Kirjallinen varoitus

minä itse

Moi!
Etsin tietoa jo haulla.
Mutta haluamaani tietoa ei löytynyt.
Eli sattui pieni väärinkäsitys töissä viime viikolla, täysin omaa syytäni. Eli työn piti alkaa vähän myöhemmin kuin normaalisti ja kävin kotona syömässä. Sitten tulin takaisin töihin ja kuulin etten olisi saanut poistua työalueelta (en ollut kysynyt lupaa poistua alueelta , vaikka olisi pitänyt). Tämän johdosta sain kuukauden karenssin sekä kirjallisen varoituksen. Huomautan vielä että tämä on täysin oma vikani ja syy on 100% minun. Mutta kyseisessä yhtiössä työskentelen tilapäisenä ja mietin että kuinka paljon kirjallinen varoitus vaikuttaa työhön pääsyyn? Ensinmäinen varoitus/virhe parin vuoden ajalta. Onko kirjallinen varoitus yleensä "punainen leima otsaan" joka haittaa työhön pääsyä hyvin paljon? Entä jos haittaa, niin kuinka pitkälle ajalle, niin kauan kun kyseissä paikassa työskentelen vai vain vähän aikaa?
Entä näkyykö varoitus jos haen muualle töihin? Kuinka usein varoitus johtaa potkuihin tai vastaaviin?

10

1180

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että olipa

siellä työpaikalla niuhoa porukkaa? Kertoivatko edes etukäteen että työpaikalta ei saa poistua "ruokikselle"? Oudolta tuntuu tuollainen että tulee karenssia, siis mitä karenssia? Ja millainen varoitus? Mitä siinä lukee? Kummallista touhua, jos ruokatunnilta tulon jälkeen vasta kerrotaan tämä joka pitäisi kertoa heti kun työ alkaa. Sanktiot tuntuvat aika kohtuuttomilta tuohon tekoon nähden. Vankilassako olet työssä, vai missä? Outoa on.

• minä itse

Kyllähän se oli tiedossa että työpaikalta ei saisi poistua, itse ajattelin kuitenkin että ehdin käydä kotona syömässä. Palkka kuitenkin juoksee koko ajan ja minua olisi ilmeisesti "tarvittu" johonkin toiseen työtehtävään. Tilapäisenä työskentelen, välillä olen pari viikkoa putkeen töissä ja välillä käyn kerran viikossa. Eli oman halun/työpaikkojen määrän mukaan mennään. Nyt en saa kuukauteen mennä työpaikalle töihin (tai pari viikko jäljellä).
        Kuljetusalalla. Töiden piti alkaa 12.30, lähdin 11.00 kotiin ja tulin 12.00 takaisin. Työpuhelimeen oli koitettu soittaa, mutta se oli tietenkin jäänyt töihin.
        Varoituksessa oli yhtiön ja minun tiedot, sekä syy. Eli luvaton poistuminen työpaikalta, työajan aikana. Myös allekirjoitukset oli mukana ja tietenkin itse tämän myös allekirjoitin.
        Ei minua tämä karenssi harmita, vaan tämä varoitus. Kuitenkin pystyn muualla töitä tekemään tämän ajan. Kuinka paljon haittaa tuollaisista varoituksista yleensä on?

• laiton.
        minä itse kirjoitti:

Kyllähän se oli tiedossa että työpaikalta ei saisi poistua, itse ajattelin kuitenkin että ehdin käydä kotona syömässä. Palkka kuitenkin juoksee koko ajan ja minua olisi ilmeisesti "tarvittu" johonkin toiseen työtehtävään. Tilapäisenä työskentelen, välillä olen pari viikkoa putkeen töissä ja välillä käyn kerran viikossa. Eli oman halun/työpaikkojen määrän mukaan mennään. Nyt en saa kuukauteen mennä työpaikalle töihin (tai pari viikko jäljellä).
        Kuljetusalalla. Töiden piti alkaa 12.30, lähdin 11.00 kotiin ja tulin 12.00 takaisin. Työpuhelimeen oli koitettu soittaa, mutta se oli tietenkin jäänyt töihin.
        Varoituksessa oli yhtiön ja minun tiedot, sekä syy. Eli luvaton poistuminen työpaikalta, työajan aikana. Myös allekirjoitukset oli mukana ja tietenkin itse tämän myös allekirjoitin.
        Ei minua tämä karenssi harmita, vaan tämä varoitus. Kuitenkin pystyn muualla töitä tekemään tämän ajan. Kuinka paljon haittaa tuollaisista varoituksista yleensä on?

Otapas yhteyttä luottamusmieheen.

Tuollainen työsulku on kyllä laiton toimenpide.

• kaikkeen..

Tänä päivänä kirjallisen varoituksen voi saada lähes mistä tahansa.

Itse olen saanut kirjallisen varoituksen siitä, että vessaan mennessäni jätin hakulaitteen työpöydälleni.

Mikä on tämä "kuukauden karenssi", jonka sait? Kuulosti oudolta.

Kirjallisesta varoituksesta ei tarvitse uutta työtä hakiessa sanoa mitään, eikä siitä työnantajakaan saa puhua paskaa, jos olet korjannut tilanteen ja toimintasi. Muutoin selän takana puhumista on vaikea kontrolloida.

