Viime syksystä tämän vuoden alkuvuoteen asti nostin erään kunto-ohjelman avulla juoksukuntoni niin, että pystyn juoksemaan reilut 30 min yhteen putkeen helposti. Nyt kevättä kohden aloin saman tekijän ohjelmalla nostaa juoksukuntoa tuntiin. Juoksin n. 4 viikkoa vanhoilla, tavallisilla lenkkareilla, joissa on pelkästään erittäin kuluneet kantapäävaimennukset. Joskus, jos jouduin juoksemaan syystä tai toisesta vähän matkaa asfaltilla, sain kipuja säärien etuosaan, luuhun. Mutta ne eivät juurikaan lenkkejäni pilanneet, sillä venyttelen aina ennen ja jälkeen sekä välipäivinä harjoitan vatsaa, selkää ja jalkoja kotona painojen kanssa.
Nyt sitten ostin uudet kengät, harjoitusviikolle 5. Siihen sisältyi 12 min juoksua, 2 min kävelyä, 12 min juoksu, 2 min kävely, 12 min juoksu, eli yhteensä n. 40 min. Näitä kertoja oli kaksi plus sitten 30 min yhtä mittainen juoksu ilman taukoa.
Aivan uskomaton kipu iski kumpaankin jalkaan, säären sisäreunoille! Aivan uskomaton! Ihan täysin kosketusarka, mutta hieroin niitä reippaasti ja vaiva parani viikon tauolla juoksusta. Epäilen, että se oli jonkinlaista penikkatautia.
Uudet kenkäni ovat Asicsen Gel-1130.
Nooh, tauon ja parantumisen jälkeen otin viikon 5. uudelleen - ja eikös kivut palanneetkin takaisin! RAIVOSTUTTAVAA!
Johtuuko kengistä? Asiantunteva myyjä ne minulle möi, en tosin käynyt askelklinikalla... nyt olen menossa, mutta en tiedä, uskoisinko tulosta, jonka sieltä saan. Vai käynkö vain ostamassa peruslenkkarit kantapäävaimennuksella jostain citymarketista? Tuntuu, että ne on paremmat kuin sadan euron kengät joissa on ns. "kaikki herkut".
Onko kellään samoja kokemuksia? En usko, että kipu tulee mun omasta askeltamisesta (olisihan se kaiketi tullut jo ajat sitten!!), vaan luulen, että asiantuntijan kengät sen aiheuttavat.
Kommentteja?
Penikat ja asics
32
10521
Vastaukset
- ;;;___;;;
voi toki johtua kengistä, tai ainakin ne ovat saattaneet pahentaa jumitusta säärissä. Juoksumääräsi ovat niin pieniä, että pärjännet kyllä ihan hyvin halvemmillakin lenkkareilla.
- maratonman
Huonoilla lenkkareilla hankittu penikkatauti (tai väärällä treenityylillä) ei lähde lankkareita vaihtamalla, vaan se vaatii aika pitkän levon kokonaan juoksusta. Kuukauden paussi jolloin et juokse metriäkään luultavasti auttaa, kunnes luukalvo on parantunut ja sen jälkeen hyvin varovainen ja uusi harjoittelutyyli uusilla kengillä. Ohjeita saat esim. Juosija-lehdestä ym.
- keskustelun aloittaja
maratonman kirjoitti:
Huonoilla lenkkareilla hankittu penikkatauti (tai väärällä treenityylillä) ei lähde lankkareita vaihtamalla, vaan se vaatii aika pitkän levon kokonaan juoksusta. Kuukauden paussi jolloin et juokse metriäkään luultavasti auttaa, kunnes luukalvo on parantunut ja sen jälkeen hyvin varovainen ja uusi harjoittelutyyli uusilla kengillä. Ohjeita saat esim. Juosija-lehdestä ym.
Siis minulla ei nimenomaan ollut juurikaan mainittavia vaivoja ennen asics-kenkiä! Joskus juostessa asfaltilla lenkin jälkeen oli hetken jalat kipeänä, mutta venyttely ja hieronta auttoivat aina!
Väärästä treenityylistäkään tuskin on kyse, koska treenailen loppuunsa aika vähän, kahtena-kolmena päivänä viikossa enkä juokse edes tuntia. Sitä paitsi seuraan erästä ohjelmaa, jonka otin yhdestä kirjasta ja ohjelman avulla mitään muita ongelmia esim. jaksamisen kanssa ei ole koskaan tullut.
Enkä usko, että kuukauttakaan taukoa tarvitsen; juoksin siis näillä uusilla jalat kipeäksi ja viikon tauolla parani. Aloitin taas juoksun uusilla kengillä, ja taas kahden kerran jälkeen kipeytyi. Kyllä se johtuu kengistä.
Taidankin ostaa seuraavaksi jotkut perusvaimennuksilla olevat peruslenkkarit, mutta sitä ennen palaan parantumisen jälkeen vanhojen lenkkareiden pariin; jos kipu palaa/tulee niilläkin, kyllä se vika on sitten jossain muussa.
