Metsäsaamelaiset ?

tietämätön etelän mies

Viestimissä puhutaan porosaamelaisista ja saamelaiskäräjistä...onko nämä metsäsaamelaiset tai heidän jälkeläisensä samaa saamen kansaa siis tunnustettuja saamelaisten keskuudessa? Siis äänioikeutettuja saamen vaaleissa?

185

22547

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ne kaikki on

      tietääkseni?

      • s. porcus

        Tässä on aiheesta löytynyt dokumentti; tosin en ole päässyt lukemisessa vielä loppuun:

        http://www.muonio.fi/web/files/saami_kevyt_versio.pdf

        Siinä sanotaan, että "On väärin ajatella, että tunturisaamelaiset ja metsäsaamelaiset olisivat olleet kaksi täysin erilaista ryhmää. Kun samat saamelaiset muuttivat Muonioon ja Kolariin, heitä ryhdyttiin kutsumaan metsäsaamelaisiksi. Vanhassa metsäsaamelaisessa kulttuurissa tärkeimpinä elinkeinoina olivat olleet metsästys ja kalastus, kun sitä vastoin näiden ”uusien” metsäsaamelaisten tärkein elinkeino oli poronhoito. ... Niiden, jotka jostakin syystä eivät onnistuneet jonkin elinkeinon harjoittamisessa, oli pakko kokeilla jotakin muuta joko omilla palkisilla tai muuttamalla toiselle alueelle."

        Eli että samaa kansaa olisivat.


      • ette lyö
        s. porcus kirjoitti:

        Tässä on aiheesta löytynyt dokumentti; tosin en ole päässyt lukemisessa vielä loppuun:

        http://www.muonio.fi/web/files/saami_kevyt_versio.pdf

        Siinä sanotaan, että "On väärin ajatella, että tunturisaamelaiset ja metsäsaamelaiset olisivat olleet kaksi täysin erilaista ryhmää. Kun samat saamelaiset muuttivat Muonioon ja Kolariin, heitä ryhdyttiin kutsumaan metsäsaamelaisiksi. Vanhassa metsäsaamelaisessa kulttuurissa tärkeimpinä elinkeinoina olivat olleet metsästys ja kalastus, kun sitä vastoin näiden ”uusien” metsäsaamelaisten tärkein elinkeino oli poronhoito. ... Niiden, jotka jostakin syystä eivät onnistuneet jonkin elinkeinon harjoittamisessa, oli pakko kokeilla jotakin muuta joko omilla palkisilla tai muuttamalla toiselle alueelle."

        Eli että samaa kansaa olisivat.

        voimanne yhteen? olisitte vahva kansa. vai onko juuri siitä syystä suomen vallanpitäjien pidettäväkin teidät erillään???


      • Utelija
        s. porcus kirjoitti:

        Tässä on aiheesta löytynyt dokumentti; tosin en ole päässyt lukemisessa vielä loppuun:

        http://www.muonio.fi/web/files/saami_kevyt_versio.pdf

        Siinä sanotaan, että "On väärin ajatella, että tunturisaamelaiset ja metsäsaamelaiset olisivat olleet kaksi täysin erilaista ryhmää. Kun samat saamelaiset muuttivat Muonioon ja Kolariin, heitä ryhdyttiin kutsumaan metsäsaamelaisiksi. Vanhassa metsäsaamelaisessa kulttuurissa tärkeimpinä elinkeinoina olivat olleet metsästys ja kalastus, kun sitä vastoin näiden ”uusien” metsäsaamelaisten tärkein elinkeino oli poronhoito. ... Niiden, jotka jostakin syystä eivät onnistuneet jonkin elinkeinon harjoittamisessa, oli pakko kokeilla jotakin muuta joko omilla palkisilla tai muuttamalla toiselle alueelle."

        Eli että samaa kansaa olisivat.

        Missä näitä kutsuttiin"metsäsaamelaisiksi"?


      • Outoajuttua
        s. porcus kirjoitti:

        Tässä on aiheesta löytynyt dokumentti; tosin en ole päässyt lukemisessa vielä loppuun:

        http://www.muonio.fi/web/files/saami_kevyt_versio.pdf

        Siinä sanotaan, että "On väärin ajatella, että tunturisaamelaiset ja metsäsaamelaiset olisivat olleet kaksi täysin erilaista ryhmää. Kun samat saamelaiset muuttivat Muonioon ja Kolariin, heitä ryhdyttiin kutsumaan metsäsaamelaisiksi. Vanhassa metsäsaamelaisessa kulttuurissa tärkeimpinä elinkeinoina olivat olleet metsästys ja kalastus, kun sitä vastoin näiden ”uusien” metsäsaamelaisten tärkein elinkeino oli poronhoito. ... Niiden, jotka jostakin syystä eivät onnistuneet jonkin elinkeinon harjoittamisessa, oli pakko kokeilla jotakin muuta joko omilla palkisilla tai muuttamalla toiselle alueelle."

        Eli että samaa kansaa olisivat.

        Linkki perustuu tarinoihin ja uushistoriaan eli ei ole faktaperusteinen.


      • Pitkä
        Outoajuttua kirjoitti:

        Linkki perustuu tarinoihin ja uushistoriaan eli ei ole faktaperusteinen.

        Perustele


    • podzo

      Metsäsaamelaisia ovat mm.Kuolajärven(Sallan) ja Sodankylän Sompion saamelaiset ja heidän jälkeläiset.Saamelaiskäräjillä heillä ei ole äänioikeutta kieliperusteen vuoksi.Saamenkieli katosi ainakin Kuolajärveltä 1900-luvun alussa ja kieli oli läheistä sukua koltansaameen.Sompion saamelaisten jälkeläisiä on vielä mm.Vuotson alueella.Savukoskella on myös metsäsaamelaisten jälkeläisiä.

      • pitäiskö sitten

        näitten metsäsaamelaisten jälkeläisten järjestäytyä? kieliperuste äänioikeuden takaamiseksi, kuulostaa pikkaisen oudolta. kielenhän voi opiskella kuka vain. todistetut verisiteet tuntuisi oikeammalta perusteelta. katoavan kansan pitäisi yhdistää voimansa.


      • podzo
        pitäiskö sitten kirjoitti:

        näitten metsäsaamelaisten jälkeläisten järjestäytyä? kieliperuste äänioikeuden takaamiseksi, kuulostaa pikkaisen oudolta. kielenhän voi opiskella kuka vain. todistetut verisiteet tuntuisi oikeammalta perusteelta. katoavan kansan pitäisi yhdistää voimansa.

        Kuolajärven,Savukosken ja Sompion metsäsaamelaiset ovat kautta aikojen suomalaistuneet professoreitten mielestä,mutta onko todellakin näin.Joidenkin tietojen mukaan esim. Kuolajärvi(Salla) oli 1800-luvun lopulla vielä puoliksi saamelainen kunta.Saamelaisuutta tai lappalaisuutta(suom.nimitys) hävetään tänäpäivänäkin ja siitä johtuen metsäsaamelaiset eivät itseään paljon mainosta.Mielestäni metsäsaamelaiset pitäisi hyväksyä muiden saamelaisten kanssa tasavertaisiksi saamelaiskäräjien päätöksellä.Meitä metsäsaamelaisten jälkeläisiä ei ole paljon,kielemme on hävinnyt,vaatemallimme on kadonnut mutta suonissamme virtaa alkuperäiskansan veri.Identiteettimme tarvitsee vahvistamista koska suomalaistaminen on ollut voimakasta pari viimeistä vuosisataa.Hyvä keino vahvistaa identiteettiä on keskustella vanhempien ihmisten kanssa,mitä perimätietoja on tallella ja luoda asiallisia yhteyksia muihin saamenheimoihin.Venäjän puolelta löytyy varmasti rippeitä metsäsaamelaista mm.Juonnin kylästä.Tietysti asiaa on hyvä pitää esillä myös mediassa.


      • ja tuokaa

        metsäsaamelaiset kaiken kansan tietoisuuteen.


      • Ehdottomasti
        pitäiskö sitten kirjoitti:

        näitten metsäsaamelaisten jälkeläisten järjestäytyä? kieliperuste äänioikeuden takaamiseksi, kuulostaa pikkaisen oudolta. kielenhän voi opiskella kuka vain. todistetut verisiteet tuntuisi oikeammalta perusteelta. katoavan kansan pitäisi yhdistää voimansa.

        Tervetuloa vain joukkoomme. Tämä on muutenkin jo niin uhattua, tämä olemassaolo. Sitten voidaan yhdessä, suuremmalla joukolla tuntea nahoissamme tämä mahtava saamelaisuus tässä maassa. Vaihtelevalla menestyksellä voin sanoa että saamelaisuus on tosi kivaa tai sitten ei yhtään kivaa.


      • ##<>##
        Ehdottomasti kirjoitti:

        Tervetuloa vain joukkoomme. Tämä on muutenkin jo niin uhattua, tämä olemassaolo. Sitten voidaan yhdessä, suuremmalla joukolla tuntea nahoissamme tämä mahtava saamelaisuus tässä maassa. Vaihtelevalla menestyksellä voin sanoa että saamelaisuus on tosi kivaa tai sitten ei yhtään kivaa.

        ""Tervetuloa vain joukkoomme. Tämä on muutenkin jo niin uhattua, tämä olemassaolo. Sitten voidaan yhdessä, suuremmalla joukolla tuntea nahoissamme tämä mahtava saamelaisuus tässä maassa. Vaihtelevalla menestyksellä voin sanoa että saamelaisuus on tosi kivaa tai sitten ei yhtään kivaa.""

        Naa, että sitä ihan v#####lla yritethän? Kukaan ei ole mitään kivaa hakemassa, vaan tunnustetun oikeuden omaan identiteettiin. Kyllä minä vain olen sitä mieltä että kaikki saamelaiset yhthen. Isommalla joukkovoimalla asiat etenee paremmin. Vallassaolijat tietää tämän ristiriidan saamelaisten välillä ja käyttävät sitä hyväkseen.


      • minä.
        podzo kirjoitti:

        Kuolajärven,Savukosken ja Sompion metsäsaamelaiset ovat kautta aikojen suomalaistuneet professoreitten mielestä,mutta onko todellakin näin.Joidenkin tietojen mukaan esim. Kuolajärvi(Salla) oli 1800-luvun lopulla vielä puoliksi saamelainen kunta.Saamelaisuutta tai lappalaisuutta(suom.nimitys) hävetään tänäpäivänäkin ja siitä johtuen metsäsaamelaiset eivät itseään paljon mainosta.Mielestäni metsäsaamelaiset pitäisi hyväksyä muiden saamelaisten kanssa tasavertaisiksi saamelaiskäräjien päätöksellä.Meitä metsäsaamelaisten jälkeläisiä ei ole paljon,kielemme on hävinnyt,vaatemallimme on kadonnut mutta suonissamme virtaa alkuperäiskansan veri.Identiteettimme tarvitsee vahvistamista koska suomalaistaminen on ollut voimakasta pari viimeistä vuosisataa.Hyvä keino vahvistaa identiteettiä on keskustella vanhempien ihmisten kanssa,mitä perimätietoja on tallella ja luoda asiallisia yhteyksia muihin saamenheimoihin.Venäjän puolelta löytyy varmasti rippeitä metsäsaamelaista mm.Juonnin kylästä.Tietysti asiaa on hyvä pitää esillä myös mediassa.

        Maailmanmeno, perheitten muutto opiskelun, työn ja toimeentulon vuoksi etelämmäksi on pakottanut sopeutumaan olemassaolevaan. Identiteettiä se ei ole muuttanut. Asuinpaikalla ei ole merkitystä sen suhteen. Olen aina tiennyt mikä ja kuka olen. Verenperintönä ilman sen erityisempää perinteensiirtoa, on joku selittämätön tieto, muisti, muistijäljet syvällä sielussa. Tietoisena omasta vahvasta olemisesta, yhteydestä luontoon ja maailmankaikkeuteen jatkan loppuun asti. Asun täällä etelässä ja täällä nähtävästi myös kuolen, ikää on karttunut sen verran että muutto synnyinseuduille on epätodennäköistä. Silti olen vahvoin sitein joka hetkessä yhteydessä juuriini ja sinne teihin. Täällä olen ajoittain tuntenut että olen kummajainen omine ajatuksineni ja maailmankatsomukseltani mutta se ei vaivaa mieltäni sillä olen vahvaa tekoa ollut ikäni. En tarvitse kenenkään hyväksyntää olemassaololleni. Sodankylän Sompion metsäsaamelaisten veri satojen vuosien jälkeenkin virtaa vahvana.


      • pinto
        pitäiskö sitten kirjoitti:

        näitten metsäsaamelaisten jälkeläisten järjestäytyä? kieliperuste äänioikeuden takaamiseksi, kuulostaa pikkaisen oudolta. kielenhän voi opiskella kuka vain. todistetut verisiteet tuntuisi oikeammalta perusteelta. katoavan kansan pitäisi yhdistää voimansa.

        näistä oikeista saamelaisista on käyty vääntöä iät ja ajat. Samasta suvusta osa täyttää kriteerit ja osa ei, olisiko pärstäkertoimella osuutta asiaan....? En tiedä itsekkäämpää kansaa kuin saamelaiset, ei millään pahalla, mutta...


      • Taidat olla toope
        pinto kirjoitti:

        näistä oikeista saamelaisista on käyty vääntöä iät ja ajat. Samasta suvusta osa täyttää kriteerit ja osa ei, olisiko pärstäkertoimella osuutta asiaan....? En tiedä itsekkäämpää kansaa kuin saamelaiset, ei millään pahalla, mutta...

        Samasta suvusta osa täyttää kriteerit ja osa ei? Kriteerithän lain mukaan katsotaankin nimenomaan jokaisen ihmisen kohdalla erikseen eikä suvuittain.


      • myöskin joo

        Kemin saamelaiset. Saamelaiset ovat olleet uhattuina ja heitä on ajettu aina ylemmäs ja ylemmäs. Nyt loputkin saamelaiset halutaan yleisönosastojen kirjoittelujen mukaan saada Suomesta pois, väittämällä, että saamelaisia ei koskaan Suomessa ole ollutkaan.


      • tulivat
        myöskin joo kirjoitti:

        Kemin saamelaiset. Saamelaiset ovat olleet uhattuina ja heitä on ajettu aina ylemmäs ja ylemmäs. Nyt loputkin saamelaiset halutaan yleisönosastojen kirjoittelujen mukaan saada Suomesta pois, väittämällä, että saamelaisia ei koskaan Suomessa ole ollutkaan.

        Tsudit, eli pirkkalaiset ja venäläiset tulivat ja tappoivat kokonaisia kyliä 1600-1700 -luvuilla ja näin saamelaisten etninen puhdistus alkoi. Sompion, Sallan ja Kemin saamelaiset lienee invaasion tavoin puhdistettu ja ajettu ylemmäs kohti pohjoisinta Lappia.

        Selvyyden vuoksi, saamelaiset ovat aina kulkeneet porojen perässä asuen monia paikkoja Skandinaviaa vuoden mukaan.

        Esimerkiksi Sara-suvulla on ollut talvipaikka nykyisen Levin tuntumassa ja kesäksi he ovat menneet merenrannalle.

        Eli suomalaisten tiedot saamelaisuudesta ovat heikkoja.


      • olla itsekäs
        pinto kirjoitti:

        näistä oikeista saamelaisista on käyty vääntöä iät ja ajat. Samasta suvusta osa täyttää kriteerit ja osa ei, olisiko pärstäkertoimella osuutta asiaan....? En tiedä itsekkäämpää kansaa kuin saamelaiset, ei millään pahalla, mutta...

