Poljinten kierteet?

Ihmettelevä?

Miksi ihmeessä polkupyörän oikean puoleisen polkimen kiinnityspultissa on oikeakätiset kierteet ja vasemman polkimen pultissa vasenkätiset?

24

11490

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • martonen

      Turvallisussyistä, ettei polkimet avautuisi poljettaessa. Olisi vaarallista, jos poljin pettäisi kovassa rutistuksessa.

      • toinen ihmettelelevä

        Niin, eikö ne sitten aukea jos on vasen vääräkätinen ja oikea oikeakätinen kierre? Eikös ne just tuolleen helpommin ajossa aukea? Kyllä luulisi kiinni pysyvän jos piukassa ovat.


      • Ihmettelevä?
        toinen ihmettelelevä kirjoitti:

        Niin, eikö ne sitten aukea jos on vasen vääräkätinen ja oikea oikeakätinen kierre? Eikös ne just tuolleen helpommin ajossa aukea? Kyllä luulisi kiinni pysyvän jos piukassa ovat.

        Onko todellakin suunnittelijoille tuullut noin suuri moka, että eivät tajua että noihin suuntiin kierteet nimenomaan aukeavat jos ovat löysällä?

        Vai ei kai tarkoituksella tuollaista turvallisuusloukkua ole tehty?

        Vääntäkäähän itsellenne ajatuksen kanssa rautalangasta, jos ette tajua.


      • pyörii
        Ihmettelevä? kirjoitti:

        Onko todellakin suunnittelijoille tuullut noin suuri moka, että eivät tajua että noihin suuntiin kierteet nimenomaan aukeavat jos ovat löysällä?

        Vai ei kai tarkoituksella tuollaista turvallisuusloukkua ole tehty?

        Vääntäkäähän itsellenne ajatuksen kanssa rautalangasta, jos ette tajua.

        poljettaessa juuri niin, että jos oikeanpuoleisessa on oikeat ja vasemmanpuoleisessa vasemmat kierteet, niin ne kiristyvät poljettaessa.

        Samasta syystä kuorma-autoissa on vasemmanpuoleisissa pyörissä vasemmanpuoleiskierteiset pultit, oikealla oikeanpuoleiset, vaikka kuorma-autoja nyt ei juuri pahemmin poljetakaan.

        Henkilöautoissakin pitäisi niin olla, mutta väännöt ovat sen verran pienempiä, että vasemmanpuoleiset renkaat harvoin irtoavat ajettaessa.


      • toinen ihmettelelevä
        pyörii kirjoitti:

        poljettaessa juuri niin, että jos oikeanpuoleisessa on oikeat ja vasemmanpuoleisessa vasemmat kierteet, niin ne kiristyvät poljettaessa.

        Samasta syystä kuorma-autoissa on vasemmanpuoleisissa pyörissä vasemmanpuoleiskierteiset pultit, oikealla oikeanpuoleiset, vaikka kuorma-autoja nyt ei juuri pahemmin poljetakaan.

        Henkilöautoissakin pitäisi niin olla, mutta väännöt ovat sen verran pienempiä, että vasemmanpuoleiset renkaat harvoin irtoavat ajettaessa.

        Kuulisin mielelläni lisäperusteluita miten polkimet kiristyvät poljettaessa?
        Oletetaan että polkimen laakeri leikkaisi kiinni=ts. akseli olisi yhtä puuta polkimen kanssa. Kyllä ne polkimet sieltä juuri näin ulos pyrkivät tulemaan eteenpäin poljettaessa.


      • Ihmettelevä?
        pyörii kirjoitti:

        poljettaessa juuri niin, että jos oikeanpuoleisessa on oikeat ja vasemmanpuoleisessa vasemmat kierteet, niin ne kiristyvät poljettaessa.

        Samasta syystä kuorma-autoissa on vasemmanpuoleisissa pyörissä vasemmanpuoleiskierteiset pultit, oikealla oikeanpuoleiset, vaikka kuorma-autoja nyt ei juuri pahemmin poljetakaan.

        Henkilöautoissakin pitäisi niin olla, mutta väännöt ovat sen verran pienempiä, että vasemmanpuoleiset renkaat harvoin irtoavat ajettaessa.

        Tuo toinen ihmettelijä ehtii aina viedä sanat suustani.

        Kyllä nimenomaan jos laakeri jumittuu, oikeanpuoleinen poljin pyrkii kiertymään oikeanpuoleisten kierteiden takia auki ja vasemmanpuoleinen myös pyrkii kiertymään vasenkätisten kierteiden vuoksi auki.

        Minä en oikein jaksa uskoa että kaikki polkupyörien suunnittelijat olisivat noin idiootteja ja tehneet tuollaisen mokan.

        Onko tuohon kierteisyyteen siis jokin järkevä selitys?


      • toinen ihmettelelevä
        Ihmettelevä? kirjoitti:

        Tuo toinen ihmettelijä ehtii aina viedä sanat suustani.

        Kyllä nimenomaan jos laakeri jumittuu, oikeanpuoleinen poljin pyrkii kiertymään oikeanpuoleisten kierteiden takia auki ja vasemmanpuoleinen myös pyrkii kiertymään vasenkätisten kierteiden vuoksi auki.

        Minä en oikein jaksa uskoa että kaikki polkupyörien suunnittelijat olisivat noin idiootteja ja tehneet tuollaisen mokan.

        Onko tuohon kierteisyyteen siis jokin järkevä selitys?

        Taitaakin olla niin että toinen ihmettelevä onkin se ensimmäinen.
        Asiantuntija raatimme martosen johdolla näköjään vaiennut?


      • Ihmettelevä?
        pyörii kirjoitti:

        poljettaessa juuri niin, että jos oikeanpuoleisessa on oikeat ja vasemmanpuoleisessa vasemmat kierteet, niin ne kiristyvät poljettaessa.

        Samasta syystä kuorma-autoissa on vasemmanpuoleisissa pyörissä vasemmanpuoleiskierteiset pultit, oikealla oikeanpuoleiset, vaikka kuorma-autoja nyt ei juuri pahemmin poljetakaan.

        Henkilöautoissakin pitäisi niin olla, mutta väännöt ovat sen verran pienempiä, että vasemmanpuoleiset renkaat harvoin irtoavat ajettaessa.

        Eilen ohitin autojen renkaiden kiinnityksen sitä ajattelematta sen kummemmin, koska erohan on se, että polkupyörässä tuo "kiinnityspultti" on se, joka pyörittää "rengasta" ja vieläpä siten, että "pulttia" ei kierretä, vaan se pysyy poljettaessa polkimen kanssa samassa asennossa.

        Ajatellaanpa nyt autossa renkaaseen ja pultteihin kohdistuvia voimia. Yksinkertaisinta on ajatella formula-autoa, jossa pyörä on kiinni vain yhdellä pultilla keskiöstä, mutta periaatteessa tilanne on sama monipulttikiinnityksessäkin.

        Jos jokin ulkoinen voima (valliin tai toiseen autoon osuminen) jarruttaa pulttia, silloin oikeanpuoleinen pyrkii irtoamaan, jos siinä on oikeakätiset kierteet. Kiihdytyksessä tuo pulttiin kohdistuva voima on massan hitaus (ei Felipe Massan). Mitä painavampi pultti, sitä enemmän se pyrkii jäämään paikalleen ja siten aukeamaan. Myös ilman vastus jarruttaa pulttia.

        Ainut tilanne, jossa pultti pyrkisi pyörimään pyörää nopeammin on jarrutus, koska silloinhan pultti sen massan pyrkiessä säilyttämään liiketilansa pyrkisi pyörimään nopeammin kuin pyörä. Käsittääkseni kuitenkin tuo on paljon epäoleellisempi vaara kuin toiseen suuntaan vaikuttavat voimat.

        Ajatelkaapa nyt yksinkertaisesti: Nostakaa tunkilla autoa niin, että yksi pyörä on ilmassa. Löysätkää yksi pultti (tai mutteri, jos on niin päin). Pidelkää avainta ja pyörittäkää rengasta käsin. Oikean puolen pyörän mutteri avautuu sillä tavalla.

        Onko siis niin, että kuorma-autoissakin on ajateltu väärin päin? Itse en ole kuullut ennen, että vasemmalla puolella olisi vasenkätiset kierteet.

        Olisi mielenkiintoista tietä, että miten päin formula-autojen pulttien kierteet ovat. Niissähän tuo irtoamisuhka on paljon suurempi kuin muissa autoissa.


      • pyörii
        Ihmettelevä? kirjoitti:

        Tuo toinen ihmettelijä ehtii aina viedä sanat suustani.

        Kyllä nimenomaan jos laakeri jumittuu, oikeanpuoleinen poljin pyrkii kiertymään oikeanpuoleisten kierteiden takia auki ja vasemmanpuoleinen myös pyrkii kiertymään vasenkätisten kierteiden vuoksi auki.

        Minä en oikein jaksa uskoa että kaikki polkupyörien suunnittelijat olisivat noin idiootteja ja tehneet tuollaisen mokan.

        Onko tuohon kierteisyyteen siis jokin järkevä selitys?

        juuri niin, että jos laakeri äkkiä jumittuisi, niin poljin kiristyisi. Näin tapahtuu molemmissa polkimissa juuri erilaisten kierteiden takia.

        Tätä voi kokeilla, löysyttämällä joko oikeaa tai vasenta poljinta ja sitten polkemalla. Poljin kiristyy pikku hiljaa ajettaessa.

        Kuorma-autoissa, esim. vanhoissa Ford-merkkisissä, on vasemmalla vasemmanpuoleiset kierteet. Uusissa niitä ei ehkä ole, ja siksi joskus kuorma-autoista irtoilee ajossa vasemmanpuoleisia pyöriä joskus tuhoisinkin seurauksin.


      • Ihmettelevä?
        pyörii kirjoitti:

        juuri niin, että jos laakeri äkkiä jumittuisi, niin poljin kiristyisi. Näin tapahtuu molemmissa polkimissa juuri erilaisten kierteiden takia.

        Tätä voi kokeilla, löysyttämällä joko oikeaa tai vasenta poljinta ja sitten polkemalla. Poljin kiristyy pikku hiljaa ajettaessa.

        Kuorma-autoissa, esim. vanhoissa Ford-merkkisissä, on vasemmalla vasemmanpuoleiset kierteet. Uusissa niitä ei ehkä ole, ja siksi joskus kuorma-autoista irtoilee ajossa vasemmanpuoleisia pyöriä joskus tuhoisinkin seurauksin.

        Otetaanpa nyt oikean puoleinen poljin esimerkiksi. Kumpaan suuntaan (myötä vai vastapäivään oikealta sivulta katsottuna) poljin pyörii suhteessa siihen polkimen varteen poljettaessa sinun mielestäsi.


      • toinen ihmettelelevä
        pyörii kirjoitti:

        juuri niin, että jos laakeri äkkiä jumittuisi, niin poljin kiristyisi. Näin tapahtuu molemmissa polkimissa juuri erilaisten kierteiden takia.

        Tätä voi kokeilla, löysyttämällä joko oikeaa tai vasenta poljinta ja sitten polkemalla. Poljin kiristyy pikku hiljaa ajettaessa.

        Kuorma-autoissa, esim. vanhoissa Ford-merkkisissä, on vasemmalla vasemmanpuoleiset kierteet. Uusissa niitä ei ehkä ole, ja siksi joskus kuorma-autoista irtoilee ajossa vasemmanpuoleisia pyöriä joskus tuhoisinkin seurauksin.

        Juu, kyllähän sitä voi näin väittää ja pitää omasta mielipiteestä väen väkisin kiinni. Asia ei tosin ole mielipide. Polkimien laakerit jos jumittuisi, pedali pyrkii tällöin kiertymään auki. Siitä on turha väitellä.
        Ilmeiseti alkuperäiseen kysymykseen ei selventävää vastausta ole täällä tarjolla. jäänee ikuiseksi arvoitukseksi.


      • pyörii
        toinen ihmettelelevä kirjoitti:

        Juu, kyllähän sitä voi näin väittää ja pitää omasta mielipiteestä väen väkisin kiinni. Asia ei tosin ole mielipide. Polkimien laakerit jos jumittuisi, pedali pyrkii tällöin kiertymään auki. Siitä on turha väitellä.
        Ilmeiseti alkuperäiseen kysymykseen ei selventävää vastausta ole täällä tarjolla. jäänee ikuiseksi arvoitukseksi.

        ja tosiaan on niin, että poljettaesa eteenpäin oikea poljin kiertyy taaksepäin (vastapäivään) eli ruuvin aukeamissuuntaan, vasen tietenkin toisin päin, ja kun siinä on vasen kierre, niin aukeamissuuntaan siis sekin.

        Tein toisenkin kokeen, eli löysäsin poljinta kierteestä puoli kierrosta ja sitten poljin melko voimakkaasti 200-300 metriä.

        Poljin oli kiristynyt kiinni ajon aikana. Siinä siis vaikuttaa jokin suurempi voima, joka kumoaa polkimen kiertovoiman. Mikä se on, siinäpä kysymys?


      • Ihmettelevä?
        pyörii kirjoitti:

        ja tosiaan on niin, että poljettaesa eteenpäin oikea poljin kiertyy taaksepäin (vastapäivään) eli ruuvin aukeamissuuntaan, vasen tietenkin toisin päin, ja kun siinä on vasen kierre, niin aukeamissuuntaan siis sekin.

        Tein toisenkin kokeen, eli löysäsin poljinta kierteestä puoli kierrosta ja sitten poljin melko voimakkaasti 200-300 metriä.

        Poljin oli kiristynyt kiinni ajon aikana. Siinä siis vaikuttaa jokin suurempi voima, joka kumoaa polkimen kiertovoiman. Mikä se on, siinäpä kysymys?

        Siirsin kysymyksen fysiikan palstalle. Katsotaan löytyisikö sieltä selitystä.


      • toinen ihmettelelevä
        Ihmettelevä? kirjoitti:

        Siirsin kysymyksen fysiikan palstalle. Katsotaan löytyisikö sieltä selitystä.

        Onkohan tää kaukaa haettua.
        Poljin siis pyörii vastapäivään poljettaessa. kuulat polkimen ja akselin välissä pyörii myös vastapäivään. vastapäivään pyörivä kuula kampeaa akselia taasen myötäpäivään. Näin siis jos laakerikunnossa, sen jymähtäessä asia toisin.


      • Ihmettelevä?
        toinen ihmettelelevä kirjoitti:

        Onkohan tää kaukaa haettua.
        Poljin siis pyörii vastapäivään poljettaessa. kuulat polkimen ja akselin välissä pyörii myös vastapäivään. vastapäivään pyörivä kuula kampeaa akselia taasen myötäpäivään. Näin siis jos laakerikunnossa, sen jymähtäessä asia toisin.

        Oikein piirsin tuon itselleni ja äkkipäätä ajatellen noin se voisi olla.


      • on,
        pyörii kirjoitti:

        poljettaessa juuri niin, että jos oikeanpuoleisessa on oikeat ja vasemmanpuoleisessa vasemmat kierteet, niin ne kiristyvät poljettaessa.

        Samasta syystä kuorma-autoissa on vasemmanpuoleisissa pyörissä vasemmanpuoleiskierteiset pultit, oikealla oikeanpuoleiset, vaikka kuorma-autoja nyt ei juuri pahemmin poljetakaan.

        Henkilöautoissakin pitäisi niin olla, mutta väännöt ovat sen verran pienempiä, että vasemmanpuoleiset renkaat harvoin irtoavat ajettaessa.

        samankätiset pultit ja mutterit molemmin puolin.


      • irtoilee
        pyörii kirjoitti:

        juuri niin, että jos laakeri äkkiä jumittuisi, niin poljin kiristyisi. Näin tapahtuu molemmissa polkimissa juuri erilaisten kierteiden takia.

        Tätä voi kokeilla, löysyttämällä joko oikeaa tai vasenta poljinta ja sitten polkemalla. Poljin kiristyy pikku hiljaa ajettaessa.

        Kuorma-autoissa, esim. vanhoissa Ford-merkkisissä, on vasemmalla vasemmanpuoleiset kierteet. Uusissa niitä ei ehkä ole, ja siksi joskus kuorma-autoista irtoilee ajossa vasemmanpuoleisia pyöriä joskus tuhoisinkin seurauksin.

        aivan yhtä paljon vasempia ja oikeita pyöriä ja aivan muista syistä.


      • pyörii
        on, kirjoitti:

        samankätiset pultit ja mutterit molemmin puolin.

        kaikissa kuorma-autoissa. Olen itse vaihtanut Ford-merkkiseen pienehköön kuorma-autoon vasemmanpuoleisen takarenkaan tien päällä. Renkaan pulteissa oli vasemmanpuoleiset kierteet!


      • lie ollu,
        pyörii kirjoitti:

        kaikissa kuorma-autoissa. Olen itse vaihtanut Ford-merkkiseen pienehköön kuorma-autoon vasemmanpuoleisen takarenkaan tien päällä. Renkaan pulteissa oli vasemmanpuoleiset kierteet!

        aikoinaan oli henkilöautoissakin sama juttu.


      • täysin oikeassa!
        Ihmettelevä? kirjoitti:

        Tuo toinen ihmettelijä ehtii aina viedä sanat suustani.

        Kyllä nimenomaan jos laakeri jumittuu, oikeanpuoleinen poljin pyrkii kiertymään oikeanpuoleisten kierteiden takia auki ja vasemmanpuoleinen myös pyrkii kiertymään vasenkätisten kierteiden vuoksi auki.

        Minä en oikein jaksa uskoa että kaikki polkupyörien suunnittelijat olisivat noin idiootteja ja tehneet tuollaisen mokan.

        Onko tuohon kierteisyyteen siis jokin järkevä selitys?

        Niissä on siitä syystä kierteet toisella puolella väärinpäin, koska Ranskalaiset eivät halunneet yli sata vuotta sitten samoin kuin muut. Ensin he laittoivat molemmille puolille kierteet "väärinpäin". Vähän sen jälkeen Italialaiset eivät halunneet tehdä kuin Ranskalaiset, joten he laittoivat toiseelle puolelle "väärinpäin" olevat kierteet ja toiselle puolelle oikeinpäin olevat. Muutama vuosi sen jälkeen Saksalaiset yrittivät palauttaa alkuperäisen tavan. Niin alkoi ensimmäinen maailman sota. Pelkkien polkimien kierteiden takia! Espanjan sisällissotaa käytiin myöhemmin siksi, että heillä oli näitä sotasaaliina saatuja ensimmäisen maailmansodan aikaisia pyöriä, joissa oli kierteet täysin mitä sattuu, johtuen kolmesta eri standardista!


      • että amerikkalainen on typerä
        lie ollu, kirjoitti:

        aikoinaan oli henkilöautoissakin sama juttu.

        Eipä enää nykyautoissa ole erikätisiä pultteja, joten turhaan ovat olleet niissä foordeissanne.


      • vruuum
        pyörii kirjoitti:

        poljettaessa juuri niin, että jos oikeanpuoleisessa on oikeat ja vasemmanpuoleisessa vasemmat kierteet, niin ne kiristyvät poljettaessa.

        Samasta syystä kuorma-autoissa on vasemmanpuoleisissa pyörissä vasemmanpuoleiskierteiset pultit, oikealla oikeanpuoleiset, vaikka kuorma-autoja nyt ei juuri pahemmin poljetakaan.

        Henkilöautoissakin pitäisi niin olla, mutta väännöt ovat sen verran pienempiä, että vasemmanpuoleiset renkaat harvoin irtoavat ajettaessa.

        missäs kuorma autois o vasemmal puolell ryssän kiertrrt ku en oo törmännä semmossiin ollu iha oikeekätiset kierteet :)


    • kaikkien alojen E A

      kun eturatas pyörii niin polkimen tappiin ja laakeriin alkaa vaikuttaa precessio
      niminen taaksepäin pyörittävä voima jonka kumoamiseksi kierteet pitää olla
      erilaiset kuin järki sanoo - poljinruuvin päässä on joko L tai R merkki.
      Kitkasta siis ei ole kyse polkimen kiristymissuunnassa.

    • Anttiiiiii

      Insinöörit eivät ole tehneet mitään virhettä. Polkimen kierteisiin vaikuttaa, sekä poljinlaakereiden kitka ja yllä mainittu prekessio. Ensiksi mainittu on lähes täysin merkityksetön eikä riitä avaamaan poljinta vaikka laakerit olisivat sysipaskat. Prekessiota voitte havainnollistaa ottamalla kynän päästä hennon otteen yhdellä kädellä ja pyörittämällä toisella kädellä kynän toista päätä ympyräliikkeessä. Tulette huomaamaan, että jos kynän pää piirtää ympyrää myötäpäivään, niin kynä itse pyrkii kiertymään vastapäivään ja sama toisinpäin. Akseli siis pyrkii kiertymään vastaikkaiseen suuntaan kuin akselin "pään" piirtämä ympyrä.

      Kuvitelkaa nyt vaikka oikean puolen poljinta. Kun jalalla kohdistetaan suoraan alaspäin kohdistuva voima polkimeen ja kampi pyörii myötäpäivään, niin tämä alaspäinsuuntautuva voima pyörii vastapäivään suhteessa kammen mukana pyörivään poljinakseliin. Nyt poljinakselin voidaan ajatella olevan kynä jota radiaali voima pyörittää yhdestä päästä vastapäivään, tämä vastaa sitä isoa ympyrää mitä kynän toinen pää piirsi kynätestissä. Tällöin itse akseli pyrkii kiertymään myötäpäivään, eli juuri siihen suuntaan mihin oikea poljin kiristyy.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moikka rakas

      Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6535
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

      Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      555
      2261
    3. Mitä haluaisit kysyä

      Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1847
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

      Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      82
      1224
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

      https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      97
      1022
    6. Mitä haluaisit nähdä

      Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      970
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

      Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      78
      907
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

      Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      833
    9. Kaupunki ostaa Kauppamatin

      Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      31
      827
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

      Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      146
      751
    Aihe