Enkä minä edes muuta toivo, kuin että voisin juosta 30- 600 min kaksi-kolme kertaa viikossa. Eli en ole mikään maratonille pyrkijä - eikö minun tapauksessani sitten peruskengät riitä..?
ps. minulla joskus nuorempana oli penikkatauti; eri kohdassa kuitenkin kuin nyt. Silloin se tuntui säären etuosassa, luussa. Nyt kipu on säären sisäreunoilla, voimakkaammillaan nilkasta ylöspäin... - maratonman
keskustelun aloittaja kirjoitti:
Siis minulla ei nimenomaan ollut juurikaan mainittavia vaivoja ennen asics-kenkiä! Joskus juostessa asfaltilla lenkin jälkeen oli hetken jalat kipeänä, mutta venyttely ja hieronta auttoivat aina!
Väärästä treenityylistäkään tuskin on kyse, koska treenailen loppuunsa aika vähän, kahtena-kolmena päivänä viikossa enkä juokse edes tuntia. Sitä paitsi seuraan erästä ohjelmaa, jonka otin yhdestä kirjasta ja ohjelman avulla mitään muita ongelmia esim. jaksamisen kanssa ei ole koskaan tullut.
Enkä usko, että kuukauttakaan taukoa tarvitsen; juoksin siis näillä uusilla jalat kipeäksi ja viikon tauolla parani. Aloitin taas juoksun uusilla kengillä, ja taas kahden kerran jälkeen kipeytyi. Kyllä se johtuu kengistä.
Taidankin ostaa seuraavaksi jotkut perusvaimennuksilla olevat peruslenkkarit, mutta sitä ennen palaan parantumisen jälkeen vanhojen lenkkareiden pariin; jos kipu palaa/tulee niilläkin, kyllä se vika on sitten jossain muussa.
Enkä minä edes muuta toivo, kuin että voisin juosta 30- 600 min kaksi-kolme kertaa viikossa. Eli en ole mikään maratonille pyrkijä - eikö minun tapauksessani sitten peruskengät riitä..?
ps. minulla joskus nuorempana oli penikkatauti; eri kohdassa kuitenkin kuin nyt. Silloin se tuntui säären etuosassa, luussa. Nyt kipu on säären sisäreunoilla, voimakkaammillaan nilkasta ylöspäin...Et ole siis kokeillut lävätä kuukautta, joten et voi tietää. Kyllähän vääränlaiset kengät kipeyttää terveet jalat, mutta jos se luukalvon tulehdus ei ole hävinnyt kuin vähän niin se uusii. Mistä tiedät että jalat paranivat? Usko pois, se on itsepäinen hoidettava. Olen itse kokenut sen eikä viikko riittänyt.
- maratonman
maratonman kirjoitti:
Et ole siis kokeillut lävätä kuukautta, joten et voi tietää. Kyllähän vääränlaiset kengät kipeyttää terveet jalat, mutta jos se luukalvon tulehdus ei ole hävinnyt kuin vähän niin se uusii. Mistä tiedät että jalat paranivat? Usko pois, se on itsepäinen hoidettava. Olen itse kokenut sen eikä viikko riittänyt.
Unohtui sanoa että yleensä ei jalat saisi koskaan tulla paljon yhtään kipeäksi treenatessa eikä sen jälkeen. Ainoa jonka itse tunnen normaaliksi harjoituskivuksi, on maitohapposärky pitkän lenkin lopussa. Ja se menee kyllä terveellä ohi siinä kun maitohappo on hävinnyt. Ja se särky on itse lihaksessa, ei luun lähellä. Pitäisi pyrkiä nostamaan lenkkeilyn määrää nollasta sillä tavalla, ettei lihakset kipeydy ollenkaan seuraavanakaan päivänä. Venyttely ennen ja jälkeen ja sitten kunnon palautusjuomaa, jossa on oikeita aminohappoja korjaamaan mahdollisia mikrovaurioita.
- keskustelun aloittaja
maratonman kirjoitti:
Unohtui sanoa että yleensä ei jalat saisi koskaan tulla paljon yhtään kipeäksi treenatessa eikä sen jälkeen. Ainoa jonka itse tunnen normaaliksi harjoituskivuksi, on maitohapposärky pitkän lenkin lopussa. Ja se menee kyllä terveellä ohi siinä kun maitohappo on hävinnyt. Ja se särky on itse lihaksessa, ei luun lähellä. Pitäisi pyrkiä nostamaan lenkkeilyn määrää nollasta sillä tavalla, ettei lihakset kipeydy ollenkaan seuraavanakaan päivänä. Venyttely ennen ja jälkeen ja sitten kunnon palautusjuomaa, jossa on oikeita aminohappoja korjaamaan mahdollisia mikrovaurioita.
En ole kertaakaan kärsinyt lihaskivuista. Nostelen puntteja ja jumppaan jalkoja kotona aina maltillisesti, ja juostessa on ollut joskus "tärähtelyä" kun juoksen asfaltilla. Onneksi asfaltilla minun ei tarvise pitkiä matkoja juosta...
kipua ei ole tuntunut kolmeen päivään. Kysyit, mistä tiedän, että jalat on parantuneet - ilmeisesti en mistään, siihen sinä vihjaat. Totta on, että olet varmasti kokeneempi juoksija kuin minä, mutta minä olenkin enemmän sellainen "minusta tuntuu"-juoksija. Lenkille en lähde, jos ei ole fiilistä (yleensä on liiaksikin fiilistä) ja juostessa, ihan alussakin kokeilin erilaisia asentoja ja jalan liikettä, jotta löytäisin sen minulle sopivan rytmin ja askelluksen. Lenkillä kuunteleen kroppaani - miltä jaloissa tuntuu, käsissä, hartioissa... Minusta kroppa kertoo heti, jos jotain on pielessä.
