Saako näyttää K-18 -elokuvan...

lapsille...

jos sisältö on kristillisesti hyväksyttävä?

"Etelä-Suomen Sanomien mukaan rippikoululaisilla oli mahdollisuus valita lukevatko he tietyn osan Raamatusta, vai katsovatko The Passion Of The Christ-elokuvan."

http://www.verkkouutiset.fi/juttu.php?id=130373

Kyseinen elokuva on kielletty alle 18-vuotiailta. Ikärajat eivät ole elokuvissa turhan takia. Eihän terveystiedon tunneillakaan kouluissa näytetä eroottisia elokuvia silloin, kun käsitellään intiimiasioita.

151

15587

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • diipadai

Jos kyseessä olisi ollut jokin ei kristillinen leiri jossa olisi näytetty jokin muu k-18 elokuva niin todennäköisesti tuollaista juttua ei olisi kirjoitettu.

Mutta kakspiippuinen juttu. Passion on rankka elokuva, mutta toisaalta se esittää asiat niin kuin Raamatussa sanotaan. (Tai no joitain asioita on siitä kyllä jätetty pois.) Ei Raamattukaan ole kielletty alle 18-vuotiailta.

• niin..

"Ei Raamattukaan ole kielletty alle 18-vuotiailta."

Kysymys kuuluukin, pitäisikö sen olla?

No, lakimuutoksia tarvitaan ja kirkon järjestämät lasten aivopesukerhot ja muut pitää kieltää. Tuputtakoot taikauskoaan aikuisille ihmisille, jos se sitten enää onnistuukaan.

Lastensuojelun pitää kohdistua myös uskonnolliseen sisältöön. Ei yhteiskunnassa voi olla tuollaisia saarekkeita, kuten uskonnot, joita tavallinen lainsäädäntö ei koske.

• badboe
        niin.. kirjoitti:

No, lakimuutoksia tarvitaan ja kirkon järjestämät lasten aivopesukerhot ja muut pitää kieltää. Tuputtakoot taikauskoaan aikuisille ihmisille, jos se sitten enää onnistuukaan.

Lastensuojelun pitää kohdistua myös uskonnolliseen sisältöön. Ei yhteiskunnassa voi olla tuollaisia saarekkeita, kuten uskonnot, joita tavallinen lainsäädäntö ei koske.

Tyypillinen ateistin näkemys, että kristinusko on taikauskoa.

Ateistin kyky tulkita raamattua on älyllisesti hyvin vajallinen.

Kai sen nyt jokainen ymmärtää ettei vettä voi viiniksi muuttaa, turha esittää viisasta.

Raamattu on symboliikkaa ja ainoa tärkeä osa siitä (jokusen historian ohella) on sanoma. Jos uskoo, että maailma on parempi mikäli ihmiset ajattelevat yhteistä etua, silloin on sydämeltään kristinuskoinen. Vastakohtana olisi pappi joka lietsoaa kristinuskontoa ja tuntee sen läpikotaisin ja huutaa ihmisille että helvetti odottaa teitä. Hän ei ole sydämeltään kristinuskoinen.

Osittain tuo symboliikkaan kätketty sanoma on tehty helpottamaan lapsia ymmärtämään uskonnon sanomaa jo varhain. On naurettavaa jutella tästä ateistien kaa, ei heillä ole mitään järkevää sanottavaa.

Aina ensin he kysyvät, uskotko itse että jumala on muka olemassa? Se jo paljastaa, että he itse kuvittelevat jumalan pilven päällä istuvana ukkona. Ei ole joulupukkia, ei ole jumalaa... Jumala on synonyymi rakkaudelle, mutta tuota on turha yrittää ateistille selittää.

• Jokinen
        niin.. kirjoitti:

Esittämäsi kysymys on yhtä absurdi kuin jos vaatisi ikärajaa ruokakauppaan.

Yhteiskunnassa saa ja pitääkin olla saarekkeita, jotka ovat rauhoitettuja muun yhteiskunnan kokoajan sairaammaksi muuttuvasta menosta, jossa voi kokea olevansa paikassa jossa sielu saa hiukan lepoa. Niinkauan kuin yksikin ihminen kokee näin, kirkot ovat tarpeellisia, täysin riippumatta siitä mitä ateistit ajattelevat kehittymättömillä aivoillaan.

• niin..
        badboe kirjoitti:

Kai sen nyt jokainen ymmärtää ettei vettä voi viiniksi muuttaa, turha esittää viisasta.

Raamattu on symboliikkaa ja ainoa tärkeä osa siitä (jokusen historian ohella) on sanoma. Jos uskoo, että maailma on parempi mikäli ihmiset ajattelevat yhteistä etua, silloin on sydämeltään kristinuskoinen. Vastakohtana olisi pappi joka lietsoaa kristinuskontoa ja tuntee sen läpikotaisin ja huutaa ihmisille että helvetti odottaa teitä. Hän ei ole sydämeltään kristinuskoinen.

Osittain tuo symboliikkaan kätketty sanoma on tehty helpottamaan lapsia ymmärtämään uskonnon sanomaa jo varhain. On naurettavaa jutella tästä ateistien kaa, ei heillä ole mitään järkevää sanottavaa.

Aina ensin he kysyvät, uskotko itse että jumala on muka olemassa? Se jo paljastaa, että he itse kuvittelevat jumalan pilven päällä istuvana ukkona. Ei ole joulupukkia, ei ole jumalaa... Jumala on synonyymi rakkaudelle, mutta tuota on turha yrittää ateistille selittää.

Mitään kristinuskon väitteitä ei voida todistaa oikeiksi, joten ne ovat aivan samalla tasolla muiden uskomusten, kuten "pitää sylkeä, jos musta kissa ylittää tien" kanssa.

Mitä raamattusi symboliikkaan tulee, niin kovinpa on monia näkemyksiä uskovaisilla itselläänkin siitä, mitä se opus sitten oikeasti tarkoittaa. Joten kannattaisi katsoa peiliin, jos kuvittelee löytäneensä siitä kansantarustosta jotain tosi hienoa. Ei siinä mitään kovin uutta ollut edes ilmestyessään.

Kyse onkin siitä, miksi moisia tekstejä pitää lapsille tuputtaa. Eihän heille enää lueta Grimmin satujakaan, koska ne ovat nykykäsityksen mukaan liian raakoja.

• joo..
        Jokinen kirjoitti:

Esittämäsi kysymys on yhtä absurdi kuin jos vaatisi ikärajaa ruokakauppaan.

Yhteiskunnassa saa ja pitääkin olla saarekkeita, jotka ovat rauhoitettuja muun yhteiskunnan kokoajan sairaammaksi muuttuvasta menosta, jossa voi kokea olevansa paikassa jossa sielu saa hiukan lepoa. Niinkauan kuin yksikin ihminen kokee näin, kirkot ovat tarpeellisia, täysin riippumatta siitä mitä ateistit ajattelevat kehittymättömillä aivoillaan.

Aivopesty kuvittelee omaavansa kehittyneet aivot. Joka uskoo kristinuskon kaikki älyttömyydet, on aivan samalla tasolla kuin voodoota tanssiva alkuasukas.

• badboe_jonze
        niin.. kirjoitti:

Mitään kristinuskon väitteitä ei voida todistaa oikeiksi, joten ne ovat aivan samalla tasolla muiden uskomusten, kuten "pitää sylkeä, jos musta kissa ylittää tien" kanssa.

Mitä raamattusi symboliikkaan tulee, niin kovinpa on monia näkemyksiä uskovaisilla itselläänkin siitä, mitä se opus sitten oikeasti tarkoittaa. Joten kannattaisi katsoa peiliin, jos kuvittelee löytäneensä siitä kansantarustosta jotain tosi hienoa. Ei siinä mitään kovin uutta ollut edes ilmestyessään.

Kyse onkin siitä, miksi moisia tekstejä pitää lapsille tuputtaa. Eihän heille enää lueta Grimmin satujakaan, koska ne ovat nykykäsityksen mukaan liian raakoja.

Mitä siitä tarvitsee todistaa oikeaksi?

Henkilökohtaisesti kristinuskossa ainoa asia mikä meikäläiselle merkitsee on sen hengellinen puoli.

Ennemmin kerron lapsilleni että he kuoltuaan pääsevät paratiisiin, kuin että kuoleman jälkeen madot tulee ja syö.

Niin yksinkertasta se on. Kristinuskon tärkeyden todellisuus valkenee vasta kun itse joutuu synkkään vaiheeseen elämässä. On hyvä olla jokin aate johon tukeutua. Jos hyeenat tulee ja pistää mut poskiinsa, viimesillä hetkilläni ajattelisin mieluiten pääseväni kohta rakkaideni luo, kuin että kohta oon vain osa ekosysteemiä.

• niin...
        joo.. kirjoitti:

Aivopesty kuvittelee omaavansa kehittyneet aivot. Joka uskoo kristinuskon kaikki älyttömyydet, on aivan samalla tasolla kuin voodoota tanssiva alkuasukas.

Juuri tätä tarkoitin kehittymättömillä aivoilla.
        Ei minkäänlaisia intellektualiseen ajatteluun viittaavaa. Aivosi heittävät suoraan primitiiviseen mollaamiseen ja sellaiselle en anna edes alkuasukkaan arvoa.

• ...
        niin... kirjoitti:

Ei minkäänlaisia intellektualiseen ajatteluun viittaavaa. Aivosi heittävät suoraan primitiiviseen mollaamiseen ja sellaiselle en anna edes alkuasukkaan arvoa.

typerästi kirjoitettu. Eihän kukaan voi oikeasti nykypäivänä uskoa että raamatun tarinat olisivat totta, (jos siis henkilö on järkeilly asiaa,) kirjahan on täynnä ristiriitoja ja mahdottomuuksia

En pidä hyvänä asia, että ihminen rukoilee jumalaa auttamaan, kun sen voi tehdä itse tai joku muu ihminen. Tollanen ajattelu tapa ei ole hyvä asia ja se pitäisi saada kitkettyä pois.

Rukous ja usko voi parantaa sairaudesta, mutta niihen ei pidä luottaa enemmän kuin lääketieteeseen. Valitettavasti tälläisiäkin ihmisiä on.

• jakpe
        ... kirjoitti:

typerästi kirjoitettu. Eihän kukaan voi oikeasti nykypäivänä uskoa että raamatun tarinat olisivat totta, (jos siis henkilö on järkeilly asiaa,) kirjahan on täynnä ristiriitoja ja mahdottomuuksia

En pidä hyvänä asia, että ihminen rukoilee jumalaa auttamaan, kun sen voi tehdä itse tai joku muu ihminen. Tollanen ajattelu tapa ei ole hyvä asia ja se pitäisi saada kitkettyä pois.

Rukous ja usko voi parantaa sairaudesta, mutta niihen ei pidä luottaa enemmän kuin lääketieteeseen. Valitettavasti tälläisiäkin ihmisiä on.

Miten tuollainen ajattelu pitäisi sitten mielestäsi "kitkeä" pois? Tappamalla uskovaiset vai? Siten mm. Stalin "kitki" epäterveinä pitämiään asioita, esim. uskontoa pois: joukkomurhilla ja vainoilla.

• ...
        jakpe kirjoitti:

Miten tuollainen ajattelu pitäisi sitten mielestäsi "kitkeä" pois? Tappamalla uskovaiset vai? Siten mm. Stalin "kitki" epäterveinä pitämiään asioita, esim. uskontoa pois: joukkomurhilla ja vainoilla.

Ihmiset pitäisi saada itse tajuamaan, että esimerkiksi kuolemanvaarassa ollessa ei ensisijaisesti jumalan avun pyytäminen auta, vaan itse pitää pelastautua tai muilta ihmisiltä hakea apua.

Jumalan avun pyytäminen pitäisi olla vasta viimeinen tapa, jos muut tavat eivät toimi.

• olikin
        ... kirjoitti:

Typeryyttäkin on monenlaista. Ja meitä ihmisiä on niin moneksi. Toisten usko on isompi kuin toisten ja toisilla ei ole hetikään niin isoa uskoa kuin toisilla.
        Miksi meidän ihmisten pitäisi muka pyrkiä rajoittamaan toistemme uskoa? Mitä hyvää siinä on? Ja toisaalta, jos joku haluaa rukoilla apua Jumalalta, niin mitä väärää siinä on?

Se rajoittamisen tarve, johon sinä näytät kannustavan, ei ole hyvä asia. Se pitäisi saada kitkettyä pois.

Minä itse uskon Jumalan olemassaoloon ja rukouksen voimaan. En toki tyrkytä omaa uskoani kenellekään, mutta en myös suvaitse että omaa uskoani rajoitetaan toisten ihmisten toimesta.

• aivan..
        badboe_jonze kirjoitti:

Mitä siitä tarvitsee todistaa oikeaksi?

Henkilökohtaisesti kristinuskossa ainoa asia mikä meikäläiselle merkitsee on sen hengellinen puoli.

Ennemmin kerron lapsilleni että he kuoltuaan pääsevät paratiisiin, kuin että kuoleman jälkeen madot tulee ja syö.

Niin yksinkertasta se on. Kristinuskon tärkeyden todellisuus valkenee vasta kun itse joutuu synkkään vaiheeseen elämässä. On hyvä olla jokin aate johon tukeutua. Jos hyeenat tulee ja pistää mut poskiinsa, viimesillä hetkilläni ajattelisin mieluiten pääseväni kohta rakkaideni luo, kuin että kohta oon vain osa ekosysteemiä.

sinun oma ongelmasi, mihin uskot.

Mutta ei niitä uskomuksiasi tartte verovaroin tukea. Koululaitoksen pitää opettaa tosiasioita, eikä joitain muinaiskansojen taruja.

