Seitsemän kuolemansyntiä

Seitsemän kuolemansyntiä ovat Danten jumalaisen näytelmän mukaan lajiteltuna pahimmasta laskevassa järjestyksessä näin:

1. Ylpeys (turhamaisuus)
2. Kateus
3. Viha
4. Laiskuus
5. Ahneus
6. Kohtuuttomuus
7. Himo

Mikä on sinun pahin kuolemansyntisi? Oletko mielestäsi vapaa jostain yllämainituista?
531449
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 53

Vanhimmat

lisätä vielä Suomi24:n oma kuolemansynti. 8:sas kuolemansynti eli puskavittuilu.

Äänestä
  • vittumaisuus.

Äänestä

Ei luterilaisuudessa ole tuommoisia.

Äänestä
  • Aloittaja

Kyllä minä sen tiedän, mutta ei nyt siltikään vedetä uskontoa tähän mukaan. Olenhan uskonnoton itsekin.

Äänestä

• ratikkakuski kirjoitti:

Kyllä minä sen tiedän, mutta ei nyt siltikään vedetä uskontoa tähän mukaan. Olenhan uskonnoton itsekin.

Eikö se ole ihan luonnollista, että asia tulee ilmi, kun kerran kopioit katolisen kirkon syntiopit aloitukseesi?

Äänestä

• Aloittaja

fewfw kirjoitti:

Eikö se ole ihan luonnollista, että asia tulee ilmi, kun kerran kopioit katolisen kirkon syntiopit aloitukseesi?

Toki minä sen arvasin. Miten niin muuten hermostuin?

Äänestä

Toki minä sen arvasin. Miten niin muuten hermostuin?

vaikutelma tuli, kun otsikoit kommenttisi "älä helvetissä" huutomerkin kanssa.

Äänestä

ovat heikoimmin esille tulevia tällä hetkellä elämässäni. Muut tasavahvasti edustettuna:I

Äänestä

1. Ylpeys (turhamaisuus)
2. Kateus
3. Viha
4. Laiskuus
5. Ahneus
6. Kohtuuttomuus
7. Himo

Jaa-a, en kyllä löydä muuta edes sinnepäin menevää kuin laiskuuden. Vihaakin löytyy mutta se on vaan hyvä asia, sitä tarvitaan tässä maailmassa.

Äänestä
  • Itse en usko, että vihaa tarvitaan, sillä viha on vain äärimmäinen tunnetila, joka estää loogisen ja järjellisen vuorovaikutuksen sekä sellaisten ratkaisujen saavuttamisen, joihin osapuolet voivat tyytyä. Viha on perusteetonta, kuten esim. rasismi, jossa vihataan toista toissijaisten ominaisuuksien takia - tätävastoin esim. vihastumiselle on olemassa perustelunsa.

Äänestä

• Aloittaja

grewvfcds kirjoitti:

Itse en usko, että vihaa tarvitaan, sillä viha on vain äärimmäinen tunnetila, joka estää loogisen ja järjellisen vuorovaikutuksen sekä sellaisten ratkaisujen saavuttamisen, joihin osapuolet voivat tyytyä. Viha on perusteetonta, kuten esim. rasismi, jossa vihataan toista toissijaisten ominaisuuksien takia - tätävastoin esim. vihastumiselle on olemassa perustelunsa.

Elämä olisi henkisesti paljon köyhempää ilman erilaisia tunteita, negatiivisiakin.

Äänestä

Elämä olisi henkisesti paljon köyhempää ilman erilaisia tunteita, negatiivisiakin.

Vihastuminen on eri asia kuin viha. Luulen että edellinen kirjoittaja tarkoitti tätä. Jatkuva viha ei ole hyväksi kenellekään.

Äänestä

• grewvfcds kirjoitti:

Itse en usko, että vihaa tarvitaan, sillä viha on vain äärimmäinen tunnetila, joka estää loogisen ja järjellisen vuorovaikutuksen sekä sellaisten ratkaisujen saavuttamisen, joihin osapuolet voivat tyytyä. Viha on perusteetonta, kuten esim. rasismi, jossa vihataan toista toissijaisten ominaisuuksien takia - tätävastoin esim. vihastumiselle on olemassa perustelunsa.