Siksi, kun se ei nyt enää kerro, että jalkoihin sattuu, lähden kokeilemaan muutamaa juoksuaskelta vanhoilla kengillä - ei vain malta pysyä poissa enää!
Kiitos kommenteistasi, saa(pitää!) kommentoida lisää!
säären sisäsyrjä kipeeks kans asicsen pronaatiotuetuilla kengillä.. sit ostin nimbukset ja niillä ei menny ku oli neutraalit, ds-traineritkin ostin ja niissä tuki on pieni niin nekin jalkani kesti. mulle parhaat kengät on asicsen nimbukset ja ds-trsinerit
- keskustelun aloittaja
---mulla meni kans säären sisäsyrjä kipeeksi! Mun asicset on lievästi pronaatiotuetut. Johtuukohan kipu tästä pronaatiotuesta?
Asics gel 1130 on tarkoitettu normaaleille tai lievästi pronavoiduille jaloille... keskustelun aloittaja kirjoitti:
---mulla meni kans säären sisäsyrjä kipeeksi! Mun asicset on lievästi pronaatiotuetut. Johtuukohan kipu tästä pronaatiotuesta?
Asics gel 1130 on tarkoitettu normaaleille tai lievästi pronavoiduille jaloille...sulla ei sais sit olla ollenkaan sitä pronaatiotukea. Asicsella nimbuksissa ei ainaskaan oo sitä ja tietysti sit muissa merkeissäkin löytyy. luulen aika vahvasti että se johtuu nyt pronaatiotuetuista kengistä.
- Asic GEL 1120
Minulla kävi juuri samoin. Olen aiemmin lenkkeillyt vanhoilla edullisilla Puma-lenkkareilla.
Sitten ostin Adsic Gel-1120 lenkkarit (ovat vastaavat 1130 kanssa)
ja ongelmat alkoivat heti ensimmäisen kävelylenkin jälkeen.
Ensinnäkin päkiöiden alla on jokin "kohouma", joka painaa päkiää ja etenkin iso ja keskivarvas kipeytyvät, varsinkin vasemmassa jalassa. Lisäksi päkiät puutuvat ja tulee kramppeja jalan ulkosyrjälle.
Kengissä on myös tunne että varpaat taittuvat sisäänpäin.
Myös nilkat ja sääret kipeytyvät. Kokeilin sinnikkäästi kolmea lenkkiä mutta jalat ja jalkapohjat kipeytivät niin pahasti että oli vaikeuksia jo päästä liikkeelle.
Hintaa näilä kengillä oli 100 euroa. Siis miten noin hakalaia kenkiä edes myydään???
Olen muuten lukenut useita urheilufoorumeja ja nuo Asicin jalkineet tuntuvat aiheuttavan paljon jalkaongekmia. Olisiko lesti jotenkin liian kapea ja vääränmallinen? Päkiä ahdingossa.
Kaivoin kellarista takaisin vanhat parhaat päivänsä nähneet Pumat ja jalat on toipuneet lähes ennalleen.
Pumä-kengässä on mukava leveä lesti ja varpailla ja päkiällä on tilaa liikkua. Mitkä kengät olisivat vastaavia? Löytyykö esim. Nikeltä ja Aditakselta mukavalestisiä kenkiä? Reebok, Puma ja Sauconyhan ovat mukavalestosiä mutta niitä ei ole paikkakuntani urheilukaupoissa.- Asic Gel 1120
Myyjä suositteli noita kenkiä ylipronaaation vuoksi, mutta eipä noista apua ollut.
Pitää katsella toisilta merkeiltä vastaavia. - keskustelun aloittaja
Luin kans, että asicsen gel 1120 on ongelmallinen.
Ja jos se vielä on vastaava gel 1130 kanssa niin - voi sanonko mikä. Ois pitänyt ennen "ammattilaisen" neuvoja lukea näitä keskustelufoorumeita.
Harmi, kun kaupassa ei kenkiä voi kävelyä kummemmin koettaa. Voi, kun saisi käydä hieman juoksemassa ja mielellään vaikka pitää viikon koekäytössä - nimittäin noilla hinnoilla on opiskelijan osuttava kenkävalinnassa kerralla nappiin. Harmittaa, kun säästin kolme kuukautta noihin asicsiin ja nyt ne onkin tälläiset...
Voi pihkura. keskustelun aloittaja kirjoitti:
Luin kans, että asicsen gel 1120 on ongelmallinen.
Ja jos se vielä on vastaava gel 1130 kanssa niin - voi sanonko mikä. Ois pitänyt ennen "ammattilaisen" neuvoja lukea näitä keskustelufoorumeita.
