Kuinka pitkä treeni tarvitaan puolimaratoniin valmistautumiseen?
Olen aivan onneton juoksija, yhden kesän harrastin sitä ja kolmen kuukauden harjoittelun jälkeen onnistuin juoksemaan 4,5 kilometriä yhteen menoon. En tiedä onko vika tekniikassa vai missä, koska kävellä voin kevyesti 15 km lenkkejä, mutta juostessa hyydyn välittömästi.
Nyt kun alennusmyynnit alkavat, niin millaiset lenkkarit ja mistä? Aion treenata enimmäkseen metsäpolulla.
Naiset: rintsikkavinkkejä. Pienet rinnat ovat tässä lajissa varmaan etu, mutta kannattanee hankkia oikeat urheilurintsikat. Merkkejä, hintoja, myyntipaikkoja?
Treenausohjeita: mistä? Henkilökohtaiseen valmentajaan ei ole varaa.
Ruokailu: mitä ennen ja jälkeen lenkin?
Mistä selvitän mikä vika minulla on, kun juoksusta ei tule mitään vaikka jaksan kävellä reippaasti? Onko kyse hapenottokyvystä, tekniikasta vai mistä ihmeestä??
Inspiroivia nettisaitteja?
Kiitos kaikille, jotka vaivautuvat vastaamaan. Arvaan, että samoja asioita on tällä palstalla kysytty väsymiseen asti, mutta vanhojen ketjujen selaaminen ei inspiroi vaan pikemmin perspiroi.
Puolimaraton
4
2395
Vastaukset
- saitti
www.seponkotisivut.com
- just toisinpäin
eli en "hallitse" oikeaa kuntokävelytekniikkaa, selkä kipeytyy pitkillä kävelylenkeillä, mutta voin juosta vaikka miten pitkiä matkoja vaivatta.
- mnjjhnkjn
Ettei vain olisi sama virhe missä itsekkin kompuroin kuntoilijan urani alkuvaiheessa, eli yritin lähteä JUOKSEMAAN. Puhuin asiasta yhdelle himokuntoilijalle ja tämä sanoi että älä helvetissä yritä juosta vaan kävele, hölkkää kevyesti, ensin vaikka 100m ja sitten taas kävelet. Seuraavalla kerralla vaikka 2 hölkkä"spurttia" jne. Tyvestä puuhun. Tällä taktiikalla aloittelin ja nyt on ensimmäinen 1/2 maratooni takana. Aika alle 2h.
- Itsekkin aloittelija
Epäilen että juokset liian kovaa.
Itse kun hölkkään niin vauhtini ei ole kovin paljoa kävelijää nopeampi(toki hieman mut ei paljon).
Sykemittari oli itselläni oiva ostos. Jostain löyty alennuksella parilla kympillä ja on ehdottomasti haukkunut hintansa. Nyt voin säädellä rasitusta pulssin mukaan ja näin vieläpä säädellä harjoituksen/lenkin tyyppiä.
Ensimmäisillä lenkeilläni pyrin pitämään pulssini siinä 130-140 mutta jouduin kävelemään paljon. Joitain lenkkikertoja myöhemmin pystyi jo kyseisellä sykkeellä lenkkeilemään vaivatta. Nyt viimeisimmän lenkkini juoksin sykkeellä ~150bpm 1h 15min ilman suurempia ongelmia. Siispä sykemittari ja oman kehon kuuntelu vauhdin määrääjänä on toiminut minulle erittäin hyvin.
Tässä linkki joka hieman selventää harjoittelua eri sykealueilla(aerobinen, anaerobinen jne.)
http://www.tohtori.fi/?page=3669620&id=4444309
Mitä puolimaratoniin tulee niin kiinnostaisi itseäkin tietää. Olen jostain lukenut että oikein reenattuna kolmekuukautta riittää hyvin mutta uskoisin että se on hyvin paljon pohjakunnosta ja reenaus/elämäntavasta kiinni. Uskoisin että itse voisin sen jo juosta(kovasti siitä olen unelmoinut:)) mutta epäilen että kokemus ei olisi kovin miellyttävä joten saatan siirtää omaa puolikastani kempelemaratonista seuraavaan.
Mukavia lenkkejä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k502244Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖25988Aavistatko että moni tietää
Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut82952Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.11914- 68873
Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt54853Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me121842Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu10773vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos22753Täällä istun ja mietin
Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu49749