Näin Impinpäivän kunniaksi tämä asia-aloitus.
Miten sana Impi taipuu?
36
1246
Vastaukset
- Imppi.
Ainakin puhutaan immenkalvosta...
- Papeete1
Immin, Impiltä. Impille, Impiin, Impistä.
Menikö edes sinnepäin?- Papeete1
suminagashi kirjoitti:
kertoa :)
Pihtari :)
Mä muutankin niitä Immyn, Immyltä.. ääh, ei noikaan kuulosta hyvältä. Tyhmä nimi, ei tommosta saisi kenellekkään antaa! - vänkyrä-nainen
Papeete1 kirjoitti:
Pihtari :)
Mä muutankin niitä Immyn, Immyltä.. ääh, ei noikaan kuulosta hyvältä. Tyhmä nimi, ei tommosta saisi kenellekkään antaa!Helpommin taivutettavat nimet kunniaan!
Impi vallan pois almanakasta. vänkyrä-nainen kirjoitti:
Helpommin taivutettavat nimet kunniaan!
Impi vallan pois almanakasta.vika ole, jos meidän esi-isät on sorvanneet selkokielen :)
- vänkyrä-nainen
suminagashi kirjoitti:
vika ole, jos meidän esi-isät on sorvanneet selkokielen :)
olisivat saaneet miettiä kahteen kertaan ennenkuin nimen ovat valinneet.:) Eiks ennenvanhaan tiedetty, mitä impi tarkoittaa, vai miks vanhankansan ihmiset piti sitä kivana nimenä? :)
- gek-ko
vänkyrä-nainen kirjoitti:
olisivat saaneet miettiä kahteen kertaan ennenkuin nimen ovat valinneet.:) Eiks ennenvanhaan tiedetty, mitä impi tarkoittaa, vai miks vanhankansan ihmiset piti sitä kivana nimenä? :)
seksuaalisuuteen oli luonnollisempaa eikä tällä tavoin hysteeristä niin kuin nyt.
Impi oli oikein hyvä nimi. vänkyrä-nainen kirjoitti:
että silloin elettiin sitä "valkoinen huntu ja tytär" aikaa parhammillaan ja nimi "Impi" oli isin ja äipän toiveiden vertauskuva :)
- vänkyrä-nainen
suminagashi kirjoitti:
että silloin elettiin sitä "valkoinen huntu ja tytär" aikaa parhammillaan ja nimi "Impi" oli isin ja äipän toiveiden vertauskuva :)
neitseellisyyden ihannointia. Toisaalta lutkittelija varmaan omalle lapselleen tai vaimolleen kaipaisikin varmaan jotain tuonkaltaista nimeä ;D
vänkyrä-nainen kirjoitti:
neitseellisyyden ihannointia. Toisaalta lutkittelija varmaan omalle lapselleen tai vaimolleen kaipaisikin varmaan jotain tuonkaltaista nimeä ;D
että ennen ei käytetty sanaa neiti, vaan neitoset olivat impyeitä ja siitä seurasi nimi Impi ja hieman tämän jälkeen syntyi yleisnimitys kaikille tyttärille "Neiti". Sillä ei liene mitään tekemistä alkusanan "neitsyt" kanssa ;D
Joten yhden Impyen Impi-tyttären toivorikkaat vanhemmat lanseerasivat tietämättään kaikkien käyttöön toivoa antavan yleisen nimityksen "Neitonen" "Neiti", josta sittemmin sanalla "Neiti" on siirrytty nimittämään tössyköitä miehiäkin :)
- vänkyrä-nainen
immelle..jne..
Mihin muotoon sen haluat taivuttaa? :)
Toisaalta erisnimenä se se usein taivutetaan puhuttaessa "Impille" jne... - taivuttelija:
Impi, Impimpi, Impein.
- erisnimi Impi
taipuu Impin, Impille, Impiltä mutta adjektiivi impi menee sitten immen, immelle, immeltä.
- ...
Sinun mielestäsi aloituksesi varmastri on hyvä. Mulle se kuitenkin toi mieleen ainoastaan nikkivarkaasi.
Kertoisitko minulle ensin, että miten (vaikkapa, esimerkiksi..) sana "Mikko" taipuu? Sen jälkeen voisin yrittää (kaavasi mukaan) taivuttaa sinulle sanaa "Impi".
Hyvää nimipäivää jokatapauksessa jokaiselle Immelle!