Harmi, kun kaupassa ei kenkiä voi kävelyä kummemmin koettaa. Voi, kun saisi käydä hieman juoksemassa ja mielellään vaikka pitää viikon koekäytössä - nimittäin noilla hinnoilla on opiskelijan osuttava kenkävalinnassa kerralla nappiin. Harmittaa, kun säästin kolme kuukautta noihin asicsiin ja nyt ne onkin tälläiset...
Voi pihkura.ei tiedä mitään, mutta osaavat kyllä myydä. mulle kahdessa eri kaupassa suositeltiin täysin erilaisia kenkiä... kumpikin urheiluliikkeitä. eli menen ostamaan kenkäni silleen että tiedän etukäteen mitä menen ostamaan tästälähtien.
- todettiin?
Asic Gel 1120 kirjoitti:
Myyjä suositteli noita kenkiä ylipronaaation vuoksi, mutta eipä noista apua ollut.
Pitää katsella toisilta merkeiltä vastaavia.Mitenkähän ylipronaatio todettiin?
Itelle suositeltiin aikoinaan Asicsin Gel 2xxx:ää, kun kuulemma oli pronaatiota. Pronaatio todettiin sillä, kun kävelin juoksumatolla tukevat talvikengät jalassa.
No niistä kengistä ei tullut muuta kuin säären sisäsyrjään nilkan yläpuolelle hirveää kipua. Ongelmista pääsin eroon, kun ehtin kengillä kuikkaa ja pistin neutraalit kengät jalkaani.
P.S. Muistakaa tehdä lihaskuntojumppaa, juokseminen on raaka laji jaloille. - Ylipronaatio todettiin
todettiin? kirjoitti:
Mitenkähän ylipronaatio todettiin?
Itelle suositeltiin aikoinaan Asicsin Gel 2xxx:ää, kun kuulemma oli pronaatiota. Pronaatio todettiin sillä, kun kävelin juoksumatolla tukevat talvikengät jalassa.
No niistä kengistä ei tullut muuta kuin säären sisäsyrjään nilkan yläpuolelle hirveää kipua. Ongelmista pääsin eroon, kun ehtin kengillä kuikkaa ja pistin neutraalit kengät jalkaani.
P.S. Muistakaa tehdä lihaskuntojumppaa, juokseminen on raaka laji jaloille.Niin tämä minun ylipronaatio todettiin fysioterapeutilla. Sain tukipohjallisetkin joita en kyllä ole käyttänyt kun en ole löytänyt niihin sopivia kenkiä.
Suositeltiin kiertojäykkiä tukevia kenkiä, joko neutraalit pohjallinen tai ylipronaatiotuetu pohjallinen tai pelkästään ylipronaatiotuetut.
No menin sitten urheiluliikkeeseen ja sanoivat että Asic gel 1120 on hyvä. Mutta eipä ollut. Ongelmia tuottaa jopa pelkkä kävelylenkkikin niillä juoksemisesta puhumattakaan.
Kävin viikonloppuna kokeeksivielä yhden 3 kilometrin kävelylenkin ja pohkeet kipeytyivät sekä varpaat. Huomasin myös että kun kävellyt/juossut noin pari kolme km tulee sellainen äkkiväsymys jalkoihin ja lenkki on pakko lopettaa. Lihakset kipuilevat ja "väreilevät" kauan aikaa ja myös polvet kipeytyivät.
Onko mitään nettikauppaa josta voisi tilata lenkkarit, rahaa palaa rutkasti noihin epäonnistuneisiin kokeiluihin.
Pronaatio-ongelmaiset, antakaa vinkkejä millä kengillä te olette kävelleet/juosseet - liikuntataustasi?
Ylipronaatio todettiin kirjoitti:
Niin tämä minun ylipronaatio todettiin fysioterapeutilla. Sain tukipohjallisetkin joita en kyllä ole käyttänyt kun en ole löytänyt niihin sopivia kenkiä.
Suositeltiin kiertojäykkiä tukevia kenkiä, joko neutraalit pohjallinen tai ylipronaatiotuetu pohjallinen tai pelkästään ylipronaatiotuetut.
No menin sitten urheiluliikkeeseen ja sanoivat että Asic gel 1120 on hyvä. Mutta eipä ollut. Ongelmia tuottaa jopa pelkkä kävelylenkkikin niillä juoksemisesta puhumattakaan.
Kävin viikonloppuna kokeeksivielä yhden 3 kilometrin kävelylenkin ja pohkeet kipeytyivät sekä varpaat. Huomasin myös että kun kävellyt/juossut noin pari kolme km tulee sellainen äkkiväsymys jalkoihin ja lenkki on pakko lopettaa. Lihakset kipuilevat ja "väreilevät" kauan aikaa ja myös polvet kipeytyivät.
Onko mitään nettikauppaa josta voisi tilata lenkkarit, rahaa palaa rutkasti noihin epäonnistuneisiin kokeiluihin.
Pronaatio-ongelmaiset, antakaa vinkkejä millä kengillä te olette kävelleet/juosseetTuossa aloitusviestissä jo hieman kerroitkin liikuntataustastasi, mutta onko mitään muuta ennen viime syksyä?
