Ratsastuksesta.

Julia

Hei!
Haluaisin aloittaa ratsastuksen, mutta ongelma on se, että talli, jonne olen menossa on 1 hyvin hyvin ilkeä hoitaja.
Kerran kävin ja hoitaja pisti minut pois tallilta, koska en hoitanut hevosia, katselin vain.

Mutta nyt haluan sitten aloittaa ja tässä olisi kysymyksiä.

1.Miltä esteiden yli hyppääminen tuntuu ?
2.Mimmoista on maastossa?
3.Onko usein heppaleireillä kivaa? Mitä siellä tehdään?
4.Paljonko maksavat?:
Ratsastuskypärä?
Ratsastus saappaat?
Ratsastushousut?
Entä mitä muita pitää itse ostaa
Raippa?
Entä paljon maksavat
ja minkä kokoinen heppa sopii yli 150cm: ekaa kertaa hepan/ponin selkään menevälle tytölle?
Entä mitä ratsastus suurin piirtein maksaa?

Kiitos kaikille vastanneille.:>

22

3334

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nämävastaukset

      Hoitaja on kyllä todella ilkeä jos poistaa sinut tallilta, ja eihän se ole hoitajan asia että kuka siellä tallilla käy? ja olen ymmärtänyt, että hoitajat auttavat hevosen käsittelyssä yleensä tallilla.

      1. esteiden hyppy tuntuu mukavalta, mutta täytyy osata se "tekniikka" että siellä selässä hyppääminen tuntuu "liitämiseltä"
      2. maastossa on mukavaa, siellä saa rentoutua, mutta pitää kuitenkin olla valppaaana. hevoset säikkyvät joskus maastossa tuulisella päivällä, mutta ei kaikki hevoset.
      3. heppaleirillä on mukavaaa, sielä on yleensä 2h ratsastusta ja 1h teoriaa päivässä.
      4: kypärä: 50e-150e
      jalkineet( saappaat tai ratsastuskengät): 50-..e ratsastus saappaat ovat kalleimpia kuin kengät.
      housut: 50-100e
      tallit yleensä antaa käyttöön raipan, jos kyseinen hevonen sitä tarvitsee.
      suosittelisin ratsastushanskoja, että kädet eivät liu'u ohjissa, myös jotkut näppylähanskat käyvät aluksi, mutta kannattaa sitten ostaa kunnon ratsastushanskat.
      Siiis, jos olet vähäsen yli 150cm, sinä voit mennä vaikka shetlanninponin selkään, mutta nyrkkkisääntö on että, sopivan kokoinen hevonen/poni on itseäsi säkäkorkeudeltaan 10cm lyhyempi.
      jos asut pääkaupunkiseudulla, niiin ratsastustunnit ovat kalliimpia kuin maaseutupaikassa, pk ratsastustunnit ovat yleensä 20-30e ja maaseudulla n. 10-20e

      • Julia.

        Kiitos vastauksista :>>.


      • Remu <3

        öö... olisko mitää vinkkejä ratsastuksen alottelijoille...? ja mistä saa ratsastustarvikkeita??? Onko alkeiskursseillakin este-ratsastust..? ..tai maastossa käymistä??

        sori kun häikkään... ja kiitos :)


      • Whéan
        Remu <3 kirjoitti:

        öö... olisko mitää vinkkejä ratsastuksen alottelijoille...? ja mistä saa ratsastustarvikkeita??? Onko alkeiskursseillakin este-ratsastust..? ..tai maastossa käymistä??

        sori kun häikkään... ja kiitos :)

        Vinkkejä ei nyt sen kummemmin ole. Kannattaa aloittaa ratsastus ratsastuskoulussa (mieluiten SRL:n hyväksymässä) jolloin saat kunnollista opetusta. Omasta hevosesta kannattaa haaveilla aikaisintaan noin viiden vuoden kuluttua.

        Alkeiskursseilla saatetaan mennä jotain puomeja, mutta ei yleensä hypätä.
        Maastossa saatetaan käydä kävelemässä taluttajan kanssa.

        Ratsastustarvikkeita saa hevostarvikeliikkeistä ja joistakin muista kaupoista (esim. prisma, tarjoustalo, lidl).
        Paras paikka on ihan ratsastustarvikeliike, jossa on myyjä osaa opastaa sinua.