Se estää pahojen ihmisten kiusaamismahdollisuudet yms. Hyvin hyödyllinen ja tärkeä taito.

"Viha on perusteetonta, kuten esim. rasismi, jossa vihataan toista toissijaisten ominaisuuksien takia"
    -Tästä ollaan kyllä aivan eri mieltä. Mä vihaan muutamaa tyyppiä nimenomaan heidän omien pahojen tekojen takia. Ei se ole mitenkään rasismiin rinnastettavissa. Mun mielestä.

Äänestä

• caput.mortuum kirjoitti:

Vihastuminen on eri asia kuin viha. Luulen että edellinen kirjoittaja tarkoitti tätä. Jatkuva viha ei ole hyväksi kenellekään.

Juuri sitä.

Äänestä

• Papeete1 kirjoitti:

Se estää pahojen ihmisten kiusaamismahdollisuudet yms. Hyvin hyödyllinen ja tärkeä taito.

"Viha on perusteetonta, kuten esim. rasismi, jossa vihataan toista toissijaisten ominaisuuksien takia"
    -Tästä ollaan kyllä aivan eri mieltä. Mä vihaan muutamaa tyyppiä nimenomaan heidän omien pahojen tekojen takia. Ei se ole mitenkään rasismiin rinnastettavissa. Mun mielestä.

olet vihainen heille joidenkin asioiden takia, joka voikin olla perusteltua. Ajatellaan asiaa vaikkapa palestiinalaisten ja israelilaisten välillä, jos kaikki ymmärtäisivät vihan ja vihaisuuden välisen eron, se olisi jo iso askel eteenpäin neuvotteluissa.

Äänestä

• grewvfcds kirjoitti:

olet vihainen heille joidenkin asioiden takia, joka voikin olla perusteltua. Ajatellaan asiaa vaikkapa palestiinalaisten ja israelilaisten välillä, jos kaikki ymmärtäisivät vihan ja vihaisuuden välisen eron, se olisi jo iso askel eteenpäin neuvotteluissa.

Vaan, mikä sua tyydyttää. Mä kyllä vihaan niitä. Jos yksikin konttaisi maassa kuolemaisillaan janoon ja mulla olisi vesilasi kädessä, niin en antaisi sitä sille. Kaataisin vaikka maahan ennemmin.

Voihan se vihaisuudestakin johtua, mutta mä mieltäisin vihaisuuden lyhytaikaisemmaksi tunteeksi ja vihan pidempiaikaiseksi.

Äänestä

• Papeete1 kirjoitti:

Vaan, mikä sua tyydyttää. Mä kyllä vihaan niitä. Jos yksikin konttaisi maassa kuolemaisillaan janoon ja mulla olisi vesilasi kädessä, niin en antaisi sitä sille. Kaataisin vaikka maahan ennemmin.

Voihan se vihaisuudestakin johtua, mutta mä mieltäisin vihaisuuden lyhytaikaisemmaksi tunteeksi ja vihan pidempiaikaiseksi.

pahoja ihmisiä, sinulla täytyy olla jnkl. määritelmä sille, millaiset ihmiset ovat pahoja. Silloin pitäisi, ennenkuin pahoja on tehty, pystyä tunnistamaan, ketkä ovat pahoja.

Muussa tapauksessa olet vain vihainen joillekin ihmisille heidän pahojen tekojensa takia, ts. kyseessä on heidän tekojensa takia sinulle tullut (tekoja jälkeenpäin seurannut) tunnetila.

Äänestä

se synti on vihamielisyys, ei viha tai vihastuminen.

Voi olla myös hyvää vihastumista.

Äänestä

• grewvfcds kirjoitti:

pahoja ihmisiä, sinulla täytyy olla jnkl. määritelmä sille, millaiset ihmiset ovat pahoja. Silloin pitäisi, ennenkuin pahoja on tehty, pystyä tunnistamaan, ketkä ovat pahoja.