Muistan, kun itse nousin rapakuntoisena sohvalta reilu 5 vuotta sitten. Kunnon kohottaminen alkoi todella maltillisesti. Itelläkin oli silloin Asicsin 1xxx kengät käytössä ja kärsin säären sisäsyrjän kivuista juostessa. Vaihdoin sitten lajia, pyöräilin paljon ja talvella hiihdin. Keväällä otin taas juoksemisen ohjelmaan. Eipä sattunut enää säären sisäsyrjiin!
Eli itellä nuo jalkakivut liittyivät yksinkertaisesti huonoon fyysiseen kuntoon/jalkojen lihaskunnon heikkouteen. Juoksin nuo Asicsit loppuun, ne olivat suosikkikenkäni.
Juokseminen on raskaan yksipuolinen laji jaloille. Suosittelen pitämään lihaskunnosta huolta esim. kuntosalin avulla. Sekä kannattaa ehdottomasti harrastaa muutakin kuin pelkkää juoksemista. - Keskustelun aloittaja
liikuntataustasi? kirjoitti:
Tuossa aloitusviestissä jo hieman kerroitkin liikuntataustastasi, mutta onko mitään muuta ennen viime syksyä?
Muistan, kun itse nousin rapakuntoisena sohvalta reilu 5 vuotta sitten. Kunnon kohottaminen alkoi todella maltillisesti. Itelläkin oli silloin Asicsin 1xxx kengät käytössä ja kärsin säären sisäsyrjän kivuista juostessa. Vaihdoin sitten lajia, pyöräilin paljon ja talvella hiihdin. Keväällä otin taas juoksemisen ohjelmaan. Eipä sattunut enää säären sisäsyrjiin!
Eli itellä nuo jalkakivut liittyivät yksinkertaisesti huonoon fyysiseen kuntoon/jalkojen lihaskunnon heikkouteen. Juoksin nuo Asicsit loppuun, ne olivat suosikkikenkäni.
Juokseminen on raskaan yksipuolinen laji jaloille. Suosittelen pitämään lihaskunnosta huolta esim. kuntosalin avulla. Sekä kannattaa ehdottomasti harrastaa muutakin kuin pelkkää juoksemista.Ennen juoksun aloittamista liikuin kesän aktiivisesti reippailla lenkeillä, pyöräillen... talvella juoksun kanssa kävin myös hiihtämässä ja muutaman kerran vesijuoksussa/uimassa. Kotona alusta pitäen olen ennen ja jälkeen liikunnan venytellyt kunnolla sekä välipäivinä kotijumppaa.
yritin joskus vuosia sitten aloittaa juoksemisen, mutta se tyssäsi silloin penikoihin liiallisen kuormituksen ja vääränlaisen harjoittelun takia - silloin penikat olivat sääriluun etusassa, luussa. siksi hieman epäilyttää, onko minulla nyt sitten jotain muuta, kuin penikat - silloin se penikkakipu kesti pitkään, nyt viikon levon jälkeen jaloissa ei ole kipua.
Tänään on kaunis sää, ja ajattelin lähteä kävelylle - kokeilen muutamia juoksuaskelia ja tunnustelen, miltä jaloissa tuntuu. Vanhoilla lenkkareilla, tottakai, sillä noi uudet asicset on--- nooh, sieltä.
Olen kaikkien mittapuiden mukaan vielä aloittelija, eikä tarkoituksenani ole mikään maraton - olisi kiva vain pystyä sellaisiin reilun tunnin mittaisiin leppoisiin juoksukertoihin 2-3 kertaa viikossa. Talvisin voisi hiihtää ja vesijuosta, kesällä juoksun lisäksi pyöräillä.
Veri vetää juoksemaan ja nämä lepopäivät ovat olleet yhtä tuskaa. Pelkään, että juodun luopumaan juoksusta ihan kokonaan - - sopivat
Ylipronaatio todettiin kirjoitti:
Niin tämä minun ylipronaatio todettiin fysioterapeutilla. Sain tukipohjallisetkin joita en kyllä ole käyttänyt kun en ole löytänyt niihin sopivia kenkiä.
Pronaatio-ongelmaiset, antakaa vinkkejä millä kengillä te olette kävelleet/juosseetlenkkarit voisit tilata netistä kun et niitä löydä kaupassa sovittamallakaan?
- oikeat tavoitteet
Keskustelun aloittaja kirjoitti:
Ennen juoksun aloittamista liikuin kesän aktiivisesti reippailla lenkeillä, pyöräillen... talvella juoksun kanssa kävin myös hiihtämässä ja muutaman kerran vesijuoksussa/uimassa. Kotona alusta pitäen olen ennen ja jälkeen liikunnan venytellyt kunnolla sekä välipäivinä kotijumppaa.
yritin joskus vuosia sitten aloittaa juoksemisen, mutta se tyssäsi silloin penikoihin liiallisen kuormituksen ja vääränlaisen harjoittelun takia - silloin penikat olivat sääriluun etusassa, luussa. siksi hieman epäilyttää, onko minulla nyt sitten jotain muuta, kuin penikat - silloin se penikkakipu kesti pitkään, nyt viikon levon jälkeen jaloissa ei ole kipua.
Tänään on kaunis sää, ja ajattelin lähteä kävelylle - kokeilen muutamia juoksuaskelia ja tunnustelen, miltä jaloissa tuntuu. Vanhoilla lenkkareilla, tottakai, sillä noi uudet asicset on--- nooh, sieltä.