Ja uskovienkin pitää hyväksyä yhteiset lait, vaikka kuinka olisi hihhuloitunut. Vai etkö odota sitä myös esim. islamin-uskovaisilta? Lakien kunnioittamisestahan tässä on kyse.

Ja siellä riparilla on selvästi rikottu lakia.

• sinun..
        niin... kirjoitti:

arvostuksillasi on sama arvo kuin taikauskoisten höpötyksillä yleensäkin.

Muista sylkeä kolmesti, kun musta kissa menee tien yli ja varo tikapuiden alta kulkemista.

Kyllä se siitä:)

• ...
        olikin kirjoitti:

Typeryyttäkin on monenlaista. Ja meitä ihmisiä on niin moneksi. Toisten usko on isompi kuin toisten ja toisilla ei ole hetikään niin isoa uskoa kuin toisilla.
        Miksi meidän ihmisten pitäisi muka pyrkiä rajoittamaan toistemme uskoa? Mitä hyvää siinä on? Ja toisaalta, jos joku haluaa rukoilla apua Jumalalta, niin mitä väärää siinä on?

Se rajoittamisen tarve, johon sinä näytät kannustavan, ei ole hyvä asia. Se pitäisi saada kitkettyä pois.

Minä itse uskon Jumalan olemassaoloon ja rukouksen voimaan. En toki tyrkytä omaa uskoani kenellekään, mutta en myös suvaitse että omaa uskoani rajoitetaan toisten ihmisten toimesta.

Jumalaan ei pitäisi luottaa mielestäni muiden ihmisten ohi tai tässä maailmassa jossa elämme olevien asioiden ohi.

Tämä taas on "täydellisesti" mahdoton toteuttaa, koska ihmiset tarvitsevat jumalaa/jumalia.

• "kehittyneille"
        niin... kirjoitti:

aivoille:

Mistä mahtaa johtua taikausko siihen, että perjantai 13. päivä on epäonnen päivä, jolloin sattuu paljon onnettomuuksia?

• Itse tietävä
        badboe kirjoitti:

Ei kukaan voi sanoa onko Jumalaa tai Jeesusta tai jotain muuta tai ei mitään...en itse puhuisi halveksuvasti ihmisestä joka ei usko mihinkään, se on hänen asiansa mutta toivottavasti tämmöiset ihmiset antavat toisten uskoa siihen mihin uskovat.Kaikki ollaan samanlailla synnytty ja sanlailla hävitään täältä. Se mitä kukakin siinä välissä tekee on oma asia. Ymmärrän jos jonkun mielestä elokuvaa ei saa näyttää! Mutta ymmärrän myös jos jonkun mielestä saa ja näin ollen olikin hyvä että katsominen oli vapaa ehtoista mutta tietysti vanhemmilta olisi kohteliasta kysyä lupa. Tosin eipä ne nuoret kysele lupia arkielämässäänkään jos haluaavat jotain katsoa. Kyllä siellä riparilla on aihe käyty läpi ja sentään selitetty ja keskusteltu niistä asioista, eipä sitä arkielämässä monikaan tee! tietysti on niitä aikuisia jotka kasvattavat lapsensa pumpulissa ja tosiasiat pamahtaa päälle sitten kerralla mutta se on heidän valinta ja 15.v tietää jo kyllä itse haluaako katsoa raakaa elokuvaa (jos on yleensä itse saanut ottaa asioistaa hitusenkin vastuuta) Tämä on niin turhaa viunkumista tyhjästä!Nuoret ei muuten kiinnostu tämän päivän raakamaisessa maailmassa uskonnosta jos ei ole jotain konkreettista näyttöä joka tietysti voi jonkun mielestä olla keksittyä mutta eipä sitä pysty kyllä todistamaankaan eikä uskovatkaan pysty mutta jokainen valitsee itse ja kunnioittakaamme sitä! Minä itse uskon, vaikka en mikään harras seurakuntalainen olekaan ja jotkin asiat ukonnossa tuntuvat vähän oudille mutta itse tiedän mikä on lähinnä omaa sydäntä ja siihen turvaan...

• Gammal Gubbe
        ... kirjoitti:

Jumalaan ei pitäisi luottaa mielestäni muiden ihmisten ohi tai tässä maailmassa jossa elämme olevien asioiden ohi.

Tämä taas on "täydellisesti" mahdoton toteuttaa, koska ihmiset tarvitsevat jumalaa/jumalia.

Kannatat siis toisen "ääripään" edustajana itsesi rajoittamista. Mikset sitten rajoitu?
        Jumalaan saa ja pitääkin luottaa jos kokee sen oikeaksi.

• ...
        Gammal Gubbe kirjoitti:

Kannatat siis toisen "ääripään" edustajana itsesi rajoittamista. Mikset sitten rajoitu?
        Jumalaan saa ja pitääkin luottaa jos kokee sen oikeaksi.

mutta ihmisiin ja "maanpäällisiin" asioihin mielummin ensin. Ne nimittäin ovat varmoja asioita, koska emme tiedä onko olemassa yksi jumala, monia jumalia, vai onko jumalaa/jumalia ollenkaan. Enkä saamme tietää vasta kuoltuamme.

• mie vaan
        aivan.. kirjoitti:

Mutta ei niitä uskomuksiasi tartte verovaroin tukea. Koululaitoksen pitää opettaa tosiasioita, eikä joitain muinaiskansojen taruja.

Ja uskovienkin pitää hyväksyä yhteiset lait, vaikka kuinka olisi hihhuloitunut. Vai etkö odota sitä myös esim. islamin-uskovaisilta? Lakien kunnioittamisestahan tässä on kyse.

ne ikärajat on SUOSITUKSIA! Niitä ei ole mikään pakko noudattaa. Passion on SUOSITELTU yli 18.v ikäisille, mutta sekin on vaan SUOSITUS, et silleen.

• Gammal gubbe
        ... kirjoitti:

mutta ihmisiin ja "maanpäällisiin" asioihin mielummin ensin. Ne nimittäin ovat varmoja asioita, koska emme tiedä onko olemassa yksi jumala, monia jumalia, vai onko jumalaa/jumalia ollenkaan. Enkä saamme tietää vasta kuoltuamme.

Kannattako ottaa sitä riskiä? Muistan yhden Loirin leffan, jossa hän osti kiskilta arpoja ja repi ne samantien, koska uskoi ettei kuitenkaan voita mitään. Näin toimii usea ateistikin henkisissä asioissa.

• mie vaan
        Itse tietävä kirjoitti:

Ei kukaan voi sanoa onko Jumalaa tai Jeesusta tai jotain muuta tai ei mitään...en itse puhuisi halveksuvasti ihmisestä joka ei usko mihinkään, se on hänen asiansa mutta toivottavasti tämmöiset ihmiset antavat toisten uskoa siihen mihin uskovat.Kaikki ollaan samanlailla synnytty ja sanlailla hävitään täältä. Se mitä kukakin siinä välissä tekee on oma asia. Ymmärrän jos jonkun mielestä elokuvaa ei saa näyttää! Mutta ymmärrän myös jos jonkun mielestä saa ja näin ollen olikin hyvä että katsominen oli vapaa ehtoista mutta tietysti vanhemmilta olisi kohteliasta kysyä lupa. Tosin eipä ne nuoret kysele lupia arkielämässäänkään jos haluaavat jotain katsoa. Kyllä siellä riparilla on aihe käyty läpi ja sentään selitetty ja keskusteltu niistä asioista, eipä sitä arkielämässä monikaan tee! tietysti on niitä aikuisia jotka kasvattavat lapsensa pumpulissa ja tosiasiat pamahtaa päälle sitten kerralla mutta se on heidän valinta ja 15.v tietää jo kyllä itse haluaako katsoa raakaa elokuvaa (jos on yleensä itse saanut ottaa asioistaa hitusenkin vastuuta) Tämä on niin turhaa viunkumista tyhjästä!Nuoret ei muuten kiinnostu tämän päivän raakamaisessa maailmassa uskonnosta jos ei ole jotain konkreettista näyttöä joka tietysti voi jonkun mielestä olla keksittyä mutta eipä sitä pysty kyllä todistamaankaan eikä uskovatkaan pysty mutta jokainen valitsee itse ja kunnioittakaamme sitä! Minä itse uskon, vaikka en mikään harras seurakuntalainen olekaan ja jotkin asiat ukonnossa tuntuvat vähän oudille mutta itse tiedän mikä on lähinnä omaa sydäntä ja siihen turvaan...

Olen samaa mieltä kanssasi.

• ....
        ... kirjoitti:

Ihmiset pitäisi saada itse tajuamaan, että esimerkiksi kuolemanvaarassa ollessa ei ensisijaisesti jumalan avun pyytäminen auta, vaan itse pitää pelastautua tai muilta ihmisiltä hakea apua.

Jumalan avun pyytäminen pitäisi olla vasta viimeinen tapa, jos muut tavat eivät toimi.

entä jos Jumala ja Jeesus ovatkin totta. Sinä jouut helvettiin :(. Eihän siinä mitään menetä jos uskoo. Vai menettääkö? ja siinä VOI menettää jos ei usko

• lue lakia
        mie vaan kirjoitti:

ne ikärajat on SUOSITUKSIA! Niitä ei ole mikään pakko noudattaa. Passion on SUOSITELTU yli 18.v ikäisille, mutta sekin on vaan SUOSITUS, et silleen.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2000/20000775

23 § (9.7.2004/656)
        Rangaistussäännös
        Joka tahallaan

1) esittää tai levittää 18 vuotta nuoremmalle kuvaohjelmaa ennen kuin se on hyväksytty alaikäisille esitettäväksi ja levitettäväksi siten kuin tässä laissa säädetään,

2) esittää tai levittää kuvaohjelmaa, josta ei ole tehty tarkastusviranomaiselle 11 §:ssä tarkoitettua ilmoitusta, tai

3) esittää tai levittää kuvaohjelmaa, jossa tai jonka yhteydessä ei ole 12 §:ssä tarkoitettuja merkintöjä,

on tuomittava, jollei teko ole rangaistava rikoslain (39/1889) 17 luvun 17, 18, 18 a tai 18 b §:n mukaan tai jollei siitä muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, kuvaohjelmien tarkastamisesta annettujen säännösten rikkomisesta sakkoon.

• ...
        Gammal gubbe kirjoitti:

Kannattako ottaa sitä riskiä? Muistan yhden Loirin leffan, jossa hän osti kiskilta arpoja ja repi ne samantien, koska uskoi ettei kuitenkaan voita mitään. Näin toimii usea ateistikin henkisissä asioissa.

Ateisteilta puuttuu vain jumalusko, ei usko yleisesti.

Sitäpaitsi Loirin teko leffassa oli typerä, koska siinä olisi ollu mahdollisuus voittaa, vaikkakin pieni. Nyt kun arvat revittiin, niin sitä pientäkään mahdollisuutta ei ole.

• pelon..
        Gammal gubbe kirjoitti:

takia? Vähän kuin mörköjä pelkäävä koettaisi vakuutella, että kyllä niitä mörköjä on.

Ja tätä pelkoasi haluat levittää lapsille. Kuinka kaunista:(

• noudattaminen
        Itse tietävä kirjoitti:

on mielipidekysymys, niin mikäs siinä sitten.

Islamin-uskoisilla on myös omia mielenkiintoisia lakejaan, joita he varmaan sitten saavat noudattaa. Kuten kunniamurhat. Jos siis katsotaan, että uskominen oikeuttaa yleiseen piittaamattomuuteen maallisia lakeja kohtaan.

Mutta noin muuten olen kanssasi samoilla linjoilla. Vähän vain arveluttaa tuo kirjoituksesi henki: nuoriso tekee kuitenkin mitä tekee, ei aikuiset niille mitään voi. Näinkö mielestäsi on, että 15v on jo opastuksen ulkopuolella, jos tarinaan ei kuulu veriroiskeita?

• ...
        .... kirjoitti:

entä jos Jumala ja Jeesus ovatkin totta. Sinä jouut helvettiin :(. Eihän siinä mitään menetä jos uskoo. Vai menettääkö? ja siinä VOI menettää jos ei usko

koska jumala on itse hyvyys eikä hän lähetä ketään helvettiin, edes sen takia ettei usko (jos haluaa, niin miksi hän on sitten hyvä). Voihan olla, että kristinusko on väärä ja jokin toinen on oikea tai mikään ei ole oikea. Kristinusko nimittäin on aika nuori uskonto.

• Kaikilla kivaa on !
        ... kirjoitti:

koska jumala on itse hyvyys eikä hän lähetä ketään helvettiin, edes sen takia ettei usko (jos haluaa, niin miksi hän on sitten hyvä). Voihan olla, että kristinusko on väärä ja jokin toinen on oikea tai mikään ei ole oikea. Kristinusko nimittäin on aika nuori uskonto.

JEFIG.vyc cu3ov

• mie vaan
        lue lakia kirjoitti:

23 § (9.7.2004/656)
        Rangaistussäännös
        Joka tahallaan

1) esittää tai levittää 18 vuotta nuoremmalle kuvaohjelmaa ennen kuin se on hyväksytty alaikäisille esitettäväksi ja levitettäväksi siten kuin tässä laissa säädetään,

2) esittää tai levittää kuvaohjelmaa, josta ei ole tehty tarkastusviranomaiselle 11 §:ssä tarkoitettua ilmoitusta, tai

3) esittää tai levittää kuvaohjelmaa, jossa tai jonka yhteydessä ei ole 12 §:ssä tarkoitettuja merkintöjä,

on tuomittava, jollei teko ole rangaistava rikoslain (39/1889) 17 luvun 17, 18, 18 a tai 18 b §:n mukaan tai jollei siitä muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, kuvaohjelmien tarkastamisesta annettujen säännösten rikkomisesta sakkoon.

Miks telkkarisaki on joku k.18 elokuva/ohjelma ja siinä joku nainen/mies höpöttää että "elokuva on suositeltu yli 18.v...." ja semmosta jos sen kattominen on laissa kielletty alle 18.v

• gtöboguweuhncp
        pelon.. kirjoitti:

takia? Vähän kuin mörköjä pelkäävä koettaisi vakuutella, että kyllä niitä mörköjä on.

Ja tätä pelkoasi haluat levittää lapsille. Kuinka kaunista:(

Mörkö vastaan Jeesus ?

Kumpi Voittaisi ?

• ........
        ... kirjoitti:

Jos Jeesus/Jumala on totta ainut mikä pelastaa viimeisellä tuomiolla on USKO. Ja se on tietenkin mahdollista ettei kristinusko ole totta, mutta mitä menetät jos uskot? Jos et usko ja Jumala, Jeesus, taivas, helevetti onkin totta niin joudut ikuiseen kadotukseen. :( Sitä en toivoisi pahimmalle vihamiehellekkään.

• Hathaldir
        mie vaan kirjoitti:

Miks telkkarisaki on joku k.18 elokuva/ohjelma ja siinä joku nainen/mies höpöttää että "elokuva on suositeltu yli 18.v...." ja semmosta jos sen kattominen on laissa kielletty alle 18.v

Kaikki, mitä televisiossa näet, ei ole totta. Kyseinen juontaja on voinut vahingossa lipsauttaa sanansa väärin, tai mahdollisesti olla jopa tietämätön tosiasioista. Virhe kuitenkin. Tai sitten muistat itse väärin. K-15-ohjelmien yhteydessä juontajat nimittäin sanovat: "ohjelmaa ei suositella alle 15-vuotiaille", kun taas K-18-ohjelmien yhteydessä "ohjelma on kielletty alle 18-vuotiailta" (jos eivät siis mokaa).

• Maailman alusta asti
        ... kirjoitti:

Kristinusko perustuu Kristuksen pelastustyöhön. Siitä on puhuttu jo tuhansia vuosia ennen Jeesuksen syntymää. Monet profeetat ennustivat Messiaan syntymisen ja kuoleman ja myös Hänen pelastustyönsä. Ihmiset uskoivat jo ennen Jeesuksen syntymää LUPAUKSEEN Kristuksesta.

JÄRKEILIJÖILLE sanoisin, että meidän on turha omalla järjellä edes yrittää selittää Jumalan ajatuksia ja tekoja. Meidän ajatus, ihmiskunnan ajatus, ei yllä lainkaan sille tasolle, jossa kaiken luojan ajatus on. Jatkuvasti löytyy tutkimuksen kautta "uusi totuus". Ei kannata ajatella, että nykyiset käsitykset ovat ikuisia. Se juuri on meidän ihmisten ajattelun pienuutta. Oletamme, että NYT ja ME tiedämme KAIKEN. Tulevat sukupolvet ihmettelevät meidän käsityksiä, samoin kuin me joitakin keskiajan näkemyksiä.

Jopa ihmisen ajatusrakennelmaan on täytynyt toisten tutkijoidenkin uskoa. Esim. Einsteinin suhteellisuusteoriaan jotkut uskoivat, vaikka sitä ei tieteellisesti voitu silloin todistaa. Toiset tiedemiehet eivät uskoneet.
        JUMALAN ajatuksiin voimme uskoa. Ei meistä ihmisistä kukaan niitä ymmärrä. Joku ymmärtää jotain ja toinen jotain muuta, mutta ei kukaan kaikkea. Esimerkiksi se, että Jeesus ristiinnaulittiin (roomalaisen teloituskäytännön mukaisesti), vaikka Hän oli JUMALA JUMALASTA, on täysin käsittämätöntä ihmisen järkeilylle.

Itse olen ihmisenä objektiivisesti ajateltuna varmaankin kohtalaisen älykäs. Väitöskirjan tehnyt ja reippaasti Mensan testirajat ylittänyt. En minä kuitenkaan aio kilpailla JUMALAN kanssa siinä, että minun pitäisi ymmärtää Hänen tekonsa. USKO on luottamus siihen, mitä ei näe!

• siinä..
        Maailman alusta asti kirjoitti:

Kristinusko perustuu Kristuksen pelastustyöhön. Siitä on puhuttu jo tuhansia vuosia ennen Jeesuksen syntymää. Monet profeetat ennustivat Messiaan syntymisen ja kuoleman ja myös Hänen pelastustyönsä. Ihmiset uskoivat jo ennen Jeesuksen syntymää LUPAUKSEEN Kristuksesta.

JÄRKEILIJÖILLE sanoisin, että meidän on turha omalla järjellä edes yrittää selittää Jumalan ajatuksia ja tekoja. Meidän ajatus, ihmiskunnan ajatus, ei yllä lainkaan sille tasolle, jossa kaiken luojan ajatus on. Jatkuvasti löytyy tutkimuksen kautta "uusi totuus". Ei kannata ajatella, että nykyiset käsitykset ovat ikuisia. Se juuri on meidän ihmisten ajattelun pienuutta. Oletamme, että NYT ja ME tiedämme KAIKEN. Tulevat sukupolvet ihmettelevät meidän käsityksiä, samoin kuin me joitakin keskiajan näkemyksiä.

Jopa ihmisen ajatusrakennelmaan on täytynyt toisten tutkijoidenkin uskoa. Esim. Einsteinin suhteellisuusteoriaan jotkut uskoivat, vaikka sitä ei tieteellisesti voitu silloin todistaa. Toiset tiedemiehet eivät uskoneet.
        JUMALAN ajatuksiin voimme uskoa. Ei meistä ihmisistä kukaan niitä ymmärrä. Joku ymmärtää jotain ja toinen jotain muuta, mutta ei kukaan kaikkea. Esimerkiksi se, että Jeesus ristiinnaulittiin (roomalaisen teloituskäytännön mukaisesti), vaikka Hän oli JUMALA JUMALASTA, on täysin käsittämätöntä ihmisen järkeilylle.

Itse olen ihmisenä objektiivisesti ajateltuna varmaankin kohtalaisen älykäs. Väitöskirjan tehnyt ja reippaasti Mensan testirajat ylittänyt. En minä kuitenkaan aio kilpailla JUMALAN kanssa siinä, että minun pitäisi ymmärtää Hänen tekonsa. USKO on luottamus siihen, mitä ei näe!

raamatun jumalassa on?

Siellähän sitä on herran tekimisiä lähes pari tuhatta sivua. Jos haluat uskoa niin ristiriitaisen heppulin tekemisiä ilman ainuttakaan todistusta, niin siitä vaan.

Juutalaiset muuten odottavat sitä messiastaan edelleen aivan kuten kristityt jeesuksensa toista tulemista. Saahan sitä odotella, vaikka onkin epävarmaa kävikö se jeesus ensimmäistäkään kertaa maan päällä. Ainakaan aikalaiset eivät huomanneet mitään.

Ja jos jumala on järjelle käsittämätön, niin parempi sitten kun et edes yritä. Sellainen jumala on täysin nollan arvoinen, jonka tahdosta kukaan ei osaa sanoa yhtään mitään.

Ja lipsuilet taas aiheesta ohi. Keskustelun teemana oli, pitääkö kristityn noudattaa lakia vai ei.

• marpeli
        badboe kirjoitti:

Samalla tavalla kristinuskon käsitys tulkita raamattua vajallinen. Valitaan sieltä ne omasta mielestään tärkeimmät kohdat ja jätetään huomiotta ne omasta mielestä ei tärkeät.

Samalla tavallahan vaikka ne inkvisiittorit raamattunsa lukevat/lukivat. He vain painottavat sieltä itse tärkeinä pitämiään asioita. Muut voi jättää vähemmälle huomiolle. ja samalla tavalla he voivat määrittää kuka on heidän mielestään "...sydämeltään kristinuskoinen".

Symboleilla on se paha painoarvo, että jokainen tulkitsee symbolinsa omien kokemustensa opittujen asioiden kautta. Ei mustan ja valkoisen merkityksetkään ole samoja jossain toisessa kulttuurissa kasvaneelle.

Se symboliikkaan KÄTKEMINEN juuri on sen pahan alku ja juuri. Kun eletään ihmiskunnassa jossa voit sanoa: "Kävin juuri kaupassa" ja viisi ihmistä voi täysin sujuvasti tuon lauseen perusteella tehdä viisi eri tulkintaa siitä mitä juuri sanoit, mitä jätit sanomatta, mitä piilomerkityksiä/vihjeitä/vittuiluja sanomasi sisälsi ja päälle vielä pari eri tulkintaa siitä että suomenkielen sanoilla voi olla useampia merkityksiä, niin Kyllä. Todella tärkeät sanomat ja viestit kannattaa esittää mahdollisimman kryptisesti jos siihen on vain mahdollisuus.

Ja jos viittaat että kristinuskon pääsanoma tiivistyy rakkauden kaksoiskäskyyn (rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi), niin jo reilusti ennen raamattua ja Jeesusta on useampien henkilöiden jäljiltä/ajatuksista/opetuksista löydetty:" Kohtele muita kuin itseäsi, arvosta muita yhtä paljon kuin itseäsi, älä tee muille mitä et tekisi itsellesi jne..." Vähän eri muodoissa, eri aikakausilta ja eri kielillä. Perusajatus on kuitenkin sama. Tällaista ovat "kristillistä" sanomaa ovat messunneet mm. tyypit josta olet saattanut kuulla joskus, eli Konfutse ja Buddha (molemmat n. 500 vuotta ennen Jeesusta, toinen kiinassa, toinen intiassa).

Ja nämä ovat vain pari esimerkkiä, jotka perustuvat löydettyihin kirjoituksiin. Lisääkin kyllä etsiessä löytyy. Minkään kristillisen aivoriihen merkittävästi ideasta ei siis ole kysymys. Ihan samalla vaivalla voisit olla Hindu, tai vaikka Muslimi, satuit vain synnyttyäsi sellaiselle kulmalle tästä pallosta, jossa kristinusko on ollut uskonnollisesti vahvoin/levinnein vaikuttaja jokusen sataa vuotta.

Ei ole joulupukkia, ei ole jumalaa... on vain jättimäinen joukko eri tavalla ajattelevia ihmisiä jotka ovat oman päänsä sisällä kaikki yhtä oikeassa. Sillä taas ei ole niin pitkään mitään väliä ennen kuin sytytetään naapuri tuleen, koska hän nyt ei suostu tajuamaan miten ne jutut oikeesti menee.

Se on muuten jännä miten sitä kun lukee ja näkee ja tutustuu muuhunkin kuin vain siihen yhteen kirjaan ja yhtä totuuteen, niin päähän alkaa tulla todella epäpyhiä ajatuksia siitä, että ehkä se minun tapani ei olekaan se ainoa oikea tapa ja totuus tässä maailmassa. Se ja sama mihin uskot. Kunhan annat muiden uskoa rauhassa omiin juttuihinsa...

• jepa jee
        ........ kirjoitti:

Jos Jeesus/Jumala on totta ainut mikä pelastaa viimeisellä tuomiolla on USKO. Ja se on tietenkin mahdollista ettei kristinusko ole totta, mutta mitä menetät jos uskot? Jos et usko ja Jumala, Jeesus, taivas, helevetti onkin totta niin joudut ikuiseen kadotukseen. :( Sitä en toivoisi pahimmalle vihamiehellekkään.

Mikäli suomalaisten luterilaisten sijaan katolilaiset on oikeassa, joudun kadotukseen sillä olen noudattanut katolilaisten oppien sijaan luterilaisten oppeja.

Mikäli vanhoillislestadiolaiset ovat oikeasssa, joudun kadotukseen koska olen käyttänyt ehkäisyä, katsonut televisiota ja tehnyt ties mitä muuta syntistä.

Jos sen sijaan islam onkin oikeassa, menetän islamin ikuisen paratiisin.

Mikäli taas buddhalaisuus on oikeassa, menetän nirvanan.

Ja niin edelleen...

• mie vaan
        jepa jee kirjoitti:

Mikäli suomalaisten luterilaisten sijaan katolilaiset on oikeassa, joudun kadotukseen sillä olen noudattanut katolilaisten oppien sijaan luterilaisten oppeja.

Mikäli vanhoillislestadiolaiset ovat oikeasssa, joudun kadotukseen koska olen käyttänyt ehkäisyä, katsonut televisiota ja tehnyt ties mitä muuta syntistä.

Jos sen sijaan islam onkin oikeassa, menetän islamin ikuisen paratiisin.

Mikäli taas buddhalaisuus on oikeassa, menetän nirvanan.

Ja niin edelleen...

Et menetä sillä uskotko Jeesukseen/Jumalaan jos toinen vaihto ehto olisi ettet usko mihinkään. Ja on aivan sama oletko katolinen, luterilainen, lestatiolainen kunhan uskot JEESUKSEEN. Se ei merkkaa käytätkö kondomia vai et ja muuten minkä uskonnon tapoja noudatat. usko JEESUKSEEN pelastaa. Siis jos oletamme Jeeusken, Jumalan olevan totta

• ölpozxcvbnm
        badboe kirjoitti:

tuon todistat,et millään, kun ei pysty kukaan muutakaan todistamaan jotain muuta.Siispä annetaan jokaisen uskoa mihin kukin haluaa niin ei tule hässäköitä uskon kustannuksella.

• jepulis
        niin.. kirjoitti:

Sanomassa Kristuksesta ja hänen kärsimisestään ihmiskunnan puolesta on kysymys vain siitä,uskooko sen omalla kohdallaan vai ei. Ne jotka uskoo saavat varmistuksen taivaassa tai kuoleman jälkeen ja ne jotka eivät eläissään usko niin joutuvat uskomaan sen kuoleman jälkeen mutta se on sitten liian myöhäistä. Millään ihmismielipiteillä ei ole tähän tosiasiaan mitään vaikutusta niin vain tapahtuu halusi tai ei.

• AAMEN...
        niin.. kirjoitti:

OLETKO HUUMEVEIKKO VAIKO SISKO ? Kun seuraa tätä maailmaa ja perheiden ongelmia koko suomessa niin kyllä olisi aika palauttaa kristilliset arvot,olkoonkin,että todistaminen niistä on varmaankin jokaisen henkilökohtainen jutttu.

Kun itse olen nähnyt kuntoutuslääkinnän yms. kautta ammatillisesti perheiden ongelmia niin kun usko katoaa katoaa samalla kaikki.ps.vilkaiseppa sossujen ja terapeuttien kuormitusta ei sinne jonoihin tule uskovaisten perheiden ongelmia,vaan sinun kaltaisten sekoilijoiden huumehörhöjen tapaukset ovat arkea...juopottelua,huutoa väkivaltaa...valvontaa öisin ei rajoja ei rakkautta mutta kirous jatkuu ... Niissä PERHEISSÄ KAIKKI OHJELMAT ON SALLITTU KATSOA ? MITÄ TÖLLÖSTA TULEE...MUTTA tämä oli heillekkin liikaa??????? oh ja vie lä hoh,hoh

• luulet..
        jepulis kirjoitti:

Sanomassa Kristuksesta ja hänen kärsimisestään ihmiskunnan puolesta on kysymys vain siitä,uskooko sen omalla kohdallaan vai ei. Ne jotka uskoo saavat varmistuksen taivaassa tai kuoleman jälkeen ja ne jotka eivät eläissään usko niin joutuvat uskomaan sen kuoleman jälkeen mutta se on sitten liian myöhäistä. Millään ihmismielipiteillä ei ole tähän tosiasiaan mitään vaikutusta niin vain tapahtuu halusi tai ei.

niin. Luulo ei ole tiedon väärtti.

Raamattuun uskova voi yhtä hyvin uskoa lentäviin lehmiin. Kirjassahan on kaikki sadun ainekset, jättiläisiä, puhuvia eläimiä, ykssarvisia, enkeleitä, piruja, jne.

Maailmanloppuakin on raamatun perusteella ennustettu n 1 kertaa, eikä mitään ole tapahtunut. Siinähän odottelette..

• uskovan..
        AAMEN... kirjoitti:

OLETKO HUUMEVEIKKO VAIKO SISKO ? Kun seuraa tätä maailmaa ja perheiden ongelmia koko suomessa niin kyllä olisi aika palauttaa kristilliset arvot,olkoonkin,että todistaminen niistä on varmaankin jokaisen henkilökohtainen jutttu.

Kun itse olen nähnyt kuntoutuslääkinnän yms. kautta ammatillisesti perheiden ongelmia niin kun usko katoaa katoaa samalla kaikki.ps.vilkaiseppa sossujen ja terapeuttien kuormitusta ei sinne jonoihin tule uskovaisten perheiden ongelmia,vaan sinun kaltaisten sekoilijoiden huumehörhöjen tapaukset ovat arkea...juopottelua,huutoa väkivaltaa...valvontaa öisin ei rajoja ei rakkautta mutta kirous jatkuu ... Niissä PERHEISSÄ KAIKKI OHJELMAT ON SALLITTU KATSOA ? MITÄ TÖLLÖSTA TULEE...MUTTA tämä oli heillekkin liikaa??????? oh ja vie lä hoh,hoh

argumentointia, jossa mennään henkilökohtaisuuksiin, kun mitään oman uskonsa puolustamiseksi ei ole sanottavissa.

Minkähän takia on sellainen järjestö kuin uskontojen uhrit ry olemassa?

Kiihkeimmät uskovat omaavat muuten usein juuri huume- tai alkoholiriippuvaisen taustat. Kuulutko itse heihin, kun piti yrittää minua moisella roskalla mustamaalata?

Huvittavaa, kun ihminen yrittää todistaa jumalastaan, mutta jumalansa on ihan hiljaa:)

• tyttönen(kö)
        lue lakia kirjoitti:

23 § (9.7.2004/656)
        Rangaistussäännös
        Joka tahallaan

V**** pääs kii mitä mussutusta. oikeesti

• Missä..
        jepulis kirjoitti:

tämä väitteesi:

"Kristuksen kärsimys on historiallin tosiasia"

muka on todistettu?

Mikä on Jeesuksesi (historiantutkimuksen kestävä) kuolinvuosi?

• Interesting-90
        aivan.. kirjoitti:

No, et saa ainakaan tussua/penistä kristillisiltä naisilta/miehiltä!

:)

Ja painuppas vittuun, on niin monta visiota ja todistajaa "putkimainen tie valoon"-tapahtumasta kuoleman jälkeen, esim. tajuttomat ja kliinisesti kuolleet ovat vannoneet, että se on totta. JA MINÄ USKON SITÄ. Itse on elämä mennyt hyvin, kun olen rukoillut illalla, mutta kuuntelen Disturbedia, who cares? Homos

• Ahku Biebmu
        noudattaminen kirjoitti:

on mielipidekysymys, niin mikäs siinä sitten.

Islamin-uskoisilla on myös omia mielenkiintoisia lakejaan, joita he varmaan sitten saavat noudattaa. Kuten kunniamurhat. Jos siis katsotaan, että uskominen oikeuttaa yleiseen piittaamattomuuteen maallisia lakeja kohtaan.

Mutta noin muuten olen kanssasi samoilla linjoilla. Vähän vain arveluttaa tuo kirjoituksesi henki: nuoriso tekee kuitenkin mitä tekee, ei aikuiset niille mitään voi. Näinkö mielestäsi on, että 15v on jo opastuksen ulkopuolella, jos tarinaan ei kuulu veriroiskeita?

Juu, nuita teän lantalaisten höpinöitä met saamma aina kuulla... Tet oletta syyllistynhet melekoshen pahhaan asian: Veittä Saamen kansalta itsenäisyyven, veittä meän maat ja ennen muuta Tet tuhositta meän Kulttuurin ja siihen kuulunhen Uskomma!
        Ja tet oletta aina lukenhet lakia - jonka teän enemmistö ite on teheny - lujetta ninko ite tahatta! Ja rikotta!
        Ettäkös ehki ossaa hävetä?
        Entä JOS ruåttalaisten pappiin sijasta tänne olis tulhet muslimit ja nyt tet julistasitta sitä uskua?
        Mie ainaski opettanu omille läpeilleni, että varokaa näitä ristuksellisia ja muita uskovia aivopesijöitä!

www.eroakirkosta.fi

• Sitoutumaton
        Interesting-90 kirjoitti:

No, et saa ainakaan tussua/penistä kristillisiltä naisilta/miehiltä!

:)

Ja painuppas vittuun, on niin monta visiota ja todistajaa "putkimainen tie valoon"-tapahtumasta kuoleman jälkeen, esim. tajuttomat ja kliinisesti kuolleet ovat vannoneet, että se on totta. JA MINÄ USKON SITÄ. Itse on elämä mennyt hyvin, kun olen rukoillut illalla, mutta kuuntelen Disturbedia, who cares? Homos

Olen sitoutumaton mihinkään uskonnolliseen järjestöön ja suositelen sitä samaa Sinullekin Ystävä!

www.eroakirkosta.fi

Mitä sitten tulee "tussun saamiseen" ... Parisuhteessa seksin harrastamiselleko pitäisi pyytää lupa joltakin noituuteen vihityltä?
        Paskat - ei sen kummempi ola rovasti kuin muukaan ammatti!
        Seurustelin pitkään rovastin tyttären kanssa, jolla itselläänkin on pappiskoulutus. Erittäin hieno ihminen - kaikkine "synteineenkin".

Miksi muuten Te uskovaisiksi julistautuvat kyttäätte jos mies ja nainen parittelevat? Aikuiset ihmiset? Se, että naitattaa, on luonnollista! Ja siihen on paras lääke yhteinen nussahtelu! Ei siinä uskontoja tarvi!

Joka tapausessa, aivosi mätänevät kuoltuasi - ellei suoriteta tuhkausta! Niillä kuule et tasan tarkkaan mitään tunne etkä tajua! Vaikka mitä vakuuttelilsit! Eikä muita keinoja tajuamiseen ole!

• tulkinnasta
        marpeli kirjoitti:

Samalla tavalla kristinuskon käsitys tulkita raamattua vajallinen. Valitaan sieltä ne omasta mielestään tärkeimmät kohdat ja jätetään huomiotta ne omasta mielestä ei tärkeät.

Samalla tavallahan vaikka ne inkvisiittorit raamattunsa lukevat/lukivat. He vain painottavat sieltä itse tärkeinä pitämiään asioita. Muut voi jättää vähemmälle huomiolle. ja samalla tavalla he voivat määrittää kuka on heidän mielestään "...sydämeltään kristinuskoinen".

Symboleilla on se paha painoarvo, että jokainen tulkitsee symbolinsa omien kokemustensa opittujen asioiden kautta. Ei mustan ja valkoisen merkityksetkään ole samoja jossain toisessa kulttuurissa kasvaneelle.

Se symboliikkaan KÄTKEMINEN juuri on sen pahan alku ja juuri. Kun eletään ihmiskunnassa jossa voit sanoa: "Kävin juuri kaupassa" ja viisi ihmistä voi täysin sujuvasti tuon lauseen perusteella tehdä viisi eri tulkintaa siitä mitä juuri sanoit, mitä jätit sanomatta, mitä piilomerkityksiä/vihjeitä/vittuiluja sanomasi sisälsi ja päälle vielä pari eri tulkintaa siitä että suomenkielen sanoilla voi olla useampia merkityksiä, niin Kyllä. Todella tärkeät sanomat ja viestit kannattaa esittää mahdollisimman kryptisesti jos siihen on vain mahdollisuus.

Ja jos viittaat että kristinuskon pääsanoma tiivistyy rakkauden kaksoiskäskyyn (rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi), niin jo reilusti ennen raamattua ja Jeesusta on useampien henkilöiden jäljiltä/ajatuksista/opetuksista löydetty:" Kohtele muita kuin itseäsi, arvosta muita yhtä paljon kuin itseäsi, älä tee muille mitä et tekisi itsellesi jne..." Vähän eri muodoissa, eri aikakausilta ja eri kielillä. Perusajatus on kuitenkin sama. Tällaista ovat "kristillistä" sanomaa ovat messunneet mm. tyypit josta olet saattanut kuulla joskus, eli Konfutse ja Buddha (molemmat n. 500 vuotta ennen Jeesusta, toinen kiinassa, toinen intiassa).

Ja nämä ovat vain pari esimerkkiä, jotka perustuvat löydettyihin kirjoituksiin. Lisääkin kyllä etsiessä löytyy. Minkään kristillisen aivoriihen merkittävästi ideasta ei siis ole kysymys. Ihan samalla vaivalla voisit olla Hindu, tai vaikka Muslimi, satuit vain synnyttyäsi sellaiselle kulmalle tästä pallosta, jossa kristinusko on ollut uskonnollisesti vahvoin/levinnein vaikuttaja jokusen sataa vuotta.

Ei ole joulupukkia, ei ole jumalaa... on vain jättimäinen joukko eri tavalla ajattelevia ihmisiä jotka ovat oman päänsä sisällä kaikki yhtä oikeassa. Sillä taas ei ole niin pitkään mitään väliä ennen kuin sytytetään naapuri tuleen, koska hän nyt ei suostu tajuamaan miten ne jutut oikeesti menee.

Se on muuten jännä miten sitä kun lukee ja näkee ja tutustuu muuhunkin kuin vain siihen yhteen kirjaan ja yhtä totuuteen, niin päähän alkaa tulla todella epäpyhiä ajatuksia siitä, että ehkä se minun tapani ei olekaan se ainoa oikea tapa ja totuus tässä maailmassa. Se ja sama mihin uskot. Kunhan annat muiden uskoa rauhassa omiin juttuihinsa...

Marpeli!
        Olen opettanut lapsilleni jouluppukin olevan se hyvä ihminen meissä jokaisessa, joka haluaa antaa lahjan läheiselleen! Roolihahmossa voi leikkiä kuka tahtoo. Meillä oli joulupukki joskus jopa 5 vuotias nassikka. Leikkipä tuo joskus rinsessaakin ja toisinaan Batmania.
        Siis Jeesus on sma kuin Joulupukki! ?

Eli se hyvä ihmisessä. Joten ollaan enkeleitä toisillemme ja lopetetaan kouluissa uskonnon aivopesu!
        www.eroakirkosta.fi

• mietintää..
        mie vaan kirjoitti:

Et menetä sillä uskotko Jeesukseen/Jumalaan jos toinen vaihto ehto olisi ettet usko mihinkään. Ja on aivan sama oletko katolinen, luterilainen, lestatiolainen kunhan uskot JEESUKSEEN. Se ei merkkaa käytätkö kondomia vai et ja muuten minkä uskonnon tapoja noudatat. usko JEESUKSEEN pelastaa. Siis jos oletamme Jeeusken, Jumalan olevan totta

Kun aivosi ovat mädäntyneet tahi poltettu krematoriossa - se on siinä! Ei ole olemassa "kuolematonta sielua". Vaikka kuinka siihen tarraat!
        Mutta JOS ja JOS... Jumala meidät on luonut ja Hän tietää tulevaisuudenkin. Hän johdattaa ajatuksemme. Hän siis näkee "tulenko uskoon" jo paljon ennen kuin siihen alan, eli alan sitä toisille toitottaa. Kun Hän on hyvä - miksi antaisi minun "ajautua helevettiin"?
        Enhän minä ole vastuussa ajatuksistani, en käsityksistäni .. Mistä kummasta Sinä ja Te muut "uskovaisiksi julistujat" olette ottaneet niin isoegoisen ainoan oikeassa olijan asenteen? Ilmoitatte toistuvasti olevanne meitä eppäilijöitä paremmin tietäviä?
        JOS se "viisaus" olisikin meillä eppäilijöillä?

