhottavaa kun joka paikka on aina ihan sotkussa.
Tähän kaikkeen liittyy erityisesti se, että naisen mielestä jokainen remontti alkaa pinnasta: ensin tehdään se, mikä näkyy: rakenteita voi ronkkia sitten myöhemmin, kunhan ei pilaa uusia nättejä pintoja...
Olen aina yrittänyt olla palstoilla "tasapuolinen". Nyt oli pakko purkautua, aihe liippasi niin läheltä omia kokemuksia. Joo, vähän hävettää tämmönen, mutta pistänpä ketjuun kuitenkin.- Taju lähtee...
Tässä olen galluppia tehnyt työkavereiden joukossa :) että kuka tietää mikä on terassinkaiteen minimikorkeus. Taloja rakentaneita kavereita ja eipä tienneet nekään, en ole yksin.
Pakkohan se on sanoa, hyvä vaimo hän on. Loistava lasten kasvattaja ja hoitaja. Eipä ole minusta vastaavaan laatuun niiltä osin. Rahankäytössä pistämätön, minä olen siinä tunne, hän järki. En voi sanoa että huonosti olisin valinnut vaimon, enhän tyhmä ole ;)
Mutta jotkut asiat, ihan vain muutamat, hieman joskus naurattavat ja toisinaan raivostuttavat. Ja tämä on yksi niitä. Ajankäytöstä ei ole itsellänikään suunnitteluvaiheessa useinkaan paljon tajua, mutta ei hänellä sitäkään. "Näin kauan olet jo tehnyt eikä mitään ole vieläkään valmiina" jne jne.
Narsisti kommentti oli hauska, ihan kuin hän puhuisi minusta. Ei hän nyt narsisti ole, lähes täydellisen epäitsekkyyden perikuva mitä tulee lapsiin. Minä nyt olen vähän siinä sivussa sitten. Julma sanoissaan hän kyllä osaa olla. Aivan armoton, kovimmatkaan solvaukset eivät jää sanomatta kun oikein innostuu.
No tää on tätä. En valita, mutta nyt kyllä piti avautua kun oli NIIIIIN absurdi keskustelu.
- tarkkuus kannattaa
Kehottaisin tarkkuuteen jokaisessa vaiheessa, myös laskujen tarkastuksessa. Nollia voi olla liikaa ja osa tavaroista saattaa puuttua. Kaikille tapahtuu virheitä ja sinun ja vaimosi tehtävänä on huolehtia teidän taloon kohdistuvat asiat.
Jos vaimosi tunsi rakennusmääräykset paremmin, niin miksi ihmeessä hän ei puuttunut epäkohtaan ajoissa? Jos on yhtä tietämätön, niin silloin on turha syytellä sinua. Laitappa vaimo opiskelemaan määräyksi, niin saatte vastuuta jaettua.
T:Nainen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1185181- 472849
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332802Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺302498Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭231879- 1181647
En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä101640- 961389
Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231385Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101348