Poljinten kierteet?

Ihmettelevä?

Miksi ihmeessä polkupyörän oikean puoleisen polkimen kiinnityspultissa on oikeakätiset kierteet ja vasemman polkimen pultissa vasenkätiset?

24

11742

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • martonen

      Turvallisussyistä, ettei polkimet avautuisi poljettaessa. Olisi vaarallista, jos poljin pettäisi kovassa rutistuksessa.

      • toinen ihmettelelevä

        Niin, eikö ne sitten aukea jos on vasen vääräkätinen ja oikea oikeakätinen kierre? Eikös ne just tuolleen helpommin ajossa aukea? Kyllä luulisi kiinni pysyvän jos piukassa ovat.


      • Ihmettelevä?
        toinen ihmettelelevä kirjoitti:

        Niin, eikö ne sitten aukea jos on vasen vääräkätinen ja oikea oikeakätinen kierre? Eikös ne just tuolleen helpommin ajossa aukea? Kyllä luulisi kiinni pysyvän jos piukassa ovat.

        Onko todellakin suunnittelijoille tuullut noin suuri moka, että eivät tajua että noihin suuntiin kierteet nimenomaan aukeavat jos ovat löysällä?

        Vai ei kai tarkoituksella tuollaista turvallisuusloukkua ole tehty?

        Vääntäkäähän itsellenne ajatuksen kanssa rautalangasta, jos ette tajua.


      • pyörii
        Ihmettelevä? kirjoitti:

        Onko todellakin suunnittelijoille tuullut noin suuri moka, että eivät tajua että noihin suuntiin kierteet nimenomaan aukeavat jos ovat löysällä?

        Vai ei kai tarkoituksella tuollaista turvallisuusloukkua ole tehty?

        Vääntäkäähän itsellenne ajatuksen kanssa rautalangasta, jos ette tajua.

        poljettaessa juuri niin, että jos oikeanpuoleisessa on oikeat ja vasemmanpuoleisessa vasemmat kierteet, niin ne kiristyvät poljettaessa.

        Samasta syystä kuorma-autoissa on vasemmanpuoleisissa pyörissä vasemmanpuoleiskierteiset pultit, oikealla oikeanpuoleiset, vaikka kuorma-autoja nyt ei juuri pahemmin poljetakaan.

        Henkilöautoissakin pitäisi niin olla, mutta väännöt ovat sen verran pienempiä, että vasemmanpuoleiset renkaat harvoin irtoavat ajettaessa.


      • toinen ihmettelelevä
        pyörii kirjoitti:

        poljettaessa juuri niin, että jos oikeanpuoleisessa on oikeat ja vasemmanpuoleisessa vasemmat kierteet, niin ne kiristyvät poljettaessa.

        Samasta syystä kuorma-autoissa on vasemmanpuoleisissa pyörissä vasemmanpuoleiskierteiset pultit, oikealla oikeanpuoleiset, vaikka kuorma-autoja nyt ei juuri pahemmin poljetakaan.

        Henkilöautoissakin pitäisi niin olla, mutta väännöt ovat sen verran pienempiä, että vasemmanpuoleiset renkaat harvoin irtoavat ajettaessa.

        Kuulisin mielelläni lisäperusteluita miten polkimet kiristyvät poljettaessa?
        Oletetaan että polkimen laakeri leikkaisi kiinni=ts. akseli olisi yhtä puuta polkimen kanssa. Kyllä ne polkimet sieltä juuri näin ulos pyrkivät tulemaan eteenpäin poljettaessa.


      • Ihmettelevä?
        pyörii kirjoitti:

        poljettaessa juuri niin, että jos oikeanpuoleisessa on oikeat ja vasemmanpuoleisessa vasemmat kierteet, niin ne kiristyvät poljettaessa.

        Samasta syystä kuorma-autoissa on vasemmanpuoleisissa pyörissä vasemmanpuoleiskierteiset pultit, oikealla oikeanpuoleiset, vaikka kuorma-autoja nyt ei juuri pahemmin poljetakaan.