Kukas se sanoikaan, ettei pidä tuomita, ettei teitä tuomittaisi?
        Julistautua muita viisaammiksi teette juuri tuon perusasian tyhjäksi..

www.eroakirkosta.fi

Ei kirkon jäsenyys ole mikään uskonnon pakko!

• alkuperäiskansalainen
        siinä.. kirjoitti:

raamatun jumalassa on?

Siellähän sitä on herran tekimisiä lähes pari tuhatta sivua. Jos haluat uskoa niin ristiriitaisen heppulin tekemisiä ilman ainuttakaan todistusta, niin siitä vaan.

Juutalaiset muuten odottavat sitä messiastaan edelleen aivan kuten kristityt jeesuksensa toista tulemista. Saahan sitä odotella, vaikka onkin epävarmaa kävikö se jeesus ensimmäistäkään kertaa maan päällä. Ainakaan aikalaiset eivät huomanneet mitään.

Ja jos jumala on järjelle käsittämätön, niin parempi sitten kun et edes yritä. Sellainen jumala on täysin nollan arvoinen, jonka tahdosta kukaan ei osaa sanoa yhtään mitään.

Ja lipsuilet taas aiheesta ohi. Keskustelun teemana oli, pitääkö kristityn noudattaa lakia vai ei.

tuohan oli väitellyt, eli teologian tohtori. Hänen on pakko julistaa sitä mistä leipänsä saa. Ja tuossapa oiva näyte sumutuksesta.
        Missä tämän palstan keskustelijoiden käsitykset luonnonkansojen kulttuurista? No oli siellä yksi Saamen kansan edustaja.
        Tämä kristuksellinen uskonto myötäsiipeilijöineen on rikkonut eniten omia lakejaan, kuten sitäkin, että TAPPAA ihmisiä. Kuten "uskovaiseksi julistautuva" pressa Bush muistaa lausua:
        - Gud bless you!
        Olisikohan siis pysyteltävä kaukana moisista "uskomuksista" ? Ihmisyys ja inhimillisyys sijaan!
        tuo muutamien toistama sivu hyvä alku: Suosittelen sitä minäkin: Tohtorille myös.

www.eroakirkosta.fi

• Sitähän minnäe...
        jepulis kirjoitti:

"millään ihmismielipiteellä ei ole vaikutusta.."
        Siis ei mitään haittaa, vaikka en "uskoisikaan"? Juu olkoon vaan! Jumala on hyvä, eikä heitä ketään ns helevettiin!
        Sama jumala on antanut minun uskoa aivoillani, ettei sinunkaan aivoillasi, tahi muilla havaintovälineillä tunneta yhtään mitään, kun aivotoimintasi loppuu ja po harmaat lohkosi lahonneet! No juu - tarraa sie vaan siihen olettamaan. Ei haittaa minua!
        Mutta ollaan muuten ihmisiksi! Ystäviä

• jaksaa

kiinnostaa....

• Jepulis
        Sitähän minnäe... kirjoitti:

"millään ihmismielipiteellä ei ole vaikutusta.."
        Siis ei mitään haittaa, vaikka en "uskoisikaan"? Juu olkoon vaan! Jumala on hyvä, eikä heitä ketään ns helevettiin!
        Sama jumala on antanut minun uskoa aivoillani, ettei sinunkaan aivoillasi, tahi muilla havaintovälineillä tunneta yhtään mitään, kun aivotoimintasi loppuu ja po harmaat lohkosi lahonneet! No juu - tarraa sie vaan siihen olettamaan. Ei haittaa minua!
        Mutta ollaan muuten ihmisiksi! Ystäviä

Ystäviä voidaan ollaan vaikka erilailla ajateltaisiin. MInä vain olen oppinut sen, että minullakin on oikeus muodostaa mielipiteeni ja maailmankatsomukseni vapaasti samoinkuin kanssaihmisillä. Kuitenkin jätän sen omaan arvoonsa ja annan arvon Korkeimman ilmoitukselle. Minun mielipiteeni on vain minun mielipiteeni eikä mikään totuus. Se mitä Kaikkivaltias sanansa kautta ilmoittaa on varsinainen totuus. Sen tulkitsemin taas onkin mielipideasia...

• mie vaan
        mietintää.. kirjoitti:

Kun aivosi ovat mädäntyneet tahi poltettu krematoriossa - se on siinä! Ei ole olemassa "kuolematonta sielua". Vaikka kuinka siihen tarraat!
        Mutta JOS ja JOS... Jumala meidät on luonut ja Hän tietää tulevaisuudenkin. Hän johdattaa ajatuksemme. Hän siis näkee "tulenko uskoon" jo paljon ennen kuin siihen alan, eli alan sitä toisille toitottaa. Kun Hän on hyvä - miksi antaisi minun "ajautua helevettiin"?
        Enhän minä ole vastuussa ajatuksistani, en käsityksistäni .. Mistä kummasta Sinä ja Te muut "uskovaisiksi julistujat" olette ottaneet niin isoegoisen ainoan oikeassa olijan asenteen? Ilmoitatte toistuvasti olevanne meitä eppäilijöitä paremmin tietäviä?
        JOS se "viisaus" olisikin meillä eppäilijöillä?

Kukas se sanoikaan, ettei pidä tuomita, ettei teitä tuomittaisi?
        Julistautua muita viisaammiksi teette juuri tuon perusasian tyhjäksi..

www.eroakirkosta.fi

Ei kirkon jäsenyys ole mikään uskonnon pakko!

...että kristinusko olisi oikea usko. Sen takia laitoinkin siihen alkuun JOS-sanan

• "kehittyneille" kirjoitti:

aivoille:

Mistä mahtaa johtua taikausko siihen, että perjantai 13. päivä on epäonnen päivä, jolloin sattuu paljon onnettomuuksia?

Perjantai 13 päivä oli vuonna 1307 epäonnenpäivä temppeliherrain ritari-järjestölle. Tuolloin lähes kaikki merkittävtä temppeliherrain järjestön johtajat pidätettiin ja myöhemmin tuomittiin kuolemaan kerittiläisyydestä syytettynä

• Tyttö uskossa, 16.
        niin.. kirjoitti:

Rippileiri on täysin vapaaehtoinen juttu.. Ja pahempiakin asioita taidetaan tuputtaa elämässä kuin ikuista, puhdasta rakkautta?

• vsrS
        badboe kirjoitti:

-Jokaisen ihmisen kyky ymmärtää on melko rajallinen, usein uskovaisilla vielä enemmän, he eivät pysty tekemään järkeviä ja johdonmukaisia päätelmiä, vaan uskovat johonkin toisen henkilön antamaan lupaukseen tai todistukseen.

Viiniä voi ja tehdään vedestä, miten voisi olla ymmärtämättä?
        -Koviinuri kun olen.

-Miksi muuten SINÄ päätät, kuka on sydämmeltään ja mitä? Kuka antoi SINULLE oikeuden tuomita muut "sydämmettömiksi kristityiksi"?

-"Symboliikkaan kätketty sanoma" on tarkoitettu ympäripyöreäksi siansaksaksi, jota on mahdotonta ymmärtää suoralla järjellä, kun se repii itse itsensä sisäisiin ristiriitoihinsa. Kukaan ei ole vastuussa tekstistä, jota kukaan ei oikeastaan ymmärrä -> vain "uskovaiset" osaavat lukea "herrain lausumaa".
        Tarkoituksena on aivopesu, kuten siinäkin, että herkimmässä murrossiässä olevat kaltataan rippikouluihin ja leireihin, käännytykseen.

KERROPPA VIELÄ, MIKSI SINÄ KOET OLEVASI MUIDEN YLÄPUOLELLA JA MÄÄRITTELET ITSESI MESSIAAN ASEMAAN, TUOMITSEMAAN MUITA?
        -Eikö tämä ole nimenomaan Hänen sanaansa vastaan?

KUOLET HELVETISSÄ, ELLET PUHDISTAUDU!

• Jonze_86

Meikäläisen äite sattuu oleen pappi ja pitää myös rippileirejä. Sanon tähän et ei siinä mitään, että näyttää K18 -leffan! En tiä mikä ihme helluntaalaane tästäki aiheesta nosti haloon. Että aijaijai ku kristityssä piirissä 15 veet katto oikee K18 leffan, hui kamalaa. Se mikä mua tässä ärsyttää on että rippikoulussa tehdään raamatusta viihdettä. Joku Mel Gibsonin verimässäily -leffa katotaan missä on olevinaan joku Jeesus. Keksisivät jotain kehittävämpää, vaikka onhan se ymmärrettävää ettei 15 -vuotiaita ehkä muuten saa kiinnostumaan mistään. Tietävät varmaan tuon leirin jälkeen kristinuskosta suurinpiirtein sen että Jeesus naulattiin ristille ja verta lensi.

• Nimetön

Katoin itte ton leffan ja voin vakuttaa, että olen alle 18v.

AW, En saanut mitään "pahoja unia" yms "traumoja" koska kyseinen elokuva oli PASKA!

Syynä siihen: Ei mitään kunnollista juonta pelkkää reippausta ja hakkausta, ja jos elokuvan tarkoituksena oli nostattaa katsojan ihokarvat pystyyn niin EPIC FAIL! :D

Loppusanat: Tää oli sitte rakentavaa kritiikkiä, et sillee...!

• Rippikoulupappi

Olen itsekin miettinyt tuon The Passion of the Christin esittämistä. Ikäraja ei ole tippunut, joten asiaa ei ole tarvinnut uudelleen pohtia.

Lisäksi elokuva on laadullisesti hiukan kyseenalainen: jos tarkoitus on mässäillä tekoverellä ja kärsimyksellä sekä esittää roomalaisia kidutusmenetelmiä, siihen se soveltuu kyllä. Jeesus tuntuu selviävän lähes mistä vaan, kunnes kuolee. Mutta harva meistä on rautaa kuitenkaan. Emme tarvitse rambojeesuksia mihinkään.

Lain rikkomisesta on seuraukset, jotka voivat olla myös oikeusseurauksia. Elokuvan esittävä seurakunta joutuu pahimmassa tapauksessa vastaamaan teoistaan oikeudessa. Jos olisin itse tuon ahdistuneen lapsen isä, ottaisin yhteyttä esimiestahoon, joka on kirkkoherra ja viime kädessä tuomiokapituli ja piispa.

Jeesus-elokuvista se tunnetuin tuntuu tietysti aika pliisulta tämän rinnalla, joten ehkä tulevaisuus tuo jotakin tältä väliltä. Sitä paitsi "Jeesus"-nimellä kulkevastakin videosta on erikseen pienten lasten versio. Niitä sopii käyttää. Mietin vain pastorin logiikkaa, kun esittää kaikille tarkoitettua elokuvaa mutta jättää silti takaportin poistua. Ei hyvältä tunnu. Yhdenkin lapsen henkinen kärsimys on ihan riittävästi.

• tyttö 35

aikuista on pappi tai ei lait ja
        säännöt koskee.
        Ja varsinkin lastensuojelulaki ei ole huvin vuoks tehty.
        15v on vielä lapsi.

• Gammal gubbe

Minusta tässä on nostatettu myrky vesilasiin! Luuletteko etteivät jo alle 15-vuotiaat muutenkin katsele heiltä kiellettyjä väkivalta-elokuvia? Ihan taatusti katselevat. Se on täysin yhtä tuomittavaa, mutta kuitenkin sitä tapahtuu harva se päivä tuhansien kotien suojassa.
        Kun kyseessä on kristillinen elokuva, sitä voi arvostella ja siinä esitetyn väkivallan jeesustella haitalliseksi. Tämä ei ole muuta kuin pahimmanlaatuista kaksinaismoralismia.

Olen katsonut kyseisen elokuvan ja mielestäni se väkivalta jota siinä esitettiin, ei ollut läheskään niin pahaa kuin eräissä toisissa, nuorten suosimissa elokuvissa.

Keskusteluun pitäisikin ottaa elokuvien väkivalta yleisellä tasolla, eikä vain silloin kun sitä esitetään kristityissä piireissä.

• on LAKI
        Gammal gubbe kirjoitti:

Minusta tässä on nostatettu myrky vesilasiin! Luuletteko etteivät jo alle 15-vuotiaat muutenkin katsele heiltä kiellettyjä väkivalta-elokuvia? Ihan taatusti katselevat. Se on täysin yhtä tuomittavaa, mutta kuitenkin sitä tapahtuu harva se päivä tuhansien kotien suojassa.
        Kun kyseessä on kristillinen elokuva, sitä voi arvostella ja siinä esitetyn väkivallan jeesustella haitalliseksi. Tämä ei ole muuta kuin pahimmanlaatuista kaksinaismoralismia.

Olen katsonut kyseisen elokuvan ja mielestäni se väkivalta jota siinä esitettiin, ei ollut läheskään niin pahaa kuin eräissä toisissa, nuorten suosimissa elokuvissa.

Keskusteluun pitäisikin ottaa elokuvien väkivalta yleisellä tasolla, eikä vain silloin kun sitä esitetään kristityissä piireissä.

kirkollekin.

• Gammal gubbe
        on LAKI kirjoitti:

kirkollekin.

Miten niin kirkollekin? Eivätkö samat lait ensin kohdistu kotona tapahtuviin, samanlaisiin rikkomuksiin?
        Juuri tätä tarkoitin kaksinaismoraalilla.

• noudattaa julkisena
        Gammal gubbe kirjoitti:

Miten niin kirkollekin? Eivätkö samat lait ensin kohdistu kotona tapahtuviin, samanlaisiin rikkomuksiin?
        Juuri tätä tarkoitin kaksinaismoraalilla.

laitoksena Suomen Lakia.

• opettelen

Olen yli 30v rippikouluja vetänyt kirkon työntekijä. Helposti otetaan kantaa sellaisiin asioihin,joista ei ole kokonaiskuvaa tiedossa. Siihen voi toki ottaa kantaa, että kieltääkö laki ko. kuvan katsomisen, mutta kaikki muu onkin sitten mielipidettä. Virhe on tehty ja se siitä. Mistä rippikoulupappi on edes kullut tämän tapauksen johdosta ahdistuneesta lapsesta? Onko sellainen jossain, vai oliko taas kyse pienestä "lapsuksesta" joita on mukava heittää? Taas on vesilasissa synnytetty kunnon myrsky ja pääsee "puukottajat" liikkeelle.

• vesilasissa
        opettelen kirjoitti:

Olen yli 30v rippikouluja vetänyt kirkon työntekijä. Helposti otetaan kantaa sellaisiin asioihin,joista ei ole kokonaiskuvaa tiedossa. Siihen voi toki ottaa kantaa, että kieltääkö laki ko. kuvan katsomisen, mutta kaikki muu onkin sitten mielipidettä. Virhe on tehty ja se siitä. Mistä rippikoulupappi on edes kullut tämän tapauksen johdosta ahdistuneesta lapsesta? Onko sellainen jossain, vai oliko taas kyse pienestä "lapsuksesta" joita on mukava heittää? Taas on vesilasissa synnytetty kunnon myrsky ja pääsee "puukottajat" liikkeelle.

se aluksi oli katolisten pappien pedofiilijututkin USA:ssa. Aluksi.

• JEP...JEPULIS
        noudattaa julkisena kirjoitti:

laitoksena Suomen Lakia.

Leipäpappi puhuu leipänsä eteen, teologian laitoksella sitä valehtelemista uskottavasti harjoitellaan.

• Tyttö 35
        vesilasissa kirjoitti:

se aluksi oli katolisten pappien pedofiilijututkin USA:ssa. Aluksi.

asioita voidaan aina vähätellä.
        ja pyyhkiä maton alle.
        Helpompi unohtaa.
        Ihminenhän se pappikin on ja
        erehtyväinen.

• kirkko/uskovaiset

esittävät lapsille filmatisointia kirkon piirissä tapahtuvasta pedofiliasta?

• Kuulepas

Mitähän kirkkoa/kirkkokuntaa mahdat tarkoittaa?

• Moikka ??

No tietenkin k-18 materiaalia ei pitäisi katsoa alle 18 -vuotiaat. Jos asian esille ottaja on todella huolissaan tästä niin pelottavan Kristillisen elokuvan katsomisesta, niin samaan aikaan ei sitten pidä katsoa läpi sormien tämän suuntaisia asioita muussakaan yhteydessä. Kielletään television katselu kaikilta alle 18- vuotiailta.Jooko!

• IHAN OIKEIN

ja KAIKKIEN pitäisi nähdä/katsoa, mitä meidän Herramme ja Vapahtajamme, Jeesus Kristus kärsi meidän syntimme sovittaessaan! Ja silti, suurin osa ihmisiä pitää halpana sitä.Mutta, mutta vain parannuksen synneistään tehnyt pääsee Kristuksen sovituksesta osalliseksi, ja näin välttää helvetin ja kadotuksen.
      SIIS TEE PARANNUS, TÄNÄÄN!

• totta..

Kaikkien pitää katsoa, kuinka makaaberi, verinen ja sairas uskonto kristinusko on.

Minä jätin muuten tuon leffan katsomatta, koska sairaat verellä mässäilyt eivät jaksa kiinnostaa.

Mutta minä en olekaan jeesustelija.

• vain
        totta.. kirjoitti:

Kaikkien pitää katsoa, kuinka makaaberi, verinen ja sairas uskonto kristinusko on.

Minä jätin muuten tuon leffan katsomatta, koska sairaat verellä mässäilyt eivät jaksa kiinnostaa.

Olet publikaani!

• ........
        totta.. kirjoitti:

Siinä ei olekkaan tarkoitus "mässäillä verellä" vai miten sen ilmaisitkaan. Passionissa on tarkoitus näyttää mitä Jeesus todella kärsi MEIDÄN takiamme. Ja nuokin saattavat olla laimennettua mitä Jeeusus todella kärsi MEIDÄN ja meidän syntiemme takia

• ankkuriköysi

... leffa antaa varmaan aika totuudenmukaisen kuvan roomalaisten tavanomaisesta teloitustavasta. Mitä tulee Jeesukseen ja ihmisten syntien sovitukseen ristinkuolemallaan on puppua. Sen ajan uskonnolliset johtajat pitivät puusepän oppeja vaarallisina ja politikoinnin seurauksesta 'hyvä mies' teloitettiin niinkuin muita sen ajan kapinallisia ihmisiä ihmisinä maan päällä. Voi sitä ihmistä, joka tätä elokuvaa ihannoi ja etsii tästä jotain sovitusoppia omalle elämälleen. Ihan niinkuin tästä ristiinnaulitsemisnäytöksestä olisi tehty jokin nr. 1 asia, eikä muuta tärkeää sitten löydykään hengellisistä opeista ja kirjoista ja polku on todella kapea, jota pitäisi kulkea ja näkökanta asioihin myös... huhhei.

• satukirjaa lukennut
        ........ kirjoitti:

Siinä ei olekkaan tarkoitus "mässäillä verellä" vai miten sen ilmaisitkaan. Passionissa on tarkoitus näyttää mitä Jeesus todella kärsi MEIDÄN takiamme. Ja nuokin saattavat olla laimennettua mitä Jeeusus todella kärsi MEIDÄN ja meidän syntiemme takia

Olitko sinä siellä? Oletko juutalainen?

• EnUskoJumalaan

Kyllä me ainakin rippileirillä tai jossain muussa rippisysteemissä silloin 4 vuotta sitten katsottiin tuo. Elokuva ei edes ole K-18 arvoinen :D

Ja samaa paskaahan sitä opiskellaan uskonnossa ala-asteelta asti.

• Sunzi

Enpä koe tässä mitään outoa, sillä minusta kaikki sensuurin muotoiset ikärajoitukset ovat aivan turhia. Toisaalta uutisesta näkyy vanhemmilta luvan pyytämiseen sisältyvän pieni varauksellinen aivopesu: käsitys rippikoululaisille siitä, että vanhemmat osaavat päättää oman lapsensa mielen toiminnasta paremmin kuin lapsi itse.

Perustelu VET:n ja sen kaltaisten ikärajojen paikkaansapitävyydestä kuuluu väitteen positiiviselle esittäjälle siitä, että haitallisen esitetyn materiaalin haitat kumpuavat nuoren ja lapsen aivofysiologisista rakenteista (eli kulttuurilla ei ole ainakaan paljoa vaikutusta lapsosen mielenrauhaan).

Tällaisia perusteluja en ole koskaan löytänyt (jos joku tietää, niin voisi ystävällisesti kertoa), eikä VET itsekään ota kantaa vaan toteaa muun muassa seuraavasti:

http://www.vet.fi/elokuvat_ikarajaluokitus.php

>>Vanhempien kannattaakin tarkoin harkita, onko ikäjoustoa syytä käyttää, sillä lasten herkkyydessä ja kehittymisessä on suuria yksilöllisiä eroja.>>

>>Pelaajia tutkittaessa on saatu erilaisia tuloksia pelien vaikutuksesta. Monet tutkimukset painottavat pelaajan aktiivista osallistumista haitallisuutta lisäävänä tekijänä, mutta toisaalta on katsottu itse pelaamisen, pelissä etenemisen, olevan pelitapahtumassa ensisijaista.>>

>>Vaikka tutkimukset poikkeavatkin lähtökohdiltaan ja tuloksiltaan toisistaan, ne osoittavat mediaväkivallan vaikuttavan tietyin edellytyksin alaikäiseen katsojaan. Erityisen haitallista mediaväkivalta on haavoittavassa ja väkivallan hyväksyvässä ympäristössä elävälle lapselle.>>

Nämä kohdat vain vahvistavat käsitystäni siitä, että ns. kielletyn materiaalin aiheuttamat reaktiot alaikäisissä olisivat kulttuuriperäisiä. Toki jossakin mielessä ihmispsykologian toimintaa (HUOM. Ei aivofysiologiaa!) voidaan tarkastella paremmin siinä mielessä, kun sen katsotaan edistävän kulttuurin syöpymistä lapsen päähän. Väitänkin siis, että suurin osa esim. elokuvista koituvista kamalista kokemuksista on niin sanotun klassisen ehdollistumisen tulosta lapsen elämässä.

http://wwwedu.oulu.fi/okl/lo/kt2/wklaehd.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Little_Albert_experiment

Tuossa siis eräs tunnettu aihetta koskeva behavioristinen kokeilu pikku Albertista. Lapsi ei ole itse perimmäinen syypää siihen, että hän pelkää valkoisia rottia eikä syy ole myöskään valkoisten rottien tai näiden esille tuojien. Syypäitä ovat ne, jotka omaa tyhmyyttään joko tiedostaen tai tiedostomatta aivopesevät lapsen pelkäämään niitä.

Onko sitten moraalisesti oikein antaa lapsen katsoa K-18 elokuvia? Moraali kyllä on kulttuurievoluutiollinen järjestelmä, ja sen täytyisi ottaa kantaa parhaimpansa mukaan kuhunkin kulttuuriin parhaimmin sopivimmilla moraalisilla vaihtoehdoilla. Minusta on kuitenkin itsestään selvä sääntö, että "ei ole hyvä lyödä lyötyä." Ongelman pointti on siinä, että lapsi on joutunut järkyttävän ehdollistumisesta johtuvan aivopesun uhriksi auktoriteettiensa toimesta (esim. pieni lapsi uskoo vanhempiensa sanomat). Sen sijaan, että heille opetettaisiin kriittistä suhtautumista haitallisia materiaaleja kohtaan, heihin siirretään yhä tietoa siitä, että pohjimmillaan elokuvat tuottavat alaikäisissä haitallisia sivuvaikutuksia, tiedostivatpa sitä tai ei. Tuo ei ole kyseenalaistavan ja terveen maailmankuvan opettamista vaan se on itsestään työntövoimansa vetävä noidankehä.

"Sensuurin" perusteeksi ei myöskään käy, että haitalliset materiaalit herättävät alaikäisissä ei-haluttuja tunteita. Elokuvienhan itse tarkoitus on herättää aihepiirinsä mukaisesti pelkoa, naurua, surua, iloa...

Aivopesijöitä tässä kuuluisi ensisijaisesti rangaista, eikä lyödä ja avopestä uudelleen jo aivopestyä.

>>Saako näyttää K-18 -elokuvan...
      lapsille... 26.6.2008 klo 09.22
         jos sisältö on kristillisesti hyväksyttävä?>>

Mitä edes on kristillinen moraali?

• opettelen

Oikeasti ottaa selvää, mitä rippikoulussa tehdään. Käsittämätöntä, että argumenteiksi esitetään "aivopesua", "käännyttämistä" tms. Tämän päivän rippikoulussa käytetään suunnattomasti aikaa nuorten oman elämän kysymyksiin, ongelmiin ja tulevaisuuteen. Jos kristillinen ihmiskäsitys on väärä, niin sittenhän ei voi auttaa. Lähmimmäisen auttaminen ja huomioiminen väärin jne.? Taitaa vaan joskus mennä puurot ja vellit sekaisin. Hyvät tutkimustulokset hukkuvat vääriin olettamuksiin já sekoitetaan mielipiteisiin.

• Sunzi
        opettelen kirjoitti:

Oikeasti ottaa selvää, mitä rippikoulussa tehdään. Käsittämätöntä, että argumenteiksi esitetään "aivopesua", "käännyttämistä" tms. Tämän päivän rippikoulussa käytetään suunnattomasti aikaa nuorten oman elämän kysymyksiin, ongelmiin ja tulevaisuuteen. Jos kristillinen ihmiskäsitys on väärä, niin sittenhän ei voi auttaa. Lähmimmäisen auttaminen ja huomioiminen väärin jne.? Taitaa vaan joskus mennä puurot ja vellit sekaisin. Hyvät tutkimustulokset hukkuvat vääriin olettamuksiin já sekoitetaan mielipiteisiin.

En keskustele siitä, onko rippikoulu aivopesumaista käännyttämistä vai ei. Väitän nyt, että pelien ja elokuvien ikärajoja puoltavat väitteet perustuvat pitkälti noidankehämäiselle aivopesulle.

• opettelen
        Sunzi kirjoitti:

En keskustele siitä, onko rippikoulu aivopesumaista käännyttämistä vai ei. Väitän nyt, että pelien ja elokuvien ikärajoja puoltavat väitteet perustuvat pitkälti noidankehämäiselle aivopesulle.

kohdistaa viestiäni sinulle, vaan enemminkin yleisesti. You see. Kun nyt seuraa tätäkin keskustelua, niin siinähän se selvästi näkyy.

• Superfight 2008
        opettelen kirjoitti:

kohdistaa viestiäni sinulle, vaan enemminkin yleisesti. You see. Kun nyt seuraa tätäkin keskustelua, niin siinähän se selvästi näkyy.

Kumpi voittaa ?

MÖRKÖ ?

vai

JEESUS ?

Kumman puolesta laitat rahasi likoon ?

• mörkönä
        Superfight 2008 kirjoitti:

Kumpi voittaa ?

MÖRKÖ ?

vai

JEESUS ?

Kumman puolesta laitat rahasi likoon ?

on Rölli, niin Jessellä ei oo mitään mahkuja.

Rölli ilmestyy kehään, mutta Jesse ei. Selvä luovutusvoitto:)

• realisti3

Ei ole ihme! Pohjois-Suomessa eräällä yläasteella,uskonnonopettaja on tehnyt samoin. Yläasteellahan suurin osa oppilaista on vielä alle rippikouluikäisiä! Vanhemmat ovat aseettomia,vai?