Olen kaikkien mittapuiden mukaan vielä aloittelija, eikä tarkoituksenani ole mikään maraton - olisi kiva vain pystyä sellaisiin reilun tunnin mittaisiin leppoisiin juoksukertoihin 2-3 kertaa viikossa. Talvisin voisi hiihtää ja vesijuosta, kesällä juoksun lisäksi pyöräillä.
Veri vetää juoksemaan ja nämä lepopäivät ovat olleet yhtä tuskaa. Pelkään, että juodun luopumaan juoksusta ihan kokonaan -mutta ns. asiantuntijoita ei tarvitse ottaa turhan vakavasti.
Tarkoitan, että kaupoissa "testataan" jalkoja vain myynnin edistämiseksi.
Myöskin kovin tarkat harjoitusohjelmat ovat tarpeettomia.
Tavalliselle ilokseen juoksevalle riittää kun marketin käytävällä kokeilee lenkkareita
muutamia satoja metrejä ja valitsee sopivalta tuntuvat.
Harjoitusohjelman tärkein kohta on se, että lähtee ulos ja juoksee
hiukan nopeuksia vaihdellen oman fiilingin mukaan.
Ja sykemittaria älä ainakaan viiteen vuoteen hanki! - Asic GEL-1120
sopivat kirjoitti:
lenkkarit voisit tilata netistä kun et niitä löydä kaupassa sovittamallakaan?
No ajattelin nettikauppaa sen takia että jos tilaa netistä niin lenkkarit voi palauttaa jos eivät ala sopimaan sen kahden viikon aikana.
Minulla meni noiden Asicien takia 100 euroa täysin hukkaan koska kenkiä ei voinut vaihtaa/palauttaa. - Asic Gel-1120
liikuntataustasi? kirjoitti:
Tuossa aloitusviestissä jo hieman kerroitkin liikuntataustastasi, mutta onko mitään muuta ennen viime syksyä?
Juokseminen on raskaan yksipuolinen laji jaloille. Suosittelen pitämään lihaskunnosta huolta esim. kuntosalin avulla. Sekä kannattaa ehdottomasti harrastaa muutakin kuin pelkkää juoksemista.Olen aina liikkunut paljon ja ei ole aiemmilla kengillä tullut ongelmia. Esim. Nike:llä ja Puma-lenkkareilla.
Nuo Asicit aiheutti pohkeiden ja säärien lisäksi myös varvas/päkiäongelmia, varpaat puutui ja myös polvet kipeytyivät.
Asicien kanssa tuli hukkaosto myös sukulaisnaiselle, joka on harrastanut pitkänmatkan juoksua juniori-iästä asti. Päätti kokeilla Nikejen sijasta Asicia, osti vielä ne kalleimman mallin, kävi kerran juoksemassa, sai pahat penikat sääriin ja sanoi että "pihakengiksi" meni.
Eli ei se mistään rapakunnosta johdu.
- Sari Teneriffalla
Hei
Lueskelin ajankuluksiliikuntakeskusteluja ja sinun tapauksesi kiinnitti huomioni, koska minun molemmat jalat on leikattu n.15v sitten penikkataudista, joka alkoi aivan samalla tavalla. Kerron pikaisesti mitä tapahtui ja mitä ajattelen nyt kun aikaa on mennyt... Eli:
Olin n.12v kun juoksukärpänen puri minua, eli aloittelin kuntoiluna 3-5 km lenkkejä, mutta vähitellen lenkit pitenivät 10-15 km ja lopuksi 20-25km, pahinta oli ettá juoksin asfalttipinnalla 98% lenkeistäni. Olen myös ulkoastuja, joten en ollut hankkinut asiallisia erikoispohjallisia ortopediltä. Sama kipu, jota kuvaat alkoi pikkuhiljaa, mutta aika pian muuttui todella kovaksi, vanhempani hieroivat pohje-sääri aluetta, joka aluksi helpotti tilannetta. Mutta lopulta oli hankkiuduttava ortopedin luokse. Diagnoosi oli selvä muutaman minuutin tutkinnan kuluttua= rasitusvamma, penikkatauti. Ortopedi suositteli täyttä lepoa, hierontaa ja jopa liikuntalajin vaihtoa, mutta murrosiässä se ei tullut kysymykseenkään minun mielestäni. No ensin tehtiin faciotomia-leikkaus toiseen jalkaan ja vuoden kuluttua toiseen. Samalla hankin erikoispohjalliset. Lenkkarini ovat aina olleet ammattilaiskengät pitkien matkojen takia. Sen jälkeen vaiva on pysynyt poissa (tietenkin vaikutti myös se, että pituuskasvuni ei ollut loppunut 12 vuotiaana ja lihaskalvo-lihas-luu ei kehittynyt-kasvanut samassa tahdissa kun treenasin niin rankasti). Nyt 20v sen jälkeen (olen36v) olen aloittanut hölkkäämisen uudelleen, mutta 30min-1h ajan rauhallisella tahdilla, en ole tuntenut kipua. Kuitenkin aikuisena ajatellen, olisi ollut järkevintä pitää tauko tai vaihtaa lajia, koska leikkausarpien kohdalla on verenkierto heikentynyt ja ajan kanssa se pahenee todennäköisesti... Joten mieti tarkasti miten tärkeää juoksu on sinulle, on paljon muitakin lajeja joissa ei saman vaivan riski ole niin suuri. Muista myös yrittää juosta pehmeämmällá alustalla, kuten pururata, metsätiet, hiekkapinta. Ne ovat paljon parempia kun asfaltti. Asun nykyisin Teneriffalla jo 15 vuotta, joten rantahiekka on oiva alusta juoksulle ja ilman lenkkareita hiekka vilkastuttaa verenkiertoa. Hyvää jatkoa ja toivon että saat ratkaisun vaivaasi. Kaunista kesäá sinne Suomeen! - analyytikko.
