Omaa taloa rakentaessani törmäsin aivan älyttömän moneen ekologisen rakentamisen esteeseen.
1) Miksi Suomessa ei tueta maalämmön valintaa niin kuin Ruotsissa?
Valitsin maalämmön siitä huolimatta, että aloituskustannukset kävivät kukkarolle.
Yritin hikipäissä etsiä talotehdasta, joka olisi toimittanut elementit ekologisista materiaaleista. (Itse en ole rakennustaitoinen, joten en voinut rakentaa pitkästä tavarasta, ja alan työvoimapula on valtava). Pitkän kädenväännön jälkeen yksi talotehdas suostui toimittamaan pitkin hampain tyhjät elementit, joihin voitiin sitten puhalluttaa selluvilla ja asentaa pahvit ilmansuluksi. Tästä kysymys:
2) Milloin rakennusala ottaa ilmastonmuutoksen ja kestävän kehityksen onkeensa, ja alkaa todella palvella myös niitä tavallisia asiakkaita, joilla ei ole varaa erityiskalliisiin linnoihin?
Viimeinen ja vaikein kysymykseni:
3) Miten tuottaisin itse sähköni?
Monenlaista sähköntuotannon välinettä oli tarjolla: tuulimyllyä ja aurinkopaneelia sekä jopa tontin takana kulkevaan puroon sopivaa minivoimalaa - vaan kun tämä ei käy Fortumille ja kumppaneille! Omia sähkövoimaloita ei voi kytkeä verkkoon, jollei itse ole sähköinsinööri, joka voisi valvoa "voimalaa". Toisin sanoen oma sähköntuotanto tehdään tavalliselle rakentajalle mahdottomaksi hyvästä halusta huolimatta.
Vastikään luin nollaenergiatalosta, jonka oli jokin teknillinen tutkimuselin malliksi rakentanut jollekin puhtoiselle asuma-alueelle (en nyt valitettavasti muista lähdettä enkä muitakaan yksityiskohtia, mutta asia oli tämä). Sanon tähän, että HURSKASTELUA, perkele! Milloin tavalliselle tallaajalle annetaan samat mahdollisuudet rakentaa ekologisesti kuin näille erityisluvin pykätyille syyllistäville mallitaloille?
Kestävä kehitys?
9
445
Vastaukset
- ari
Suomessahan on ollut puhetta matalaenergiataloista, ehkä suomi lähteekin vähän eri tielle eli esim kiristetään eristysmääräyksiä ja sitä kautta vähennetään uudisrakentamisen energiankulutusta.
(ja please please ei keskustelua kumpi on parempi, passiivitalo vai maalämpö!!!)
Kyllä sähköntuotanto onnistuu. Kekseliäisyyttä vaan peliin, osta aurinkopaneeleita ja käytä vaikka kahvinkeitintä ja telkkaria aurinkosähköllä (naputtele jatkojohto "siististi" pintavetona keittilöön ;-). En vaan henk koht usko että moinen auttaa "ilmastotalkoissa" mitään ; jos kansa innostuu ostamaan vipperää / aurinkokennoa / akkusysteemeitä inverttereineen, muodostuu siitä iso teollisuus jossa em. leluja valmistetaan, kuljetetaan, mainostetaan, ehkä käytetäänkin ja lopulta heitetään kaatopaikalle. Se että sähkö tuotetaan isossa yksikössä ja jaetaan kuluttajille, alkaa kuulostaa jotenkin ekologisemmalta... - ulkomaalainen
... koska Suomesta ei ehkä ole saatavissa riittävästi infoa. Eihän Suomessa ole tähän asti matala-tai nollaenergiataloja edes ollut asuntomessuillakaan, onko edes nyt Vaasassa? Eli jäljessä ollaan.
Eli, jos haluat parempa info, joudut käymään vaikkapa Saksassa, siellä on paikkakuntia, joissa nollaenergiatalo on kuulemma pakollinen ratkaisu rakentajilla ja esim. Marburgin kaupunki on säätänyt aurinkokennojen asennuksen pakolliseksi. JNE.
Eli siltä ilmasuunnasta ihan takuulla löytyy sinulle sopivia tietoja. - V&A
Miten maalämpö voi olla kestävää kehitystä, jos sen kannattavuus riippuu valtion tukiaisista? Jotta maalämpö olisi rakentajalle mielekäs vaitoehto, sen pitäisi tuottaa investointikustannukset takaisin jossain vertailukelpoisessa ajassa. Edes nykyisillä energian hinnoilla, maalämpö ei taida olla kovin viisas sijoitus! Monille näyttää riittävän ideologiset perusteet. Tätä hämmästelen suuresti, koska rakentaja itse ja tukiaisten kautta me kaikki olemme maksumiehiä.
- Grön
Järviruoko/savitiili on ekologinen vaihtoehto, itse olisin tehnyt umpinaisista lecasoraharkoista, VTT:n mukaan niillä on paras eristyskyky. Maalämpö on vain yksi sähkölämmityksen muoto, se tarvitsee varavoimaloita esim. veden lämmittämiseen kovemmilla pakkasilla. Passiivitaloissa lämpö otetaan ihmisistä, kodinkoneista ja valaisimista. Vesi lämmitetään aurinkokeräimillä tai sähköllä.
- mats petter
ei sovi kaikkiin vanhoihin taloihin. Itse yritin mutta olisi tullut kohtuuttoman kalliiksi ja hankalaksi. Valitsin kaukon, joka sekin on parempi kuin nykyinen öljy, josta maksan 650 euroo kuussa. Jotkut kunnat tukee maalämpöön siirtyjiä kuten esm. Kuopio. Helsingissä käsittääkseni kaukolämpöön siirtyjä saa 10% tukea jos älyää hakea.
- hpop
Miksi energiayhtiöt eivät kilpaile 250 000:nen öljylämmittäjän saamisella. Tässä olisi oiva bisnes, kun vaan osaisivat tarjota energia järjestelmänsä hyvällä sopimuksella. Sähköyhtiöt on tietysti etulyöntiasemassa, mutta energian lisäksi voisivat laskuttaa järjestelmänsä asentamiskulut pitemmällä tähtäimellä. Tämä ei rasittais talouksia kohtuuttomasti ja yhtiö saisi lisää liikevaihtoa.
Ruotsissa on selvästi edellä ja eivät tule rämpimään syvässä lamassa, kun ovat anta´neet tukea jo jonkin aikaan. Ihmisillä on viellä rahaa käytettävissä taantumankin aikaa, kun meillä menee kaikki energiaan ja öljyyn rajojen ulkopuolelle.
Joten sanon vaan, että kukapa ois uskonut. Että Venäjälläkin menee paremmin ja kannattaa kohta suunnistaa sinne:D- Grön
Sähkön käyttö lämmmittämiseen on korkealle jalostetun energian väärin käyttöä. Lämpöpumput ja maalämpö tarvitsevat varavoimalaitoksia, joita itse en biokaukolämmityksellä tarvitse, mutta silti joudun maksan osani sähkölämmittäjien varavoimaloiden yläpidosta.
- biokaukoihme
Grön kirjoitti:
Sähkön käyttö lämmmittämiseen on korkealle jalostetun energian väärin käyttöä. Lämpöpumput ja maalämpö tarvitsevat varavoimalaitoksia, joita itse en biokaukolämmityksellä tarvitse, mutta silti joudun maksan osani sähkölämmittäjien varavoimaloiden yläpidosta.
Siitähän tässä just olis kyse, että miten tässä sais maalämmöllä nätisti lämpiävän talon kokonaan irti typerästä, voitonhakuisesta sähköteollisuudesta! Kun koko mun taloni sähkönkulutus on lämmityksineen kaikkineen noin 1/3 siitä, mitä sähkönkulutus olis ilman maalämpöä... vau! (No ehkä oon rakentanut kämppäni muutenkin tarkasti ja energiatehokkaasti keskivertoon verrattuna.)
Mutta miten voisin tuottaa sen vähäisenkin tarvittavan sähkon itse?
Mikä on tämä biokaukolämpö, joka ei lainkaan tarvitse muuta ulkopuolista voimaa? En ole ikänä kuullutkaan, valista minua!
(Jos kyseessä on ihan tavallinen kaukolämpö, niin se ei paljon petaa muuta sähkönkäyttöä, esim. hehkulamppuasi. Vain lämmitystä. Kyselen nyt kokonaan itsenäisen energiatalouden perään. Miten sellaisen voisi perustaa? - laillisesti, siis?)
Etkä muuten tippaakaan maksa maalämmittäjien "varavoimalaitoksia", vaan kyllä he maksavat ne ihan ite sähkölaskussaan. Kyse onkin tässä siitä, miten kukin meistä, myös sinä ehkä, saattaisi päästä eroon riippuvuudestaan sähköverkkoon. - biokaukolämpö
biokaukoihme kirjoitti:
Siitähän tässä just olis kyse, että miten tässä sais maalämmöllä nätisti lämpiävän talon kokonaan irti typerästä, voitonhakuisesta sähköteollisuudesta! Kun koko mun taloni sähkönkulutus on lämmityksineen kaikkineen noin 1/3 siitä, mitä sähkönkulutus olis ilman maalämpöä... vau! (No ehkä oon rakentanut kämppäni muutenkin tarkasti ja energiatehokkaasti keskivertoon verrattuna.)
Mutta miten voisin tuottaa sen vähäisenkin tarvittavan sähkon itse?
Mikä on tämä biokaukolämpö, joka ei lainkaan tarvitse muuta ulkopuolista voimaa? En ole ikänä kuullutkaan, valista minua!
(Jos kyseessä on ihan tavallinen kaukolämpö, niin se ei paljon petaa muuta sähkönkäyttöä, esim. hehkulamppuasi. Vain lämmitystä. Kyselen nyt kokonaan itsenäisen energiatalouden perään. Miten sellaisen voisi perustaa? - laillisesti, siis?)
Etkä muuten tippaakaan maksa maalämmittäjien "varavoimalaitoksia", vaan kyllä he maksavat ne ihan ite sähkölaskussaan. Kyse onkin tässä siitä, miten kukin meistä, myös sinä ehkä, saattaisi päästä eroon riippuvuudestaan sähköverkkoon.Kaikkialla Suomessa ei ole kaukolämpöä edes saatavilla.
Missä viimeksi olin kaukölämmön asiakkaana: rivitalossa, jossa kaukolämpökoppia lämmmitettiin hillittömästi (asiakkaan tarpeita kuulematta); lähimmät asukkaat kävivät aina kääntämässä lämpöä vähemmälle, koska hikoilivat, ja sitten meille kaukaisemmille ei riittänyt lämpöä ollenkaan.
Ja kaukolämmön polttoaineena oli öljy, niin että se siitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624312Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551813Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141523Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381287Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681073- 58919
- 78904
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.168833Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791