Täältä en pois lähtisi

Lapin tyttö

Eräs nimimerkki herjaa kovasti Sodankylää:( Nooh, Olen nuori,kolmikymppinen nainen.Olen siis joidenkin mielestä elämää nähnyt hyvin vähän,mutta eikös meillä jokaisella ole omat näkemisemme ja kokemisemme,eikä niitä kenenkään pidä aliarvioida..Sitä vain haluan sanoa,että olen mieki muualla käyny ja osaan lehtiä lukia yms.Eli tiedän mitä maailmalla tapahtuu..Sodankylä on erittäin pieni paikkakunta ja jos täällä jotain tapahtuu,niin asia paisuu äärimmäisyyksiin.
Koskaan en muutaisi täältä jos ei olisi pakko.Kasvatan kahta pientä lasta ja olen sitä mieltä,että parempaa paikkaa ei lapsillani olis kasvaa kuin tämä kylä,jossa itsekin vartuin.
Ja kukaan ei voi tulla sanomaan minulle,etten tiedä mitä kaikkea tässä kylässä tapahtuu..minä nimittäin tiedän..työni puolesta näen kaikenlaista..Ja silti rakastan Sodankylää,koska täällä on minun sydän ja kaikki rakkaani..Ja nytkin,vaikka voisin lähteä,en lähde.
Minusta on erittäin surullista,että tämä eräs tyyppi on ottanut oikein elämäntehtäväksi pilkata tätä ihanaa pikku kylää,jossa kuitenkin lähimmäisestä loppupeleissä huolta pidetään..ainakin minusta pidetään huolta,mutta eikös se vähän olekin ittestä kiinni..siitä miten ite ihmisistä välittää ja miten niitä kohtelee.

17

3187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poika.tuntureilta

      just ku lahkolainen. Riittää kun itsellä on hyvä ja autuas olla, muista ei tarvitse välittää. Ovat umpisokeita ja umpikuuroja inhimilliselle hädälle ja kärsimykselle, ovat lyötyjä lyömässä ja syyllistämässä niitä, joilla ei ole aina niin hyvä olla.

      No. En jatka pitempään, taitaa tulla liian kovaa tekstiä.

    • Unarin -Antti

      Sais tuo jo lähthee poes kylilt lopullisest.
      Pilaa kok pithäjä maineen.

      • poika.tuntureilta

        Hitleri olet. Vammaiset pois päiviltä - häpäisevät arjalaisen rodun.


      • kukka
        poika.tuntureilta kirjoitti:

        Hitleri olet. Vammaiset pois päiviltä - häpäisevät arjalaisen rodun.

        Kuules "poika" tuntureilta..Sodankyläsä on muitakin onnettomuuksissa vammautuneita..on se kumma että vain sinä valitat joka asiasta ja haukut kaikki..Voi sun vaimoriepua,mitä se joutuu kestämään-huokaus-


      • Onnellinen nainen
        kukka kirjoitti:

        Kuules "poika" tuntureilta..Sodankyläsä on muitakin onnettomuuksissa vammautuneita..on se kumma että vain sinä valitat joka asiasta ja haukut kaikki..Voi sun vaimoriepua,mitä se joutuu kestämään-huokaus-

        Heh,annetaan poitsun äyästää..Nautitaan me muut kesästä ja ihanista ihmisistä..Ai niin,musta täälä on kivoja poliiseja:) Antaa kaikkien kukkien kukkia..Elämä on ihanaa!!!!!


      • poika.tuntureilta
        kukka kirjoitti:

        Kuules "poika" tuntureilta..Sodankyläsä on muitakin onnettomuuksissa vammautuneita..on se kumma että vain sinä valitat joka asiasta ja haukut kaikki..Voi sun vaimoriepua,mitä se joutuu kestämään-huokaus-

        että huomattava osa pitäjän väestä, niin terveistä kuin vammautuneistakin, ovat kaikkea muuta kuin tyytyväisiä, mutta. Nämä tyytymättömät murjottavat omissa nurkisssaan ja marmattavat nurkkien takana uskaltamatta tulla julkisuuteen tyytymättömyyksineen.

        "Onko olemassa joku joka uskaltaa,
        tai edes tahtoo auttaa tätä maailmaa",
        laulaa Leevi and the Liivings jossain laulussa ja minä vastaan: On olemassa - poika tuntureilta.