        Jotta säilyy hengissä ja pitää kielensä ja kulttuurinsa ominaispiirteet. Turhan ujolla asenteella sitä sulautuu valtaväestöön alta viiden minuutin. Ja mitään hyvää siitä ei seuraa: alemmuudentunnetta ja menetettyä sielua. Lopulta alkoholismi ja itsemurha.


      • jeode

        Metsäsaamenkieli muistutti inarinsaamea.


      • kummajainen myös
        minä. kirjoitti:

        Maailmanmeno, perheitten muutto opiskelun, työn ja toimeentulon vuoksi etelämmäksi on pakottanut sopeutumaan olemassaolevaan. Identiteettiä se ei ole muuttanut. Asuinpaikalla ei ole merkitystä sen suhteen. Olen aina tiennyt mikä ja kuka olen. Verenperintönä ilman sen erityisempää perinteensiirtoa, on joku selittämätön tieto, muisti, muistijäljet syvällä sielussa. Tietoisena omasta vahvasta olemisesta, yhteydestä luontoon ja maailmankaikkeuteen jatkan loppuun asti. Asun täällä etelässä ja täällä nähtävästi myös kuolen, ikää on karttunut sen verran että muutto synnyinseuduille on epätodennäköistä. Silti olen vahvoin sitein joka hetkessä yhteydessä juuriini ja sinne teihin. Täällä olen ajoittain tuntenut että olen kummajainen omine ajatuksineni ja maailmankatsomukseltani mutta se ei vaivaa mieltäni sillä olen vahvaa tekoa ollut ikäni. En tarvitse kenenkään hyväksyntää olemassaololleni. Sodankylän Sompion metsäsaamelaisten veri satojen vuosien jälkeenkin virtaa vahvana.

        Olen myös saanut vastikään selville omat metsäsaamelaiset juureni, ja tunnistan tunteesi täydellisesti. Olen aina ihmetellyt omaa käsittämättömän läheistä suhdettani luontoon, ja nyt se selittyy. Hyvä tietää etten ole yksin!


      • Miuluksensukua
        pitäiskö sitten kirjoitti:

        näitten metsäsaamelaisten jälkeläisten järjestäytyä? kieliperuste äänioikeuden takaamiseksi, kuulostaa pikkaisen oudolta. kielenhän voi opiskella kuka vain. todistetut verisiteet tuntuisi oikeammalta perusteelta. katoavan kansan pitäisi yhdistää voimansa.

        kylla meidan taytyisi ehdottomasti jarjestaytya, jos kieliperuste on esteena niin se taytyy ottaa uudelleen opittavaksi, mielestani ainoastaan verisiteet ovat oikea perusta. Siis yhdistaytykaamme.


      • Ristiriemani
        jeode kirjoitti:

        Metsäsaamenkieli muistutti inarinsaamea.

        majava=maijg
        raskas=liulus
        lintu=lodde
        kahdeksan=kautsa
        leipä=läip
        laulan=mon laulo
        tikka=käsna
        käki=kiekka
        kuikka=kakti,kagdi
        pöllö=hubbug
        elohopea=ellege hoppud
        maa=ännom
        ilta=ekkedeschpäivi
        puserran=haurodam
        hevonen=hävone
        hylje=hylge
        kuolema,kuolen=jaami
        kuljen=jodam
        syvä=juggai
        itken=ival
        henki=hegg
        vuosi=aistaiki
        aikaisin aamulla=aigild idadal
        vaimo=akke
        kirves=akso
        mies=olma,olmai
        poika=alge
        jyrinä,ukkonen=aijeg
        annan=äddam
        avaan=avida
        myöhään=mangu
        neljä=nielja
        istua=mon nullam
        nimetön sormi=niummuttäm
        taula=niusag
        nuoli=niollu
        sormi=suormu
        suljen=salpadam
        punainen=ruopsada
        musta=tjappis


      • jaa jaa jaa
        pinto kirjoitti:

        näistä oikeista saamelaisista on käyty vääntöä iät ja ajat. Samasta suvusta osa täyttää kriteerit ja osa ei, olisiko pärstäkertoimella osuutta asiaan....? En tiedä itsekkäämpää kansaa kuin saamelaiset, ei millään pahalla, mutta...

        Minä olen saamelainen ja pikkusiskoni ei. Miten tämä on mahdollista? Vastaus: eri isät.

        Tällä esimerkilläni yritin vain osoittaa sen, että kyllähän se pitää henkilöittäin katsoa eikä suvuttain.


      • Miuluksensukua
        podzo kirjoitti:

        Kuolajärven,Savukosken ja Sompion metsäsaamelaiset ovat kautta aikojen suomalaistuneet professoreitten mielestä,mutta onko todellakin näin.Joidenkin tietojen mukaan esim. Kuolajärvi(Salla) oli 1800-luvun lopulla vielä puoliksi saamelainen kunta.Saamelaisuutta tai lappalaisuutta(suom.nimitys) hävetään tänäpäivänäkin ja siitä johtuen metsäsaamelaiset eivät itseään paljon mainosta.Mielestäni metsäsaamelaiset pitäisi hyväksyä muiden saamelaisten kanssa tasavertaisiksi saamelaiskäräjien päätöksellä.Meitä metsäsaamelaisten jälkeläisiä ei ole paljon,kielemme on hävinnyt,vaatemallimme on kadonnut mutta suonissamme virtaa alkuperäiskansan veri.Identiteettimme tarvitsee vahvistamista koska suomalaistaminen on ollut voimakasta pari viimeistä vuosisataa.Hyvä keino vahvistaa identiteettiä on keskustella vanhempien ihmisten kanssa,mitä perimätietoja on tallella ja luoda asiallisia yhteyksia muihin saamenheimoihin.Venäjän puolelta löytyy varmasti rippeitä metsäsaamelaista mm.Juonnin kylästä.Tietysti asiaa on hyvä pitää esillä myös mediassa.

        Olen aivan samaa mieltä asiasta ja meidä täytyisi ehdottomasti laittaa kaikki voimamme yhteen ja alkaa hoitaa asiaa, että meidät hyväksytään sellaisena ihmisenä kuin olemme ja että meidän ei tarvitse enää hävetä meidän alkuperäisyyttä, kuten niin monet vanhempamme ovat joutuneet tekemään.
        Me olemme samanlaisia saamelaisia tai lappalaisia kuin he jotka saamelaiskäräjät ovat hyväksyneet. On todella ikävää, että Suomessa, jonka pitäisi olla ihmisoikeuksien maa, jätetään heitteille osa alkuperäiskansaa vain kielenperusteella. Suomalaisethan pakottivat esi-isämme puhumaan suomea.
        Saamelais- tai lappalaisveri kuitenkin virtaa niin vahvasti suonissamme vielä, että meillä ei ole oikeutta lannistua ja kuolettaa omaa ryhmäämme.


      • Mustan jälkeläinen
        minä. kirjoitti:

        Maailmanmeno, perheitten muutto opiskelun, työn ja toimeentulon vuoksi etelämmäksi on pakottanut sopeutumaan olemassaolevaan. Identiteettiä se ei ole muuttanut. Asuinpaikalla ei ole merkitystä sen suhteen. Olen aina tiennyt mikä ja kuka olen. Verenperintönä ilman sen erityisempää perinteensiirtoa, on joku selittämätön tieto, muisti, muistijäljet syvällä sielussa. Tietoisena omasta vahvasta olemisesta, yhteydestä luontoon ja maailmankaikkeuteen jatkan loppuun asti. Asun täällä etelässä ja täällä nähtävästi myös kuolen, ikää on karttunut sen verran että muutto synnyinseuduille on epätodennäköistä. Silti olen vahvoin sitein joka hetkessä yhteydessä juuriini ja sinne teihin. Täällä olen ajoittain tuntenut että olen kummajainen omine ajatuksineni ja maailmankatsomukseltani mutta se ei vaivaa mieltäni sillä olen vahvaa tekoa ollut ikäni. En tarvitse kenenkään hyväksyntää olemassaololleni. Sodankylän Sompion metsäsaamelaisten veri satojen vuosien jälkeenkin virtaa vahvana.

        Olen aina pitäny ittiäni erilaisena ku muut. Oon ihmetelly ommaa kaipausta kairoihin. Kairoissa olen huomannu saavani rauhan. Erityisesti olen pitäny aina ukkosesta, myrskystä ja tuulesta. Enkä ole etes vanha, vasta täyttäny 30 v. Kuitenki olen aina tienny että joku vahvempi voima minua liikuttellee. En ole erityisemmin ollu uskovainen. En usko Jumalaan, vaan olen aina uskonu enempiki johonki luonnon voimaan. En ole koskaan osannu sitä kertoa.

        En tiiä miksi aloin tutkimaan sukujuuriani. Ehkä halusin jonku selityksen sille, miksi olen tuntenu olevani eksyksissä. Ehkä ikä on teheny tehtävänsä. Koskaan meillä kotona ei isä ole puhunu sen kummemmin juuristaan. Luulen, että syy siihen on, että hänen isänsä on kuollut niin nuorena, ettei isäni etes välttämättä muista ommaa issäänsä, en tiiä.

        Vuosi sitte päätin mennä nutukaskurssille, ja minusta tuntu niinku olisin teheny aina nahkatöitä. Joku kumma deja vu. Isompi kipinä synty saaha selevyys juurhini. Arkistolaitoksen digitaaliarkistoa aloin tutkimha ja loppupeleissä ei ole montaa sukupolvea välissä Mustan sukhun. Isoisäni isä on Mustan suora jäläkeläinen. Nyt ymmärrän ittiäni paremmin ja tiiän mistä suuri kaipuu kairoihin johtuu. Olen erittäin ylypiä juuristani!

        Yhdyn edellishen kirijottajhan; Sodankylän Sompion mettäsaamelaisten veri satojen vuosienki jäläkhen virtaa vahavana!!


      • toktorri
        Mustan jälkeläinen kirjoitti:

        Olen aina pitäny ittiäni erilaisena ku muut. Oon ihmetelly ommaa kaipausta kairoihin. Kairoissa olen huomannu saavani rauhan. Erityisesti olen pitäny aina ukkosesta, myrskystä ja tuulesta. Enkä ole etes vanha, vasta täyttäny 30 v. Kuitenki olen aina tienny että joku vahvempi voima minua liikuttellee. En ole erityisemmin ollu uskovainen. En usko Jumalaan, vaan olen aina uskonu enempiki johonki luonnon voimaan. En ole koskaan osannu sitä kertoa.

        En tiiä miksi aloin tutkimaan sukujuuriani. Ehkä halusin jonku selityksen sille, miksi olen tuntenu olevani eksyksissä. Ehkä ikä on teheny tehtävänsä. Koskaan meillä kotona ei isä ole puhunu sen kummemmin juuristaan. Luulen, että syy siihen on, että hänen isänsä on kuollut niin nuorena, ettei isäni etes välttämättä muista ommaa issäänsä, en tiiä.

        Vuosi sitte päätin mennä nutukaskurssille, ja minusta tuntu niinku olisin teheny aina nahkatöitä. Joku kumma deja vu. Isompi kipinä synty saaha selevyys juurhini. Arkistolaitoksen digitaaliarkistoa aloin tutkimha ja loppupeleissä ei ole montaa sukupolvea välissä Mustan sukhun. Isoisäni isä on Mustan suora jäläkeläinen. Nyt ymmärrän ittiäni paremmin ja tiiän mistä suuri kaipuu kairoihin johtuu. Olen erittäin ylypiä juuristani!

        Yhdyn edellishen kirijottajhan; Sodankylän Sompion mettäsaamelaisten veri satojen vuosienki jäläkhen virtaa vahavana!!

        mene hyvä ihminen psykiatrille ja hopusti


      • kalamariehpan
        toktorri kirjoitti:

        mene hyvä ihminen psykiatrille ja hopusti

        Mana ruoktu jalla olmmai !!


      • sallalaisethulluja
        toktorri kirjoitti:

        mene hyvä ihminen psykiatrille ja hopusti

        Nää ihmiset on ihan kajahtaneita


      • Kolomannesapolovesa
        sallalaisethulluja kirjoitti:

        Nää ihmiset on ihan kajahtaneita

        Mettänpököjä olemma.....;)


      • poro vaan
        Ehdottomasti kirjoitti:

        Tervetuloa vain joukkoomme. Tämä on muutenkin jo niin uhattua, tämä olemassaolo. Sitten voidaan yhdessä, suuremmalla joukolla tuntea nahoissamme tämä mahtava saamelaisuus tässä maassa. Vaihtelevalla menestyksellä voin sanoa että saamelaisuus on tosi kivaa tai sitten ei yhtään kivaa.

        Tätä minäkin olen ajatellut, että pitäis vain hyväksyä joukkoon kaikki jotka tietää että sielussa asuu alkuperäiskansan tunne ja vanha lappalaisveri virtaa suonissa. Monesti tulee semmoinen olo, että jos haluais alkaa tehdä saamenkäsitöitä tai opetella joikaamista, että heti tulee joku käräjäläinen määittelemään "oikeaa saamelaisuutta".

        Todellinen kunnianpalautus on vilä tehtävä näille, jotka lappalaiseksi itsensä katsovat ja jonkinnäköistä käsittämätöntä häpeää ilmaisevat. Ennen siitä, että oli metsä tai mikä tahansa saamelainen ja myöhemmin siitä että on suomalaistuttu liian nopeasti.

        Kyllä jotain muinaistunnetta pitäis alkaa elvyttää.


      • lsdkj
        tulivat kirjoitti:

        Tsudit, eli pirkkalaiset ja venäläiset tulivat ja tappoivat kokonaisia kyliä 1600-1700 -luvuilla ja näin saamelaisten etninen puhdistus alkoi. Sompion, Sallan ja Kemin saamelaiset lienee invaasion tavoin puhdistettu ja ajettu ylemmäs kohti pohjoisinta Lappia.

        Selvyyden vuoksi, saamelaiset ovat aina kulkeneet porojen perässä asuen monia paikkoja Skandinaviaa vuoden mukaan.

        Esimerkiksi Sara-suvulla on ollut talvipaikka nykyisen Levin tuntumassa ja kesäksi he ovat menneet merenrannalle.

        Eli suomalaisten tiedot saamelaisuudesta ovat heikkoja.

        nyt taitaa olla niin että sinun tiedot on heikkoja!!! taidat olla niitä saamelaisia joiden päähän ei mahdu muuta kuin oma napa ja oma suku. todellakin me olemme vielä olemassa ja hyvinkin tietoisia omasta saamelaisuudesta. eipä ole tsudit tappanut minun esivanhempiani muutenhan en tässä olisi.


      • yksi syrjitty
        lsdkj kirjoitti:

        nyt taitaa olla niin että sinun tiedot on heikkoja!!! taidat olla niitä saamelaisia joiden päähän ei mahdu muuta kuin oma napa ja oma suku. todellakin me olemme vielä olemassa ja hyvinkin tietoisia omasta saamelaisuudesta. eipä ole tsudit tappanut minun esivanhempiani muutenhan en tässä olisi.

        olen aivan samaa mieltä, kyllähän meitä on vielä täällä enemmän kuin luullaankaan ja ihan ilmi elävänä, siis olisi kyllä aihetta antaa äänemme kuuluviin.


      • mariaeleonoora
        toktorri kirjoitti:

        mene hyvä ihminen psykiatrille ja hopusti

        Miksi olet niin ilkeä ? Jokaisella oma identiteetti ?


      • toinenkin syrjitty
        tulivat kirjoitti:

        Tsudit, eli pirkkalaiset ja venäläiset tulivat ja tappoivat kokonaisia kyliä 1600-1700 -luvuilla ja näin saamelaisten etninen puhdistus alkoi. Sompion, Sallan ja Kemin saamelaiset lienee invaasion tavoin puhdistettu ja ajettu ylemmäs kohti pohjoisinta Lappia.

        Selvyyden vuoksi, saamelaiset ovat aina kulkeneet porojen perässä asuen monia paikkoja Skandinaviaa vuoden mukaan.