Muussa tapauksessa olet vain vihainen joillekin ihmisille heidän pahojen tekojensa takia, ts. kyseessä on heidän tekojensa takia sinulle tullut (tekoja jälkeenpäin seurannut) tunnetila.

jos paras kaverini panis mun muijaa niin kyll mä sitä VIHAAN ihan loppuelämäni! Ei riittäis mikään pieni vihanpito!

Äänestä

• perkele, kirjoitti:

jos paras kaverini panis mun muijaa niin kyll mä sitä VIHAAN ihan loppuelämäni! Ei riittäis mikään pieni vihanpito!

Jos vihaat kaveriasi, vihaat häntä jo nyt. Jos kaverisi tekee jotain typerää ja tulet siitä vihaiseksi, on se eri asia. Ei se ole pienempi (pikku viha tms.) asia, vaan se on perusteltu asia. Vihaisuus on perusteltua, mutta viha ei ole.

Jos vihaat kaveriasi, vihaat häntä, koska hän on kaverisi.
    Jos olet vihainen kaverillesi, vihaat häntä jonkin hänen tekemänsä asian takia.

Äänestä

Kun en ole itsestäni niin kiinnostunut.. elikkä mitä pidit Danten jumalaisesta näytelmästä?

Äänestä
  • Aloittaja

Tiedän kyllä, mistä on kyse, muttei minulla ole asiasta minkäänlaista mielipidettä. Taidan (ainakin tältä osin) olla sivistymätön ihminen.

Äänestä

Kaippa noihin kaikkiin ajoittain sortuu, taitaa kateus ja viha olla synneistä kuitenkin vähiten edustettuna mun elämässä.
Kohtuuttomuus, himo ja ylpeys tietyissä tilanteissa/asioissa on ne suurimmat synnit kai.

Äänestä

kertaa tämäkin aihe on täällä käyty läpi? Etkö keksi mitään omia aloituksia?

Äänestä
  • Aloittaja

Minä kun luulin asuvani tällä palstalla, mutta silti minulta on sitten vissiin mennyt aihe ohi tai olen unohtanut. Vastausten määrästä päätellen aihe kuitenkin kiinnostaa muita paitsi sinua. Että sikäli ihmettelen, miksi sitten kuitenkin vastasit. Tyhmyyttäsikö?

Äänestä

Minä kun luulin asuvani tällä palstalla, mutta silti minulta on sitten vissiin mennyt aihe ohi tai olen unohtanut. Vastausten määrästä päätellen aihe kuitenkin kiinnostaa muita paitsi sinua. Että sikäli ihmettelen, miksi sitten kuitenkin vastasit. Tyhmyyttäsikö?

hyvä aihe, seuraan mielenkiinnolla :P

Ei tämä pohdinta edellytä uskonnollisuutta, voihan näitä soveltaa omaan päänuppiinsa ja sieluparkaansa koulukunnasta riippumatta.

Minäkään en ole katolinen, mutta olen käynyt katolisessa kirkossa. Mikä minua estäisi katselemasta lasimaalauksia ja pyhäinkuvia ja samalla jopa ajattelemaan jotakin?

Tämä uskovainen-kategoria on hemmetin toimimaton.

Äänestä

• gek-ko kirjoitti:

hyvä aihe, seuraan mielenkiinnolla :P

Ei tämä pohdinta edellytä uskonnollisuutta, voihan näitä soveltaa omaan päänuppiinsa ja sieluparkaansa koulukunnasta riippumatta.

Minäkään en ole katolinen, mutta olen käynyt katolisessa kirkossa. Mikä minua estäisi katselemasta lasimaalauksia ja pyhäinkuvia ja samalla jopa ajattelemaan jotakin?

Tämä uskovainen-kategoria on hemmetin toimimaton.

nähdä vaihteeksi suakin täällä, sulla on hyvä ota ja kiinnostava tapa kirjoittaa.

Nyt lähden kyllä stadiin terdelle, kun on jäänyt tänä kesänä melkein täysin väliin.

Äänestä

• hienoa kirjoitti:

nähdä vaihteeksi suakin täällä, sulla on hyvä ota ja kiinnostava tapa kirjoittaa.

Nyt lähden kyllä stadiin terdelle, kun on jäänyt tänä kesänä melkein täysin väliin.

ei-vihamielinen tervehdys.

Kippis :)

Äänestä

siinä ne, joihin helpoimmin tulee retkahdettua. Muihin ei oikeastaan.

Äänestä

on ylpeydessä, tai miten turhamaisuus siihen liittyy?

Dante taisi olla aika tyhmä äijä, ja kaiken lisäksi kateellinen itseään paremmille.

Minä ainakin olen ylpeästi oma erittäin hyvä itseni.

Äänestä
  • liiasta ylpeydestä. Otetaan nyt sitten vaikka Berlusconi, kun sen kirkon piiriin kuluu, esille.

Äänestä

viljellä ja tehdä tasaisesti kaikkia mahdollisia syntejä..eikä tähän mennessä ole ongelmia ollu;))

Äänestä

Kaikkiin olen syyllistynyt, mutta pahinta en tiedä. Ehkä lähimmäiseni osaisivat vastata siihen. Mites sinulla itselläsi?

Äänestä

laiskuus.

Äänestä
  • Laiskuus on varmaan yleisin vastaus. Sehän ei tunnu kovin pahalta. Et kai nyt langennut ylpeyden syntiin?

Äänestä

Laiskuus on varmaan yleisin vastaus. Sehän ei tunnu kovin pahalta. Et kai nyt langennut ylpeyden syntiin?

milloin mihinkin. Ajattelin vaan käyttää niin vähän merkkejä kuin mahdollista. Laiskuus laittaa optimoimaan asioita.

Äänestä

olisko kohtuuttomuus.. tai laiskuus. vaikee itteesä arvioida.

Äänestä

Ehdottomasti pahin on laiskuus.
Sitten seuraavana tulee varmaan himo tai ylpeys.

Ahneus, kateus, kohtuuttomuus ja viha ovat aika olemattomassa roolissa. Viha on lähes tuntematon käsite minulle.

Mutta onneksi synnit ovat rasite vain uskovaisille...

Äänestä

En mielelläni erottaisi näitä seitsemää syntiä niiden alkuperäisestä käyttömerkityksestä. Eihän tässä muuten enää tiedetä, mistä puhutaan.

Listan laatijana pidetään Gregorius Suurta (500-luku). En millään jaksa uskoa, että kukaan olisi yhdestäkään näistä kuolemansynnistä vapaa.

Jaakko Heinimäen kirja aiheesta on tappohauska. Suosittelen. Saat nauraa räkä poskella ja samaan aikaan on koko ajan vähän nolo olo, kun, no. Ymmärrät ehkä.

Luther katui vanhemmalla iällä sitä, että oli nuorempana katunut niin paljon. Tajusi vain ylpeilleensä sillä jatkuvalla katumisellaan.

Äänestä
  • Inhimillisiä heikkouksiahan nuo kaikki ovat ja kaikille tuttuja. Mielenkiintoista on se että minkä noista kukakin valitsee paheekseen julkisesti ja mitä ei ikinä tunnusta.

Kirkko osasi vetää oikeista naruista saadakseen seurakunnan polvilleen.

Äänestä

Inhimillisiä heikkouksiahan nuo kaikki ovat ja kaikille tuttuja. Mielenkiintoista on se että minkä noista kukakin valitsee paheekseen julkisesti ja mitä ei ikinä tunnusta.

Kirkko osasi vetää oikeista naruista saadakseen seurakunnan polvilleen.

tarkoitatko nimimerkilläsi "kuollutta päätä"?

-Kyllä. Erittäin yleisinhimillistä matskua. Kun se kerran sopii kaikkiin, niin sitä voi käyttää kaikkiin. (En osaa yhtään arvioida, onko katolinen kirkko käyttänyt syntioppia väärin. No kirkon historia on yhtä väärinkäytön historiaa, eli... varsin mahdollista.)

Toisaalta, kun nämä sopivat kaikkiin, niin mikäs tässä pohtiessa vaikka onkin kulunut 1500 vuotta järjestelmän luomisesta.

Augustinuksen Tunnustuksista sanotaan myös, että ne ovat silkkaa pröystäilyä.

Äänestä

• gek-ko kirjoitti:

tarkoitatko nimimerkilläsi "kuollutta päätä"?

-Kyllä. Erittäin yleisinhimillistä matskua. Kun se kerran sopii kaikkiin, niin sitä voi käyttää kaikkiin. (En osaa yhtään arvioida, onko katolinen kirkko käyttänyt syntioppia väärin. No kirkon historia on yhtä väärinkäytön historiaa, eli... varsin mahdollista.)

Toisaalta, kun nämä sopivat kaikkiin, niin mikäs tässä pohtiessa vaikka onkin kulunut 1500 vuotta järjestelmän luomisesta.

Augustinuksen Tunnustuksista sanotaan myös, että ne ovat silkkaa pröystäilyä.

Ensinnäkin: nimimerkkini tarkoittaa sekä kuollutta päätä että erittäin hienoa väriä.

Toiseksi: en väheksy menneiden teologien ja filosofien työtä ja ajatusmaailmaa. Ne samat jutut ovat läsnä edelleen.

Kirkkoon vain on aina kuulunut valta ja seurakunnan kontrollointi. Kuka nyt kontrolloi kun suomalaiset ovat menettäneet kunnioituksensa luontoon eikä luterilaisuuskaan liikuta? Ollaanko taas samoja pakanoita maalaisjärjellä ja luonnon kunnioittamisella varustettuja kuin ennen vanhaan vai onko meistä kaikki järkikin lähtenyt?

Äänestä

Ensinnäkin: nimimerkkini tarkoittaa sekä kuollutta päätä että erittäin hienoa väriä.

Toiseksi: en väheksy menneiden teologien ja filosofien työtä ja ajatusmaailmaa. Ne samat jutut ovat läsnä edelleen.

Kirkkoon vain on aina kuulunut valta ja seurakunnan kontrollointi. Kuka nyt kontrolloi kun suomalaiset ovat menettäneet kunnioituksensa luontoon eikä luterilaisuuskaan liikuta? Ollaanko taas samoja pakanoita maalaisjärjellä ja luonnon kunnioittamisella varustettuja kuin ennen vanhaan vai onko meistä kaikki järkikin lähtenyt?

"Kirkkoon vain on aina kuulunut valta ja seurakunnan kontrollointi. Kuka nyt kontrolloi kun suomalaiset ovat menettäneet kunnioituksensa luontoon eikä luterilaisuuskaan liikuta? Ollaanko taas samoja pakanoita maalaisjärjellä ja luonnon kunnioittamisella varustettuja kuin ennen vanhaan vai onko meistä kaikki järkikin lähtenyt?"

Eipä tuohon voi muuta kuin nikotella vastaukseksi. Kirkko ja valtio olivat pitkään sama asia, ja vielä neljäsataa vuotta sitten mekin istuttiin kiltisti kirkon penkissä ja tehtiin mitä käskettiin.

Mutta mitä me nyt tehdään? Mikä luonnehtii meidän tekemisiä? Tehdäänkö me vaan mitä itse halutaan? Ja mitä me halutaan? Ei tästä hyvä seuraa...

Äänestä

• gek-ko kirjoitti:

"Kirkkoon vain on aina kuulunut valta ja seurakunnan kontrollointi. Kuka nyt kontrolloi kun suomalaiset ovat menettäneet kunnioituksensa luontoon eikä luterilaisuuskaan liikuta? Ollaanko taas samoja pakanoita maalaisjärjellä ja luonnon kunnioittamisella varustettuja kuin ennen vanhaan vai onko meistä kaikki järkikin lähtenyt?"

Eipä tuohon voi muuta kuin nikotella vastaukseksi. Kirkko ja valtio olivat pitkään sama asia, ja vielä neljäsataa vuotta sitten mekin istuttiin kiltisti kirkon penkissä ja tehtiin mitä käskettiin.