Kirjallisen varoituksen jälkeen on aina annettava mahdollisuus virheen korjaamiseen, eli ensin varoitus kouraan ja heti potkut ei ole oikein.

Vaikea sanoa, kuinka usein varoitus "johtaa potkuihin", koska varoitus sinänsä ei voi/saa johtaa suoraan potkuihin. Työsuhteen voi purkaa vasta siinä vaiheessa kun virhekäyttäytyminen ei korjaannu kohtuullisessa ajassa. Työsuhteen voi myös purkaa, mikäli virhe on ollut vakava tai laiminlyönti erityisen moitittava.

Työnantajasi on ollut ilmeisesti hieman krapulapäivän meiningeissä. Tuosta olisi voinut toki antaa suullisen varoituksen/huomautuksen, mutta että kirjallinen... Moni tietämäni firma olisi tuollaisessa tilanteessa antanut pomon pitää puhuttelun ja sitten todennut, että siinä se tämän päivän ruokis olikin...

• minä itse

En ole töissä määrä-aikaisena tai vakituisena. Vaan tilapäisenä. Eli jos töitä on tarjolla, voin päättää itse että koitanko töihin vai jätänkö koittamatta.
        Joten edes potkuja ei tarvita, jos pomo päättää että ei halua päästää minua töihin, en pääse. Eli ohuen tikun varassa seison tällä hetkellä.
        Karenssi-aika tarkoittaa sitä etten voi edes koittaa nyt tänä aikana töihin.
        Ja pomo vaihtuu aina välillä, joten pelko on muidenkin pomojen suhteen. Eli katsovat papereista että on varoitus ja eivät huoli töihin.
        No kai tämä tästä.

• vaivaa?

Kaalepin seuranetsinnät saunassa kyllä tulevat liukkaasti näkyviin, mutta asiaviestit jumittavat.

• Karenssi???

Ei työnantajan oikeuksiin pitäisi karenssien jako kuulua.

Otapa yhteys liittoon, jos sellaiseen kuulut. Ellet, niin sitten yhteys oman alueesi työsuojelupiirin työsuojelutoimistoon, josta voit kysellä, mitä tarvitsee. Yhteystiedot tuolla: http://www.tyosuojelu.fi/fi/yhteystiedot/

• minä itse

Kerrotaanpas vielä. Eli olen ns. tilapäinen eli minulla ei ole sopimusta. Pomon ei tarvitse ottaa minua töihin ellei halua. Ja karenssista ei lue mitään varoituksessa. Tämä oli kahden kesken suullisesti sanottu. Ja tämä karenssi ei minua harmita, pidän lomaa nyt sitten. Vaan tämä varoitus, koska pelkään että miten tämä vaikuttaa tuleviin töihin. Vaikka samassa paikassa, mutta muiden pomojen kanssa.

Jos haluan töihin ja niitä on, niin soitan pomolle (pomo vaihtuu, mutta työpuhelin on sama) ja kysyn että pääsisikö töihin. Välillä pääsee ja välillä ei. Kuitenkin n. 15-20päivää kuukaudessa töitä on.
        Eli puhtaasti lärvän miellyttävyyden mukaan mennään. Turhaan tästä karenssista alkaa riitelemään. Kuitenkaan sille en mitään voi.

• siitä..
        minä itse kirjoitti:

Kerrotaanpas vielä. Eli olen ns. tilapäinen eli minulla ei ole sopimusta. Pomon ei tarvitse ottaa minua töihin ellei halua. Ja karenssista ei lue mitään varoituksessa. Tämä oli kahden kesken suullisesti sanottu. Ja tämä karenssi ei minua harmita, pidän lomaa nyt sitten. Vaan tämä varoitus, koska pelkään että miten tämä vaikuttaa tuleviin töihin. Vaikka samassa paikassa, mutta muiden pomojen kanssa.

Jos haluan töihin ja niitä on, niin soitan pomolle (pomo vaihtuu, mutta työpuhelin on sama) ja kysyn että pääsisikö töihin. Välillä pääsee ja välillä ei. Kuitenkin n. 15-20päivää kuukaudessa töitä on.
        Eli puhtaasti lärvän miellyttävyyden mukaan mennään. Turhaan tästä karenssista alkaa riitelemään. Kuitenkaan sille en mitään voi.

miksi työsopimukset tehdään kirjallisina.

Jos ei kerran ole sopimusta, ei ole "karensseja" eikä varoituksiakaan. Niin se vaan menee.

• minä itse
        siitä.. kirjoitti:

miksi työsopimukset tehdään kirjallisina.

Jos ei kerran ole sopimusta, ei ole "karensseja" eikä varoituksiakaan. Niin se vaan menee.

Määräaikaiseksi tai vakituiseksi ei päässyt. Saan liiton määräämän palkan. Maksan verot yms.
        Kyllä mieluummin näin kun työttömänä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      151
      2496
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      146
      2352
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      97
      999
    4. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      64
      871
    5. Sinua oli kiihottavaa

Sinua nainen oli kiihottavaa katsella.
      Ikävä
      60
      753
    6. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      273
      701
    7. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      18
      677
    8. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      85
      670
    9. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      202
      648
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      21
      637
    Aihe