kalori vai kilokalori?

väittelijä

onko väärin sanoa että kulutin tänään 200 kaloria, vaikka tarkoittaa 200 kilokaloria? kalorihan on erittäin pieni yksikkö? Kun asiantuntijat ja kaikki lehdet puhuu kaloreista, vaikka todellisuudessahan se yksikkö on kilokalori, joten miksi sitä ei käytetä?

Niin ja itse olen sitä mieltä, että tuo kalori on oikea sana. Kuka puhuu muka kilokaloreista ja niiden kulutuksesta??

kertokaa totuus!

9

7326

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kai tsydeemi

      on jotakuinkin se, että cal = kalori ja Cal =kilokalori. Suomimaassa voitaisiin ottaa käyttöön tsydeemi jossa kalori=kalori ja kkalori=kilokalori.

      • SI-järjestelmä

        Suomessa on ollut käytössä SI-järjestelmä jo 30 vuotta. Vittuun kalorit...


      • Energian_yksiköt

        cal = kalori ja kcal = kilokalori (Cal ei merkitse mitään, eikä kkalori). Ei tarvitse itse keksiä noille mitään omintakeisia lyhenteitä koska lyhenteet on jo ajat sitten sitten määritelty.

        SI-järjestelmän mukaan pitäisi käyttää jouleja ja kilojouleja. Kalori on vanha energian yksikkö. Joule on SI-järjestelmän mukainen energian yksikkö. Sitkeästi tuo vanha kalori kuitenkin pysyy hengissä edelleen kun puhutaan elimistön polttaessa ruokaa energiaksi.


    • .....................
    • molemmat itse asiassa

      väärin. Oikeasti sun pitäis puhua jouleista, se on standardin mukainen mittayksikkö energialle. Kalori on vanhentunut käsite, joka on kuitenkin säilynyt kansan puheessa. Sama asia olisi kuin esimerkiksi Englannissa vaihdettaisiin pituuden mitaksi metri mutta kansa edelleen puhuisi jaloista ja maileista. Ja meilläkin markoista puhutaan edelleen, jos ei muuten niin aina kun joku on kallista.

      Ja tuosta suuruudesta vielä. Lähes kaikki on oikeasti kilokaloreita mutta kun ne on kaikki kilokaloreita niin laiskat ihmiset puhuvat pelkistä kaloreista. Joten ei kannata nipottaa, vaan jättää ne turhat kalorit vaan pois :)

      • Anonyymi

        Itsäni häiritsee kun se "kilo"-sana jätetään joko tietämättömyyttään tai huolimattomuuttaan pois kalorin edestä. Jos ruuan energiamäärä on esim 500 kilokaloria, niin se se on, eikä mikään 500 kaloria. Eihän matkasta puhuttaessakaan sanota että Helsingistä Lahteen on matkaa sata metriä, vaan sanotaan että matkaa on 100 kilometriä.


    • Jou jou joule
      • hei-daa

        Mitä sitä turhia kiloja lisäämään...

        Työmatkankin pituuden voi ilmoittaa joko 5 kilometriä tai 5 metriä. Ihan sama.

        Painokaan ei ole enää ongelma. Sama se painaako 100 kilogrammaa vai 100 grammaa.

        Eihän tuossa ole kuin 1000x ero.


    • Täsmällisyyttä

      Väärin on sanoa 200 kaloria, jos tarkoittaa 200 kilokaloria, vaikka kuinka olisi peruskansan arkikieltä. Yhtä väärin on, jos sanoisi 200 metriä, vaikka tarkoittaa 200 kilometriä. Onhan näissä tuhatkertainen ero. Kun vääriä ilmaisuja on tarpeeksi viljelty muuttuvat ne käytännöksi.
      Eräänkin radioliikkeen myyjän mukaan radionauhuri on radionauhuri, vaikkei siinä nauhuriakaan ole (hintakyltissä luki radionauhuri), on kuulemma yhteisnimitys kaikille! Siitä liikkeestä en uskaltanut ostaa kelloradiota.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      499
      5123
    2. Miehen lapsettomuus keski-ikäisten deittailussa

      Tällä palstalla esitetään usein ajatus, jonka mukaan lapsia saanut nainen olisi parisuhdemarkkinoilla huonommassa asemas
      Sinkut
      237
      2052
    3. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      410
      1923
    4. Olisit saanut minut naisen

      Jos olisit oikeasti halunnut. Mutta et halunnut. Annoit paaaaljon epämääräisiä signaaleja, annoit jutun edetä todella hi
      Ikävä
      57
      1372
    5. Miehelle naiselta

      Jos haluat anna jokin vinkki, niin saan varmuutta ottaa yhteyttä. Tai onko niin että otat yhteyttä itse, jos haluat pitä
      Ikävä
      88
      1281
    6. Kunpa voisin halata sinua

      ja sanoa sinulle miten onnellinen olen siitä, että olet elämässäni. Mutta et ole halausetäisyydellä... etkä elämässäni.
      Ikävä
      44
      1073
    7. Kaipaan sinua...

      J-mies. Surullinen olo kaikesta.
      Ikävä
      86
      1039
    8. Muut yrittää seata meidän välejä

      Nainen, oot varmaan sen myös huomannut. Ihan irl oon sen huomannut jo hyvän aikaa. Eihän anneta sen häiritä.
      Ikävä
      99
      999
    9. Tulethan sitten

      loppukesästä katsomaan minua? Nyt sinulla on mahdollisuus ”kostaa” ja herpaannuttaa minun keskittymiseni. Jos yhtä inten
      Ikävä
      38
      972
    10. Mikä oli se hetki

      kun tajusit rakastuneesi?
      Ikävä
      73
      955
    Aihe