juoksemisen ostin ensin neutraalit tossut, juoksin niillä noin vuoden ja sitten katsoin miltä puolelta ovat kuluneet. Sen perusteella olen valinnut seuraavat tossuni tuon pronaation suhteen eikä jalkavaivoja ole tähän neljään vuoteen ollut.
- Jalkavammainen itsekin
Mene ihan ensimmäiseksi alaraajoihin erikoistunelle fysioterapeutille! Urheilukauppojen myyjät ei ole mitään fysioterapeutteja, eivätkä he osaa katsoa, onko jaloissa asentovirheitä ym.! Joskus isot kivut voivat tulla jostain ihan pienestä asiasta (esim. juuri asentovirheet).
Itse olen tapellut penikkatautia vastaan monen monta vuotta. Yleisurheilin kilpaa 19-vuotiaaksi asti, jolloin jouduin lopettamaan jalkavaivojen vuoksi. Penikkatauti oli pahin vammoista. Se ei ole koskaan parantunut täysin, eikä varmaan paranekaan. Kävin monella eri lääkärillä (urheilulääkäri, ortopedi ym.). Paras lääke todella kivuliaisiin penikkoihin on ollut kortisonipiikit ja Askelklinikalla tehdyt pohjalliset! Fysioterapeutti on ollut yllättäen kaikkein paras asiantuntija ja hoitaja penikkatautiini! Jaloissa todelttiin aika isot asentovirheet, mikä kuormittaa jalkojani suuresti "vääristä paikoista". Niinkin yksinkertainen asia kuin pohjalliset ovat olleet erittäin hyvä parannuskeino! Kannattaa ehdottomasti käydä tutkituttamassa jalkasi alaraajoihin erikoistuneella fysioterapeutilla! Hinta on korkea, mutta ei niin korkea kuin toistuvat käynnit lääkäreillä... Pohjalliset ovat myös kalliit, mutta ne ovat oikeastaan ainoa asia, millä jalkani on saatu edes jonkinlaiseen juoksukuntoon. - Intojuoksija
Innostuin juoksemaan 52 vuotiaana ja juoksin koko kesän sellasta ehkä 3-4 km ja talvella juoksumatolla. Seuraavana keväänä tietenkin, kun en hengästynyt entisestä matkasta lisäsin tyhmyyttäni kerralla lenkkiä ehkä puolellatoista km:llä. Juoksin joka päivä pidennettyä matkaa ja kahden viikon päästä iski tuo penteleen penikkatauti, joka esti juoksemiseni koko vuodeksi. Aina kun yritin mielestäni tarpeeksi kauan levättyäni niin 100 metrin päästä jo alkoi polvessa tuntua. Vuoden olin (jouduin olemaan) sen takia juoksematta. Kävelyä se ei estänyt. Tänä keväänä aloitin taas, enkä uskalla enempää juosta kun ton 3-4 km ettei se vaan toistu. Olen ikionnellinen, että ylipäätään voin jatkaa. Olen laiska seuraamaan ohjeita tai kuntosuunnitelmia tai voimailuja tai venyttelemään. Mutta juoksusta nautin. Päättelen tästä minun tapauksesta, että mitä vanhempi "juoksija" sitä kauemmin penikkataudista toipuminen kestää. Nuoret selvinnee kuukaudella.
Aloittajalle toivon kärsivällisyyttä ja haluan rohkaista, penikkatauti paranaa (aikanaan). Se on siitä hyvä vaiva, että ei ole epäselvää pystyykö sen kanssa juoksemaan (ei pysty).- nyrjähdys
Asics Gel-1120 ja Asics GT-2130 nyt puoleen hintaan Itiksen Intersportista. Paskaakin kannattaa ostaa jos saa puoleen hintaan.
nyrjähdys kirjoitti:
Asics Gel-1120 ja Asics GT-2130 nyt puoleen hintaan Itiksen Intersportista. Paskaakin kannattaa ostaa jos saa puoleen hintaan.
alkuun... Selittäisköhän se tuon ketjun aloittajan ongelman... Käytössähän ne kengät sitten pehmenee.
- -
dazu kirjoitti:
alkuun... Selittäisköhän se tuon ketjun aloittajan ongelman... Käytössähän ne kengät sitten pehmenee.
NO eipä nuo Asicsin Gel 1120 sarja mikään kummonen kenkä ole.
Uusissa kengissä on kumminkin sellainen juttu että nekin on ajettava sisään. Ennenkuin rupeavat toimimaan kunnolla.