        Marraskuulla 1996 oli Kelan Sanomissa varatuomari Juhani Parkkarin haastattelu otsikolla "Vanhusten ja vammaisten ihmisoikeudet puolitiessä". Tässä haastattelussaan varatuomari Parkkari kiinnitti vakavaa huomiota niihin epäkohtiin, joita maassamme näiden kohderyhmien ihmisoikeuksien toteutumisessa ilmenee; huolimatta siitä, että Suomi on ratifioinut monet kansainväliset ihmisoikeussopimukset.

        Yksi huomattava este näiden kohderyhmien ihmisoikeuksien toteutumisessa on tosiasiallinen asennesyrjintä, jota esiintyy niin viranomaisten kuin yksityistenkin taholta. Eli vammautuneita ei kenenkään tarvitse kuunnella eikä heidän oikeuksilleen arvoa antaa.
        Nyt suurin syy tähän asennesyrjintään on se, ettei tajuta, mitä vammautuneiden elämä on eikä osata tarkastella asioita vammaisten näkökulmasta käsin. Ja ainut ratkaisu tähän on se, että vammaiset itse pääsevät kertomaan omista kokemuksistaan ja ehkä sen myötä myös terveiden ymmärrys lisääntyy ja humanistinen kehitys nousee sille tasolle, ettei vastaisuudessa vammaisten elämä ole sitä maanpäällistä helvettiä, jota se niin monille tämän päivän Suomessa vielä on.

        Käpylän kuntoutuskeskuksessa huhtikuussa 1984 kuulin senkin, että itsemurhat ovat vaikeasti vammautuneiden yleisin kuolinsyy maassamme ja ilmeisesti tästä johtuen minua läksytettiin kotiuttamisvaiheessa moneen kertaan: "Sinun pitää olle aktiivinen... Sinun pitää löytää elämälle tarkoitus... Sinun pitää itse puolustaa omia oikeuksiasi.." jne. Tätä myös ahkeroin ja yhtenä tehtäväkenttänä on Sodankylän Invalidiyhdistyksen kotisivujen ylläpito

        http://www.sodankylan-invalidiyhdistys.com/index.html


      • poika.tuntureilta
        Onnellinen nainen kirjoitti:

        Heh,annetaan poitsun äyästää..Nautitaan me muut kesästä ja ihanista ihmisistä..Ai niin,musta täälä on kivoja poliiseja:) Antaa kaikkien kukkien kukkia..Elämä on ihanaa!!!!!

        kun vielä nauttia voit. Koittaa päivä, jolloin yhden jos toisenkin kodalla käy, niin kuin lapsuuteni sananlaskussa sanottiin: "Itku pitkästä ilosta".

        Ja voitko olla varma siitä, ettei myös sinun kodalla rysähdä tai tule vakava sairaus ja myös sinä elät lopun ikääsi pyörätuolissa. Eli päädyt meidän ihmiskunnan hylkysakin joukkoon.


      • iivari
        Onnellinen nainen kirjoitti:

        Heh,annetaan poitsun äyästää..Nautitaan me muut kesästä ja ihanista ihmisistä..Ai niin,musta täälä on kivoja poliiseja:) Antaa kaikkien kukkien kukkia..Elämä on ihanaa!!!!!

        Niihnhän se vain on että kun hiilloksen päälle heittää puita ja puhaltaa no liekithän sieltä roimahtaa. niin se on tässäki tapauksessa ei puita hiilloksen päälle niin se aikanaan hiipuu sammuksiin.


      • poika.tuntureilta
        iivari kirjoitti:

        Niihnhän se vain on että kun hiilloksen päälle heittää puita ja puhaltaa no liekithän sieltä roimahtaa. niin se on tässäki tapauksessa ei puita hiilloksen päälle niin se aikanaan hiipuu sammuksiin.

        sellaistakin tulta, joka ei sammu.

        49. Tulta minä olen tullut heittämään maan päälle; ja kuinka minä tahtoisinkaan, että se jo olisi syttynyt!


        4. Hän itse ei sammu eikä murru, kunnes on saattanut oikeuden maan päälle, ja merensaaret odottavat hänen opetustansa.


    • Kitisen Keino

      Näin päin se mennee ja paremmaksi tullee!
      Lapin tytön kanssa 100%:sti sammaa mieltä. Sydänkyläksi tätä puhutella tulee, kylää Nattasten tuntumassa niin ollaan kuin untuvassa.
      Rakkaudella se rakennetaan.

      • Tunturin Valo

        Tunturin pojan jutut nyt on sitä mitä ne nyt on.
        Arvostelee omaa synnyin- ja kotipitäjäänsä-- ihme heppu. On muka saarnamies mutta haukkuu ja arvostelee Jumalaa. Myös lain valvojia!
        Ei hyvä.


      • poika.tuntureilta
        Tunturin Valo kirjoitti:

        Tunturin pojan jutut nyt on sitä mitä ne nyt on.
        Arvostelee omaa synnyin- ja kotipitäjäänsä-- ihme heppu. On muka saarnamies mutta haukkuu ja arvostelee Jumalaa. Myös lain valvojia!
        Ei hyvä.

        8. Mutta minä olen täynnä voimaa, Herran Henkeä, oikeutta ja väkevyyttä ilmoittaakseni Jaakobille sen rikokset ja Israelille sen synnit.
        9. Kuulkaa tämä, Jaakobin heimon päämiehet ja Israelin heimon ruhtinaat, te, jotka halveksitte oikeutta ja vääristätte kaiken suoran,
        10. rakennatte Siionia veritöillä ja Jerusalemia vääryydellä.
        11. Sen päämiehet jakavat oikeutta lahjuksia vastaan, sen papit opettavat maksusta, ja sen profeetat ennustelevat rahasta. Mutta Herraan he turvautuvat, sanoen: "Eikö Herra ole meidän keskellämme? Ei tule meille onnettomuutta."
        12. Siitä syystä, teidän tähtenne, Siion kynnetään pelloksi, Jerusalem tulee kiviraunioksi ja temppelivuori metsäkukkulaksi.


      • kuhmu päässä:)
        poika.tuntureilta kirjoitti:

        8. Mutta minä olen täynnä voimaa, Herran Henkeä, oikeutta ja väkevyyttä ilmoittaakseni Jaakobille sen rikokset ja Israelille sen synnit.
        9. Kuulkaa tämä, Jaakobin heimon päämiehet ja Israelin heimon ruhtinaat, te, jotka halveksitte oikeutta ja vääristätte kaiken suoran,
        10. rakennatte Siionia veritöillä ja Jerusalemia vääryydellä.
        11. Sen päämiehet jakavat oikeutta lahjuksia vastaan, sen papit opettavat maksusta, ja sen profeetat ennustelevat rahasta. Mutta Herraan he turvautuvat, sanoen: "Eikö Herra ole meidän keskellämme? Ei tule meille onnettomuutta."
        12. Siitä syystä, teidän tähtenne, Siion kynnetään pelloksi, Jerusalem tulee kiviraunioksi ja temppelivuori metsäkukkulaksi.

        Auts,nyt paukas saarnamies raamatulla..hihhih


    • Lapinmuija

      Minäkin olen asunut Sodankylässä yli 20 vuotta. Seuraavat yli 30-vuotta olen asunut muualla Suomessa. Rakastan synnyinkuntaani, mutta tunnistan myös sen heikkoudet. En moittisi noin kovin sanoin "poikaa tuntureilta", varsinkaan jos elämänkokemus rajoittuu Sodankylään. Täytyy olla jokin mihin verrata. Ja niin kuin itse sanoit, "meillä jokaisella on omat näkesimme ja kokemisemme, eikä niitä kenenkään pidä aliarvioida". Minäkin kasvatin aikoinani lapseni Sodankylässä luullen ettei parempaa paikkaa olekaan. Muutettiin muutaman kerran, ja kas kummaa, nyt en sinne haluaisi palata (ehkä eläkeiässä kumminkin). "Pojalle tuntureista" sanoisin, että sinun pitäisi antaa myös muille mielipiteille tilaa. Sinulla on selvästi sana hallussa sekä elämänkokemusta, mutta ärsytät ehkä huomaamatta (tai tahallasi) muita "Pyssykylässä" asuvia. Saat paljon enempi aikaan kuuntemalla muita Sodankyläläisiä kuin olemalla aina heitä vastaan. Tiivistän siis juttuni; kumpikin ootte oikeassa, yrittäkää vielä löytää sama sävel :) Lapinmuija

      • poika.tuntureilta

        asiallisesta ja järkevästä viestistäsi.

        Itse olen asunut Sodankylässä jo yli 60 vuotta ja tästä ajasta 34 vuotta kirkonkylällä. Tunnen Sodankylän menneisyyden tältä ajalta hyvinkin tarkkaan hyvine ja huonoine piirteineen.

        Omalta kohdaltani sanoisin, että minulla ei ollut terveenä ollessani minkäänlasia ongelmia kenenkään kanssa. Poliisiin oli hyvät suhteet ja tein yhteistyötä niin metsästys kuin muidenkin rikosten selvittämisessä ja olin aikoinani mm. metsähallituksen palkkaamana erävalvojana. Sanoisin vielä, että viikko sitten 90 vuotta täyttänyt ylikonstaapeli Aarne Lepistö oli virkaa hoitaessaan poliisimies parhaasta päästä.

        Juhannusaattona 1983 rysähti ja kunnolla ja jos kolariristeyksessä asunut ylikonstaapeli Risto Kuoksa ei olisi ollut tapahtumahetkellä kotona, minusta olisi jäljellä enää lahoavat luut jossain Pietarinkankaassa. Tapahtunut kolari vei terveyteni lopullisesti, mutta se ei ollut katastrofi. Kurimukseksi tämä elämä muuttui vasta 1990-luvulla kun Sodankylän keskustan liikenneolot pilattiin totaalisesti ja meistä invalideista tehtiin öö-luokan kansalaisia, joilla ei ollut enää rakennetussa idyllissä sijaa. Samalla minulta riistettiin ainut mahdollisuuteni sosiaalisten yhteyksien ylläpitämiseksi ja nyt tätä loputonta kotiarestia on jatkunut jo yli kymmenen vuotta ja kun aikanaan lähdin peräämään ratkaisuja syntyneisiin ongelmiin, kaikki täällä tietävät, miten siinä kävi. Eli invalidit ovat lainsuojatonta ja arvotonta hylkysakkia niin Sodankylässä, Suomessa kuin koko maailmassakin.

        Viime keskiviikkona käsiteltiin TV:n "Inhimillinen tekijä" ohjelmassa vammaisten asioita ja täytyy sanoa, että samanlaisia ongelmia on muuallakin Suomessa ja korjaamista tässä yhteiskunnassa on paljon, mutta meitä epäkohtien esiintuojia ja korjaajia on äärimmäisen vähän.

        http://www.sodankylan-invalidiyhdistys.com/index.html


    • Minäkin reilu kolmikymppinen syntyperäinen Pyssykyläläinen.Elämääkin tullut nähtyä ja koettua jo jonku verran ja muualla asuneena välillä.
      Ja Poika tuntureilta tuttu tapaus jo ala-aste ajalta jolloin Eira oli rinnakkais luokan opettaja ja veljen pojan opettajana.
      Eikä sillä että vammaisia kohataa mitään traumoja olis sillä olen ollut Cp vammaisen naisen avustajana ja hänen lyhytkasvuisen miehen apuna ja ollut myös vammaisten kanssa tekemisissä muutenkin.
      Sodankylä on hyvä paikka asua ja elää.Valitettavasti olosuhteiden pakosta asun tällä hetkellä muualla mutta aina palaan mielelläni takaisin sinne kun mahdollisuus on. Mieskin on kotiseutuuni pyssykylään ihastunut ja harmittelee kun työt haittaavat harrastuksia eikä pystytä niin usein käymään siellä kuin haluttaisi.
      Toisinaan on jopa ikävä kotiseudulle.Olen kerran jo etelästä aiemmin palannut takaisin kotiseudulle sinne ja toistamiseen lähtenyt alemmas mutta elättelen vielä pientä toivetta palata takaisin.
      Suotta poika tuntureilta panettelee pyssykylää ja ihmisiä.Ei se ruoho ole sen vihreämpää muuallakaan ja olen nähnyt täällä kulkiessani pahempiakin paikkoja vammaisia ajatellen kuin mitä pyssykylässä.Ihan se aukaisi silmäni kun työskentelin avustajana. Ja vanhusten kohtelu on täällä vielä törkeämpää ajoittain kuin siellä.
      Että olkaa ylpeitä omasta kotikylästä.Tilannetta ei ainakaan paranna jos kokoajan levitetään "paskaa" kylästä.Tekee hallaa imagolle ja estää sen vähisenkin kehityksen....

      • poika.tuntureilta

        terveillä on terveen silmät ja terveen mieli ja kun ei itsen ole tarvinnut kohdata elämän kovia realiteetteja, ei niistä mitään myöskään ymmärrä.

        Viime keskiviikkona käsiteltiin TV:n "Inhimillinen tekijä" ohjelmassa vammaisten asioita ja täytyy sanoa, että samoja ongelmia kuin on Sodankylässä, on kaikkialla muuallakin Suomessa.

        Tämä ei suinkaan tarkoita sitä, että nämä ongelmat tulisi hyväksyä kuin luonnon lakina ja niihin alistua. Mitään epäkohtia ei myöskään korjata sillä, että ne haudataan jonnekin ja että invalidit eristetään omiin kammioihinsa ikuiseen kotiarestiin - "poissa silmistä, poissa mielestä" -periaateella. Invalideihin, vanhuksiin ja vammaisiin kohdistuvat asennesyrjinnät ym. ihmisoikeusrikkomukset korjaantuvat aikaa myöten vain sillä, että nämä tuodaan kaiken kansan tietoisuuteen ja yleisen keskustelun aiheeksi. Vaikeutena tässä keskustelussa on kuitenkin se, että valtaosin ihmiset ajattelevat ja puhuvat psykologisten auktoriteettien aivoilla kykenemättä omakohtaiseen ajatteluun ja omiin kannanottoihin.

        Kerronpa esimerkin:
        Muutamia vuosia sitten Ruandassa tapahtui mittava kansanmurha, jossa järjestelmällisesti tapettiin satoja tuhansia ihmisiä. Tämän kansanmurhan aikana joku auktoriteetti oli sanonut, että toiseen heimoon syntyvät poikalapset ovat torakoita, jotka pitää tappaa. Niinpä eräskin mummeli tappoi oman tyttärensä vastasyntyneen poikavauvan: "Synnytit torakan", oli sanonut, ottanut maasta kepin ja hakannut vastasyntynen vauvelin kuoliaaksi.

        Eli tätä on kun ihmiset ajattelevat ja toimivat autoriteetien mielen mukaan kykenemättä ajattelemaan omilla aivoillaan ja kykenemättä ymmärtämään, mikä on oikein ja mikä väärin ja samaa se on kaikkialla koko ihmiskunnan keskuudessa. Myös Sodankylässä ja yhtenä osoituksena tästä on sekin kun muutamia viikkoja sitten joku mummeli tuli minua Sodankylän keskustasta pois ajamaan. Eli auktoriteettien toteuttama "invalidit pois silmistä - pois mielestä" - mentaliteetti on iskostunut hyvin syvälle sodankyläläisten mieliin. Mutta tätähän terveet eivät tajua.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      219
      1733
    2. RIP Lauri Paavola

      Kansalaisaktivisti ja freelance-journalisti Lauri Paavola on kuollut vain 31-vuotiaana. Hän tuli tunnetuksi hyvin kärjek
      Maailman menoa
      33
      1654
    3. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      322
      1301
    4. Jokohan se viimein myöntäisi

      Vai onko vielä jotain epäselvyyttä sen asian suhteen?
      Ikävä
      138
      1219
    5. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      126
      1207
    6. En pidä sinusta, en kirjoita viestejäni sinulle.

      Yritä nyt ymmärtää. En koskaan tule kiinnostumaan sinusta. Jätä minut rauhaan täällä.
      Ikävä
      94
      1155
    7. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1115
    8. Upea, kaunis ja menestynyt Martina menee onnellisesti naimisiin

      Mitäs palstan vihaajamönkeröt tähän? Kiehuttaako? Kaikki vain eivät ole kauniita ja menestyviä kuten Martina.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      244
      1039
    9. Asuntojen reaalihinnat alimmillaan 20 vuoteen

      Sääliksi käy niitä jotka pari vuotta sitten maksoivat itsensä kipeäksi. Kohta pankki ottaa asunnon haltuunsa ja huutok
      Maailman menoa
      94
      1016
    10. Tiedätkö näen

      sinun pelisi hyvin kirkkaasti.
      Ikävä
      63
      1003
    Aihe