        Henkilöautoissakin pitäisi niin olla, mutta väännöt ovat sen verran pienempiä, että vasemmanpuoleiset renkaat harvoin irtoavat ajettaessa.

        Tuo toinen ihmettelijä ehtii aina viedä sanat suustani.

        Kyllä nimenomaan jos laakeri jumittuu, oikeanpuoleinen poljin pyrkii kiertymään oikeanpuoleisten kierteiden takia auki ja vasemmanpuoleinen myös pyrkii kiertymään vasenkätisten kierteiden vuoksi auki.

        Minä en oikein jaksa uskoa että kaikki polkupyörien suunnittelijat olisivat noin idiootteja ja tehneet tuollaisen mokan.

        Onko tuohon kierteisyyteen siis jokin järkevä selitys?


      • toinen ihmettelelevä
        Ihmettelevä? kirjoitti:

        Tuo toinen ihmettelijä ehtii aina viedä sanat suustani.

        Kyllä nimenomaan jos laakeri jumittuu, oikeanpuoleinen poljin pyrkii kiertymään oikeanpuoleisten kierteiden takia auki ja vasemmanpuoleinen myös pyrkii kiertymään vasenkätisten kierteiden vuoksi auki.

        Minä en oikein jaksa uskoa että kaikki polkupyörien suunnittelijat olisivat noin idiootteja ja tehneet tuollaisen mokan.

        Onko tuohon kierteisyyteen siis jokin järkevä selitys?

        Taitaakin olla niin että toinen ihmettelevä onkin se ensimmäinen.
        Asiantuntija raatimme martosen johdolla näköjään vaiennut?


      • Ihmettelevä?
        pyörii kirjoitti:

        poljettaessa juuri niin, että jos oikeanpuoleisessa on oikeat ja vasemmanpuoleisessa vasemmat kierteet, niin ne kiristyvät poljettaessa.

        Samasta syystä kuorma-autoissa on vasemmanpuoleisissa pyörissä vasemmanpuoleiskierteiset pultit, oikealla oikeanpuoleiset, vaikka kuorma-autoja nyt ei juuri pahemmin poljetakaan.

        Henkilöautoissakin pitäisi niin olla, mutta väännöt ovat sen verran pienempiä, että vasemmanpuoleiset renkaat harvoin irtoavat ajettaessa.

        Eilen ohitin autojen renkaiden kiinnityksen sitä ajattelematta sen kummemmin, koska erohan on se, että polkupyörässä tuo "kiinnityspultti" on se, joka pyörittää "rengasta" ja vieläpä siten, että "pulttia" ei kierretä, vaan se pysyy poljettaessa polkimen kanssa samassa asennossa.

        Ajatellaanpa nyt autossa renkaaseen ja pultteihin kohdistuvia voimia. Yksinkertaisinta on ajatella formula-autoa, jossa pyörä on kiinni vain yhdellä pultilla keskiöstä, mutta periaatteessa tilanne on sama monipulttikiinnityksessäkin.

        Jos jokin ulkoinen voima (valliin tai toiseen autoon osuminen) jarruttaa pulttia, silloin oikeanpuoleinen pyrkii irtoamaan, jos siinä on oikeakätiset kierteet. Kiihdytyksessä tuo pulttiin kohdistuva voima on massan hitaus (ei Felipe Massan). Mitä painavampi pultti, sitä enemmän se pyrkii jäämään paikalleen ja siten aukeamaan. Myös ilman vastus jarruttaa pulttia.

        Ainut tilanne, jossa pultti pyrkisi pyörimään pyörää nopeammin on jarrutus, koska silloinhan pultti sen massan pyrkiessä säilyttämään liiketilansa pyrkisi pyörimään nopeammin kuin pyörä. Käsittääkseni kuitenkin tuo on paljon epäoleellisempi vaara kuin toiseen suuntaan vaikuttavat voimat.

        Ajatelkaapa nyt yksinkertaisesti: Nostakaa tunkilla autoa niin, että yksi pyörä on ilmassa. Löysätkää yksi pultti (tai mutteri, jos on niin päin). Pidelkää avainta ja pyörittäkää rengasta käsin. Oikean puolen pyörän mutteri avautuu sillä tavalla.

        Onko siis niin, että kuorma-autoissakin on ajateltu väärin päin? Itse en ole kuullut ennen, että vasemmalla puolella olisi vasenkätiset kierteet.

        Olisi mielenkiintoista tietä, että miten päin formula-autojen pulttien kierteet ovat. Niissähän tuo irtoamisuhka on paljon suurempi kuin muissa autoissa.


      • pyörii
        Ihmettelevä? kirjoitti:

        Tuo toinen ihmettelijä ehtii aina viedä sanat suustani.

        Kyllä nimenomaan jos laakeri jumittuu, oikeanpuoleinen poljin pyrkii kiertymään oikeanpuoleisten kierteiden takia auki ja vasemmanpuoleinen myös pyrkii kiertymään vasenkätisten kierteiden vuoksi auki.

        Minä en oikein jaksa uskoa että kaikki polkupyörien suunnittelijat olisivat noin idiootteja ja tehneet tuollaisen mokan.

        Onko tuohon kierteisyyteen siis jokin järkevä selitys?

        juuri niin, että jos laakeri äkkiä jumittuisi, niin poljin kiristyisi. Näin tapahtuu molemmissa polkimissa juuri erilaisten kierteiden takia.

        Tätä voi kokeilla, löysyttämällä joko oikeaa tai vasenta poljinta ja sitten polkemalla. Poljin kiristyy pikku hiljaa ajettaessa.

        Kuorma-autoissa, esim. vanhoissa Ford-merkkisissä, on vasemmalla vasemmanpuoleiset kierteet. Uusissa niitä ei ehkä ole, ja siksi joskus kuorma-autoista irtoilee ajossa vasemmanpuoleisia pyöriä joskus tuhoisinkin seurauksin.


      • Ihmettelevä?
        pyörii kirjoitti:

        juuri niin, että jos laakeri äkkiä jumittuisi, niin poljin kiristyisi. Näin tapahtuu molemmissa polkimissa juuri erilaisten kierteiden takia.

        Tätä voi kokeilla, löysyttämällä joko oikeaa tai vasenta poljinta ja sitten polkemalla. Poljin kiristyy pikku hiljaa ajettaessa.

        Kuorma-autoissa, esim. vanhoissa Ford-merkkisissä, on vasemmalla vasemmanpuoleiset kierteet. Uusissa niitä ei ehkä ole, ja siksi joskus kuorma-autoista irtoilee ajossa vasemmanpuoleisia pyöriä joskus tuhoisinkin seurauksin.

        Otetaanpa nyt oikean puoleinen poljin esimerkiksi. Kumpaan suuntaan (myötä vai vastapäivään oikealta sivulta katsottuna) poljin pyörii suhteessa siihen polkimen varteen poljettaessa sinun mielestäsi.


      • toinen ihmettelelevä
        pyörii kirjoitti:

        juuri niin, että jos laakeri äkkiä jumittuisi, niin poljin kiristyisi. Näin tapahtuu molemmissa polkimissa juuri erilaisten kierteiden takia.

        Tätä voi kokeilla, löysyttämällä joko oikeaa tai vasenta poljinta ja sitten polkemalla. Poljin kiristyy pikku hiljaa ajettaessa.

        Kuorma-autoissa, esim. vanhoissa Ford-merkkisissä, on vasemmalla vasemmanpuoleiset kierteet. Uusissa niitä ei ehkä ole, ja siksi joskus kuorma-autoista irtoilee ajossa vasemmanpuoleisia pyöriä joskus tuhoisinkin seurauksin.

        Juu, kyllähän sitä voi näin väittää ja pitää omasta mielipiteestä väen väkisin kiinni. Asia ei tosin ole mielipide. Polkimien laakerit jos jumittuisi, pedali pyrkii tällöin kiertymään auki. Siitä on turha väitellä.
        Ilmeiseti alkuperäiseen kysymykseen ei selventävää vastausta ole täällä tarjolla. jäänee ikuiseksi arvoitukseksi.


      • pyörii
        toinen ihmettelelevä kirjoitti:

        Juu, kyllähän sitä voi näin väittää ja pitää omasta mielipiteestä väen väkisin kiinni. Asia ei tosin ole mielipide. Polkimien laakerit jos jumittuisi, pedali pyrkii tällöin kiertymään auki. Siitä on turha väitellä.
        Ilmeiseti alkuperäiseen kysymykseen ei selventävää vastausta ole täällä tarjolla. jäänee ikuiseksi arvoitukseksi.

        ja tosiaan on niin, että poljettaesa eteenpäin oikea poljin kiertyy taaksepäin (vastapäivään) eli ruuvin aukeamissuuntaan, vasen tietenkin toisin päin, ja kun siinä on vasen kierre, niin aukeamissuuntaan siis sekin.

        Tein toisenkin kokeen, eli löysäsin poljinta kierteestä puoli kierrosta ja sitten poljin melko voimakkaasti 200-300 metriä.

        Poljin oli kiristynyt kiinni ajon aikana. Siinä siis vaikuttaa jokin suurempi voima, joka kumoaa polkimen kiertovoiman. Mikä se on, siinäpä kysymys?


      • Ihmettelevä?
        pyörii kirjoitti:

        ja tosiaan on niin, että poljettaesa eteenpäin oikea poljin kiertyy taaksepäin (vastapäivään) eli ruuvin aukeamissuuntaan, vasen tietenkin toisin päin, ja kun siinä on vasen kierre, niin aukeamissuuntaan siis sekin.

        Tein toisenkin kokeen, eli löysäsin poljinta kierteestä puoli kierrosta ja sitten poljin melko voimakkaasti 200-300 metriä.

        Poljin oli kiristynyt kiinni ajon aikana. Siinä siis vaikuttaa jokin suurempi voima, joka kumoaa polkimen kiertovoiman. Mikä se on, siinäpä kysymys?

        Siirsin kysymyksen fysiikan palstalle. Katsotaan löytyisikö sieltä selitystä.


      • toinen ihmettelelevä
        Ihmettelevä? kirjoitti:

        Siirsin kysymyksen fysiikan palstalle. Katsotaan löytyisikö sieltä selitystä.

        Onkohan tää kaukaa haettua.
        Poljin siis pyörii vastapäivään poljettaessa. kuulat polkimen ja akselin välissä pyörii myös vastapäivään. vastapäivään pyörivä kuula kampeaa akselia taasen myötäpäivään. Näin siis jos laakerikunnossa, sen jymähtäessä asia toisin.


      • Ihmettelevä?
        toinen ihmettelelevä kirjoitti:

        Onkohan tää kaukaa haettua.
        Poljin siis pyörii vastapäivään poljettaessa. kuulat polkimen ja akselin välissä pyörii myös vastapäivään. vastapäivään pyörivä kuula kampeaa akselia taasen myötäpäivään. Näin siis jos laakerikunnossa, sen jymähtäessä asia toisin.

        Oikein piirsin tuon itselleni ja äkkipäätä ajatellen noin se voisi olla.


      • on,
        pyörii kirjoitti:

        poljettaessa juuri niin, että jos oikeanpuoleisessa on oikeat ja vasemmanpuoleisessa vasemmat kierteet, niin ne kiristyvät poljettaessa.

        Samasta syystä kuorma-autoissa on vasemmanpuoleisissa pyörissä vasemmanpuoleiskierteiset pultit, oikealla oikeanpuoleiset, vaikka kuorma-autoja nyt ei juuri pahemmin poljetakaan.

        Henkilöautoissakin pitäisi niin olla, mutta väännöt ovat sen verran pienempiä, että vasemmanpuoleiset renkaat harvoin irtoavat ajettaessa.

        samankätiset pultit ja mutterit molemmin puolin.


      • irtoilee
        pyörii kirjoitti:

        juuri niin, että jos laakeri äkkiä jumittuisi, niin poljin kiristyisi. Näin tapahtuu molemmissa polkimissa juuri erilaisten kierteiden takia.

        Tätä voi kokeilla, löysyttämällä joko oikeaa tai vasenta poljinta ja sitten polkemalla. Poljin kiristyy pikku hiljaa ajettaessa.

        Kuorma-autoissa, esim. vanhoissa Ford-merkkisissä, on vasemmalla vasemmanpuoleiset kierteet. Uusissa niitä ei ehkä ole, ja siksi joskus kuorma-autoista irtoilee ajossa vasemmanpuoleisia pyöriä joskus tuhoisinkin seurauksin.

        aivan yhtä paljon vasempia ja oikeita pyöriä ja aivan muista syistä.


      • pyörii
        on, kirjoitti:

        samankätiset pultit ja mutterit molemmin puolin.

        kaikissa kuorma-autoissa. Olen itse vaihtanut Ford-merkkiseen pienehköön kuorma-autoon vasemmanpuoleisen takarenkaan tien päällä. Renkaan pulteissa oli vasemmanpuoleiset kierteet!


      • lie ollu,
        pyörii kirjoitti:

        kaikissa kuorma-autoissa. Olen itse vaihtanut Ford-merkkiseen pienehköön kuorma-autoon vasemmanpuoleisen takarenkaan tien päällä. Renkaan pulteissa oli vasemmanpuoleiset kierteet!

        aikoinaan oli henkilöautoissakin sama juttu.


      • täysin oikeassa!
        Ihmettelevä? kirjoitti:

        Tuo toinen ihmettelijä ehtii aina viedä sanat suustani.

        Kyllä nimenomaan jos laakeri jumittuu, oikeanpuoleinen poljin pyrkii kiertymään oikeanpuoleisten kierteiden takia auki ja vasemmanpuoleinen myös pyrkii kiertymään vasenkätisten kierteiden vuoksi auki.

        Minä en oikein jaksa uskoa että kaikki polkupyörien suunnittelijat olisivat noin idiootteja ja tehneet tuollaisen mokan.

        Onko tuohon kierteisyyteen siis jokin järkevä selitys?

        Niissä on siitä syystä kierteet toisella puolella väärinpäin, koska Ranskalaiset eivät halunneet yli sata vuotta sitten samoin kuin muut. Ensin he laittoivat molemmille puolille kierteet "väärinpäin". Vähän sen jälkeen Italialaiset eivät halunneet tehdä kuin Ranskalaiset, joten he laittoivat toiseelle puolelle "väärinpäin" olevat kierteet ja toiselle puolelle oikeinpäin olevat. Muutama vuosi sen jälkeen Saksalaiset yrittivät palauttaa alkuperäisen tavan. Niin alkoi ensimmäinen maailman sota. Pelkkien polkimien kierteiden takia! Espanjan sisällissotaa käytiin myöhemmin siksi, että heillä oli näitä sotasaaliina saatuja ensimmäisen maailmansodan aikaisia pyöriä, joissa oli kierteet täysin mitä sattuu, johtuen kolmesta eri standardista!


      • että amerikkalainen on typerä
        lie ollu, kirjoitti:

        aikoinaan oli henkilöautoissakin sama juttu.

        Eipä enää nykyautoissa ole erikätisiä pultteja, joten turhaan ovat olleet niissä foordeissanne.


      • vruuum
        pyörii kirjoitti:

        poljettaessa juuri niin, että jos oikeanpuoleisessa on oikeat ja vasemmanpuoleisessa vasemmat kierteet, niin ne kiristyvät poljettaessa.

        Samasta syystä kuorma-autoissa on vasemmanpuoleisissa pyörissä vasemmanpuoleiskierteiset pultit, oikealla oikeanpuoleiset, vaikka kuorma-autoja nyt ei juuri pahemmin poljetakaan.

        Henkilöautoissakin pitäisi niin olla, mutta väännöt ovat sen verran pienempiä, että vasemmanpuoleiset renkaat harvoin irtoavat ajettaessa.

        missäs kuorma autois o vasemmal puolell ryssän kiertrrt ku en oo törmännä semmossiin ollu iha oikeekätiset kierteet :)


    • kaikkien alojen E A

      kun eturatas pyörii niin polkimen tappiin ja laakeriin alkaa vaikuttaa precessio
      niminen taaksepäin pyörittävä voima jonka kumoamiseksi kierteet pitää olla
      erilaiset kuin järki sanoo - poljinruuvin päässä on joko L tai R merkki.
      Kitkasta siis ei ole kyse polkimen kiristymissuunnassa.

    • Anttiiiiii

      Insinöörit eivät ole tehneet mitään virhettä. Polkimen kierteisiin vaikuttaa, sekä poljinlaakereiden kitka ja yllä mainittu prekessio. Ensiksi mainittu on lähes täysin merkityksetön eikä riitä avaamaan poljinta vaikka laakerit olisivat sysipaskat. Prekessiota voitte havainnollistaa ottamalla kynän päästä hennon otteen yhdellä kädellä ja pyörittämällä toisella kädellä kynän toista päätä ympyräliikkeessä. Tulette huomaamaan, että jos kynän pää piirtää ympyrää myötäpäivään, niin kynä itse pyrkii kiertymään vastapäivään ja sama toisinpäin. Akseli siis pyrkii kiertymään vastaikkaiseen suuntaan kuin akselin "pään" piirtämä ympyrä.

      Kuvitelkaa nyt vaikka oikean puolen poljinta. Kun jalalla kohdistetaan suoraan alaspäin kohdistuva voima polkimeen ja kampi pyörii myötäpäivään, niin tämä alaspäinsuuntautuva voima pyörii vastapäivään suhteessa kammen mukana pyörivään poljinakseliin. Nyt poljinakselin voidaan ajatella olevan kynä jota radiaali voima pyörittää yhdestä päästä vastapäivään, tämä vastaa sitä isoa ympyrää mitä kynän toinen pää piirsi kynätestissä. Tällöin itse akseli pyrkii kiertymään myötäpäivään, eli juuri siihen suuntaan mihin oikea poljin kiristyy.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Varmaan olen odotellut ihan turhaan

      Kutsua luoksesi kylään Superman?
      Ikävä
      40
      1643
    2. Suojeluvaisto

      Mikä herättää miehessä suojeluvaiston naista kohtaan?
      Ikävä
      151
      1034
    3. Mitä tekee Rebelwerks?

      Rebelwerks myy melkein kaiken tavaransa. Onko Rebelwerks menettänyt järkensä? Vai onko hän lopultakin tullut järkiinsä
      Taivalkoski
      9
      1007
    4. Jos meillä ei olisi

      Ikäeroa, niin oltais aikoja sitten oltu aito pari! Me kuulutaan yhteen🥰
      Ikävä
      120
      1002
    5. **** mies anna jokin vinkki

      Mistä tiedän, että vielä toivot että kuulet minusta. Aikaa on kulunut...
      Ikävä
      66
      999
    6. Ei se yhteys

      Niin vain poistu ja lakkaa olemasta. Muista tämä nainen.
      Ikävä
      60
      911
    7. P-karjalassa juorutaan ihan kaikki.Pitäisikö muuttaa Etelä-karjalaan?

      Täällä Pohjois-karjalassa juorutaan ihan kaikki. Ei voi luottaa edes viranomasiin joita sitoo vaitiolovelvollisuus. Ka
      Imatra
      15
      907
    8. Kolme sanaa jotka kuvaa naista jota kaipaat

      Kerro jotain hyvää. Hyvä kiertämään.
      Ikävä
      57
      904
    9. Eli sä nainen

      Siis halusit pitää jonkinlaisen kontaktin ja ylläpitää yhteyttä. Etsitkö jotain mysteeristä ja kiehtovaa vai halusitko t
      Ikävä
      49
      891
    10. Raastaa sydämestä tämä stanan rakkaus

      Ikinä kokenut mitään tämmöstä. Käsittämätön homma 🤔
      Ikävä
      46
      813
    Aihe