Uudenlla lenkkarilla saa juosta sen100km ennenkuin rupee toimimaan.
Itellä on Asics 2140 ja vielä sisäänajo menossa, sillä lenkkari hiertää hieman, mutta poistuu jahka kenkä on kunnolla asettunut.
Jos väkipakolla juokset, etkä malta parantaa vaivaa, niin omapahan on mokasi. Jossain vaiheessa sitten tulee vakavampi loukkaantuminen mistä kestääkin sitten useampi kuukausi toipua ja harrastus jää siihen.
Tuo on niin yleistä aloittelevien juoksijoiden joukossa että. Liian kovalla innolla heti alkuun ja seuraukset on siinä. - asics sucks
- kirjoitti:
Uusissa kengissä on kumminkin sellainen juttu että nekin on ajettava sisään. Ennenkuin rupeavat toimimaan kunnolla.
Itellä on Asics 2140 ja vielä sisäänajo menossa, sillä lenkkari hiertää hieman, mutta poistuu jahka kenkä on kunnolla asettunut.
Jos väkipakolla juokset, etkä malta parantaa vaivaa, niin omapahan on mokasi. Jossain vaiheessa sitten tulee vakavampi loukkaantuminen mistä kestääkin sitten useampi kuukausi toipua ja harrastus jää siihen.
Tuo on niin yleistä aloittelevien juoksijoiden joukossa että. Liian kovalla innolla heti alkuun ja seuraukset on siinä.kyllä se on niin että kaikki asicsin kengät on täysiä paskoja, itsellä oli ensin niket mallia en muista, joista siirryin asicsiin vuonna 2005 ja siitä se helvetti alkoi. Ensin oli gt2120 tai jotain sinne päin penikat tuli ja rasitus murtumat molempiin jalkoihin puolen vuoden sisään kenkä klinikalla suositeltiin noita kenkiä! Taukoa noin puoli vuotta juoksemisesta. seuraavat kengät asics gel-kinsei jalat kesti juosta 2viikkoa ja penikat sekä luukalvot tulehtui taukoa juoksemisesta puoli vuotta, sen jälkeen pari vuotta lenkkiä 1-2krt viikossa.
Viime keväänä ostin adidas adistar cushion 6kengät nyt pystyy juoksemaan jo 4-5 kertaa viikossa ja määrä kasvaa. seuraavaksi ostan nike vomerot jotka tuntuu tosi mukavilta. Asicsia en osta koskaan. - Dazu-
- kirjoitti:
Tuo on niin yleistä aloittelevien juoksijoiden joukossa että. Liian kovalla innolla heti alkuun ja seuraukset on siinä.vastasit, mutta luultavasti et ainakaan mulle, vaikka viestiini vastasitkin. Voitteko käyttää jotain järkevämpää viestinäkymää, niin nuo ei mene minne sattuu, nuo vastaukset?
"Jos väkipakolla juokset, etkä malta parantaa vaivaa, niin omapahan on mokasi. Jossain vaiheessa sitten tulee vakavampi loukkaantuminen mistä kestääkin sitten useampi kuukausi toipua ja harrastus jää siihen.
Tuo on niin yleistä aloittelevien juoksijoiden joukossa että. Liian kovalla innolla heti alkuun ja seuraukset on siinä." - Dazu-
asics sucks kirjoitti:
kyllä se on niin että kaikki asicsin kengät on täysiä paskoja, itsellä oli ensin niket mallia en muista, joista siirryin asicsiin vuonna 2005 ja siitä se helvetti alkoi. Ensin oli gt2120 tai jotain sinne päin penikat tuli ja rasitus murtumat molempiin jalkoihin puolen vuoden sisään kenkä klinikalla suositeltiin noita kenkiä! Taukoa noin puoli vuotta juoksemisesta. seuraavat kengät asics gel-kinsei jalat kesti juosta 2viikkoa ja penikat sekä luukalvot tulehtui taukoa juoksemisesta puoli vuotta, sen jälkeen pari vuotta lenkkiä 1-2krt viikossa.
Viime keväänä ostin adidas adistar cushion 6kengät nyt pystyy juoksemaan jo 4-5 kertaa viikossa ja määrä kasvaa. seuraavaksi ostan nike vomerot jotka tuntuu tosi mukavilta. Asicsia en osta koskaan.kyllä millään kengillä saa aikaan, vaan väärällä harjoittelulla. Kuten tuo, jolle vastasit, totesi, niin olet liika innokkaasti treenannut omaan kuntoon nähden. Paikat ei ole ehtineet palautua. On kengissäsi toki varmaan ollut jokin seikka, kuten vaikkapa suuri paino, mikä on lisännyt rasitusta pohkeisiin.
- kengät roskiin
Tämä on taas asiantuntevien myyjien touhua. Jos ei ole varma omasta kenkämallista, niin ei kannata uskoa myyjien höpötystä. Hae apua asiantuntijalta. Penikat vaativat toisaan lepoa, joten 6-8vko paussia on edessä. Valitettavaa näin keväällä, mutta parempi hoitaa kuntoon kokonaan kuin pilata juoksuharrastus lopullisesti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921393Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841360Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761155- 891096
- 82941
- 81935
- 36889
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66855Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v61825Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5821