Huimausta

sukeltaessa

Sukelsin viikko siiten ensimmäistä kertaa elämässäni laitteilla (7m syvyyteen). Paineen tasaus onnistui hyvin ja muutenkaan sukeltaessa ei ollut ongelmia. Sukellus kesti ensimmäisellä kerralla 20 min ja toisella 15 min.

Välillä sukeltaessa tunsin huimausta. En pahaa, mutta huomattavaa kuitenkin. Se ei vaikeuttanut toimimistani veden alla, mutta ärsytti. Kouluttaja epäili huimauksen johtuvan joko:

a) Kaarevasta maskista. Vapaasukeltaessani (alle 4m) kyseisillä laseilla tätä ei ole ilmennyt.

b) Lapsena puhkaistuista korvista. (useammin kuin yhden kerran)

c) Siitä, että kokeilusukellus jännitti ja hengitin ehkä liian tiuhaan.

Kouluttaja ei kuitenkaan osannut määritellä huimausta sen kummemmin. Onko jollain vastaavia tuntemuksia? Onko se normaalia ja jos ei, mistä voi johtua?

3

825

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se nyt

      täysin normaalia ole, joskaan ei mitenkään ainutkertaistakaan.

      Johan siinä oli ihan hyvä lista, mistä se voisi johtua.

      Ehdotus:
      Sukella muutama sukellus lisää, kun kokemus kasvaa, opit hengittämään rauhallisemmin (kohta c poistuu), vaihda maskia toisenlaiseen (kohta a poistuu) ja vieraile korvalääkärillä (kohta b poistuu tai vahvistuu), jos vielä huimailee, juttele sukelluslääkärille.

      Itse veikkaisin kohtaa B. Usein puhaistuihin tärykalvoihin saattaa jäädä paranemiseroa, jolloin korvien paineentasaukseen syntyy eroa varsinkin paineen pienentyessä (nousu, automaattinen paineen tasaantuminen). Itselläni korvat tasaavat painetta hieman keskenään eri tavalla (myös puhkottu pienenä monesti), mikä ylösnoustessa joskus harvoin johtaa hetkellisiin lieviin huimauksiin.

      Myös jos korvasi keräävät herkästi tavaraa sisälleen, voi se aiheuttaa eroa "tasaantumisherkkyyteen". Pidä siis korvasi puhtaana.

    • mmVSA

      Mua rupee huimaamaan kun nousen ylöspäin. Kävin sukelluslääkärillä tämän takia...johtuu siintä että paineet korvissa tms. ei tasaudu tasaisesti ylöspäin noustessa, joskus voi olla hyvinkin voimakasta huimausta...

    • jorma gustafson

      huimauksen syyksi paljastui korvien paineen tasuaksen eriaikaisuus ja sen taasen aiheutti liian nopea laskeutuminen/nouseminen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      67
      1686
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      163
      1401
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1222
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1194
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1096
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      70
      859
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      825
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      190
      748
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      93
      727
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      654
    Aihe