        Esimerkiksi Sara-suvulla on ollut talvipaikka nykyisen Levin tuntumassa ja kesäksi he ovat menneet merenrannalle.

        Eli suomalaisten tiedot saamelaisuudesta ovat heikkoja.

        Ei kaikki saamelaiset ole kulkeneet porojen perässä laiduntaen! Eli sinun tietosi saamelaisuudesta ovat heikkoja!


      • 112211321

        ne eivät oo ainakaan ne vuotsossa asuvat saamelaisia... ne sompiolaiset!!!


      • Ristiriemani
        Ristiriemani kirjoitti:

        majava=maijg
        raskas=liulus
        lintu=lodde
        kahdeksan=kautsa
        leipä=läip
        laulan=mon laulo
        tikka=käsna
        käki=kiekka
        kuikka=kakti,kagdi
        pöllö=hubbug
        elohopea=ellege hoppud
        maa=ännom
        ilta=ekkedeschpäivi
        puserran=haurodam
        hevonen=hävone
        hylje=hylge
        kuolema,kuolen=jaami
        kuljen=jodam
        syvä=juggai
        itken=ival
        henki=hegg
        vuosi=aistaiki
        aikaisin aamulla=aigild idadal
        vaimo=akke
        kirves=akso
        mies=olma,olmai
        poika=alge
        jyrinä,ukkonen=aijeg
        annan=äddam
        avaan=avida
        myöhään=mangu
        neljä=nielja
        istua=mon nullam
        nimetön sormi=niummuttäm
        taula=niusag
        nuoli=niollu
        sormi=suormu
        suljen=salpadam
        punainen=ruopsada
        musta=tjappis

        Nämät sanat on osittain kirijotettu niinko lausuthan....tiejoksi vain kaikille :)


      • Korvattäys
        podzo kirjoitti:

        Kuolajärven,Savukosken ja Sompion metsäsaamelaiset ovat kautta aikojen suomalaistuneet professoreitten mielestä,mutta onko todellakin näin.Joidenkin tietojen mukaan esim. Kuolajärvi(Salla) oli 1800-luvun lopulla vielä puoliksi saamelainen kunta.Saamelaisuutta tai lappalaisuutta(suom.nimitys) hävetään tänäpäivänäkin ja siitä johtuen metsäsaamelaiset eivät itseään paljon mainosta.Mielestäni metsäsaamelaiset pitäisi hyväksyä muiden saamelaisten kanssa tasavertaisiksi saamelaiskäräjien päätöksellä.Meitä metsäsaamelaisten jälkeläisiä ei ole paljon,kielemme on hävinnyt,vaatemallimme on kadonnut mutta suonissamme virtaa alkuperäiskansan veri.Identiteettimme tarvitsee vahvistamista koska suomalaistaminen on ollut voimakasta pari viimeistä vuosisataa.Hyvä keino vahvistaa identiteettiä on keskustella vanhempien ihmisten kanssa,mitä perimätietoja on tallella ja luoda asiallisia yhteyksia muihin saamenheimoihin.Venäjän puolelta löytyy varmasti rippeitä metsäsaamelaista mm.Juonnin kylästä.Tietysti asiaa on hyvä pitää esillä myös mediassa.

        Suomen maantieteellinen seura 1902-1903 VäinöBorg kirjoittaa Kuolajärvestä eli Sallasta suomalaisena kylänä ja KuolaJärve kirkkoherra J.F.Thauvon kertomuksissaan vuonna 1868.
        Statuksettomien "saamelaisten" tulisi pitäytyä tosiasioihin.
        Lisäätte saamelaisten muutenkin raskasta työtaakkaa, kun koko ajan joudumme valheitanne oikomaan.


      • Viestituntija

        On harhauttavaa kielenkäyttöä, jos suomalaisista vanhemmista ja isovanhemmista syntynyt suomalainen kutsuu itseään metsässamelaisten jälkeläiseksi.
        Metsäsaamelainen kulttuuri ja kieli on historian hämäriin kadonnut. On enemmän kuin epävarmaa nimittää itseään kadonnutta elämää mahdollisesti edustaneiden ihmisten jälkeläiseksi.
        Jos tietää kuka on ja tuntee esivanhempansa, esittää asian toisin, kuten tekevät oikeat saamelaiset.


      • Saameinfo
        jeode kirjoitti:

        Metsäsaamenkieli muistutti inarinsaamea.

        "Kielenelvyttäjät" Sallassa ja Savukoskella puhuvat Lapin kaakkoisalueilta kadonneen kielen ja inarinsaamen olevan lähellä toisiaan. Säilyneiden dokumenttien perusteella kadonnut kieli oli kuitenkin nykyisistä kielistä lähimpänä koltansaamea.
        Inarinsaamen kieliyhteyttä ryhdyttiin korostamaan, koska kolttasaamelaisten keskuudessa ei ollut identiteettiongelmaisia.
        Inarin alueella sen sijaan lantalaisia eli suomalaisia oli järjestäytynyt lapinkyläliikkeeksi tarkoituksena tunkeutuminen saamelaiskäräjille. Eli tavoitteet olivat samat kuin suomalaisilla "metsäsaamelaisiksi" itseään kutsuville " kielenelvyttäjillä", tunkeutuminen saamelaiskäräjille.


      • Aslakkuhmitsa

        Eipä ole kukhan hoksinu tutkija metsäsaamelaisten muuttoa 1800 -luvun lopussa? Esimerkiksi Kuolajärveltä? Sodankylän kunnassa sijaitsevan Kelujärven kylän suvuissa on paljon Kuolajärviläisiä metsäsaamelaissukuja. Itse olen syntynyt 50-luvun alussa ja silloin kylällä oli vielä saamenkieltä taitavia vanhoja ihmisiä, jotka olivat syntyneet Kuolajärvellä ja joillakin oli myös saamenpukuja, jotku tekivät saamenlaisille tyypillisiä käsitöitä esim. nutukkaita...ja harrastivat poronhoitoa joka muuttui hiljalleen sivuelinkeinoksi kun maatalous valtasi tilat...
        Minä en ymmärrä ollenkaan väitettä metsäsaamelaisten tunkeutumisesta Saamelaiskäräjille?
        Mitä te pelkäätte? Methän ollaan lähtökohtaisesti samaa kansaa ja teidän kohtalonne on sama kuin meidänkin kunhan mennään jonkun verran aikaa etiä päin? Se vain on tottuus ja siksi muitten saamelaisten (Inarin. ja kolttasaamelaisten) olisi pitänyt jo aikoja sitte alakaa yhteistyö vanhojen metsäsaamelais sukujen vanhimpien kans, koska heillä oli tiedossa miten elettiin ennen ja mitä oli tulossa, kun metsäsaamelaisuus kamppaili kuolin kouristuksissaan monissa Lapin kylissä.
        Suurinosa meistä "city-saamelaisista" ja metsäsaamelaisista ei todellakaan halua tunkeutua teidän Saamelaiskäräjille. Saatte pittää käräjänne ihan vapaasti, mutta met olemma olemassa vaikka emme enää osaakkaan isiemme kieltä, koska meijän lapsuuvessa soli häpiä puhua saamea ja siksi vanehmmat ja isovanhemmat ei sitä myöskään opettahnet lapsilleen. Ei sole heleppoa kun on vaikiaa!


      • Aslakkuhmitsa
        jaa jaa jaa kirjoitti:

        Minä olen saamelainen ja pikkusiskoni ei. Miten tämä on mahdollista? Vastaus: eri isät.

        Tällä esimerkilläni yritin vain osoittaa sen, että kyllähän se pitää henkilöittäin katsoa eikä suvuttain.

        Sukututkijoitten mukhan sukujuuret kattothan isän suvun mukhan! Olihan tuossa mennä talvena Hesarissa juttu kun samalla kylällä oli kaksi nuorta poromiestä joista kummakki täyttivät kaikinpuolin Saamelaiskäräjien vaatimukset saamelaisuuteen, mutta vain toinen sai saamelaisstatuksen?


      • aslakkuhmitsa
        Viestituntija kirjoitti:

        On harhauttavaa kielenkäyttöä, jos suomalaisista vanhemmista ja isovanhemmista syntynyt suomalainen kutsuu itseään metsässamelaisten jälkeläiseksi.
        Metsäsaamelainen kulttuuri ja kieli on historian hämäriin kadonnut. On enemmän kuin epävarmaa nimittää itseään kadonnutta elämää mahdollisesti edustaneiden ihmisten jälkeläiseksi.
        Jos tietää kuka on ja tuntee esivanhempansa, esittää asian toisin, kuten tekevät oikeat saamelaiset.

        Niinhän met oikiat metsäsaamelaiset teemmeki..ihan sama mitä tet tulokhat Inarissa ja Sevetissä ajatteletta käräjillänne!


      • Anonyymi
        Viestituntija kirjoitti:

        On harhauttavaa kielenkäyttöä, jos suomalaisista vanhemmista ja isovanhemmista syntynyt suomalainen kutsuu itseään metsässamelaisten jälkeläiseksi.
        Metsäsaamelainen kulttuuri ja kieli on historian hämäriin kadonnut. On enemmän kuin epävarmaa nimittää itseään kadonnutta elämää mahdollisesti edustaneiden ihmisten jälkeläiseksi.
        Jos tietää kuka on ja tuntee esivanhempansa, esittää asian toisin, kuten tekevät oikeat saamelaiset.

        Mikä vitun mulkku sä oot ?


      • Anonyymi
        pitäiskö sitten kirjoitti:

        näitten metsäsaamelaisten jälkeläisten järjestäytyä? kieliperuste äänioikeuden takaamiseksi, kuulostaa pikkaisen oudolta. kielenhän voi opiskella kuka vain. todistetut verisiteet tuntuisi oikeammalta perusteelta. katoavan kansan pitäisi yhdistää voimansa.

        Petsamossa meidän suku siirretty Tervolan varejoelle, olemme siis metsäsaamelaisia, elinkeinona poronhoito, kun pappa kuoli kukaan ei jatkanut hänen jälkeensä poronhoitoa, mut jälkeläisiä on siis Rovaniemellä paljonkin.


      • Anonyymi
        jaa jaa jaa kirjoitti:

        Minä olen saamelainen ja pikkusiskoni ei. Miten tämä on mahdollista? Vastaus: eri isät.

        Tällä esimerkilläni yritin vain osoittaa sen, että kyllähän se pitää henkilöittäin katsoa eikä suvuttain.

        Mitesinun äitisi sitten eli onko hän saamelainen?


      • Anonyymi
        kummajainen myös kirjoitti:

        Olen myös saanut vastikään selville omat metsäsaamelaiset juureni, ja tunnistan tunteesi täydellisesti. Olen aina ihmetellyt omaa käsittämättömän läheistä suhdettani luontoon, ja nyt se selittyy. Hyvä tietää etten ole yksin!

        Suhteella luontoon ei oo mitään tekemistä saamelaisuuden kanssa, saamelaisten suhde luontoon ei oo yhtään vahvempi kuin minkään muunkaan kansan koska kaikki me ollaan historiassa eletty luonnon turvin. Sun suhde luontoon todennäköisesti johtuu vaan siitä että oot luontoihminen, olit Saamelainen tai et. Sun suhde luontoon ei selity Saamelaisuudella, sun käsitys Saamelaisuudestä kuulostaa tosi eksotisoivalta.


      • Anonyymi
        Ristiriemani kirjoitti:

        majava=maijg
        raskas=liulus
        lintu=lodde
        kahdeksan=kautsa
        leipä=läip
        laulan=mon laulo
        tikka=käsna
        käki=kiekka
        kuikka=kakti,kagdi
        pöllö=hubbug
        elohopea=ellege hoppud
        maa=ännom
        ilta=ekkedeschpäivi
        puserran=haurodam
        hevonen=hävone
        hylje=hylge
        kuolema,kuolen=jaami
        kuljen=jodam
        syvä=juggai
        itken=ival
        henki=hegg
        vuosi=aistaiki
        aikaisin aamulla=aigild idadal
        vaimo=akke
        kirves=akso
        mies=olma,olmai
        poika=alge
        jyrinä,ukkonen=aijeg
        annan=äddam
        avaan=avida
        myöhään=mangu
        neljä=nielja
        istua=mon nullam
        nimetön sormi=niummuttäm
        taula=niusag
        nuoli=niollu
        sormi=suormu
        suljen=salpadam
        punainen=ruopsada
        musta=tjappis

        Väkisinkin kun väännetään tyhjästä, niin ei onnistu, tuohan vaikuttaa ennemmin virolta.


      • Anonyymi
        kummajainen myös kirjoitti:

        Olen myös saanut vastikään selville omat metsäsaamelaiset juureni, ja tunnistan tunteesi täydellisesti. Olen aina ihmetellyt omaa käsittämättömän läheistä suhdettani luontoon, ja nyt se selittyy. Hyvä tietää etten ole yksin!

        Olen toki itse ollut tietoinen omasta taustasta, mutta juu, mielenkiintoista, että nyt tutustua tähänkin. Kun meitä ei tunnusteta saamelaisiksi, vaikka suvusa heitä löytyy..


    • totuus selvitettävissä...

      "Alkuperäistä väestöä ja kultuuria Suomen Lapissa on tieteellisen tutkimuksenkin mukaan metsäsaamelaiset, joista ruotsinkielinen virkavalta käytti nimeä "Lapparna". Metsäsaamelaisilla oli käytössä järjestäytynyt yhteiskunta malli ja jokaisella lapinkylällä omat rajatut alueensa. Kylät jakoivat alueita jäsenilleen kunkin tarpeen mukaan. Iso perheinen mies nautti laajemmasta metsästys- ja kalastusalueesta kuin perheetön mies. Maita ei siis omistanut yksityinen henkilö vaan lapinkylä, joka jakoi nautintaoikeuksia. Nautintaoikeuksista verotettiin. Verokirjat ovat tarkkoja jo 1600-luvulta lähtien ja niiden mukaan voidaan kyllä selvittää kuka missäkin lapinkylässä asui. Näin saadaan selville ketkä ovat aitoja metsäsaamelaisia. Heiltä Ruotsin valtio aikoinaan maat kaappasi.
      Nykyisen lain määrittelemät saamelaiset ovat karjalaisia (Valkeapää),savolaisia (Hetta ja Näkkäläjärvi, Laiti), norjalaisia (Magga, Sara, Ponku, Länsman), ruotsalaisia (Suikki) tai venäjältä tulleita kolttia. Heidän tarkoituksenaan on nyt kaapata metsäsaamelaisten perintö itselleen. Tuo nykyinen valesaamelaisten joukko on maan- ja vallan himoinen valloittaja kansa, joka ei keinoja kaihda."
      http://radiosuomi.yle.fi/node/293?page=1

      • pelkästään vääristelyä

        Tuo lainaus ei ole kuin nimeksi totta. Lähinnä tuo on asioiden rankkaa vääristelyä. Ensinnäkin metsäsaamelaisten jälkeläiset ovat lähes kaikki suomalaistuneet. Monilla saamelaisilla on metsäsaamelaisia esi-isiä ja se etnisyys on pysynyt sukupolvelta toiselle. Väheksymättä kenenkään juuri se ei kuitenkaan tee metsäsaamelaista kenestäkään, jos ihminen huomaa aikuisiällä, että hänen yksi esi-isänsä 1700-luvulla oli keminsaamelainen.