Mutta mitä me nyt tehdään? Mikä luonnehtii meidän tekemisiä? Tehdäänkö me vaan mitä itse halutaan? Ja mitä me halutaan? Ei tästä hyvä seuraa...

Raha ratkaisee ja jos sitä ei ole niin voi tehdä mitä vaan tai olla tekemättä kun sitä helvettiäkään ei ole olemassa muualla kuin tässä todellisuudessa.

Äänestä

• gek-ko kirjoitti:

Suurin taakkamme on vapaa tahto?

Voihan siitä taakkakin muodostua, jos vapautta ei osata käyttää. Yleensä valta tarkoittaa myös vastuuta, miksi emme ymmärrä vapaata tahtoakin niin?

Mukava nähdä liskoakin palstalla.

Äänestä

• Huru-ukko kirjoitti:

Suurin taakkamme on vapaa tahto?

Voihan siitä taakkakin muodostua, jos vapautta ei osata käyttää. Yleensä valta tarkoittaa myös vastuuta, miksi emme ymmärrä vapaata tahtoakin niin?

Mukava nähdä liskoakin palstalla.

rellestetään :I

Äänestä

Raha ratkaisee ja jos sitä ei ole niin voi tehdä mitä vaan tai olla tekemättä kun sitä helvettiäkään ei ole olemassa muualla kuin tässä todellisuudessa.

se kai sitten on.

Ennen vanhaan oli koti, uskonto ja isänmaa (ne keillä oli).

Nyt on minä, minä ja minä. Minua unohtamatta.

Äänestä

• gek-ko kirjoitti:

rellestetään :I

enemmistön osalta menee. Onneksi se vapaa tahto on. Voi valita rellestääkö vai ei.

Äänestä

Mä tunnistan itsessäni laiskuuden, turhamaisuuden, himon ja kohtuuttomuuden (tässä järjestyksessä).
Muut harvinaisempia ja ohimenevämpiä ilmiöitä. Olen käyttänyt kateusvarantoni loppuun, ahneus ja viha vaativat liikaa energiaa näin laiskalta ihmiseltä. Kaikista vapain olen kateudesta, nykyään ja tällä hetkellä.

Kymmenen vuotta takaperin tilanne oli ihan toinen.

Äänestä

"1. Ylpeys" - Ylpeä toimestaan.
"2. Kateus" - Tekee, ettei muut saisi.
"3. Viha" - Vihaa muita, joiden kuvittelee ottavan itseltä
"4. Laiskuus" - Ottaa vielä rahaa tästä.(toisinsanoen työ ei kiinnosta)
"5. Ahneus" - Ottaa rahaa.
"6. Kohtuuttomuus" - Tekee töitä 24/7
"7. Himo" - laukaisee seksuaaliset tarpeensa tällä tavoin.

"Mikä on sinun pahin kuolemansyntisi? Oletko mielestäsi vapaa jostain yllämainituista?"

Vastaus: turhamaisuus

Äänestä

varmaan pahin, muistakaan en ole täysin vapaa, paitsi kohtuuttomuudesta sitä en mielestäni ole/koe koskaan...mitä sillä nyt sitten tarkoitetaankaan?

Äänestä
  • kimpassa. Hekumallisuus ja mässäily sopivat yhteen kuin nakki sämpylän sisään.

Ja sitten ei ole ahneuskaan kaukana.

Äänestä

itseäni kohtaan, mun pitäs olla hyvä itsellenikin. Ja aion olla..

Äänestä

Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

Kommentoi aloitusta

ratikkakuski kirjoitti:

Seitsemän kuolemansyntiä ovat Danten jumalaisen näytelmän mukaan lajiteltuna pahimmasta laskevassa järjestyksessä näin:

1. Ylpeys (turhamaisuus)
2. Kateus
3. Viha
4. Laiskuus
5. Ahneus
6. Kohtuuttomuus
7. Himo

Mikä on sinun pahin kuolemansyntisi? Oletko mielestäsi vapaa jostain yllämainituista?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

• Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

• Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

• Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

• Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

• Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

• Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu