Miten saan äidin ostamaan mulle ponin??

heppahullu??

Mun äiti ei hevosista, poneista paljoo tiedä, mut seki haluis hevosen. se on soittanu sille omistajalle minkälaine se on mut sit äiti sano mun isälle siitä ja isä raivostu se ei halua mulle hevosta vaikka oon nii hyvä. meil on 2 ravihevosta jokka on voittanu paljo. mä ja mun isä riidellää siitä paljo koska haluun sen ponin!!! oon 12 tiedän hevosista melki kaiken mut silti isä ei anna. Mitä mun pitäis sille sanoo et se vähä innostuis??? VASTAKKAA OOTTE MUN ARMONPULLAT???

140

4552

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tää auttaa

      Kysy isältäsi kolmea hyvää syytä miksi se ei voisi ostaa sinulle sitä ponia.

      • ..,.,

      • -.-.-.-.-.-.-

      • hevostietäjä

      • hepohei
        -.-.-.-.-.-.- kirjoitti:

        MUN MIELESTÄ HEVOSEN VOI OTTAA MINKÄ IKÄISENÄ VAAN ! >:( moni on saanut ensimmäisen ponin jo 10.v :) Että repikää siitä!

        mä sain ponin 7veenä (ja on totta joka sana!)


      • Moi kaikki
        -.-.-.-.-.-.- kirjoitti:

        MUN MIELESTÄ HEVOSEN VOI OTTAA MINKÄ IKÄISENÄ VAAN ! >:( moni on saanut ensimmäisen ponin jo 10.v :) Että repikää siitä!

        kertokaa vinkkejä miten saa aikuiset ostamaan ponin oon 10 vuotta ja oon temeltänyt hevosten kanssa jo 5 vuotta


      • 24
        Moi kaikki kirjoitti:

        kertokaa vinkkejä miten saa aikuiset ostamaan ponin oon 10 vuotta ja oon temeltänyt hevosten kanssa jo 5 vuotta

        mminulla on oma poni ja oon vasta 8v. ratkuta sille koko aja sil varmaa menee hermot ja se suostuu.


      • totilas

      • totilas
        totilas kirjoitti:

        Mä sain ponin6vuotiaana. Revi siitä

        Sain ponin isosiskoltani joka oli koulutettu


      • Anonyymi

    • huoh -.-

      et todellakaan ole vielä valmis! vaikka se oma poni takapihalla kuulostaa kivalta niin ei,kaksitoista vuotias pikkulikka ei ole valmis kantamaan vastuuta omasta hevosesta millään. ensinnäkin jos ajattelit jotain isompaa kuin shettistä,vaikkapa issikkaa ja jos se vaikkapa sitten pillastuu kun talutat sitä/pelästyy tai muuta vastaavaa et millään saa sitä pidettyä hanskassa,koska se polle on sua ainakin 3-6 kertaa painavampi ja sillä on paljon enemmän lihasta kuin sulla. toisekseen se joka aamunen p**kan luonti ei välttämättä maistu enään 3 kuukauden päästä ja kaverien kanssa olo,koulu ja muut harrastukset jäävät taka-alalle ja yleensä koulumenestys laskee ja siitä ei iskä riemastu... ja muutenkaan 12-vuotias ei todellakaan voi tietää kaikkea hevosesta ja pysty kantamaan vastuuta yksin. eriasia jos vanhempasi ovat kokeneita hevos ihmisiä ja huolehtivat hevosesta ja sä käyt välillä vähän ratsastelemassa sillä. mutta mielestäni et voi ostaa hevosta vielä. hyvä vaan että isäsi ei suostu! tämä oli mun mielipide ja harmi jos pahotit mielesi mutta musta toi teksti on aika totta. sori.

      • lööl

        vittu kuka tahasa voi ottaa hevosen -.- isäski jopa


      • Voi lol

        Joo vittu oot nii vitun paska tyyppi! Tuut tänne selittämään jtn paskaa! Jos 10-vuotias likka voi pitää isoa hevosta!(sorry on muute pillastunu ja aika montki kertaa) Ja silti seo voinu pitää sitä nii voi ton ikäne jo pitää ponia! Enkä usko että mitään isoa ravuria oli tässä ottamassa HEI HALOO?! Huomaa selvästi et sul on rankka elämä -.-


      • Järjen ääni

        Joo tosta talutus jutusta: V***u vaikka ois joku maailman luokan podari vs. Issikka nii kyl sei häviäs että näin.

        Ja aina on tietty täys hoitotallit. Siellä ei tarvii itte joka aamu mättää paskaa joka aamu klo 6. Maksaa vaan iha helkkaristi mutta mikäs siinä jos on varaa.

        Ja tuskin 12v yksin ottaa vastuun ponistaan. Lulis että vanhemmat on ne jotka maksaa eläinlääkäri laskuja ja semmosii että ei helesvetti ku oot tyhymä.


      • piccolo

        Haista p a s k a Olen 9-v omistan ponin hyvin pärjään sen kanssa olemme kisanneet olen voittanut ollut toinen ja kolmas koulukisoissa ja estekisoissa kans voittanut. Paskan siivoaminen on vieläkin kivaa vaikka olen tehnyt sitä 7-vuotta vaikka pomoni on temppera menttinen & heittää heti selvästä pois jos ei ole asialla.


      • piccolo
        piccolo kirjoitti:

        Haista p a s k a Olen 9-v omistan ponin hyvin pärjään sen kanssa olemme kisanneet olen voittanut ollut toinen ja kolmas koulukisoissa ja estekisoissa kans voittanut. Paskan siivoaminen on vieläkin kivaa vaikka olen tehnyt sitä 7-vuotta vaikka pomoni on temppera menttinen & heittää heti selvästä pois jos ei ole asialla.

        Sori siis ponini


      • piccolo
        piccolo kirjoitti:

        Sori siis ponini

        Sori siis selästä


      • Pilonaxdd
        piccolo kirjoitti:

        Haista p a s k a Olen 9-v omistan ponin hyvin pärjään sen kanssa olemme kisanneet olen voittanut ollut toinen ja kolmas koulukisoissa ja estekisoissa kans voittanut. Paskan siivoaminen on vieläkin kivaa vaikka olen tehnyt sitä 7-vuotta vaikka pomoni on temppera menttinen & heittää heti selvästä pois jos ei ole asialla.

        Ja piccolo on sun poni tiiän sun poni on pilonan varsa 😻


    • Ravivalmentaja

      Sori, vastaan viestiin vasta nyt. Mutta toivottavasti muutkin tuonikäiset pikkutytöt tajuavat, että ei tuon ikäinen voi kantaa yksin vastuuta ponista, ei varsinkaan jos isää ei kiinnosta ja äidillä ei ole kokemusta! On todella tyhmää sanoa, että "tiedät hevosista melkein kaiken", vaikka kaikille se on itsestäänselvää, että et luultavasti tiedä edes perusasioita hevosenhoidosta. Minulla on ollut omia hevosia 8-vuotta ja tunnen vieläkin olevani hieman avuton joissainasioissa, mutta en kuitenkaan perusasioissa, kuten hoidossa, varustamisessa, liikunnassa, ym. Koska nämä asiat pitää osata ennenkuin hankkii oman hevosen. Minulle on ensikuussa tulossa ensimmäinen ravihevoseni, jota valmennan. Olen hieman epävarma, että miten onnistun siinä, mutta luotan hevostaitoihini ja tiedän, että ainakin peruskunnon saan sille hyvin, nimittäin muiden hevosten kanssa ollut sama. Olen mm. treenannut poneja estekäyttöön ym. Ja hyvin on mennyt. Tsemppiä, toivon että te muutkin tajuatte, miten tyhmää on ilmoittaa suureenääneen palstoilla tuosta.

      • riccoo

        Voi teitä pikkutyttöjä! :>


      • ---

        Totta kyllä,mutta meilläkin täyshoitotallissa ovat että sitä voisi ainakin ennen omaa pikkuheppaa takapihalla ideaa ennemin miettiä ;)


      • Voi lol

        Jos oot nii "hyvä" miks ees tulit lukee tämmösii sivui? -.-


    • Herätys!!!

      Ensinnäkin: oo kiitollinen et sulla on 2 hevosta!!!
      Mä oon jo 2-vuotta halunnu hevosta, mut en löydä ees vuokrahevosta, ja oon jo 13-v.!!!
      Ja toiseks: miieti vähän!!! sul on jo hevosia ja haluut viel ponin. Aattele miten paljon töitä se sun vanhemmilleskin teettää!
      Et, mieti vähän muitakin...

      • MÄTIETYSTI

        meil on kolme hevsta, kolme varsaa ja poni, onhan siinä tietysti aika PIRUSTI työtä, kouluttamista, hoitoa, lääkittämistä, treenaamista, kisaamista jne. Ja hevoseen menee omassa tallissa n. 1000e vuodessa. Miettikääs ennen kun hankitte hevosen tai ponin, ja sitten mitä teette, jos...

        ... hevonen sairastuu eikä ole eläinlääkärin numeroa?
        ... hevonen tarttee kengityksen/raspauksen/kavioiden vuolemisen?

        ja entä sitten jos ei ole ruokaa, tallipaikkaa tai varusteita hevoselle, entä sitten.



        MIETTIKÄÄ ENNEN KUN HANKITTE HEVOSEN!


      • assi

        Oot vaan kade ku et saa. Ja sano sun isälles että: kaks vastaan yks minä ja äiti voitettiin mulle tulee poni P.S määki haluaisin mut oon käyny ridaamas vasta 9kert :D


      • Awsu:3

        mä täytän n. 2kk päästä kolmetoista ja oon kans 2,5v halunnu omaa hevosta! ja mulla on yli puol vuotta ollu ilmotuksia torisa ja kaikisa mahollisisa että etin vuokraheppaa tai hoitoheppaa... mutta ei vieläkää mitää -.- et tosiaa joittenki kannattaa olla ylpeitä siitä että on ees yks hevone, mutta jotku ei osaa arvostaa sitä!


      • heppahullu<3
        Awsu:3 kirjoitti:

        mä täytän n. 2kk päästä kolmetoista ja oon kans 2,5v halunnu omaa hevosta! ja mulla on yli puol vuotta ollu ilmotuksia torisa ja kaikisa mahollisisa että etin vuokraheppaa tai hoitoheppaa... mutta ei vieläkää mitää -.- et tosiaa joittenki kannattaa olla ylpeitä siitä että on ees yks hevone, mutta jotku ei osaa arvostaa sitä!

        Oot aivan oikeessa Awsu:3 sillä kun saa hevosen ja on sen kanssa pari vuotta ja jos vaikka kaverilla ei oo hevosta on vaikeeta arvostaa sitä mitä on saanut.
        Määki oon vinkunu mun äidille ainaki 1/2 vuotta että haluun hevosen mut en vaan saa. Ja voin sanoa että hevosen pitäminen on TODELLA kallista ja raskasta.


      • minäheppa
        Awsu:3 kirjoitti:

        mä täytän n. 2kk päästä kolmetoista ja oon kans 2,5v halunnu omaa hevosta! ja mulla on yli puol vuotta ollu ilmotuksia torisa ja kaikisa mahollisisa että etin vuokraheppaa tai hoitoheppaa... mutta ei vieläkää mitää -.- et tosiaa joittenki kannattaa olla ylpeitä siitä että on ees yks hevone, mutta jotku ei osaa arvostaa sitä!

        Ite oon toivonu ja pyydelly pelkästään KOIRAA 6 vuotta, en oo saanu mitään lemmikkiä. Hevonen/poni on niin iso juttu, että... Täytyy huomioida oma rahatilanne, vastuun kantaminen joka ei ole niin helppoa moni luulee, ja oma ikäsi ja taitosi. Yleensä noin nuori ei ole valmis kantamaan vastuuta niin vaativasta lemmikistä. Tosiaan, hevosenhoito imee suurimman osan kaikesta ajasta, eli vapaa-aikaa ei ole juuri yhtään ja usein koulumenestys laskee.


    • susaam

      Anteeksi vain meillä on 3 hevosta ja olen jo 2v odottanut että 1 koulutetaan ratsuksi muuten vain harrastelen.Olen 11v ja sain sen kun olin 10 ? Pärjäsin sen kanssa todella hyvin vaikka säikkyi välillä ym. mielestäni voisit ottaa kyllä ottaa jo sen ponin.

    • Voiteitä

      Minusta tuon ikäisellä voi jo ihan hyvin olla poni. Jos on ratsastanut kauan ja osaa käsitellä hevosta ja ei se poni välttämättä missään takapihalla ole se voi olla jossain tallilla, mutta sitten joutuu maksamaan tallipaikan. Ja voihan sen aina ostaa puoliksi jonkun aikuisen kanssa, ja kyllä tallin henkilökunta varmasti vahtii tekemisiäsi.........

    • Ponski

      Se on vähän siinä ja siinä, jos isäsi tietää hevosista ja teillä on jo kaksi hevosta niin ehkä se yksi ponikin mahtuisi? Mutta se riippuu pitkälti omasta innostuksestasi ja jaksamisestasi taidoistasi. En usko että osaat vielä kaikkea, varsinkaan oman hevosen kanssa, koska se on niin suuri muutos niistä ratsastuskoulun hepoista tai muitten hepoista.. Olen vuonna 1997 syntynyt ja minulle

      Olen vuonna 1997 syntynyt ja minulle tuli 2 kk sitten ylläpitoponi, jota ennen olin käynyt reilu 5 vuotta ratsastuskoulussa ratsastamassa aktiivisesti. Oli myös ollut siellä ratsikoulussa 3 vuotta hoitoheppa. Ajattelin että kyllä minä osaan, mutta sitten kun se poni tuli, ei se ollutkaan niin helppoa! Koko ajan päätöksiä, kuinka paljon ruokaa, mikä loimi päälle, kuinka paljon liikuntaa yms... Mutta onneksi tallilla, jossa pidän sitä on todella mukava tallinomistaja joka auttaa meitä tekemään nämä päätökset. Äitini on ratsastanut josku lapsuudessaan ja tietää hevosista sen verran mitä silloin oppi, ja isäni ei tiedä mitään, hän on vain sponsori. :) Mutta nykyään olen jo tottunut poniin ja osaan tehdä niitä päätöksiäkin, mutta kyllä se talliomistaja onneksi vieläkin on siellä tukena. Kiitos hänelle!

    • ********************

      Taidatte nyt unohtaa, että kysehän ei loppujen lopuksikaan ole siitä, onko aloittajalla rahaa vai ei, tai onko isällä tarpeeksi syitä olla hankkimatta aloittajalle ponia vaan siitä että isä maksaa --> isä tekee päätöksen. Kun aloittaja voi itse maksaa ponistaan, niin ottakoon ponin sitten. Asiasta riitely tuskin saa isää muuttamaan mieltään (sen sijaan jos aikuismaisesti kykenisit keskustelemaan että miksi ja sitten muuttamaan asiat niin ettei syitä enää olisi, hän saattaisi toki muuttaa mielensä)

    • hmhm

      se että tiiät hevosesta melkeen kaiken, ei riitä. Siihen liitty paljon paljon muutakin.
      Harkitseppa itse uudestaan. Entä jos saisit ponin, sitten kiinnostuksesi lakkaisi ?
      Olet nyt 12, jolloin kaikki lapset haluavat ponin, mutta ei mene kuin pari vuotta ja YLEENSÄ kiinnostus lakkaa.

    • Se yks Hepohullu

      Älä missään nimessä ota ponia, jos vanhempasi eivät suostu auttamaan sinua. Itsekin tahtoisin hevosen/ponin, mutta ymmärrän, että en voi saada sellaista, sillä äitini tai isäni eivät tiedä niistä mitään, eivätkä suostu auttamaan minua. Ja huomaa, että jos teillä on jo 2 hevosta niistä huolehtiminen on kallista, vaikka ponisi olisi halpa ostaessa siitä tulee kuluja lisää 2 ravihevosen lisäksi. Eikä IKINÄ voi tietää hevosista edes melkein kaikkea!

      • totilas

        Ei edes Kyra kyrklund


    • kolme omaa

      Jos luulet tietäväsi hevosista melkein kaiken, et ole vielä läheskään valmis omaan hevoseen kiitos ja hei

    • PoniFormula00000

      Kukaan ei voi tietää hevosista "kaikkea". Vaikka olisitkin huippuratsastaja, joka on istunut satulassa jo parin vuoden vanhana, ei voi sanoa, että tietää AIVAN kaiken hevosista! Tunnetut huippuratsastajatkin oppivat varmasti hevosista lisää ja lisää joka päivä, jotain sellaista mitä ei ehkä tiennyt ennen (: Voit sanoa, että tiedät hevosista jo jonkin verran, muttei se tarkoita sitä, että tietäisit kaiken hevosista (;

    • tynski

      Olethan ottanut huomioon että osaatko ja pärjäätkö sen ponin kanssa,ymmärrän että osaat ratsastaa ja harjata ja luoda sontaa,mutta entä rokotukset,kengitykset el käynnit ? osaatko hoitaa ponin jos sille tulee jokin virus? kuumetta? tai jos ratsastus lenkillä poni alkaa ontumaan? tai satuttaa jalkansa? tiedätkö minkälaiset kengät sillä täytyy olla,tai minkälainen kengitys? Ota nämä asiat huomioon tarkasti ja mieti voitko kantaa niin suuren vastuun. :)

      • villivarsaviltsu

        Noi jutut on tosiaan syytä ottaa huomioon. Lisäksi usein hevoselle alkaa joku varuste käydä huonoksi ja pitää ostaa aina vaan uusia ja parempia. Sille voi myös tulla joku sairaus/onnettomuus, joka muuttaisi paljon asioita.


    • Ihmettelijä taas

      Ihmettelen vaa niitä jotka sanoo et ei olis valmis. Kyllä 12-vuotias ponin kanssa pärjää, varsinkin jos on kaks hevosta muutenki. Ja kyä sen ikänen osaa vastuuta jo ottaa... Ja kyä vanemmat yleensä auttaa jos se poni tulee, vaikka ei alussa oikeen olis sillä kannalla. Ja se poni on yleensä parempi vaihtoehto kuin joku ravuri. Varsinkaan jos niillä ei voi ratsastaa. Onkohan joillain se että itse ei omista yhtäkään hevosta tai ponia mutta haluaisi..?

      • lollerooo

        Ei hemmetti sentään. Jos jonkun ihmisen mielipide on se että 12v kakaralle ei ponia, niin ei se välttämättä tarkoita, että olisi kateellinen, tai ettei löytyisi omasta tallista yhtään hevosta.

        Voihan 12 vuotias tai nuorempikin pärjätä hevosen kanssa. Ja kenties jopa ottaa vastuutakin. Mutta mitäs sitten jos jos tosiaan sattuukin jokin onnettomuus ratsain tai vaikka hevosta hoidettaessa. Ei noin pieni lapsi välttämättä ymmärrä tai tajua miettiä asioita pidemmälle kuin vain sitä hetkeä. Ne on kuitenkin vielä lapsia ja lapsenmielisiä. Oma heppa on aina kiva ajatus ja varmaan todella hienoa on saada jo nuorena se ikioma hevonen. Mutta on siinä turhan paljon vastuuta lapselle. Koittakaa ymmärtää se karu totuus.


    • siitävaan jos osaat

      Noi on vaa kateellisia;) ota vaan se poni

    • heppa hullu

      miäkii oon aina vinkunnu äitilt omaa ponii mut ei se suostu ymmärrän kyl koska joka päivä pitää siivota karsina ja menee paljo rahaa

    • 12w

      voit iha hyvi ottaa pollen!mä sain ponini ku olin jotai 6 wee ku äitillä on ollu pollei ja kyllä mää sillo 6 weenä sillä ratsastin!

    • HAHAHAHAHAHH

      .. hevonen sairastuu eikä ole eläinlääkärin numeroa?
      ... hevonen tarttee kengityksen/raspauksen/kavioiden vuolemisen?

      ja entä sitten jos ei ole ruokaa, tallipaikkaa tai varusteita hevoselle, entä sitten.

      • N E U V O

        No ei silloin naurattaisi jos noin tapahtuisi? ei ainakaan minua, jos sinua naurattaisi niin siinä tapauksessa ei voi muuta sano kuin että sinulla on huono huumori.

        Sekä tämä keskustelu nyt on vähän sellainen että täälä puhuu moni aikuinen aivan totta ja kehoittaa sinua olla ottamatta ponia ja sitten lapset jotka hokee otavaan, ja niin.. Kannattaa kuunnella noita aikuisia ne tietävät hevosista paljon enenmän kuin te lapset ja kannattaa kuunnella isääsi!

        Minulla on 2 tytärtä toinen 13v ja toinen 16v. 16 vuotiaalla tyttärelläni on oma hevonen rodulta Mecklenburg hän sai sen n reilu vuosi sitten, rupesi pyytämään hevoista jo 12vuotiaana mutta minun mielestä oli vielä kokematon hän oli ratsastanut tunneilla 6 vuotta ja sitten otti puoli ylläpitoon hevosen ja piti sitä ensiksi puoli vuotta puoli ylläpidossa ja sitten otti kokonaan ylläpitoon.

        Lisäkis kun minä olin pieni sain oman ponin 14 vuotiaana ja olin ajatellut että no se on ihan helppoa hyvin minä sen kassa pärjään mutta toisin kävi se oli haastavaa ja vaikeaa lisäki koulu lähti menemään huonosti.

        Joten ei ponia ei!!!!!!!!!!! teillähän on jo 2 hevosta hoida niitä ja kysy jos saisit vaikka joskus ratsastaa sillä tai mene ratsastus kouluun ja ota ylläpitoon joku kiva poni:)


    • JenniPoniPeeJee

      Idiootti! Tuon sun tekstisi perusteella et tosiaankaan ole valmis. Jotkut 12- vuotiaat ja nuoremmatkin voivat omistaa oman hevosen, kun on ratsastanut pitkään ja tietää hevosista oikeasti. Jos sun vanhemmat ei oo mukana asiassa, niin huonompi juttu, sillä hehän kaiken maksavatkin.. Vuokraile vaikka ekaksi hevosia ja oottele pari vuotta :)

    • g432wrqa<

      MUISTAKAA! Se osaaminen ei oo vaan siitä ratsastus taidosta kiinni, tärkeintä siinä on se, että osaako hoitaa sitä oikein.. Ei se et miten hyvin osaa ratsastaa...

    • GTVRFE

      tiedät KAIKEN :D

    • lalalalaalaala

      Hahhhaaa :D Mulla oli ihan sama toive ikäisenäsi, mutta henkisesti en ole valmis omaan hevoseen vieläkään, vaikka olen ''syntynyt'' tallille ja olen ratsastanut yli 10 vuotta. :)

    • katahullu

      hei kyllä sun isä antaa kun sanot näin miksi et voi ostaa sitä ponia olen suntytär

    • Fetajuusto

      Oon myös 12v ja haluun raviponin mun sedäl on talli ja 4 ravurii etet kauratki ja heinät se tuottaa omasta maasta. On aika lähel et saan sen mut itää viel suostutella....

    • jjeab

      jokaisen pikkutytön unelma! :) Mutta jaksa vain vielä odottaa!
      Ponista on puolet parempi nauttia,kun on tarpeeksi ratsastuskokemusta,saa käydä valmennuksissa ja kisoissa! :)

    • 9+5

      Hevosen voi ottaa minkäikäisenä haluaa, kuhan osaa hoitaa sitä ja on vastuullinen, eikä vain kiukuttele kun hevonen karkaa joka päivä aitauksestaan naapurin mansikkamaalle. Minulla on 14 vuotias tytär, joka joka päivä kinuaa omaa hevosta, oikeen Angloarabia himoittee. Muuten ottaisin niin mielelläni hevosen kun itsekkin olen 23 vuotta ratsastanut, mutta meillä ei todellakaan olisi varaa.

      Muistathan, että hevonen vie järkyttävästi rahaa? Ruoat, varusteet, eläinlääkärikulut, tallivuokra/oman tallin kunnossapito, yms. Minusta sinun kannattaisi ensin kokeilla vaikka vuokrahevosta kesäksi, itsellä oli kakarana sellainen joka kesä. Oli hyvää harjottelua kun kuvittelin että vielä joskus olisi rahaa omaan hevoseen.

    • Tyttö

      Moi

      oon ite 12 ja mä haluisin oman ponin. mutta äiti ja isä suostuis muuten mutta maksaa liikaa ja mäki olen miettiny en mä jaksaisi joka päivä tallil käydä hoitaa konii ku on aikas kaukan noi tallit.

    • selittelijä

      ennenkun ratsasti halusin jo oman ponin 5vuotiaana. mutta nyt oon iha varma et 12 vuotias vois saada oman ponin koska on jo tarpeeksi vanha kantamaan vastuuta.... mutta monet sanoo että pitää osata ratsastaa hyvin ennen kuin voi ostaa ponin mutta ei tarvitse, kaverini aloitti 3 vuotiaana ratsastuksen kun sai oman ponin ja nyt hän on todella hyvä ratsastaja. sitä ennen hän ei ollut edes silittänyt ponia

    • 11+7

      Miksi kaikki isinpikkuprinsessat ajattelee, että se poni nyt vain hommataan ja siinä sitten prinsessa hyppii menemään sillä ponilla. Oottekos ajatelleet kuinka älyttömän paljon se tulee maksamaan loppujenlopuksi? Hevonen/poni; VÄHINTÄÄN ~ 7 000 EUROA ja hyvä jos ees varusteet tulee kaupan päälle. Sitten joka 4-6 kk kengitys, joka maksaa maltaita, madoitukset, mahdolliset lääkärikulut jotka nekin melkoiset ! (Meidän hevosella pelkkä vastaanottomaksu oli 600 euroa) En ikinä elämässäni ostais mun pennulle hevosta ennenkä hän itse tietää mitä tienaaminen on ja osaa laskea pienessä päässään paljonko ne kulut oikeasti on ennenkuin siirtyy äiti ja isin lompakolle. Eli toisin sanoin OON TOSI YLPEÄ SUN VANHEMMISTA JOS NE EI SULLE SITÄ PONIA HOMMAA, ompahan ainakin yksiä viisaita ihmisiä.

    • h.phjklö

      NO HALOO! OON TINKINYT VANHEMMILTANI NOIN 8 VUOTTA HEVOSTA, SEMMOSTA, JONKA SÄKÄKORKEUS OLIS N. 150.

      OLEN TINKINYT NIIN KAUAN, ETTÄ JOS SANON YHDENKIN SANAN OMASTA HEVOSESTA, NIIN SE RUPEE HUUTAA IHAN S*ATANASTI!

      anteeksi kielenkäyttö, mutta ootte ihan pirun **** kun yritätte ottaa ja tinkiä hevosia vaikka teillä jo on pari niitä!

    • ponifaniaina

      Anteeks jos tää loukkas mut tää oikeestaan koskee kaikkia hevosia harrastavia.
      Jos sanot että tiedät hevosista melkein kaiken niin et todellakaan tiedä! Ei edes oma elin ikäsi riitä hevosista kaikkea oppimiseen. Kaikkea mitä pitää oppia hevosista et edes ymmä'rrä kuinka paljon niistä pitää oppia. kyllä tiedän tunteen kun haluaa omaa hevosta mutta ei saa sitä! Haloo teillä on jo kaksi hevosta! eikö muka riitä!

    • niin ettäh

      Kyllä pienikin lapsonen voi ponin saada, mutta vanhempien tai muiden hevostietoisten tuttavien pitäis ottaa vastuu hevosesta ja sen terveydestä ja vahtia vähän mitä lapsi sen kanssa tekee. mut en silti usko että tiedät melkein kaiken hevosista, et ainakaan aloitusviestissä kauheen vastuulliselta lapselta vaikuttanut. oon 14v, harrastanu ratsastusta neljänvanhasta ja tiedän, että en oo valmis huolehtimaan hevosesta yksin. äitini on kyllä hevostellut ihan pienestä pitäen, että jos hevosen saisin minulla olisi myös joku tietäväinenkin henkilö tukena :)

    • Onko toi oikein?? :O

      No mun äiti sanoi että jos meille ostetaan hevonen niin se saa tällin ohtaan eli (ammutaan) heti kun se tulee meille meillä oli 1 kerran jo hevonen mutta äiti ni oli ihan kauhea se ampui sen oikeesti musta mun äiti on eläin rääkkääjä

    • --

      _KUKAAN_ ei tiedä hevosista kaikkea, eikä edes melkein kaikkea.

    • roki_rakki

      Halusin myös oman ponin 12-vuotiaana. Kun olin 14v, äiti otti itselleen lv-ravurioriin jolla sain ratsastaa ja ajaa. Heppa ei ollut likikään mikään teinin unelmaponi, vaan haasteellinen ja välillä hankala ratsastettava.
      Silti....ei ole hetkeäkään harmittanut, oonpa nyt aikuisiällä päässyt köpötteleen pullaponeilla ;)

    • heppatyttö

      Kai tajuat sitten myös että ne hevoset ja niiden ylläpito maksaa melko paljon. Kyllä varmaan kaikilla hevosrakkailla olisi omat hevoset, jos ne eivät maksaisi. Mutta mietippä; hevonen maksaa yleensä 2000-20 000 euroa, ja sen hoitamiseen kuukaudessa menee n. 500 - 20 000 e

    • Heppatyttö

      Mielestäni 12-vuotias ei ole vielä valmis omaan hevoseen/poniin.

    • luktdxkjdt

      Hyvä, ettei isäsi anna lupaa ottaa hevosta. 12-vuotias ei pärjää yksikseen hevosen kanssa, se on selvä. Että odota aikuisuuteen ja mieti uudelleen!

    • mielipide on mun

      Mä otin 10v vastuuta ponista. Eipä vanhemmat paljo ymmärtänyt hepoist. Oon ite kolmen vuoden aikana oppinu paljon, minkälaista on omistaa poni. Siinä on ylä- ja alamäkiä. En suosittele ostamaan hevosta/ponia jos ei paljon tiedä. Mutta minun mielestä ei kannata sanoo, et ei alle 14v pärjää heppojen kaa, ei kannata hommata omaa hevosta. Ei se ikä sitä sano, vaan kokemus. :) Tuntuuhan se hurjalle, että 8vuotias saa oman hepan ja toiset sanoo ettei pärjää, mutta mitä jos se olis ollu koko elämänsä hevosten parissa ja vanhemmat ymmärtäis.

      Heppahullu?? sinulle tämä:
      Jos vanhempasi ovat hevosihmisiä ja jos teillä on jo ennestään hevosia, miksi silti haluat ponia? On iha ok haluta, mutta oletko valmis ottamaan vastuun, jos olet niin kysyn vielä. Jaksatko mennä lumimyrskyillä hoitaan ponin? Jäätkö neljän seinän sisälle 25asteen talvipakkasella ennemmin kuin menet hoitamaan ponia?
      Kannattaa miettiä kaikkia kysymyksiä. Jos on varma, että pystyy siihen niin sitten.. (:

      Tässä oli sitten minun oma mielipide, joten ei valituksia. Thanks. :)

    • ridaajaaaa

      Omassa hevosessa/ponissa on paljon hommaa. Mieti ensin, että haluatko olla melkein joka päivä tallilla ratsastamassa ja hoitamassa hevosta.
      Ensin se varmaan tuntuu ihanalta kun on oma hevonen, mutta ehkä sitten parin kuukauden päästä alkavat muut asiat kiinnostaa ennemmän. Tai sitten kun olet vanhempi, niin jos on vaikka jotkut bileet tai mennään kavereiden kanssa ulos. Näin se yleensä menee, sori vaan.. :D
      Ja siinä touhussa menee myös aika paljon rahaa: Ensin pitää ostaa se hevonen (:D) sitten on kaikki rokotukset,kengitykset,madotukset,tallipaikka, ruoka, varusteet yms. Joten harkitse asiaa tarkkaan, hoida vaikka ensin niitä ravureita vähän ja katso miten se menee...
      Ja sitten vielä ratsastuksesta: hevonen saatta myös olla hankala ratsastaa, eli sinun pitää olla hyvä ratsastaja. Esim. jos hevonen pukittaa tai jotain, niin et voi vain istua siellä selässä kuin mikäkin idiootti... Mutta jos olet valmis ja sinulla on riittävästi varaa, niin vänkää tosi kauan, ja kohta sinulla on talissa oma polle!

    • 6vuotta ridaillu

      Kannattaa ottaa paperilappu ja veikata kuinkapaljon hevosenomistus maksaa ja sitten etsiä tietokoneelta oikeat hinnat ja laskea ne yhteen ja sen jälkeen harkita uusiksi niin kuinkas halpaa tämö olikaan xD

      • joopajoo

        oot ihan oikeessa kyllä se on ihan helppo homma


    • HeppaHöperö123

      sain hevosen sillä sanoin että siivoon karsinan ratsastan jokapäivä ja harjaan koko ajan! :)

      ÄLÄ LUPAA SITÄ SE EI OO KIVAA kun äitisi sanoo kokoajan: onko karsina siivottu, onko hevonen ratsastettu :)

      :)

    • hevoskasvattaja

      mulla on ollu jo neljä vuotta ylläpidossa poni ja ei oo tullu ongelmia hoidossa sun muussa kyllä sen ponin voi jo ostaa

    • Poniiiiiiiu

      No oon 6 ja mul on kaks poniiiiiiiu

      • juustjooo

        hah vähän vaikee uskoo... :D


    • Hevosenomistaja

      Et ole todellakaan valmis omaan poniin. Et kertonut kuinka kauan olet ratsastanut, ja tuo 'tiedän kaiken poneista' ei edes lähentele totuutta. Älä ota ponia, kun et siitä kuitenkaan huolehdi.

    • JuST!!

      Moi Ymmärrän ton tilanteet mun serkuil on oma poni se saisen kuulkaas 7-v et kylse on jo kypsä !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • osaisit jo kyllä varmaan ihan hyvin! viisi syytä isältä,jos ne tulee sano että äidille sopii mulle sopii ja et se on kaks yks jos äänestetään. jos isäsi ei saa sanottua viittä hyvää syytä sanot noniin ja hankitte itinne kanssa ponin...taii HOIDATTE ASIAN KESKUSTELEMALLA PISTE!

    • tiuu123

      Ole onnellinen et teillä on kaks ravihevosta!;)

    • heppaliini

      Kaikilla on joskus sella ne tunne että nyt pitää saada hevonen tai poni...mut itelläni se oli ja edelleen pikkuisen. mutta kun aloin käymään tallilla entistä enemmän hanki hoitohevosen ja niin edelleen niin sitten tajusin että se ei ole helppoa ja se on kallista. tiesin sen jo aikaisemmin mutta sitten vasta tajusin... oon harrastanu ratsastusta noin 6 vuotta. aina haaveilen sitä mutta ajattelen että saan hyvän työnpaikan isona ja sit hankin hevosen. ratsastus on harrastus joka jää aina minulle se ei ikinä lähe pois vaikka joskus tulisi taukoja .kun näät telkkarissa hevosen alat ajattelemaan omia ratsastus ja hevosen kanssa olevia hetkiä se on aivan mahtava tunne.eli jos nyt et saa heti omaa hevosta nii oo ylpee siitä että oot saanu ratsastaa ja koskee hevoseen. :)

    • heppahöperö1

      voi daa antakaa tytön unelmoida;)

    • hevosystävä

      TIETÄISIKÖ JOKU HEVOSEN OMISTAJA MITEN SAISIN HEVOSEN EI TIETENKÄÄN VIELÄ NYT
      OLEN VASTA 12 VUOTIAS MUTTA KYLLÄSTYYKÖ SIIHEN HOMMAAN OLEN PUUHAILLUT TALLILLA 7 VUOTTA JA HOITANUT MM. EX RVURI JOKA ON TOSI ARVAAMATON RODULTAAN AMERIKKALAISVEVÄLÄINEN JA ON TULLU MUUTENKIN TYÖSKENNELTYY VAIKEITTEN HEVOSTEN KANSSA

      MUT SIIS MILLAISTA SE ON MENEEKÖ KAIKKI VAAPAA-AIKA HEVOSEN KANSSA YMS.

      • cecilia999

        joudut kyllä käymään tallilla esim kuusi kertaa viikossa :) t hevosenomistaja :D


    • tää auttaa

      No kannattaa ekana hankkia hoito/vuokraponi kun olet näyttänyt taitosi isäsi varmasti suostuu jos ei tepsi ei mikään tepsi


      (Mä saan hoitoponin ja näytän taitoni isälleni ja hän sanoi jos hoidan sitä hyvin voin saada muutaman vuoden päästä oman hevosen/ponin.)

    • cecilia999

      ikää enemmän vaikuttaa kokemus... ratsastuskoulussa oppii ratsastamaan, mutta se on 10 prosenttia kaikesta siitä, mitä hevosta hankittaessa täytyy osata! IKÄ KUITENKIN VAIKUTTAA, KOSKA OMAN HEVOSEN KANSSA TÄYTYY OSATA AJATELLA TILANTEEN MUKAAN JA TOIMIA YLLÄTTÄVISSÄ TILANTEISSA/ HÄTÄTILANTEISSA! älä hyvä ihminen osta vielä omaa ponia vaikka olisitkin hyvä ratsastaja :) harkitse asiaa uudelleen parin vuoden päästä:) hyviä vinkkejä kuitenkin hevosen ostoon on se, että käy kesätöissä hankkimassa rahaa, koska hevosen pito maksaa vuodessa monta tonnia, sekä hyvien perusteluiden kerääminen :) yksi vaihtoehto on myös hevosen vuokraaminen!!

    • We4

      En lukenut kaikkia kommentteja joten en tiedä onko tämä jo sanottu mutta,
      Vastaa muutamaan kysymykseen googlettamatta tai käyttämättä muita apukeinoja.

      1. Mitä tarkalleenottaen hevosen/ponin ensiapulaukkuun kuuluu?

      2.Miksi tulit tänne kyselemään jos kerran olet niin hyvä?

      3.Onko mahdollisuutta SÄÄNNÖLLISEEN valmentautumiseen?

      4.Hallitsetko oikeasti pahantuulisenkin ponin? (En nyt tarkoita muutamaa pomppua ja pukkia.)

    • Ärsyttävää.

      Millään iällä ei ole kuulkaas mitään väliä. Voithan sä saada vaikka 3vuotiaana ponin! Ei se ikä mitenkään katso sitä ponin omistamista. Se on se kokemus ja kiinnostus. Rahaahan siinä kyllä menee. Mut kyl nyt varmaan on äiti auttamassa. Ja jos ei äitiä, niin kokenut ystävä. Ratsastus on aika yleinen laji, ja monilla on omia hevosia, vaikkei nyt niinkään hyvin osaa edes ratsastaa. Tääl ollaan kysytty apua! Että miten isän saa suostumaan poniin, tääl ei oo kysytty mitään " oonko liian kokematon/nuori" Tuollahan lukee, että tietää hevosista lähes kaiken. Jos nyt sitten tietää, mut ei tarvitse niinku joka asiasta ettii niitä varjopuolia! Tähänkään kommenttiin en etsi vaikeuksia tai muutenkaan negatiivista kommenttia.

    • Kyselevä minä

      Moi. Oon 11.w tyttö. Mä ja mun äiti asutaan eri paikkakunnilla. Ja se vois antaa mulle kuulemma Shettis ruunan kuukaudeksi tänne mun luo. Ja sit saisin päättää pidänkin sen. Oon ite ratsastanut viis vuotta. Mä ja mun äiti voidaan jutella facessa mut viel siitä PONista et se on superkiltti. Veisin sen täyshoitotallille joka on mun naapurissa. Mut mun ongelmana on et Mä en tiiä oonko valmis. Ja miten saisin mun isän suostuu?

    • larppastus

      voi helvetin hemmetti... PONIN VOI OTTAA MINKÄ IKÄISENÄ VAAN! Sille tosin pitäisi hankkia lajitoveri, taikka sitten esim. lammmas.

    • viisastaja

      meil on kolme hevsta, kolme varsaa ja poni, onhan siinä tietysti aika PIRUSTI työtä, kouluttamista, hoitoa, lääkittämistä, treenaamista, kisaamista jne. Ja hevoseen menee omassa tallissa n. 1000e vuodessa. Miettikääs ennen kun hankitte hevosen tai ponin, ja sitten mitä teette, jos...

      ... hevonen sairastuu eikä ole eläinlääkärin numeroa?
      ... hevonen tarttee kengityksen/raspauksen/kavioiden vuolemisen?

      ja entä sitten jos ei ole ruokaa, tallipaikkaa tai varusteita hevoselle, entä sitten.

      MIETTIKÄÄ ENNEN KUN HANKITTE HEVOSEN!

      ^^ Tuo tonni vuodessa on aika pirun vähä. Minulla on 3 omaa yksi vieraan, tosin tällä hetkellä omassa tallissa vain 3 ja rahaa menee melkein tonni kuukaudessa.

      Sitten tuo, ettei ole numeroa.. pikemminkin olisi varmaan kannattanut tarkoittaa rahaa? No btw jos hevonen sairastuu se viedään klinikalle tai kutsutaan paikalle päivystävä. Numeron saa enirosta.
      JA hevonen kengitetään n. 8vk välein ihan kengittäjälle voi soittaa. Raspaukset 1-2 krt vuodessa.

    • Aidskuuu

      Ku olin pieni ni meil oli jotaa 13 hevost / ponii (: ekan oman shettiksen sain 5- vuotiaan .. mut ku muutetti hesaa ni siit pit luopuu .. ): ite oon nytte 13 ja haaveena oli et isona ostaisin ponin takas (;

    • lällällää

      Mä sain jo shetun 1veenä et revi siitä tai ei sun tartte repiä:p

    • 18+1

      Ystäväni tyttärelle hankittiin oma poni 3-vuotiaana. Perheen äiti on koko ikänsä ratsastanut, kilpaillut ja kasvattanut omia hevosia, joten yksi poni lisää muutaman oman ratsun lisäksi ei tuntunut taloudellisesti suurelta, mutta vastuuhan on aina aikuisella. Vaikka poni oli olevinaan tyttären, oli äiti se joka ponin hoiti, siivosi karsinan, tarkisti kaviot jne ja tyttö kävi silloin tällöin ratsastamassa aluksi talutuksessa ja vasta 5-vuotiaana ilman talutusta mutta silloinkin valvotusti. Poni tai hevonen tarvitsee aina lajitoverinsa seuraa, lammas tms ei riitä. Jos ponin saa asumaan talliin, jossa on muitakin hevosia, mahdollisuus säännölliseen valmennukseen sekä asiantuntevia aikuisia valvomassa ja ohjaamassa toimintaa niin silloin tilanne voi olla parempi, mutta 12-vuotiaskaan ei vastuuta voi itse ponistaan vielä kantaa, vaikka perus hoitotoimista ja liikutuksesta itse selviytyisikin.

    • Oma poni?!! Vitut sulle!

      Jos sul on jo kaks hevosta mut sun vanhemmat ei tiedä niistä mitään tai siis miten niit hoidetaan niin miks teil sit on hevosii???
      Ääretöntä tyhmyyttä!!
      Oikeesti,mua suoraan sanottuen vituttaa tollanen!!
      Taitaa sun perhe olla vähän niin ja näin..

    • poniiiii

      miten saan äitin ja iskän ostaa mulle ponin oon 9v eikä valitusta mun kamu sai 4veenä onan ponin nii et repikää siitä !

    • 8 vuotta ratsastanu

      mun kaveri sai 6 v oman ponin....Kannatta muuten vain jankuttaa ja jankuttaa,voit myös kertoa isälles miksi sinä nimen omaan ponin haluat yms...
      MUT 12 V EI OLE NUORI

    • reilupullamursu

      Mun mielestä on törkeetä sanoa aina, että et ole vielä valmis! Jos heppahullu?? ihmisellä on jo pari ravuria, niin miksei ponia?! Ja jotkut sanovat vain siksi, että et ole vielä valmis ottamaan, koska itse haluavat ja taitavat olla kateellisia.

      Asiallisin kommentein ; reilupullamursu

    • Poni Fani

      mäki haluaisin oman hevosen tai ponin mutta mä en saa ponia tai hevosta mutta sä voit saada jos sä vaan yrität sanoa iskälle että sä haluat sen ponin tai hevosen kyllä se varmaan ymmärtää tai sitten ei:(

    • ramsu 01

      Oon nyt 12v ja meil o ain ollu hevosii ja mulla oma poni 4v saakka shettis jota myös tietty siskoni ratsasti eihän se olisi sellaisen pikku ipanan ratsatamisesta saanut tarpeeksi liikuntaa. nyt minulla on esteponi tässä välissä oli jo monen moisia poneja koska siskoni myi pieniä määriä poneja ja hevosia ensin ratsasti ne hyviksi ja sitte myi. minusta kaikki on taidosta kiinni ja rahasta. ei käy että esim ei uskalla laukata.ei käy jos hevosella menee jalka rikki ettei sitä hoideta. myös täytyy olla aina valmis siihen että rakas ponisi täytyy lopettaa koska se on sen parhaaksi jos sitä särkee ja tekee kipeää.hevonen täytyy kengittää lähes joka kuukaus plus tietty raspaukset ja madotukset, rokotukset tallivuokra jos oma talli turpeet lannan pois haut yms ... mut pyydä kattoo äitii ratsastustas ni voi vaikka onnistuu jos hämmentyy sun taidoista!!! muist nääää

    • ronja2211

      Munkin iskä on tollainen ja olen myös 12, mutta saan suomenhevosen.Sain sen sillä että jankkasin aika paljon ja sain huudot siitä varmaan 100kertaa

    • k iczhcvdxöo1

      moi

      olen 9v ja haluun omaa ponii ja äiti ei tiiä mitään hevosista eikä iskä ja musta en oo kuitenkaan viel valmis koska oon harastanut vast vuoden ratsastusta ja nyt sit mä ja mun kaveri halutaan omaa ponii eikä kumankaan vanhemat anna lupaa ja nyt sit ehkä saadan vuokara ponit

    • hdfb

      Hei kukaan ei voi tietää poneista kaikkea koska esim koulutus tapoja on jo monia
      Kanttis ensin ottaa vuokra poni ja totutella mä sain oman settiksen kun olin 3 v joten oot sopivan ikänen kanttii olla ilonen että teillä on kaksi hevosta oma hevosen joudun pitämään 200 kilometrin päässä jossa kaverini hoitaa sitä

    • vcfdh

      oikeesti oot valmis koska meil on oma talli ja siel on 20 hevosta ja yks on mun ja oon vasta 9.v

    • PAINUKAA VITTUUN

      Oikeasti minua vituttaa tommoset hemmotellut kakarat jotka saa hevosen vaik ei tietäis niistä paskaakaan.. mää oon vittu ratsastanut 11 vuotta ja oon 15 Maksan kaiken melkeen itse! varusteet,y-tunnit, valkat, leirit.. Olen ollut hevosten kanssa yhteistyössä pitkään ja mielestäni minä olen ansainnut oman hevosen koska olen tehnyt sen eteen työtä.. mutta te vaan istutte kotona pillittämässä uusii vaatteit Vittu oikeest

    • muruponii

      ei se sillä jankuttamisella tule, vihastutat vaan lisää.. iskälläs voi olla hyvä syy siihen, että miks sitä ponia ei sulle hankita, koska se on kaikkee muuta ku ilmasta . mun siskolla menee sen shettiksen elättämiseen 12 000 vuodessa varusteet, eläinlääkärit yms. jos oikeesti aattelee, että raha kasvaa puussa ja isi maksaa kaiken, niin sekin kertoo jotain siitä vastuullisuudesta ja kypsyydestä. en tiedä miten ratsastat ja mitä tiedät hevosista, mutta suosittelisin keräämään rahaa, että voit maksaa osan siitä ponista sen ylläpidosta.

    • mindeeh00

      juu minä oon 13 ja kauan jo halunnu oman ponin.. :) mut mulle tällä hetkellä riittää se, et saan käydä kavereiden hepoilla ratsastamassa melkeinpä millon vaan. (: omaan poniin/hevoseen menee paljon aikaa ja rahaa, eikä tuon minun, tai nuoremman (jopa monen vanhemmankin) ikäiselle tule rahaa mistään, sillä töitä ei oikein alle 15-16-vuotiaana voi tehdä! ja tosiaan niinkun moni on tuossa jo sanonut, niin MINUN mielestäni alle 18-vuotiaat eivät ilman vanhempien/sukulaisten apuja selviä hevosten hoidosta ja hepasta aiheutuneista kustannuksista.. (: kiitos ja kumarrus, olen sanottavani sanonut! :)

    • neqquuj

      Sori nyt jos pahotan sun mielen ! mut mee sit vaik itkee täst äitillet ja ilmota poliisille ?:)
      eli joo , mä oon menossa 8-luokalle , ja oppinu pikkuhiljaa ymmärtämään et oikeesti millane vastuu nois poneissa oikeesti on. On eri asia , jos vanhemmat on hevos ihmisiä - sitten on ok ostaa se poni ..

      MUTTA TÄSSÄPÄ TEILLE PIKKUSET KEINO JOKA VOI HELPOTTAA ASIAAA --> te ette todellakaan saa edes hoito/vuokrahevosta , jos ette oo vastuuntuntoisia. mutta menkää vaikka tallille , tuntia ennen ku tuntinne alkaa ja kysytte tallin omistajalta että voitko auttaa jossain tallitöissä ? hän varmaan vastaa myöntävästi. Se voi olla esim . teko jolla saat itsellesi hoitohepan. Jos hoidat hoitohepan hyvin voit saada vuokrahevosen. JNE.

      TARINA TOSIELÄMÄSTÄ--
      kun olin nuorempi , kävin joskus pyöräilemässä tallille ja silittelin siellä hevosta jolla yleensä ratsastin . saatoin sillointällöin kysellä , että tarvitsisiko joku apua ? no , ainahan sieltä ihmisiä löytyi. joskus olin korottamassa esteitä , joskus pesin hevosia ja joskus siivosin karsinoita. kun olin kuukauden tehnyt niin , sain kyseiseltä tallilta vuokrahevosen jolla sain ihan vapaasti ratsastella kerran viikossa. -- nyt mulla sitten on jo kaksi vuokraheppaa , käyn tunneilla ja joskus ratsastan kaverieni hevosilla. Tällä hetkellä en edes haluaisi omaa hevosta

    • 13v

      Ootko varma et haluut ponin? Jos kysyisit vanemmiltas että onko ne valmiita MAKSAMAAN siitä ponin ylläpidosta. Mieti että sen elukan ylläpito maksaa noin. 600€/kk ja sillä rahalla voit käydä tallilla ratsastamassa hevosilla melkein joka päivä! Eikä ite tarvii huolehtia mistään raspauksista ja lääkäreistä yms. Määki halusin viel vähä aika sitten omaa hepoa mutta isäni valaisi ton asian mulle tajusin sen aika hyvin.

    • heppahullu3

      Mulla on sama ongelma! Meilläki on ravihevosia kolme eikä iskä halua ostaa mulle heppaa. No, ekaksi yritä vakuuttaa sille että oot pätevä hevosen hoitaja. Toiseksi yritä auttaa niitten ravihevosten hoidossa ni se huomaa että oot hyvä hevosen hoitaja. Kolmanneksi auta isiäs koti askareissa tai muissa hommissa ni ehkä se leppyy:).

    • Voukraponi

      Jos et saa omaa ponia miten olisi vuokraus?

    • lovemilo

      ¨Sun kanttii ottaa sun äiti joskus mukaan tunnille kattoon et oikeasti pärjäät ainakin selästäkäsin hepan kans. Sit sun pitäs todistaa että oikeasti jaksat kantaa vastuun. Suosittelen ylläpitoa :)

    • 15v.

      Mullaki oli sama homma 12v. eli kolme vuotta sitte. sillon olin vielä hirveen laiska enkä hoitanu ees mein koiraa ite aina vaikka munhan se oli. Täs kolmen vuoden sisällä on vahvistunu paljon ja petrannu koko ajan mun toimintaa. Mulla on ollu kaks vuokrahevosta nyt 2 vuotta ja niiden kans oon kokenu valtavasti. Äiti sitte aatteli et oon tarpeeks vastuuntuntoinen ja valmis omaan hevoseen. Se oli niin ihana mutta varauduppas siihen ostoon uskon et joudut kokeileen monta hevosta ;) mulla ei ihan niin käynyt vain pari heppaa ja sitten se löytyi. Tällä hetkellä tuolla pihalla mutustaa tyytyväinen puoliveriruuna joka on ollu mulla sitte nyt vajaa vuoden :)
      kyllä se siitä et oo todellisuudessas valmis..

      • Poni pöpi

        Hei järki käteen ihmiset!
        Ette arvaakkaan kuinka vaativaa ja rahanmenoa se hevosen pito on.
        Itte olen harrastanut ratsastusta vasta vähän yli kuukauden ja ymmärrän nyt jo etten todellakaan ole moneen vuoteen vielä valmis omaan hevoseen! :D
        Kysy mielummin, jos saisit hoitohevosen, sehän on melkein kuin oma hevonen.
        Mä en saa lupaa mihinkään eläimeen paitsi hamsteriin ja olen siitä mielettömän onnellinen ja minulle riittää se.
        Jos teillä on jo 2ravuria niin mitä sä vingut haluavasi uuden hevosen, ajattele minkä summan vanhempasi joutuvat maksamaan.
        En tarkoita pahalla, mutta sinun on ymmärrettävä tämä asia.


    • lovemilo

      nimimerkki "huoh-.-" vois pitääsen turpansa kiini. oon ite 12 ja mulla on ollu jo kaks omaa hevosta. mun äitillä on iso puoliverinen ja se on säikky ja ihan hyvin minä sille pärjään. älä vittu ala aukoo päätäs jos et tunne kyseistä ihmistä. varmaa sanotnoin vaan koska et ite saanu hevosta sillo joskus. ja tää tyttö joka tän on laittanu niin aika varmasti tietää aika paljon hevosista. ja tietää myös sen vastuun mikä siitä tulis. ja tietää myös sen että sitä lantaa joutuu luomaan. ett SHUT THE FUCK UP. ei mulla muuta. rasittaa vaa tommoset saatanan mulkkupäät jokka alkaa aukoo päätä tämmösistä.

    • Riippuu tilanteesta

      Oman ponin voi kyllä saada nuorenakin, mutta silloin päähoitovastuu ponista on oltava lapsen vanhemmilla. Itse sain ensimmäisen oman ponini 8-vuotiaana. Vanhempani ovat hevosihmisiä, joten päävastuu oli siis heillä, vaikka itse toki ponia eniten hoidinkin.

    • hevoshullu2

      Mä oon ratsastanu 6 vuotta ja äiti 12.Ja ihmettelin miks meillä ei oo omaa ponia tai hevosta.Mut sit sanoin äitille siitä niin se sano et ostetaan vaan jos iskä suostuu niin menin kysyy iskältä ja se eka vähän epäröi ja sit se sano joo.Ja nyt meillä on 1 suomenhevonen,1 piensuomenhevonen,1 shetlanninponi ja 2 islanninhevosta.Ja oma talli.Ja paljon muita eläimii.

    • boogie <3

      Suosittelen että mietit oletko valmis pitämään hevosta. Oma hevonen vaatii paljon työtä ja aikaa. Hevonen vaatii jokapäiväisen karsinan putsauksen, säännöllistä liikutusta, oikean ruokavalion, tilaa, hoitoa sekä heppakaverin/kavereita. Jos osaat mielestäsi kaiken tarpeellisen, en näe ongelmaa. Et kertonut pidättekö te ravureitanne teillä vai jossain muualla ylläpidossa. Jos vanhempasi eivät todellakaan tiedä hevosista mitään, niin en ihmettele että he eivät oikein innostu ideasta. Toivottavasti en loukannut sinua ;)Meillä on hevosia 5( ylläpitohepat) ja kaikki majailevat omassa tallissamme. Äitini on kokenut hevosihminen ja hevosia meillä on ollut niin kauan kun muistan.
      Ostotilaisuuteen liittyen, ensimmäisenä hevosena ei kannata ottaa kovin nuorta hevosta/ponia, vaan kokenut ja kiltti.
      Ja nyt vinkki :) Jos isäsi ei halua hevosta rahan takia, kannattaa alkaa itse kerätä rahaa;) Onnea hevosteluun :)

    • hevoshöperö

      mulla on oma poni ja mun mummulas on kaksi hevosta ja se on mulle ihan hyvä juttu koska mä rakastan niitä

      • sfdgfhjj

        ja muutes toi eka kysymys on laitettu tänne jo 2008 vuonna ja nyt on vuosi 2013 kohta 2014 joten se on ollu tää jo5 vuotta!


    • 2013

      Tää on tosi vanha tiedän..mutta vastaan silti...eli minä sain ekan hepan 4v ja ratsastin jo 2v...koska äiti ja iskä on hevosihmisiä :)

    • Shettis fani

      Itse saan pian ponin ja oon nyt 10 kyllä minkä ikäinen vaan voi ottaa ponin pitää vaan yrittää olla kiltti ja tehä paljo töitä

    • 11, C+ ;)

      Käy eka ruokinta ja lääkitys kurssilla ja tietty hoito 2 kurssilla sitten olet vasta valmis! Käytä järkees ja myös täytyy olla vähintään B tasone ridaaja!

    • Jotkut

      On valittanu et on jo 2 hevosta, mutta jos luit kokonaan tekstin, ne ovat ravureita, joissa kestää kauan ennen kuin niillä voi ratsastaa. Ja aloittajalle, ota vaan se poni, jos oikeasti tiedät edes jotain, mutta kaikkea et vaan voi tietää...

    • voi taivas

      Tää ketju on alotettu 2008...

    • Valmis hevoseen

      Mä oon ratsastanu 5,5 vuotta tehny kaiken maailman talli töitä vuokra ponin vuoksi. Talli työt on aina ollu hauskoja. Oon kilpailu, oon hyppiny esteitä, oon menny koulua ja oon käyny maastossa. Mutta yksi asia mättää. Mulla ei oo omaa kilpa ponia. Oon yrittänyt sanoa äidille ja iskälle, että tarvin ponin. Eihän kukaan voi kehittyä jos ei oo omaa ponia. Eka tulee se alkoittelia osuus, sitte ravi osuus , sitten laukka ja hyppy osuus, sitten voi käydä kisoissa, sitten voi opetella peränannossa menemistä. Mutta kyllä sitten tarvii oman poni. Mä oon valmis jäämään lomilta ja vaikka mistä pois jos saisin ponin.

    • Valmis hevoseen

      Mun kaverilla oli oma hevonen jo ko se oli 2.v. Revippä siitä.

    • Valmis hevoseen

      Miksi äitin tai isän pitää olla hevosihminen? Voihan sitä pyytää apua joltain. Mitä sitte
      Jos menee kaikki vapaa-aika helppoihin. Mulla menee muutenkin vapaa-aika niihin ja se on hauskaa.

    • ^.^

      Mä saan ainakin ku oon ratsastanu 6vuotta, kuinka kauan sä oot ees ratsastanu?

    • Valmis hevoseen

      5,5

    • ponistahaaveileva

      Mä oon nyt 12.v ja oon ruvennu jankuttaa ponii :) tiedän se on hirmu kallista puuhaa hevobenki maksaa jo 7000€ noh iskä maksais sen hevosen ofc ja äiti maksais tunnit kisat ja valkat ja maksaisin iskän tai äitin kansaa ponin tallivuokran joka on 380€ Kk. yritän tehdä parhaani koulussa vaikka poni veisikin paljon aikaa

    • unelmatoteutuu

      Mä oon 11v tyttö ja mä oon pyytäny noin 2 vuotta omaa hevosta ja mun äitillä ja isällä on ollu hevonen sillon ku mä en ees ollu syntyny niin ne vaa sano et ei vielä odota. unelmani vihdoin toteutuu kun me ostettiin ratsutila jonka pihalla on omakotitalo talli kenttä tarhat ja maasto. en sais hevosta jos mun äiti ja isä ei tietäis niistä mitään ja mä oon ratsastanu 4 vuotta ja mä käyn mun isän siskon puoliverisellä keskiviikkoisin ja lauantaisin ratsastaa. kyllä mä tiedän kaikkii sairauksii ja tälleen:) ei kannata kinuta sitä ponia/hevosta koska ei sitä ainakaan sillä saa. Mä puhuin mun vanhempieni kanssa asiallisesti hevosen ostosta. ONNEA!

    • JÄRKEÄKÖ

      ...Nykyajan pilalle hemmotellut kakarat...Onneksi meikäläisellä ei ole moisia riesana... Nimimerkki "Heppahullu"n vanhemmilla on jokin hyvä syy, miksi eivät osta hänelle ponia. Ehkäpä he haluavat opettaa vekaralleen vastuuntuntoa ja kykyä tulla toimeen omin avuin. Kouluikäiset ja opiskelijat voivat mennä vaikkapa kesätöihin ja tienata ITSE ne rahat ponin ostoon.

      • Olgah

        Haloo. Tän viestiketjun aloittaja on nyt noin 20-v. Ei juma.


    • karri.leppiniemi

      sanot isälles et mää oon koko elämäni haaveillut omasta ponista ja jos sää ostaisit mulle sen ponin niin sä olisit koko maailman paras iskä

    • tserte

      koska olet vielä pikkulapsi etkä kykenisi hoitamaan sitä ise kuitenkaan. venaa vielä viisi vuotta ja hommaa siksi aikaa vaikka jokin hamsteri tai kultakala.

    • Asiaapuhuva

      Sori et tää tulee aika paljon myöhäs, mut jos sul on jo 2 heppaa, oo ilonen siitä! Kaikki ei saa edes kalaa vaikka kuinka kinuaisi! Ei vaikka itse kävisi sen järvestä onkimassa! Ja haluat vielä ponin, ne jotka saa elukoita ihan tuosta vaan, ei tajua mitä on olla ilman mitää eläintä, ja aina haluaa vaan lisää, lisää, lisää ja lisää! Olen itse keräämässä rahaa poniin ITSE, virkkaan mökösiä, ompelen keppareita, kitken rikkaruohoja, ja vaikka saisinkin joskus rahat kokoon, eikä silti ole varmaa, että saan sitä!! Että rupea sinäkin itse keräämään rahaa, äläkä vain istu sohvalla pelaamassa jotain matopeliä ja odota että se kaakki ilmaantuu tyhjästä eteen!! Asioiden eteen täytyy joskus tehä jotain eikä odottaa että "isi hoitaa" älä nuole vain paskaa, vaan tee asioiden eteen jotain!!!!!!

    • Anonyymi

      Haluisin oman ponin ku oon jo hyvä mut äiti ei suostu mitä mä tee
      Sillä oli nuorena oma poni miks sit mie en saa😭

    • Anonyymi

      Kaipa sitä itsekkin voisi ilmaista mielipiteeni koska miksi ei :D . Mielestäni alle 15 vuotias ei ole viellä valmis oman hevosen hankintaan se vaatii aika potin riihikuivaa, ison määrän kokemusta, vastuuta, tietämystä ja kaiken vapaa aikasi. Itse olen miespuolinen hevos harrastaja ja en kyllä millään usko näitä kommentteja missä joku 10 vuotias nappula olisi pystynyt pitämään pillastunutta hevosta paikoillaan. Olen ratsastuskoulussa töissä joten tiedän tämän asian paremmin kuin hyvin. Jos kovin tuon ikäisenä toivoo omaa ponia suosittelisin menemään lähimpään talliin juttusille jos saisi vaikka työtä vastaan ponin käyttöön aina päiväksi. Siinä sitä oppii millaista hevosten kanssa työskentely on ja ei ole sitoutunut viellä mihinkään peruuttamattomaan.

    • Anonyymi

      Oon hevoshullu mutta en jostain syystä halua omaa hevosta. Oon 10v ja käyn tallilla. Yksi niistä hevosista tuntuu ihan omalta. Se riittää mutta ymmärrän kyllä tuon tilanteen. Itsekmeni ei ole tärkeää muutakun että saa olla tallilla ja hevosten parissa.

    • Anonyymi

      No isälle voisi. Sano että jos et anna mulle ponia niin pilaat mun elämän

    • Anonyymi

      Hevosharrastus on vaarallista tytöille
      Ole varovainen ja soita heti hätäkeskukseen jos jotakin

      Terveisin
      Suomi24 moderaattori

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6153
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3916
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      255
      2299
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1910
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1353
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1296
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1030
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      976
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      37
      915
    Aihe