Mitä tarkoittaa, jos joku sanoo olevansa kiltti? Varsinkin naispuoliset monasti käyttävät tätä sanaa itsestään.
Itse olen luullut, että se tarkoittaa ihmistä joka on hyvätapainen, huomaavainen ja jolla on jonkinlaiset moraaliarvot, mutta ilmeisesti olen väärässä.
Tarkoittaako se edes mitään positiivista?
Mitä tarkoittaa sana kiltti?
21
1967
Vastaukset
- Sarvikuonokas
nainen sanoo että hän on kiltti, on asia päinvastoin
kun mies sanoo että hän on kiltti, ei hän uskalla tehdä mitään.. - ........
Kaikki mainitsemasi ominaisuudet tuntuvat nykyään olevan kirosanoja kun puhutaan parinmuodostamisesta, varsinkin jos on mies niin ne ovat vain negatiivisia ominaisuuksia. Ainakin siltä tuntuu...
- Enrique_Lister
Siksi ajattelinkin, että josko rupeisi muokkaamaan omaa imagoa vähän toiseen suuntaan.
Auttaisko jos alottais vaikka tupakanpolton, vai onko se jo pois muodista? Enrique_Lister kirjoitti:
Siksi ajattelinkin, että josko rupeisi muokkaamaan omaa imagoa vähän toiseen suuntaan.
Auttaisko jos alottais vaikka tupakanpolton, vai onko se jo pois muodista?Jotkus kutsuvat negatiivista nössöyttä ja päättämättömyyttä kiltteydeksi, joka oikein ymmärrettynä on toki positiivinen asia. Tämä on vähän sama juttu kuin "kunnon miesten" kohdalla.
Unohda imagon muutos. Kyse on kokonaisvaltaisesta asenteesta eikä mistään yksittäisestä tavasta. Ei takarivin räkänokastakaan tule hurmaavaa renttua, jos se vetää poskareita ja juo itsensä oksentelukuntoon.- Enrique_Lister
Ratikkakuski kirjoitti:
Jotkus kutsuvat negatiivista nössöyttä ja päättämättömyyttä kiltteydeksi, joka oikein ymmärrettynä on toki positiivinen asia. Tämä on vähän sama juttu kuin "kunnon miesten" kohdalla.
Unohda imagon muutos. Kyse on kokonaisvaltaisesta asenteesta eikä mistään yksittäisestä tavasta. Ei takarivin räkänokastakaan tule hurmaavaa renttua, jos se vetää poskareita ja juo itsensä oksentelukuntoon.No joo, ehkä mun ongelma ei olekkaan imago, vaan justiinsa se, että muut on tuhmia ja en pidä liian tuhmista ihmisistä.
Mutta jos itse olis renttu, niin ehkä vois katsoa toisten "heikkouksia" (jos epä-kiltteyttä voi heikkoudeksi sanoa?) läpi sormien ja oppis arvostamaan eri asioita, kuin nykyään. Enrique_Lister kirjoitti:
No joo, ehkä mun ongelma ei olekkaan imago, vaan justiinsa se, että muut on tuhmia ja en pidä liian tuhmista ihmisistä.
Mutta jos itse olis renttu, niin ehkä vois katsoa toisten "heikkouksia" (jos epä-kiltteyttä voi heikkoudeksi sanoa?) läpi sormien ja oppis arvostamaan eri asioita, kuin nykyään.En nyt aivan allekirjoita, että rentun vastine olisi kiltti, mutta anyway.
Uskon tosin, että rentun on paljon helpompi olla ymmärtäväinen liian kilttiä kohtaan kuin toisin päin.- renttu...
Ratikkakuski kirjoitti:
En nyt aivan allekirjoita, että rentun vastine olisi kiltti, mutta anyway.
Uskon tosin, että rentun on paljon helpompi olla ymmärtäväinen liian kilttiä kohtaan kuin toisin päin....ei suhtaudu kilttiin ymmärtäväisesti, vaan kusee tätä silmään. Esim. lainailemalla rahaa, autoa ja tavaroita ja unohtamalla lainansa tai palauttamalla ne milloin jaksaa tai rikkinäisinä. Sellainen on renttu.
rakastaa aidosti lähimmäistään, mutta ei silti ole joka aallon heiluttelema meripoiju.
Minä näen sen näin, enkä tiedä miten sitten he, jotka itseään kiltiksi sanovat.- samma aloin miettimään
Olen nainen ja sait kysymykselläsi minut miettimään nyt ihan samaa. Miesystäväni sanoo usein että hän on aina ollut tälläinen kiltti mies. Hmm tiedän aika paljon hänen menneisyydestään ja siihen on kuulunut aika moista hurjastelua ja naisten särkyneitä sydämiä. Mutta, kyllä hän on kiltti mies silti. Ajattelen että kiltteys on vilpittömyyttä ja rehellisyyttä. Voi loukata toisia mutta kiltti ei ainakaan tee sitä tahallaan. Kiltti ei välttämättä ymmärrä milloin loukkaa vaan kiltille on syytä kertoa missä rajat kulkee. Kiltteys ei takaa sitä että sydän ei säry.
Kiltti mies ei ehkää osaa sanoa ei?
Naisena voin itsekkin sanoa olevani enemmän kiltti kuin tuhma vaikka joskus on tuntunut siltä että tuhmat on suositumpia ainakin miesten keskuudessa.
Mutta niinhän se on naistenkin kanssa? Tuhmat pojat on aina olleet halutumpia mutta siinä särkyy sydämmiä ihan tarkoituksella sitten.
Pidän itseäni kilttinä koska pidän ihmisistä ja yleensä haluan kaikille hyvää.
Haluan olla uskollinen ja rehellinen. Omatunto soimaa jos tiedän tehneeni väärin. Rakastan eläimiä ja pikkulapsia. Kunnioitan vanhuksia.
Ainoa mistä suutun on epäoikeudenmukaisuuden tunne. Silloin en välttämättä ole kiltti.- vänkyrä-nainen
ja ihankuin omia ajatuksiani. Ainoastaan vaan mulla ei ole miesystävää, mutta muuten voisin kirjoittaa ihan samoin. Ja kiltteys ei ole negatiivista, mielestäni ellei se mene liiallisuuksiin. Silloinkin se haittaa varmaan ihmistä itseään eniten.
"Kiltti mies/nainen ei ehkää osaa sanoa ei?"
Toiset liittävät kiltteyden myös seksiin, jolloin se tarkoittaa jonkinlaista periaatteellisuutta, estoisuutta ja/tai rajoittuneisuutta.- ehkä hyvä
Richartti kirjoitti:
"Kiltti mies/nainen ei ehkää osaa sanoa ei?"
Toiset liittävät kiltteyden myös seksiin, jolloin se tarkoittaa jonkinlaista periaatteellisuutta, estoisuutta ja/tai rajoittuneisuutta.Josko kiltti ihminen olisi seksissäkin sellainen joka ei ainakaan käytä sitä aseena toista kohtaan?
Uskon että kiltti haluaa huomioida toista enemmän kuin vähemmän kiltti joka ehkä ajattelee enemmän sitä omaa nautintoaan?
Kiltteys on tietenkin epäitsekkyyttä mutta liika kiltteys voi myöhemmin kyllä kääntyä jo itseä vastaan?
Kiltit kärsivät omasta kiltteydestään.
Aina löytyy joku joka haluaa käyttää toisen kiltteyttä hyväksi. Kiltistä tuleekin sitten tuhma.
- -k32v-
jep siis vähä kulahtanu se sana on ja huono kaiku korvissa, vaiks se periaattees pitäis tarkoittaa pelkästää hyvää.
ne ketä olis kiltiks sanonu, niist olis tullu korkeintaa kavereit.
edes ystävät oo sanonu ikinä kiltiks.
tollee siis tääl. mite lie sit muual. - sirpamaikkarilta
sanalla on jokaiselle oma merkitys. Seurasta ja tilanteestakin riippuenkin sitä on kiltti tai tuhma eri tavalla.
kun tuota kiltteyttä pähkäilin omalla kohdalla,että yhdessä tilanteessa/seurassa sitä on millon milläkin tapaa kiltti ja toisessa ei, ei musta ainakaan löydy vaan sitä yhtä puolta jotta voisin itseäni vakuuttavasti pelkästään kiltiksi mainostaa.
- rusalkaa
mietin sanalle kiltti. Ei se välttämättä ole tuhma.
Kiltti on pehmeä ja hyväksyvä...sopeutuva. On niitä rumiakin kuvauksia sanasta kiltti esim. tuolla aiemmin jotain nahjukseen viittaavaa.
Tää sana on ihan samanlainen kuin söpö. keksiä nyt yksi merkitys jollekin sanalle! Ei, merkityksiä on monia...riippuu asiayhteydestä.- Enrique_Lister
Söpöys nyt on selvää kauraa. Se on vähän niin kuin kaunis, että se on maku asia mitä se on kellekkin.
Ihminen voi olla söpö vaikka ei olisikaan kaunis. Söpöys on jotain paljon herkempää, kuin kauneus. Söpöys on halattavuutta, pörröisyyttä ja kenties pehmeyttä.
Söpöön tyttöön ihastuu, kaunis on vain kaunis.
Kiltteys ei pitäisi olla makuasia.
- käsitykseni
Naiset sanoo aina leikillään "Moon ihan kiltti", mikä oikeasti tarkoittanee että ovat ihan järkyttäviä hutsuja.
- tulee mieleen
catmint. Eiköhän hän edusta sitä, mitä sinä tarkoitat kiltilla, neitsyttä tai ainakin lähes neitsyttä... Miksi teistä ei muuten tullut paria? Tehän sovitte yhteen kuin paita ja peppu. Varmaan ainakin meilailitte. Kummalla meni pupu pöksyyn vai menikö molemmilla? Nyt se Catmint viilettää jossain kesälaitumilla ja neitsyyskin on ehkä jo mennyt;)
- kaveri joka
ei saa naista.
- ihminen......
Kiltti sana tuo mieleen, ainakin mulla, sellaisen lempeän, suvaitsevan ja empaattisen ihmisen. Jotenkin sanaan kiltti vois myös yhdistää onnellisuuden ja tyytyväisyyden. Ei ole tarvetta olla ilkeä tai paha kellekkään, kun on tyytyväinen itseensä ja elämäänsä. Tyytymätön ja onneton ihminen ei voi olla kiltti kenellekkään, kun sitä pahaa oloa pitää purkaa olemalla ilkeä muille ihmisille. Kiltin ihmisen vastakohta vois olla ilkeä ihminen.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941763
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581179Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181178- 961038
- 62833
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam36811Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6754- 46706
Lapuan liike nyt! rähinöimässä Tampereella
Avoimen rasistisen ja fasistisen sinimustan liikkeen poprukat riehuvat Tampereella parasta aikaa.132698En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42680