SUKUNIMEN VAIHTAMISESTA

hassun kuuloinen

Itselläni on passi vanhentunut ja ajattelin että sopivasti nyt voisin vaihtaa sukunimeni ennenkuin tilaan uuden passin. Nimenvaihto on ollut mielessä jo useamman vuoden, isän suvun puolelta oleva sukunimeni on varmasti hilpeyttä herättävä, kysyttiin keneltä tahansa. Äitini puolelta olisi mahdollisuus vaihtaa ruotsinkieliseen sukunimeen (ei ruotsinkielisyys vaan se että sukunimi olisi ns. "neutraali"). Millaista palautetta olette saaneet suvulta/kavereilta vai oletteko saaneet mitään? Sukunimen vaihtaminen on tottakai jokaisen oma asia mutta se on kuitenkin niin julkinen että kun siinä tapahtuu muutos se melkein on pakko selittää miksi vaihdoin nimen... vastailkaa jos tuttua omalta kohdalta tai tiedätte jonkun joka on vaihtanu.

17

2409

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hölmö mutta alkuperäinen

Että inhottaa tuollainen lapsellinen ajatus! Mietis hieman sitten tulevaisuuttasi kun pitäisi esim. omille lapsille alkaa tekemään sukuselvitystä? Entäs jos tämä isän suku saakin aikaan suurtekoja, nillitätkö nimeä takaisin?

• sukututkinut

mistä lähtien Suomessa sukulaisuus on voitu määritellä nimen perusteella.
        Huvittavaa oli että sukututkimusseura oli vastustamassa uutta sukunimilakia aikanaan sillä perusteella että eri nimien käyttö vaikeuttaisi sukututkimusta.

Monikohan virtasista on esim.sukua keskenään!
        Mitä tolloja.

• kenellekään

kuuluu jos joku haluaa vaihtaa nimeään? Siitä vaan sano tsaikovski.
        Itse vaihdoin lasteni nimen joskus omaan sukunimeeni ja ei siitä ainakaan vielä ole haittaa ollut. Ruotsalainen sukunimi minullakin ja lapset ei osaa paljoakaan ruotsia, kouluruotsilla pärjäävät.
        Jos joku kysyy miksi vaihdoit, sanot vaan että oli henkilökohtainen syy, ja jos tinkaa asiaa niin et enepää kommentoi. Yksityisasia tuo nimen vaihto kun loppujen lopuksi on.
        Papereissa kyllä pitää selvittää miksi nimensä tahtoo vaihtaa, joten joku hyvä syy pitää olla. Ja jää se alkuperäinen nimi kummittelemaan kun virallisiin papereihin on aina laitettava se/ne alkuperäiset sukunimet myöskin.
        Siitä vaan vaihtamaan jos sinusta sille tuntuu ja inhoat esimerkiksi nykyistä nimeä jostain syystä.

• aloittaja
        kenellekään kirjoitti:

Itse vaihdoin lasteni nimen joskus omaan sukunimeeni ja ei siitä ainakaan vielä ole haittaa ollut. Ruotsalainen sukunimi minullakin ja lapset ei osaa paljoakaan ruotsia, kouluruotsilla pärjäävät.
        Jos joku kysyy miksi vaihdoit, sanot vaan että oli henkilökohtainen syy, ja jos tinkaa asiaa niin et enepää kommentoi. Yksityisasia tuo nimen vaihto kun loppujen lopuksi on.
        Papereissa kyllä pitää selvittää miksi nimensä tahtoo vaihtaa, joten joku hyvä syy pitää olla. Ja jää se alkuperäinen nimi kummittelemaan kun virallisiin papereihin on aina laitettava se/ne alkuperäiset sukunimet myöskin.
        Siitä vaan vaihtamaan jos sinusta sille tuntuu ja inhoat esimerkiksi nykyistä nimeä jostain syystä.

ottaa sukunimen joka on äidillä tai isovanhemmilla. Käsittääkseni näissä tapauksissa asiaa ei tarvitse perustella millään tavalla. Mutta sitten jos haluaa ottaa sukunimen joka on ollut iso-isovanhemmilla tai sitä etäämmällä suvussa, asiaa täytyy perustella, ehkä. Eli tuo sukunimenn vaihtamis ruljanssi ei mietitytä mutta ne reaktiot.. Loppujen lopuksihan yleensä ihmisiä ei toisten asiat yhtään kiinnosta mutta ajattelin vaan ihan mielenkiinnosta kysellä kuinka paljon ihmettelyä tai kyselemistä asia on muilla aiheuttanut.

• ei kysellä
        aloittaja kirjoitti:

ottaa sukunimen joka on äidillä tai isovanhemmilla. Käsittääkseni näissä tapauksissa asiaa ei tarvitse perustella millään tavalla. Mutta sitten jos haluaa ottaa sukunimen joka on ollut iso-isovanhemmilla tai sitä etäämmällä suvussa, asiaa täytyy perustella, ehkä. Eli tuo sukunimenn vaihtamis ruljanssi ei mietitytä mutta ne reaktiot.. Loppujen lopuksihan yleensä ihmisiä ei toisten asiat yhtään kiinnosta mutta ajattelin vaan ihan mielenkiinnosta kysellä kuinka paljon ihmettelyä tai kyselemistä asia on muilla aiheuttanut.

Tietysti joku kysyy oletko mennyt naimisiin. Ja siihen se keskustelu sitten tyrehtyykin.

Minusta nimenvaihtelu on pölhöä. Koskaan en ole sitä kenellekään sanonut, en päin naamaa enkä yksittäisistä ihmisistä selän takanakaan. Mutta mielipide minulla on, ja tottakai se että havaitsen jonkun aiemmin tasapainoisena pitämäni ihmisen tällaisen tempauksen tekevän, panee minut ajattelemaan ja lisää tätä ihmistä koskevaan mielipiteenmuodostukseen minun päässäni oman sävynsä. Mutta kukaan tuskin sinulta mitään kyselee, jotkut tosin vaihtavat sinusta mielipidettään, mille et sitten oikeastaan mitään voi.

• aloittaja
        ei kysellä kirjoitti:

Tietysti joku kysyy oletko mennyt naimisiin. Ja siihen se keskustelu sitten tyrehtyykin.

Minusta nimenvaihtelu on pölhöä. Koskaan en ole sitä kenellekään sanonut, en päin naamaa enkä yksittäisistä ihmisistä selän takanakaan. Mutta mielipide minulla on, ja tottakai se että havaitsen jonkun aiemmin tasapainoisena pitämäni ihmisen tällaisen tempauksen tekevän, panee minut ajattelemaan ja lisää tätä ihmistä koskevaan mielipiteenmuodostukseen minun päässäni oman sävynsä. Mutta kukaan tuskin sinulta mitään kyselee, jotkut tosin vaihtavat sinusta mielipidettään, mille et sitten oikeastaan mitään voi.

Jos itselläsi olisi hassu sukunimi ajattelisit asiasta ehkä eri tavalla. Ja vaikket ajattelisikaan, se ei vaikuta siihen tosiasiaan että minua hassu sukunimeni haittaa ja häpeän sitä.

• aloittaja
        kenellekään kirjoitti:

joo aika erikoista jos tutut alkaa oikein tinkaamaan että miksi. vaikka varmasti kyllä arvaavat miksi vaihdoin mutta jos ihan kiusallaan alkavat tenttaamaan mua. :)

• Nimensä vaihtanut
        ei kysellä kirjoitti:

Arvaapa mitä muut ajattelee sellaisista ns. ystävistä, jotka tekevät analyysejä ihmisen terveydestä nimenvaihtamisen tai jonkin muun yhtä tekaistun syyn perusteella? Ilmeisesti asia haittaa siksi joitakin, kun eivät uskalla itse tehdä mitään muilta lupaa kysymättä.

• nopeesti...

, jos ja kun olet minun sukunimeni kantajana; ns.ei-toivottu jäsen sukuuni naimisen kautta tullut kälyskä minun komeankalskahtavan sukunimeni kantajien joukkoon.

• Itse vaihdoin

kenenkään ulkopuolisen mielipiteitä kysellä. Jos ei joillekin sovi, niin etpä sä sellaisia tuttuja tarvitse muutenkaan.

• yes!
        Itse vaihdoin kirjoitti:

kenenkään ulkopuolisen mielipiteitä kysellä. Jos ei joillekin sovi, niin etpä sä sellaisia tuttuja tarvitse muutenkaan.

Olen itsekin harkinnut pari vuotta vakavissani sukunimeni vaihtamista. Syy on se, että nykyinen sukunimeni on entisen mieheni. Voisin toki ottaa isäni suvun nimeni takaisin, mutta ottaisn mieluummin isoäitini tyttönimen. Nimi miellyttää, eikä sen kantajia suvussamme ole enää muuten jäljellä. Ihmisten reaktiot minuakin pelottavat, lähinnä sukulaisten, mutta tarvitseeko niistä välittää?

• utelias....
        yes! kirjoitti:

Olen itsekin harkinnut pari vuotta vakavissani sukunimeni vaihtamista. Syy on se, että nykyinen sukunimeni on entisen mieheni. Voisin toki ottaa isäni suvun nimeni takaisin, mutta ottaisn mieluummin isoäitini tyttönimen. Nimi miellyttää, eikä sen kantajia suvussamme ole enää muuten jäljellä. Ihmisten reaktiot minuakin pelottavat, lähinnä sukulaisten, mutta tarvitseeko niistä välittää?

Millainen sukunimi kyseessä, harvinainen, omaperäinen? Tuskin haluat sukunimeä tässä paljastaa mutta...

• aloittaja
        yes! kirjoitti:

mutta hieman jännittää että kuinka paljon asiaa tarvitsee selitellä.. siis en mä sen takia jätä vaihtamatta että ihmiset alkaa sit kyseleen mut ihan mielenkiinnosta kyselen millasia reaktioita herättäny muill.la

• kissa57

Hei,
      olen itse vaihtanut sukunimeni avioeron jälkeen ja lapseni ottivat myös tyttönimeni sukunimekseen, joka sitten säilyi, kun menin uusiin naimisiin. Nimen vaihto ei ollut ongelma millään tavalla. Tein vain ilmoituksen seurakunnassa ja se oli sillä selvä. Voit hyvin ottaa perheessä olevan sukunimen omaksi nimeksesi. Käsitykseni mukaan nimenmuutos on vain ilmoitettava yhdessä virallisessa lehdessä. En tiedä tarkalleen nykyistä käytäntöä, sillä oman sukunimeni muutosta on jo toistakymmentä vuotta. Tiedän myös ihmisiä, jotka ovat ottaneet sukunsa vanhan sukunimen uudelleen käyttöön, joten se on mahdollista. Kunhan nimi, jonka otat, ei ole suojattul

• aloittaja

otin selvää ja jos asia on ilmoitusluontoinen eikä hakemusluontoinen sitä ei tarvitse ilmoittaa ns. Virallisessa lehdessä. Mutta silti jos ottaa sukunimen joka on esim. äidin asia täytyy silti perustella, en käsitä minkä ihmeen takia. Ymmärrän kyllä jos ottaisi sukunimen kauempaa suvusta...

• aloittaja
        aloittaja kirjoitti:

otin selvää ja jos asia on ilmoitusluontoinen eikä hakemusluontoinen sitä ei tarvitse ilmoittaa ns. Virallisessa lehdessä. Mutta silti jos ottaa sukunimen joka on esim. äidin asia täytyy silti perustella, en käsitä minkä ihmeen takia. Ymmärrän kyllä jos ottaisi sukunimen kauempaa suvusta...

eli hakemus täytyy tehdä silloin jos haluaa kokonaan uuden sukunimen jota ei suvussa esiinny tai jos haluaa ottaa sukunimen kauempaa suvusta. Silloin sen käsittelee muistaakseni lääninhallitus. Mutta jos esim. äidin sukunimen ottaminen on ilmoitusluontoinen, miksi se täytyy perustella...

• että kun ....
        aloittaja kirjoitti:

eli hakemus täytyy tehdä silloin jos haluaa kokonaan uuden sukunimen jota ei suvussa esiinny tai jos haluaa ottaa sukunimen kauempaa suvusta. Silloin sen käsittelee muistaakseni lääninhallitus. Mutta jos esim. äidin sukunimen ottaminen on ilmoitusluontoinen, miksi se täytyy perustella...

Ettei ihmiset ihan vain hetken mielijohteesta nimiänsä muuttelisi.

Jos nimen vaihto olisi vain ilmoitusluontoinen asia, näitä viikottain nimeään vexlaavia ( enkä nyt tarkoita sinua :) )löytyisi kyllä ja se hankaloittaisi viranomaisten toimintaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      36
      2769
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      12
      2559
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      43
      2278
    4. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      20
      1871
    5. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      38
      1572
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      51
      1555
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      38
      1483
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      25
      1363
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      28
      1194
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26