      • Remu <3
        Whéan kirjoitti:

        Vinkkejä ei nyt sen kummemmin ole. Kannattaa aloittaa ratsastus ratsastuskoulussa (mieluiten SRL:n hyväksymässä) jolloin saat kunnollista opetusta. Omasta hevosesta kannattaa haaveilla aikaisintaan noin viiden vuoden kuluttua.

        Alkeiskursseilla saatetaan mennä jotain puomeja, mutta ei yleensä hypätä.
        Maastossa saatetaan käydä kävelemässä taluttajan kanssa.

        Ratsastustarvikkeita saa hevostarvikeliikkeistä ja joistakin muista kaupoista (esim. prisma, tarjoustalo, lidl).
        Paras paikka on ihan ratsastustarvikeliike, jossa on myyjä osaa opastaa sinua.

        kiitti!!! :D mitä muit tarvikkeit tarvii kun kypärä kengät jne..?


      • Remu <3

        kertokaa kokemuksia jookosta!!!! niinku esim. mitä joskus oli tapahtunu....?


    • Whéan

      Jotkut hoitajat voivat olla vähän inhottavia aloittelijoille, mutta älä välitä. Yleensä hoitajatkin voivat olla mukavempia sitten kun pääset mukaan tallin porukkaan.

      1.Miltä esteiden yli hyppääminen tuntuu ?
      Miltäköhän se nyt tuntuu. Se on kivaa :)

      2.Mimmoista on maastossa?
      Maastossa käveleminen on ihan rentouttavaa (jos heppa ei säiky). Laukkaaminen maastossa on myös tosi kivaa.

      3.Onko usein heppaleireillä kivaa? Mitä siellä tehdään?
      Olen ollut neljällä tai viidellä leirillä ja minulla on ollut kivaa. Leireillä ratsastetaan (yleensä 2h/päivä) ja opiskellaan teoriaa (yleensä 1h/päivä). Lisäksi hoidetaan hevosia ja vietetään aikaa muiden kanssa.

      4.Paljonko maksavat?:

      Ratsastuskypärä? ehkä joku 50€ tavallinen kypärä, 100€ ilmareiällinen, 100-1000€ tosi hyvä merkkikypärä (GPA)

      Ratsastus saappaat? kumiset 20-50€, nahkaiset n. 200€

      Ratsastushousut? polvipaikkaiset ehkä 20-50€, kokopaikkaiset 50-100€, merkkihousut voi maksaa 200€

      Entä mitä muita pitää itse ostaa

      Raippa? 5-10€
      Hanskat? 5-50€
      Kannukset (ei tarvitse aluksi)? 15-50€
      Turvaliivi (kannattaa hankkia ainakin jos hyppää)? 100-200€

      Entä paljon maksavat
      ja minkä kokoinen heppa sopii yli 150cm: ekaa kertaa hepan/ponin selkään menevälle tytölle?
      Entä mitä ratsastus suurin piirtein maksaa?

      Omaa hevosta ei kannata hankkia jos ei ole aiemmin ratsastanut. Kannattaa mennä johonkin ratsastuskouluun.
      Rats. kouluissa yksi tunti maksaa reilut 20€. Siellä myös katsotaan, että saat sopivan kokoisen hepan.

    • Ratatan

      Itselläni oli varmaan ensimmäiset viisi kertaa käytössä tallin lainakypärä (oma kypärä kannattaa hommata jo muutaman tunnin jälkee,ekaks ei sil voi käyvä nii et ei oo kivaa en jatka ratsastusta) ja jalkineina menee hyvin alkuun kumisaappaat,itse sain kengät suunnilleen kun olin ratsastanut vuoden tai kaksi.Ja mä sain ratsastushousut vasta ko olin ratsastellut liki kolme vuotta,sitä ennen käytin ihan sellasii normei trikoohousui.Hanskat on ihan ehdoton,itse pitdän kesälläkin ohuita hanskoja.Eli oikeestaan ensimmäisen puoli vuotta pärjäät vallan mainiosti omalla kypärällä,hanskoilla,kumisaappailla ja trikoohousuilla.Turvaliivi kannattaaa homma jos huomaa et pitää esteistä ja hyppää paljon.Samoin jos maastoilee paljon ni on hyvä olla.Raippaa ei tarvitse hommata,tarvittaessa saa lainaksi.En tiedä ikääsi,mutta urheilurintsikat on kans aika kova sana.
      Kaakkois-Suomessa yhdestä tunnista saa pulittaa 20e ja hiukan yli,eli pk-seudalla varmaan noin 25e.Selaisi tallien nettisivui,sielt löytyy noit hintoi.

      • Remu <3

        mitä kaikkee alkeiskursseil siis oikeen tehdään...? ja en oikeen älyy niit teoria tuntei... oisko mitää suosittelu ratsastuskouluja jotka on sun mielest tehokkaita.... vastaile jookos? ;D


    • Mimmu

      Noh ei niistä ilkeistä ihmisistä kannata välittää.Tässä vastauksia:

      1. Jos et vielä ratsasta, menee aikaa ennenkuin pääset hyppäämään, mutta jos osaa tekniikan ja on hyvin hyppäävä hevonen, se tuntuu kuin lentäisi :)
      2. Maastossa on mukavaa, mutta hevonen pitää osata hallita, jos se vaikka pillastuu tai päätää karata käsistä.
      3.Riipuu leiristä. Siellä usein opetellaan ratsastamaan, hoitamaan hevota ja putsaamaan esin varusteita. Kannattaa tiedustella leirin järjestäjiltä :)
      4. Noh riippuu itetenkin tarvikeliikkeestä mutta itse sain nuo suunnilleen tähän hintaan :
      Ratsastuskypärä: ilman ilmastointia 40e, ilmastoitu n.60e.
      Saappaat n.40e
      ratsastushousut: n.40-60e
      Ratsastaessa on hyvä olla kunnolliset hanskat, jotka ei luista ohjista.
      Raippaa ei tarvita ensimmäisillä tunneilla ollenkaan.
      Sen hevosen jolla menet ratsastamaan ensimmäistä kertaa päättää yleensä opettaja, mutta jos haluat hevosen niin sopivan kokoinen voi olla juurikin 155-170cm. Hevonen toki saa koostaan aina vähän lisää voimaa. Yleensä ensikertalaiselle on parempi hevonen kuin poni, koska ponit ovat usein omapäisempia ja kinkkisempiä ratsastaa.
      Ratsastus on kallis harrastus. Se maksaa yhdeltä tunnilta keskimäärin 20e. Tunteja saa toki halvemmallakin, mutta niin kalliimmallakin. Olen nähnyt tallin, jossa yksi tunti maksoi yli 30e.

      • Remu <3

        aikoisin alottaa ratsastuksen... oisko mitään vinkkejä ja mitkä tavarat (kypärä jne.) pitäis hankkii ennemmi ku alottaa edes...? oon vähän toope kun en tiiä paljoo mitää... ;D vastaile jookos..? :D


      • Whéan
        Remu <3 kirjoitti:

        aikoisin alottaa ratsastuksen... oisko mitään vinkkejä ja mitkä tavarat (kypärä jne.) pitäis hankkii ennemmi ku alottaa edes...? oon vähän toope kun en tiiä paljoo mitää... ;D vastaile jookos..? :D

        Alkeiskurssille et varsinaisesti tarvitse mitään ratsastustarvikkeita. Oikeastaan ei edes kannata ostaa ainakaan ensimmäisille tunneille, sillä jos et haluakaan jatkaa, ostat tavarat aivan turhaan.

        Housut olisi hyvä olla joustavat ja sellaiset, että niissä ei olisi ainakaan paksuja saumoja lahkeissa sisäpuolella. Jotkut verkkarit tai sellaiset "jumppahousut" kelpaavat.
        Farkut ovat erittäin huonot ratsastukseen.

        Kengiksi pitää ottaa sellaiset kengät, joissa on pieni korko. Olisi myös hyvä, että kengissä ei olisi pitkiä naruja. Kumisaappaat kelpaavat, lenkkareilla sen sijaan ei saa ratsastaa.

        Hanskoiksi kelpaa jotkut puutarhahanskat tai ohuet sormikkaat. Hanskat ei tosin paljoa maksa (jos ostaa esim. prismasta tai lidlistä sellaiset halvat) joten ne voi hankkia.

        Kypärän saat lainattua tallilta.

        Myöhemmin, kun olet varma että jatkat ratsastusta (esim. alkeiskurssin jälkeen) osta ratsastushousut, kypärä, hanskat, saappaat tai kengät chapsit ha mahdollisesti raippa. Myös turvaliivi on hyvä olla olemassa.


      • Remu <3
        Whéan kirjoitti:

        Alkeiskurssille et varsinaisesti tarvitse mitään ratsastustarvikkeita. Oikeastaan ei edes kannata ostaa ainakaan ensimmäisille tunneille, sillä jos et haluakaan jatkaa, ostat tavarat aivan turhaan.

        Housut olisi hyvä olla joustavat ja sellaiset, että niissä ei olisi ainakaan paksuja saumoja lahkeissa sisäpuolella. Jotkut verkkarit tai sellaiset "jumppahousut" kelpaavat.
        Farkut ovat erittäin huonot ratsastukseen.

        Kengiksi pitää ottaa sellaiset kengät, joissa on pieni korko. Olisi myös hyvä, että kengissä ei olisi pitkiä naruja. Kumisaappaat kelpaavat, lenkkareilla sen sijaan ei saa ratsastaa.

        Hanskoiksi kelpaa jotkut puutarhahanskat tai ohuet sormikkaat. Hanskat ei tosin paljoa maksa (jos ostaa esim. prismasta tai lidlistä sellaiset halvat) joten ne voi hankkia.

        Kypärän saat lainattua tallilta.

        Myöhemmin, kun olet varma että jatkat ratsastusta (esim. alkeiskurssin jälkeen) osta ratsastushousut, kypärä, hanskat, saappaat tai kengät chapsit ha mahdollisesti raippa. Myös turvaliivi on hyvä olla olemassa.

        kiitti tosi paljon!!! ;D öö...tiiätsä mitää hyvää ratsastustallii...? mis siis sä oot käyny..? sori kun kyselen... ;)


    • aloittaminen

      Ratsastaminen kannattaa aloittaa ratsastuskoululla, jossa saa asiallista opetusta ja hevoset ovat varmasti rauhallisia ja hyvin koulutettuja. Kannattaa valita mieluiten talli, joka on SRL:n hyväksymä (Suomen ratsastajien liitto), koska silloin tallin opetus ja hevoset täyttävät varmasti nämä ehdot. Myös alkeiskurssi tai -leiri on hyvä tapa aloittaa ratsastaminen.

      Kun aloitat ratsastamisen, et tarvitse heti mitään erikoisia varusteita. Riittää että sinulla on sellaiset housut, jotka eivät luista satulassa, eivätkä hankaa (esim. vanhat farkut) ja kengät, joissa on kantaa, ettei jalkasi luista jalustimesta läpi (esim. kumisaappaat). Hanskat kannattaa kuitenkin hankkia, jos käsiin tulee suitsista hiertymiä. Ratsastushanskat maksavat 3-20 euroon.

      Kypärän ja raipan saat lainaksi ratsastuskoululta.

      Myöhemmin, jos innostut ratsastuksesta, kannattaa hankkia ainakin oma turvakypärä (n. 50 euroa) ja tarpeen mukaan muita varusteita. Hevostarvikeliikkeet ovat paras paikka ostaa tarvikkeet, koska niissä myyjät osaavat neuvoa sinua parhaiten.

      Ratsastustunnin hinta vaihtelee 15-25 euroon. Kausikortilla yksi tunti on aina hieman halvempi, mutta kertamaksuna kyseessä on n. 150 euron maksu.

      Oma hevonen kannattaa hankkia vasta, kun osaa jo ratsastaa ja tietää varmasti, että hevosinnostus kestää. Ratsastustaidon lisäksi oma hevonen edellyttää paljon muuta hevostietoutta. Hevosen hinta on kiinni lähinnä hevosen koulutustasosta, luonteesta, iästä ja terveydestä, sekä jossain määrin rodusta. Ensimmäiseksi hevoseksi kannattaa ostaa aikuinen jo koulutettu ja hyväluontoinen ruuna tai tamma (ei koskaan oria, joka on ehdottomasti vain aikuisen ja kokeneen ihmisen hevonen). Kannattaa myös muistaa, että hevosen ostohinta on vain pieni menoerä niistä kuluista, joita hevosen ylläpito maksaa.

    • Lilli-Fani

      1. Olen hypännyt itse aika vähän mutta sen verran että tiedän sen olevan hauskaa. (Kannattaa aloittaa matalalta)

      2. Maastoilu on omasta mielestäni todella kivaa hommaa. Yleensä maastossa mennnään maastopolkuja ja joitain metsäteitä. Maastossa ratsastamiseen tottuu vaikka se ensin tuntuiseikin pelottavalta kun tulee esimerkiksi monttuista tietä ja pelkää että hevonen kompastelee koko ajan. Hevonen osaa yleensä varoa kiviä, kantoja, puunjuuria ja monttuja. Kannattaa kokeilla!

      3.Olen ollut neljällä tai viidellä hevos leirillä ja kaikki ovat unohtumattomia.
      Pidän leireistä sillä siellä tutustuu uusiin ihmisiin ja saa ratsastaa ja olla paljon hevosen kanssa sekä oppia uusia asioita.
      Mitä leireillä tehdään: Yleensä leirillä ratsastetaan pari tuntia päivässä ja tottakai ennen ratsastusta hevonen harjataan ja satuloidaan. Leirillä on myös teoriaa, missä käsitellään esim. ratsastusta, hevosen rakennetta/värejä tai hevosen käytöstä ja hoitamista, ja joskus saattaa olla varusteiden putsausta muuta. On myös vapaa aikaa jolloin voi vaikka tutustua muihin leiriläisiin. Leirillä saa yleensä myös ruokaa ja nukkumatilatkin on jos aijot sellaiselle leirille jossa ollaan yötä.

      4.uusien ratsastuskypärien hinnat hyppivät 20:stä yli 100:n euroon mutta halvoistakin voi löytää hygvän sillä yli sadan euron kypärät saattavat olla jotenkin erikoisia. ( yleensä ratsastus kypärää saa lainnata ratsatsustallilta tunnin ajaksi.
      Myös uudet ratsastus saappaat heittelevät laidasta laitaan mutta käytettyjä ja hyviä voi saada esim. 10-30 eurolla.
      Ratsastus housut kuten kaikki muukin saattaa olla 10-20 euroa ja toisessa paikassa ne onkin 30-200 euroa. Kirpparilta saattaa löytyä muutamalla eurolla aivan hyvät housut, eivätkä ratsastus housut pakosta ole heti pakolliset vaan tavalliset gollege housutkin menevät muutamalla ensimmäisellä kerralla!
      Raippaa ei tarvitse ostaa itse vaan sen voi lainata ratsastus tallilta jos tarvitsee.

      Sinulle sopisi varmaan joku 130-170 cm hevonen/poni.
      Mutta ei kannata ostaa omaa heti jos ei ole ratsastanut paljon vann suosittelen että käyt ensin ratsastus tunnilla.

      Ratsastustunnit maksavat suurinpiirtein 15-20 euroa ellei se ole joku yksityistunti tai maasto- tai estetunti.

      Kannattaa aloittaa varmasti ja jatkaa niin kauan kuin siltä tuntuu! Onnea!!!

      ps. Toivottavasti tallilla ei enää ole ärsyttäviä tai kiusaavia hoitajia!

    • Stigur

      Moi, en ole hypännyt esteitä, mutta maastoratsastanut sentään olen. Voin todella suositella maastoratsastusta, se on aivan ihanaa! Voi mennä rauhallisesti luontomaisemissä tai ottaa vaikka ihanan laukkapätkän sopivassa kohdassa :D
      Ratsastuskypärän saattaa saada joiltain talleilta. Jonkinlaiset kestävät housut olisivat hyvät,vaikka ihan ratsastushousut.Samoin kunnon hanskat olisivat tarpeen. Raipankin saa ainakin joiltain talleilta tunneille lainaan, jos tarvetta. Hevosen ja sinun koolla ei juurikaan ole väliä, ehkei vaan kannata ottaa kaikkein suurinta hevosta. No kypärä saattaa maksaa esim. 40-50e, kunnon ratsastushousut enemmänkin kuin 50e. Hintoja en enää kunnolla muista, aikaa kun viimeksi itse hankin. Ratsastuksen hinnat vaihtelee. tässä mun tallin hinnastoja: tunti: 20e
      2h: 40 puolpäivää: 70e
      Toivottavasti tästä oli jotain apua :)

    • maksaa...

      Esteiden yli hyppääminen ei tunnu kamalalta,se tuntuu Fantastiselta! maastossa hevonen yleensä on energisempi kuin kentällä ja hevonen voi olla hieman säikympikin. Kokeneiden miellestä maastossa on varmasti kivaa! Heppaleirillä on aina kivaa. Siellä ratsastetaan joka päivä,hoidetaan heppoja ja pidetään hauskaa.
      Ratsastuskypärä maksaa yleensä jotain 50€ (ainakin mun makso). saappaat maksaa jotain 40€. Ratsastushousujen hinta vaihetlee laadun mukaan .. ne on yleensä 15€-150€.Raippaa ei tarvi yleensä ostaa itse. raipan hinta on joku 5€.Minusta sinulle sopii Normaalin kokoinen risteytysponi eli joku 136cm korkuinen. Ratsastus maksaa suurin piirtein 15-25€

      • minä tietämätön

        Olen jo pitkän aikaa etsinyt tietoa siitä minkä kokoinen kypärä on oikea!! mistään ei tietoa löydy.. Kun olen tallilla en ikinä muista katsosa kokoa!! voisiko joku selittää kuinka iso kypärä on esim. 59 kokoinen? tai 56?? esim.iän perusteella 30v :lle sopiva vai 4v?


      • ff
        minä tietämätön kirjoitti:

        Olen jo pitkän aikaa etsinyt tietoa siitä minkä kokoinen kypärä on oikea!! mistään ei tietoa löydy.. Kun olen tallilla en ikinä muista katsosa kokoa!! voisiko joku selittää kuinka iso kypärä on esim. 59 kokoinen? tai 56?? esim.iän perusteella 30v :lle sopiva vai 4v?

        Käsittääkseni nuo kypärän koot ovat ihan päänympärys senttimetreinä. Sinun ei kuitenkaan pitäisi välittää mikä numero siellä kypärässä lukee, vaan sovittaa kypärää omaan päähäsi. Kypärä ei saisi olla liian tiukka, muttei se kuitenkaan saa olla liian isokaan. Sopivan kokoisen kypärän pitäisi pysyä päässä päätä kallistettaessa ilman leukahihnaa. Vaikka kypärä pysyisikin ilman leukahihnaa, se pitää laittaa kiinni ja tiukaksi.
        Jokaisella on erikokoinen pää, joten kypärä pitää saada sovittaa. Kannattaa ostaa uusi kypärä, näin sitä ei ole ainakaan tiputeltu ja se suojaa parhaiten.


    • L.K.

      1. ihanalta!
      2. ihanaa!
      3. on! siellä ratsastetaan, joskus jopa vedessä!
      4. ?????????

    • Anonyymi

      Moikka! Älä kuule välitä niistä ilkeistä ihmisestä, anna olla niiden omassa arvossaan eli siellä ihan pohjimmaisena. Mut joo tässä vastauksii:
      1.-
      2. Maastossa on rauhallista ja rentoa, silloin hevosenkin aistit valpastuvat ja se saattaa muuttua rennommaksi ja reippaammaksi kuin kentällä.
      3. On todella kivaa!:) Ainakin omien leirikokemuksieni mukaan. Mutta sehän riippuu tietysti talli paikasta, hevosista ja ihmisistä. Uskon kuitenkin, että on mukavaa!;)
      4. -Ratsastuskypärien hinnat vaihtelevat 50€- satoihin euroihin. Mutta hyvän kypärän minä ostin 55€.
      -Suosittelen ehkä ensimmäisiksi ratsastus(kengiksi) jodhpureita. Jodhpurit on lyhytvartisia ratsastuskenkiä. Hintaluokka n.40€-70€. Mutta jos haluat saappaat niin ensimmäisiksi suosittelen ihan ratsastuskumisaappaita. Hintaluokka n.30€-60€.
      -Semmoset hyvät saat jo 30€-50€. Mutta jotkin maksavat jopa 200€. Ei mitään järkeä ostaa niin kalliita, kun saa hyvät tai jopa paremmat halvemmallakin.
      -Muita ratsastusvaatteita voisi olla vielä ratsastushanskat, hinta n. 5€-27€. Raippaa sinun ei tarvitse ostaa, tallilta saa aina lainata.

      No itsekin minä olen 11-vuotias ja 155cm, paino 38kg ja ratsastan ihan pienilläkin poneilla. (En kuitenkaan minishettiksillä!;) Mut joillain shettiksillä Että kyllä sinä poneillakin vielä menet!:) Onnea ratsastukseen, olet varmasti jo ratsastanutkin!

      • Anonyymi

        Ainiin, minun tallilla ratsastus maksaa 35€ tunti (yleisryhmä) ja jos ostaa 10 kerran kortin jotain 280€. 5 kerran kortti jotain 150€.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      426
      2981
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      100
      2306
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      351
      2026
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1913
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1777
    6. 158
      1212
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1207
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      96
      1144
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1062
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      927
    Aihe