• yksvaann

Se on kaunis leffa.
      Ruoskimiskohtaukset on kyl pahimmat.

Mä oon kattonu sen ja se on mahtava leffa.

Mut vaikee sanoo

• myötämielinen

Rippikoulu on niitä paikkoja joissa asiat sitten selvitetään ja niistä puhutaan, eipä taida kukaan nuorelle arkielämässä perustella aina elokuvan tai uutisen tai jonkun muun tapahtuman jälkeen syitä ja seurauksia. Elokuva on raaka mutta uskoisin että niin lähellä totuutta kuin voi olla (ainakin minä uskon )Ei taida monikaan elokuva olla mitä nuoret katsovat ja varmasti 15-.v käyvät k.18-v elokuvissa ja vuokraavat filmejä ja katsovat netistä yms. Ymmärrän että olisi paheksuttavaa näyttää riparilla seksiä ja väkivaltaa, se ei tuohon uskonnon opetukseen varsinaisesti kuulu! Jospa tämä elokuva tekisi uskonnon opetuksen hivenen kiinnostavaksi ja voisi vaikka jäädä jotain mieleenkin :) En usko että elokuvaa oli leirillä pakko katsoa, sen varmasti sai itse päättää ja on varmasti kerrottu että on raaka ja lähellä totuutta. Ei minusta tässä ole mitään kauheaa kunhan taas on jostain vinguttava ja aina on jotain kauhisteltava vaikka tuo nyt on niin jokapäiväinen asia kuin voi olla!

• Hathaldir

Kun niinkin merkityksellisen organisaation kuin evankelis-luterilaisen kirkon toiminnassa rikotaan yksiselitteisesti Suomen lakia, ei reagoiminen siihen ole pelkkää turhaa vinkumista. Laki sanoo suoraan, mitä tällaisessa tilanteessa tapahtuu, ja niin tulee myös tapahtumaan. Uskonnollisilla yhteisöillä ei ole valtaa kävellä lain yli.

Tämä ei ollut moraalinen kannanotto, vaan neutraali tosiasiaväite, joka perustuu lakiin. Kuitenkaan laki ja moraali eivät ole sama asia - joten on täysin ymmärrettävää, että asiasta aletaan käydä kiivastakin keskustelua. Se on oikeudenmukaisessa kansalaisyhteiskunnassa perusoikeus. Onko siis oikein vai väärin antaa seurakunnalle sen tekemästä ratkaisusta lain mukainen tuomio? Asia voidaan nähdä kolmella tavalla:

1)Laki elokuvien ikärajoista on oikeudenmukainen.
        2)Laki on epäoikeudenmukainen ja sitä tulisi muuttaa.
        3)Laki on yleisesti ottaen oikeudenmukainen, mutta uskonnollisilla yhteisöillä (tai pelkästään kristityillä) tulee uskonnonvapauden nimissä olla oikeus olla välittämättä laista.

Itse olen sitä mieltä, että vaihtoehto 3) ei tule kysymykseenkään, vaikka sitä monet täällä tuntuvat kannattavan. Olen taipuvainen kohdan 1) kannalle, joskin ymmärrän myös, miksi jotkut tukevat vaihtoehtoa 2).

• opettelen
        Hathaldir kirjoitti:

Kun niinkin merkityksellisen organisaation kuin evankelis-luterilaisen kirkon toiminnassa rikotaan yksiselitteisesti Suomen lakia, ei reagoiminen siihen ole pelkkää turhaa vinkumista. Laki sanoo suoraan, mitä tällaisessa tilanteessa tapahtuu, ja niin tulee myös tapahtumaan. Uskonnollisilla yhteisöillä ei ole valtaa kävellä lain yli.

Tämä ei ollut moraalinen kannanotto, vaan neutraali tosiasiaväite, joka perustuu lakiin. Kuitenkaan laki ja moraali eivät ole sama asia - joten on täysin ymmärrettävää, että asiasta aletaan käydä kiivastakin keskustelua. Se on oikeudenmukaisessa kansalaisyhteiskunnassa perusoikeus. Onko siis oikein vai väärin antaa seurakunnalle sen tekemästä ratkaisusta lain mukainen tuomio? Asia voidaan nähdä kolmella tavalla:

1)Laki elokuvien ikärajoista on oikeudenmukainen.
        2)Laki on epäoikeudenmukainen ja sitä tulisi muuttaa.
        3)Laki on yleisesti ottaen oikeudenmukainen, mutta uskonnollisilla yhteisöillä (tai pelkästään kristityillä) tulee uskonnonvapauden nimissä olla oikeus olla välittämättä laista.

Itse olen sitä mieltä, että vaihtoehto 3) ei tule kysymykseenkään, vaikka sitä monet täällä tuntuvat kannattavan. Olen taipuvainen kohdan 1) kannalle, joskin ymmärrän myös, miksi jotkut tukevat vaihtoehtoa 2).

että asiassa on tapahtunut virhe ko. henkilöillä? Vai laitetaanko henkilöt ja koko institutio roviolle? Siitäkin voisi sitten tehdä elokuvan... (vitsi)

• Hathaldir
        opettelen kirjoitti:

että asiassa on tapahtunut virhe ko. henkilöillä? Vai laitetaanko henkilöt ja koko institutio roviolle? Siitäkin voisi sitten tehdä elokuvan... (vitsi)

Et nyt taida oikeasti tajuta, että tässä on mahdollisuus syytteen nostamiseen ja todelliseen oikeusjuttuun. Tapauksen käytännön seuraukset saattavat olla paljon enemmän kuin pelkkä moraalinen kauhistelu. Etenkin, kun tästäkin keskustelusta käy ilmi, että saman elokuvan näyttäminen on ollut käytäntö muillakin rippileireillä, eli kyse ei ole ollut yksittäistapauksesta. Siksi keskustelu on aiheellista.

Toisin kuin annat ymmärtää, en ole tuomitsemassa tekijöitä tai koko kirkkoa roviolle. Ymmärrän kyllä, miksi jotkut vastustavat nykyistä ikärajasysteemiä. Suomen oikeusjärjestelmä vain ei toimi sillä tavalla, että joku toteaa virheen tapahtuneen, ja se siitä. Tämäkin on vain kylmä fakta, ei kannanotto.

• mies..

Varmaan aitoa tapahtumaa seurasi alle 10 vuotiaatkin. Ei saa pumpulissa kasvattaa!

• Hathaldir

Samalla perusteella voisi rippikoulussa näyttää vaikkapa snuffia (elokuvaa, jossa joku tapetaan oikeasti), tai vaikkapa nekrokoprozoopedofiliaa (jokainen kuvitelkoon mielessään, millaista se olisi), sillä kyllähän maailmassa kaikenlaista kauheaa ja vastenmielistä tapahtuu, ja se täytyy myös näyttää nuorille sellaisena kuin se todella tapahtui. Ei saa pumpulissa kasvattaa!

..tai sitten ei.

• opettelen
        Hathaldir kirjoitti:

Samalla perusteella voisi rippikoulussa näyttää vaikkapa snuffia (elokuvaa, jossa joku tapetaan oikeasti), tai vaikkapa nekrokoprozoopedofiliaa (jokainen kuvitelkoon mielessään, millaista se olisi), sillä kyllähän maailmassa kaikenlaista kauheaa ja vastenmielistä tapahtuu, ja se täytyy myös näyttää nuorille sellaisena kuin se todella tapahtui. Ei saa pumpulissa kasvattaa!

..tai sitten ei.

mopo karata kuljettajan kädestä? Pistä vähän jäitä hattuun ja ajattele vertauksiasi.

• Hathaldir
        opettelen kirjoitti:

mopo karata kuljettajan kädestä? Pistä vähän jäitä hattuun ja ajattele vertauksiasi.

Totta kai esimerkki oli äärimmilleen kärjistetty. Jos olisit lukenut sen huolella, tajuaisit myös, että se oli suunnattu vain yhtä argumenttia vastaan, siis sitä, että väkivalta täytyy näyttää totuudenmukaisesti, jotta nuoria ei kasvatettaisi pumpulissa. Tarkoitus ei siis ollut väittää, että seurakunnalta olisi ollut vastaava teko näyttää mainitsemiani asioita.

• Grand Piano

Varmaan on kohta Päivi Räsänen taas ylistämässä tätäkin tempausta miten on hyvä juttu että lapset laitetaan ajattelemaan.

• nähneet raaempiakin

Kyllä taas tehdään kärpäsestä härkää.
      Sitä paitsi se on tosi tarina eikä mitään fiktiota.aamen

• olen samaa mieltä. Kyllä tuon ikäiset ovat nähneet raaempaakin ja olen itsekkin nähnyt tuon kyseisen elokuvan ja mielestäni raja pitäisi pistää 15-vuoteen. Ja vielä se että lapsille on koko ajan korostettu että elokuvaa ei tarvitse katsoa ja sen saa jättää kesken. Vielä pisteenä i:n päälle elokuva kertoo tapahtumista jotka ovat ihan oikeasti tapahtuneet, joten senkään takia en tuomitse tätä tapausta, vaan pidän sitä jopa hyvänä.

• alaikäiseen on

.. kriminalisoitu - paitsi rippilerillä, jos pappi saa aloittaa?

• INRI

Lukekaa Raamattua, hyvät ihmiset, sieltä tämä kaikki löytyy, varsinkin näin lopun aikoina!Evankeliumi on tarkoitettu kaikille luoduille ja Jeesus sanoi yhden evankeliuminsa lopussa:"Menkää kaikkeen maailmaan"... Tämän elokuvan perusteella on ihmisiä tullut uskoon eli mikä sen valtavampaa. Pelastua kadotukselta! Nähtyäni ko elokuvan useamman kerran, voinen kysyä, tilanne Jeesuksen ristiinnaulitsemisen aikoihin on voinut olla vielä rajumpi, mitä elokuva näyttää eetteriin? Koitetaan muistaa elokuvan ydinsanoma: Jeesus kuoli ristillä sinun ja minun vuokseni.

Elokuvateattereissa olisi vuosia sitten saanut näyttää alaikäisille ko elokuvaa, sillä aivan varmasti nykyajan vapaassa kasvatuksessa monikin lapsi ja nuori saa katsoa valitettavasti raaempaa ja vielä väkivaltaisempaa dvd:ta kotonaan!(Emme elä enää videoaikakautta?) Jumalan siunausta

• saatana11112

No voi helvetti itsellekin näytettiin riparilla K18 elokuva raamatun luvun sijaan. Ja voi vittu monellako tuli paskat housuun sitä leffaa katsoessa..? EI YHDELLÄKÄÄN. ziisuksen ristiinnaulitseminen oli verinen. Vielä verisempää on kaupan lihatiskillä..

• Noihin ikärajoihin vielä lisätäkseni että olen aina suhtautunut todella varauksellisesti elokuvien ikärajoihin, varsinkin sen jälkeen kun kavereni osti suomesta Poliisi opisto 1:sen ja sen ikäraja oli 18-vuotta, olen itse katsonut tuon leffan ensimmäisen kerran alle 10-vuotiaana.

Sitten toinen asia mikä täällä on jo tullutkin esille.
      Tällaiseen tapaukseen puututaan kyllä heti todella kärkkäästi, kun se tapahtuu jossain kristillisessä tapahtumassa, mutta päättäjät eivät sormeaan liikauta siihen että nykyaikana lapset katsovat kaikkea mitä televisiosta sattuu tulemaan, ja siihen ei puututa MILLÄÄN tavalla. Ymmärrän toki sen että siihen puuttuminen on paljon vaikeampaa, mutta se ei ole syy siihen ettei mitään tehdä.
      Yleensäkkin mitä tahansa tapahtuu kristillisessä ympäristössä niin siihen puututaan heti kovaa, mutta muuten asia ei saa välttämättä minkäänlaista uutisarvoa.

• mie vaan

Osuit naulan kantaan. Heti jos kristillinen kirkko tekee jotain niin uutisoidaan ja tulee hirveet keskustelut ja jos jossain muualla tapahtuu niin mitään ei tapahdu

• tytski86

Kyllä minäkin olisin mieluummin halunnut nähdä elokuvan, kuin lukea kirjaa. Ja sitä paitsi uskon että elokuvasta on kerrottu etukäteen että se on suhteellisen raaka. Mutta niinhän jeesukselle vain kävi. Raamatussa on samat asiat,mutta niitä ei vain pysty kuvastamaan samalla tavalla. Minusta on ainakin hyvä vaihto ehto näyttää tämä kyseinen elokuva.

• herranJUMALASAATANA

Ei siinä oo mitään väärää et näytettiin meille, kaikki alle 18 kattoo muutenkin k-18 kamaa netistä sun muualta.

• Hawwii

...tuo sama elokuva rippikoulussa kesällä 2005!!!

• tarpeeton näyttää

on todella vastenmielinen elokuva joka hekumoi väkivallalla, on kaukana uskonnollisista tunteista ja kokemuksista, ei sisällä minkäänlaisia hartaita tai pyhiä elementtejä, ei mitään uskonnon sanomaa. Ei ainakaan paranna asenteita kristinuskoa kohtaan!

• maaauri

hilijaa sinäki jeesustelija tiiä mistään mitään

• joko ne kukka

Joko ne kukka mekko tädit laskevat alleen.

Mekin katottiin yläasteella koulussa niin raakaa elokuvaa että yhdeltä naiselta leikattiin silppurilla nännit irti ja yhden ukon päällee kaadettiin tulikuumaa rasvaa ja se oli myös K18 elokuva ja olin silloin jotain 14-15 vuotias.

Kukaan ei siitä traumoja saanut ja avustajakin oli luokassa sitä katsomassa. Eli ihan luvan kanssa

Nuo ikärajat ovat täyttää soopaa ja kukkamekko tätien hömpötyksiä.

Kukaan ei nyt mistään leffoista traumoja saa. Kyllä ne traumat elämästä tulee. Onhan koulukiusauskin lailista tai ei siihen ainakaan puututua tarpeeksi jämäkästi. Opettajat korkeintaan sanovat että ei saa kiusata ja sitten siitä taputetaan olalle

Itse sain traumoja yhdeksän vuotta kestäneestä kiusaamisesta. Nuo on elämän isompia asioita kuin se että näytetään jotain k18 filmiä alaikäisille.

Miettikää sitä. On paljon isompiakin rikkeitä johon ei puututa. Puukottaakkin saa kun on tarpeeksi varaa maksaa sakot.

• eläimet tapetaan

Hyss hyss, riparilaiset tosiaan "lapsia"Ei myös voida kertoa heille että hampurilaisessa oleva liha on peräisin viattomista eläimistä, jotka vain tapetaan kylmästi että ihmisen pennut saisivat herkutella.Isät ja Äidit, hurskastelijat.

• kirkonomankädenoikeusko

Lihan alkuperästä suusanallisesti kertominen ei ole rikos.

Sen sijaan valtion elokuvatarkastamon ylitarkastajankin mielestä "laki sanoo selkeästi, että jos elokuva on kielletty alle 18-vuotiailta, niin sitä ei saa alle 18-vuotiaille esittää. Ei edes vanhempien luvalla".

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200806267858207_uu.shtml

Joko lakia kunnioitetaan tai sitten lakia ei kunnioiteta. Jälkimmäisille on oma paikka yhteiskunnassa.

• kristittyjen

pitäisi katsoa tämä elokuva kerran viikossa, pysyis totuus mielessä.
      Tässä on tehty todella Jumalaa kuunnellen, sanoma on tosi. Lainauksia Jumalan Sanasta: "ei ollut Hänellä ihmisen muotoa", "Kipujen mies", "he peittivät kasvonsa, kun eivät kestäneet katsoa" ym,ym.
      Roomalainen sotilas oli maailman raain, kuten tässä näkyi!

Suosittelen lämpimästi kaikkille.
      Jeesus kärsi MEIDÄN KAIKKIEN PUOLESTA, ETTÄ SAISIMME ELÄÄ!!!!

• sairas!

Syvässä psykoosissa!

• Minä elän.

Taivaassako saat nussia ja juoda viinaa ?

Mihkä sitä taivasta tarvitaan jos elämä on helvettiä kun pitää pelätä rakastavaa jumalaa ?

Uskonnollisuus on pelkkää paskaa.

• ripari oli

mulla 2005 vuonna ja joku tollanen raamattuun perustuva filmi olisi ollu kivempi tapa, kuin itse raamatun pienen tihrun lukeminen.. Mulle on tullu traumat Helvetillä pelottelusta... Siihen verrattuna joku leffa on ihan... nii no..

• 9fdj9fdssd

ei varmaan 15_vuotiaat ole ennen nähneet yhtään k-18 elokuvaa =DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

• minä....

meidän riparilla katottiin pätkiä tosta elokuvasta. Et ei katottu mitään raaimpia kohtauksia vaan jotain ihan kesyjä ja kaikki ois halunnu kahtua sen elokuvan kokonaan, mut pappi ei antanu.

• aurinko on jumala

joo jeesus on raamatussa ei missään muualla.

• Hmph..

Eipä tainnu olla eka kerta kenellekään katsoa K-18 leffoja. jos sun oli tarkotus kirkkoa vastaan nostaa kättäs, ni laske se ja mieti, mitä kaikkia leffoja nuoret on jo nähny, mitä ne on itte kokenu ja mitä tutuiltaan kuulleet. Mieti sitä.

• etten suosittele kenellekään.

Ihan kamalaa kuraa koko leffa, kyllä se sisältää väkivältaa ja verellä mässäilyä ja siksi se on minusta tylsä ja puuduttava kokemus.

• äläriehu

Aivan varmasti rippikoulu ikäiset ovat kuulleet ja nähneet kaiken turhaa siinä kyylätä

• gefa

Siis itse "iso kirja" on yksi maailman raaimpia ja väkivaltaisempi teoksia, varsinkin vanhan testamentin osalta.

Mitä tälle Doomin ja Counter-Striken parissa kasvaneelle juniorikansalle, joka katsoo telkkarista Dexteriä ja CSI:tä, pitäisi riparilla näyttää, Riitta ja Titinalle: oi taivaan iloja- pikkukannonen edition?

Ei taida oikein upota enää tuon ikäisille nykymaailmassa moinen hurskastelu, vaikka kukkahattutädit miten päivittelisi.

• No jos tuohon puututaan niin miten on kun me katsottiin ekalla joku Maya kansa dokumentti joka oli k11. Ala-asteella (joskus 4-5 luokalla) k15 elokuvia yms. Eikä siihen ole puututtu!

• riparilainen_

Viime vuonna itse ollessani rippikoulussa katsottiin myös kyseinen elokuva, rippikoululaisten omasta tahdosta kylläkin. "Verisemmät" kohdat kelattiin ohitse aina, että niitä ei sitten näytettä ja hyvä niin.

• kjm67

että.

usko on luja luottaminen siihen mitä ei näe
      mutta tuntee sen läsnäolon .

• kummallinen

Hurja!
      Kyllä sen ikäiset on katselleet jo vaikka kuinka raakoja ja karmeita leffoja ja useat pelaavat pelejä joissa veri lentää ja joissa ihan vaan huvikseen tapetaan mitä karmeimmilla ja raaemmilla tavoilla.
      Ja jo paljon nuoremmatkin, valitettavasti.
      En ymmärrä mikä ihmeen kohu tuollaisesta historiallisesta tapahtumasta joka on kristillisten arvojen perusta nousee?
      Ymmärrän kyllä että ikärajoja ei ole turhaan laitettu ja varsinkin tuo Gibsonin versio pääsiäistapahtumista on todella raaka. Mutta todellisuus on ollut vielä raaempi.
      On jo varsinaista tekopyhyyttä tarttua juuri tuohon asiaan, kun joka puolelta ja jatkuvasti nuoremme ja lapsemme ovat alttiina kaikelle sellaiselle jolta heitä pitäisi varjella.
      Herätkää!!!!

• tälleen

Meille näytettiin tuo kuudennella luokalla :p

• mitä vi**ua te oikeasti kelaatte? meille näytettiin tää peruskoulussa! vaitättekö te oikeasti maailman pahuutta vastustavat mammat ja papat, että kaikki kova pitäisi kieltää ja samaan aikaan valitatte että jos tulisi sota, niin eivät nykynuoret pärjää. sama koskee kaikenmaailman greenpeace-hörhöjä jotka luulee että täällä suomessa protestoimalla hyödytetään jotain?? Se että jossain on kurja olla ei tarkota että täällä.
      Ja kyllä voisin sanoa, että 95% ripari-ikäsistä on kattonu k-18-leffoja. Nyt tulee tietenkin "ei meidän erkki-petteri" mutta oikeasti. GET A LIFE!!

• Tempsa.

Niimpä. Mä muistan ku katoin ekan k-15 elokuvan sillee et en osannu ite lukee kunnol ni isä luki ääneen ;D

• nähnynnä
        Tempsa. kirjoitti:

Niimpä. Mä muistan ku katoin ekan k-15 elokuvan sillee et en osannu ite lukee kunnol ni isä luki ääneen ;D

Oon nähny ton elokuvan vaikken oo tosiaankaan 18... Ei se ny nii paha ollut, mielikuvituksessakin syntyy pahempia! ;)

• sit vieelä
        Tempsa. kirjoitti:

Onnellinen loppuhan tossa on. :)

• sit vieelä kirjoitti:

Onnellinen loppuhan tossa on. :)

Varmaa seuraavaks ruvetaan sensuroimaan koulujen historian kirjoja ja sen jälkee raamattua, ettei vain tulis paha mieli kellekkää xD

• ei ollut..

siitä, mitä te olette nähnyt ja mitä ette, vaan siitä, pitääkö kirkon instituutiona noudattaa lakia vai ei.

• ei ollut.. kirjoitti:

siitä, mitä te olette nähnyt ja mitä ette, vaan siitä, pitääkö kirkon instituutiona noudattaa lakia vai ei.

sano leffa, mikä istuis paremmin. ja on suomessa monta yritystäkin mitkä ei noudata.

• tai ainakin pitäisi olla!

Sairasta tekstiä ainakin minun mielestäni.

• HAHAHHH

Suurin osa sen ikäsistä nappuloista osaa jo nykypäivänä aika hyvin potkia mummoja kadulla niin tuollaset K18 leffat ei tunnu missään!

• annabelllaa92

meidän rippileirillä näytettiin tuo samainen elokuva.. tai ainakin se oli K18. tuli siinä yhessä vaiheessa mulle ainakin paha olo. yök !

• Jan

..Eipä meidän rippileiri ryhmästä kukaan saanut tuosta leffasta sen pahempia traumoja :)

• Rynkky

Lapset katsovat aina pari vuotta vanhemmille suunattuja elokuvia ja pelavat räiskintäpelejä. Vanhemmille tämä varmaan tuli yllätyksenä, kun eivät seuraa lasten tekemisiä...

• Jeesus Raamatussa

Rauhaa!
      Järkyttävää, että on syrjäytetty Raamattu ja korvattu se elokuvalla, joka ei ole edes Raamtunmukainen. Jeesuksen sovitustyö vesitetään, verellä tehtailu ei anna oikeaa kuvaa kokonaiisuudesta. Eikö ohjaajat ole ajan tasalla vai onko helpompi näyttää filmi kuin puhua henkilökohtaisesta uskosta, joka tekisi paljon syvemmän vaikutuksen aj voisi johtaa jonkun rippilapsen oikeasti uskontielle.
      Minun aikana luettiin Markuksen evankeliumi, kun se oli lyhin kaiksita evankeliumeista. Viikon vaellusleiri oli lyhyt, mutta onneksi vetäjät olivat uskossa.

• ikärajoja!

Päitä tippuu ja verimössöä sataa. Eli kyllä leffan voi katsoa kristitty lapsikin.

• harras isä

Näinhän se on. Eli Suomen laki tulee vasta raamatun lakien jälkeen.

• NiiloN

Ensinnäkin tekijänoikeuslaki kieltää jo itsessään tuon DVD:n näyttämisen rippikoululeirillä, toisekseen Valtion Elokuvatarkastamo on antanut elokuvalle "K-18" merkinnän.

Rikoslain 17 luvun mukaan:

18 a § (25.8.2000/777) Kuvaohjelman laiton esittäminen tai levittäminen alaikäiselle. Joka julkisesti esittää tai levittää

18 vuotta nuoremmalle kuvaohjelmaa, joka kuvaohjelmien tarkastamisesta annetun lain 8 §:n nojalla ei ole hyväksytty esitettäväksi tai levitettäväksi,
      kuvaohjelmaa sille mainitun lain 8 §:n nojalla määrätyn ikärajaluokituksen vastaisesti, tai
      18 vuotta nuoremmalle tarkastamatonta kuvaohjelmaa, joka mainitun lain 8 §:n nojalla olisi pitänyt kieltää tai jonka esittämiselle tai levittämiselle olisi pitänyt asettaa kyseisen henkilön ikää korkeampi ikäraja, jos kuvaohjelma olisi ollut tarkastettavana,

on tuomittava kuvaohjelman laittomasta esittämisestä tai levittämisestä alaikäiselle sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.

• leffa meinaan..

Hehee. :D Me katottiin toi leffa riparilla.. Jälkeenpäin saatiin kuulla, että se oli K-18.

• ding ding

Himouskovaisia typerämpiä ovat vain ne, jotka ottavat ateismin uudeksi uskonnokseen.
      Yleensä nämä ovat juuri näitä vitun idiootteja jotka eivät tajua raamatun vertauskuvallisuutta, joka on siellä nimenomaan näiden samojen idioottien takia, jotta he tajuaisivat mitä heille koitetaan sanoa. Että elä muut huomioon ottaen jne. niin homma toimii ja teistä tykätään ja te menestytte. Mutta eihän tämä homma uppoo näihin yli-ikäisiin kapinamurrosikäisiin koska ateismi on helvetin siistiä ihan noin periaatteesta eikä oo mahollista että pilven päällä vois istua ja meri halkee.

Eikä ole väliä onko buddhat ja toverit miettineet samoja juttuja aikasemmin tai onko raamattu ja muut uskontojen kirjat kirjotettu hatusta, nämä kaikki ideologiat pitävät sisällään saman perusperiaatten joka on havaittu toimivaksi järjestäytyneen sivilisaation järjestyksen ylläpitämiseksi ja toimeentulemiseksi.

Myöskään nämä himouskovat eivät yleensä tajua puoliakaan koko homman ideasta vaan ottavat kaiken kirjaimellisesti ja paasaavat siitä muille. Toisaalta nyt olikin tässä vähän aikaa sitten se tutkimus jossa todettiin himouskovaisilla olevan keskimäärin pienempi älykkyysosamäärä kuin muilla. Veikkaisin saman pätevän näihin himoateisteihin.

• Dawkins

Sanotaan näin että itse antaisin nuorten katsoa POTC:tin mielummin kuin lukea raamattu, koska raamattu on paljon julmempi ja raaempi teos kuin tuo kyseinen elokuva!

• J.Q

Me ainaki katottiin tuo leffa, eikä kukaa tainnu ees tietää että toi on K-18. Eikä kukaan mitenkään järkyttynyt tosta, vaa suurin osa tykkäs :D

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      38
      4629
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3195
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      271
      2361
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2237
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      165
      2079
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1661
    8. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1632
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1289
    Aihe