        Väitteet, että nykysaamelaiset eivät olisi alkuperäisiä ovat jotenkin huvittavia. Nämä nimiesimerkit vasta ovat huvittavia: Valkeapää muka karjalaisia? Sekö teki heistä karjalaisia, että 200 vuotta sitten pappi totesi, että Nuttu-nimi pitää vaihtaa Valkeapääksi. Eteläisen Karjalan Valkeapäillä ei ole mitään yhteyttä saamelaisiin Valkeapäihin. Hettojen, Näkkäläjärvien ja Laitien väittäminen savolaisiksi on osoittaa ilmeistä identiteettikriisiä väittäjältä, koska kyseisillä suvuilla ei ole vanhastaan juuri suomalaista alkuperää. Jos siellä on yksi savolainen esi-isä 1700-luvulla, se ei muuta suvun etnisyyttä. Muiden väittäminen norjalaisiksi on jo vielä oudompaa, koska heillä ei edes ole norjalaista taustaa - ainoastaan suvun joku esi-isä on asunut Norjan puolella rajaa joskus. Nekin jotka rajasulkujen jälkeen muuttivat Suomen puolelle ovat etnisesti ja geneettisesti aivan samaa sakkia kuin Suomen puolen "alkuperäiset" saamelaiset/lappalaiset.


      • Nimetön
        pelkästään vääristelyä kirjoitti:

        Tuo lainaus ei ole kuin nimeksi totta. Lähinnä tuo on asioiden rankkaa vääristelyä. Ensinnäkin metsäsaamelaisten jälkeläiset ovat lähes kaikki suomalaistuneet. Monilla saamelaisilla on metsäsaamelaisia esi-isiä ja se etnisyys on pysynyt sukupolvelta toiselle. Väheksymättä kenenkään juuri se ei kuitenkaan tee metsäsaamelaista kenestäkään, jos ihminen huomaa aikuisiällä, että hänen yksi esi-isänsä 1700-luvulla oli keminsaamelainen.

        Väitteet, että nykysaamelaiset eivät olisi alkuperäisiä ovat jotenkin huvittavia. Nämä nimiesimerkit vasta ovat huvittavia: Valkeapää muka karjalaisia? Sekö teki heistä karjalaisia, että 200 vuotta sitten pappi totesi, että Nuttu-nimi pitää vaihtaa Valkeapääksi. Eteläisen Karjalan Valkeapäillä ei ole mitään yhteyttä saamelaisiin Valkeapäihin. Hettojen, Näkkäläjärvien ja Laitien väittäminen savolaisiksi on osoittaa ilmeistä identiteettikriisiä väittäjältä, koska kyseisillä suvuilla ei ole vanhastaan juuri suomalaista alkuperää. Jos siellä on yksi savolainen esi-isä 1700-luvulla, se ei muuta suvun etnisyyttä. Muiden väittäminen norjalaisiksi on jo vielä oudompaa, koska heillä ei edes ole norjalaista taustaa - ainoastaan suvun joku esi-isä on asunut Norjan puolella rajaa joskus. Nekin jotka rajasulkujen jälkeen muuttivat Suomen puolelle ovat etnisesti ja geneettisesti aivan samaa sakkia kuin Suomen puolen "alkuperäiset" saamelaiset/lappalaiset.

        Sen verran olen lukenut näitä oikeusministeriön tilauksesta tehtyjä maaoikeustutkimuksia, että niistä käy ilmi Valkeapää-nimeä kantavien porosaamelaisten olleen mm. Rounalassa jo ennen 1750-lukua. Sukunimen vaihdos on siis tapahtunut aikaisemmin kuin 200 vuotta sitten. Ilmeisesti jo 1700-luvun alussa. Yksi Karjalan suomalaisista Valkeapäistä muutti Keminmaahan 1814. Jos saamelaiset Valkeapäät olisivat hänen jälkeläisiään ei nimeä Valkeapää saisi esiintyä mm. Rounalan alueella ennen vuotta 1814. Kuitenkin siis Valkeapäät ovat maksaneet veroja ja käräjöineet yli 100 vuotta ennen sitä, aina sukunimen muutoksesta lähtien. Tämä osoittaa väitteen Lapin Valkeapäiden karjalaisuudesta täysin mahdottomaksi.


      • Podzo
        Nimetön kirjoitti:

        Sen verran olen lukenut näitä oikeusministeriön tilauksesta tehtyjä maaoikeustutkimuksia, että niistä käy ilmi Valkeapää-nimeä kantavien porosaamelaisten olleen mm. Rounalassa jo ennen 1750-lukua. Sukunimen vaihdos on siis tapahtunut aikaisemmin kuin 200 vuotta sitten. Ilmeisesti jo 1700-luvun alussa. Yksi Karjalan suomalaisista Valkeapäistä muutti Keminmaahan 1814. Jos saamelaiset Valkeapäät olisivat hänen jälkeläisiään ei nimeä Valkeapää saisi esiintyä mm. Rounalan alueella ennen vuotta 1814. Kuitenkin siis Valkeapäät ovat maksaneet veroja ja käräjöineet yli 100 vuotta ennen sitä, aina sukunimen muutoksesta lähtien. Tämä osoittaa väitteen Lapin Valkeapäiden karjalaisuudesta täysin mahdottomaksi.

        Kuolajärven (nyk.Sallan)metsäsaamelais-sukuja ovat:Hari,Jöns,Kallunki,Kuhmitsa,Miulus,Mujo,Peuna,Saija,Tenno ja Toriu.Tarkkaan en tiedä mitkä sukunimet ovat vielä elosa.Mielestäni tuo "netin aarteita"väittämä ei pidä paikkaansa.


      • Katti

        Väität siis itse, että olet saamelainen, kun sukusi tuli joskus Pohjanmaalta. Sinä haluat vääristellä asioita - väität, että ruotsinkielinen nimitys lapparna olisi koskenut vaan Sallan, Sompion ja Kemin saamelaisia. Väität samalla, että muita kirkon tarkoittamia saamelaisia ei ollut olemassa. Lisäksi väität olevasi nykyään kveeni. Hui.. sulla on identiteettikriisi tai sitten pelkäät, että saamelaiset saavat takaisin menetettyjä oikeuksiaan.


      • unohtui
        pelkästään vääristelyä kirjoitti:

        Tuo lainaus ei ole kuin nimeksi totta. Lähinnä tuo on asioiden rankkaa vääristelyä. Ensinnäkin metsäsaamelaisten jälkeläiset ovat lähes kaikki suomalaistuneet. Monilla saamelaisilla on metsäsaamelaisia esi-isiä ja se etnisyys on pysynyt sukupolvelta toiselle. Väheksymättä kenenkään juuri se ei kuitenkaan tee metsäsaamelaista kenestäkään, jos ihminen huomaa aikuisiällä, että hänen yksi esi-isänsä 1700-luvulla oli keminsaamelainen.

        Väitteet, että nykysaamelaiset eivät olisi alkuperäisiä ovat jotenkin huvittavia. Nämä nimiesimerkit vasta ovat huvittavia: Valkeapää muka karjalaisia? Sekö teki heistä karjalaisia, että 200 vuotta sitten pappi totesi, että Nuttu-nimi pitää vaihtaa Valkeapääksi. Eteläisen Karjalan Valkeapäillä ei ole mitään yhteyttä saamelaisiin Valkeapäihin. Hettojen, Näkkäläjärvien ja Laitien väittäminen savolaisiksi on osoittaa ilmeistä identiteettikriisiä väittäjältä, koska kyseisillä suvuilla ei ole vanhastaan juuri suomalaista alkuperää. Jos siellä on yksi savolainen esi-isä 1700-luvulla, se ei muuta suvun etnisyyttä. Muiden väittäminen norjalaisiksi on jo vielä oudompaa, koska heillä ei edes ole norjalaista taustaa - ainoastaan suvun joku esi-isä on asunut Norjan puolella rajaa joskus. Nekin jotka rajasulkujen jälkeen muuttivat Suomen puolelle ovat etnisesti ja geneettisesti aivan samaa sakkia kuin Suomen puolen "alkuperäiset" saamelaiset/lappalaiset.

        Guttormien suku, joka on laaja ja Teno-laaksossa jääkauden jälkeen asuttanut ja asunut suku. Saamelaisuus on monikirjavaa, joten ei voi lokeroida. Muista myös, että saamelaiset pakotettiin vaihtamaan sukunimiään. Eli Vuolabeista on vähitellen tullut tosiaan jotain muuta.


      • valesaamelainen

        En ole valesaamelainen. Sukuni on aina asunut järven rannalla harjoittaen pienporonhoitoa ja kalastusta ja marjastusta.

        Sinä olet itse vallan- ja maanhimoinen suomalainen, joka pelkäät sisuskalut täristen, että saamelaiset saisivat joskus menettämiään oikeuksia takaisin.

        Sinä et siinä tule mitään menettämään - se tullaan erikseen kirjaamaan sopimuksiin.


      • jälkeläisiä
        pelkästään vääristelyä kirjoitti:

        Tuo lainaus ei ole kuin nimeksi totta. Lähinnä tuo on asioiden rankkaa vääristelyä. Ensinnäkin metsäsaamelaisten jälkeläiset ovat lähes kaikki suomalaistuneet. Monilla saamelaisilla on metsäsaamelaisia esi-isiä ja se etnisyys on pysynyt sukupolvelta toiselle. Väheksymättä kenenkään juuri se ei kuitenkaan tee metsäsaamelaista kenestäkään, jos ihminen huomaa aikuisiällä, että hänen yksi esi-isänsä 1700-luvulla oli keminsaamelainen.

        Väitteet, että nykysaamelaiset eivät olisi alkuperäisiä ovat jotenkin huvittavia. Nämä nimiesimerkit vasta ovat huvittavia: Valkeapää muka karjalaisia? Sekö teki heistä karjalaisia, että 200 vuotta sitten pappi totesi, että Nuttu-nimi pitää vaihtaa Valkeapääksi. Eteläisen Karjalan Valkeapäillä ei ole mitään yhteyttä saamelaisiin Valkeapäihin. Hettojen, Näkkäläjärvien ja Laitien väittäminen savolaisiksi on osoittaa ilmeistä identiteettikriisiä väittäjältä, koska kyseisillä suvuilla ei ole vanhastaan juuri suomalaista alkuperää. Jos siellä on yksi savolainen esi-isä 1700-luvulla, se ei muuta suvun etnisyyttä. Muiden väittäminen norjalaisiksi on jo vielä oudompaa, koska heillä ei edes ole norjalaista taustaa - ainoastaan suvun joku esi-isä on asunut Norjan puolella rajaa joskus. Nekin jotka rajasulkujen jälkeen muuttivat Suomen puolelle ovat etnisesti ja geneettisesti aivan samaa sakkia kuin Suomen puolen "alkuperäiset" saamelaiset/lappalaiset.

        On totta, että monet pelkäävät saamelaisten oikeuksien vahvistamista ja ihan turhaan. Metsäsaamelaiskeskustelu / saamelaiskeskustelu ei ole kuitenkaan täysin tuulesta temmattu. Saamelaisuuden kielellinen määritelmä luo ongelmallisia rajanvetoja. Esimerkiksi omissa sukujuurissani on sekä metsäsaamelaisia (1700-luvulta) että porosaamelaisia (1860-luvulta). Isoäitini olisi Norjassa määritelty saamelaiseksi. En ole vaatimassa automaattista äänioikeutta saamelaiskäräjillä. Ongelma on kuitenkin siinä, jos saamelaisuus nähdään ainoaksi kriteeriksi harjoittaa esimerkiksi poronhoitoa. Omassa suvussani poronhoito on katkeamatta säilynyt "saamelainen perintö" reilun sadan vuoden takaa ja merkittävin omaa ja sukuni identiteettiä määrittänyt tekijä. Toinen on vaatetus: saamenpukua kovasti muistuttava puku on ollut käytössä suvussani. Ja nyt se joidenkin vaatimuksien mukaan on kiellettyä, koska minua ei ole määritelty saamelaiseksi..


      • Vuolab
        unohtui kirjoitti:

        Guttormien suku, joka on laaja ja Teno-laaksossa jääkauden jälkeen asuttanut ja asunut suku. Saamelaisuus on monikirjavaa, joten ei voi lokeroida. Muista myös, että saamelaiset pakotettiin vaihtamaan sukunimiään. Eli Vuolabeista on vähitellen tullut tosiaan jotain muuta.

        Vuolab on Päiviön poika


      • Pöykäri
        jälkeläisiä kirjoitti:

        On totta, että monet pelkäävät saamelaisten oikeuksien vahvistamista ja ihan turhaan. Metsäsaamelaiskeskustelu / saamelaiskeskustelu ei ole kuitenkaan täysin tuulesta temmattu. Saamelaisuuden kielellinen määritelmä luo ongelmallisia rajanvetoja. Esimerkiksi omissa sukujuurissani on sekä metsäsaamelaisia (1700-luvulta) että porosaamelaisia (1860-luvulta). Isoäitini olisi Norjassa määritelty saamelaiseksi. En ole vaatimassa automaattista äänioikeutta saamelaiskäräjillä. Ongelma on kuitenkin siinä, jos saamelaisuus nähdään ainoaksi kriteeriksi harjoittaa esimerkiksi poronhoitoa. Omassa suvussani poronhoito on katkeamatta säilynyt "saamelainen perintö" reilun sadan vuoden takaa ja merkittävin omaa ja sukuni identiteettiä määrittänyt tekijä. Toinen on vaatetus: saamenpukua kovasti muistuttava puku on ollut käytössä suvussani. Ja nyt se joidenkin vaatimuksien mukaan on kiellettyä, koska minua ei ole määritelty saamelaiseksi..

        Olen ihan itte uskaltannu ajatella näin: meijän suvussa on poronhoito ollu elinkeinona satoja vuosia. Suvusta löytyy Saijetsia, Tennoja, Korioita ja Jönsiä. Mun ukkini ja hänen esi-isänsä ovat käyttäneet umpitakkia jo iäisyyksiä ennen kuin mitään Saamelaiskäräjiä on ollu olemassakaan. Ei minulla ole mitään halua saada äänioikeutta Saamelaiskäräjille, mutta ei kyllä kukaan tule mulle sanomaan ettei mulla olisi oikeutta käyttää oman sukuni pukua.


      • Anonyymi
        Podzo kirjoitti:

        Kuolajärven (nyk.Sallan)metsäsaamelais-sukuja ovat:Hari,Jöns,Kallunki,Kuhmitsa,Miulus,Mujo,Peuna,Saija,Tenno ja Toriu.Tarkkaan en tiedä mitkä sukunimet ovat vielä elosa.Mielestäni tuo "netin aarteita"väittämä ei pidä paikkaansa.

        Sova


    • tietämätön etelän mies

      Kiitos infosta.

    • W.a.g.n.e.r

      - Aion ryhtyä saamelaiseksi.
      - Et ole käynyt Lohjaa pohjoisempana!
      - Isoisoisäni oli poro.
      - Puppua!
      - Et voi estää minua. Ostin jo hatunkin.
      Viivi & Wagner

    • Podzo

      Etelä-Pohjanmaalla,Evijärven kunnassa on sellasta perimätietoa,että 1800-luvulla sielä asui "lappalainen" nimeltä Niclas Huipa tai Huika.Myös muualla järviseudulla eli vielä 1700-luvun lopulla ihmisiä jotka kertoivat isovanhempiensa asuneen"maakammissa" ja puhuneen lapin kieltä.Osa Lappajärven asukkaista polveutuu myös saamelaisista.

      • Nimetön

        Eihän pohjanmaalla ole edes metsiä!


    • toivon mielipiteitä

      Kannattaisiko järjestäytyä ?

      • Ristiriemani

        niin...meitä on suomessa todennäköisesti kymmeniä metsäsaamelaisia ja heidän suomalaistuneita jälkeläisiä.Saamelaisen identiteetin omaaviakin löytyy mutta pukuhan on kadonnut,kieli on kadonnut...saamenkielen voi tietysti opiskella ja puvun mallia voisi etsiä Juonnista rajan takaa.Jospa KariK Sallasta laittaisi asioihin vauhtia,hänhän on perehtynyt kuolajärven saamelaissukuihin.Asiallisia yhteyksiä voisi luoda esim.kolttasaamelaisiin ja inarinsaamelaisiin.Samoja saamelaisia met olemma,osa suomalaistuneita enemmän tai vähemmän.Olen myös sitä mieltä että kaikki saamelaiset pitäisi nyt yhdistyä ja lopettaa torailu,yhteen hiilhen puhaltaminen on meidän etu !!Savukoskella Meri-Matilla olisi varmasti paljon annettavaa metsäsaamelaiskulttuurin elvyttämiseksi.Tiedoksi kaikille että itse polveudun Kuolajärven Kallunkien metsäsaamelaissuvusta ja minussa elää sekä saamelaisuus että suomalaisuus vahvana.


      • tämä..
        Ristiriemani kirjoitti:

        niin...meitä on suomessa todennäköisesti kymmeniä metsäsaamelaisia ja heidän suomalaistuneita jälkeläisiä.Saamelaisen identiteetin omaaviakin löytyy mutta pukuhan on kadonnut,kieli on kadonnut...saamenkielen voi tietysti opiskella ja puvun mallia voisi etsiä Juonnista rajan takaa.Jospa KariK Sallasta laittaisi asioihin vauhtia,hänhän on perehtynyt kuolajärven saamelaissukuihin.Asiallisia yhteyksiä voisi luoda esim.kolttasaamelaisiin ja inarinsaamelaisiin.Samoja saamelaisia met olemma,osa suomalaistuneita enemmän tai vähemmän.Olen myös sitä mieltä että kaikki saamelaiset pitäisi nyt yhdistyä ja lopettaa torailu,yhteen hiilhen puhaltaminen on meidän etu !!Savukoskella Meri-Matilla olisi varmasti paljon annettavaa metsäsaamelaiskulttuurin elvyttämiseksi.Tiedoksi kaikille että itse polveudun Kuolajärven Kallunkien metsäsaamelaissuvusta ja minussa elää sekä saamelaisuus että suomalaisuus vahvana.

        Meri-Matti?


      • tennoja
        tämä.. kirjoitti:

        Meri-Matti?

        Tennoja kuolajärveltä ollaan. Tytöt taitaa olla 14. sukupolvi.


      • minen ole mikhän
        tämä.. kirjoitti:

        Meri-Matti?

        Son yksi etelästä tulhen rajajätkän poika.


      • Anonyymi
        tämä.. kirjoitti:

        Meri-Matti?

        Kirjoitit: Olen myös sitä mieltä että kaikki saamelaiset pitäisi nyt yhdistyä ja lopettaa torailu,yhteen hiilhen puhaltaminen on meidän etu.

        Olen samaa mieltä.kirjoituksesta! Miksi saamelaiset,lappalaiset syrjii toisiaan? Tappelee keskenään?? Lukiessani näitä keskusteluita ja seuratessani lapissa ihmisten käytöstä,olen ihmeissäni? Eikö hävetä? Eikö missään enää ole paikkaa jossa kaikki eivät syrjisi toisiaan,milloin mistäkin syystä?? Eikö olisi lappalaisten,saamelaisten etu ja vahvuus elää yhdessä,sovussa,syrjimättä toisiaan? Kuoleva vähemistö ja alkuperäiskansa,onko aikaa hukattavaksi


    • sf
      • Ristiriemani

        On metsäsaamelaisia esi-vanhempia.Kuusamosta muutti metsäsaamelaisia finnmarkkiin norjan puolelle 1600-1700 luvuilla.Venäjänpuolle lähti kuolajärven saamelaisia 1800-luvun nälkä vuosina. Myös enontekiölle muutti metsäsaamelaisia 1600 -luvulla kuusamosta. Sodankylän kelontekemä järveltä muutti Pulli nimisiä metsäsaamelaisia kuolajärvelle(nyk.Salla) 1700-luvulla. Metsäsaamelaisista tuli porosaamelaisia ja päinvastoin riippuen elämäntilanteesta ja elinolosuhteista. Pohjanmaalla 1600-1800 luvuilla eläneistä saamelaisista osa oli porosaamelaisia jotka silloinen kuningas oli määrännyt poronhoitotehtäviin. Ilmajoella,lapualla,lappajärvellä ja evijärvellä asusti saamelaisia 1600-1800 luvuilla,osa heistä metsäsaamelaisia ja osa porosaamelaisa pohjoisesta. Perimätiedon mukaan evijärvellä etelä-pohjanmaalla asusti Niclas Huipa niminen saamelainen 1800 -luvulla,evijärvessä on tänäpäivänäkin niemi joka on huipanniemi nimeltään.


      • Rannualla
        Ristiriemani kirjoitti:

        On metsäsaamelaisia esi-vanhempia.Kuusamosta muutti metsäsaamelaisia finnmarkkiin norjan puolelle 1600-1700 luvuilla.Venäjänpuolle lähti kuolajärven saamelaisia 1800-luvun nälkä vuosina. Myös enontekiölle muutti metsäsaamelaisia 1600 -luvulla kuusamosta. Sodankylän kelontekemä järveltä muutti Pulli nimisiä metsäsaamelaisia kuolajärvelle(nyk.Salla) 1700-luvulla. Metsäsaamelaisista tuli porosaamelaisia ja päinvastoin riippuen elämäntilanteesta ja elinolosuhteista. Pohjanmaalla 1600-1800 luvuilla eläneistä saamelaisista osa oli porosaamelaisia jotka silloinen kuningas oli määrännyt poronhoitotehtäviin. Ilmajoella,lapualla,lappajärvellä ja evijärvellä asusti saamelaisia 1600-1800 luvuilla,osa heistä metsäsaamelaisia ja osa porosaamelaisa pohjoisesta. Perimätiedon mukaan evijärvellä etelä-pohjanmaalla asusti Niclas Huipa niminen saamelainen 1800 -luvulla,evijärvessä on tänäpäivänäkin niemi joka on huipanniemi nimeltään.

        Meitäkin monta Metsälappalaista , mustaa , pikkuista , vääräsääristä ja pahankurista akkaa !


      • Oula-aslak
        Ristiriemani kirjoitti:

        On metsäsaamelaisia esi-vanhempia.Kuusamosta muutti metsäsaamelaisia finnmarkkiin norjan puolelle 1600-1700 luvuilla.Venäjänpuolle lähti kuolajärven saamelaisia 1800-luvun nälkä vuosina. Myös enontekiölle muutti metsäsaamelaisia 1600 -luvulla kuusamosta. Sodankylän kelontekemä järveltä muutti Pulli nimisiä metsäsaamelaisia kuolajärvelle(nyk.Salla) 1700-luvulla. Metsäsaamelaisista tuli porosaamelaisia ja päinvastoin riippuen elämäntilanteesta ja elinolosuhteista. Pohjanmaalla 1600-1800 luvuilla eläneistä saamelaisista osa oli porosaamelaisia jotka silloinen kuningas oli määrännyt poronhoitotehtäviin. Ilmajoella,lapualla,lappajärvellä ja evijärvellä asusti saamelaisia 1600-1800 luvuilla,osa heistä metsäsaamelaisia ja osa porosaamelaisa pohjoisesta. Perimätiedon mukaan evijärvellä etelä-pohjanmaalla asusti Niclas Huipa niminen saamelainen 1800 -luvulla,evijärvessä on tänäpäivänäkin niemi joka on huipanniemi nimeltään.

        1800-luvulla metsäsaamelais perheitä muutti Sodankylä Kelujärvelle poroineen päivineen...met olemma olemassa vaikka saamelaiskäräjä ja katheelliset tulokassaamelaiset muuta väittää...


      • Vuorijärvenkallio
        Ristiriemani kirjoitti:

        On metsäsaamelaisia esi-vanhempia.Kuusamosta muutti metsäsaamelaisia finnmarkkiin norjan puolelle 1600-1700 luvuilla.Venäjänpuolle lähti kuolajärven saamelaisia 1800-luvun nälkä vuosina. Myös enontekiölle muutti metsäsaamelaisia 1600 -luvulla kuusamosta. Sodankylän kelontekemä järveltä muutti Pulli nimisiä metsäsaamelaisia kuolajärvelle(nyk.Salla) 1700-luvulla. Metsäsaamelaisista tuli porosaamelaisia ja päinvastoin riippuen elämäntilanteesta ja elinolosuhteista. Pohjanmaalla 1600-1800 luvuilla eläneistä saamelaisista osa oli porosaamelaisia jotka silloinen kuningas oli määrännyt poronhoitotehtäviin. Ilmajoella,lapualla,lappajärvellä ja evijärvellä asusti saamelaisia 1600-1800 luvuilla,osa heistä metsäsaamelaisia ja osa porosaamelaisa pohjoisesta. Perimätiedon mukaan evijärvellä etelä-pohjanmaalla asusti Niclas Huipa niminen saamelainen 1800 -luvulla,evijärvessä on tänäpäivänäkin niemi joka on huipanniemi nimeltään.

        Etelä-Pohjanmaa Kauhava Vuorijärvenkallio.Museoviraston tutkijan mukaan kohteessa on metsäsaamelaisten käyttämä pyyntikuoppa.Sorkkaeläinten metsästystä.Kohde on inventoitu ja näkyy museoviraston sivulla kuvineen.


    • Miuluksensukua

      Olisi todella mielenkiintoista laskea kuinka monta mustaa, pikkuista, vääräsääristä ja pitkäselkäistä meitä on vielä jäljellä ja joita ei hyväksytä saamelaisiin vain kielipersusteen vuoksi. Olen valmis aloittamaan laskelmat ja taistelemaan oikeuksiemme puolesta. Jos halukkaita löytyy niin ottakaa yhteyttä.

      • T

        Toinen kuolajärven suku sanoo hep.


      • miuluksensukua
        T kirjoitti:

        Toinen kuolajärven suku sanoo hep.

        no ottakaapa yhteyttä osoitteeseen [email protected]


    • miuluksensukua

      Jos toinen Kuolajärven suku sanoo HEP, niin ehkäpä sieltä löytyy vielä muutama muukin Kuolajärven suku joka sanoo HEP ja paljon, paljon muita meitä metsälappalaisia(-saamelaisia). Kaikki, jotka kuuluvat joukkoomme, niin voivat kirjoittaa osoitteeseen: [email protected]

    • Minttu850

      Täällä sanoo kans yks metsäsaamelaisten jälkeläinen että HEP! Olisi hienoa, jos saatais kieli taas elpymään ja puku tuunattua.. Vahvat juurethan meillä jo on.. Minä sen ainaki tunnustan :) Siitä on isovanhemmat ja äiti pitäny huolen, etten juuriani unohda ja että tiedän mistä olen lähtösin..

      • miuluksensukua

      • haarakorva

        Pukuja tuunaillaan hiki hatussa koko ajan. Kansalaisopiston Kuolajärven pukukurssi: 11 osallistujaa. Naisten ja lasten pukuja pääasiassa. Itse teen miehen pukua ( Jusssin-Alpin puku mallinani. Sain lainaan sukulaiseltaan). Luultavasti Sallan kunnan sivuilla seuraavassa Kotosalla-julkaisussa juttu pukukurssista.


      • Ulkuniemi
        haarakorva kirjoitti:

        Pukuja tuunaillaan hiki hatussa koko ajan. Kansalaisopiston Kuolajärven pukukurssi: 11 osallistujaa. Naisten ja lasten pukuja pääasiassa. Itse teen miehen pukua ( Jusssin-Alpin puku mallinani. Sain lainaan sukulaiseltaan). Luultavasti Sallan kunnan sivuilla seuraavassa Kotosalla-julkaisussa juttu pukukurssista.

        Löysin hiljattain kuva isästäni savotalla joskus ennen sotia ja uskokaa huvikseen hänellä oli päällä mitä ilmeisemmin Kuolajärven metsäsaamelaisten takki ja paulakengät jalassa.


    • Kalamaolmmai

      Ei kieltä pysty ennää elevyttämmään ko sanoja on jälelä vain toistasattaa. Pukua ei ole ollu, muutako sisnasta tehty lapintakki. Mutta voimmehan opetella pohjois,inarin tai koltansaamenkielen. Keminsaame sammui 1800 luvulla ja sompion/kuolajärven murthet 1900 luvulla.

    • ....

      itse asiassa löytyy itä-lapin naisten puku jota on ainakin sompiossa ja kuolajäreven alueella käytetty ja josta menen joku päivä ottamaan ylös mitat ja kaavat ja muutamat kuvat ja ilmotellaampa sitten lissää

      • kiinnosunut

        mistähän saa tämän itä-lapin naisen puvun kuvan, että näkis miltä se näyttää.


      • Puvusta kiinnostunut
        kiinnosunut kirjoitti:

        mistähän saa tämän itä-lapin naisen puvun kuvan, että näkis miltä se näyttää.

        Täälläkin olisi yksi itä-lapin naisen puvusta kiinnostunut. Eikös kansanedustaja eeva-maria maijalalla ollut linnan juhlissa päällään nimenomaan metsäsaamelaisten puku?


      • haarakorva
        kiinnosunut kirjoitti:

        mistähän saa tämän itä-lapin naisen puvun kuvan, että näkis miltä se näyttää.

        laitappa googletaten Kuolajärven puku. Löytyy kuva. Sallassa menossa parhaillaan Kuolajärven pukukurssi, jossa malli ja 11 tekijää.


    • Joigaaja

      Kallunki ei ole Kuolajärven eli Sallan metsäsaamelaissukuja. Viime vuonna Sallan Kallunki jälkeläistä otetut DNA näytteet osoittavat että suku on lähtösin todennäköisesti pohjanmaalta ja siellä on edelleenkin vahva keskittymä tämän suvun geeniä kantavia. Länsi-Suomessa ja Ruotsissa on myös samaa sukua. Kallngin esi-isä lienee tullut aikanaan vesireittiä Pudasjärven ja Kuuusamon kautta Sallaan, johon kotansa / savupirttinsä rakensi. Rippi- ym asiakirjat ovat niin puuttelisia 15500 luvun alusta 1700 luvulle, ettei niiden perusteella voida tarkkaan osoittaa ketkä kuuluivat lappalaisiin ja uudisasukkaisiin Sallassa. "Ilmassa" on paljon olettamuksia, kuten se, että Kuhmitsa suku tuli jostakin Venäjältä

      • Riitta K

        Hei! Kallunkeja on kaksi haaraa. Toinen, vanhempi haara on tullut pohjois-siperiasta( voin todistaa sen ruokavalioni perusteella) ja toinen haara on tullut jostakin pohjanmaalta ja ovat alunperin Pitkäsiä. Nämä eri haarat yhdistyvät muutamassa kohdassa toisiinsa.


      • PitkäKieli
        Riitta K kirjoitti:

        Hei! Kallunkeja on kaksi haaraa. Toinen, vanhempi haara on tullut pohjois-siperiasta( voin todistaa sen ruokavalioni perusteella) ja toinen haara on tullut jostakin pohjanmaalta ja ovat alunperin Pitkäsiä. Nämä eri haarat yhdistyvät muutamassa kohdassa toisiinsa.

        Pitkäset Kuusamosta polveutuu Pitkä-nimisestä metsäsaamelais-suvusta.


      • Anonyymi
        Riitta K kirjoitti:

        Hei! Kallunkeja on kaksi haaraa. Toinen, vanhempi haara on tullut pohjois-siperiasta( voin todistaa sen ruokavalioni perusteella) ja toinen haara on tullut jostakin pohjanmaalta ja ovat alunperin Pitkäsiä. Nämä eri haarat yhdistyvät muutamassa kohdassa toisiinsa.

        Vai että ruokavalion perusteella Kallunligin suku on saamelainen :D Kiitos hyvistä nauruista!


