ruumiinrakenteesta

-idiootti-

Sanotaan, että saman pituisten henkilöiden luilla voi olla noin 0,5-1 kg painoeroa. Mutta voiko luut silti olla isommat ?
Kuinka paljon TODELLA on kiinni ruumiinrakenteesta ? Kuinka eri kokoiset voivat olla yhtä pitkien ja saman painoisten ihmisten ruumiit, jos kummatkin liikkuvat saman verran.. Sitä käytetään todella paljon kyllä vaan tekosyynä.

Kiinnostaa suuresti, miksi minä ja ystäväni (olen 165cm ja 54kg) olemme saman pituisia ja painoisia, mutta hän on todella paljon pienempi.. En haluaisi olla edes yhtä pieni, mutta miten hän voi painaa saman verran, minne se paino on sijoittunut :-D

Älkääkä nyt jaksako alkaa sitä, että normaalipainoiset kyselee. Olen laihduttanut 17 kiloa vuodessa.

Kiitos, jos joku osaa valaista..

12

2335

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirjoittaja

Viestini oli vähän epälooginen mutta toiv. joku tajuaa :) olen siis harrastanut kauheasti liikuntaa vuoden aikana että ei ole löysää mutta en ole mikään muskelinainenkaan :-D vähän pinnallista mutta olen miettinyt tätä ;)

• tottakai on eroa

Luusto vaikuttaa jonkun verran. Voi olla kapeat tai leveät hartiat, pitkät tai lyhyet jalat, kapea tai leveä lantio, pitkä tai lyhyt selkä. Paksut tai kapeat nilkat ja ranteet. Ja kaikkea siltä väliltä. Mutta esim. vyötärönympärykseen luusto ei vaikuta, koska vyötärössähän ei ole luita paitsi selkäranka. Ja käsivarsien ja säärien paksuutta ei myöskään oikein pysty luiden koolla selittämään. Ei ne hyvällä tahdollakaan kenelläkään kovin paksut ole, tai kyseessä olisi varsinainen mutaatio. Pyllyn kokoa ei myöskään voi selittää luilla, mutta lantion leveyteen toki luusto vaikuttaa. Toisilla on ne synnyttäjän leveät lanteet ja toisilla taas kapean poikamaiset.

Kyllähän nämä asiat vaikuttaa ruumiinrakenteeseen eli siihen minkä mallinen vartalomme on.

Ja toisaalta vaikuttaa myös lihasmassan määrä ja se missä sitä on. Lihas on tiivistä mutta painaa enemmän kuin rasvakudos. Näin ollen eroja voi olla kahdella samanpainoisella ja -pituisella jos toisella on enemmän lihasta ja vähemmän rasvaa.

• ..............

No jos on saman pituinen ja painoinen kuin joku pienempi, niin se johtuu siitä että pienempi on timmimmässä kunnossa. Eli sillä on vähemmän rasvaa ja kiinteämmät lihakset. Vaikka liikkuisittekin saman verran niin se ei välttämättä vaikuta siihen.

Samanpituisten henkilöiden luilla ei tosiaan ole kovin suurta painoeroa (o,5-1kg).

• eri kehotyypit

Lihasmassan osuus ihmisessä ei riipu pelkästään ihmisen liikunnallisuudesta tai laiskuudesta. Jotkut ihmiset ovat onnekseen saaneet sellaiset ominaisuudet, että kehittävät helpommin lihasmassaa kuin toiset vaikka harrastaisivatkin yhtä paljon tai vaikka vähemmänkin liikunnallisia aktiviteetteja. http://www.tuuli.net/tuuli/fitness_n_fun/tiistai24.7.htm
      Meikäläinen (omaan fyysisesti piirteitä ektomorfista ja mesomorfista tyypistä) on saanut syntymälahjaksi sellaiset lihasominaisuudet, ettei säännöllisestä ja intensiivisestäkään fyysisestä treenauksesta huolimatta onnistu hankkimaan näyttäviä, ulospäin huomattavissa olevia lihaksia. Mutta olipa ihminen ruumiinrakenteeltaan tai kehotyypiltään mitä tahansa, omassa vartalossa liikunnan avulla voi halutessaan saada omien "mittojen" pienenemistä rasvaprosentin pienenemisen ansiosta.

• sanelee paljon

vaikkei ne luut itsessään paljoa painakaan. Tiedän että moni on tästä eri mieltä, mutta oikeasti, kuka voi väittää että vaikka thaimaalainen nainen ja samoalainen nainen voisivat olla samankokoiset vaikka pituutta on saman verran???

Minulla on sama kokemus muuten joidenkin ystävieni kanssa, eräs ystäväni on minua 17cm pidempi ja painamme saman verran, silti voimme käyttää joitakin samoja vaatteita (jotka siis sopivat hyvin kummallekin). Hänellä kun kaikki kertyy keskivartaloon ja minä olen tiimalasimallinen. Toinen ystäväni jonka kanssa olemme samanpituiset, hän painaa 5kg minua vähemmän mutta minun vaatteet eivät mahdu hänelle.

Uskoisin siis että ruumiinrakenteella on merkitystä normaalipainon puitteissa, mutta varsinaiseen lihavuuteen sillä ei ole merkitystä, jos BMI ylittää 30 niin ruumiinrakenteella on turha selittää mitään.

• ...

Kiitos, onnistuitte selventämään asiaa hyvin ! Tsemppiä kaikille laihduttamiseen ! :)

• kuin läski on

ensimmäinen periaate. Eli teillä on eri rasvaprosentti ehkä. Se selviää mittaamalla eri kohdista läskikerroksien paksuudet ja vertaamalla.
      Sitten teidän pitäisi mitata mittanauhalla eri kohdat ja verrata. Reidet, vyötäröt, lantiot, rinta, kaula, kädet... Toisilla on lihasta ja läskiä vaan eri paikoissa.
      Kokeilkaa punteilla, kummalla on enemmän lihasta.

Se "mulla on isot luut" on pääosin legendaa. Hyvin pieniä eroja niissä on vaan.
      Sen sijaan itselläni on esim. keskivertoa paivammat luut esim. käsissä, koska olen nyrkkeilijä. Mm. painonnosto, nyrkkeily jne. muuttaa luuntiheyttä. koko ei juurikaan kasva, mutta paino kasvaa hieman.
      Argeologit on kaivaneet maasta vanhoja ns. pitkänjousen ampujien luunrankoja (Engl. jousi). Vasemman käden kyynärluut on aivan suhteettoman paksuja jousikädessä. Niihin on ko. jousen ampujilla kohdistunut vuosikausien ajan ankara paine ja se on saanut luutkin kasvamaan ihan reilusti.

Esim liikunnalla ehkäistään juuri osteoporoosia ettei luut haurastu eli kevene tavallaan. Nehän haurastuu nimenomaan sisältä päin. Niistä tulee onttoja tavallaan.
      Olen lukenut tutkimuksen sauvakävelystä. Sen sauvan maahan tömähdys antaa luille ihan pikku iskun ja ne luut sitä kautta tihentyy eli muuttuvat painavammiksi. Ne ei isone kuin äärimmäisessä paineessa.

Ehkä toinen on ollut hivenen urheilullisempi?
      No eihän kaikki ole samalla muotilla tehtyjä luuston rakenteenkaan suhteen. Toisilla törröttää laihanakin hartialuut esim. aika kaukana ja toisilla taas ei. Eli luun kokonaismääräissä täytyy olla hieman eroja. Senkin kait voi todeta mittanauhalla?

• katsele ympärillesi

on olemassa hyvin kapealanteisia naisia ja miehiä ja sitten on muodokkaampia joten lantionympäryksissä on suuriakin eroja nämä muodokkaat eivät lainkaan ole lihavia välttämättä. Se johtuu luista ja jos niissä ei ole eroja niin sitten ne on eri ihmisillä eri järjestyksessa.

• skeletaali
        katsele ympärillesi kirjoitti:

on olemassa hyvin kapealanteisia naisia ja miehiä ja sitten on muodokkaampia joten lantionympäryksissä on suuriakin eroja nämä muodokkaat eivät lainkaan ole lihavia välttämättä. Se johtuu luista ja jos niissä ei ole eroja niin sitten ne on eri ihmisillä eri järjestyksessa.

luiden leveydessä on eroja, hartiat tai lantio voivat olla leveämmät, esim. lantioluu on vain silloin hieman eri muotoinen, se on leveyssuunnassa pidempi kuin jollain ihmisellä jolla se on kapeampi. Tämä näkyy ulospäin lanteikkuutena. Se ei tarkoita että kyseisen henkilön lantioluu välttämättä olisi sen painavampi ja kapealanteinen ja leveälanteinen voivat aivan hyvin painaa saman verran. Luun massa ei välttämättä ole sidoksissa sen kokoon, vaan juurikin tiheytyyn. Lisäksi kaksi saman painoista luuta voivat olla eri muotoisia, tietenkin tietyissä rajoissa.

MUTTA loppujen lopuksi sisältä meiltä löytyy ainakin suurimmalta osin jotakin tällaista muistuttava (eikä siinä nyt aivan hirveitä eroja ole ihmiseltä toiselle) :

http://www.daviddarling.info/images/human_skeleton.jpg

• nimenomaan
        katsele ympärillesi kirjoitti:

kun käytetään sanontaa tässä muodossa :
        "Mulla on vaan painavat luut,..."

Sama tiheys niissä yleensä on, jos ei urheile raskaita lajeja vuositolkulla.

Sen muu koko tulee ihmisten eri malleista. Sitä tarkoitat varmaankin.
        Mutta silloin voi yhtä hyvin voi sanoa näin:
        "Mulla on vaan leveät lihakset"
        "Mulla on vaan leveät läskit"
        koska lihakset ja läskit leviää niiden leveiden luiden ympärille eri tavalla kuin vaikkapa kapea luisella.
        Noissa tapauksissahan on jo ulkonäössäkin eroja.

Mutta kahdella tavallaan saman mallisella ei ole paljon eroa luissa, jos painosta puhutaan. Sitä mieltä minä olen.

Itse olen ainakin kuullut useinkin käytettävän tuota:
        "mulla on raskaat luut" -juttua.
        Se on minusta potaskaa.

Vanhuksilla on kevyet luut suhteessa kropan kokoon. Eli ne keventyy iän mukana sitten kyllä. Se on juuri se osteoporoosi.

SIIS:

Ihmisen luokittelu ruumiinrakenteen perusteella:

LEPTOSOMINEN IHMINEN

* asteenikko (ääritapaus)
        * hintelä ruumiinrakenne
        * tavallista alempana olevat sisäelimet

PYKNIKKO

* lihavuuteen taipuva
        * pyöreähkö
        * sisäelimet korkealla

ATLEETIKKO

* leveäharteinen
        * lihaksikas
        * n. puolet miehistä kuuluu tähän ryhmään

ELI

jos on 2 kpl atleetikkoja, sama pituus sama paino ja muutenkin ovat hyvin pitkälti saman näköisiä ja harrastavat samaa urheilulajia.

Onko luiden painossa paljonkin eroja?

• vartalotyyppiluokittelusta...
        nimenomaan kirjoitti:

kun käytetään sanontaa tässä muodossa :
        "Mulla on vaan painavat luut,..."

Sama tiheys niissä yleensä on, jos ei urheile raskaita lajeja vuositolkulla.

Sen muu koko tulee ihmisten eri malleista. Sitä tarkoitat varmaankin.
        Mutta silloin voi yhtä hyvin voi sanoa näin:
        "Mulla on vaan leveät lihakset"
        "Mulla on vaan leveät läskit"
        koska lihakset ja läskit leviää niiden leveiden luiden ympärille eri tavalla kuin vaikkapa kapea luisella.
        Noissa tapauksissahan on jo ulkonäössäkin eroja.

Mutta kahdella tavallaan saman mallisella ei ole paljon eroa luissa, jos painosta puhutaan. Sitä mieltä minä olen.

Itse olen ainakin kuullut useinkin käytettävän tuota:
        "mulla on raskaat luut" -juttua.
        Se on minusta potaskaa.

Vanhuksilla on kevyet luut suhteessa kropan kokoon. Eli ne keventyy iän mukana sitten kyllä. Se on juuri se osteoporoosi.

SIIS:

Ihmisen luokittelu ruumiinrakenteen perusteella:

LEPTOSOMINEN IHMINEN

* asteenikko (ääritapaus)
        * hintelä ruumiinrakenne
        * tavallista alempana olevat sisäelimet

PYKNIKKO

* lihavuuteen taipuva
        * pyöreähkö
        * sisäelimet korkealla

ATLEETIKKO

* leveäharteinen
        * lihaksikas
        * n. puolet miehistä kuuluu tähän ryhmään

ELI

jos on 2 kpl atleetikkoja, sama pituus sama paino ja muutenkin ovat hyvin pitkälti saman näköisiä ja harrastavat samaa urheilulajia.

Onko luiden painossa paljonkin eroja?

...sanoisin sen verran, sen kehittäjän, psykiatri Ernst Kretschmerin tarkoituksena oli selittää erilaisten ruumiinrakenteiden ja ihmisten psyyken korrelaatiota. Eli en oikein ymmärrä miten nämä jo kauan sitten yleisesti huuhaaksi määritellyt vartalotyyppluokittelut liittyvät tähän aiheeseen...?

• vartalotyypeistä
        vartalotyyppiluokittelusta... kirjoitti:

...sanoisin sen verran, sen kehittäjän, psykiatri Ernst Kretschmerin tarkoituksena oli selittää erilaisten ruumiinrakenteiden ja ihmisten psyyken korrelaatiota. Eli en oikein ymmärrä miten nämä jo kauan sitten yleisesti huuhaaksi määritellyt vartalotyyppluokittelut liittyvät tähän aiheeseen...?

Mä olen samaa mieltä noista vartalotyyppiluokista mutta myös niistä yleisimmin käytetyistä, endomorfisista ja muista.

Itse kun en löydä itseäni mihinkään niistä luokista erityisesti, toisaalta olen pieni ja siro esim. kädet ja jalat on pienet, kapea vyötärö, jne...mutta toisaalta lihasta kehitän helposti treenaamalla ja jaloista ja käsistä olenkin suhteellisen lihaksikas. Kolmanneksi kuitenkin myös lihon, joten minussa on myös sitä "lihavuuteen taipuvaista" (vaikka en usko että kukaan on sen enempää lihavuuteen taipuvainen kuin kukaan muukaan) vartalotyyppiä. Eli kaikkia niistä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      271
      4979
    2. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      46
      3569
    3. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      89
      3484
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      50
      2659
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      46
      1843
    6. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      97
      1630
    7. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      17
      1510
    8. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      97
      1448
    9. Tekiskö nainen mieli tavata...

Viikonloppuna ja...?
      Ikävä
      71
      1055
    10. PS uusimman gallupin rakettimainen nousija

https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden
      Maailman menoa
      144
      1045
    Aihe