-e.Wjo minunkin nikki varastettu? Olisi jo aikakin, olen kokenut syrjintää nikkini varastamattomuuden takia :)
SE taipuu vähän samaan logiikkaan, kuin isoisän isoisän repun repun reppu.- ...
suminagashi kirjoitti:
jo minunkin nikki varastettu? Olisi jo aikakin, olen kokenut syrjintää nikkini varastamattomuuden takia :)
SE taipuu vähän samaan logiikkaan, kuin isoisän isoisän repun repun reppu."Onko jo
suminagashi 11.6.2008 klo 20.36
jo minunkin nikki varastettu? Olisi jo aikakin, olen kokenut syrjintää nikkini varastamattomuuden takia :)"
No olen mä joskus nähnyt rekkaamattoman suminagashinkin.:( En ajattele sun kokevan erityistä syrjintää. Palstalle piereskelystä kiinnostuneet pitävät siitä varmasti huolen.:/ *khh*
Hyvä. Kuitenkin: tässä se, mitä kysyinkin:
"SE taipuu vähän samaan logiikkaan, kuin isoisän isoisän repun repun reppu."
Lupaan miettiä. Nyt on kyllä yks juttu just tossa, mikä vaatii huomiota... Kerron taivutuskaavan ehkä myöhemmin. Eiköhän "impi" kuitenkin liene melko helppo sinulle, ajatellen pohtimaasi taivutuksen ongelmaa.:)
-e.W ... kirjoitti:
"Onko jo
suminagashi 11.6.2008 klo 20.36
jo minunkin nikki varastettu? Olisi jo aikakin, olen kokenut syrjintää nikkini varastamattomuuden takia :)"
No olen mä joskus nähnyt rekkaamattoman suminagashinkin.:( En ajattele sun kokevan erityistä syrjintää. Palstalle piereskelystä kiinnostuneet pitävät siitä varmasti huolen.:/ *khh*
Hyvä. Kuitenkin: tässä se, mitä kysyinkin:
"SE taipuu vähän samaan logiikkaan, kuin isoisän isoisän repun repun reppu."
Lupaan miettiä. Nyt on kyllä yks juttu just tossa, mikä vaatii huomiota... Kerron taivutuskaavan ehkä myöhemmin. Eiköhän "impi" kuitenkin liene melko helppo sinulle, ajatellen pohtimaasi taivutuksen ongelmaa.:)
-e.Wtaivutukseen löytyy isoisän repusta ja miehen logiikan järjellisyyden pohjalta, "asia-aloitus" avauksessa oli hämäystä :)
- ...
suminagashi kirjoitti:
taivutukseen löytyy isoisän repusta ja miehen logiikan järjellisyyden pohjalta, "asia-aloitus" avauksessa oli hämäystä :)
Itse ajatelin Impi-nimisiä ihmisiä. Samaten ajattelin sitä, että tänään on heidän nimipäivänsä.
-e.W ... kirjoitti:
Itse ajatelin Impi-nimisiä ihmisiä. Samaten ajattelin sitä, että tänään on heidän nimipäivänsä.
-e.Wtää avaus on viedä loppuun asti, vaikka meinaa tullakin katumapäälle :)
- ...
suminagashi kirjoitti:
tää avaus on viedä loppuun asti, vaikka meinaa tullakin katumapäälle :)
Pakko ainakin sanoa, että sulla on tietynlaista pokkaa. Ehkä pitäisi ihailla sitä. Itsestäni ei olisi vastaavaan.
:)
-e.W ... kirjoitti:
Pakko ainakin sanoa, että sulla on tietynlaista pokkaa. Ehkä pitäisi ihailla sitä. Itsestäni ei olisi vastaavaan.
:)
-e.Wmahtaa, kun luoja antoi rajalliset eväät matkaan ;D
- ...
suminagashi kirjoitti:
Tusinakasvio toi muuten mieleen sen nahkatukka-uimari Antti Kasvion :)
huumorisi kesti "tusinakasvion". Olin siis oikeassa, kun uskalsin siten veikata.
Aloituksesi oli ihan aiheellinen ja eilistä Impin- päivää kunnioittava.:) Sitä vain tossa pelkäsin, että ketjuun eksyisi joitakin turhan pervoilijoita pilkkaamaan Impi-nimeä, mutta havaitusti ei näyttäisi (mitä olen vilkaissut) olevan niin. Hyvä. Ja taivutuskaavojakin varmasti sait.
Impikin vois muuten olla niitä nimiä, jotka saattaisivat taas hyvinkin olla tulossa muotiin. Nythän esim. monia pitkiä perinteitä omaavia tms. suomalaiseen kulttuurihistoriaan vahvasti liittyviä nimiä suositaan aika paljonkin (esim. "Aino" etc.).
-e.W
- gek-ko
Ei ole mukavaa olla ainoa aloittelija ja huomiohuora.
"Geminaatalliset etunimet ovat astevaihtelussa samoin kuin yleisnimet. Muista etunimistä astevaihtelu saattaa puuttuakin, jos yhtäläisyys yleisnimen kanssa olisi häiritsevä tai jos nimen taivutusmuodot astevaihtelun vuoksi eroaisivat jyrkästi nominatiivimuodosta.
Impi, Impin"
Leino pirkko, Suomen kielioppi s.60, Otava 1989 Impi, Impimpi, Impimpimppi.
- gek-ko
niinhän se tietysti taipuu.
- vänkyrä-nainen
millaselle kaarelle vaan jos on tarpeeks notkea.
Monikko immet
Partitiivi impeä
Inessiivi immessä
Elatiivi immestä
Illatiivi impeen
Adessiivi immellä
Ablatiivi immeltä
Allatiivi immelle
Essiivi impenä
Translatiivi immeksi
Abessiivi immettä
Monikon partitiivi impiä
Monikon inessiivi immissä
Monikon elatiivi immistä
Monikon illatiivi impiin
Monikon adessiivi immillä
Monikon ablatiivi immiltä
Monikon allatiivi immille
Monikon essiivi impinä
Monikon translatiivi immiksi
Monikon instruktiivi immin
Monikon abessiivi immittä
Monikon komitatiivi impineenet tulen katumapäälle tämän avauksen takia, mutta vastauksesi jälkeen tunne itseni totaaliseksi hölmöksi, koitan selvitä kaikesta huolimatta reppuni kanssa :)
runontaja kirjoitti:
itsekin tehnyt Ei kukaan uskoisi, että noi asiat pysyy mielessä kovin pitkään :)
- koskapa..
taipuu eri tavalla riippuen siitä, onko kyseessä nomini impi=neitsyt vai erisnimi Impi.
Jos on kyse erisnimestä, niin menee näin:
Impit
nominatiivi Impi, Impit
genetiivi Impin, Impien
akkusatiivi Impi, Impin, Impit
partitiivi Impiä (sama myös mon.)
essiivi Impinä, Impeinä
translatiivi Impiksi, Impeiksi
inessiivi Impissä, Impeissä
elatiivi Impistä, Impeistä
illatiivi Impiin, Impeihin
adessiivi Impillä, Impeillä
ablatiivi Impiltä, Impeiltä
allatiivi Impille, Impeille
abessiivi Impittä, Impeittä
komitatiivi Impineen, Impeineen
(instruktiivi Impein (sama myös mon.)) koskapa.. kirjoitti:
taipuu eri tavalla riippuen siitä, onko kyseessä nomini impi=neitsyt vai erisnimi Impi.
Jos on kyse erisnimestä, niin menee näin:
Impit
nominatiivi Impi, Impit
genetiivi Impin, Impien
akkusatiivi Impi, Impin, Impit
partitiivi Impiä (sama myös mon.)
essiivi Impinä, Impeinä
translatiivi Impiksi, Impeiksi
inessiivi Impissä, Impeissä
elatiivi Impistä, Impeistä
illatiivi Impiin, Impeihin
adessiivi Impillä, Impeillä
ablatiivi Impiltä, Impeiltä
allatiivi Impille, Impeille
abessiivi Impittä, Impeittä
komitatiivi Impineen, Impeineen
(instruktiivi Impein (sama myös mon.))"Impi" ei eritelty onko kyse erisnimestä vai ei.
- Levemir
runontaja kirjoitti:
"Impi" ei eritelty onko kyse erisnimestä vai ei.
suomenkielessä saa nykyisin käyttää kumpaa tahansa muotoa ko. erisnimen haltija haluaa.
- Mr.Kalluppi
Miehen logiikkaa parhaimillaa. Tämä aloitus laittaa meidät miehet koville, miettimään sanojen todellista merkitystä. Itse luin aloituksen huolimattomasti, siksi luokittelin sanan taipumattomien sanojen kastiin. Vähän samaan tyyliin kuin naapurimme ikuinen poikamies, jolla ei koskaan naista ole ollut. Hän on siis "saamaton". Ei kovinkaan kaukana, asuu toinen vastaavanlainen poikamies, jolla ei myöskään naista ole koskaan ollut. Hänkin on siis "saamaton". Kumpainenkin ovat mitä ahkerimpia työnperään, joten sellaisesta "saamattomuudesta" ei täten ole kyse. Näin ollen kumikin esimerkkitapauksistani ovat yhtä "saamattomia", joten sana ei yksinkertaisesti voi taipua heidän kohdallaan ainakaan tyyliin; minä sain, sinä sait. Sama pätenee sanaan impi.
Jk. Sinä tosin kirjoitit aloituksessasi impin isolla I:llä, joten meinasin mennä harhaan kun ajatelin omilla aivoillani;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135253
- 675054
- 914124
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753610Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603208- 432801
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521924- 401800
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628