    • Kuokte lea loddi

      Niin non monet tutkijatki tulhet mistä lie ja millon....ja ovat niin tietävinään lapin asijoista ;)

      • Kakti lea loddi

        Kakti lea loddi piti nimimerkin olla ;)


    • tpl67

      Tämä on ajankohtainen asia Tanja Joonan väitöskirjan perusteella. Suomessa pitäisi olla tunnustettu koko vanha Saamelaisalue Peltojärveltä Kuolajärvelle.

      • miuluksensukua

        Olen aivan samaa mieltä Tanja Joonan kanssa Suomen saamelaisalueesta. En ymmärrä, miksi yhtäkkiä Suomessa poistettiin noin vain osa saamelaisalueesta, vaikka alueella asuu vielä tänäkin päivänä paljon metsäsaamelaisten jälkeläisiä jotka on pakotettu suomalaisiksi. Nämä metsäsaamelaisten jälkeläiset vielä tänäkin päivänä kärsivät siitä, sillä he eivät tunnu olevan suomalaisia ja heitä ei hyväksytä oikein mihinkään ryhmään.


    • sk salapertsa

      skäräjät on eliitin salaliitto eli sk

    • Ihmettelenpä vain.

      Saamelaiskäräjät on perustettu 1990-luvulla, se on siis alle parikymmentä vuotta vanha instituutio. Miksi kaikki metsälappalaiset ja statuksettomat lappalaiset eivät tulleet silloin esiin ja aloittaneet kamppailuaan silloin? Saamelaisuus ei ollut hirveässä muodissa, minäkin muistan kuinka sain kuulla pilkkaa, koska olen saamelainen. Ehkä puheet ILO169-sopimuksen ratifioinnista on saanut myös metsälappalaisten identiteetin heräämään.

      En kyseenalaista metsälappalaisten olemassaoloa, silloin pitkän ajan takana. Mutta onko sekään oikein, että heidän jälkeläiset (ja sen lisäksi joukko suomalaisia, jotka ovat ns. löytäneet verokirjoistaan kummin kaiman serkun, joka oli saamelainen) ovat nyt pyrkimässä "virallistetuiksi" saamelaisiksi. Metsälappalaisilta on kadonnut kieli, puku, suuri osa kulttuuria - mielestäni ei ole oikein, että he nyt varastaisivat menetetyn tilalle kulttuurin toiselta saamelaisryhmältä.

      On hyvä kyseenalaistaa menneet, mutta joskus pitäisi vain päästää irti. Eikä mikään estä henk.koht. identiteetin rakentumista tietäen suonissaan virtaavan metsäsaamelaista verta.

      • smurffi

        Olen samaa mieltä. Ylä-Lapissa monta vuosikymmentä asuneena suomalaisena toivon, että kunnioitettaisiin todellista vielä elävää saamelaiskulttuuria ja saamelaisia pienenä vähemmistöryhmänä. Väkisin tunkeutuminen saamelaiskäräjien vaalilistalle polveutumisen mukaan on röyhkeää ja naurettavaa. Savukoskelaiset ja sallalaiset saavat elvyttää perinnekulttuuriaan aivan rauhassa omissa oloissaan. Ei se ketään häiritse. Nykyisen saamelaiskulttuurin kanssa heillä ei ole mitään tekemistä.


      • Anonyymi

        Vittu mitä paskaa


      • Anonyymi
        smurffi kirjoitti:

        Olen samaa mieltä. Ylä-Lapissa monta vuosikymmentä asuneena suomalaisena toivon, että kunnioitettaisiin todellista vielä elävää saamelaiskulttuuria ja saamelaisia pienenä vähemmistöryhmänä. Väkisin tunkeutuminen saamelaiskäräjien vaalilistalle polveutumisen mukaan on röyhkeää ja naurettavaa. Savukoskelaiset ja sallalaiset saavat elvyttää perinnekulttuuriaan aivan rauhassa omissa oloissaan. Ei se ketään häiritse. Nykyisen saamelaiskulttuurin kanssa heillä ei ole mitään tekemistä.

        No voi vittu sentään.Vedä vittu päähäs


    • Justjoopajoo

      Olisikos niin, että aika, tutkimus ja välineet ovat menneet eteenpäin ? vaikka kieli, puku ja osa kulttuuria onkin kadonnut (valtion kirkon ja uudisasukkaiden) avuliaalla myötävaikutuksella ei kukaan ole varastastamassa, eikä keltään. Se vaan nyt sattuu olemaan niin. että metsälapissa asui ennen kansa, jolla oma oli kieli ja kulttuuri ja ne olivat meijän esi-isät. He olivat niitä alkuperäisasukkaita. Emmäkä me heitä unohda.

      • asian puolesta

        olen ihan samaa mieltä, ei me unoheta meijän esi-isiä koskaan, se veri virtaa suonissamme vielä niin voimakkaana. Kyllä meillä on oikeus myöskin tuuva oma kulttuurimme ja kielikin esille, ei niitä keneltäkään olla varastamassa ihan ovat omasta takaa ja pukukin löytyy, jota aiomme ruveta pitämään.


    • MettäPörrönMokura

      Kyllä met mettäsaamelaisten jäläkeläiset täytyy hyväksyä se tosiasia että on tunturisaamelaisia,inarinsaamelaisia ja kolttasaamelaisia. Ja nämät kaikki saamelaisryhmät ovat mettäsaamelaisten sukulaisia. Tämän ko ihimiset ymmärtävät niin asiat ovat jo paremmala tolala.Vallanpitäjät taputtelevat käsiä yhthen nyt ko "Lappalaiset " riitelevät ittensä hengiltä ! Ei veikkonen lähetä siihen hullutukseen matkhan, rakennetaan uuvesthaan sithet saamelaisuutheen.

      • yksi syrjitty

        Olen aivan samaa mieltä, enkä ymmärrä miksi ns. oikeat saamelaiset eivät halua hyväksyä meijän olemassa oloa. Mehän kuulumma kaikki samaan ryhmään, vaan yrittävät kinaa haastaa meijän kanssa, mutta emmäpä anna enää periksi.


      • Varsinkin

        Oikeita saamelaisia ovat ainakin ne, jotka ovat päässeet saamelaiskäräjien vaaliluetteloon huutamatta suomalaisia apuun.


      • Anonyymi
        Varsinkin kirjoitti:

        Oikeita saamelaisia ovat ainakin ne, jotka ovat päässeet saamelaiskäräjien vaaliluetteloon huutamatta suomalaisia apuun.

        😂😂😂 no älä nyt housuihis kuse


    • Kota-mikko

      Mikäli olen asian oikein ymmärtänyt, elokuva ohjaaja kari väänänen valmistelee metsälappalaisista kertovan elokuvan tekemistä. Ilmeisesti ajalta, jolloin Tuderus välitti keppinsä avulla jumalan sanaa pakanoille. Varmaankin tuleva elokuva tulee tekemään oikeutta vanhalle kansalle.

      • miuluksensukua

        Tuohan olisi todella hienoa. Olen ajatellut sitä jo pitemmän aikaa, että eikö ole ketään elokuvan tekijää, joka olisi kiinnostunut tekemään elokuvaa noista vaikeista metsäsaamelaisten ajoista. On peräti joulahtanut mielessänikin, että ottaisinko yhteyttä Kari Väänäseen ja ehottaisin hänelle olisiko hän kiinnostunut tällaisesta ideasta.


    • Mettälappalainen

      Miuluksensukua!
      Erittäin mielenkiintoista tekstiä tällä sivutolla saamelaisuudesta ja lappalaisuudesta! Kannattaa lukea!
      http://nra.fi/arkisto/lappi-special.html
      Kirjoittajana Jouni Kitti. Ehkäpä hänen kauttaan myös voisimme metsäsaamelaisina, lappalaisina, saaha ääntämme kuuluviin!

      • am-vm-59

        Minäkin luin Kitin kirjoituksen ja olen samaa mieltä siitä,että vallanhimoisella -Stefan Wallinin lakeijalla- K. Näkkäläjärvellä on noussut kusi nuppiin.
        Se pitäisi laittaa vaihtoon,ennenkuin lisävahinkoja sattuu.
        Mutta miten? Vaaleilla valitut sk-edustajat vain myötäilevät tietämättömyyttään tai sitten mahd.etujen toivossa.

        Tätä mieltä minä -tunturisaamelainen- Kuhmitsan jälkeläinen olen tästä asiasta


      • KittilänKittikö
        am-vm-59 kirjoitti:

        Minäkin luin Kitin kirjoituksen ja olen samaa mieltä siitä,että vallanhimoisella -Stefan Wallinin lakeijalla- K. Näkkäläjärvellä on noussut kusi nuppiin.
        Se pitäisi laittaa vaihtoon,ennenkuin lisävahinkoja sattuu.
        Mutta miten? Vaaleilla valitut sk-edustajat vain myötäilevät tietämättömyyttään tai sitten mahd.etujen toivossa.

        Tätä mieltä minä -tunturisaamelainen- Kuhmitsan jälkeläinen olen tästä asiasta

        Kyllä tuo Kitti on mettähallituksen elikä suomalaisten myyrä !!! Ei kannattais ottaa tojesta sen höpinöitä :D


      • KittilänKittikö
        KittilänKittikö kirjoitti:

        Kyllä tuo Kitti on mettähallituksen elikä suomalaisten myyrä !!! Ei kannattais ottaa tojesta sen höpinöitä :D

        Tarkemmin ko muistelen niin tais olla maa-ja mettätalousministeriön myyrä elikkä lantalaisten renkipoka !


      • Ihan Inarilainen
        KittilänKittikö kirjoitti:

        Kyllä tuo Kitti on mettähallituksen elikä suomalaisten myyrä !!! Ei kannattais ottaa tojesta sen höpinöitä :D

        Jouni Kitti on lapsuutensa Inarissa saamelaisten yhteisössä viettänyt, opiskelemaan lähtenyt saamelaisnuori, joka menestyi urallaan. Kuten hänen esiintymisestäänsäkin näkee hän on sivistynyt ja lukenut ihminen, jota kannattaa kuunnella.


      • Vanhamuisti

        Kitti käyttää sanoja, joita oppineetkin käyttävät, mutta ilman asiasisältöä. Hän käänsi kelkkansa, kun hän hävisi saamelaiskäräjien puheenjohtajakilvan parikymmentä vuotta sitten. Rupesi haalimaan vihamiehiä saamelaiskäräjille valittuja kohtaan.


    • Kota-Mikko

      Ja ko mie oikein tarkasti muistelen, niin meijän esi-isät asuttivat lappia ennemmin, ko joittenki muitten esi-isät : )

    • aussi-tyttö

      Minullakin on australialaisia sukujuuria 1400 luvulta.. Pitäisikö minun vaatia kaksoiskansalaisuutta? Vaikka sitä australialaisesta suvusta tai mistään muustakaan en mitään tiedä.. Mutta siis OLEN SUOMALAIS-AUSTRALIALAINEN! wuhuu!

      • metsäsaamelainen

        taitaa kansalaisuus olla eriasia kuin etnisyys. tollero.


    • miuluksensukua

      Tämä on kyllä aika vakava asia kun sekoitetaan kansalaisuus ja etnisyys. Niillähän ei ole mitään tekemistä keskenään. Esim. Ranskassa, jossa asuu kaikkialta maailmasta tulleita ihmisiä, siis. eri heimoista (siis etnisyys), niin vaikka heillä on ranskankansalaisuus ja ovat asuneet jo useamman sukupolven maassa, niin kyllä he tuntevat itsensä vielä kuuluvansa omaan heimoonsa tai etniinsä. Ja vielä kaiken lisäksi nämä heimot hyväksyvät heidät ryhmäänsä ilomielin ja ovat ylpeitä, että heidän heimoansa edustetaan myös ulkomailla. Ei he monestikaan enää puhu oman heimonsa kieltä tai harjoita ammattia, jota esi vanhemmat harjoittivat omassa maassaan. Valitettavasti tämänpäivän yhteiskunta vaatii jokaista ihmisparkaa modernisoitumaan halusivat tai eivät ja että pysyisivät hengissä jotenkuten.
      Minkätakia tänäpäivänä ei sallita, että esim. metsäsaamelaiset, jotka ovat joutuneet mukautumaan nykyajan elämäntapaan, että pysyisivät hengissä eivät enää olisikaan saamelaisia. Nythän on heimosta eikä ammatista kysymys.

      • Vanhasaamemeni

        Sallassa, Kittilässä, Sompiossa, Kolarissa ym saamelaisaluetta ympäröivllä alueilla ei koskaan ole kehittynyt saamelaisuuden muotoa, kieltä tai kulttuuria, jolla olisi ollut jatkuvuutta nykyaikaan. Ne mahdolliset saamen kIelet, joita mainituilla alueilla puhuttiin, olivat häipyneet historian hämäriin vieden saamelaisuuden mukanaan jo 200 vuotta sitten.
        On väärin puhua Metsäsaamelaisuutta, koska nimityksen "saamelainen" ottivat saamelaiset käyttöön vasta 1960 luvulla, tarkoittamaan meitä saamelaisia, ei saamelaisiksi pyrkiviä suomalaisia, joita nykyään ilmaantuu kuin iriadamantteja 1970-luvulla.


      • joskadtääl
        Vanhasaamemeni kirjoitti:

        Sallassa, Kittilässä, Sompiossa, Kolarissa ym saamelaisaluetta ympäröivllä alueilla ei koskaan ole kehittynyt saamelaisuuden muotoa, kieltä tai kulttuuria, jolla olisi ollut jatkuvuutta nykyaikaan. Ne mahdolliset saamen kIelet, joita mainituilla alueilla puhuttiin, olivat häipyneet historian hämäriin vieden saamelaisuuden mukanaan jo 200 vuotta sitten.
        On väärin puhua Metsäsaamelaisuutta, koska nimityksen "saamelainen" ottivat saamelaiset käyttöön vasta 1960 luvulla, tarkoittamaan meitä saamelaisia, ei saamelaisiksi pyrkiviä suomalaisia, joita nykyään ilmaantuu kuin iriadamantteja 1970-luvulla.

        Et selvästi osaa saamea kun väität sanan "saamelainen" keksityn 60-luvulla?
        Saamen kielellä saamelaiset ovat aina olleet saamelaisia, kieli on ollut saame ja maa Saamen maa. Kaikki lappalaishöpinät on tulleet suomen kielestä.
        Faktat kohdilleen.


      • Saamikki
        joskadtääl kirjoitti:

        Et selvästi osaa saamea kun väität sanan "saamelainen" keksityn 60-luvulla?
        Saamen kielellä saamelaiset ovat aina olleet saamelaisia, kieli on ollut saame ja maa Saamen maa. Kaikki lappalaishöpinät on tulleet suomen kielestä.
        Faktat kohdilleen.

        Erisaamen kielissä on omakielinen nimitys (pohjoissaamessa sápmi, sápmelaš) omalle etnisyydelle ollut olemassa jo varmaan 2000 vuotta. Saamen kielen sanasta on Suomen kieleen muotoutunut nimitys saame, saamelainen jne. Eri asia on se, että suomalaiset ovat kutsuneet saamelaisia lappalaisiksi ja tähän rupesi tulemaan negatiivista latausta. Saamelaiset pitävät parempana Jos heitä kutsutaan saamenkielen pohjalta saamelaisiksi.


    • damdidam1

      "Minullakin on australialaisia sukujuuria 1400 luvulta.. Pitäisikö minun vaatia kaksoiskansalaisuutta? Vaikka sitä australialaisesta suvusta tai mistään muustakaan en mitään tiedä.. Mutta siis OLEN SUOMALAIS-AUSTRALIALAINEN! wuhuu!"

      Eikö sinun pitäisi sitten olla aborginaali, koska nämä nykyiset australialaiset/euroopplaiset tuli ja pilasi heidän elämänsä vasta pari sataa vuotta myöhemmin.

    • aksjd

      Hienoa, etä omaat aborginaali juuret. Tuolta pohjalta on varmasti helppo ymmärtää metsäsaamelaisten halua vaalia omiaan.

    • Kiinnostunut

      Lueskelin vastaväitelleen Irja Seurujärvi-Karin väitöskirjaa, sehän oli oikea ILO-tietopankki! Miksi saamelaistohtori Seurujärvi-Karin tutkimusta ei lainata laajemmin?

      Seurujärvi-Karin kirjoitukset näyttävät tukevan saamelaiskäräjien nykyisen johdon linjauksia ILO-sopimuksen alkuperäiskansamääritelmästä ja itseidentifikaation ymmärtämisestä.

      Tämä on tietysti ymmärrettävää, sillä olihan Seurujärvi-Kari Klemetti Näkkäläjärven edellisen hallituksen varapuheenjohtaja. Ja vaikuttaa siltä, että Seurujärvi-Kari oli haastatellut erästä toista Näkkäläjärven hallituksen jäsentä väitöskirjansa osuuteen, jossa puhutaan kaupunkisaamelaisista. Yhteyksiä nykyiseen johtoon siis tosiaan on ollut ja on edelleen, ja politiikalla on jatkuvuutta, vaikka Seurujärvi-Kari on jäänytkin saamelaiskäräjiltä pois.

      Seurujärvi-Kari analysoi ILO-sopimuksen alkuperäismääritelmää ja polveutumista. Hän kirjoittaa, että tietyn alueen alkuperäisen väestön ja sen nykyisten jälkeläisten välistä historiallista jatkuvuutta ei tule ymmärtää pelkästään alueellisena jatkuvuutena mm. koska kansat ja ihmiset ovat liikkuneet ja joutuneet muuttamaan perinteisiltä asuinalueiltaan. Seurujärvi-Kari kirjoittaa, että historialliseen jatkuvuuteen liittyy paljon muitakin tekijöitä kuin alue.

      Toinen mielenkiintoinen analyysinkohde Seurujärvi-Karin väitöskirjassa on itseidentifikaatio. Seurujärvi-Kari kirjoittaa, että ILO-sopimuksen artiklassa todetaan, että kansainvälisessä oikeudessa itseidentifikaatioperiaate voi sisältää myös vaatimuksen siitä, että ryhmä myös hyväksyy henkilön jäsenekseen. Seurujärvi-Karin mukaan itseidentifikaatioperiaatteeseen sisältyy näin sekä jäsenyyden hyväksyminen että poissulkemisen periaate ja tämä merkitsee sitä, että yhteisöllä on suvereeni valta päättää, kuka kuuluu sisäpiiriläisiin ja kuka jää ulkopiiriläisiksi.

      Toivottavasti joku lehti tarttuisi tähän ja haastattelisi Seurujärvi-Karia. Hänen pitkä kokemuksena alkuperäiskansataistelusta kansainvälisesti ja saamelaispolitiikan etulinjasta antaisi perspektiiviä keskusteluun.

    • Dating forest Sámi

      Dating Forest Sámi

      Tohtori Sarivaaran väitöskirja statuksettomista saamelaisista.

      Metsäsaamelaisten kesäkokouksessa PhD Sarivaara tavoitettavissa. Kirjoita
      erika.satta(at)gmail.com

    • MissäMilloin

      Metsäsaamelaisten kesäkokous?

    • MettäPörrönMokura

      No ny ompi Sallan naisilla lapintakki mutta misäs on äijien lapintakki ?

      • oiuhj

        no jo vain meillä on ja niin siellä on miehilläki. ja kerroppas mokura onko sillä sinulle joku merkitys kun sitä täällä ihmettelet???


      • MettäPörrönMokura
        oiuhj kirjoitti:

        no jo vain meillä on ja niin siellä on miehilläki. ja kerroppas mokura onko sillä sinulle joku merkitys kun sitä täällä ihmettelet???

        Saattaapi ollakki mutta ei viitti täälä palijo mainostella ;)


      • haarakorva

        Teen Jussin-Alpin mallin mukaan miesten takkia parhaillaan :-)


      • 1946

        Matkailuyhdistyksen tarjoilijapuku - ns. Sarivaaran pukumalli - on naisten puku siita yksinkertaisesta syysta, etta miestarjoilijoita ei ollut puvun suunnittelun aikaan.


      • Vuonnelo
        1946 kirjoitti:

        Matkailuyhdistyksen tarjoilijapuku - ns. Sarivaaran pukumalli - on naisten puku siita yksinkertaisesta syysta, etta miestarjoilijoita ei ollut puvun suunnittelun aikaan.

        Voi sinua tietämätöntä! Kuolajärven pukua ovat pitäneet paljon ennen sinua syntyneet ihmiset. Emme suinkaan ole viemässä sinun kulttuuriaasi, yritämme pitää yllä omaamme. Oletko katkera meille jostakin? Sinun pitäisi ymmärtää, että jos koet kulttuuriaasi väheksyttävän, niin se ei oikeuta sinua väheksymään toisia. Sydämen sivistystä, sydämen sivistystä...


    • igy

      sitä miesten mallia voi kysellä saijalaisilta...

      • MettäPörrönMokura

        Tuotahan vois nykyaikaistaa kohtuudella...vyövaihtoehtona vois olla nahkainen lapinvyö :)


      • Kotirohovessoori
        MettäPörrönMokura kirjoitti:

        Tuotahan vois nykyaikaistaa kohtuudella...vyövaihtoehtona vois olla nahkainen lapinvyö :)

        Museoviraston kuvastossa on Kuolajärvestä ja paikallisesta saamelais-suomalais sekakulttuurista hyviä kuvia.


      • Kulttuuri-ihminen

        Kuolajärven eli Sallan alueella ei ole olemassa saamelaispukua siitä yksinkertaisesta syystä, että siellä ei ehtinyt kehittyä erillistä saamelaista pukeutumiskulttuuria ennen kuin saamen kieli ja sen mukana kulttuuri hävisivät historian hämärään. - Kaikki uudet pukumallit ovat poliittisen teatterin rekvisiittaa .


      • Terviisii
        Kulttuuri-ihminen kirjoitti:

        Kuolajärven eli Sallan alueella ei ole olemassa saamelaispukua siitä yksinkertaisesta syystä, että siellä ei ehtinyt kehittyä erillistä saamelaista pukeutumiskulttuuria ennen kuin saamen kieli ja sen mukana kulttuuri hävisivät historian hämärään. - Kaikki uudet pukumallit ovat poliittisen teatterin rekvisiittaa .

        Tarkoitatko, että esi-isäni ovat ennen suomalaisten tuloa juosseet siellä p...e paljaana?


      • Kyllinyllin

        Hölmö!


    • 77x9

      Ymmärrän lappalaisten kaipuun juuriinsa ja sukunsa perinteisiin ja tiedän sen, että he ovat alkuperäisasukkaita. Kunnioitan heidän identiteettiään.

      Norjan ja Ruotsin tuomat porosaamelaiset ovat kuitenkin mielestäni niitä, jotka eivät ole missään välissä suomalaistuneet ja näin ollen he ovat erillinen etninen ryhmä verrattuna suomalaisiin ja lappalaisiin ja heidän kulttuurinsa säilyminen pitäisi turvata.

      Maaoikeuksien antamista heille tai poronhoidon kieltämistä lappalaisilta tai suomalaisilta pidän sen sijaan oikeusmurhana. Sille ei ole mitään perusteita, koska nykyrekisterin saamelaiset eivät olet yksiselitteisiä alkuperäisasukkaita eikä historia ole mitään pelkkää yksinomaista riistoa suomalaisten toimesta, kuten annetaan ymmärtää.


      Luontosuhteesta on pakko sanoa sen verran, että moni ihan suomalainenkin 1700-luvusta täällä sukuineen asunut lappilainen omistaa ihan täysin erilaisen luontosuhteen kuin helsinkiläinen vaeltajaturisti ja on kasvanut täysin erilaisessa ympäristössä ja kulttuurissa poronhoitajaperheessä. Tiedän saamelaisia ja lappalaisia, joiden luontosuhde on länsimaisempi kuin monen suomalaisen lappilaisen. Moni saamelainen tunnustaa krtistinuskoa siinä missä moni suomalainen palvoo luonnonjumalia. Eivät nämä asiat veressä periydy.

      • Maamyyrä

        Oot sitten uskaltanu ajatella ihan ite !


    • Hohoi

      Onko nämä ihmiset tulleet hulluksi? Mie en tiiä pitäiskö itkeä vai nauraa? Nyt kaikki haluaa saamelaisiksi jos yksi saamelainen 1000-vuotta sitten on kuulunut heidän sukuun... hohoi

      • nahohhoi

        no siehän voit sitten itkeä! kuka on sanonut että jos tuhat vuotta sitten on kuulunut sukuun joku saamelainen? kato paljon lähempää löytyy kaikilla näillä ne juuret. tässä taas nähään kuinka tietämättömät kommentoi ja kirjottelee idioottimaisuuksia. oletko sinä tullut hulluksi?? kalahtaa se vain vielä omaan nilkkaan joskus... :D


      • vaihdetaanko?

        Minustakin olis niin kiva olla rantaruottalainen. Ei mulla sukua siellä tiettävästi, mutta kieltä on ollu koulussa pakko opiskella. Niin, ja se Strömsö on niin ihana ohjelma.

        Eli vaihdetaan saamelaisuus suomenruotsalaisuuteen, koska se sopis mulle paremmin tämänhetkiseen elämäntilanteeseen. Heijjallerii :D


    • MettäPörrönMokura

      Koittakaa nyt päättää mikä on Kuolajärven miesten lapitakin malli, mediassa näkee jos jonkinlaisia kötöstyksiä. Kyllä Kuolajärven lapintakilla täytyy olla kunnollinen luonnos, jos mediassa näkee kaikenlaista ryysyä mettäsaamelaisten päälä niin menee uskottavuus !!! ....en mie kyllä laita mitä vain ryysyä pääle vaikka olen mettäsaamelainen.

      • MettäPörrönMokura

        ......Ja lisään vielä että jos takisa käyttää hakasia niin käyttäkää heleketti hopeisia tai kultasia.....eikä mithän norjalaisen villapaijan hakasia....tanan tana !!!!....ottakaa ny selevää saamelaisten pukeutumisesta ennen ko kuvaatta ittiänne mediasa.


    • EilaKo

      Saijalta löytynyt 2 vanhaa miesten "umpitakkia" niinko sanottiin. Toinen tumman harmaa, koristeena kelta-puna-vihreät raidat. Toinen takeista on vaaleamman harmaa, siinä koreisteraidat sahalaitaset. (kuva ollu ainakin Koiliis-Lappi lehdessä 2.5.2009.)
      Umpitakit olleet käytössä ihan "työasuna" poronhoitotyössä, omistajina olleet 1800-luvulla syntyneet ukot. Kieli ollaan menetetty, mutta puku löydetty..

      • haarakorva

        Sen puvun mallin mukaan tulossa miesten lapinpuku. Alkaa olla valmista pikkuhiljaa!
        Pukuun olen tehnyt myös leveän nahkavyön.


      • haarakorva

        Se puku on paksua sarkaa. Kunnon työvaate, pitkä ja lämmin. Hyvin sai mallin ja värit talteen.


      • liulus
        haarakorva kirjoitti:

        Sen puvun mallin mukaan tulossa miesten lapinpuku. Alkaa olla valmista pikkuhiljaa!
        Pukuun olen tehnyt myös leveän nahkavyön.

        Pistähän kuvia medihan puvusta.


    • liulus

      Onko kukhan tutkinu palijonko on mettäsaamelaisia Venäjän puolella ?

      • miuluksensukua

        Tuo onkin kiinnostava kysymys. Pitäis kyllä ruveta tutkimaan kuina palijon siellä on vielä Akkalan ja Juonnin puolella mettäsaamelaisia ja kuka niistä on meijän "sukulaisia"


    • Metsäsaamelainen käs

      Mikä se on asia, että metsäsaamelaisia niin paljon kajehitaan ettei niitä voi hyväksyä saamelaisiksi? Onko se se tosiasia että net on vähemmän moderneja ko koulutetut rekisterisaamelaiset? Mettäsaamelaiset on paremmin kiinni luonnossa ja uskomuksissa ko rekisterisaamelaiset?
      Met olemme hyvin kaikki perintheet ja muut säilyttänneet jos vertaa rekisterisaamelaiseen.

      • miuluksensukua

        Olen kyllä tässä samaa mieltä, että mettäsaamelaiset ovat tosiaankin usein luonnonläheisiä ja tottuneet ottamaan luonnosta kaiken niin uskomuksen kuin ruuankin ja ovat usein tyytyneet siihen. Senpä takia me mettäsaamelaiset ei ole oikein tiijetty ja osattu miten meijän olis pitänny puolustaa itteämme ja sukujamme ja siinäkin vain tyytyneet olemaan hilijaa ja alistumaan kohtaloomme. Meitähän on aina väheksytty joka suunnalta. Nyt onkin uskomatonta, että niin monet ns. oikeat saamelaiset, jotka monesti periytyvät meistä mettäsaamelaisista, ovat niin hanakasti meitä vastaan eivätkä hinnalla millä hyvänsä halua hyväksyä meitä vaikka ihan samaa syntyperää ollaan ja usein miten vielä vähemmän "sekoituttu" muihin, kun on ollut jopa häpeällistä mennä "muualtatulleen" kanssa naimisiin tai ehkä "muualtatullut" ei ole huolinutkaan mettäsaamelaista, niin on jouvuttu vähän keskenäänkin mennä naimisiin.


    • miuluksensukua

      Voiko kukaan kertoa, mistä löytäisin akkalansaamen naistenpuvun kuvan (Juonnin myös käy). Olen hakenut kuvaa jokapaikasta vaan en ole löytänyt.

      • MettäPörrönMokura

        Saamelaisten ensyklopediassa on kuvia imandran puvuista......


      • Loppuvouhotukselle

        Mitä ne Akkalan eli Imandran tai Juonnn puvut Sallaan tai Kuolajärvelle kuuluu? Sama kuin rupeaisin etsimään Saariselän puvullemallia Pokasta,


    • Máttaráhkku

      Mitähän muinaiskansoja Suomesta vielä köytyykään? Kukaan saamelainen ei ole näistä kuullut eikä tiennyt. Puppua! Saat olla varma, että jos näihin uskot, elät satujen maailmassa!

    • Iloinen Kalle

      Olen samaa mieltä, ja tästä myös useat tutkijat kirjoittavat, että kun kieli esimerkiksi menetetään, niin tilalle tulee muita taitoja. Ja nämä ovat esimerkiksi tämä metsän merkitys ja uskomaton tietotaito ja perinnetieto. Hyvä metsäsaamelaiset. Toivottavasti saatte elvytettyä uhanalaisen kulttuurinne. Paljon teitä mollataan ja sorsitaan, olkaa vahvoja. Teillä on kyllä puolustajia.

    • jätkänkynttilä

      Olen itse kasvanut itä-lapissa ja useat kouluaikojen ystäväni ovat metsäsaamelaisia. Elämä on kuljettanut minut kauas kotiseudultani toistaiseksi, mutta sen metsäsaamelaiset juuret eivät unohdu ja paikallisten ihmisten, kuten myös metsäsaamelaisten tilanteen pidän mielessäni esim. äänestyspäätöksiä tehdessäni. Ei metsäsaamelainen kulttuuri ole kokonaan kuollut. Kyllä teillä tukijoita riittää!

    • jätkänkynttilä

      Olen itse kasvanut itä-lapissa ja useat kouluaikojen ystäväni ovat metsäsaamelaisia. Elämä on kuljettanut minut kauas kotiseudultani toistaiseksi, mutta sen metsäsaamelaiset juuret eivät unohdu ja paikallisten ihmisten, kuten myös metsäsaamelaisten tilanteen pidän mielessäni esim. äänestyspäätöksiä tehdessäni. Ei metsäsaamelainen kulttuuri ole kokonaan kuollut. Kyllä teillä tukijoita riittää!

    • Mienne

      Lehpetgo jallon! hah, imas gaiggat dappe! fanen riukut.

      • mun ja mun

        Mus leat maiddai ruohtasat duiskkas ja ruossas. Sahttasingo mun coggat ala diekkar nahkebuvssaid ja geavahit ruossa albmoga biktasiid?


    • Ochta vuolla

      Jouni Kitillä on se lyömätön asema, että hän on itse Suomeen vuoden 1852 jälkeen Norjasta tulleiden porosaamelaisten perillinen. Hän on elänyt ja kasvanut lapsuutensa syrjäisessä lappalaisten talossa ja elänyt läpi koulukodin Inarissa, ja lähtenyt siitä opintielle. Maa- ja metsätalosuminsiteriössä hän oli kalatutkmimuspuolella, ensin kenttätyössä, sitten enemmän kirjoituspöydän takana. Metsähallituksen myyräksi on turha sanoa, mies ajaa saamelaisten menetettyjenmaaoikeuksien palauttamista, mutta alkuperäisten omistajien oikeille perillisille - vaikka on itse osin "norjalalaiskantaa". Saamelaispolitiikasta hänellä on yhtä pitkä kokemus kuin kenellä tahansa, mutta hän ajatui nopeasti oppositioasemiin koska ei voinut hyväksyä kiihkosaamelaista politiikkaa. Siitä lähtien hän onkin ollut piikkinä saamelaiskäräjien jorvapäässä.

    • Tallennus

      Kansallisen Kivääriyhdistyksen sivuilta toistuvat samat ajatukset kuin Jouni Kitillä, Mikko Kärnällä ja Veikko Väänäsellä. Lapin läänin kansanedustajat myötäilevät, ei heillä ole mitään kykyä kritiikkiin, vaikka iso palkka velvoittaisi ottamaan asioista selvän.

    • Nuori miuluslainen

      Joo eli minäkin olen tosiaan Miuluksen sukua, ja jos haluatte pitää yhteyttä facebookin kautta niin hakekaapa Elle Miulus. Olen siis oikealta sukunimeltäni Lassila, mutta olen halunnut osoittaa metsäsaamelaisen alkuperäni antamalla toiseksi nimivaihtoehdokseni tuon Miuluksen. Olen muuten juuri tekemässä Kuolajärven lapinpukua, on muuten hieno! tehkääpä muutkin miuluslaiset perässä!

      • Anonyymi

        Täällä yksi, jolla on myös Miuluksen sukua suoraan ylenevissä polvissa. Ottaisin mielelläni yhteyttä muihinkin miuluslaisiin


    • E.K.

      Tossa facebook linkissä on mummuni eno kuvattuna. Eli Miuluksen sukuun mieki kuulun... :)

    • 1946

      Vanhoissa asiakirjoissa Suomen alueelta tunnetaan kalastaja- ja tunturilappalaiset. Yhtakaan metsalappalaista ei ole ollut. - kannattaisi lukea professori Veli Pekka Lehtolan kirjoja saamelaisista. Keskustelupalstoja lukemalla altistaa itsensa harhaanjohdettavaksi.

      • madeinarissa

        Olen lukenut hänen kirjoituksiaan ja täytyy sanoa,että on siinä negatiivinen ja riidanhaluinen mies


      • Muorikainen

        Lehtola kirjoittaa osatotuuksia.


      • Uskotoivola

        Lehtolalla turhan hieno käytös suomalaisia valehtelijoita kohtaan. Saisi kirjoittaa suoraan, niin että ymmärtäisivät nuo valehtelijat statuksettomat metsäsuomalaiset hävetä. Vaan taitaa olla sellaista porukkaa, että häpeää ei tunneta edes Jumalan edessä.


    • Skandinaavi

      Metsäsaamelaisidentiteetti on poliittinen identiteetti. Sillä ei ole historiallista etnistä taustaa Suomessa. Metsäsaamelaisidentiteetti kuuluu samaan ilmiöön kuin lapinkyläyhdistykset - ei mitään muuta historiallista taustaa kuin synty 1990-luvulla saamelaisia vastaan alkaneen informaatiosodan taktisena välineenä.

      • ehrfg

        Metsäsaamelaisia on ollut Suomessa aina mutta Norjasta tulleet suurporonhoidon Suomeen tuoneet tunturisaamelaiset tulivat vasta 1800-luvulla. Metsäsaamelaiset ovat entisiä poropaimenia joista osa siirtyi uudisasutus tiloille kun porokapitaali alkoi keskittyä isoille poroisännille.


      • Raiteelle

        Metsäsaamelaisia ei ole Suomen viranomaisluetteloissa koskaan ollut. Heidän kielestään ja kulttuuristaan ei ole mitään dokumenttia. Sodankylän kadonnut saamen kieli tunnetaan nimellä keminsaame. Metsäsaamelaisuutta ei voi luoda poliittisilla uudelleennimeämisillä. Pysykää asiassa.


    • Korpikari

      Täällä useasti mainittu Miulus suku kuuluu käsittääkseni metsäsaamelaisiin sukuihin!

      Miulus - niminen suku tuli aikoinansa, ehkäpä 1400 - 1500 lukujen vaihteessa, Venäjältä, Juonnin ja Akkalan kylistä, Kuolajärvelle, Sotkajärven rantamaille.
      - Lähihistoriasta Korjan kylänä tunnetun alueen tietämille.

      Näinä päivinä suku esiintyy nimien Sotkajärvi (Norja - Venäjä - Ruotsi), Hautala, Korpela jne. alla.
      Suomessa asuvat Sotkajärvet, kuten myöskään Miulus-sukunimen omaavat henkilöt, eivät kuulu tähän nyt kyseessä olevaan Miuluksen sukuun, vaan erääseen toiseen alkuperäiseen Sallassa esiintyvään metsälappalaiseen sukuun.
      - Puhun nyt patriarkaalisesta sukulinjasta!

      Metsäsaamelaisuus voidaan näinä päivinä kieltää, kuten muunlaisetkin historialliset efektit. Mutta, jotta voisimme asioista keskustella, tapahtumat täytyy kyetä nimeämään jotenkin. -- Mikäli haluaisimme keskustella??!!
      - Ellemme kykene argumentoimaan tapahtumia ja muodostamaan niille funktioita, keskustelu siirtyy sfääreihin jotka ovat tuttuja globaalista politiikasta.
      - Venäjä, tai USA tapaavat kieltää kaiken informaation, mikäli se jotenkin osoittautuu heidän politiikallensa vieraaksi.
      - Samaa tapahtuu myös Suomessa, ... mm. Metsähallituksella on omia ajatuksia, kuinka Suomen metsä, - sekä maa-alueita pitäisi hoitaa!

    • Arvonmekinansaitsemme191

      SAAMELAISTEN TULISI JÄRJESTÄYTYÄ YHDEKSI KANSAKSI JA HEIMOKSI "PUOLUEEKSI"HEIDÄN TULISI OLLA ENENPI "PARRASVALOISSA"TÄTÄ KAUTTA TEHDÄ TUNNETUKSI KULTTUURIANSA JA ELÄMÄÄNSÄ.YHTEISTEN ASIOITTEN HOITO OLISI USKOTTAVAA JA VAKUUTTAVAA,OMA EDUSTAJA EDUSKUNTAAN TAI HAKEUTUA USKOTTAVAN PUOLUEEN KYLKEEN.OLEN NIINSANOTTU LANTALAINEN POHJANMAALTA IHAILEN POHJOISEN POIKIA KAIKKIA!

    • Shamaaninsukua

      Minun esi-isä oli Shamaani Aikia Aikianpoika. Tuo ny ainakin oli saamelainen, oikea kunnioitettu hengenmies. Muita saamelaisia esivanhempia ovat Tuomas Pitkä, Pekka Maaninka, Olli Kursu ja Matti Aggesar (Aikasarria-Tavajärvi). Harmittaa että ne jotka ruotsit pakottivat noitavainojen aikoina kääntymään, eivät voi kunnioittaa omia juuriansa. Voinko sanoa, että ainakin osa identiteetistäni on Kemi- & metsäsaamelainen ? Emmä me lähe käräjöihmää mutha ko vaa saathais olha mitä olhaa. Luulempa, että jos tilanne olis muilla saamelaisilla sama että vietäis kieli ja kulttuurikin (itseasiassa nuoremmat pohjoissaamelaiset puhuvatkin suomea, englantia ja muitakin sujuvasti ja rokkaavat, heiluvat maailman tahtiin ja kummiskin pitävät itsiänsä niin aitoina), niin haluaisivat, että voisivat koota omaa kulttuuria ja kielensä sirpaileita. Minkä me jälkeläiset voimme sille, että kulttuurimme ja kielemme katosivat ? Epäilen, ettei saamenkieli ole pysynyt samanlaisena 1800-luvulta tähän päivään. Tuota aikaahan pidetään keminsaamen ja metsäsaamen kannalta tärkeänä, että olis semmoinen. Ei ollut pohjoissaamessa tietokonetta, autoa, sähkövatkainta ja paljoa muutakaan, mitä nykykielissä. Keminsaame ja metsäsaame muistuttivat inarinsaamea ja koltansaamea. Näytteitä on olemassa ja sanoja kaikenkaikkiaan n. 500. Paikannimissä Keminsaame ja metsäsaame elävät. Keminsaame oli lainannut sanoja suomesta, joten hävinneet sanat voitaisiin edelleen tietyn sananmuodostuksen periaatteella edelleenkin lainata. Kyllä se nykysaamekin on lainannut. Kieli on siten todella huono peruste määritellä etniteetti. Kielen kun voi vaihtaa. Itse puhun englantia, ruotsia ja opiskelen venäjää ja ranskaa. Kyllä minä silti pidän itseäni enimmäkseen suomalaisena. Silti osa minusta tahtoo tietää saamelaisista taustoistani. Ei ole kyse siitä, mitä varastaisimme muilta saamelaisilta, vaan se, mitä palauttaisimme omasta saamelaisuudestamme. Luulisi tämän asian olevan rikkaus koko saamelaisuudelle. Näin ei näytä olevan. Saamelaiset sorsivat keminsaamelaisia ja metsäsaamelaisia aivan samoin kuin suomalaiset saamelaisia. Alkuperäisiä keminsaamelaisia ja metsäsaamelaisia sukuja ei ole monta, uhaksi ja paljoudeksi asti. Mutta toki jälkeläisissä löytyy. Eivät nämä suvut ole kuolleet, niistä on tullut "fintiaaneja". Kun saamelaiset sorsivat vielä heikompiansa (niitä joilla ei ole mitään), eivät he ole suomalaisia yhtään parempia. Hajallaan jos tahtovat olla, heikkoina myös pysyvät. Yhteistyö on voimaa, yhdessä ollaan suurempia (vaikkapa koko Lapin hallintoalueen verran). Tämä palvelee tietysti Suomen valtion etua, sillä saamelaiset eivät nouse kansaksi asti. Mutta tätä eivät saamelaiset mitenkään pysty ymmärtämään.

      • Anonyymi

        Ei kannate puhua hoon päälle jos ei ossaa.


    • nousia

      Kannattaisiko metsäsaamelaisten yrittää elvyttää kieltään ainakin osittain? Malli otettaisiin lähimmistä elävistä saamelaiskielistä, joiden kehityshistoriaa sitten tavallaan kelattaisiin taaksepäin perumalla niissä viime aikoina tapahtuneita, tunnettuja muutoksia ja murteistumisia, ja palauttamalla vanhempiin oletettuihin kielentasoihin kohti saamelaista kantakieltä. Lisäksi liitettäisiin mukaan sanastoa ja rakennetta metsäsaamesta sen mukaan, mitä niistä vähän on dokumentoitu.

      Kun olisi metsäsaamelainen kieli, niin olisi metsäsaamelainen etnisyys. Silläkään ei ole lopulta suurta merkitystä, ettei kieli olisi täsmälleen aidon kaltainen. Se voisi olla nykyheprean tapainen ennallistus-yritys, kunhan se toimisi identiteetin merkkinä. Kun lapset oppisivat sen äidiltään, niin se olisi jo luonnollinen ja elävä kieli. Ja yhtä kaikki saamelaiskielten pohjalta tehtynä se olisi saamelaiskieli, joten kukaan ei voisi kiistää metsäsaamelaisten saamelaisuutta.

    • taustainen

      Lappalaistaustainen ilmoittautuu. Vahvistimme sukututkimuksella sen mikä on muutenkin tiedetty, eli että olemme saamelaista alkuperää. Minäkin olen ilmeisesti jokaisen isovanhempani puolelta lähes yksinomaan saamelaista sukua. Isovanhempani itse eivät enää olleet saamelaiskielisiä, vaan saamelaisuus kielenä unohtui jo näitä aiemmissa sukupolvissa. En tiedä, mikä olen. En tunne itseäni suomalaiseksi, enkä näytä suomalaiselta. Tosin täällä pohjoisessa on paljon tämän näköisiä ja tämän luonteisia, mutta nämä ovatkin useimmiten niitä saamelaistaustaisia. Tämän seudun alkuperäisasukkaisiin kuulun ilman muuta. Jos suomalaisuus määritellään pohjoisessa maahanmuuttajuudeksi, silloin varsinkaan en ole suomalainen. Sukuani on asunut täällä niin kauan, kuin voidaan selvittää. He ovat suomalaistuneet kieleltään, mutta tämä ei tarkoita, että he olisivat matuja.

      Viralliseksi saamelaiseksi en aio pyrkiä, koska en halua ärsyttää puristisia saamelaisnationalisteja, ja saamelaistatus on muutenkin vain virallinen merkintä. Saamelainen taustani on etninen tosiasia ja osa minuuttani, kuten myös se, että en ole koskaan kokenut olevani aito suomalainen. Lisäksi suhteeni sukuni elämäntapaan on katkennut, joten en voi väittää edes sen suhteen jatkuvuutta. . Aion kuitenkin uudelleen lähestyä saamalaisuuttani, ehkä opetella inarinsaamen kielen.

    • Anonyymi

      Metsäsaamelaiset ovat mielestäni keinotekoinen saamelaisryhmä tänä päivänä. Kieli on kuollut kokonaan 1800-luvulla. Minullakin on sukujuuria, joiden perusteella voisin keksiä olevani metsäsaamelainen. Tiedän varmuudella, että ainakin isovanhempieni vanhemmat ovat puhuneet suomea äidinkielenään, vaikka todennäköisesti heidän esivanhemmistaan löytyy keminsaamea puhuneita. Meillä suvussa on paljon tummaa verta, minkä moni ulkopuolinen tulkitsee saamelaiseksi ulkonäöksi. Tuntuisi kuitenkin suorastaan hölmöltä, että alkaisin mainostaa olevani metsäsaamelainen siitäkin huolimatta, että nykyään löytyy metsäsaamelaisiksi itseään mainostavia, joilla saamelaisuus on ihan yhtä hataralla pohjalla kuin minulla.

    • Anonyymi

      Kuka son sanomhan että Keminsaamelaisia ei enään olisi..suomalaisekko päättää kuka on mitäki kansaa tai heimoa...esim. pohojalaiselta joskus 1800-luvulla kysyttiin että olekko suomalainen, pohojalainen vastas että eikö molen pohojalaanen.

    • Anonyymi

      Ei jaksa saamelaisten asiat kiinnostaa kun vain tappelevat siitä että kuka on oikea saamelainen ja kuka ei. Otappa sitten selvää että mikä on totuus.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1913
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1486
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1408
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      16
      1398
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1375
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe