Atkinsin dieetti on tehokas ja turvallinen!

Hesarissa jjuttua

Sen pakko olla totta, kun kerran on lehdessäkin :D
http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Tutkimus Atkinsin dieetti tehokkain ja terveellinen tapa laihduttaa/1135237934520?ref=rss

"Vähähiilihydraattinen ja kasvispainotteinen Atkinsin dieetti on tehokas ja terveellinen tapa laihduttaa, todetaan tuoreessa israelilaistutkimuksessa."

199

49172

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oli erot

      siis ero oli 900 grammaa... Niille rasvaisen lihan tyrkyttäjille sanoisin että huomioikaa miten tuossa sanotaan KASVISPAINOTTEINEN ruokavalio. Taitaa olla kyseisen ruokavalion kannattaja joka on tuon jutun kirjoittanut, koska erot olivat eri ruokavalioiden välillä minimaalisen pienet, ja lisäksi todetaan että tulokset ovat samat kuin laihdutuslääkkeillä. Voisiko joku selventää että miksi otsikko sitten ylistää Atkinsia?

      • ero...

        onkin sitten vähän enemmän. 17% enemmän laihtui atkinssilla, kuin seuraavaksi parhaalla.

        Ota nyt hyvä ihminen huomioon, että atkinssilla olleet saivat syödä niin paljon kuin halusivat, heidän kalorinsaantiaan ei rajoitettu.

        Johan se nyt kertoo jotain, että vähähiilihydraattista ruokavaliota noudattaessa saa syödä niin paljon kuin jaksaa, kunhan enimmäkseen pysyy erossa hiilareista.

        Sokeri se on, joka tämän ihmiskunnan on lihottanut, ei liha ja rasva.


      • ...................
        ero... kirjoitti:

        onkin sitten vähän enemmän. 17% enemmän laihtui atkinssilla, kuin seuraavaksi parhaalla.

        Ota nyt hyvä ihminen huomioon, että atkinssilla olleet saivat syödä niin paljon kuin halusivat, heidän kalorinsaantiaan ei rajoitettu.

        Johan se nyt kertoo jotain, että vähähiilihydraattista ruokavaliota noudattaessa saa syödä niin paljon kuin jaksaa, kunhan enimmäkseen pysyy erossa hiilareista.

        Sokeri se on, joka tämän ihmiskunnan on lihottanut, ei liha ja rasva.

        Ihminen ei laihdu muulla kuin kalorivajeella :) Joten tässäkin luonnollisesti sitä käytetään.


      • selvää...
        ................... kirjoitti:

        Ihminen ei laihdu muulla kuin kalorivajeella :) Joten tässäkin luonnollisesti sitä käytetään.

        Niin tästäkin löytyy sulle tietoa netistä ja paljon.. Katsos erilaiset ruoat vaikuttavat, pilkkoutuvat ja muuntuvat elimistössä eri tavoin.

        Miten voi olla näin helppo asia niin vaikea tajuta? En viitsi idiooteille rautalangasta vääntää. Jos haluat pitää oman mielipiteesi, pidä se kaikin mokomin.


      • ................... kirjoitti:

        Ihminen ei laihdu muulla kuin kalorivajeella :) Joten tässäkin luonnollisesti sitä käytetään.

        VHH-ruokavalioissa ei lasketa lainkaan kaloreita koska se on turhaa ja johtaa harhaan koska kalori ei ole aina kalori kun puhutaan rasvoista ja hiilihydraateista. Ei ole tarvetta lainkaan laskea mitään kaloreita kunhan opettelee välttämään hiilihydraatteja. Kun sen tekee niin automaattisesti annoskoot pieneneävät, ei yksinkertaisesti jaksa syödä liikaa ja nälkä pysyy poissa pitkään. Hiilihydraatithan tunnetusti lisäävät nälkää ja kierre on valmis.


    • 12345757dgdsh

      ^ Ei vaan voi käsittää miksi tämmöset tutkimukset tyrmätään samantien. Ärsyttävää ahdasmielistä ennakkoluuloisuutta!

      Jos kyseessä olis tutkimus "virallisterveellisestä" ruokavaliosta niin sitä pidettäis kyllä absoluuttisena totuutena..

      • vihdoin?

        Onhan vastaavanlaisia tutkimuksia ollut vuosien mittaan useitakin.


    • kasarisakari

      Missä oli se tehokkuus?
      Ei minun mielestäni sellaisilla dieeteillä voi kehua joilla paino putoaa alle kuusi kiloa KAHDESSA VUODESSA!

      • että Atkins tyyppisellä ruokavaliolla olen pudottanut pysyvästi 18 kiloa ja ne ovat pysyneet poissa kun olen tuon dieetin ottanut pysdyväksi elämäntavaksi. Terveysvaikutukset ovat myös kiistattomat. Mittautan veriarvot kaksi kertaa vuodessa


      • laihduttaneiden

        miesten keskipaino oli 90 kiloa. Luuletko että painonpudotus pitäisi olla aina useita kymmeniä kiloja lähtöpainosta riippumatta.


      • Ron Jeremy
        kj.mattila kirjoitti:

        että Atkins tyyppisellä ruokavaliolla olen pudottanut pysyvästi 18 kiloa ja ne ovat pysyneet poissa kun olen tuon dieetin ottanut pysdyväksi elämäntavaksi. Terveysvaikutukset ovat myös kiistattomat. Mittautan veriarvot kaksi kertaa vuodessa

        Viidessä kuukaudessa lähti 15 kg eikä ole takaisin tullut. Dietin jälkeen kannattaa muistaa keventää myös normaalia ruokavaliota ellei sitten ala kuluttamaan enemmän kuin aikana jolloin läskit on itselleen saanut kerättyä. :)


      • Ron Jeremy
        laihduttaneiden kirjoitti:

        miesten keskipaino oli 90 kiloa. Luuletko että painonpudotus pitäisi olla aina useita kymmeniä kiloja lähtöpainosta riippumatta.

        itselläni lähtöpaino oli 90kg ja pudotuksen jälkeen reilu 74kg. pituus 180cm


      • Ron Jeremy kirjoitti:

        Viidessä kuukaudessa lähti 15 kg eikä ole takaisin tullut. Dietin jälkeen kannattaa muistaa keventää myös normaalia ruokavaliota ellei sitten ala kuluttamaan enemmän kuin aikana jolloin läskit on itselleen saanut kerättyä. :)

        jo toteutin elämäntaparemonttia ja muutin pysyvästi ruokatottumuksiani eikä tämä dieetti (=ruokavalio) ole vieläkään loppunut joten ei ole tarvetta tehdä mitään muutoksia. Kun keventää heti alussa pois ne lihottavat hiilihydraatit ja sokerit niin ei ole tarvetta muuttaa mitään.


      • tehokkaampi
        laihduttaneiden kirjoitti:

        miesten keskipaino oli 90 kiloa. Luuletko että painonpudotus pitäisi olla aina useita kymmeniä kiloja lähtöpainosta riippumatta.

        minkä sille mahtaa. Edellinen kirjoittaja ei tajunnut ollenkaan et muut vaihtoehdot olivat huonompia mutta silti niitä suositellaan enemmän. Ihmettelen vain miksi?


      • ja toimii
        tehokkaampi kirjoitti:

        minkä sille mahtaa. Edellinen kirjoittaja ei tajunnut ollenkaan et muut vaihtoehdot olivat huonompia mutta silti niitä suositellaan enemmän. Ihmettelen vain miksi?

        Oma kokemukseni on, että VHH toimii. Kehotan muitakin epäilijöitä kokeilemaan ensin itse ja kertomaan vaikutuksista. Tunnen myös naishenkilön, joka pudotti pari-kolme vuotta sitten yli 30 kg tällä ja on edelleen hoikassa kunnossa. Mukana oli tietysti liikuntaa, joka kokoajan lisääntyi painonpudotuksen myötä, koska energiaa oli niin paljon enemmän kuin aikaisemmin. Eikä muuten tarvitse kärsiä kovaa nälkää kuten esim. Painonvartija-tyyppisissä ohjelmissa. Mulle ainakin tuli pudotettu paino takaisin aika pian, kun lopetin pv-dietin.


      • 6 kuukautta

        Minusta tehokkuus on aika kovaa luokkaa, jos painoni on pudonnut noin puolessa vuodessa 13 kiloa. Vaihdoin ainoastaan pastat,perunat ja riisit tuoreisiin kypsentämättömiin kasviksiin. Lisäksi en syö margariinia, vaan ainoastaan voita käytän ruoan laitossa.

        En ole ollut mikään mammutti koskaan, mutta nyt olen normaali painoinen. Positiivisia vaikutuksia on ollut myös se, että närästys on loppunut ja unenlaatu parantunut


      • positiivisia !
        Ron Jeremy kirjoitti:

        Viidessä kuukaudessa lähti 15 kg eikä ole takaisin tullut. Dietin jälkeen kannattaa muistaa keventää myös normaalia ruokavaliota ellei sitten ala kuluttamaan enemmän kuin aikana jolloin läskit on itselleen saanut kerättyä. :)

        asioita. Atkin on tehokas.


    • kirsu62

      tämän dietein ohjeet saisi


      • ei ole varsinaisesti

      • Lontoon_trendit
        kj.mattila kirjoitti:

        hankkimalla Atkinsin kirjan. http://www.bookplus.fi/product.php?isbn=9789525655698

        Jos haluat yleisesti tutustua vähähiilihydraattiseen ruokavalioon niin tutustu vaikka tähän linkkiin:

        http://www.hiilaritietoiset.net/ruokapyramidit.htm

        Hei kj.mattila! Suurkiitokset linkistä hiilaritietoisiin, ja muistakin neuvoistasi. Katsoin nopeasti ruokapyramidia, ja se näytti aivan järkevältä. Ihmisen ruokavalio on muuttunut viimeisen sadan vuoden sisällä niin paljon, ettei esi-isämme edes tunnistaisi nykyihmisen syömää moskaa ruuaksi. Pyramidi on tie "back to basics", eli siihen ruokavalioon, johon elimistömme on tottunut tuhansien vuosien saatossa.


      • sanoisi
        ei ole varsinaisesti kirjoitti:

        dieetistä. lukekaapa tuota:

        http://www.terveydenhoitouutiset.fi/lehti598/art2.htm

        Zone on lähinnä yhdistelmä KTLn ja Atkinsin ohjeista. Jos haluat noudattaa suurinpiirtein jompaa kumpaa mutta haluat olla trenditietoinen niin silloin valitsetkinZonen.


    • pikkubussi

      Olen itse ollut jo jonkin aikaa vähähiilarisella dieetillä. Paino on pudonnut ja olo on mitä mainioin. Kaikkein tärkein asia on kuitenkin se, että olen sairastanut vuosia 2-tyypin diabetestä ja jo viikon dieetin jälkeen sain jättää lääkkeet pois.

      Kansanterveyslaitos antaa ruokasuosituksensa lääke- ja elintarvviketeollisuuden sanelun mukaan.. Ihmekkös Suomen kansa onkin niin sairasta!

      • pikkubussi

        Tietoa aiheesta saa myös www.anttiheikkila.com Itse olen tilannut pari tyypin kirjoittamaa kirjaa ja niissä on vähähiilarisesta dieetistä kattava tietopaketti. Keittokirjat ovat hyviä..



    • ja paljon muuta mielenkiintoista laihduttamisesta VHH:lla löytyy tästä linkistä: http://sundqvist.blogspot.com/


      "Negevin yliopistossa Israelissa on tutkittu kolmea erilaista ruokavaliota. Tutkittiin sitä miten hyvin ruokavaliot laihduttivat ja miten terveellisiä ne olivat. Heikoimmin pärjäsi Valtion ravitsemusneuvottelukunnan suosittelema vähärasvainen ruokavalio (perinteinen lautasmalli), kakkoseksi pääsi Välimeren dieetti ja voiton vei odotetusti Hys hys -ruokavalio. Hys hys -ruokavaliossa syödään paljon luonnollisia rasvoja, vihanneksia ja tarvittaessa pistetään täyslihaa ja kalaa poskeen suurella autuudella. Nam nam. Hys hys on tuo kiistelty ruokavalio, josta myös tunnetaan sellaisia nimityksiä kuin Atkinsin dieetti, hiilihydraattitietoinen ruokavalio tai vaikkapa karppaus. Itse olen käyttänyt tuota termiä Hys hys sillä olen huomannut, että kirjanoppineet ravitsemusterapeutit ja varsinkin lääkärit kuuntelevat hieman pitempään selostuksiani. Jos mainitsen Atkinsin he painavat paniikkinappulaa liian aikaisin. Niin minäkin tein aiemmin. On katsokaas sellainen vaiva ollut, kuin selektiivinen lukutaito ja ymmärrys. Siinä tilassa luetaan ja pyritään ymmärtämään vain sellaisia kirjoituksia ja kuunnellaan aktiivisesti vain sellaisia luentoja ja esitelmiä, jotka sopivat siihen rajoittuneeseen viitekehykseen, jota on saanut ammentaa yliopisto-opetuksessa."

    • vhh-"hurahtanut" :)

      Niin suuntauksia hiilidyraattitietoiselle ruokavaliollehan on muitakin kuin Atkins. KUnhan vaan rajoittaa hiilihydraattien saantia niin saa jo ihmeitä aikaan. Ei tarvitse välttämättä mennä ihan atkins tasolle.

      Itse suosin Antti Heikkilän tapaa, ja se onkin toiminut.

      Kannattaa edellä mainittujen linkkien lisäksi tutustua karppauksen omiin sivuihin. Siellä on muutakin kuin pelkkä atkins: karppaus.info
      on sivun ossu.

      • olen minäkin noudattanut 3,5 vuotta ja Heikkilän tapa on yksinkertaistettu sovellus Atkinsista. Atkins on ehkä liian monimutkainen ja vaativa kun siinä on neljä vaihetta. Heikkilä yksinkertaisti asiat että voi siirtyä VHH:lle ilman Atkinsin tiukkaa aloitusvaihetta. Aloitin oman dieettini Heikkilän kirjalla "Hyvän Olon Keittokirja"

        http://www.rasalas.fi/kirja.php?id=3


      • Kikkaillen ei..
        kj.mattila kirjoitti:

        olen minäkin noudattanut 3,5 vuotta ja Heikkilän tapa on yksinkertaistettu sovellus Atkinsista. Atkins on ehkä liian monimutkainen ja vaativa kun siinä on neljä vaihetta. Heikkilä yksinkertaisti asiat että voi siirtyä VHH:lle ilman Atkinsin tiukkaa aloitusvaihetta. Aloitin oman dieettini Heikkilän kirjalla "Hyvän Olon Keittokirja"

        http://www.rasalas.fi/kirja.php?id=3

        Totta on että tällä dietillä laihtuu.Seurasin vierestä kun ystäväni pudotti painoa n.20kg. Tiedän yhden lääkärin joka pudotti tällä painoa ja veri-arvot paranivat huomattavasti.Joten eikun pudottamaan painoa kellä sitä on omasta mielestä liikaa.. Semppiä kaikille pudottajille.


    • enpä tiedä...

      Äitini kokeili tuota, eikä kyllä sopinut hänelle ollenkaan! Sydän alkoi oireilla, tuli mm.rytmihäiriötä ja olo oli kuulemma kaamea. Helpotti kun lopetti atkinsin.

      Ehkä sopii joillekin, mene ja tiedä...

      • Nimetön

        kun mulla.. rytmihäiriöitä,erittäin korkea verenpaine,rajut hyperventilaatio-kohtaukset... verenpaineen alalukema oli lähes 150!!! kun taas palasin normaaliin ihmisten ruokavalioon,oireet lähtivät (ja painokin taas putosi ;) )


      • valita

        jokin niistä huonommista vaihtoehdoista. En kyllä vain tajua miksi kukaan tekisi niin? Ei P.P. ole niin iso kiho suomessa että sitä pitäisi pelätä ja uskoa kaikkea mitä se suustaan päästää.


      • päästä
        Nimetön kirjoitti:

        kun mulla.. rytmihäiriöitä,erittäin korkea verenpaine,rajut hyperventilaatio-kohtaukset... verenpaineen alalukema oli lähes 150!!! kun taas palasin normaaliin ihmisten ruokavalioon,oireet lähtivät (ja painokin taas putosi ;) )

        Lisää näitä niin saa nauraa lisää!
        Kokeile ensi kerralla Atkinsia sillä se on sentään tieteellisesti tutkittu ruokavalio. Kokeilemasi iltapäivälehti diettiä ei ole vielä mikään taho tutkinut tai suositellut.


    • gegedsg

      vhh on paras elämäntapa mielestäni =) itse olin yli puolivuotta ns dietillä, mutta sitten jouduin kilpirauhas testeihin suun muihin ja minun käskettiin odottaa kaikki tutkimukset läpi ennen kuin jatkaisin atkinssia. Hyvät ruuat, helpot ja hauskat kokkaukset, paljon herkkuja eikä turvota! mikäs sen parempaa kuin hyvä olo :)

    • ei lainkaan hiilihydraatteja

      Siis vähähiilihydraattinen dieetti on eri asia kuin hiilihydraatiton, jota Atkinsin dieettikin edustaa. Muutama vihreä lehti ei ole riittävä määrä hiilihydraatteja. Zone -dieetissä on nykyisen suosituksen mukaan 50-60 %;n sijaan 40 % hiilihydraatteja ja proteiineja joita nykyisin suositellaan vain 10-20 % niin myös niitä on 40 % ja rasvaa sitten vain se 20%. Tässä dieetissä on prosentit kohdallaan ja saa kaikkia vitamiineja, mitä elimistö tarvitsee. Purkkipillerit ei koskaan imeydy samalla tasolla kuin luonnontuotteista saadut aineosat.

      • Atkinsin dieettiin ettei päästäisi tuollaisia sammakoita että muutama vihreä lehti olisi riittävä määrä hiilihydraatteja. Zone dieetissä varotetaan hiilihydraattien vaaroista elimistölle mutta kuitenkin niitä suositellaan 40%. Lisäksi malliruokavaliossa on kuusi ateriaa päivässä. Pudotus 50-60% tasosta 40%:iin ei ole kovin paljon.

        Omaa kokemusta minulla ei ole Zonesta koska olen tyytyväinen tähän Antti Heikkilän Atkinsin pohjalta kehittämään ravinteikkaiseen ruokavalioon. Minulla hiilihydraattien osuus on 14-16%


      • tietolähteesi?

        Ei ainakaan itse Atkins koska väität sitä hiilihydraatittomaksi. Mistä lähtien esim ruisleipä, bataatti, muut juurekset ja esim peruna silloin tällöin on kuulunut hiilihydraatittomaan ruokavalioon?


      • dieettisota!

        Atkins ei ole hiilihydraatiton, olet väärässä. Aloitusvaiheessa pyritään hiilarit pitämään 20 grammassa, sen jälkeen ne nostetaan sopivalle tasolle. Taso on itsestä kiinni, ei mustaavalkoisella. Taso vaihtelee tavoinepainon ja olotilan mukaan jokaisella ihmisellä erikseen ja se on keskimäärin 40-100g/päivä.

        100 gramman tasolla aletaan puhua ja melkein ns hyväkarppaajista jotka syövät lähinnä täysjyväviljoja melkeinpä normaalisti rajoittaen silti sokereita ja nopeita hiilareita. Atkins on alakarppausta, eli ruumis pyritään pitämään jonkintasoisessa ketoosissa, jolloin rasva on _pääasiallinen_ ravinnonlähde ruumiin sisäisessä energiantuotannossa - ei hiilarit tai proteiinit.

        Mikä ruokavalio nyt ihmiselle sattuukin toimimaan sehän se pääasia on eikä dieetin nimi. Itse en edes ikinä haksahtaisi dieettiin, eli laihdutuskuuriin vaan mielelläni puhun elämäntavasta joka esim. vhh-ruokavalioilla on helppo pitää yllä olematta laskematta mitään pointseja, kaloreita jne. Vain kaupassa kun vähän katselee hiilaritaulukoita tuotteista, se riittää - piste.

        Atkins (tai muu vastaava vhh-ruokavalio) vaatii vitamiineja ja hivenaineita pillereinä jos hiilarimäärä pidetään todella alhaalla. Mutta kun lähennytään sitä 100g tasoa, kasviksista ja pienistä määristä hyviä hiilareita saa niin paljon kaikkea tarpeellista että se riittää. '
        40% hiilareita on parempi kuin isompi määrä, mutta se edelleen pitää hiilareita ruumiin ravintolähteenä, eli insuliini määrää tahdin. Atkins iskee juuri tuohon insuliiniepätasapainoon.

        Sanoisin että jos ei aio laihduttaa, vhh-ruokavalioa ei ole mitenkään "must" mutta siinäkin tapauksessa se parantaa elämänlaatua selvästi.


    • Nimetön

      voin vannoa omasta kahden viikon kokemuksesta,että kaukana terveellisestä,heh heh! teitä pölöhöjä.. liian vähäinen hiilareitten syöminen aiheuttaa hyperventilaatioita. ja muutenkin raskasta sydämelle. miksi Suomalaiset in näin saatanan tyhmiä,että uskoo kaiken! se laihtuminenkin yliarvostettua..

      • Nimetön

        Itse laihduin noin 10 kg pysyvästi Atkinsin dieetin avulla. Muutenkin olo parani. Veikkaan, että aika harvalla mitään ongelmia tulee, vaikka onkin täysin mahdollista. Kaikissa ruokavalioissa on aina jollekkin ryhmälle haittapuolia, eli et voi sanoa epäterveelliseksi, varsinkin jos monella paranee kolesteroliarvot, verenpaine laskee ja painoa lähtee... Eli suosittelen ainakin kokeilemaan kaikkia.

        Mitenköhän muuten tuo hyperventilaatiota aiheuttaa ja sydäntä rasittaa? Haluan jonkinsortin perustelut.


      • Entinen hölmö

        Ai kokeilit ihan kaksi viikkoa!!! No siinä ajassahan kaikki ehtiikin muuttua paremmaksi... Minulla on mennyt kaksi vuotta ja olen virkeämpi ja vahvempi kuin koskaan. Verikokeissa käyn säännöllisesti ja arvot ovat loistavat. Närästykset ja verenpaineet ovat taakse jääneet. Parempaa elämäntapaa ei olekaan kuin vhh :-) Tottakai vallitseva systeemi pyrkii vähättelemään ja pelottelemaan atkinsilla; lääke- ja elintarviketeollisuuden intressejä ei sovi vaarantaa.


      • Syömällä terveeksi

        VHH rukavalio on erittäin terveellinen
        sain jättää sokerija verenpaine lääkkeet pois ja paino pudonnut kahdessa vuodessa 19 kg ja syömällä hyvin


      • oikeuteen

        sekä lehden että tutkimuksen tekijät?


      • sydämmelle?

        Milloin sen huomaa?
        Vielä 3 vuoden jälkeen en ole sitä huomannut. Kunto on kyllä paljon parempi ja leposykekin laskenut noin 20 lyöntiä. Ei vissiin sitten jaksa enää lyödä vanhaan tahtiin. ;)


      • Moni suomalainen

        ...kärsii puutteellisesta sokeriaineenvaihdunnasta eli ovat diabeetikkoja tai matkalla siihen suuntaan. Heille tällainen hiilaripihtailu ei sovi. Kuulun itse tähän porukkaan (en diabeetikko, mutta heikentynyt sokerinsieto kuitenkin) ja voin sanoa, että kivaa ei ollut päivääkään, jos yleensäkään selviää siitä ekasta päivästä suorin jaloin.


      • hiilareita
        Moni suomalainen kirjoitti:

        ...kärsii puutteellisesta sokeriaineenvaihdunnasta eli ovat diabeetikkoja tai matkalla siihen suuntaan. Heille tällainen hiilaripihtailu ei sovi. Kuulun itse tähän porukkaan (en diabeetikko, mutta heikentynyt sokerinsieto kuitenkin) ja voin sanoa, että kivaa ei ollut päivääkään, jos yleensäkään selviää siitä ekasta päivästä suorin jaloin.

        kun jo ennestään on ongelmia niiden käsittelemisessä...
        Ja suosittelet varmaan myös alkoholin käytön lisäämistä alkoholisteille?


    • Vähähiilihydraattisia dieettejä tosiaan riittää. Itse olen kokeillut Montignacin menetelmää, koska se ei mielestäni ole millään tavalla liian jyrkkä ja huomioi myös viralliset terveyssuositukset. Siinä hyvien hiilihydraattien suosimisen lisäksi kiinnitetään rasvojen laatuun huomiota.

      Haluan olla rehellinen ja totean siksi, että dieettini epäonnistui. Toki kolmen viikon aikana paino putosi kolme kiloa. Helposti ja mukavasti, ilman nälkää ja annosten kokoa miettimättä. Mutta sitten tuli ongelmia, alkoi särkeä päätä eikä ollut hyvä olo. Lopetin dieetin ja aloin miettiä, missä meni pieleen. Luultavasti rajoitin hiilihydraatteja liikaa. Sehän on se iänikuinen ongelma useimmilla laihduttajilla, pitäisi päästä tavoitteeseen saman tien.

      Sitten tuli mieleeni, että olen ollut joskus iät ja ajat sitten sokerirasituskokeessa. En saanut sen ihmeempää selitystä kokeen tuloksista, kuin että se ei ole normaali. Sokeriarvoni nousi hitaasti ja oli vielä nousussa, kun sen olisi jo pitänyt laskea. Ymmärrän sen nyt siten, ettei elimistöni pysty oikein hyödyntämään sokereita ja niiden rajoittaminen vie verensokerin liian alas. Olen siitä huolimatta vieläkin sitä mieltä, että jos perehtyisin Montignacin menetelmään tarkemmin ja toimisin sen mukaan, painoni laskisi edelleen helposti ja mukavasti eikä mitään ongelmia tulisi.

      Tällä hetkellä lasken painonvartijapisteitä, tosin vähän sinnepäin ja vähähiilihydraattista ajattelua unohtamatta. Mutta olen sitä mieltä, että kaloreja rajoittaen voin pudottaa painoani vain joitakin kiloja kerrallaan. Mielestäni kalorirajoitus vie elimistön hätätilaan ja johtaa siihen, ettei myöhemmin voi syödä paljon mitään lihomatta. Sitä paitsi, mahdollisesti vain kuvittelen, mutta kuitenkin, koen että myös painonvartijoiden systeemi on lähentynyt vähähiilihydraattisia menetelmiä.

      Vaikeinta vähähiilihydraattisten menetelmien noudattamisessa on se, että se on vastoin yleisiä terveysnäkemyksiä. Kun kaupassa kääntelee elintarvikepakkauksia, voi huomata, että vähärasvaisia tuotteita löytyy joka lähtöön, mutta hiilihydraatteja sen sijaan löytyy sellaisistakin tuotteista, mistä ei pitäisi.

      Kaikissa tutkimuksissa tullaan aina samaan tulokseen, painoa voi pudottaa hyvin monella tavalla ja useimmilla tavoilla pudotus onnistuu. Se on lohdullinen tieto meille kaikille, joilla on enemmän tai vähemmän ylipainoa.

      • eli Atkinsiin perustuvassa, jota itse olen noudattanut 3,5 vuotta, esiintyi myös päänsärkyä ja välillä paleli, mutta se on ihan normaali ilmiö ja menee ohi. Kysymys on elimistön reagoinnista kun ei enää saa sokeria hiilareitten muodossa. Sokeririippuvuudesta irtautumista voisi verrata alkoholista irtautumiseen. Vieroitusoireita tulee sillä onhan sokeri alkoholiin verrattavissa oleva, riippuvuutta aiheuttava aine.

        Minun VHH-ruokavalioni huomioi myös viralliset terveyssuositukset siten että verenpaine, triglyseridit ja kolesteroliarvot normalisoituivat ilman lääkkeitä ja lisäbonuksena paino putosi 18 kiloa


      • tarina

        sillä Monti ei ole kovinkaan vähähiilyhydraattinen. Yleisesti ottaen vHH:ssa rajoitetaan hiilareita alle 20E% jopa alle 10E%. Montin ohjeoden mukaan hiilarit ei kumminkaan taida mennä alle 40E%.

        Joten pakko tässä nyt sanoa että e taitanut noudattaa Montin ohjeita kuten hän on ne kirjoittanut.


    • HEti,heti,,,,!

      Ja juomaksi Absinttia, Absintti-Dietti on todettu vielä paremmaksi ja elämän laatua enemmän kohottavaksi.

      • Karppaaja

        ..näihin ruokavalioihin ennenkuin lauotte mitään kommentteja tai varsinkin ennenkuin alatte noudattaa uutta ruokavaliota!

        Esim. magnesiuminpuute voi aiheuttaa rytmihäiriöitä tai muuten epämukavia tuntemuksia sydämessä. Samoin kalium/natrium -epätasapaino.

        Jos joku kuvittelee noudattavansa Atkinsin dieettiä oikein syömällä hiilihydraatteja salaatinlehden verran päivässä, en yhtään ihmettele jos makaa kohta tiputuksessa kaliumarvot päin p:tä! Tiukimmassa induktiovaiheessa sallitaan 20g hiilihydraatteja päivässä, ja 20g:n mahtuu jo melko reippaasti kasviksia. Toki tämä vaatii hieman laskeskelua ja vaivannäköä, ja jos siihen ei jaksa vaivautua, ei kannata ryhtyä ainakaan "Atkinssille".

        "Helpompia" tapoja aloittaa VHH on lukaista Antti Heikkilän kirjoja, tai vaikkapa South Beach -dieetistä kertovia kirjoja. Myös "Kivikautta kiloille" -kirjaa suosittelen (kirjoittanut Heljä Suuronen-Geib tai jotain sinnepäin). Ja karppausfoorumiin kannattaa tutustua ja kysyä ohjeita!

        Tsemppiä laihdutukseen ja/tai terveellisempään elämään kaikille!


      • Kaijaani
        Karppaaja kirjoitti:

        ..näihin ruokavalioihin ennenkuin lauotte mitään kommentteja tai varsinkin ennenkuin alatte noudattaa uutta ruokavaliota!

        Esim. magnesiuminpuute voi aiheuttaa rytmihäiriöitä tai muuten epämukavia tuntemuksia sydämessä. Samoin kalium/natrium -epätasapaino.

        Jos joku kuvittelee noudattavansa Atkinsin dieettiä oikein syömällä hiilihydraatteja salaatinlehden verran päivässä, en yhtään ihmettele jos makaa kohta tiputuksessa kaliumarvot päin p:tä! Tiukimmassa induktiovaiheessa sallitaan 20g hiilihydraatteja päivässä, ja 20g:n mahtuu jo melko reippaasti kasviksia. Toki tämä vaatii hieman laskeskelua ja vaivannäköä, ja jos siihen ei jaksa vaivautua, ei kannata ryhtyä ainakaan "Atkinssille".

        "Helpompia" tapoja aloittaa VHH on lukaista Antti Heikkilän kirjoja, tai vaikkapa South Beach -dieetistä kertovia kirjoja. Myös "Kivikautta kiloille" -kirjaa suosittelen (kirjoittanut Heljä Suuronen-Geib tai jotain sinnepäin). Ja karppausfoorumiin kannattaa tutustua ja kysyä ohjeita!

        Tsemppiä laihdutukseen ja/tai terveellisempään elämään kaikille!

        Haluaisin tietää kuinka nämä kovin kehutut ruokavaliot vaikuttavat verisuoniin ja kolesteroliarvoihin? Eikös se pitänyt olla juuri rasva joka niitä suonia tukkii?
        Tässä keskustelussa on myös unohdettu se että hiilareitakin on erilaisia, vrt. esim pulla ja ruisleipä, valkoinen riisi ja täysjyvä riisi yms. Kaikkea voi syödä kunhan muistaa kohtuuden! Olen päässyt lähes 50v. ikään ilman paino-ongelmia syömällä normaalia kotiruokaa ja käyttämällä normaalia maalaisjärkeä.


      • Kaijaani kirjoitti:

        Haluaisin tietää kuinka nämä kovin kehutut ruokavaliot vaikuttavat verisuoniin ja kolesteroliarvoihin? Eikös se pitänyt olla juuri rasva joka niitä suonia tukkii?
        Tässä keskustelussa on myös unohdettu se että hiilareitakin on erilaisia, vrt. esim pulla ja ruisleipä, valkoinen riisi ja täysjyvä riisi yms. Kaikkea voi syödä kunhan muistaa kohtuuden! Olen päässyt lähes 50v. ikään ilman paino-ongelmia syömällä normaalia kotiruokaa ja käyttämällä normaalia maalaisjärkeä.

        tukkeudu mutta jos aiheutat niille tulehdusta syömällä runsaasti hiilihydraatteja ja keinotekoisia margariineja, kyllä ne tukkoon saa. Luonnolliset eläinrasvat pitävät minun verenpaineen normaalina. Minulla on suvussa sydän- ja verisuonitauteja, siksi oli syytä jättää hiilihydraatit vähemmälle ja luopua margariineista. Kyllä voi on aina voita.

        Lue haastatteluni Iltalehdestä miten söin itseni terveeksi

        http://www.iltalehti.fi/terveys/200708216457526_tr.shtml


      • Tietää kesto
        Kaijaani kirjoitti:

        Haluaisin tietää kuinka nämä kovin kehutut ruokavaliot vaikuttavat verisuoniin ja kolesteroliarvoihin? Eikös se pitänyt olla juuri rasva joka niitä suonia tukkii?
        Tässä keskustelussa on myös unohdettu se että hiilareitakin on erilaisia, vrt. esim pulla ja ruisleipä, valkoinen riisi ja täysjyvä riisi yms. Kaikkea voi syödä kunhan muistaa kohtuuden! Olen päässyt lähes 50v. ikään ilman paino-ongelmia syömällä normaalia kotiruokaa ja käyttämällä normaalia maalaisjärkeä.

        Että kuinka pitkään koehenkilöt noudattivat dieettejään? Jos ei vuosia, niin näyttää tämänkin tutkimus olevan yhtä tyhjän kanssa. Sitä paitsi Välimeren dieetissä syödään paljon palkokasveja eli papuja, linssejä ym., joissa on paljon hiilariakin. Ja sekin dieetti laihdutti hyvin. Kauankohan jaksaa keskivertolaihduttaja noudattaa Atkinsiä lipeämättä välillä tai lopullisesti? Ei ainakaan karppaajat jaksa pysyä ruodussa, siellähän on oikein viestiketju "palaajille"!

        Kohta varmaan on "vhh:ta" sekin, että ymmärtää vähentää jotain ruokavaliostaan, ja sillä tehdään bisnestä, että "on niin hyvä olo, kun jätin turhat kalorit pois"!

        Kun se on se annosten pienentäminen, joka poistaa turhan nälän, olen sen nähnyt selvästi omalta kohdalta. Meinaa unohtua välipalatkin, niin hyvin on toiminut, vaikka syönkin neljä pientä leipäpalaa päivässä, mutta eri aterialla kuin pääruoan. Lisäksi pari hedelmää.


      • kat.jen
        kj.mattila kirjoitti:

        tukkeudu mutta jos aiheutat niille tulehdusta syömällä runsaasti hiilihydraatteja ja keinotekoisia margariineja, kyllä ne tukkoon saa. Luonnolliset eläinrasvat pitävät minun verenpaineen normaalina. Minulla on suvussa sydän- ja verisuonitauteja, siksi oli syytä jättää hiilihydraatit vähemmälle ja luopua margariineista. Kyllä voi on aina voita.

        Lue haastatteluni Iltalehdestä miten söin itseni terveeksi

        http://www.iltalehti.fi/terveys/200708216457526_tr.shtml

        ja tukkii verisuonet... joka uskoo näihin väittämiin,varmasti uskoo UFOihinkin ja susilapseen moskovassa.. Suomalaisia helppo kusettaa ja rahastaa... miettikää vähän... olisipahan sekin jotain ,jos kehonrakentajatkin söisivät vaan rasvaa eikä hiilareita olenkaan. miksiköhän itse A.Heikkilä on ylipainoinen ? ;)


      • Tietää kesto kirjoitti:

        Että kuinka pitkään koehenkilöt noudattivat dieettejään? Jos ei vuosia, niin näyttää tämänkin tutkimus olevan yhtä tyhjän kanssa. Sitä paitsi Välimeren dieetissä syödään paljon palkokasveja eli papuja, linssejä ym., joissa on paljon hiilariakin. Ja sekin dieetti laihdutti hyvin. Kauankohan jaksaa keskivertolaihduttaja noudattaa Atkinsiä lipeämättä välillä tai lopullisesti? Ei ainakaan karppaajat jaksa pysyä ruodussa, siellähän on oikein viestiketju "palaajille"!

        Kohta varmaan on "vhh:ta" sekin, että ymmärtää vähentää jotain ruokavaliostaan, ja sillä tehdään bisnestä, että "on niin hyvä olo, kun jätin turhat kalorit pois"!

        Kun se on se annosten pienentäminen, joka poistaa turhan nälän, olen sen nähnyt selvästi omalta kohdalta. Meinaa unohtua välipalatkin, niin hyvin on toiminut, vaikka syönkin neljä pientä leipäpalaa päivässä, mutta eri aterialla kuin pääruoan. Lisäksi pari hedelmää.

        ei välillä eikä lopullisesti. Vähähiilihydraattinen ruokavalio on pysyvä ravintotottumusten muutos, terveellinen elämäntapa. Minulla on 3,5 vuotta takana enkä takaisin vaihda. Voi syödä vapaammin kaikkea luonnollista, ei tarvitse kaupasta etsiä kaikkea keinotekoista kevyttä ja pelätä eläinrasvoja koska niitä ihmiset on aina syöneet. Keinotekoiset teollisuusrasvat, margariinit on uusia tuotteita ja valitettavasti meillä kansa koko ajan sairastuu entistä enemmän kun kohta kukaan ei syö voita vaan margariinia sekä runsaasti hiilareita.


      • 15g hiilihydraatteja 4v
        kat.jen kirjoitti:

        ja tukkii verisuonet... joka uskoo näihin väittämiin,varmasti uskoo UFOihinkin ja susilapseen moskovassa.. Suomalaisia helppo kusettaa ja rahastaa... miettikää vähän... olisipahan sekin jotain ,jos kehonrakentajatkin söisivät vaan rasvaa eikä hiilareita olenkaan. miksiköhän itse A.Heikkilä on ylipainoinen ? ;)

        Ei en usko ufoihin,enkä susilapseen ja kyllä olen kehonrakentaja.

        Hiilareita syön päivässä 0-15g päivässä näin olen tehnyt jo kohta 4v.


      • karppicrappi
        kj.mattila kirjoitti:

        ei välillä eikä lopullisesti. Vähähiilihydraattinen ruokavalio on pysyvä ravintotottumusten muutos, terveellinen elämäntapa. Minulla on 3,5 vuotta takana enkä takaisin vaihda. Voi syödä vapaammin kaikkea luonnollista, ei tarvitse kaupasta etsiä kaikkea keinotekoista kevyttä ja pelätä eläinrasvoja koska niitä ihmiset on aina syöneet. Keinotekoiset teollisuusrasvat, margariinit on uusia tuotteita ja valitettavasti meillä kansa koko ajan sairastuu entistä enemmän kun kohta kukaan ei syö voita vaan margariinia sekä runsaasti hiilareita.

        Minä olen samaa mieltä, että voin kulutuksen väheneminen on kytköksissä kansan ylipainoon ja margariinin kulutus -70 luvulta tähän päivään (kasvua -0) on suurin syypää runsaan perunankulutuksen (-50%) lisäksi. Länsimaisen ja väkinäisen liikuntamuodon hankaluus on myös osasyyllinen.

        Myös tuohivirsujen käytön väheneminen sekä DX-kuuntelun hiipuminen on ollut osaltaan vaikuttamassa tähän ilmiöön. Vielä on tutkimatta kuinka paljon kansanterveyden nykyiseen rappiotilaan vaikuttaa laavalamppujen huono menekki sekä hyllyjen paperoinnin harrastamisen hiipuminen viime vuosikymmenien aikana.

        Ja mitä kauheaa voikaan pian tapahtua kun nyt on Pellingissä surina loppunut, kun kännykkäsäteet ovat hävittäneet viimeisetkin pölyttäjät? Kyseessä ei onneksi ollut GSM-verkon aiheuttama säteily joten kaikki Pellingin ulkopuolella ovat turvassa tältä vitsaukselta.


      • unohdettu.
        Kaijaani kirjoitti:

        Haluaisin tietää kuinka nämä kovin kehutut ruokavaliot vaikuttavat verisuoniin ja kolesteroliarvoihin? Eikös se pitänyt olla juuri rasva joka niitä suonia tukkii?
        Tässä keskustelussa on myös unohdettu se että hiilareitakin on erilaisia, vrt. esim pulla ja ruisleipä, valkoinen riisi ja täysjyvä riisi yms. Kaikkea voi syödä kunhan muistaa kohtuuden! Olen päässyt lähes 50v. ikään ilman paino-ongelmia syömällä normaalia kotiruokaa ja käyttämällä normaalia maalaisjärkeä.

        Sillä tämäkin tutkimus osoitti että VHH:lla parannettiin kolesteroliarvoja.


      • ihmeessä
        kat.jen kirjoitti:

        ja tukkii verisuonet... joka uskoo näihin väittämiin,varmasti uskoo UFOihinkin ja susilapseen moskovassa.. Suomalaisia helppo kusettaa ja rahastaa... miettikää vähän... olisipahan sekin jotain ,jos kehonrakentajatkin söisivät vaan rasvaa eikä hiilareita olenkaan. miksiköhän itse A.Heikkilä on ylipainoinen ? ;)

        ne kehonrankentajat noudattavat Atkins tyyppistä ruokavaliota varsinkin juuri ennen kisoja?


      • edes lukenut
        Tietää kesto kirjoitti:

        Että kuinka pitkään koehenkilöt noudattivat dieettejään? Jos ei vuosia, niin näyttää tämänkin tutkimus olevan yhtä tyhjän kanssa. Sitä paitsi Välimeren dieetissä syödään paljon palkokasveja eli papuja, linssejä ym., joissa on paljon hiilariakin. Ja sekin dieetti laihdutti hyvin. Kauankohan jaksaa keskivertolaihduttaja noudattaa Atkinsiä lipeämättä välillä tai lopullisesti? Ei ainakaan karppaajat jaksa pysyä ruodussa, siellähän on oikein viestiketju "palaajille"!

        Kohta varmaan on "vhh:ta" sekin, että ymmärtää vähentää jotain ruokavaliostaan, ja sillä tehdään bisnestä, että "on niin hyvä olo, kun jätin turhat kalorit pois"!

        Kun se on se annosten pienentäminen, joka poistaa turhan nälän, olen sen nähnyt selvästi omalta kohdalta. Meinaa unohtua välipalatkin, niin hyvin on toiminut, vaikka syönkin neljä pientä leipäpalaa päivässä, mutta eri aterialla kuin pääruoan. Lisäksi pari hedelmää.

        mistä oli kysymys? Miten voi olla niin kova tarve vastustaa jotain että ei edes kerkeä lukea mistä on kyse?


      • jokuneen
        Kaijaani kirjoitti:

        Haluaisin tietää kuinka nämä kovin kehutut ruokavaliot vaikuttavat verisuoniin ja kolesteroliarvoihin? Eikös se pitänyt olla juuri rasva joka niitä suonia tukkii?
        Tässä keskustelussa on myös unohdettu se että hiilareitakin on erilaisia, vrt. esim pulla ja ruisleipä, valkoinen riisi ja täysjyvä riisi yms. Kaikkea voi syödä kunhan muistaa kohtuuden! Olen päässyt lähes 50v. ikään ilman paino-ongelmia syömällä normaalia kotiruokaa ja käyttämällä normaalia maalaisjärkeä.

        Ei kannata vaipua mihinkään hyvänolontunteeseen. Yleisesti päästään helposti 50 vuoden ikään, mutta seuraava 10 v on paha. Sydänkohtaus tappaa yleensä tuossa 55 vuoden kieppeillä. Nuo mainitsemasi "normaalit" kotiruuat ovat juuri niitä vaarallisia.


      • oikeilla jäljillä
        karppicrappi kirjoitti:

        Minä olen samaa mieltä, että voin kulutuksen väheneminen on kytköksissä kansan ylipainoon ja margariinin kulutus -70 luvulta tähän päivään (kasvua -0) on suurin syypää runsaan perunankulutuksen (-50%) lisäksi. Länsimaisen ja väkinäisen liikuntamuodon hankaluus on myös osasyyllinen.

        Myös tuohivirsujen käytön väheneminen sekä DX-kuuntelun hiipuminen on ollut osaltaan vaikuttamassa tähän ilmiöön. Vielä on tutkimatta kuinka paljon kansanterveyden nykyiseen rappiotilaan vaikuttaa laavalamppujen huono menekki sekä hyllyjen paperoinnin harrastamisen hiipuminen viime vuosikymmenien aikana.

        Ja mitä kauheaa voikaan pian tapahtua kun nyt on Pellingissä surina loppunut, kun kännykkäsäteet ovat hävittäneet viimeisetkin pölyttäjät? Kyseessä ei onneksi ollut GSM-verkon aiheuttama säteily joten kaikki Pellingin ulkopuolella ovat turvassa tältä vitsaukselta.

        Olet pääsemässä asian ytimeen! Seuraa intuitioita ja mututuntumaa, se on tiedettä :)


    • Kaikki..

      Se on ihan sama mitä syö ja kuinka paljon kunhan vain liikkuu tarpeeksi eikä istu soffalla tv:n edessä.

      • tutkisit

        asioita niin huomaisit että on yleisesti hyväksytty tosiasia että huonoja ruokailutapoja ei pysty kompensoimaan liikunnalla. Jos nykyisellä ruokavaliollaan on pystynyt hankkimaan kymmeniä kiloja ylimäääräistä niin ne ei lähde jos ei muuta ruokavaliota.


    • .......

      itellä tepsii ja painoa lähteny kymmenen kiloo...ite tunnen itseni terveemmäksi ku koskaan..

    • Anita Hirvoselta

      Katsokaapa missä kunnossa on tämä ihminen nyt. Terveellinen ruokavalio ei voi olla sama kuin luonnoton ja mitä muutakaan on punaista lihaa ja rasvaa runsaasti sisältävä valio. Vähähiilihidraattisuus (tai matala GI) on suositeltavaa, mutta vaalealle leivälle ja potaatille on olemassa muitakin vaihtoehtoja... Ja sitä paitsi lihansyönti on epäeettistä tässä laajuudessa, mitä me länsimaiden pallontuhoajat sitä harrastamme. Kohtuukäyttö olisi eri juttu, mutta siitä emme ole enää vuosikausiin tienneet mitään.

      • laittaisit

        sen linkin juttuun josta tekstisi olet kopioinut?
        Hirvonen sai pudotettua painoaan VHH:n avulla, mutta en ole lukenut että hän olisi lihonut VHH:n takia. Onko hän jälleen palanut "terveellisiin" entisiin tapoihin ja lihonut takaisin?

        Ja sitäpaitsi, leipä ja peruna on kuulemma ruokavalion peruspilarit, että älä siellä herjaa niitä!

        Ja jos olet sitä mieltä että esim KTLn suositukset proteiinin saannista ovat pielessä, niin kai olet tehnyt valitukset jotta he muuttaisivat suosituksiaan?


      • tekstiä mistään
        laittaisit kirjoitti:

        sen linkin juttuun josta tekstisi olet kopioinut?
        Hirvonen sai pudotettua painoaan VHH:n avulla, mutta en ole lukenut että hän olisi lihonut VHH:n takia. Onko hän jälleen palanut "terveellisiin" entisiin tapoihin ja lihonut takaisin?

        Ja sitäpaitsi, leipä ja peruna on kuulemma ruokavalion peruspilarit, että älä siellä herjaa niitä!

        Ja jos olet sitä mieltä että esim KTLn suositukset proteiinin saannista ovat pielessä, niin kai olet tehnyt valitukset jotta he muuttaisivat suosituksiaan?

        ... vai näitkö siinä sitaattimerkit. Ja leipä ja peruna voivat olla sinun valiosi pilarit, ole hyvä vaan.


      • keksintöäsi
        tekstiä mistään kirjoitti:

        ... vai näitkö siinä sitaattimerkit. Ja leipä ja peruna voivat olla sinun valiosi pilarit, ole hyvä vaan.

        siis?
        Miksi levität väärää tietoa täällä jos sinulla ei ole mitään lähteitä jutuillesi?


      • ole.
        tekstiä mistään kirjoitti:

        ... vai näitkö siinä sitaattimerkit. Ja leipä ja peruna voivat olla sinun valiosi pilarit, ole hyvä vaan.

        Mutta virallisterveellisen linjan ovat, ja monen muut jotka seuraavat heidän jalanjälkiään.


      • kirjoittamatta ylös
        keksintöäsi kirjoitti:

        siis?
        Miksi levität väärää tietoa täällä jos sinulla ei ole mitään lähteitä jutuillesi?

        lehden numeroa. Sinäkö et osaa? Minä jopa muistan asioita, joita olen lukenut vuosi sitten, oletko moista kuullut!


      • eivät ole muuten synonyymejä
        laittaisit kirjoitti:

        sen linkin juttuun josta tekstisi olet kopioinut?
        Hirvonen sai pudotettua painoaan VHH:n avulla, mutta en ole lukenut että hän olisi lihonut VHH:n takia. Onko hän jälleen palanut "terveellisiin" entisiin tapoihin ja lihonut takaisin?

        Ja sitäpaitsi, leipä ja peruna on kuulemma ruokavalion peruspilarit, että älä siellä herjaa niitä!

        Ja jos olet sitä mieltä että esim KTLn suositukset proteiinin saannista ovat pielessä, niin kai olet tehnyt valitukset jotta he muuttaisivat suosituksiaan?

        En puhunut Hirvoskan takaisilihomisesta mitään, siitä kun ei ole tietoa.

        Pyydätkjö sinä muuten kaikkia mahdollisia instansseja muuttamaan "suosituksiaan", jos ne sattuvat poikkeamaan omasta näkemyksestäsi :D


      • juorulehtiä
        kirjoittamatta ylös kirjoitti:

        lehden numeroa. Sinäkö et osaa? Minä jopa muistan asioita, joita olen lukenut vuosi sitten, oletko moista kuullut!

        ja muutenkin tietosi tuntuu olevan menneen talven lumia:
        http://www.iltalehti.fi/terveys/200801087039865_tr.shtml

        Joten joko kertoisit miksi valehtelet täällä?


      • että.
        eivät ole muuten synonyymejä kirjoitti:

        En puhunut Hirvoskan takaisilihomisesta mitään, siitä kun ei ole tietoa.

        Pyydätkjö sinä muuten kaikkia mahdollisia instansseja muuttamaan "suosituksiaan", jos ne sattuvat poikkeamaan omasta näkemyksestäsi :D

        Hirvoselta lähti terveys VHH:lla laihtumisen myötä. Mistä tämä "tieto" on peräisin?


      • jatkat
        eivät ole muuten synonyymejä kirjoitti:

        En puhunut Hirvoskan takaisilihomisesta mitään, siitä kun ei ole tietoa.

        Pyydätkjö sinä muuten kaikkia mahdollisia instansseja muuttamaan "suosituksiaan", jos ne sattuvat poikkeamaan omasta näkemyksestäsi :D

        monessa viestissä, mutta yksinkertaiseen kysymykseen joka osoittaa sinun vain olevan VHH vastaisen propagandan levittäjä niin siihen et pysty vastaamaan. Kummallista, eikö?


    • Nimetön

      ... aloittaminen tuntuu niin hankalalta. Kunpa joku ottaisi minut oppitytökseen, ja auttaisi alkuun. En jaksa lukea ja opiskella asiaa kirjoista tai netistä, haluaisin, että joku opettaisi.... Painoa kyllä olis mitä pudottaa, ja sairauksissakin löytyy, mutta ikää ei ole vielä paljon.

      • painonvartijoihin

        niin ei tarvitse miettiä eikä opiskella. Maksat vain kympin viikossa ja kuuntelet haukut kun et onnistu. Vuodessa ei mene kuin 520€, kahdessa vuodessa vähän yli tonni jne.


      • olet mainospelle
        painonvartijoihin kirjoitti:

        niin ei tarvitse miettiä eikä opiskella. Maksat vain kympin viikossa ja kuuntelet haukut kun et onnistu. Vuodessa ei mene kuin 520€, kahdessa vuodessa vähän yli tonni jne.

        Kylläpäs nyt on näitä herjoja muista dieeteistä ja rahanmenosta! KariJ on näköjään jo vauhdissa, ja Rasalasin kirjapaino lonksuttaa lisäpainosta keittokirjoja pinoon myytäväksi vhh:n uhreille.

        Ja tässäkin ketjussa jo monessa kohtaa Heikkilän kotisivulinkkejä. Että sinne, sieltä saa tietoa, ihan kuin ei normaalilla järjellä ajatteleva ihminen osaisi vähentää syömisiään ilman että narussa talutetaan.

        Ei vahingossakaan saa ketjussa neuvoa aloittaa oma ruokapäiväkirja, sitten vaan kokoaa ateriansa niin, että syntyy kalorivaje, eikä muuta tarvita. Mutta ei, pitää heittää herjaa Painonvartijoista. Täytyy olla täys taukki, jos ei itse tiedä, mitä ruokaa syö liikaa, ja mikä ruoka-aine on väärä valinta, jos haluaa laihtua.


      • olet mainospelle kirjoitti:

        Kylläpäs nyt on näitä herjoja muista dieeteistä ja rahanmenosta! KariJ on näköjään jo vauhdissa, ja Rasalasin kirjapaino lonksuttaa lisäpainosta keittokirjoja pinoon myytäväksi vhh:n uhreille.

        Ja tässäkin ketjussa jo monessa kohtaa Heikkilän kotisivulinkkejä. Että sinne, sieltä saa tietoa, ihan kuin ei normaalilla järjellä ajatteleva ihminen osaisi vähentää syömisiään ilman että narussa talutetaan.

        Ei vahingossakaan saa ketjussa neuvoa aloittaa oma ruokapäiväkirja, sitten vaan kokoaa ateriansa niin, että syntyy kalorivaje, eikä muuta tarvita. Mutta ei, pitää heittää herjaa Painonvartijoista. Täytyy olla täys taukki, jos ei itse tiedä, mitä ruokaa syö liikaa, ja mikä ruoka-aine on väärä valinta, jos haluaa laihtua.

        jos haluaa laihtua. Voi selvittää jo ruokaa hankkiessa että jättää ne turhat hiilihydraatit ja sokerit ostamatta. Ei tarvitse kun perehtyä VHH-ruokavalioon niin taukkikin ymmärtää mikä lihottaa ja mikä ei. Kansanterveyslaitoksen lihotussuosituksiin ei tässä tilanteessa kannata enää luottaa. On mennyt maine Puskan putiikilta kun sairaita tulee joka vuosi lisää vaikka yli 30 vuotta ovat saaneet huseerata niin että kansa rasvakammossaan kantaa margariineja ja höttöhiilihydraatteja kotiin ja lihoo.

        Jos rasvateoria ja sitä seurannut kolesterolihysteria on lääketieteen suurin huijaus maailmassa niin suurin huijaus Suomessa on Pohjois-Karjala projekti, joka on sairastuttanut Suomen kansaa ja lihottanut elintarvike- ja lääketeollisuutta kun ihmiset joutuvat loppuelämän syömään lääkkeitä.


      • vielä.
        olet mainospelle kirjoitti:

        Kylläpäs nyt on näitä herjoja muista dieeteistä ja rahanmenosta! KariJ on näköjään jo vauhdissa, ja Rasalasin kirjapaino lonksuttaa lisäpainosta keittokirjoja pinoon myytäväksi vhh:n uhreille.

        Ja tässäkin ketjussa jo monessa kohtaa Heikkilän kotisivulinkkejä. Että sinne, sieltä saa tietoa, ihan kuin ei normaalilla järjellä ajatteleva ihminen osaisi vähentää syömisiään ilman että narussa talutetaan.

        Ei vahingossakaan saa ketjussa neuvoa aloittaa oma ruokapäiväkirja, sitten vaan kokoaa ateriansa niin, että syntyy kalorivaje, eikä muuta tarvita. Mutta ei, pitää heittää herjaa Painonvartijoista. Täytyy olla täys taukki, jos ei itse tiedä, mitä ruokaa syö liikaa, ja mikä ruoka-aine on väärä valinta, jos haluaa laihtua.

        tämän kolmen vuoden aikana ollut KJM ja en usko että minusta ikinä tuleekaan hän. En ole myöskään vielä kertaakaan laittanut tänne linkkiä Heikkilän kotisivuille.

        Mutta Skäri, kaikki kumminkin tietävät että sinä olet vain häirikkö, aina ollut ja tulet aina olemaan. :(

        Nii-i, kuten monesti todettu, tältä palstalta ei saa neuvoja. Ja ihan vain siksi että tämä on teidän VHH vastustajien palsta. Jos aloittaja olisi laittanut kysymyksensä oikealle VHH palstalle niin hän olisi jo saanut lukuisia vastauksia kysymyksiinsä.

        Jatka pois Skäri, en usko että pystyisit kirjoittamaan yhtäkään asiallista viestiä VHH:sta. Tämä viestisi oli jälleen yksi hyvä esimerkki.


      • höttöhiilihydraattia?
        kj.mattila kirjoitti:

        jos haluaa laihtua. Voi selvittää jo ruokaa hankkiessa että jättää ne turhat hiilihydraatit ja sokerit ostamatta. Ei tarvitse kun perehtyä VHH-ruokavalioon niin taukkikin ymmärtää mikä lihottaa ja mikä ei. Kansanterveyslaitoksen lihotussuosituksiin ei tässä tilanteessa kannata enää luottaa. On mennyt maine Puskan putiikilta kun sairaita tulee joka vuosi lisää vaikka yli 30 vuotta ovat saaneet huseerata niin että kansa rasvakammossaan kantaa margariineja ja höttöhiilihydraatteja kotiin ja lihoo.

        Jos rasvateoria ja sitä seurannut kolesterolihysteria on lääketieteen suurin huijaus maailmassa niin suurin huijaus Suomessa on Pohjois-Karjala projekti, joka on sairastuttanut Suomen kansaa ja lihottanut elintarvike- ja lääketeollisuutta kun ihmiset joutuvat loppuelämän syömään lääkkeitä.

        Minä en osta kaappiin ainuttakaan keksipakettia enkä pullaa. Kauraleipää on varalla, ja sitä otan kahvin kanssa, jottei kyllästy ruisleipään.

        Höttöä kantaa kotiin se, joka ei laihdukaan. Mutta kyllä sen huomaa pian, näkee vaa'assaan, kun ei tulosta näy. Perustuuko sinun ja taustafirmasi työ olettamukseen, että kaikki ihmiset ovat noin tyhmiä?

        Nykyään saa ravitsemusvalista koulusta, työterveyshuollosta, tv:stä, radiosta, netistä ja vaikka mistä. Odottavat äidit neuvoloistaan. Kannattaisi jo vaihtaa levyä sinunkin pikku hiljaa, tai olet ajastasi jäljessä.

        Kun pitää ruokapäiväkirjaa alussa *parikin viikkoa*, huomaa, mitä on ollut tapana syödä. Sitten itse vaan suunnittelee ateriaansa sen proteiinin, rasvan ja kasvikset sekä mahdollisen *pienen* hiilarimäärän, eikä aina sitäkään tarvita, kun senhän voi syödä ERI aterialla tai välipalalla!

        Niinhän diabeetikotkin tekee, syövät yhden annoksen, jossa on hiilaria 20-40 grammaa. Leipäpala 20, lasi maitoa tai piimää n. 10, hedelmä n. 15-30 (suurta vaihtelua koon mukaan, vain puoli banaania), ja muut kuten pastat tms. sen mukaan mitä pussin kyljessä sanotaan. Kasvikset vapaasti.

        Minulle kertoi diabeetikko, ettei samalla aterialla pidä syödä kuin yhdestä hiilariryhmästä, EI siis sekä perunaa ETTÄ leipää. Ja VAIN yksi kpl. Hyvin järkeenkäyvää, sillä siten ei verensokeri nouse liikaa eikä päivän aikana tule liikaa hiilaria. Kun se nääs vaikuttaa nimenomaan kalorien määrään.

        Ei kukaan laihduttaja voi syödä "höttöhiilarimössöä", sen tietää se taukkikin. Mutta joskus voi jokainen syödä vähän jätskiäkin tai vaikka kahvikeksin, kun se ei ole jokapäiväistä. Siten säästyy totaaliselta sortumiselta.


      • aikaa sitten
        höttöhiilihydraattia? kirjoitti:

        Minä en osta kaappiin ainuttakaan keksipakettia enkä pullaa. Kauraleipää on varalla, ja sitä otan kahvin kanssa, jottei kyllästy ruisleipään.

        Höttöä kantaa kotiin se, joka ei laihdukaan. Mutta kyllä sen huomaa pian, näkee vaa'assaan, kun ei tulosta näy. Perustuuko sinun ja taustafirmasi työ olettamukseen, että kaikki ihmiset ovat noin tyhmiä?

        Nykyään saa ravitsemusvalista koulusta, työterveyshuollosta, tv:stä, radiosta, netistä ja vaikka mistä. Odottavat äidit neuvoloistaan. Kannattaisi jo vaihtaa levyä sinunkin pikku hiljaa, tai olet ajastasi jäljessä.

        Kun pitää ruokapäiväkirjaa alussa *parikin viikkoa*, huomaa, mitä on ollut tapana syödä. Sitten itse vaan suunnittelee ateriaansa sen proteiinin, rasvan ja kasvikset sekä mahdollisen *pienen* hiilarimäärän, eikä aina sitäkään tarvita, kun senhän voi syödä ERI aterialla tai välipalalla!

        Niinhän diabeetikotkin tekee, syövät yhden annoksen, jossa on hiilaria 20-40 grammaa. Leipäpala 20, lasi maitoa tai piimää n. 10, hedelmä n. 15-30 (suurta vaihtelua koon mukaan, vain puoli banaania), ja muut kuten pastat tms. sen mukaan mitä pussin kyljessä sanotaan. Kasvikset vapaasti.

        Minulle kertoi diabeetikko, ettei samalla aterialla pidä syödä kuin yhdestä hiilariryhmästä, EI siis sekä perunaa ETTÄ leipää. Ja VAIN yksi kpl. Hyvin järkeenkäyvää, sillä siten ei verensokeri nouse liikaa eikä päivän aikana tule liikaa hiilaria. Kun se nääs vaikuttaa nimenomaan kalorien määrään.

        Ei kukaan laihduttaja voi syödä "höttöhiilarimössöä", sen tietää se taukkikin. Mutta joskus voi jokainen syödä vähän jätskiäkin tai vaikka kahvikeksin, kun se ei ole jokapäiväistä. Siten säästyy totaaliselta sortumiselta.

        ihmettelit että mistä sitä tietoa suosituksista saa ja nyt jo olet väittämässä että sitä pursuaa joka tuutista. Yrittäisit pitää linjasi niin jopa sinulla saattaisi olla hieman uskottavuutta. Mutta siis vain hieman. Ketään joka seuraa jenkkien ruokavaliosuosituksia ja vielä suosittelee niitä muille ei vain voi enää nykypäivänä ottaa todesta.


      • ei ole minä
        aikaa sitten kirjoitti:

        ihmettelit että mistä sitä tietoa suosituksista saa ja nyt jo olet väittämässä että sitä pursuaa joka tuutista. Yrittäisit pitää linjasi niin jopa sinulla saattaisi olla hieman uskottavuutta. Mutta siis vain hieman. Ketään joka seuraa jenkkien ruokavaliosuosituksia ja vielä suosittelee niitä muille ei vain voi enää nykypäivänä ottaa todesta.

        En ole sanonut: "ihmettelit että mistä sitä tietoa suosituksista saa ja nyt jo olet väittämässä että sitä pursuaa joka tuutista." En ole edes osallistunut keskusteluun viime aikoina. Minulle ei ole ongelma löytää tietoa ollenkaan. Katoppas, missä olisi se oikea, jolle tuo vastaus olisi passeli.


      • niinpäniin.
        ei ole minä kirjoitti:

        En ole sanonut: "ihmettelit että mistä sitä tietoa suosituksista saa ja nyt jo olet väittämässä että sitä pursuaa joka tuutista." En ole edes osallistunut keskusteluun viime aikoina. Minulle ei ole ongelma löytää tietoa ollenkaan. Katoppas, missä olisi se oikea, jolle tuo vastaus olisi passeli.

        ja juuri samasta syystä suurimmat VHH:n vastustajat kirjoittavat tällä palstalla jossa on paljon helpompi valehdella päivästä toiseen kuin että te uskaltaisitte kirjoitella foorumilla josta löytyy satoja VHH:sta tietäviä ihmisiä.

        Toisaalta enhan se hienoa että teille on tehty ihan oma palsta. Täällä voitte puhua niin paljon paskaa kuin haluatte ja asiasta kiinnostuneille riittää että etsivät jonkin toisen palstan tietolähteeksi.


      • miten sen näkee
        niinpäniin. kirjoitti:

        ja juuri samasta syystä suurimmat VHH:n vastustajat kirjoittavat tällä palstalla jossa on paljon helpompi valehdella päivästä toiseen kuin että te uskaltaisitte kirjoitella foorumilla josta löytyy satoja VHH:sta tietäviä ihmisiä.

        Toisaalta enhan se hienoa että teille on tehty ihan oma palsta. Täällä voitte puhua niin paljon paskaa kuin haluatte ja asiasta kiinnostuneille riittää että etsivät jonkin toisen palstan tietolähteeksi.

        Täällä sensuroi vakiomainosmies kaiken kritiikin jos vain pystyy poistattamaan ja itse poistamaan. Ei kuulu mulle, en ole vakiokirjoittajakaan. Kerron vain nyt, kun satun käymään. Sensijaan Karpeissa sensuroidaan kaikki epäedullinen, kerran tässä kesällä kun joku kertoi epäedulliset kolesteroliarvonsa, parin päivän päästä koko viestivastaus oli kadonnut kolesteroliketjusta. Sitten kun tämä aate alkaa elää reaaliaikaista todellisuutta, kun voi todistaa, miten niiden arvojen kanssa on ihan oikeesti, ja kun näkee, pysyvätkö vhh-laihduttajat ruokavaliossaan kauankin, sitten on jo toinen tilanne. Nyt on vain tätä virtuaalitodellisuutta, jossa räätälöidään arvot ja tulokset sopiviksi DEL-näppäimellä, ja ympätään sivustoille virtuaaliprofiileja ja aloittelevien karppien ympärillä pyörii kymmenet apulaisgurut, joiden nimimerkit on tuulesta tempaistu.


      • sensuurista
        miten sen näkee kirjoitti:

        Täällä sensuroi vakiomainosmies kaiken kritiikin jos vain pystyy poistattamaan ja itse poistamaan. Ei kuulu mulle, en ole vakiokirjoittajakaan. Kerron vain nyt, kun satun käymään. Sensijaan Karpeissa sensuroidaan kaikki epäedullinen, kerran tässä kesällä kun joku kertoi epäedulliset kolesteroliarvonsa, parin päivän päästä koko viestivastaus oli kadonnut kolesteroliketjusta. Sitten kun tämä aate alkaa elää reaaliaikaista todellisuutta, kun voi todistaa, miten niiden arvojen kanssa on ihan oikeesti, ja kun näkee, pysyvätkö vhh-laihduttajat ruokavaliossaan kauankin, sitten on jo toinen tilanne. Nyt on vain tätä virtuaalitodellisuutta, jossa räätälöidään arvot ja tulokset sopiviksi DEL-näppäimellä, ja ympätään sivustoille virtuaaliprofiileja ja aloittelevien karppien ympärillä pyörii kymmenet apulaisgurut, joiden nimimerkit on tuulesta tempaistu.

        vaan paskanjauhannasta kuten jo totesin. Tällä palstalla ei esiinny keskustelua VHH:Sta vaan tämä palsta palvelee vain VHH vastaisen propagandan levityspaikkana. Tämä on syytä tuoda ilmi jokaiselle uudelle palstalaiselle.

        Ja turha esitttä mitään keksittyjä juttuja karppipalstasta. Itse seuraan mm. ko kolesteroli ketjua ja sieltä ei ole poistettu niitä huonojakaan arvoja.

        Ja kuten viimeisin tutkimus osoitti, niin VHH on hyvä tapa parantaa arvoja, siihen ei tarvita propagandaa kun todisteitakin löytyy jatkuvasti lisää. :)
        Lisäksi ko. palstalta löytyy satoja henkilöitä jotka ovat noudattaneet VHH:ta jo vuosia. Toista se vaikkapa pianonvinguttajissa... tai ei ihan. Siellähän on niitä ikijäseni jotka aloittavat kerran tai kaksi joka vuosi uudestaan ja rahaa keräävä kansainvälinen järjestö kiittää.


      • ole kuin yksi
        sensuurista kirjoitti:

        vaan paskanjauhannasta kuten jo totesin. Tällä palstalla ei esiinny keskustelua VHH:Sta vaan tämä palsta palvelee vain VHH vastaisen propagandan levityspaikkana. Tämä on syytä tuoda ilmi jokaiselle uudelle palstalaiselle.

        Ja turha esitttä mitään keksittyjä juttuja karppipalstasta. Itse seuraan mm. ko kolesteroli ketjua ja sieltä ei ole poistettu niitä huonojakaan arvoja.

        Ja kuten viimeisin tutkimus osoitti, niin VHH on hyvä tapa parantaa arvoja, siihen ei tarvita propagandaa kun todisteitakin löytyy jatkuvasti lisää. :)
        Lisäksi ko. palstalta löytyy satoja henkilöitä jotka ovat noudattaneet VHH:ta jo vuosia. Toista se vaikkapa pianonvinguttajissa... tai ei ihan. Siellähän on niitä ikijäseni jotka aloittavat kerran tai kaksi joka vuosi uudestaan ja rahaa keräävä kansainvälinen järjestö kiittää.

        VHH:n vastainen paskanjauhaja. Jos palstalta löytyy satoja henkilöitä jotka ovat noudattaneet VHH:ta jo vuosia, niinkuin itse sanot, niin voiko yksi kirjoittaja pilata palstan.


      • palstalla
        ole kuin yksi kirjoitti:

        VHH:n vastainen paskanjauhaja. Jos palstalta löytyy satoja henkilöitä jotka ovat noudattaneet VHH:ta jo vuosia, niinkuin itse sanot, niin voiko yksi kirjoittaja pilata palstan.

        ole VHH:n noudattajia (no ehkä kourallinen). Me ollaan siirrytty sellaiselle palstalle jossa voi puhua itse aiheestakin eikä jatkuvasti lukea VHH-vastaista propagandaa.


      • toinen lukija
        sensuurista kirjoitti:

        vaan paskanjauhannasta kuten jo totesin. Tällä palstalla ei esiinny keskustelua VHH:Sta vaan tämä palsta palvelee vain VHH vastaisen propagandan levityspaikkana. Tämä on syytä tuoda ilmi jokaiselle uudelle palstalaiselle.

        Ja turha esitttä mitään keksittyjä juttuja karppipalstasta. Itse seuraan mm. ko kolesteroli ketjua ja sieltä ei ole poistettu niitä huonojakaan arvoja.

        Ja kuten viimeisin tutkimus osoitti, niin VHH on hyvä tapa parantaa arvoja, siihen ei tarvita propagandaa kun todisteitakin löytyy jatkuvasti lisää. :)
        Lisäksi ko. palstalta löytyy satoja henkilöitä jotka ovat noudattaneet VHH:ta jo vuosia. Toista se vaikkapa pianonvinguttajissa... tai ei ihan. Siellähän on niitä ikijäseni jotka aloittavat kerran tai kaksi joka vuosi uudestaan ja rahaa keräävä kansainvälinen järjestö kiittää.

        Joku kertoi verikokeensa tuloksia, joissa taisi olla LDL vähän yli 5. Muistan nimimerkin, mutta jääköön kertomatta. Voiko viestin poistaa itse, epäilen, että ei, eli sen on poistanut ylläpito, ilman keskustelua asiasta, ilman että tuloksia olisi arvioitu. Viesti oli ketjussa tosiaan pari päivää, sitten se oli poistettu.

        Siellä ON sensuuria, joka on jännästi polveilevaa. On viestiketjuja, joissa kerrotaan huonoista kokemuksista, jotka sitten apulaisgurut todistavat johtuvan jostain muusta kuin vhh:sta. Ilman muuta on selvää, että "hankalat" saavat kenkää, mutta tiedä sitten, olivatko provoja vai ei.

        Kolesteroliketjussa on annettu välillä kai uskottavuuden vuoksi olla hurjan huonotkin tulokset, tai ne ovat siellä siksi, että päästään osoittamaan vhh:lle tyypillistä urhoollisuutta olla välittämättä huonosta LDL:stä tai kokonaiskolesterolista. Kun ottaa huomioon, ettei kaikki edes kerro tuloksistaan foorumilla, mitähän ne niiden hiljaa olevien tulokset ovat, sitä ei tiedä kukaan.


      • kolesterolilla sinulle
        toinen lukija kirjoitti:

        Joku kertoi verikokeensa tuloksia, joissa taisi olla LDL vähän yli 5. Muistan nimimerkin, mutta jääköön kertomatta. Voiko viestin poistaa itse, epäilen, että ei, eli sen on poistanut ylläpito, ilman keskustelua asiasta, ilman että tuloksia olisi arvioitu. Viesti oli ketjussa tosiaan pari päivää, sitten se oli poistettu.

        Siellä ON sensuuria, joka on jännästi polveilevaa. On viestiketjuja, joissa kerrotaan huonoista kokemuksista, jotka sitten apulaisgurut todistavat johtuvan jostain muusta kuin vhh:sta. Ilman muuta on selvää, että "hankalat" saavat kenkää, mutta tiedä sitten, olivatko provoja vai ei.

        Kolesteroliketjussa on annettu välillä kai uskottavuuden vuoksi olla hurjan huonotkin tulokset, tai ne ovat siellä siksi, että päästään osoittamaan vhh:lle tyypillistä urhoollisuutta olla välittämättä huonosta LDL:stä tai kokonaiskolesterolista. Kun ottaa huomioon, ettei kaikki edes kerro tuloksistaan foorumilla, mitähän ne niiden hiljaa olevien tulokset ovat, sitä ei tiedä kukaan.

        Miten arvioit suosituksia? Ajatteletko niinkuin lääketeollisuus, että mitä alemmaksi suosituksia saadaan niin sitä enemmän saadaan lääkkeiden syöjiä kun raja-arvojen ylittäjien määrä nousee aina kun rajaa alennetaan?


      • trollia
        toinen lukija kirjoitti:

        Joku kertoi verikokeensa tuloksia, joissa taisi olla LDL vähän yli 5. Muistan nimimerkin, mutta jääköön kertomatta. Voiko viestin poistaa itse, epäilen, että ei, eli sen on poistanut ylläpito, ilman keskustelua asiasta, ilman että tuloksia olisi arvioitu. Viesti oli ketjussa tosiaan pari päivää, sitten se oli poistettu.

        Siellä ON sensuuria, joka on jännästi polveilevaa. On viestiketjuja, joissa kerrotaan huonoista kokemuksista, jotka sitten apulaisgurut todistavat johtuvan jostain muusta kuin vhh:sta. Ilman muuta on selvää, että "hankalat" saavat kenkää, mutta tiedä sitten, olivatko provoja vai ei.

        Kolesteroliketjussa on annettu välillä kai uskottavuuden vuoksi olla hurjan huonotkin tulokset, tai ne ovat siellä siksi, että päästään osoittamaan vhh:lle tyypillistä urhoollisuutta olla välittämättä huonosta LDL:stä tai kokonaiskolesterolista. Kun ottaa huomioon, ettei kaikki edes kerro tuloksistaan foorumilla, mitähän ne niiden hiljaa olevien tulokset ovat, sitä ei tiedä kukaan.

        Etkö todella parempaa keksi kuin jonkin hämärän salaliittoteorian?
        Jos olet noin varma asiastasi niin miksi et kyseenalaista sitä karppi-palstalla? Eikö rahkeet riitä?

        Ja kuten olet itsekin lukenut monista tutkimuksista niin on lähes kiistatta osoitettu että VHH:lla pystyy parantamaan kolesteroliarvoja? Mihinkä salaliittoteoriaan sinä ne tutkimukset upotat? ;)


      • kusija
        toinen lukija kirjoitti:

        Joku kertoi verikokeensa tuloksia, joissa taisi olla LDL vähän yli 5. Muistan nimimerkin, mutta jääköön kertomatta. Voiko viestin poistaa itse, epäilen, että ei, eli sen on poistanut ylläpito, ilman keskustelua asiasta, ilman että tuloksia olisi arvioitu. Viesti oli ketjussa tosiaan pari päivää, sitten se oli poistettu.

        Siellä ON sensuuria, joka on jännästi polveilevaa. On viestiketjuja, joissa kerrotaan huonoista kokemuksista, jotka sitten apulaisgurut todistavat johtuvan jostain muusta kuin vhh:sta. Ilman muuta on selvää, että "hankalat" saavat kenkää, mutta tiedä sitten, olivatko provoja vai ei.

        Kolesteroliketjussa on annettu välillä kai uskottavuuden vuoksi olla hurjan huonotkin tulokset, tai ne ovat siellä siksi, että päästään osoittamaan vhh:lle tyypillistä urhoollisuutta olla välittämättä huonosta LDL:stä tai kokonaiskolesterolista. Kun ottaa huomioon, ettei kaikki edes kerro tuloksistaan foorumilla, mitähän ne niiden hiljaa olevien tulokset ovat, sitä ei tiedä kukaan.

        Olen samaa mieltä edellisen kanssa, että tällainen kasvoton karppien mustamaalaaminen on todella ala-arvoista. Mikä teillä on pielessä kun kehittelette näitä salaliittoteorioita?


      • vakavakin uhka ????
        sensuurista kirjoitti:

        vaan paskanjauhannasta kuten jo totesin. Tällä palstalla ei esiinny keskustelua VHH:Sta vaan tämä palsta palvelee vain VHH vastaisen propagandan levityspaikkana. Tämä on syytä tuoda ilmi jokaiselle uudelle palstalaiselle.

        Ja turha esitttä mitään keksittyjä juttuja karppipalstasta. Itse seuraan mm. ko kolesteroli ketjua ja sieltä ei ole poistettu niitä huonojakaan arvoja.

        Ja kuten viimeisin tutkimus osoitti, niin VHH on hyvä tapa parantaa arvoja, siihen ei tarvita propagandaa kun todisteitakin löytyy jatkuvasti lisää. :)
        Lisäksi ko. palstalta löytyy satoja henkilöitä jotka ovat noudattaneet VHH:ta jo vuosia. Toista se vaikkapa pianonvinguttajissa... tai ei ihan. Siellähän on niitä ikijäseni jotka aloittavat kerran tai kaksi joka vuosi uudestaan ja rahaa keräävä kansainvälinen järjestö kiittää.

        >>>>

        http://www.breakingtheviciouscycle.info/elaine/it_all_began_with_a_child.htm


    • ruokavalio...

      En ole koskaan pitänyt mitään erikoisia diettejä tai ruokavalioseurantaa. Syön sitä mistä pidän!

      Mulla on kyllä monen ihmettelin mielestä erilaiset mieliteot, kuin monella muulla ikäiselläni 45-vuotiaalla.

      En ole koskaan tykännyt makkarasta, lihasta, mehuista, kiisseleistä, limsasta, kakuista ja jäätelöstä. Maito aivan oksettaa.
      Ne eivät luonnollisesti kuulu ruokavaliooni.

      Korvaan lihan soijalla ja juon vettä janojuomana.
      Perunoiden kanssa syön kananmunan ja teen pastasalaatteja ja laatikoita.
      Vihanneksia ja juureksia sekä hedelmiä syön paljon.

      Eipä ole koskaan ollut paino-ongelmia? Tai yksi lääke nosti kylläkin, mutta lisäsin liikuntaa.
      165 cm ja 57 kg ja voin todella hyvin.

      On ihanaa kun sopii kahden lapsen jälkeen 36 kokoon ja on kurvikas ja notkea.
      Tässä ruokavalio-ohjeita!

      • taaas

        Kylä jälleen tekopyhyys loistaa niin että häikäisee.
        Syöt siis mielummin geenimuunneltua soijaa, kuin kunnollista lihaa, ja ihanko oikeasti pidät sitä parempana vaihtoehtona? Etkä ole ollenkaan tietoinen niistä vaaroista joita ko tuote aiheuttaa?
        Väität että et kanna kaupasta kotiin höttöhiilaria, ja heti perään kerrot syöväsi pastaa. Oletko ollenkaan teitoinen ravitsemusasioista?
        Ja huvittavaa tämäkin. Ongelma on jossain muualla, mutta sitä yritetään korjata liikunnalla. Kerro tämä vaikka jollekin raajarikolle. KUn apinosi nousee niin vika ei ole ruokavaliossa tai lääkityksessä, sinun on vaan lisättävä liikuntaa. Kyllä sillä pyörätuolillakin pääsee. :(


      • Pikku Myy

        Uskon, että kaikki periytyy geeneissä. Minä käytän voita ja voimariiniä, syön kaikkia ruokia, myös usein suklaata, leivonnaisia joka päivä kahvin kanssa. Juon mehuja, myös sokeroituja. En paljoa harrasta liikuntaa, vain pakollinen työmatka. Kolesteroli, sokerit, verenpaineet hyvät. Paino 52-53kg, pituutta 158cm, ikää yli50v.En sairastele, flunssa ollut ehkä 4-5 kertaa elämäni aikana. Työni kyllä on paljolti fyysistä.


      • Kateellinen
        Pikku Myy kirjoitti:

        Uskon, että kaikki periytyy geeneissä. Minä käytän voita ja voimariiniä, syön kaikkia ruokia, myös usein suklaata, leivonnaisia joka päivä kahvin kanssa. Juon mehuja, myös sokeroituja. En paljoa harrasta liikuntaa, vain pakollinen työmatka. Kolesteroli, sokerit, verenpaineet hyvät. Paino 52-53kg, pituutta 158cm, ikää yli50v.En sairastele, flunssa ollut ehkä 4-5 kertaa elämäni aikana. Työni kyllä on paljolti fyysistä.

        Mun mieheni syö päivässä ihan mahottomia määriä.

        Aamupala:4 isoa kuppia kahvia pullava pullapitko

        Lounas:Riisiä/pastaa,ihaa,kastiketta,leipää 2palaa(vaasan ruis).

        Päivällinen:Makaroonia/riisiä kanaa/lihaa,kermakastiketta,maitoa

        Iltapala:Kahvia ja leipää.

        Pituutta 173cm painoa 62.3kg ikää 26v
        Ei liho vaikka syö ku hevonen.Sukunsa kaikki miehet samanlaisia riisikeppejä.


    • normaalipainoinen nainen

      Itse kokeilen ainakin parisen viikkoa tämän lehtijutun innoittamana VHH:ta. En ole rasvoja koskaan karttanutkaan, mutta olen huomannut tuon sokeririippuvuuden vain pahenevan iän myötä. En niinkään hae painon pudotusta (vaikka pari kiloa saisikin pudota), vaan jaksamisen lisääntymistä. Jos saan nukkua tarpeekseni, nukun helposti 12h. Harrastan aktiivisesti liikuntaa, joten kulutusta kyllä on. Hyvä jos dieetti vaikuttaisi myös kolesteroliarvoihin.

      Tänään kaupassa silmiin pisti juuri tuo tuotteiden vähärasvaisuus. Ei edes kunnon kermaista jogurttia hyllystä löydy, vaan kaikissa on vähintään alle 2% rasvaa. Mukaan tarttui sitten purkki, jossa mainostettiin sokerin vähentämistä. Leikkelehyllyllä sama juttu. Toki on noita rasvaisia jauhomössömakkaroita, joihin en kyllä koske. Pitää jaksaa uskoa, että tarjonta muuttuu valintoja tekemällä.


      Illalla syötyäni huomasin myös melkoisesti janottavan. Näköjään pitää sokerin lisäksi kiinnittää huomiota suolapitoisuuksiin. Lihatuotteissa ja juustossa sitä ainakin löytyy liiaksi. Pitää myös panostaa noihin kasviksiin, joita saa nauttia ilman suolalastia.

      • ja eikös elintarviketeollisuus pistä sokeria vähän joka paikkaan. Sokerilla vaan on hämäysmielessä monta nimeä tuoteselosteissa. Joskus mainitaan sokeri tai siirappi mutta sitten löytyy glukoosi, muunneltu maissi- tai perunatärkkelys ja maltodekstriini.

        Sokeria laitetaan säilyvyyttä lisäämään ja makua antamaan leipiin, valmisruokiin, makkaroihin, lihavalmisteisiin, jäätelöihin, juomiin jne.

        Olen tehnyt galluppia tuttavien keskuudessa kysyen mitä on maltodekstriini. Kukaan ei ole vielä tiennyt. Maltodekstriini on maissitärkkelyksestä valmistettua puhdasta hiilihydraattia joka nesteeseen sekoitettuna imeytyy nopeasti.


      • hys_hys

        Kaikki tietävät että hiilyhdraatit nostavat verensokeria ja myös sen että tästä seuraa insuliininerityksen kasvua. Jos tähän prosessiin tulee ongelmia, niin vika ei tietenkään voi olla siinä (hiilihydraatit) mitkä ensisijaisesti ja lähes ainoana vaikuttaa ko prosessiin.
        Jos verensokerin heittelyt kumminkin vähenee hiilihydraattien vähentämisen seurauksena, nin kyse ei siis ole hiilihydraateista vaan taustalla on pakko olla jotain mystisempää, jota ei kylläkään meille tavallisille kuolevaisille suostuta kertomaan. ;)


      • patenttisuoja-aika ratkaisee
        kj.mattila kirjoitti:

        ja eikös elintarviketeollisuus pistä sokeria vähän joka paikkaan. Sokerilla vaan on hämäysmielessä monta nimeä tuoteselosteissa. Joskus mainitaan sokeri tai siirappi mutta sitten löytyy glukoosi, muunneltu maissi- tai perunatärkkelys ja maltodekstriini.

        Sokeria laitetaan säilyvyyttä lisäämään ja makua antamaan leipiin, valmisruokiin, makkaroihin, lihavalmisteisiin, jäätelöihin, juomiin jne.

        Olen tehnyt galluppia tuttavien keskuudessa kysyen mitä on maltodekstriini. Kukaan ei ole vielä tiennyt. Maltodekstriini on maissitärkkelyksestä valmistettua puhdasta hiilihydraattia joka nesteeseen sekoitettuna imeytyy nopeasti.

        http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_haku=MS&p_artikkeli=far05085&p_teos=far


    • Analysti

      Olen muutamaan otteeseen vaimon mukana kokeillut vähähiilihydraattista dieettiä ja täytyy todeta, että hyvä dieetti se oli.

      Pari kiloa painoa putosi viikossa, vaikka söin herkullista ruokaa. Oleellista dieetissäni oli, että jätin valkoisen vehnäjauhon ja tärkkelyksen eli lähinnä pastat, leivät ja perunan pois ruokavaliosta.

      Minulle tuli parin dieettipäivän jälkeen samanlainen tunne kuin paastotessa: hyvä kevyt olo. Myös usein vaivaava huimauksen tunne hävisi ja ajatus kirkastui.

      • turhautunut (ko?)

        itse olen ollut vuoden verran,vain sen takia,että voin todistaa toimiiko... joo,viitisen kiloa lähti mutta sekin liikunnan kautta. eli,ensimmäisen viikon aikana tunsin jotakin hyvää oloa.. sitten se hävisikin... uteliaisuutta menin lääkärin käynnille tarkastukseen. joopa joo... todettin uskomattoman korkeat kolesteroli-ja verenpainearvot! oli pakko palata entiseen vähärasvaiseen ruokavalioon.. olo on taas parantunut.. sekä kolesteroli -ja verenpainearvot.. lääkärille selitin tästä "dieetistä",ei tiennyt itkeä vai nauraa! tein itseni aivan tyhmäksi... parempi ja turvallisempi (tietysti) on jättää turvat rasvat pois.. ja vaalea riisi ja leipä.. ja erittäin paljon kasviksia.. sekä suhteellisen paljon proteiinia.. tämä ei ainakaan ole vaarallista,vaikka kuinka väitätte.


      • mäkeen
        turhautunut (ko?) kirjoitti:

        itse olen ollut vuoden verran,vain sen takia,että voin todistaa toimiiko... joo,viitisen kiloa lähti mutta sekin liikunnan kautta. eli,ensimmäisen viikon aikana tunsin jotakin hyvää oloa.. sitten se hävisikin... uteliaisuutta menin lääkärin käynnille tarkastukseen. joopa joo... todettin uskomattoman korkeat kolesteroli-ja verenpainearvot! oli pakko palata entiseen vähärasvaiseen ruokavalioon.. olo on taas parantunut.. sekä kolesteroli -ja verenpainearvot.. lääkärille selitin tästä "dieetistä",ei tiennyt itkeä vai nauraa! tein itseni aivan tyhmäksi... parempi ja turvallisempi (tietysti) on jättää turvat rasvat pois.. ja vaalea riisi ja leipä.. ja erittäin paljon kasviksia.. sekä suhteellisen paljon proteiinia.. tämä ei ainakaan ole vaarallista,vaikka kuinka väitätte.

        Kolesteroliarvosi ei men viikossa persiilleen, eli vika oli siinä miten söit ennen "VHH:tasi":

        Mitä muuten kerroit lääkärillesi? Samat ohjeet mitä näkee iltapäivälehdissä?


    • joku .

      selvittää tarkasti että mitä saa syödä atkinsin dieetillä !

      • diryte

        josta menee vatsa sekaisin.


      • tietoa

        Lue Atkinsin kirja niin saat tarkkaa ja oikeaa tietoa Atkinsista. Tältä palstalta saat lähinnä tietoa siitä miten Atkinsia ei pidä noudattaa. :(


    • muuiuui

      ainakin Heikkilä väittää kirjassaan.. myös punaviini on tervetullut,jota tuota en usko! punaviini melkein yhtä lihottavaa kuin olut.

    • Tauno Mato

      kun se kuluttaa enemmän, kuin kerää itseensä. Meinaan kaloreita. Ei siinä kummempaa taikaa ole.
      Ja jos on kyseessä liikkuva ihminen,tarvitaan hiilareita.

      • Onnekas

        Todellakin mitä sitä turhaan yrittää liian vaikeasti laihduttaa. Kuluttaa vaan enemmän kuin syö. Iteltä lähti 13kg ku aloin pyöräillä töihin ja vähän vähensin herkkuja. Nyt siis painan 57kg ja ennen 70kg. Ei tarvinnu tehdä ihmeellisiä muutoksia ruokavalioon. Ihan terveellä järjellä pärjää.


      • Onnekas kirjoitti:

        Todellakin mitä sitä turhaan yrittää liian vaikeasti laihduttaa. Kuluttaa vaan enemmän kuin syö. Iteltä lähti 13kg ku aloin pyöräillä töihin ja vähän vähensin herkkuja. Nyt siis painan 57kg ja ennen 70kg. Ei tarvinnu tehdä ihmeellisiä muutoksia ruokavalioon. Ihan terveellä järjellä pärjää.

        kun en halunnut laihduttaa millään vaikealla "kuurilla". Vähensin vain herkut ja kaikki ne elintarvikkeet pois mistä saa turhia sokereita hiilihydraattien muodossa. Ihan terveellä järjellä pärjää.


      • Onnekas
        kj.mattila kirjoitti:

        kun en halunnut laihduttaa millään vaikealla "kuurilla". Vähensin vain herkut ja kaikki ne elintarvikkeet pois mistä saa turhia sokereita hiilihydraattien muodossa. Ihan terveellä järjellä pärjää.

        En toki väitä että tuo hiilareiden vähentäminen mitenkään kovin vaikeaa olisi mutta minulle sopii paremmin se että voin jatkaa leivän makaroonin ja perunen yms. syöntiä ihan normaalissa määrin lähinnä siksi että ne on kohtuulisen halpoja näin opiskelija budjettilla. Samoin kuin pyöräilyssä ei kulu bensaan rahaa ja hapenottokykykin paranee.


      • Siitähän laihtumisessa on kyse, että kuluttaa enemmän kuin kerää itseensä. Siinä vaan on ero, millä systeemillä kertyy ja millä kuluu.

        Itse kannan näitä 15-20 ylipainokiloani ja vähän laiskanlaisesti jaksan niille mitään tehdä. Enkä mitenkään suurella intohimolla perehdy eri laihdutussysteemeihin, mutta kokemuksesta on kertynyt kyllä jonkun verran mielenkiintoista tietoa. Kaikkea en uskoisi itsekään, ellen olisi kokenut.

        Aiemmin jo totesin noudattaneeni Montignacin menetelmää. Paremmin perehtyneet voivat sitten halutessaan kommentoida. Minä valitsin Montignacin juuri siksi, että se ei ole oikeastaan ollenkaan virallisten suositusten vastainen. Siis, onhan siinä tietenkin eroja, mutta kuinka moni syö täsmälleen siten kuin viralliset suositukset opettaa?

        Edelleenkin suhtaudun Atkinsiin vähän epäluuloisesti, koska olen ymmärtänyt sen olevan kriittisimmästä päästä hiilihydraattien suhteen. Taas korostan etten ole riittävästi perehtynyt. Mutta sitä tosiasiaa ei puhumalla, tai tässä tapauksessa kirjoittamalla, voi muuksi muuttaa, että kalorit ei todellakaan ole saman arvoisia. Toisessa muodossa, mm. lihassa kaloreita voi syödä huomattavasti runsaammin kuin toisessa, mm. leipänä ja varsinkin vaaleana, lihomatta.

        Mun kokemuksen mukaan ei suklaa (ihan normaali, ei pelkästään tumma) ole ollenkaan paha lihottamaan, paitsi jos sen syö herkkuvatsaan. Herkkuvatsahan on se, jossa on vielä tilaa, vaikka olisi juuri syönyt itsensä täyteen. Myönnetään, että osin on kysymys kokonaiskalorimäärästä, mutta oleellista on myös se missä seurassa hiilihydraatit syödään. Ei siis ruuan yhteydessä, ei ennen eikä jälkeen. Tämä vain esimerkkinä, uskon että joku muukin pitää suklaasta ja siksi dieetin kompastuskiveksi muodostuu kieltäytyminen. Ja se taas johtaa siihen, että koko juttu karahtaa kiville.

        Yhteenvetona joudun toteamaan, että en voi olla uskomatta vähähiilihydraattisiin menetelmiin. En ole helposti höynäytettävä tai tuuliviiri, vaan vakaasti harkiten kelkkani virallisista suosituksista pois päin kääntänyt.


      • Maria-N kirjoitti:

        Siitähän laihtumisessa on kyse, että kuluttaa enemmän kuin kerää itseensä. Siinä vaan on ero, millä systeemillä kertyy ja millä kuluu.

        Itse kannan näitä 15-20 ylipainokiloani ja vähän laiskanlaisesti jaksan niille mitään tehdä. Enkä mitenkään suurella intohimolla perehdy eri laihdutussysteemeihin, mutta kokemuksesta on kertynyt kyllä jonkun verran mielenkiintoista tietoa. Kaikkea en uskoisi itsekään, ellen olisi kokenut.

        Aiemmin jo totesin noudattaneeni Montignacin menetelmää. Paremmin perehtyneet voivat sitten halutessaan kommentoida. Minä valitsin Montignacin juuri siksi, että se ei ole oikeastaan ollenkaan virallisten suositusten vastainen. Siis, onhan siinä tietenkin eroja, mutta kuinka moni syö täsmälleen siten kuin viralliset suositukset opettaa?

        Edelleenkin suhtaudun Atkinsiin vähän epäluuloisesti, koska olen ymmärtänyt sen olevan kriittisimmästä päästä hiilihydraattien suhteen. Taas korostan etten ole riittävästi perehtynyt. Mutta sitä tosiasiaa ei puhumalla, tai tässä tapauksessa kirjoittamalla, voi muuksi muuttaa, että kalorit ei todellakaan ole saman arvoisia. Toisessa muodossa, mm. lihassa kaloreita voi syödä huomattavasti runsaammin kuin toisessa, mm. leipänä ja varsinkin vaaleana, lihomatta.

        Mun kokemuksen mukaan ei suklaa (ihan normaali, ei pelkästään tumma) ole ollenkaan paha lihottamaan, paitsi jos sen syö herkkuvatsaan. Herkkuvatsahan on se, jossa on vielä tilaa, vaikka olisi juuri syönyt itsensä täyteen. Myönnetään, että osin on kysymys kokonaiskalorimäärästä, mutta oleellista on myös se missä seurassa hiilihydraatit syödään. Ei siis ruuan yhteydessä, ei ennen eikä jälkeen. Tämä vain esimerkkinä, uskon että joku muukin pitää suklaasta ja siksi dieetin kompastuskiveksi muodostuu kieltäytyminen. Ja se taas johtaa siihen, että koko juttu karahtaa kiville.

        Yhteenvetona joudun toteamaan, että en voi olla uskomatta vähähiilihydraattisiin menetelmiin. En ole helposti höynäytettävä tai tuuliviiri, vaan vakaasti harkiten kelkkani virallisista suosituksista pois päin kääntänyt.

        epäluuloinen mutta Antti Heikkilä suositteli kokeilemaan ensin jättämällä jonkin hiilihydraattipitoisen pois ja kuuntelemaan miltä kehossa tuntuu.

        Jätin ensin perunan riisin ja pastan ja muuten söin normaalisti niinkuin ennenkin. Kun olo tuntui hyvältä ja paino lähti alaspäin niin sitten jätin leivät pois. Siitä se lähti ja 3,5 vuotta on VHH:ta takana.

        Antti Heikkilä sanoo, että ei se kenellekään voi olla vaaraksi ja ei maksa mitään, jos kokeilee jättää joitain ruoka-aineita pois ruokavaliostaan ennenkuin ryhtyy todellisesti VHH:lle.


      • yksinjättäminen
        kj.mattila kirjoitti:

        epäluuloinen mutta Antti Heikkilä suositteli kokeilemaan ensin jättämällä jonkin hiilihydraattipitoisen pois ja kuuntelemaan miltä kehossa tuntuu.

        Jätin ensin perunan riisin ja pastan ja muuten söin normaalisti niinkuin ennenkin. Kun olo tuntui hyvältä ja paino lähti alaspäin niin sitten jätin leivät pois. Siitä se lähti ja 3,5 vuotta on VHH:ta takana.

        Antti Heikkilä sanoo, että ei se kenellekään voi olla vaaraksi ja ei maksa mitään, jos kokeilee jättää joitain ruoka-aineita pois ruokavaliostaan ennenkuin ryhtyy todellisesti VHH:lle.

        Pitäsiköhän minunkin alkaa päivystää täällä päivästä toiseen, tunnista toiseen? Tuleeko siitä onnelliseksi?

        Eikö sinulla papparaasu ole mitään muuta elmäsää kuin tämä palsta? Eikö edes ystäväpalvelusta tule sulle kaveria vaan joudut kaiken aikasi täällä kirjoittamaan.


      • Nimetön
        Onnekas kirjoitti:

        En toki väitä että tuo hiilareiden vähentäminen mitenkään kovin vaikeaa olisi mutta minulle sopii paremmin se että voin jatkaa leivän makaroonin ja perunen yms. syöntiä ihan normaalissa määrin lähinnä siksi että ne on kohtuulisen halpoja näin opiskelija budjettilla. Samoin kuin pyöräilyssä ei kulu bensaan rahaa ja hapenottokykykin paranee.

        voit syödä mitä huvittaa,jos kulutat enemmän kuin syöt. Jos haluat välttämättä suklaata, älä syö levyä. Syö pari palaa.Samaa sovellat kaikkeen muuhun syömiseen. Jos vatsa huutaa ruokaa syö hedelmiä ja vihanneksia. Nälissään ei tarvitse olla. Kun paino putoaa, voit herkutella kerran viikossa mitä vaan. Se vaan antaa vauhtia rasvan palamiselle.Tämä on loppujen lopuksi ihan korvien välinen juttu. Se tuntuu alussa vaikealta irrottautua rasvasta ja sokerista, mutta se ei kestä montaa päivää. Jonkin ajan päästä niitä ei kaipaa ollenkaan. Ratkaisevaa on jatkuvuus.


      • itsepetosta

        luulla että liikkumseen tarvitaan runsaasti hiilihydraateja. Ainoastaan osa huippu-urheilijoista tarvitsee niitä runsaasti, mutta se on ihmisjoukko mikä käyttää paljon muitakin aineita parantaakseen suorituksiaan. Lukuisat näistä aineista ovat ihmisella haitallisia runsaat hiilihydraatit mukaanlukien.


      • vuosikausia
        Onnekas kirjoitti:

        En toki väitä että tuo hiilareiden vähentäminen mitenkään kovin vaikeaa olisi mutta minulle sopii paremmin se että voin jatkaa leivän makaroonin ja perunen yms. syöntiä ihan normaalissa määrin lähinnä siksi että ne on kohtuulisen halpoja näin opiskelija budjettilla. Samoin kuin pyöräilyssä ei kulu bensaan rahaa ja hapenottokykykin paranee.

        mutta painon nousua se ei estänyt. Vasta ruokavaliomuutos VHH:hon auttoi pysäyttämään painon nousun ja laskemaan sitä.


      • "pikku" juttu
        Nimetön kirjoitti:

        voit syödä mitä huvittaa,jos kulutat enemmän kuin syöt. Jos haluat välttämättä suklaata, älä syö levyä. Syö pari palaa.Samaa sovellat kaikkeen muuhun syömiseen. Jos vatsa huutaa ruokaa syö hedelmiä ja vihanneksia. Nälissään ei tarvitse olla. Kun paino putoaa, voit herkutella kerran viikossa mitä vaan. Se vaan antaa vauhtia rasvan palamiselle.Tämä on loppujen lopuksi ihan korvien välinen juttu. Se tuntuu alussa vaikealta irrottautua rasvasta ja sokerista, mutta se ei kestä montaa päivää. Jonkin ajan päästä niitä ei kaipaa ollenkaan. Ratkaisevaa on jatkuvuus.

        Eli vatsa ei huuda ruokaa kun älyttömät hiilarimäärät jättää väliin ja alkaa syömään vähähiilihydraattisesti. Tätä on tietysti vaikea uskoa jos asiaa ei ole itse kokeillut.

        Nälkä on aina ollut ja tulee aina olemaan laihduttajalle huono kaveri, mutta onneksi VHH:n avulla tästä "kaverista" pääsee eroon. :)


      • Nimetön
        itsepetosta kirjoitti:

        luulla että liikkumseen tarvitaan runsaasti hiilihydraateja. Ainoastaan osa huippu-urheilijoista tarvitsee niitä runsaasti, mutta se on ihmisjoukko mikä käyttää paljon muitakin aineita parantaakseen suorituksiaan. Lukuisat näistä aineista ovat ihmisella haitallisia runsaat hiilihydraatit mukaanlukien.

        runsaasti?


      • ottaa
        Nimetön kirjoitti:

        runsaasti?

        Edellinen kirjoittaja puhui että ilman hiilihydraatteja ei pärjää. VHH:ssa hiilihydraatteja yleensä saadaan 20-100g päivässä ja oletettavasti tämä ei edellisen kirjoittajan lmielestä ole tarpeeksi.

        Mutta odotellaa mikä on hänen mielipiteensä?

        Ja toisaalta, kuinka paljon sinun mielestä urheilu tai kuntoliikuntaa harjoittava ihminen tarvitsee hiilareita?


      • tai kuntoliikunta
        ottaa kirjoitti:

        Edellinen kirjoittaja puhui että ilman hiilihydraatteja ei pärjää. VHH:ssa hiilihydraatteja yleensä saadaan 20-100g päivässä ja oletettavasti tämä ei edellisen kirjoittajan lmielestä ole tarpeeksi.

        Mutta odotellaa mikä on hänen mielipiteensä?

        Ja toisaalta, kuinka paljon sinun mielestä urheilu tai kuntoliikuntaa harjoittava ihminen tarvitsee hiilareita?

        kaipaa sen enempää hiilareita kuin muukaan liikunnallinen toiminta. Jos elimistö käyttää pääasiassa rasvaa toimiakseen niin voihan sitä urheilla ja liikkua niillä varastoilla mitä on jo valmiina. Sokereilla ja muilla dopingaineilla tosin voidaan kilpaurheilussa saavutta etuja mutta se on ihan taas oma maailmansa.


      • viesti.
        tai kuntoliikunta kirjoitti:

        kaipaa sen enempää hiilareita kuin muukaan liikunnallinen toiminta. Jos elimistö käyttää pääasiassa rasvaa toimiakseen niin voihan sitä urheilla ja liikkua niillä varastoilla mitä on jo valmiina. Sokereilla ja muilla dopingaineilla tosin voidaan kilpaurheilussa saavutta etuja mutta se on ihan taas oma maailmansa.

        Viestisi ei millään tavalla tuonut listätietoa aiheesta. Kirjoittaisitko seuraavaan viestiin jotan todellista asiaakin?


      • Nimetön
        ottaa kirjoitti:

        Edellinen kirjoittaja puhui että ilman hiilihydraatteja ei pärjää. VHH:ssa hiilihydraatteja yleensä saadaan 20-100g päivässä ja oletettavasti tämä ei edellisen kirjoittajan lmielestä ole tarpeeksi.

        Mutta odotellaa mikä on hänen mielipiteensä?

        Ja toisaalta, kuinka paljon sinun mielestä urheilu tai kuntoliikuntaa harjoittava ihminen tarvitsee hiilareita?

        älä kirjasta.


      • VHH:lla verot alas!
        yksinjättäminen kirjoitti:

        Pitäsiköhän minunkin alkaa päivystää täällä päivästä toiseen, tunnista toiseen? Tuleeko siitä onnelliseksi?

        Eikö sinulla papparaasu ole mitään muuta elmäsää kuin tämä palsta? Eikö edes ystäväpalvelusta tule sulle kaveria vaan joudut kaiken aikasi täällä kirjoittamaan.

        KJ Mattila, älä anna asiattomien kommenttien haitata hyvää kirjoitteluasi, teet tärkeää työtä. Jonkuille ihmisille ei jää muita keinoja päteä kuin haukkua muita.

        Nykyisenä ja tulevana veronmaksajana olen erittäin huolestunut Kansanterveyslaitoksen suositteleman nykymenon jatkumisena. On täysin kestämätön tilanne että sairastuminen, lihominen, työkyvyttömyys ja lääkkeitten syöminen lisääntyy päivä päivältä.

        Näen ainoana kestävänä ratkaisuna saada Antti Heikkilän ja muiden viisaiden ihmisten viesti läpi suurelle kansalle. Jotta viesti menee läpi, on virallisen tahon ja lääkäreiden otettava itseään niskasta kiinni ja myönnettävä virheensä. Lääkärit ja KTL ovat varmaankin tehneet hyvää työtä siinä mitä ovat tehneet, mutta he ovat ikävä kyllä lähteneen alusta alkaen väärälle polulle. Tärkeämpää on se mitä tekee, eikä miten sen tekee.

        Löytyykö Suomesta Antti Heikkilän ja muutamien muiden lääkäreiden lisäksi riittävästi auktoriteetin omaavia ihmisiä, jotta kelkka saadaan kääntymään ja maamme pelastettua loputtomalta lääkelaskulta ja veronmaksulta.


    • Plant

      Joskus vähähiilihydraattista ruokavaliota ja kokeilin ja ihan hyväksi havaitsin. Kuitenkin, jonkin aikaa Japanissa asuttuani mietin, miksi ihmiset Aasiassa syövät valkoista riisiä tai nuudeleita joka aterialla ja samaan aikaan maassa on hyvin vähän ylipainoisia ihmisiä? Jopa katukuvassa näkee, että jengi on keskimäärin todella hoikassa kunnossa.

      • heistä

        on aliravittuja ja kärsivät monista puutostiloista huonon ruokavalion vuoksi. Itse voit kokeilla samaa, syö lähes pelkästään riisiä, lihaa vain juhlapäiväinä, vältä rasvaa ja käytä kasviksia hyvin vähän. Takaan että sinusta tulee yhtä laiha kuin he ovat.

        En kylläkään ota vastuuta mahdollisista sairauksista joita saat.


    • saakka

      olen ollut ns.vähähiilihydraattisella ruokavaliolla ja painoni tippunut 13kg.liikkunut en ole enempää kuin aikaisemmin olen vain jättänyt perunan,vaalean pullamössöleivän,riisin ja makaronin syönnin vähemmälle.sanoisin että 3 palaa ruisleipää ja 3perunaa olen syönyt viikossa ja lisänä liha,kala,kana ja salaatti.vkl olen grillannut ja tehnyt paljon salaatteja ja nauttinut kuivaa valkkaria ja siideriä sopivasti.kerran kk olen ostanut suklaalevyn jonka syön sitte kerralla. nyt painan 55 ja 164pitkä ja taidan jäädä tähän.

    • LIIKUNTAAAAAA

      Vuosia sitten minäkin aloin noudattaa Atkinsin diettiä hieman kyllä mukaillen, en syönyt lihaa niin paljon kuin ilmeisesti ois pitänyt.
      Marjoja söin päivittäin, leipää en juuri ollenkaan.
      Ihanat pitkät hiukseni kärsivät, haurastuivat ja olivat elottoman näköiset ja ne piti leikata lyhyeksi. Kesti pari vuotta ennekuin kiilto palasi.Paino kyllä pysyi kurissa ja muutama kilo tipahti. Ylipainoa on nyt 5 kg ja lapseni häät tulossa. Huhuh kun suklaa maistuu.
      Et sillee

      • Atkinsissa

        mutta voisin veikata liian vähäistän kasvisten käyttöä.


    • ....

      Kyseessä ei nähdäkseni ollut Atkins-dieetti, jos edes VHH.

      Tutkimuksen VHH-dieetissä 41 % energiasta saatiin hiilihydraateista, ja rasvasta 39 %. Lisäksi laihduttajia suositeltiin valitsemaan kasvirasvoja eläinrasvojen tilalle, VHH-dieettiläiset saivat tyydyttynyttä rasvaa vain n. 2 %-yks. enemmän.

      Kuinka moni täällä edes pitää ruokavaliota vähähiilarisena, jos 41 % energiasta tulee hiilareista? Tuolta osin siis tutkimuksen VHH-dieetti olikin lähempänä perinteistä kreetalaista dieettiä (rasvasta 40 %, hiilareista 45 %).

      • melkein

        Zonelta ja sitä pidetään VHH:na. En tosin käynyt tarkistamassa prosentteja, joten en tiedä puhuitko edes totta.


    • sitä toista

      asiaa tuossa tutkimuksessa jota nyt hehkutetaan täysillä. Siinä sanottiin että naisille Välimerellinen ruokavalio oli kaikkein laihduttavin. Ai mutta eihän tällä palstalla tuollaisia saa sanoa...

      • välimeren maissa

        kuinka suomalaisille naisille sopii tuo välimeren "ruokavalio" ja kyllä siinä laihtuu kun Jorgokset ja Manolitot tarjoilee herkkuja.


    • Olisi joskus mukava saada

      Ja sitten joku neutraalisti asiaan suhtautuva toimittaja haastattelemaan, eihän tällaisesta suomipalstailusta ota mitään tolkkua.Syökää vaan ihmiset itsenne paksuiksi ja pulskiksi, mättäkää sisäänne eläimiä ja jalostettua mössöä, niin loppuvat ne viimeisetkin ajatustoiminnan rippeet.

      Uskomatonta muuten, miten äijät on joskus vuosikymmeniä sitten pystyneet tekemään raskaita metsätöitä pelkän kauravellin voimalla, kun ei muutakaan ollut. Oisko tottumuskysymys? Oisko myös tottumiskysymys opetella syömään vähemmän?

      • .....

        Syön hiilihydraattitietoisesti, muutin ruokavaliotani (vuonna 2005)koska kärsin erittäin kovista migreeneistä lähes viikottain. Kahden kuukauden jälkeen migreenit hävisivät kokonaan. Kaikki veriarvoni ovat loistavat, olen ihanne painossa ja lihaksikas, huolimatta siitä, että en ole mikään aktiivinen liikkuja.

        Uskon, että paras tapa selvittää syy omaan lihavuuteen ja ravinnosta johtuviin sairauksiin on pitää ruokapäiväkirjaa vähintään 3 viikoa. Merkkaa siihen kaikki syömiset, juomiset ja liikkumiset. Siitä sitten aika helposti näkee missä mennään yli ja missä ali.

        Vähähiilihydraattisuus on elämäntapa minulle ei dietti.


      • kun on ensin
        ..... kirjoitti:

        Syön hiilihydraattitietoisesti, muutin ruokavaliotani (vuonna 2005)koska kärsin erittäin kovista migreeneistä lähes viikottain. Kahden kuukauden jälkeen migreenit hävisivät kokonaan. Kaikki veriarvoni ovat loistavat, olen ihanne painossa ja lihaksikas, huolimatta siitä, että en ole mikään aktiivinen liikkuja.

        Uskon, että paras tapa selvittää syy omaan lihavuuteen ja ravinnosta johtuviin sairauksiin on pitää ruokapäiväkirjaa vähintään 3 viikoa. Merkkaa siihen kaikki syömiset, juomiset ja liikkumiset. Siitä sitten aika helposti näkee missä mennään yli ja missä ali.

        Vähähiilihydraattisuus on elämäntapa minulle ei dietti.

        kirjattu kaikki syömiset ruokapäiväkirjaan? Miten siitä listasta näkee missä on menty yli ja missä yli. Listassahan on vain syödyn tuotteen nimi ja määrä. Jos syön yhden omenan ja kirjoitan 1 kpl omena niin mitä se kertoo?


      • Karppaaja
        kun on ensin kirjoitti:

        kirjattu kaikki syömiset ruokapäiväkirjaan? Miten siitä listasta näkee missä on menty yli ja missä yli. Listassahan on vain syödyn tuotteen nimi ja määrä. Jos syön yhden omenan ja kirjoitan 1 kpl omena niin mitä se kertoo?

        Osoitteessa www.fineli.fi voi tarkistaa kaikkien ruokien "makrot", eli hiilihydraatit, rasvat ja proteiinit. Sieltä näkee tarkalleen mitä se yksikin omena esimerkiksi sisältää. Sitten vain valitset mitä linjaa haluat noudattaa esim. 20-60g hiilihydraatteja päivässä ja katsot mistä ruoka-aineista saat sen koostettua.

        Kuulostaa vaikealta mutta voi hyvinkin olla hyödyksi aloitusvaiheessa. Saa jonkinlaisen käsityksen siitä miten tulisi syödä, ja mikäli jotain syö liikaa tai liian vähän. Kun sitten se oikea "tatsi" löytyy hommaan niin ei tarvitse mitään laskeskella..

        Sinulle joka sanoit että hiukset lähtee: Uskalsitko syödä tarpeeksi RASVAA? Rasvakammo istuu meissä niin lujassa että ei uskalleta lisätä hiilihydraattien tilalle rasvaa, vaikka se nimenomaan olisi tarkoitus. Kroppa muodostaa tarvittavan käyttöenergian rasvasta sokerienergian sijaan. Kannattaa suosia runsaasti kertatyydyttömättömiä rasvoja sisältäviä elintarvikkeita kuten oliiviöljyä, pähkinöitä, rasvaista kalaa.. Myös lihassa on hyviä(kin) rasvoja. Se ei ole pelkkää tyydyttynyttä, "kovaa" rasvaa kuten usein yleistetään. Finelin sivuilta selviää nämäkin.

        Tärkeintä on että rasva on luonnollista rasvaa, eli kaikki elintarvikkeet joissa lukee kovetettu tai osittain kovetettu kasvirasva kannattaa jättää kaupan hyllylle, sillä ne ovat ihmisen prosessoimia keinorasvoja. Eli margariinin sijaan voita tai Oivariinia ja ruokakerman tilalle oikeaa kuohukermaa jne..

        Toivottavasti tästä oli apua jollekin!


      • jälleen kerran
        Karppaaja kirjoitti:

        Osoitteessa www.fineli.fi voi tarkistaa kaikkien ruokien "makrot", eli hiilihydraatit, rasvat ja proteiinit. Sieltä näkee tarkalleen mitä se yksikin omena esimerkiksi sisältää. Sitten vain valitset mitä linjaa haluat noudattaa esim. 20-60g hiilihydraatteja päivässä ja katsot mistä ruoka-aineista saat sen koostettua.

        Kuulostaa vaikealta mutta voi hyvinkin olla hyödyksi aloitusvaiheessa. Saa jonkinlaisen käsityksen siitä miten tulisi syödä, ja mikäli jotain syö liikaa tai liian vähän. Kun sitten se oikea "tatsi" löytyy hommaan niin ei tarvitse mitään laskeskella..

        Sinulle joka sanoit että hiukset lähtee: Uskalsitko syödä tarpeeksi RASVAA? Rasvakammo istuu meissä niin lujassa että ei uskalleta lisätä hiilihydraattien tilalle rasvaa, vaikka se nimenomaan olisi tarkoitus. Kroppa muodostaa tarvittavan käyttöenergian rasvasta sokerienergian sijaan. Kannattaa suosia runsaasti kertatyydyttömättömiä rasvoja sisältäviä elintarvikkeita kuten oliiviöljyä, pähkinöitä, rasvaista kalaa.. Myös lihassa on hyviä(kin) rasvoja. Se ei ole pelkkää tyydyttynyttä, "kovaa" rasvaa kuten usein yleistetään. Finelin sivuilta selviää nämäkin.

        Tärkeintä on että rasva on luonnollista rasvaa, eli kaikki elintarvikkeet joissa lukee kovetettu tai osittain kovetettu kasvirasva kannattaa jättää kaupan hyllylle, sillä ne ovat ihmisen prosessoimia keinorasvoja. Eli margariinin sijaan voita tai Oivariinia ja ruokakerman tilalle oikeaa kuohukermaa jne..

        Toivottavasti tästä oli apua jollekin!

        kun on niin hyvä esimerkki. Kaikki ja KTL mukaanlukien suosittelee margariinin käyttöä, kas kun se on pehmeää rasvaa vaikka todellisuudessa onkin kovaa rasvaa jääkaapista otettaessa. ;)
        Mutta tärkeämpi huomio on se että margariinin ja sika-nautajauhelihan rasvahappokoostumus on hyvin samanlainen, kumpikin sisältää lähes idettisen määrä sitä ns. huonoa tyydyttynyttä rasvaa. Miksi näistä toinen tuote on hyvä ja toinen huono, vaikka todellisuudessa ovat hyvinkin samalaisia???


      • Karppaaja
        jälleen kerran kirjoitti:

        kun on niin hyvä esimerkki. Kaikki ja KTL mukaanlukien suosittelee margariinin käyttöä, kas kun se on pehmeää rasvaa vaikka todellisuudessa onkin kovaa rasvaa jääkaapista otettaessa. ;)
        Mutta tärkeämpi huomio on se että margariinin ja sika-nautajauhelihan rasvahappokoostumus on hyvin samanlainen, kumpikin sisältää lähes idettisen määrä sitä ns. huonoa tyydyttynyttä rasvaa. Miksi näistä toinen tuote on hyvä ja toinen huono, vaikka todellisuudessa ovat hyvinkin samalaisia???

        Finelin mukaan: Oliiviöljyn tyydyttyneet rasvat: 14,0g per 100g. Pekonin tyydyttyneet rasvat: 13,6g per 100g..

        Apua, oliiviöljyssä on saman verran tyydyttynyttä "pahaa" rasvaa kuin pekonissa, jopa enemmän! ;)

        Dilemma: Miksi pekonin rasva on "pahaa" ja oliiviöljy "hyvää" rasvaa? ;) ;)


      • tosiaan.
        Karppaaja kirjoitti:

        Finelin mukaan: Oliiviöljyn tyydyttyneet rasvat: 14,0g per 100g. Pekonin tyydyttyneet rasvat: 13,6g per 100g..

        Apua, oliiviöljyssä on saman verran tyydyttynyttä "pahaa" rasvaa kuin pekonissa, jopa enemmän! ;)

        Dilemma: Miksi pekonin rasva on "pahaa" ja oliiviöljy "hyvää" rasvaa? ;) ;)

        En ole asiaa aikaisemmin edes ajatellut, mutta todella mielenkiintoinen huomio.
        hmmm Yksi juttu tuossa kyllä on, oliiviöljy on 100% rasvaa ja pekoni ei. Joten suhteessa pekoni häviää...
        Mutta tämä ei minua haittaa. ;)


      • Dieetti tarkoittaa
        ..... kirjoitti:

        Syön hiilihydraattitietoisesti, muutin ruokavaliotani (vuonna 2005)koska kärsin erittäin kovista migreeneistä lähes viikottain. Kahden kuukauden jälkeen migreenit hävisivät kokonaan. Kaikki veriarvoni ovat loistavat, olen ihanne painossa ja lihaksikas, huolimatta siitä, että en ole mikään aktiivinen liikkuja.

        Uskon, että paras tapa selvittää syy omaan lihavuuteen ja ravinnosta johtuviin sairauksiin on pitää ruokapäiväkirjaa vähintään 3 viikoa. Merkkaa siihen kaikki syömiset, juomiset ja liikkumiset. Siitä sitten aika helposti näkee missä mennään yli ja missä ali.

        Vähähiilihydraattisuus on elämäntapa minulle ei dietti.

        ruokavaliota. Mielestäni tuo kuulostaa ruokavaliolta.


      • totta tosiaan

        mutta se ei onnistu kuin silloin kun ei ole muuta syötävää kuin kauravelliä. Ihminen on niin kekseliäs että jos kauravelliä on paljon että kaikkea ei jaksa syödä niin ihminen rupeaa paistamaan kaurakeksejä välipaloiksi.


      • estolääkkeet korvataan aina
        ..... kirjoitti:

        Syön hiilihydraattitietoisesti, muutin ruokavaliotani (vuonna 2005)koska kärsin erittäin kovista migreeneistä lähes viikottain. Kahden kuukauden jälkeen migreenit hävisivät kokonaan. Kaikki veriarvoni ovat loistavat, olen ihanne painossa ja lihaksikas, huolimatta siitä, että en ole mikään aktiivinen liikkuja.

        Uskon, että paras tapa selvittää syy omaan lihavuuteen ja ravinnosta johtuviin sairauksiin on pitää ruokapäiväkirjaa vähintään 3 viikoa. Merkkaa siihen kaikki syömiset, juomiset ja liikkumiset. Siitä sitten aika helposti näkee missä mennään yli ja missä ali.

        Vähähiilihydraattisuus on elämäntapa minulle ei dietti.

        http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Salainen osakassopimus jakaa vallan Terveysrahastossa/1135232639353


    • se tehokas

      Minä olen kokeillut dieettiä ja paino on pudonnut. Sitten tulin raskaaksi eikä tullut enää mietittyä syömisiä. Nyt kokeilin uudestaan, mutta imetän vielä osittain ja kyllä tänään, vasta kolmantena päivänä oli pakko lopettaa heti alkuunsa. Veti voimat kokonaan pois. Voin vaan vannoa että kun imetys loppuu kokonaan ja kiloja jos vielä on aloitan uudestaan. Nyt aion toistaiseksi hieman hydraatteja nauttia, mutta tosissaan vain vähän...Harmittaa kun ei voinut olla hyvä äiti samaan aikaan ja pudottaa painoa...

      • ja sinä voitte olla

        kunhan annat lapsellesi oikeaa ruokaa. Imetä niin kauan kuin on mahdollista etttä saa rasvaista äidinmaitoa ja jatka sen jälkeen unohtamatta terveellisiä rasvoja niin lapsestasi kehittyy kelpo yksilö yhteiskuntaan.


      • äidillä tarkoitin
        ja sinä voitte olla kirjoitti:

        kunhan annat lapsellesi oikeaa ruokaa. Imetä niin kauan kuin on mahdollista etttä saa rasvaista äidinmaitoa ja jatka sen jälkeen unohtamatta terveellisiä rasvoja niin lapsestasi kehittyy kelpo yksilö yhteiskuntaan.

        että ei voi olla hyvä äiti jos voimat on niin finaalissa dieetin takia ettei jaksa kunnolla vauvaansa nostaa niin parempi syödä sit paremmin eikä ajaa omaa etuaan ja laihduttaa niin kovasti ettei sit mihkään pysty.


      • jos on voimat
        äidillä tarkoitin kirjoitti:

        että ei voi olla hyvä äiti jos voimat on niin finaalissa dieetin takia ettei jaksa kunnolla vauvaansa nostaa niin parempi syödä sit paremmin eikä ajaa omaa etuaan ja laihduttaa niin kovasti ettei sit mihkään pysty.

        finaalissa mutta niinhän sitä usein käy kun yrittää hiilariruokavaliolla laihduttaa. Hiilarit vievät voimat ja on niin kehno olo mutta kun vähennät hiilarit minimiin niin olotila paranee ja vointi on sellainen että jaksaa taas hoitaa vauvaa ja vauvakin voi hyvin kun saa oikeaa ruokaa


      • Huomenta Suomessa

    • Kokki-Jani

      Atkinsin dieetti on ihan hyva ja turvallinen. Lihan kanssa ei tosin kannata menna liiallisuuksiin. Ajatelkaa nyt, ennenkuin ihmiset asettuivat paikoilleen ja alkoivat viljelemaan he metsastivat ja kerasivat kasviksia syotavaksi. Eli he soivat juuri lihaa ja vihanneksia. Sen jalkeen kun rupesivat viljelemaan eli syomaan paljon hiilihydraatteja ihmisten keskipituus vaheni reilusti eli muutos ei varmaan ollut kovin hyva terveydelle. Nyt sitten sanotaan etta tama dieetti on muka terveellinen.

      Toinen asia mika kannattaa valttaa on kasvisrasva (pelkastaan neitsyt oliivi- ja kookosoljy kayvat). Varsinkin kovetettu kasvisrasva on hyvin haitallista terveydelle. Kasvisrasvat myos lihottavat koska vahingoittavat kilpirauhasen toimintaa. Lihat ja vihannekset voi kypsentaa vesihoyryssa ja talla tavalla valttaa kasvisrasva taysin.

      Lue lisaa: http://thescreamonline.com/essays/essays5-1/vegoil.html

    • laihtuu ainakin lompakko

      Muusta tehosta en tiedä.

      Helsinkiläinen hotelli toukokuisena arkipäivänä. Huoneen 509 ovi käy tavallista tiuhemmin, kun pääkaupunkilaiset hakevat pehmeää hoitoa tunnetulta hivenainetohtorilta. Helsinki on päätepiste tohtori Antti Arstilan Etelä-Suomen kevätkiertueella.
      Riikka: "Tohtori Arstila vois jättää tämän syöpäpotilailla rahastamisen väliin".
      Lisensiaatti Kaarlo Jaakkolan vastaanottoa ei tarvitse etsiskellä hotelleista eikä luontaistuotekauppojen takahuoneista. Jaakkolalla on omat antioksidanttiklinikat viidessä suomalaisessa kaupungissa. Helsingissä klinikka on paraatipaikalla, Rautatientorin kulmassa.
      Esa: "... eli näen sen olleen hädänalaisuuden hyväksikäyttämistä".
      Parikymmentä vuotta sitten Antti Arstilalla, Kaarlo Jaakkola ja Matti Tolosella oli suuri teoria. Niin sanotut antioksidantit olivat tuolloin lääketieteessä kuuma aihe. Kolmikko suositteli niiden käyttöä ratkaisuksi moniin kansanterveyden ongelmiin. He myös ryhtyivät kaupittelemaan antioksidanttihoitoja mitä erilaisimpien sairauksien hoitoon.
      Antioksidanteilla tarkoitetaan eräitä vitamiineja ja hivenalkuaineita, jotka hidastavat myrkyllisten happiyhdisteiden eli vapaiden radikaalien aiheuttamia soluvaurioita. Antioksidanttien tarpeellisuudesta ei ole erimielisyyttä, mutta mitä tehdä jos niitä on elimistössä liian vähän? Useimpien asiantuntijoiden mielestä monipuolinen ravinto antaa riittävän suojan, mutta sinnikäs vähemmistö suosittelee antioksidanttien nauttimista pillereinä ja puristeina.
      Asiaa ryhdyttiin toden teolla tutkimaan 1980-luvulla amerikkalaisten rahoituksen turvin. Tulokset ovat olleet pettymys. Antioksidanttipillereiden nauttiminen ei näytä ehkäisevän vakavia sairauksia. Kahdessa tutkimuksessa tulos oli jopa täysin päinvastainen: Suomalainen Setti-tutkimus, samoin kuin amerikkalaisten tupakoitsijoiden keskuudessa tehty tutkimus osoittivat betakaroteenivalmisteiden lisäävän keuhkosyövän ilmaantuvuutta.
      Ruotsissa valmistui pari vuotta sitten laaja yhteenveto antioksidanttikirjallisuudesta. Sen mukaan vihanneksia kannattaa syödä - pillereistä ei ole hyötyä. Yhdysvaltain tiedeakatemian lääketieteen instituutti antoi kuukausi sitten suosituksen neljän tärkeän antioksidantin, C- ja E-vitamiinien sekä seleenin ja karotenoidien saannista.
      Instituutti korotti hieman vitamiinien saantisuosituksia, mutta peruslinja pysyi ennallaan. Amerikkalaisille suositellaan edelleenkin päivittäin viittä annosta erilaisia vihanneksia ja hedelmiä. Sen pitäisi riittää ehkäisemään yleisimpien rappeutumistautien ennenaikaista puhkeamista. Pillereitä voidaan tarvita vain joidenkin puutostautien hoidossa.
      Tutkimustuloksia antioksidanttipillereiden tehosta sairauksien hoidossa ilmestyy koko ajan lisää. Viimeksi tutkittiin sydän- ja verisuonitautien paranemista USA:ssa ja Italiassa.
      Jarmo Virtamo: "Näissä kummassakin annettiin noin neljä vuotta sitä E-vitamiinia, eikä kummassakaan E-vitamiinilla todettu mitään edullisia vaikutuksia: se ei ehkäissyt uusia sydäninfarktitapauksia, se ei ehkäissyt sydänkuolemia, se ei ehkäissyt aivohalvauksia. Elikkä sillä tavalla meillä ei tällä hetkellä ole mitään näyttöä, että E-vitamiinilla kuin myöskään betakaroteenilla olis mitään merkitystä sydän- ja verisuonitautien hoidossakaan."
      Toimittaja Matti Virtanen: Tulokset ovat hämmentäviä. Antioksidanteista on hyötyä ruuassa nautittuna, mutta pillereiksi puristettuna niiden teho hiipuu olemattomaksi. Tutkimukset ovat ilmeisesti olleet liian yksinkertaisia: ravinnossa on kymmeniätuhansia yhdisteitä, eikä mikään yksittäinen aine ole ratkaiseva.
      Antioksidanttihoitojen vannoutuneita kannattajia tutkimustulokset eivät ole horjuttaneet. Pillerikaupalla rikastunut Tohtori Tolonen muotoilee asian seuraavasti:
      Lukijan ääni: "Vitamiini- ja hivenainehoito levisi 1970- ja 80-luvulla Suomeenkin, jossa sitä alkoivat antaa tohtorit Thomas Tallberg, Kaarlo Jaakkola, Antti Arstila ja Matti Tolonen. Tätä hoitomuotoa arvosteltiin ankarastikin, mutta vastarinta on nyttemmin laantunut ja laantuu sitä mukaa, kun vitamiineista ja hivenaineista saadaan uutta tutkimustietoa."
      (Potilas katsoo televisiota, jossa tohtori Arstila esiintyy Tervo & Päivärinta –ohjelmassa)
      "Tervetuloa keskusteluun mukaan lääketieteen ja kirurgian tohtori Antti Arstila" ...
      Arstila: "... ei sitä koivuntuhkalla syöpää paranneta. Mutta toisaalta on muistettava, että meillä on tavattomasti täydentäviä hoitomuotoja, niitä tulee vilisemällä lisää. Me voidaan tappaa syöpäsolut nälkään, meillä on paljon näitä potilaita, joka on Karoliinisen instituutin käyttämä hoitomuoto plus minun ainoana lääkärinä Suomessa".
      Tämä tv-esiintyminen vakuutti vaikeaa syöpää sairastavan Riikan. Hän tiesi, että Karoliininen sairaala Tukholmassa kuuluu maailman arvostetuimpiin, ja jos se on ryhtynyt käyttämään tohtori Arstilan mainitsemaa TRIB-hoitoa, asiaan on uskottava. Riikka kääntyi Arstilan puoleen
      Riikka: "Tohtori Arstila otti vastaan tavallisessa hotellihuoneessa Turussa ja koiransa ja vastaanottoapulaisen avustamana ja hän kertoi jonkun verran lisää tästä TRIB-hoidosta ja siitä kuinka sillä oli jotkut ihmiset päässyt jopa täysin eroon kasvaimista ..."
      Potilaalta otettiin verikoe, mutta jo sitä ennen lääkäri määräsi potilaalle mittavan paketin luontaistuotevalmisteita, hainrustoa- ja öljyä, sienirihmastoa sekä TRIB-jauhetta. Verikokeen tulokset Riikka sai pyynnöstä kotiinsa vasta viikkojen kuluttua.
      Toimittaja Martti Backman: "Entä määräsikö tohtori Arstila näiden tulosten perusteella sinulle jotakin lisähoitoa tai lääkitystä?
      Riikka: Tohtori Arstila ei ole laboratoriokokeiden vastausten tulemisen jälkeen ottanut minkään näköistä yhteyttä tai antanut minkään näköisiä lisähoitomääräyksiä millään tavalla.
      Backman: Siis laskun kirjoittamisen jälkeenkö hän ei ole ollut kiinnostunut sinusta millään tavalla?
      Riikka: Ei todellakaan."
      Vastaanotolla käynti laboratoriopaketteineen maksoi 2 200 markkaa ja lääkkeet lisäksi joitakin tuhansia markkoja. Pahinta oli kuitenkin se, että alkoi paljastua, ettei maineikkaassa Karoliinisessa sairaalassa tunnettukaan Arstilan markkinoimaa TRIB-hoitoa.
      Riikka: "Eikä sieltä ketään löytynyt, ei myöskään ne henkilöt, joiden nimet Arstila pyynnöstä jälkikäteen antoi, myöntäneet tuntevansa tätä hoitomuotoa tai kokeilua millään tavalla. Ja siinä vaiheessa alkaa menettää uskonsa siihen asiaan."
      Kirjassaan "Voita syöpä" Arstila kirjoittaa seuraavasti:
      Lukijan ääni: "TRIB-hoitoa alettiin laajemmin kokeilla ensimmäisenä maailman johtaviin yliopistollisiin sairaaloihin kuuluvassa tukholmalaisessa Karoliinisessa sairaalassa Ruotsissa. Siellä eräät potilaat ovat olleet hoidossa jo lähes neljän vuoden ajan."
      Backmanin kysymys Arstilalle: Kun otimme yhteyttä karoliiniseen sairaalaan, niin siellä syöpäosaston ylilääkäri Ulrik Ringborg ilmoitti meille, että heillä ei tunneta ollenkaan tällaista TRIB-hoitoa?
      Arstila: Sitten he eivät tiedä, mitä heidän sairaalassansa tapahtuu, sille mä en voi mitään."
      Arstila ilmoittaa, että TRIB-hoitoa on Karolinskassa käyttänyt tohtori Peter Wersell. Kysyttäessä Wersell kertoo, että hän on yhden ainoan kerran kirjoittanut tributyraattia parantumatonta syöpää sairastaneelle potilaalle, koska tämä sitä ehdottomasti halusi. Potilas kuoli puolen vuoden kuluttua hoidon aloittamisesta.
      Wersell korostaa, että TRIB-hoito ei missään nimessä kuulu Karoliinisen sairaalan vakiohoitoihin. Syöpäosaston johtaja ilmoittaa, että tributyraatilla ei ole myöskään tehty sairaalassa kliinisiä kokeita.
      Kaiken lisäksi kaksi Karoliinisen sairaalan tutkijaa on kirjoittanut Ruotsin lääkärilehteen artikkelin, jossa todetaan, että väite TRIB-hoidon syöpää estävästä vaikutuksesta on nykytiedon valossa petos.
      Arstila: "Joo, mä tunnen ton jutun, mutta he eivät ole kyllä tätä asiaa tutkineet ja tässä mulla on huomattavasti enemmän materiaalia, joka on ihan eri mieltä, että se on erittäin hyvin kokeellisesti osoitettu, ja tietenkin meillä on erittäin hyviä kokemuksia, potilaskokemuksia, tai minulla on kokemuksia Suomesta, mä oon hoitanu ..
      Backman: Mutta mistä tohtori Arstila tietää, että juuri TRIB-lääkitys vaikuttaa?
      Arstila: Mä tiedän, koska mä tiedän, miten se vaikuttaa".
      Arstila viittaa "tuhansiin tutkimuksiin". Yhteistä niille on, että ne eivät ole suuriin potilasjoukkoihin perustuvia lääketieteellisiä tutkimuksia, vaan lähinnä solutason laboratoriotutkimuksia. Pyydämme Arstilaa mainitsemaan kaikkein painavimman tutkimusnäyttönsä:
      Arstila: "Kyllä se nää Carduccin työt on ..."
      Otimme yhteyttä tohtori Michael A. Carducciin, joka toimii apulaisprofessorina John’s Hopkins –yliopistossa USA:ssa. Hän kertoo sähköpostitse, että Tributyraatti eli fenyylibutyraatti on harvinaisen lasten munuaistaudin hoitoon tarkoitettu lääke, jonka kehitti eräs Johns Hopkinsin professori.
      Aineen tehoa syövän hoidossa on tutkittu vain alustavasti. Carduccin kokeissa mukana olleista noin 50 potilaasta alle neljäsosalla taudin tila pysyi vakaana puoli vuotta. Paranemisesta ei ole ollut kysymys, eikä Carducci sellaista väitäkään.
      Lainaus Carduccin viestistä: "Kyseessä ei ole mikään syövän hoito. Se saattaa rajoittaa syövän kehittymistä jonkin aikaa, joitakin kuukausia. Potilaita hakeutuu tällaisiin hoitoihin, koska ne ovat myrkyttömiä ja eroavat kemiallisesta hoidosta."
      Arstila: "Mä yleensä pyrin lähteen siitä, että kaikki ne aineet, joita käytän, olkoon ne molekyylit mistä vaan, niistä pitää olla tutkimusnäyttöä ja pitää kuulua Yhdysvaltain syöpäinstituutin hyväksymiin ohjelmiin ja niitä pitää tutkia lähinnä amerikkalaisissa, miksei myöskin eurooppalaisissa ja japanilaisissa syöpäklinikoissa."
      Arstilan, Jaakkolan ja Tolosen liikekumppanuus alkoi 1980-luvun alussa. Vuonna 1982 he perustivat Biomed Oy:n, jonka toimialaksi määriteltiin lääkkeiden ja erikoisvalmisteiden kehittäminen, valmistaminen ja myynti.
      Vuosien varrella muut ovat jääneet Biomedin toiminnasta syrjään. Jaakkola omistaa firman ja istuu yksin sen hallituksessa, varamiehenään vaimonsa Eva. Biomedin liikevaihto on ollut nelisen miljoonaa markkaa vuodessa.
      Arstilan ja Jaakkolan yhteisyrityksiin kuului myös 1981 perustettu Mineraalilaboratorio Mila Oy. Myös Milan liikevaihto on noin neljä miljoonaa markkaa.
      Jaakkolan konsernin näkyvin osa ovat kuitenkin viidessä kaupungissa toimivat antioksidanttiklinikat.
      Hänen liiketoimistaan muodostuu siis terävä kolmio: antioksidanttiklinikan johtajana Jaakkola määrää potilaat laajoihin tutkimuksiin omaan laboratorioonsa. Samalla hän määrää potilaalleen pillereitä, joista huomattavan osan toimittaa hänen oma lääkefirmansa. Yhdestä potilaskäynnistä Jaakkolan yritykset laskuttavat potilasta yhteensä jopa 5000 markkaa.
      Kati Myllymäki: "Sitten meillä on ollut keskustelua myös kytkykaupasta, joka on liittynyt myöskin laboratorio- ja röntgentutkimuksiin elikkä on aivan selkeästi sanottu, että esimerkiksi yksityislääkäri ei saa sitoa potilastaan siihen, että pitää käydä saman firman laboratoriossa tai röntgenissä, vaan potilaalla on oikeus valita mihin laboratorioon, mihin röntgenlaitokseen, ja kuinka hän sitten ne toteuttaa."
      Soitimme Jaakkolalle ja sovimme hänen kanssaan haastattelun viime viikon maanantaiksi. Sen jälkeen sovimme kuvauksesta Milassa laboratorion johtavan kemistin kanssa. Sovittuna aikana kävi kuitenkin ilmi, että kuvausryhmällä oli porttikielto.
      Henkilö Milan ulko-ovella: "Sen takia, että Kaarlo Jaakkola on kieltäytynyt tästä ohjelmasta. Et se ei nyt tällä kertaa sovi valitettavasti. Että siellä on faksi.
      Kuvaaja: Labbiskuvaa vain olis…
      Henkilö: Joo mut ei siihen tarvita nyt sitä laboratorioo. Siit ei ollut sovittu teidän kanssa.
      Kuvaaja: Aha kyllä mä ymmärsin vaan, että toimittaja Matti Virtanen oli sopinut ja Leena Tervo oli yhteyshenkilö.
      Henkilö: Ei ollut sopinut.
      Kuvaaja: Kello 11.00…
      Henkilö: Et se täytyy sopia hallituksen kanssa. Kaarlolla ei ole edes oikeutta…et kiitos."
      Samaan aikaan Jaakkola lähetti toimitukseen faksin, jossa hän kieltäytyi haastattelusta. Laboratoriossakaan ei saa nyt kuvata ilman Milan hallituksen lupaa. Hallituksen jäsenten nimiä hän ei mainitse.
      Voimassa olevan kaupparekisterimerkinnän mukaan Milan hallitus on yhtä kuin Kaarlo Benjam Jaakkola. Hänen varahenkilönään on rouva Eva Jaakkola. Siis sama kuvio kuin Biomed Oy:ssa. Arstilalla ei näytä olevan yrityksessä enää osaa eikä arpaa.
      Yhtiöverkkonsa ansiosta Jaakkola onnistui turvaamaan elintasonsa myös Setti-tutkimuksen jälkeisinä vuosina, jolloin antioksidanttien kysynnässä tapahtui paha notkahdus.
      Arstilalle notkahdus oli liian syvä. Hänen omistamansa Savonlinnan lääkärikeskus meni konkurssiin, ja hän joutui verovelkojen vuoksi velkasaneeraukseen. Lääkärikeskus vaihtui kiertävään vastaanottoon hotelleissa eri puolella Suomea.
      Nykyisin Arstilalla ja Jaakkolalla ei ole paljon tekemistä toistensa kanssa. Ainoa yhteys on Mila, jossa Arstila teettää potilaidensa verianalyysit.
      Kaarlo Jaakkolasta on kanneltu kymmenen vuoden aikana Terveydenhuollon oikeusturvakeskukseen Teoon 12 kertaa. Viidessä tapauksessa hän on saanut vakavan huomautuksen. Viisi kantelua asiakirjoineen oli virastossa kateissa, joten niiden lopputulosta emme voineet selvittää.
      Helmikuussa 1994 Teo ratkaisi kerralla neljä kantelua, jotka johtivat Jaakkolalle annettuun vakavaan huomautukseen. Hänen todettiin menetelleen lääkärin työssään virheellisesti kuudessa erillisessä kohdassa.
      Jaakkolan vastaanoton tarkastuksen teki Teon asiantuntijalääkärinä toiminut yleislääketieteen dosentti, tohtori Seppo Junnila. Hän kiinnitti huomiota muun muassa siihen, ettei Jaakkola yleensä tehnyt potilailleen normaaleja yleislääkärin toimeen kuuluvia tarkastuksia kuten verenpaineen mittausta. Lääkemääräyksetkin olivat omituisen kaavamaisia.
      Seppo Junnila: "Ja kun vertasin näitä sitten eri sairauksissa näitä annettuja määräyksiä, niin se peruskaava oli hyvin samankaltainen riippumatta siitä oliko potilaalla syöpä, reuma tai astma".
      Teo korosti ratkaisussaan ennen kaikkea Jaakkolan toiminnan epätieteellistä luonnetta, jota alleviivasivat myös asiantuntijoina kuullut toistakymmentä professoria.
      Teo tehosti huomautustaan määräämällä seurantatarkastuksen tehtäväksi puolen vuoden kuluttua. Siinä piti selvittää, onko Jaakkola korjannut virheellisen menettelynsä. Hän joutui siis tarkkailuun, jonka perusteella katsottaisiin, onko syytä ryhtyä jyrkempiin toimenpiteisiin hänen toimintansa rajoittamiseksi.
      Mutta mitä tapahtui? Seurantatarkastus tehtiinkin vasta kolme vuotta myöhemmin. Tarkastusraportista ei selviä, oliko Jaakkola korjannut toimintaansa millään tavalla. Tunnin tarkastuksen tuloksena syntynyt parin liuskan paperi päätyi siihen, ettei tarkastuksen perusteella voitu kiistattomasti osoittaa terveydenhuollon ammattihenkilöstöstä annetun lain vastaista menettelyä.
      Tapahtumien kulkua seuranneet lääkärit ovat keksineet Teon otteen kirpoamiselle ainakin yhden selityksen: Neljä päivää Jaakkolan saaman vakavan huomautuksen jälkeen tasavallan presidentiksi tuli Martti Ahtisaari. Hän sattui olemaan Jaakkolan uskollinen potilas, joka popsi lääkärinsä määräyksestä valtavia annoksia hivenaineita ja vitamiineja. Hovinlääkärin asemako pelästytti valvovan viranomaisen?
      Entä rauhoittuiko tilanne muuten ? - Ei suinkaan. Jo kesällä 94 Teo joutui antamaan Jaakkolalle vakavan huomautuksen siitä, ettei hänen suorittamaansa rintasyöpäleikkausta ollut tehty hoitosuositusten mukaisesti. Jaakkola ei ohjannut potilasta leikkauksen jälkeen säde- tai sytostaattihoitoon.
      Seuraavana vuonna helsinkiläinen Pirjo meni rintasyöpäleikkauksen jälkeen tuttavan suosituksesta Jaakkolan vastaanotolle hakemaan tukihoitoa.
      Pirjo: "Ja tää vastaanotto oli siis niin karmaiseva, et sillä niinkun lähdettiin puhumaan mun elämänkaaresta ja sen lyhyydestä, jos mä menen näihin Hyksin tarjoamiin hoitoihin ja hän sitten tarjos vaihtoehtoo, että vitamiini ja antioksidanttihoidolla selviää paljon, paljon paremmin ja sitten hän rupes todistelemaan sitä.
      Toimittaja Backman: Millaisia ilmauksia hän käytti?
      Pirjo: Hän niinkun näitä Hyksin hoitoja niinkun mollatakseen niin hän ilmaisi, että jos mä menen tähän nimenomaan tähän sädehoitoon, niin se on niinkun hidastettu Auschwitz, et tää sytostaattihoito, se vielä menettelee, koska se poistuu niinku ruumiista, et se ei jää, mutta että 10 000 -kertainen Tshernobylin laskeuma, joka mulle joka kerta laitetaan, niin se on varsinaista semmoista toisen maailmansodan menetelmää."
      Pirjo kanteli lääkärin käyttäytymisestä terveydenhuolloin oikeusturvakeskukseen. Erityisen arkaa Jaakkolan kannalta oli se, että potilas kuvaili seikkaperäisesti, kuinka lääkäri oli painostanut häntä luopumaan säde- ja sytostaattihoidosta.
      Jaakkola kiisti kehottaneensa, mutta tällä kertaa lääkärin sanaa vastassa ei ollut vain potilaan sana, vaan potilaalla oli mukanaan todistaja, aviomies.
      Esa: "Voin kertoa, että se oli elämäni ensimmäinen kerta, kun koin uskoon tulemisen. Eli et tää pelotus oli niin voimakas, et siinä niinkun molemmat meni todella shokkiin, voi sanoa. Ja mä sen käynnin jälkeen olin ehdottomasti sitä mieltä, ettei kannata mennä sinne niinkun perinteisiin hoitoihin. Kunnes sitten myöhään illalla soitin eräälle läheiselle lääkärituttavalle. Hän sanoi, että älä usko sitä puppua. Että sehän on sellanen rahastava PIIP niin kuin hän sanoi".
      Kaikesta huolimatta oikeusturvakeskus totesi ratkaisussaan 1997, "että se ei ole voinut havaita, että Jaakkola olisi kehottanut teitä luopumaan yleisesti hyväksytyistä syövän hoitomenetelmistä".
      Pirjo: "Olin hämmästynyt ja täysin ihmeissäni, että eivätkö he osaa lukea mun tekstiä, että mikä siinä on vikana, et yritin selkeästi kirjoittaa, että nimenomaan tämä oli se puoli, joka minua ahdisti
      Oikeusturvakeskus oli jo aiemmin todennut, ettei Jaakkolan määräämä antioksidanttihoito kuulu yleisesti hyväksyttyihin ja kokemusperäisiin perusteltuihin menettelytapoihin, vaan ns. vaihtoehto- eli uskomuslääketieteeseen.
      Johtopäätös tästä oli kuitenkin muuttunut. Nyt viraston mielestä potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain mukaan potilaalla on mahdollisuus myös vaihtoehtolääketieteen piiriin kuuluvien hoitovaihtoehtojen valintaan, ja tällä perusteella kantelu ei antanut aihetta enempään.
      Toimittaja Martti Backman: Tulkinta on outo, sillä laki potilaan asemasta ja oikeuksista ei mainitse mitään vaihtoehtolääketieteestä. Päinvastoin, jos potilas kieltäytyy jostakin hoidosta, on häntä silloinkin lain mukaan hoidettava muulla lääketieteellisesti hyväksyttävällä tavalla. Laki sen sijaan ei anna lääkärille oikeutta tyrkyttää ei-lääketieteellisiä hoitoja.
      Päätimme testata Jaakkolan toimintaa. Pyysimme erästä nuorta tuttavaamme käymään hänen vastaanotollaan valittamassa väsymystä ja huonoa oloa – normaaleja huonoista elintavoista johtuvia vaivoja. Aika järjestyi: Jaakkola jutteli potilaan kanssa puolisen tuntia ja määräsi sen perusteella hänet verikokeeseen.
      Väsymyksen hoitoon Jaakkola määräsi potilaallemme ensi istumalta 16:tta erilaista valmistetta. Ainakin kolme niistä oli Biomedin omia luontaistuotteita. Verinäytteet otettiin seuraavana päivänä ja lähetettiin Milaan tutkittavaksi. Tulosten valmistuttua lääkemääräyksiä tuli neljä lisää. Lasku ensi visiitistä oli 3950 markkaa. Ensimmäinen erä lääkkeitä olisi maksanut 2600 markkaa.
      Milassa tehtiin kolmenlaisia määrityksiä: sellaisia jotka Kela korvaa, sellaisia joita Kela ei korvaa, ja sellaisia jotka Kela korvaa jos se ei tiedä mitä kaikkea potilaan verestä on mitattu. Potilaamme sai antioksidanttiklinikan henkilökunnalta ohjeet, joiden mukaan toista kuittia ei pidä laittaa Kelan korvausanomukseen.
      Lukijan ääni: "... Se on niin kuin yhteensä-alennus näistä kahdesta lapusta, mut se on merkattu tähän kuittiin sen takia, et jos sen laittaa siihen kuittiin alennusta mist Kela korvaa niin ne alentaa korvausta samassa suhteessa."
      Kelan linja on, että osa hivenalkuaineiden määrityksistä voidaan korvata, jos niihin on olemassa "kliinisiin löydöksiin perustuva diagnostinen syy". Tähän ryhmään kuuluvat fosforin, kaliumin, kalsiumin, magnesiumin, natriumin ja raudan määritykset. Näitäkään ei korvata, jos samalla on tehty Kelan mielestä turhia mittauksia.
      Toimittaja Virtanen: Eli jos määrätään näitä ylimääräisiä, niin silloin ei korvata myöskään näitä tavanomaisia?
      Kelan asiantuntijalääkäri Tiina Telakivi: Aivan niin.
      Virtanen: Koska voidaan olettaa että silloin osa tästä on tavallaan turhaa?
      Telakivi: Juuri tää on oikea sana, että tarpeettomia tutkimuksia sairausvakuutuslain kannalta katseltuna.
      Antioksidanttiklinikoilla potilaalle kirjoitetaan kaksi erillistä tutkimusmääräystä ja kuittia aivan ilmeisesti siksi, ettei Kela saisi tietää korvaussäännösten rikkomisesta. Vai olisiko käytäntöön joku muu syy? Halusimme esittää kysymyksen Kaarlo Jaakkolalle tai hänen kumppanilleen tohtori Pertti Lähteenmäelle, mutta molemmat kieltäytyivät haastattelusta, eivätkä vastanneet myöskään heille jättämiimme kirjallisiin kysymyksiin. Kelan kannalta asia on selvä.
      Telakivi: "Eli menettely tämmösessä tapauksessa, jossa ei kaikkia määrättyjä tutkimuksia oo ilmoitettu kelalle samanaikaisesti ja sen seurauksena korvauksia maksetaan enemmän kuin mitä muuten maksettais niin se on tietysti ohjeiden vastaista, ei ole sen sairausvakuutuslain periaatteiden mukaista."
      Suomessa valvova viranomainen perääntyi Jaakkolan edessä, mutta Ruotsissa ei epäröity. Jaakkola avasi Tukholmassa antioksidanttiklinikan 1995 ja jo kolmen vuoden kuluttua häneltä otettiin siellä lääkärinoikeudet pois. Jaakkola sulki klinikkansa, mutta valitti päätöksestä.
      Ruotsin lain mukaan maallikot voivat antaa toisilleen erilaisia vaihtoehtohoitoja ja -terapioita, mutta tätä oikeutta ei ole laillistetulla lääkärillä. Jos lääkäri haluaa hoitaa vaihtoehtoisesti, niin hänen tulee siirtyä maallikoiden puolelle. Jaakkolalle osoitettiin Ruotsissa tätä ovea.
      Otteita Ruotsin terveydenhuollon vastuulautakunnan päätöksestä: "Kritiikitön tapa, jolla Jaakkola on markkinoinut hoitoaan on ollut omiaan herättämään väärää toivoa ja synnyttämään epärealistisia odotuksia vaikeasti sairaissa potilaissa.
      Pitkäaikaisen ja vaikean sairauden tuottaman huolen lisäksi osa potilaista on joutunut taloudellisiin vaikeuksiin. Laajat ja perusteettomat laboratoriotutkimukset sekä vaihtoehtohoidot lukuisine valmisteineen ovat näissä tapauksissa olleet erittäin kalliita.
      Yhteenvetonaan Ruotsin terveydenhuollon vastuulautakunta toteaa, että Kaarlo Jaakkola on toiminut ammatin harjoittamisessaan karkean taitamattomasti ja muullakin tavoin osoittautunut ilmeisen sopimattomaksi harjoittamaan lääkärin ammattia. Siksi hänen lääkärinoikeutensa peruutetaan."
      Miksi Kaarlo Jaakkola saa edelleen jatkaa lääkärinä Suomessa?
      Tohtori Matti Rimpelä: "Suomen ammatinharjoittamisen valvontajärjestelmä on aivan liian heikko vastatakseen tällaisiin kysymyksiin. Meillä ei ole sellaista, vois sanoa vahvuutta, laajuutta ja osaamista, jolla voitaisiin ottaa kantaa silloin kun on kysymys kuitenkin lääketieteen ja muun toiminnan rajanvedosta ja tästä seuraa sitten, että meillä ei myöskään ole hallintokäytäntöjä selvästi tälle alueelle tullut, ja näin ollen tällaisten päätösten tekeminen ei tahdo oikein luontua tässä järjestelmässä."
      Junnila: "Silloin kun ei aseteta ihmisen henkeä alttiiksi, ei aiheuteta toiselle välitöntä terveysriskiä, niin meillä voi harrastaa kyllä melko vapaasti melkein mitä vain, ja se moraalinen paheksunta, mikä tulee sitten esim. pitkälle edistyneessä sairaudessa, hädänalaisen ihmisen tilan hyväksikäyttämisestä, niin se ei ole mikään peruste ottaa oikeuksia pois Suomessa. Valitettavasti."
      Pirjo: "Olen suoraan sanoen loukkaantunut siitä, että kääntyessäni arvovaltaisen viraston puoleen, niin tuota sieltä saa tällaista kohtelua, ihan samanlaista, et tuli semmoinen hyvä veli –fiilis."

      http://yle.fi/mot/150500/kasis.htm

    • ...

      Paras "dietti" on elämäntapojen muutos.

      • vhh mielessä

        Atkins ja vastaavat vhh-ruokavaliot eivät olekaan dieettejä vaan elämäntapamuutos.

        Tai no siis dieettihän tarkoittaa sanana ruokavaliota - elämäntapaa, ei laihdutusta..
        Mutta oletan että tarkoitit dieetti-sanalla "laihdutuskuureja" joista ei oikeastikaan ole hyötyä kuin todella harvoille.

        Yksinkertaisesti voi syödä jopa enemmän kuin aikaisemmin koska kroppa käyttää ravinnokseen rasvasta saatavaa glyseriiniä kuin ihmisellä joka syö paljon hiilareita, kroppa käyttää glukoosia joka nostaa insuliinia, joka edelleen kerää rasvavarantoja elimistöön. Eli hiilareita paljon syövä saattaa yrittää välttää rasvoja mutta kerääkin niitä omaan kroppaansa. Vhh-ruokavaliolla elävä syö rasvoja mutta kroppa polttaa ne pois.

        En ole vhh-uskovainen, mutta alan enemmän ja enemmän kääntyä sen puoleen että ihminen on oikeasti tarkoitettu elämään vähillä hiilareilla, jo ihan ihmiskunnan historian kannalta.

        Kukin tekee miten haluaa, ei ole kenenkään kannalta hyvä jos patistetaan tekemään jotain suuria muutoksia elämäänsä.
        Hiilarit ovat todella hyvän makuisia ja niihin jää koukkuun helposti. Kuka voisi vastustaa sokeria, leivoksia, hampurilaisia jne.. vhh-ravinnolla himo hiilareihin häviää joten ei tee enään mieli karkkia, munkkeja jne. Sitäpaitsi niitäkin saa syödä muttei kahmalokaupalla.

        Vhh-ruokavaliossa painotetaan sitä että ei oli hyvä syödä pelkkää eläinrasvaa kokoajan. Eli tyydyttyneitä rasvoja. Moni vhh:sta tietämätön luulee että atkinsia(tms) seuraavat ihmiset syövät rasvaa niin että huulet vain kiiltävät aamusta iltaan. Todellisuudessa ravinto perustuu paljon kaikkeen lihaan, kalaan, kanaan sekä kasviksiin.
        Eikä rajoita mitään ruokalajeja, vain ainoastaan määriä hiilaripitoisissa.


      • vastustaa sokeria
        vhh mielessä kirjoitti:

        Atkins ja vastaavat vhh-ruokavaliot eivät olekaan dieettejä vaan elämäntapamuutos.

        Tai no siis dieettihän tarkoittaa sanana ruokavaliota - elämäntapaa, ei laihdutusta..
        Mutta oletan että tarkoitit dieetti-sanalla "laihdutuskuureja" joista ei oikeastikaan ole hyötyä kuin todella harvoille.

        Yksinkertaisesti voi syödä jopa enemmän kuin aikaisemmin koska kroppa käyttää ravinnokseen rasvasta saatavaa glyseriiniä kuin ihmisellä joka syö paljon hiilareita, kroppa käyttää glukoosia joka nostaa insuliinia, joka edelleen kerää rasvavarantoja elimistöön. Eli hiilareita paljon syövä saattaa yrittää välttää rasvoja mutta kerääkin niitä omaan kroppaansa. Vhh-ruokavaliolla elävä syö rasvoja mutta kroppa polttaa ne pois.

        En ole vhh-uskovainen, mutta alan enemmän ja enemmän kääntyä sen puoleen että ihminen on oikeasti tarkoitettu elämään vähillä hiilareilla, jo ihan ihmiskunnan historian kannalta.

        Kukin tekee miten haluaa, ei ole kenenkään kannalta hyvä jos patistetaan tekemään jotain suuria muutoksia elämäänsä.
        Hiilarit ovat todella hyvän makuisia ja niihin jää koukkuun helposti. Kuka voisi vastustaa sokeria, leivoksia, hampurilaisia jne.. vhh-ravinnolla himo hiilareihin häviää joten ei tee enään mieli karkkia, munkkeja jne. Sitäpaitsi niitäkin saa syödä muttei kahmalokaupalla.

        Vhh-ruokavaliossa painotetaan sitä että ei oli hyvä syödä pelkkää eläinrasvaa kokoajan. Eli tyydyttyneitä rasvoja. Moni vhh:sta tietämätön luulee että atkinsia(tms) seuraavat ihmiset syövät rasvaa niin että huulet vain kiiltävät aamusta iltaan. Todellisuudessa ravinto perustuu paljon kaikkeen lihaan, kalaan, kanaan sekä kasviksiin.
        Eikä rajoita mitään ruokalajeja, vain ainoastaan määriä hiilaripitoisissa.

        leivoksia, hampurilaisia jne..." Aika moni voi, eikä tee edes tiukkaa. Minulle yksikään noista ei ole koskaan maistunut. Ehkä sen vuoksi en olekaan hiilarihimoinen, vaan kaikkiruokainen, joka syö niin kuin tykkää, mutta ei ylensyö. Ja pysyy terveenä.

        Vanhemmilla on suuri vastuu, etteivät opeta lapsiaan pitämään hampurilaisista ja muusta roskasta. Makutottumukset ovat pitkälti opittuja. Kiitos äiti!


      • pystyy
        vastustaa sokeria kirjoitti:

        leivoksia, hampurilaisia jne..." Aika moni voi, eikä tee edes tiukkaa. Minulle yksikään noista ei ole koskaan maistunut. Ehkä sen vuoksi en olekaan hiilarihimoinen, vaan kaikkiruokainen, joka syö niin kuin tykkää, mutta ei ylensyö. Ja pysyy terveenä.

        Vanhemmilla on suuri vastuu, etteivät opeta lapsiaan pitämään hampurilaisista ja muusta roskasta. Makutottumukset ovat pitkälti opittuja. Kiitos äiti!

        Jenkeistäkin jo yli 60% on lihavia ja he eivät pysty vastustamaan kyseisiä tuotteita hiilarin himoissaan. Suomessa seurataan hyvin perässä.


    • minävaan---

      ei atkins ja Heikkilän "dieetti" ole aivan ihan sama,periaatteellisesti kyllä. Atkinsissa korostetaan paljon enempei rasvojen määrää,kuin hiilareitten (jossa tässäkin pyritään minimoimaan) erityisesti rasvaa saa mielin määrin syödä,kun taas Heikkilän "dieetissä" pyritään pääasiassa kiinnittämään enempi huomita hiilarien vähyyteen,ei siihen,että syötäisiin ylenpalttisesti rasvaa.. itse olen huomannut,Heikkilän periaate toimii paremmin. tulee vähemmän "vieroitusoireita" alkuvaiheessa.

      • että Heikkilän dieetti

        on yksinkertaisempi. Ei tarvita mitään tiukkaa aloitusvaihetta ja sitten kolmea muuta vaihetta. Voi syödä vähähiilihydraattisesti ilman mitään vaiheita kun vaan vähentää hiilihydraatteja. Lisäksi Heikkilä antaa mahdollisuuden kokeilla eri hiilihydraattien vähentämistä niin että kuuntelee kehoaan mikä tuntuu hyvältä. Jollekin riittää perunan poistaminen, jollekin taas leipien. Kaikki on yksilöllistä.


      • paremmin
        että Heikkilän dieetti kirjoitti:

        on yksinkertaisempi. Ei tarvita mitään tiukkaa aloitusvaihetta ja sitten kolmea muuta vaihetta. Voi syödä vähähiilihydraattisesti ilman mitään vaiheita kun vaan vähentää hiilihydraatteja. Lisäksi Heikkilä antaa mahdollisuuden kokeilla eri hiilihydraattien vähentämistä niin että kuuntelee kehoaan mikä tuntuu hyvältä. Jollekin riittää perunan poistaminen, jollekin taas leipien. Kaikki on yksilöllistä.

        niillä joilla on "minulle heti ja kaikki ja nyt, kiitos" asenne.


    • heter

      kyllä ne kilot karisee kun käytät luontaista järkeäsi.vähennät syömistäsi ja rupeat liikkumaan.siinä sen kummempia rekistöröityjä dieetti-merkkejä tarvita.ylös,ulos ja lenkille.

    • JennÄ`

      hhei haluaisin laihtua n.5 kiloa, olen n.158cm ja 47-48kg. Olen 13v.. Kertokaa vinkkejä laihdutukseeen

    • Atkinsillä peräti

      19 kg ja painonhallinta on helppoa senkin jälkeen. Kohti kevättä, ilman nälkää !

      • ha haa...

        mattilan narsistinen jankutus:" lue minusta juttu jossa söin itseni terveeksi ---voi vittu kun pappa on s ekaisin


      • ha haa... kirjoitti:

        mattilan narsistinen jankutus:" lue minusta juttu jossa söin itseni terveeksi ---voi vittu kun pappa on s ekaisin

        itsesi terveeksi. Sekaisin kyllä olet ja en tiedä auttaako siihen mikään.


      • Luomu paras
        ha haa... kirjoitti:

        mattilan narsistinen jankutus:" lue minusta juttu jossa söin itseni terveeksi ---voi vittu kun pappa on s ekaisin

        Kuinka julkenet kirjoitella noin herjaavasti?

        Mattila ei jankuta, vaan kirjoittaa totta. Hyvä myös, että taas uudestaan, sillä meitä laihduttajia riittää, joille tällainen "uskon palautus" luo uutta intoa.

        Oli myös mielenkiintoista lukea koko ketju uudestaan, sillä sekin on kuin "jumalan sana", mitä enemmän lukee aiheesta, sitä enemmän uskoo itsekkin pystyvänsä samaan.

        Vertaus (josta itsekkin voisin käyttää sanaa v...un ku..tusta) hypnoosi hoitoon, jota kävin ottamassa tupakanpolton lopettamiseksi. Siinäkin ilmeisesti toistot olisivat olleet tarpeellisia, mutta koin itseni "pelleksi" jo heti ensi käynnillä, kun "joku ukkeli", siis psykiatri piteli kynää silmieni edessä minkä kärkeä piti katsoa tarkasti. Kynää hän siirsi hitaasti aina kauemmaksi otsaan päin, joten silmät siis olivat yläviistoon. Samalla hän höpötti, että silmäni väsyvät ja luomet tulee yhä raskaammaksi ja painuvat lopulla kiini....!!!!

        Totta h..vetissä! Sitä voi itsekkin kokeilla kotona. Rentoutukseen hän luki omat "lorunsa", joita tuhannet rentoutus kasetitkin sisältävät musiikin kanssa. Sen jälkeen hän lausui näitä "maagisia" sanojaan, että lopettaisin tupakanpolton aivan omasta tahdostani .!!??

        Kuten tuolla kirjoituksissa oli pitkä ja erittäin hyvä juttu näistä antioksidanteista, niin näistä hypnoosihoidoista olisi myös asiallinen kirjoitus tarpeellinen. Hoitoja kun
        tarjotaan tupakan- alkoholin- ja "hölönpölön (suosittelen sinulle) vieroitukseen, niin olisi mielenkiintoista tietää, saiko niistä kukaan apua?

        Pyörä on jo keksitty, mutta kuka keksii pätevän hoidon riippuvaisuudelle, enkä tällä tarkoita mitään elimien "maahanvajoamis ilmiötä", joita ilmenee iän myötä. Toisaalta on tainneet jo "markkinamiehet" keksiäkin, kun katselin eilen TV:stä "MARIA"-ohjelmaa, jossa (upea) Tiina Jylhä esitteli muotojaan.

        Mitäs turhaa laihduttamaan, kun "puukolla" kaikki saa pois ja botyliinillä lisää mihin tarvitaan. Kirjoittaja taitaakin olla ko. asian "mannekiini"!???


    • Atkins jyrää !

      Itselläkin paino pudonnut 18 kg ja ylläpito on helppoa.

      • hienoinenero

        Tutkimus: Atkinsin dieetti tehokkain ja terveellinen tapa laihduttaa,mutta ei ole TERVEELLISIN tapa laihduttaa.


      • Reaalimaailman fakta
        hienoinenero kirjoitti:

        Tutkimus: Atkinsin dieetti tehokkain ja terveellinen tapa laihduttaa,mutta ei ole TERVEELLISIN tapa laihduttaa.

        Se on sinänsä melko sama, millä tavalla ihminen laihduttaa, jos ylipainosta alkaa olla terveysriskejä, koska jo muutaman prosentin painonpudotus vähentää riskejä. Monesti vain liioilla hiilihydraateilla sitten jojoillaan takaisin, koska ne eivät pidä nälkää, jos niitä on paljon ja ne ovat nopeita. Pitkäsokeri (HbA1C) ja aterianjälkeinen verensokeri (postparandial blood sugar) kannattaa pitää matalalla, koska se ehkäisee inflammaatiota ja AGE-yhdisteiden syntyä. Vuoristoratasokerit eivät ole hyväksi.


      • hienoinenero
        Reaalimaailman fakta kirjoitti:

        Se on sinänsä melko sama, millä tavalla ihminen laihduttaa, jos ylipainosta alkaa olla terveysriskejä, koska jo muutaman prosentin painonpudotus vähentää riskejä. Monesti vain liioilla hiilihydraateilla sitten jojoillaan takaisin, koska ne eivät pidä nälkää, jos niitä on paljon ja ne ovat nopeita. Pitkäsokeri (HbA1C) ja aterianjälkeinen verensokeri (postparandial blood sugar) kannattaa pitää matalalla, koska se ehkäisee inflammaatiota ja AGE-yhdisteiden syntyä. Vuoristoratasokerit eivät ole hyväksi.

        Pääasia tietty että läski lähtee,mutta itse henkilökohtaisesti pudotan paino tavalla joka on terveellinen,ei sen tarvitse tapahtua tehokkaasti/nopeasti.Terveellisyys ennnenkaikkea.
        Kaksi vuotta on mennyt ja painoa tippunut n.20kg maaliviiva häämöttää jo.


      • terveellinen !
        hienoinenero kirjoitti:

        Pääasia tietty että läski lähtee,mutta itse henkilökohtaisesti pudotan paino tavalla joka on terveellinen,ei sen tarvitse tapahtua tehokkaasti/nopeasti.Terveellisyys ennnenkaikkea.
        Kaksi vuotta on mennyt ja painoa tippunut n.20kg maaliviiva häämöttää jo.

        Liikaa terveyshaittoja, lopettavat Suomessa. Vai loppuiko sittenkin vain rahat, kun ihmisiä ei voi loputtomiin jallittaa.


      • kehukaa atkinsia
        terveellinen ! kirjoitti:

        Liikaa terveyshaittoja, lopettavat Suomessa. Vai loppuiko sittenkin vain rahat, kun ihmisiä ei voi loputtomiin jallittaa.

        olen seurannut heikkilän rahan jallittamista ihmisiltä ja pidänkin sitä hänen itsensä kannalta hyvänä bisneksenä.(parempi kuin painonvartijat perustuu laajempaan ihmisryhmään)

        aikanaan tiukka atkins oli heikkilän mukaan autuaaksi tekevä syöntitapa.
        sitten rendikäs karppaus tiukoinen ohjeineen
        nyt on lipsuttu karppauksenkin tiukkuudesta.
        siis kokonaisauudessa on lähestytty yleisiä ravinto suosituksia

        yleiset ravinto suositukset perustuu tutkimuksiin ei uskoon .
        niinkuin tämänkin palstan kirjoituksissa ´kehutaan laihtuneen 5-30 ja kerrotaan kuinka hyvältä tuntuu ja jätetään kertomatta kuin kaun se on tuntunut hyvältä ja paino pysynyt alhaalla.
        sanoisin että 4-5 vuotta on minimi että voi ruveta kehumaan että on onnistunut syöntitapojen muutoksessa oli ne sitten mitä hyvänsä

        yleisissä ravintotutkimuksissa on vastuunsa mutta heikkilällä ei ole muuta vastuuta kuin että jos yleinen tutkimus on joskus josakin asiassa väärässä
        niin rupeaa teekeen sillä ja uudella kirjalla bisnestä.

        atkins alkaa olla muodista pois.


      • Kelpaako?
        kehukaa atkinsia kirjoitti:

        olen seurannut heikkilän rahan jallittamista ihmisiltä ja pidänkin sitä hänen itsensä kannalta hyvänä bisneksenä.(parempi kuin painonvartijat perustuu laajempaan ihmisryhmään)

        aikanaan tiukka atkins oli heikkilän mukaan autuaaksi tekevä syöntitapa.
        sitten rendikäs karppaus tiukoinen ohjeineen
        nyt on lipsuttu karppauksenkin tiukkuudesta.
        siis kokonaisauudessa on lähestytty yleisiä ravinto suosituksia

        yleiset ravinto suositukset perustuu tutkimuksiin ei uskoon .
        niinkuin tämänkin palstan kirjoituksissa ´kehutaan laihtuneen 5-30 ja kerrotaan kuinka hyvältä tuntuu ja jätetään kertomatta kuin kaun se on tuntunut hyvältä ja paino pysynyt alhaalla.
        sanoisin että 4-5 vuotta on minimi että voi ruveta kehumaan että on onnistunut syöntitapojen muutoksessa oli ne sitten mitä hyvänsä

        yleisissä ravintotutkimuksissa on vastuunsa mutta heikkilällä ei ole muuta vastuuta kuin että jos yleinen tutkimus on joskus josakin asiassa väärässä
        niin rupeaa teekeen sillä ja uudella kirjalla bisnestä.

        atkins alkaa olla muodista pois.

        No, kun kaivoit vanhan ketjun esiin, niin uutta tietoa Tiede-lehdestä
        http://www.tiede.fi/uutiset/4558/hitaiden_hiilihydraattien_hyodyista_lisanayttoa

        "Hitaiden hiilihydraattien hyödyistä lisänäyttöä


        Täysjyväviljojen ja muiden hitaiden hiilihydraattien syöminen voi lievittää kroonisiin sairauksiin liittyvää tulehdusta ylipainoisilla, kertoo tuore Journal of Nutritionissa julkaistu tutkimus.

        Monet ylipainoiset yrittävät karistaa liikakiloja vähentämällä hiilihydraatteja, mutta määrän sijaan heidän kannattaisi kiinnittää huomio myös hiilihydraattien laatuun.

        Yhdysvaltalaistutkijoiden tulokset perustuvat 80 terveen miehen ja naisen aineistoon. Osallistujista puolet oli normaalipainoisia ja puolet lihavia.

        Osana tutkimusta osallistujat noudattivat 28 päivän ajan kahta eri ruokavaliota, joista toisessa hiilihydraatit saatiin valkoisista jauhoista, sokerista ja muista ripeästi veren sokeripitoisuutta suurentavista ns. nopeista hiilihydraateista. Toisella jaksolla hiilihydraatit saatiin täysjyväviljoista, pavuista ja hedelmistä, jotka nostavat veren sokeripitoisuutta tasaisesti.---"

        Mikäli tuokin tutkimus olisi vielä tehty ryhmällä, joka ei ollenkaan olisi syönyt viljoja, olisi saatu vielä parempi tulos!



        Riittääkö oma kokemukseni: 10 vuotta kohta täyteen VHH-ruokavaliota, jossa välillä 7 vuotta söin juurella tehtyä täysjyväruisleipää? Sitä ennen ja sen jälkeen en lainkaan viljoja.

        Paino pysyy kahden kilon tarkkuudella samassa, se on ihannepainoni ja siinä olin nuorempanakin.

        Veriarvot hyvät, en juuri lääkärissä käy.


      • kehukaa atkinsia
        Kelpaako? kirjoitti:

        No, kun kaivoit vanhan ketjun esiin, niin uutta tietoa Tiede-lehdestä
        http://www.tiede.fi/uutiset/4558/hitaiden_hiilihydraattien_hyodyista_lisanayttoa

        "Hitaiden hiilihydraattien hyödyistä lisänäyttöä


        Täysjyväviljojen ja muiden hitaiden hiilihydraattien syöminen voi lievittää kroonisiin sairauksiin liittyvää tulehdusta ylipainoisilla, kertoo tuore Journal of Nutritionissa julkaistu tutkimus.

        Monet ylipainoiset yrittävät karistaa liikakiloja vähentämällä hiilihydraatteja, mutta määrän sijaan heidän kannattaisi kiinnittää huomio myös hiilihydraattien laatuun.

        Yhdysvaltalaistutkijoiden tulokset perustuvat 80 terveen miehen ja naisen aineistoon. Osallistujista puolet oli normaalipainoisia ja puolet lihavia.

        Osana tutkimusta osallistujat noudattivat 28 päivän ajan kahta eri ruokavaliota, joista toisessa hiilihydraatit saatiin valkoisista jauhoista, sokerista ja muista ripeästi veren sokeripitoisuutta suurentavista ns. nopeista hiilihydraateista. Toisella jaksolla hiilihydraatit saatiin täysjyväviljoista, pavuista ja hedelmistä, jotka nostavat veren sokeripitoisuutta tasaisesti.---"

        Mikäli tuokin tutkimus olisi vielä tehty ryhmällä, joka ei ollenkaan olisi syönyt viljoja, olisi saatu vielä parempi tulos!



        Riittääkö oma kokemukseni: 10 vuotta kohta täyteen VHH-ruokavaliota, jossa välillä 7 vuotta söin juurella tehtyä täysjyväruisleipää? Sitä ennen ja sen jälkeen en lainkaan viljoja.

        Paino pysyy kahden kilon tarkkuudella samassa, se on ihannepainoni ja siinä olin nuorempanakin.

        Veriarvot hyvät, en juuri lääkärissä käy.

        hitaiden hiilihydraatien hyödyt myönnetään mielestäni nykyään jo aika laajasti.

        kun olet saanut tuloksia 10v aikana niin tämmöiset esimerkit minua kiinnostaa tarkemmin.
        -sukupuoli
        -ikäsi
        -ylipaino 10v sitten
        -kauanko olet ollut kokonaan ilman leipää
        -tyypillinen ruokavalio vuorokaudessa viimeisen 5v ajalta
        -käytkö lääkärissä joskus tiettyjen vaivojen takia
        -liikutko minkä verran

        voi aina onnitella ihmistä joka löytää syöntitavat jossa paino pysyy kurissa pitempään ja saa hyvän olon.


      • Heh !
        kehukaa atkinsia kirjoitti:

        hitaiden hiilihydraatien hyödyt myönnetään mielestäni nykyään jo aika laajasti.

        kun olet saanut tuloksia 10v aikana niin tämmöiset esimerkit minua kiinnostaa tarkemmin.
        -sukupuoli
        -ikäsi
        -ylipaino 10v sitten
        -kauanko olet ollut kokonaan ilman leipää
        -tyypillinen ruokavalio vuorokaudessa viimeisen 5v ajalta
        -käytkö lääkärissä joskus tiettyjen vaivojen takia
        -liikutko minkä verran

        voi aina onnitella ihmistä joka löytää syöntitavat jossa paino pysyy kurissa pitempään ja saa hyvän olon.

        Hyvät hiilihydraatit ? Ei ole olemassa kuin huonoja ja erittäin huonoja !


      • Kelpaako
        kehukaa atkinsia kirjoitti:

        hitaiden hiilihydraatien hyödyt myönnetään mielestäni nykyään jo aika laajasti.

        kun olet saanut tuloksia 10v aikana niin tämmöiset esimerkit minua kiinnostaa tarkemmin.
        -sukupuoli
        -ikäsi
        -ylipaino 10v sitten
        -kauanko olet ollut kokonaan ilman leipää
        -tyypillinen ruokavalio vuorokaudessa viimeisen 5v ajalta
        -käytkö lääkärissä joskus tiettyjen vaivojen takia
        -liikutko minkä verran

        voi aina onnitella ihmistä joka löytää syöntitavat jossa paino pysyy kurissa pitempään ja saa hyvän olon.

        "kun olet saanut tuloksia 10v aikana niin tämmöiset esimerkit minua kiinnostaa tarkemmin."

        Vastauksia:
        Nainen, 46v., ei koskaan ylipainoa, paino vaihdellut 60-68 kg (173 cm), mutta viimeiset 10 vuotta 60-65 kg, kokonaan ilman leipää ensin puoli vuotta, siitä kaurapuuroa kuitenkin 3 kk (hiivadieetti), sen jälkeen juurella tehtyä kokojyväruisleipää tuli syötyä 7 vuotta, sen jälkeen kokonaan viljaton ruokavalio. Lomilla syön mitä löydän... Viljat turvottavat vatsaani, joten niitä välttelen. Samoin sokeri. En ole ruokavalioni kanssa tiukkapipoinen ja joskus saatan jopa syödä pitsan. Edellisestä kerrasta tosin taitaa olla aikaa yli vuosi, ei tee mieli. Mutta suklaata söin juuri edellisiltana. Kun tietää, että saa ja voi, niin ei halutakaan enää. (Kai se on niin kuin seksi avioliitossa!? :D)

        Aloin alunperin kokeilla ruuan vaikutusta suolistoon siksi, että minulle annettiin "roskadiagnoosi" ärtynyt suoli.

        Tyypillinen ruokavalio vuorokaudessa viimeisen 5v ajalta: kolme vuotta nyt syönyt aamiaiseksi munakkaan, sitä ennen kaurapuuroa (ei kuitenkaan pikapuuroja), aamulla myös tomaatti tai muu hiilihydraatti, lounas broileria ja höyrytettyjä kasviksia, välipala pähkinöitä, illalla rasvaisia juustoja, salaattia, tonnikalaa... Kasviksia menee todella paljon. Syön aina aamulla jotain hyvää öljyä suoraan lusikalla suuhun, yleensä kookosöljyä. Se auttaa myös suolistoon.

        Käytkö lääkärissä joskus tiettyjen vaivojen takia?
        En käy paitsi hammaslääkärissä. Sieltä on tullut kehuja viime aikoina! Ikenet ovat kuulemma todella hyvässä kunnossa. Syön myös D-vitamiinia 75 mikroa päivässä sekä kalaöljyä, sillä en pidä kalasta. Olen käynyt mittauttamassa seerumin D-vitamiiniarvon ja veren rasva-arvot, kaikki loistavia.

        Itse asiassa käyn todella harvoin lääkärissä. Minulal oli rinnassa hyvänlaatuinen kasvain, sen takia kävin lääkärissä ja kuvattavana. Sekin hävisi itsestään, ehkä serrapeptaasin vaikutuksesta. Joka tapauksessa sitä ei enää ole.

        Liikun talvisin aivan liian vähän :( Häpeän myöntää etten ollenkaan.
        Mutta olen saanut syntymälahjaksi urheilijamaisen vartalotyypin ja muutenkin hyvän kunnon... Kesällä harrastan runsaasti hyötyliikuntaa, liikun metsässä ja rakennan sekä kannan vesiä mäkeä ylös ja alas...

        En siis ole koskaan ollut ylipainoinen, mutta jos vertaamme äitiäni ja kahta siskoani, niin kaikki ovat tällä hetkellä ylipainoisia. Eivät valtavasti, mutta kuitenkin selvästi. Joten ei hyvillä geeneilläkään pysy hoikkana, jos ei yhtään tarkkaile mitä syö. Toinen sisaristani lisäksi liikkuu todella paljon, toinen taas ei yhtään.


    • Näin se on ollut aina ja näin se tulee aina olemaan.

      • pahakarppi1

        Jaahas. Vähämieliset myöntaa taas tilansa. Hyviä hiilihydraatteja runsaasti sisältävä ruokavalio on terveellisin ja tälle on kiistaton tieteellinen näyttö. VHH-fanaatikkojen uskomukset ei pitäisi kuulua tälle palstalle, koska täällä keskustellaan laihduttamisesti rationaalisin perustein. Uskovaiset omille sivuilleen!


      • Hyvinvoiva kansalain
        pahakarppi1 kirjoitti:

        Jaahas. Vähämieliset myöntaa taas tilansa. Hyviä hiilihydraatteja runsaasti sisältävä ruokavalio on terveellisin ja tälle on kiistaton tieteellinen näyttö. VHH-fanaatikkojen uskomukset ei pitäisi kuulua tälle palstalle, koska täällä keskustellaan laihduttamisesti rationaalisin perustein. Uskovaiset omille sivuilleen!

        Kaiken lisäksi sinusta ei VHH-sivustolla saisi keskustella VHH-ruokavaliosta?

        Mitäpä jos SINÄ MENISIT POIS? Niille sivuille, missä puhutaan vähärasvaisesta ruokavaliosta ja laihduttamisesta? Jätä meidät mielestäsi vähämieliset tänne.

        Ota mukaasi ne vanhentuneet tutkimuksesi!


    Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5035
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3307
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe