100mm ja 90 mm renkaiden ero

Ei ihan aloittelija

Löysin kivan K2:n luistimet joissa on 90cm renkaat. Kokeilin myös 100mm ja ero tuntui loppujen lopuksi melko vähäiseltä kaupan lattialla (en päässyt ulos kokeilemaan). 100mm tuntuivat kuitenkin huterimmilta seistä.

Sanokaapa nyt te kokeneet onko niissä loppujen lopuksi paljon eroa kun tosissaan lähtee lenkkiä heittämään? En osaa päättää kummat ottaisin kun toisaalta tiedän että 100mm pääsisi hiukan lujempaa mutta toisaalta 90mm tuntuu vähän varmemmalta. Apua :) En malttaisi vanhoilla 76 mm enää kauaa hiihtää ympäriinsä.

11

4390

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • karirh

      Eivät ole huterammat. Pääsyy huteruuden tunteeseen syntyy pohjimmiltaan siitä, että painopiste nousee korkeammalle. Lisää huteruutta voi tulla, jos kengät ovat liian isot. Jalan huteruus voi syntyä nilkan liiasta pronatoinnista (nilkka vääntyy sisään), jota näkee usein. Jos valitsee isommat pyörät, niin enemmän kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että luistimen kengän koko ja lesti on just oikea eikä melkein. Kengän tulee istua tiukasti jalassa puristamatta erityisesti ja varsinkaan kivuliaasti mistään. Nilkan ja kengän pitää pysyä aivan suorassa luistellessa sääreen nähden, jotta luisteluteho ei mene hukkaan.

      Alussa on aina hieman sopeutumista, mutta nilkka tottuu ja vahvistuu nopeasti.

    • DiRulla

      Oltiin hikljan kaverin kanssa rullailemassa. Minull aoli 100 milliset ja hänellä 90 milliset. Rinnakkain rullattiin eikä eroa huomattu.

      K2:n 100 millisissä on varsin pieni kumitialvuus, joten ne ovat eri täristävät. Minulla on myös Salomonin 90 milliset, joissa on ollut useita eri fillarimerkkejä. Isokumitilavuuksiset 90 milliset ovat kovinakin aika mukavat. Toisaalta 100 millinen ei jumita yhtä helposti vaikkapa pieniin oksiin.

      90 millisellä luistintuntuma on selvästi parempi, mutta kotvan kuluttua 100 milliselläkin tulee toimeen ihan samoin. Minusta 90 milliset ovat helpommat hyrkässä ylämäessä. Jos jossain on nopeudessa ero, on se hyvällä vaaterilla pinnalla, jossa 100 millinen pääsee eduillee.

      Interetingly,. kun vaihdoin Salomonista K2:een reittiaikani oli ihan sama, mutta syketasoni tippui kummallisen paljon. sanotaan -7.

      Summa summarum, sanoisin, että tunnin lenkillä 100 milliset ovat korkeintaan yhden kilometrin nopeampia ja edellyttäen hyvää pintaa.

      Saas nährä sitte, ku saan ne kuuluisat Matterin fillarit alle. Ong guulem nii paljo pareet :)))

      Com si com sa.

      • DiRulla

        ... on niin hankala näppis.


    • blaah

      Jos nyt siis on näin, että joudut näiden kahden väliltä valitsemaan, suosittelen että valitset ne joihin jalkasi paremmin sopii. sillä ei ole suurta merkitystä, mikäli et kisaa onko kisko 100mm tai 90mm. Kisakäytössä eron varmasti huomaa ja silloin on ehdottomasti oltava 100mm renkaat, niitä ainakin kaikki vähänkään paremmat luistelijat käyttää maailmalla. Renkaita voisi noihin päivittää ja nykyään taitaa MPC:n renkaat olla ne mitä käytetään.

    • Ei ihan aloittelija

      Ostin sitten ne 90mm pääosin sen takia että jalka vain tuntui paremmalta siinä. En ymmärrä miksi se 100mm tuntui sitten niin erityisen kummalta jalassa koska kyseessä oli sama merkki merkki, sama koko. Ehkä se oli sitten se painopisteen nousu?

      Kaiken kukkuraksi olin onnekas ja sain juuri sopivan monon puoleen hintaan :D Eli 90mm ottamalla säästin pari satasta.

      En tosiaan kilpaile joten eipä sillä väliä ole. Ihan pirun lujaa noilla pääsee, pari kertaa olen rullaillut ja kerran olen ehtinyt kaatuakin kun turhan innokkaasti lähdin ottamaan vauhtia :) Kyllä tämä tästä.

      Noi renkaat ovat muuten todella pehmeät ja kaipailisin paria astetta kovempaa rullaa. Kertokaapa samantien joku (saksalainen?) nettikauppa mistä saisi noita 90mm renkaita eri kovuuksilla. Kuinka kovilla rullilla te luistelette?

      • ale-myynneissä

        kun näkojään haluat säästää. Suomesta saat edullisimmat.


      • DiRulla

        Minulla on tällä hetkellä:

        - Salomon Motion 9.0 90 mm Salomonin "omilla" fillraeilla (vanteen perusteella valmistaja lienee Hyper) kovuus 81A, erittäin kestävä ja mukava, hyvin rullaava rengas. Juuri sopivat Espoon reiteilleni (Länsiväylä, Kehä I, Kehä II,...).

        - K2 Rad 100 100mm, K2:n omat 85A, joissa lisäksi pieni kumitilavuus, erittäin täristävät, kuluvat hyvin hitaasti, sileällä nopeat, täristävällä pinnalla häviää Salomoneille. Omille reiteilleni vähän turhan kovat.

        En ole kokeillut kehuttuja Matterin fillareita vielä koskaan, mutta Hyperin fillareita voin ainakin suositella. Tuossa hyllyssä minulla on varalla Hyperin XTR:t Salkkareihin. Taisin maksaa niistä 49 tai 59 e eli edullisesti.

        Keväällä erehdyin ostamaan Crazy Creek fillarit, kun olivat niin halvat laakerien kera. Menivät vaihtoon alle 50 km jälkeen: kuluivat kuin eväät ja olivat hitaat kuin kilppis.

        Suosittelisin 81 ...82 kovuuksia, mutta huomaa, ainakaan minä en usko, että erivalmistajain eluvut ovat ihan yhteneväisiä. Sanotaan, että hyvän fillarin merkki on se, että se pomppaa kovalta lattialta korkealle (kimmoisa, "adiabaattinen", pieni hystereesi). Mutta pääsetkö kaupassa aukomaan paketteja ja tiputtelemaan fillareita...


      • Nakkilan asemalla
        DiRulla kirjoitti:

        Minulla on tällä hetkellä:

        - Salomon Motion 9.0 90 mm Salomonin "omilla" fillraeilla (vanteen perusteella valmistaja lienee Hyper) kovuus 81A, erittäin kestävä ja mukava, hyvin rullaava rengas. Juuri sopivat Espoon reiteilleni (Länsiväylä, Kehä I, Kehä II,...).

        - K2 Rad 100 100mm, K2:n omat 85A, joissa lisäksi pieni kumitilavuus, erittäin täristävät, kuluvat hyvin hitaasti, sileällä nopeat, täristävällä pinnalla häviää Salomoneille. Omille reiteilleni vähän turhan kovat.

        En ole kokeillut kehuttuja Matterin fillareita vielä koskaan, mutta Hyperin fillareita voin ainakin suositella. Tuossa hyllyssä minulla on varalla Hyperin XTR:t Salkkareihin. Taisin maksaa niistä 49 tai 59 e eli edullisesti.

        Keväällä erehdyin ostamaan Crazy Creek fillarit, kun olivat niin halvat laakerien kera. Menivät vaihtoon alle 50 km jälkeen: kuluivat kuin eväät ja olivat hitaat kuin kilppis.

        Suosittelisin 81 ...82 kovuuksia, mutta huomaa, ainakaan minä en usko, että erivalmistajain eluvut ovat ihan yhteneväisiä. Sanotaan, että hyvän fillarin merkki on se, että se pomppaa kovalta lattialta korkealle (kimmoisa, "adiabaattinen", pieni hystereesi). Mutta pääsetkö kaupassa aukomaan paketteja ja tiputtelemaan fillareita...

        Kovuus on ei kerro parhaissa renkaissa enää paljon. Pito ja rullaavuus ovat tärkeitä. Pito erilaisilla pinnotteilla vaihtelee. Sisällä, ulkona eri alustoilla, auringonpaisteessa ja sateessa ja pilvisäällä. Jos ollaan tarkkoja.

        Uusimmissa pyörissä on aivan uusia keksintöjä ja rakenteita. Esim. Matter, MPC, Bont. Ne toimivat omilla tavoillaan, esim. kaksikerrospyörä. Omat matterini ovat 83&85 kovuuksilla. Eikä tarkoita että täristää tai pito on huono vaan päinvastoin.


      • noi k2 rad 100 maze;ssa
        DiRulla kirjoitti:

        Minulla on tällä hetkellä:

        - Salomon Motion 9.0 90 mm Salomonin "omilla" fillraeilla (vanteen perusteella valmistaja lienee Hyper) kovuus 81A, erittäin kestävä ja mukava, hyvin rullaava rengas. Juuri sopivat Espoon reiteilleni (Länsiväylä, Kehä I, Kehä II,...).

        - K2 Rad 100 100mm, K2:n omat 85A, joissa lisäksi pieni kumitilavuus, erittäin täristävät, kuluvat hyvin hitaasti, sileällä nopeat, täristävällä pinnalla häviää Salomoneille. Omille reiteilleni vähän turhan kovat.

        En ole kokeillut kehuttuja Matterin fillareita vielä koskaan, mutta Hyperin fillareita voin ainakin suositella. Tuossa hyllyssä minulla on varalla Hyperin XTR:t Salkkareihin. Taisin maksaa niistä 49 tai 59 e eli edullisesti.

        Keväällä erehdyin ostamaan Crazy Creek fillarit, kun olivat niin halvat laakerien kera. Menivät vaihtoon alle 50 km jälkeen: kuluivat kuin eväät ja olivat hitaat kuin kilppis.

        Suosittelisin 81 ...82 kovuuksia, mutta huomaa, ainakaan minä en usko, että erivalmistajain eluvut ovat ihan yhteneväisiä. Sanotaan, että hyvän fillarin merkki on se, että se pomppaa kovalta lattialta korkealle (kimmoisa, "adiabaattinen", pieni hystereesi). Mutta pääsetkö kaupassa aukomaan paketteja ja tiputtelemaan fillareita...

        olevat (alkuperäiset) renkaat todella kuluvaa sorttia. jokaisen lenkin (n.20km) jälkeen saa vaihtaa paikkoja.
        onkohan täällä itä-hkissä renkaita kuluttavat tiet?
        ps; vuosaaren telakan ympärillä ja lähistöllä jonkun verran upeaa,tasaista pintaa. se ei ainakaan kuluta fillareita!


      • kovista

        Voipi olla että 100:n luistimessa kisko säädetty keskelle liustinta niin kuin omissa luitimissa jotka ostin. Tuntuivat eka kerroilla todella kummallisilta jalassa.Siirsin kiskoa vähän ulospäin ja avot: kyllä rupesi homma pelittämään.


      • Ei ihan aloittelija

        Hyvä että tuli selväksi ettei Crazy Creekejä kannata ostaa, hieman uumoilinkin että paskoja ovat.

        Voiko olla tosiaan niin ettei Saksassa olisi halvempaa? Olen joka tapauksessa matkustamassa sinne niin luulisi löytyvän joku paikka mistä ostaa halvemmalla, kai sielläkin alet ovat :)

        Enköhän minä näillä eväillä löydä hyvät rullat Suomesta tai sitten Saksasta. Olen vähitellen jo tottunut noihin nykyisiin mutta kyllä nuo totisesti muutamien kilometrien lenkin jälkeen kulumisen merkkejä osoittavat.

        Ai niin, millaisia voiteluaineita olette käyttäneet?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      73
      5146
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2376
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1887
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1578
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1358
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1206
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1187
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe