Lonkkakivusta

ei pysty juokseen

Olen ilmeisesti aika harvinainen juoksija, sillä olen tähän asti selvinnyt ilman kummempia jalkavaivoja.

Nyt iski törkeä lonkkakipu, niin paha ettei ole mitään toivoa treenata. Kävelykin meni ontumiseksi eikä portaita tahdo päästä irvistelemättä ylöspäin.

Onko jollain parempaa tietoa, mistä lonkkavaivat johtuvat ja miten niitä voi hoitaa/ehkäistä?

Voiko johtua harjoittelumäärän liian nopeasta lisäyksestä? Juoksin aiemmin noin 30 km viikossa. Aloin harjoitella maratonille ja lisäsin viikkokilometrit 40 km:iin. Tuntui muuten menevän kevyesti ennen kuin lonkat meni lakkoon.

12

8986

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samantapainen vaiva

olen 4-kymppinen nainen, ja juoksin viime vuonna ekan puolimaratonini, hyvällä ajalla. Jatkoin normaaliin tapaan harjoittelua, ja viime syksynä alkoi lonkkani reistailemaan. Väliin en pääse sängystä ylös, ja kääntyminen sängyssä on väliin tuskaa, olen kuin mummo ; )

Juoksemiseeni ei tuo lonkkakipu vaikuta, onneksi, mutta kovemman treeniviikon jälkeen tuntuu lonkissa pahalta.

En ole itse keksinyt muuta hoitoa kuin kunnon lepo, ja sitten taas treenaamaan.

• maratonman

On syytä syödä myös extraa kivennäiaineita ja muita ravinteita. Itse syön piitä, kalsiumia, magnesiumia ja seleeniä. Myös veren hemoglobiini
        putoaa kovan hikoilun ansiosta. Joten kannattaa mittauttaa sitäkin aika ajoin. Koventunut treeni ottaa niveliin, ihan selvästi. Ei kannata nostaa tasoja liian nopeasti. Itsellä alkoi tuntua viime viikolla nilkka- ja polvinivelissä pisin juostu 30 km lenkki tänä kesänä. Monipuoliset vitamiinit myös tärkeitä ja kalaöljykapselit.

• Tuota
        maratonman kirjoitti:

On syytä syödä myös extraa kivennäiaineita ja muita ravinteita. Itse syön piitä, kalsiumia, magnesiumia ja seleeniä. Myös veren hemoglobiini
        putoaa kovan hikoilun ansiosta. Joten kannattaa mittauttaa sitäkin aika ajoin. Koventunut treeni ottaa niveliin, ihan selvästi. Ei kannata nostaa tasoja liian nopeasti. Itsellä alkoi tuntua viime viikolla nilkka- ja polvinivelissä pisin juostu 30 km lenkki tänä kesänä. Monipuoliset vitamiinit myös tärkeitä ja kalaöljykapselit.

Hikoilu ei vaikuta hemoglobiiniin tuon taivaallista. Rasitus ja raudansaanti kyllä vaikuttavat... Hemoglobiini on verijuttu, hiki on kuona- ja viilennysjuttu. Näin kärjistettynä.

• marathonman
        maratonman kirjoitti:

Ei ole syytä syödä mitään "extraa" jos ruokavalio on muuten kunnossa, päinvastoin siitä on haittaa. Ravinteita ei kannata syödä (esim. maanviljelyksessä käytettävät lannoitteet, lanta yms.), ne kun ovat eri asia kuin ihmisen tarvitsemat ravintoaineet.

Syö monipuolisesti ja riittävästi!!!

Jos et ymmärrä niin (anteeksi) KVG!

• aleksi-78

Tämän ensimmäisen ehdotuksen heitän kirjaimellisesti "lonkalta"...(ehhe), mutta jos lonkkavaivasi todellakin ilmenivät juoksulenkin aikana/sen jälkeen, voisiko kyse olla väärästä juoksuasennosta? Tuskin sentään, mutta ehkä sitäkin on syytä tarkkailla.

Muuten kyselisin lihashuollon/venyttelyn perään: miten usein venytät lonkkaasi kiinnittyviä lihaksia? Jokainen juoksulenkki vaatii kaksi venyttelykertaa.

Aiempi kirjoittaja puhuikin jo erilaisista ravintoaineista ja itsekin muistuttaisin, ERITOTEN noista omega 3-kapseleista. Voitelevat mainiosti niveliä. Viipymättä kauppaan! En halua mainostaa, mutta itse syön Möllerin kapseleita ja aiemmin huonosti voineet niveleni voivat nyt hyvin.

Ja sanomattakin kai on selvää, että josko jättäisit juoksulenkit siihen asti, kunnes pääset ne portaat ylös naama peruslukemilla? Useimpia jalkavaivoja ei pääse juoksemalla pakoon.

• claudius-41

...samaa mieltä. Lonkkavaivat saattaa johtua väärästä asennosta ja myös jalkineista. Jos lenkkarit vie väärään suuntan. Sen huomaa viimeistään siitä ku on eksyny..(hehheh)..

En usko että kilometrimäärienlisäämisellä tuohon 40 viikossa on paljonkaan merkitystä...eihän se oo kun parikilsaa/lenkki lisäystä. Noista Omegoista ja muista jutuista en tiä mitään. Vedän joskus magnesiumia ja jotain vitamineja, kun siltä tuntuuja aika harvoin siltä tuntuu... juoksen suunnilleen 50-80 kilsaa viikossa fiilisten mukaan. Perus kestävyys tulee juoksemalla. Välillä lyhyttä ja kovaa, ja taas toisinaan pitkiä ja hiljempaa. Kyl se roppa alkaa tottuun ku muutamanpäivän kärvistelee.

• nyt kyseessä

lonkan limapussin tulehdus? Vaikuttaisi ainakin. Johtuu lihasten epätasapainosta, eli pakaralihaksista keskimmäinen on heikompi kuin muut, mikä johtaa lantion keinumiseen juoksun aikana. Jalan ylipronaatio aiheuttaa yleensä sääri- ja reisiluun kiertymistä sisäänpäin, jolloin myös reisiluun yläpään limapussiin kohdistuva paine ja hankaus lisääntyvät. Tällöin limapussi voi tulehtua.

Apuna paikallinen jääpalahieronta ja reiden ulkosivun jännekalvon ja lihasten venyttely. Lisäksi reittä loitontavan keskimmäisen pakaralihaksen ja jalkaterän lihasten vahvistaminen.

Vamma on ikävä, kroonistuu helpostu ja voi olla niin tuskallinen, että estää nukkumisen ja normaalin liikkumisen. Joten se kannattaa hoitaa oireettomaksi nopeasti. Lepo ja tulehduskipulääkekuuri ensiapuna, sen jälkeen reiden loitontajien treenaus ja alueen lihasten huolellinen venyttely tavaksi. Kivuttomaksi sen toki saa kortisonipiikillä, mutta se ei poista sitä alkuperäistä syytä, eli lihasepätasapainoa. Kuntosalia tai lihaskuntoharjoitteita reiden lähentäjille ja venyttelyä niin se ei uusi. Ja juoksijalle jalkaterän lihasten vahvistaminen ei koskaan tee pahaa.

• kuullostaa

Sulla on lonkat jumissa.

Lähde huomenna juoksemaan lyhyitä, 50 m spurtteja, esim 10 x 50 m niin paljon kuin moottorista lähtee (tarkoituksena repiä ne jumittuneet lonkat auki). Sitten et tee sinä päivänä muuta kuin venyttele lonkan koukistajat hyvin.

Sitten pidät pari päivää taukoa (joo, pakko pitää, ne lonkat ei muuten palaudu).

Vaihda juoksemaan pariksi seuraavaksi viikoksi pehmeälle alustalle (jos et ole vielä tehnyt sit)ä. Seuraava lenkki esim. 5 km hiekkatiellä.

Siitä sitten vähitellen lisäämään määriä, jos lonkat tuntuu palautuvan. Niitä lyhyitä spurtteja kanttaa tehdä kerran viikossa.

Muista venytellä aina hyvin lonkan koukistajat. Myös pakaralihaksiin on hyvä saada voimaa lisää, jos pakarat on heikot, laittaa se lonkat koetukselle.

Myös juoksuasennolla on väliä.

Tähän vaivaan ei siis valitettavasti ole pikaista ratkaisua, kyllä siinä pari viikkoa menee ennen kuin lonkat saa taas takaisin normaaliin treenikuntoon.

• juoksija1300

Itse juoksen viikossa 45 ja puoli kilometriä. Tänään aamulenkillä sattui jo vähäsen lenkin aikana, mutta kun tulin kotiin,niin kipu oli aikas kova. Varsinkin ensimmäisillä askeleilla kun nousee ylös tuolilta/sohvalta, ja jos lonkka on esim. sänkyä vasten kun makaan. Kävely tuottaa vähän hankaluuksia, sekä kyykistyminen ja jonkun vähänkin isomman tavaran heittäminen(ulkona koiran kanssa heitin sille paksua keppiä), siitäkös ei lonkka tykännyt. Harmi...huomenna on jouluaatto ja meikäläinen ontuu kipeällä lonkalla jouluaterialle.

• juoksija1300

Korjaan,kävely siis tuottaa PALJON hankaluuksia.

• eeroeero12

No aika ikävältä kuulostaa. Toivottavasti ei olisi rasitusmurtuman alkua, vaan joku jänne tai limapussitulehdus?

Tuossa joku mainitsikin lonkankoukistajien venyttelyn. Eli kun siis seisot ja nostat polvea ylös niin sen työn tekee lonkankoukistajalihas.
      Venyttele silleen että toisella jalalla seisot lattialla, toisen jalan polven lasket sängyn reunalle ja tartut molemmin käsin nilkasta venyttäen etureittä. Sitten irrotat käsien otteen nilkasta ja lasket jalan sängylle, työnnät lantiota eteenpäin niin että venytys tuntuu lonkankoukistajassa.

Jos on etureidet jumissa niin se voi tavallaan vetää myös lonkkaa jumiin kun siinä sivulla on jänne. Voisi olla hyvä venyttää myös silleen että menee polvilleen sängyn eteen, ottaa kyynärvarsilla tukea sängyltä, siirtää jalat silleen sivulle ja taivuttaa lonkan seutua lattiaan päin.

• juoksija1300

Onneksi nyt muutaman lepopäivän jälkeen lonkka on jo parempi,mutta ei edelleenkään pysty kunnolla juoksemaan. Haluis jo lenkille...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      185
      1384
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      123
      1188
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      49
      901
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      880
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      800
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      776
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      56
      762
    8. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      101
      741
    9. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      702
    10. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60