Millainen materiaali pyörätielle ?

Jussi M

Olen innokas sauvarullaluistelija ja kunnan isät kysyivät minulta millainen asfaltti sopii parhaiten rullaluisteluun.

Onko kenelläkään oikeaa tietoa asiasta vai onko käännyttävä Lemminkäisen puoleen ?

13

1053

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mikä kunta?

      Ai oikein kysyvät mielipidettä? Jos noin on niin tosi hieno juttu!

      Paras alusta rullaluisteluun (ja pyöräilyyn jne.) on mahdollismman sileäpintainen asfaltti ja se syntyy mahdollisimman hienojakoisesta kiviaineesta.

      • Auvo K

        Hauska veikko toi koutsi. Sulla on täällä tosi mukavia muitakin kysymysheittoja. Varmaan huippu veto on toi Tuija 27v kysymys parhaasta seurasta. Veti meikeläisen tosi mustaksi kateudesta. Cool, cool!Peräti Brasiliasta asti tulit kyselemään seuraa. Muutaman hyvän heiton murjasit ja yhteenvedon vastauksista. Jussi M kunnan isien konsulttina ja Tuija 27v Brasiliasta - heh-heh-heeeeh!

        Paha juttu vaan, että kaikki ei tykkää kaikista jutskista ja häipyvät näistä maisemista. Niin, se Raision bussi!


    • DiRulla

      Yksi keljuimmista asvalttiin liittyvistä jutuista on pitkittäiset aurausurat, joita syntyy, kun aurankuljettaja ei laiskuuttaan viitsi säätää auran korkeutta. Olen parina viime vuonna heittänyt pari lippaa tällaisesta urasta, kun fillari ei noussutkaan uran pohjalta ylös.

      Auroissa ei saisi olla teräksisiä luistinkiskoja alla, tai sitten kiskojen pitäisi olla leveämpiä kun nykyiset. Espoossa auraajat raiskaavat kävelytiet ihan käsittämättömän nopeasti. Kehä II varrella on perin uusi asvaltti paikoitellen jo pahasti urilla esimerkiksi niissä pitkissä laskuissa on muutama kohta, joita on syytä varoa. Urille auraaminen ei muuten ole ihan pieni ongelma talousmielessäkään.

      Asvaltit ovat aina uusina hyvä. Bitumia on silloin vielä paljon ja pinta sileä, mutta eroosio, suola, hiekotus ja huono auraus syövät bitumin ja kiviaines tulee joka kevät enemmän ja enemmän näkyviin. Mitä hienompaa kiveä sen vähemmän täristää ja sen vähemmän rullausvastusta. Ero uuden ja vanhan asvaltin välillä on todella hurja.

      Arvelen, että rullaluisteluun optimaalinen sidosaine ei välttämättä olisikaan bitumipohjainen aine vaan joku sitkeämpi, jonkinlainen kumi, tartan tms., mutta liekö jo liian kallis ratkaisu.

      Enhän minä näistä mitään tiedä :)

    • Auvo K

      ja laitetaan sekaan hiekkaa ja kiveä. Korkeintaan puoli senttistä kiveä sekaan. Jos ei riitä tämä karkea tuumaus, varmaan joku toinen korjaa tai täydentää. Ollaanhan me asiantuntijoita! Ei muuta kuin lisää vastauksia, rullaluistelijat!

      Ongelman ydin:
      1) Kunnan isien ongelma: kunnan isät tyhminä eivät osanneet kysyä suoraan Lemminkäiseltä tai vaikkapa Helsingin kunnan isiltä, siellähän asiasta on tehty tutkimuskin tai Oulun kunnan isiltä, Ouluhan on Suomen pyöräilykaupunki tai Turusta, siellähän tehdään asfaltti rullaluisteluunkin --- mutta yllätys yllätys eivät kysyneet asiantuntijoilta vaan päättivät kuluttaa aikaa hukkaan ja kysyivät sinulta - varmasti hakivat nimesi puhelinluettolosta, että tuossa on Jussi M, kysytäänpä siltä!
      2)Jussi M:n ongelma: Sinulla onkin nyt pallo ja se ongelma hallussasi, kun et osannut sanoa kunnan isille, että a) älkää minulta kysykö - en itsekään tiedä tai b) miettikää itse tai c) menkää kysymään jostakin instanssista, joka oikeasti tietää tai d) asfaltin tulee olla mahdollisimman hienojakoista ja tasaista.

      Päätitkin ratkaista ongelman näin: Jussi M sanoi kaupungin isille, kiva kun tulitte puheilleni suuressa viisaudessanne, sillä minulla on hyviä kavereita Suomi 24:ssa, jotka ratkaisevat puolestanne tämän ongelman. Kysyit varmasti vielä lopuksi: Mistä tiesitte, että olen rullaluistelija?

      Jokohan tuo Raision bussi tulee? Bontit on tossa olalla onneksi! Bont rulez. Sveitsissä on käyty ja Berliinissä aika parani silmissä.

    • parempi on

      Liian hienojakoinen asfaltti on melko tahmean oloista, eli rullasto ei rullaa niin hyvin kuin hieman karkeammalla pinnalla, veikkaan että tuossakin asiassa on joku optimikohta, eli ei liian sileää eikä liian karkeaa. Turun matorata on melko optimi karheuden suhteen, käy testaamassa, siinä rullaa todella hyvin.

      • on liian

        hienojakoista eli tahmeaa (?!) asfalttia?


      • eki.
        on liian kirjoitti:

        hienojakoista eli tahmeaa (?!) asfalttia?

        Ihan uusi asfaltti(bitumi ei ole kulunut ollenkaan pois) voi tuntua tahmealta - tuskin kuitenkaan juuri hidastaa.

        Karkeuden suhteen - karkeampi tuntuu selvästi hitaammalta, mutta ei nopeudessa oikeasti suurta eroa ole sileään verrattuna. Tämä siis PK-seudun "omilla reiteilläni", joissa todella surkeaa(hidastaa oikeasti menoa) asfalttia on pyöräteillä todella vähän, esimerkkinä Kehä III Varistosta länteen noin 3,5km. Muitakin lyhyitä pätkiä on mutta ne on pääosin alle 1km pituisia. Autotiet sitten erikseen, ne saattavat olla todella surkeita.

        Lähinnä karkeus vaikuttaa luistelumukavuuteen...


      • Jussi M
        on liian kirjoitti:

        hienojakoista eli tahmeaa (?!) asfalttia?

        Kiitos vinkeistä, lähinnä kaiketi rullaluisteluun sopii pinta, jossa on vähän kiviä. Eivät kunnan herrat minusta muuten olleet kiinnostuneet, kunhan kyselivät.


      • Auvo K
        Jussi M kirjoitti:

        Kiitos vinkeistä, lähinnä kaiketi rullaluisteluun sopii pinta, jossa on vähän kiviä. Eivät kunnan herrat minusta muuten olleet kiinnostuneet, kunhan kyselivät.

        Konsulttityön ensimmäinen ja vaativa osio on siis valmis. Sitten vaan raportoit työsi paperille ja luovutat konsultointiraportin kunnan isille sovittuun aikaan mennessä.

        Kai pyysit kunnon palkkion, ettei kukaan pääse syyttämään alan palkkioiden polkemisesta? 5000 euroa reilusti pöytään pienestäkin konsulttihommasta nykyaikana! Tämä on erittäin tärkeä näkökohta näissä hommissa. Vähän olisit voinut jatkaa mielipiteiden vaihtoa täällä, koska otos jää nyt tosi pieneksi (vain pari kolme mielipidettä). Yleensä tällaisessa haastatteluluonteisessa tutkimuksessa kuuluisi saada vähintään 20-20 haastattelua tai mielipidettä. Olis saatu aikaan suurempi mielipiteiden kirjo otokseen, jolla olisi jo painavaa merkittävyyttä kunnan pyöräteiden kehittämisessä. Jollakulla olisi saattanut löytyä jokin painava mielipide asiaan, jos olisit jaksanut odottaa. Koska olit näin hätäinen, epäilen, että et tehnyt oikein minkäänlaista työsuunnitelmaakaan. Mutta pelasta nyt mitä pelastettavissa on ja tee kunnon raportti. Sateista on ulkonakin, joten aikaa sinulla pitäisi olla kaikesta päättellen raportin kirjoitteluun. Muista! Älä sekaannu näihin vaalirahasotkuihin!


    • tekniikkavirheet tulevat esiin

      Rullaluistelijan taivas on päästä vetämään sileällä asfaltilla keltaisilla mehumattereilla. Niin minustakin alussa tuntui, mutta sitten kaikki muuttui.

      Vetelin innoissani maksimiojennustuspuristuksia. kuten Mantia tai Beggin tytär ikään, mutta sitten huomasin, että maksipuristus onnistuu minulta vain jokatoisella puristuksella! Eli jokatoinen puristus menee ihan harakoille. Luisteluni on siis täysin toispuoleista. Autoilussa käytettäisiin termiä ohjaus puoltaa.

      Nyt kaipaisin palstalaisilta neuvoja, että miten puoltava ohjaus helpoiten korjataan?

      • liikaa videoita

        Ajattele myös ympäristö, missä luistelu tapahtuu. Usein videot tehdään kuvausta varten. Lisäksi peiliauton perässä. Nopealla radalla Weinfeldenissa tai muualla. Tai sprinttiharkoissa. Silloin tehdään maksimeilla. Ei ne niitä maksimipuristuksia tuolla maratonilla tee, vaan siellä mennään minimipuristuksilla säästellen letkassa ja tarkkaillaan irtiottoja ja muita joukkueita.

        Jos puhutaan vain maratonista double push on syntynyt maratonia varten. Double push = marathon stroke alun alkaen. Käytännössä se soveltuukin siihen. Sitä voidaan myös käyttää ratamatkoilla ja vaatii silloin teknistä valmiutta käyttää sisäpuristusta nopeassa vauhdissa. Dp on maratontekniikka par exellance. Ei ainoastaan sen vuoksi, että dp:ssä voimia kuluttava staattinen liukuvaihe on jäänyt pois, vaan myös siksi, että siinä paljon vastakkaisia vipuvoimia ja liikeratoja, jotka tasoittavat voimankäyttöä useammille lihasryhmille. Pikaluistelussakin jäällä on pikku hiljaa osattu ottaa koko kroppa puristukseen. Ennen oli staattinen liuku ja voimia vievä "hevosen potku" sivulle kaikki kaikessa.


      • kuiteskii
        liikaa videoita kirjoitti:

        Ajattele myös ympäristö, missä luistelu tapahtuu. Usein videot tehdään kuvausta varten. Lisäksi peiliauton perässä. Nopealla radalla Weinfeldenissa tai muualla. Tai sprinttiharkoissa. Silloin tehdään maksimeilla. Ei ne niitä maksimipuristuksia tuolla maratonilla tee, vaan siellä mennään minimipuristuksilla säästellen letkassa ja tarkkaillaan irtiottoja ja muita joukkueita.

        Jos puhutaan vain maratonista double push on syntynyt maratonia varten. Double push = marathon stroke alun alkaen. Käytännössä se soveltuukin siihen. Sitä voidaan myös käyttää ratamatkoilla ja vaatii silloin teknistä valmiutta käyttää sisäpuristusta nopeassa vauhdissa. Dp on maratontekniikka par exellance. Ei ainoastaan sen vuoksi, että dp:ssä voimia kuluttava staattinen liukuvaihe on jäänyt pois, vaan myös siksi, että siinä paljon vastakkaisia vipuvoimia ja liikeratoja, jotka tasoittavat voimankäyttöä useammille lihasryhmille. Pikaluistelussakin jäällä on pikku hiljaa osattu ottaa koko kroppa puristukseen. Ennen oli staattinen liuku ja voimia vievä "hevosen potku" sivulle kaikki kaikessa.

        Kysyn nyt kuitenkin yhtä asiaa. (Silläkin uhalla, että joku yrittää taas keksiä jonkun tosi "kivan " kommentin, joka ei oikeasti ole edes hauska)

        ASIAAN. Minulle on opetettu, että potkun leveys sivulle olisi korkeintaan seuraavan levyinen: seisot suorana, laitat toisen jalan eturenkaan sivulle niin pitkälle kuin se menee ilman kurottamisia, sitten koko kisko maahan ja wot, siinä olisi puristuksen leveys. Miltä kuulostaa? Käytännössä vaikuttaa hyvältä.
        Tuo mainitsemasi "hevosen potku" sivulle vaikuttaa kuvaavalta termiltä siihen, kun yrittää kauhiasti työntää sivulle ja yhä vaan leveämmälle, saamatta kuitenkaan yhtään lisää vauhtia, sitä vaan yrittää näyttää hyvältä leveine potkuineen. Mitä ajattelet tästä?


      • keskinopeus
        liikaa videoita kirjoitti:

        Ajattele myös ympäristö, missä luistelu tapahtuu. Usein videot tehdään kuvausta varten. Lisäksi peiliauton perässä. Nopealla radalla Weinfeldenissa tai muualla. Tai sprinttiharkoissa. Silloin tehdään maksimeilla. Ei ne niitä maksimipuristuksia tuolla maratonilla tee, vaan siellä mennään minimipuristuksilla säästellen letkassa ja tarkkaillaan irtiottoja ja muita joukkueita.

        Jos puhutaan vain maratonista double push on syntynyt maratonia varten. Double push = marathon stroke alun alkaen. Käytännössä se soveltuukin siihen. Sitä voidaan myös käyttää ratamatkoilla ja vaatii silloin teknistä valmiutta käyttää sisäpuristusta nopeassa vauhdissa. Dp on maratontekniikka par exellance. Ei ainoastaan sen vuoksi, että dp:ssä voimia kuluttava staattinen liukuvaihe on jäänyt pois, vaan myös siksi, että siinä paljon vastakkaisia vipuvoimia ja liikeratoja, jotka tasoittavat voimankäyttöä useammille lihasryhmille. Pikaluistelussakin jäällä on pikku hiljaa osattu ottaa koko kroppa puristukseen. Ennen oli staattinen liuku ja voimia vievä "hevosen potku" sivulle kaikki kaikessa.

        on yli 40 km/h, niin ei siellä hirveästi säästellä ja mennä minimipuristuksilla. 110 milliset renkaat ja kolumbialaiset ovat tuoneet ihan uuden vauhdin WIC-kisoihin. Sen ovat katkerasti Suomen ja Eestin Foxit saaneet myös kokea.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 103
      1869
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1835
    3. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1834
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1573
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1350
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1310
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1296
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1281
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1242
    Aihe