Teen toiminimellä sivutointa pian ja lähiaikoina olisi tarkoitus myös kirjoittaa eka lasku asiakkaalle. Suurin piirtein olen selvillä vaadittavista laskumerkinnöistä, mutta muutama juttu on vielä auki... eli 1) laskun tunniste tai numero: miten tämä "päätetään"? eli voinko vaikka numeroida ekan laskuni 101, seuraavan 102 jne. vai pitääkö noudattaa jotain muuta järjestystä? 2) maksuehto ja viivästyskorko: voinko itse päättää onko laskuni maksuehto vaikkapa 14pvää tai 20pvää, ja entäs viivästyskoron prosentti? Ihan varmasti simppeleitä juttuja, mutta kun en ole tuollaisten kanssa ollut tekemisissä, olen aivan pihalla..:/
laskumerkinnät
9
8290
Vastaukset
- katsele laskujasi
Kai sinulla nyt yksi lasku on, josta voit katsella laskun sisältöä.
1. voit aivan itse päättää laskujesi numeroinnista, kunhan se on sen verran looginen, että verottaja sen ymmärtää eli tuo 101 on ihan hyvä.
2. itse voit myös valita maksuehdot, muistaakseni alle 7 päivää ei saa olla kuin muistutuslaskussa, jossa lukee HETI. Eiköhän korkein sallittu viivästyskorko ole tällä hetkellä 11,5, mutta siinäkin voit itse valita. - TeilikkiA
Hyvä listaus laskun sisällöstä löytyy esim.
http://www.lbl.fi/news2.htm
Viivästyskorosta: http://www.vm.fi/vm/fi/11_rahoitusmarkkinat/08_peruskorko/04_viite_ja_viivastyskorkotaulukko.jsp
Itse olen numeroinut laskuni vuosi/juokseva numero esim. 2008/01, 2008/02 jne
maksuehdon voit päättää itse, kuluttajaviranomaiset suosittavat tuota 14 pvää netto- Lue ohjeet
Veroviranomainen edellyttää, että laskujen numerointilogiikka on sellainen että siitä voidaan suoraan todeta että sarja on ehjä.
Oletetaan, että kirjoitat vuodessa kolme laskua ja numeroit ne 2008/01,2008/02 ja 2008/03. Seuraavan laskun numeroisit siis ilmeisemmin 2009/01.
Miten tuosta voi varmistua, ettet ole tehnyt laskua 2008/04 ja jättänyt viemättä sitä kirjanpitoon ? Jos numeroit 2009 ekan laskun 2009/04 asia on ok (silloin tuo vuosiluku on mukana vain lisäinfona). - Y-rittäjä
Lue ohjeet kirjoitti:
Veroviranomainen edellyttää, että laskujen numerointilogiikka on sellainen että siitä voidaan suoraan todeta että sarja on ehjä.
Oletetaan, että kirjoitat vuodessa kolme laskua ja numeroit ne 2008/01,2008/02 ja 2008/03. Seuraavan laskun numeroisit siis ilmeisemmin 2009/01.
Miten tuosta voi varmistua, ettet ole tehnyt laskua 2008/04 ja jättänyt viemättä sitä kirjanpitoon ? Jos numeroit 2009 ekan laskun 2009/04 asia on ok (silloin tuo vuosiluku on mukana vain lisäinfona).Pöh... Eri vuosina annetuissa laskuissa saa käyttää vaikka samoja numeroita. Eli tänä vuonna mulla voi olla lasku numero 1234, ja ensi vuonna toinen lasku jonka numero on 1234. Itse nollaan laskunumerot aina vuodenvaihteessa.
Sitä paitsi laskusarjojakin saa olla useita, vaikka joka asiakkaalle omansa. Eli kesäkuun myyntilaskutkin voisi numeroida asiakkaan etunimen perustella seuraavasti:
MINNA-1000
MINNA-1001
VILLE-1000
KALLE-5000
KALLE-5001
KALLE-5002
PEKKA-1000
Juoksevan tunnisteen ainoa tarkoitus on yksilöidä jokainen lasku.
Edellä oleva koskee siis vain ALV-laskuja, tositteiden numerointi on asia erikseen. Nykyisin tositteita ei enää tarvitse numeroida edes juoksevasti, kun kirjanpidot säilytetään koneellisesti ja jokainen tosite on linkitetty suoraan tositteesen liittyviin liiketapahtumiin. - Laskuttaja
Y-rittäjä kirjoitti:
Pöh... Eri vuosina annetuissa laskuissa saa käyttää vaikka samoja numeroita. Eli tänä vuonna mulla voi olla lasku numero 1234, ja ensi vuonna toinen lasku jonka numero on 1234. Itse nollaan laskunumerot aina vuodenvaihteessa.
Sitä paitsi laskusarjojakin saa olla useita, vaikka joka asiakkaalle omansa. Eli kesäkuun myyntilaskutkin voisi numeroida asiakkaan etunimen perustella seuraavasti:
MINNA-1000
MINNA-1001
VILLE-1000
KALLE-5000
KALLE-5001
KALLE-5002
PEKKA-1000
Juoksevan tunnisteen ainoa tarkoitus on yksilöidä jokainen lasku.
Edellä oleva koskee siis vain ALV-laskuja, tositteiden numerointi on asia erikseen. Nykyisin tositteita ei enää tarvitse numeroida edes juoksevasti, kun kirjanpidot säilytetään koneellisesti ja jokainen tosite on linkitetty suoraan tositteesen liittyviin liiketapahtumiin.Tässä tarkka kopio verottajan ohjeesta:
"Tunnistevaatimus perustuu siihen, että sen avulla laskun voi kiistatta yksilöidä. Oleellista on myös se, että järjestelmällinen sarjan perusteella voidaan todeta mahdollinen puuttuva lasku."
Eli sarjan tulee olla aukoton. Se on totta että sarjoja saa olla useita, kuten vaikka joka asiakkaalle oma. Mutta sen tulee silti olla aukoton. - oikea tieto
Laskuttaja kirjoitti:
Tässä tarkka kopio verottajan ohjeesta:
"Tunnistevaatimus perustuu siihen, että sen avulla laskun voi kiistatta yksilöidä. Oleellista on myös se, että järjestelmällinen sarjan perusteella voidaan todeta mahdollinen puuttuva lasku."
Eli sarjan tulee olla aukoton. Se on totta että sarjoja saa olla useita, kuten vaikka joka asiakkaalle oma. Mutta sen tulee silti olla aukoton.Verottajan ohje jatkuu: "Samana vuonna annetuissa laskuissa ei saa olla samaa tunnistetta".
Eli tunnistetta 001 ei saa käyttää samana vuonna kahta kertaa. Seuraavana vuonna 001 tunnistetta (=laskunumeroa) voi taas käyttää.
08001 tämän vuoden eka lasku. 09001 ensi vuoden eka lasku jne.
on tiedot, mitä laskussa täytyy näkyä.
Tärkeimpiä ovat ALV erittely, jos tuotteissasi on alvia ja laskujen juokseva numerointi. Numerot voi alkaa vaikka miljoonasta.
Jos et käytä mitään laskutusohjelmaa (teet vaikka wordilla itse), ota joku lasku malliksi sommittelussa.
Pankki perii jotain ylimääräistä viitteettömistä laskuista, joten pyydä pankista viitenumerot, jotka sitten laitat asiakkaittesi laskuihin, ja perään viellä maininta, "että käytä maksaessa viitettä kiitos!"- bing
Kiitos kaikille vastanneille vinkeistä! Tämä auttoi jo paljon :)
- Y-rittäjä
Ratkaisevaa on se, myytkö kuluttajalle.
Kuluttajakaupassa pienin lain sallima maksuaika laskulla on 14 vuorokautta. Samoin maksumuistutuksesta saat periä maksun (enintään 5 euroa) jos muistutus on lähetetty aikaisintaan 14 vuorokautta eräpäivän jälkeen.
Viivästyskorko on aina korkolain mukainen, jos muuta ei ole sovittu. Kuluttajakaupassa se korkolain mukainen viivästyskorko on lisäksi maksimi eli sitä suurempaa ei saa periä. Tällä hetkellä se on 11,5 %, mutta sen suuruus vahvistetaan muistaakseni puolen vuoden välein.
Yrityksille myytäessä nämä asiat kannattaa sopia etukäteen. Jos mitään ei ole sovittu niin silloin on parempi pysytellä noissa kuluttajasäännöissä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e1715488Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä442633- 1562222
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla161759- 821384
Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1621317Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o241291Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https321223Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne231182Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.106982