Te ketkä olette joskus tehneet jonkinlaisen hoitovirheen, mitkä olivat seuraukset, tekikö potilas valitusta tms.?
Itse menin mokaamaan ja pistin potilaalle kaksinkertaisen annoksen erästä lääkettä. Mitään hengenvaaraa hänelle ei aiheutunut, samaista lääkettä annetaan viisinkertaisiakin määriä toisille potilaille.
No ko.potilas oli hyvin näreissään asiasta ja uhkasi tekevänsä valituksen. Toki itseäni asia harmittaa ihan älyttömästi ja en tajua miten moinen moka edes tapahtui. Mutta nyt kauhulla odotan mitä tästä seuraa. En myöskään ymmärrä mihin potilas valituksellaan pyrkii...? Ei ainakaan mitään korvauksia voi saada, koska mitään vahinkoa hänelle ei siitä aiheutunut. Ilmeisesti luulee, että menetän hoitajan oikeutenki tuon takia...
Hoitovirhe, seuraukset...
11
7074
Vastaukset
- pyrkii...
Valittaessaan asiakas pyrkii tietenkin siihen, että; hoitajat oppivat kantamaan vastuunsa ja ovat jatkossa tarkempia. Ja valittaahan voi pelkäästään vaan siksi, kun siihen on oikeus. Riippuu mitä kukakin ajaa takaa, kun päättää valittaa.
- ja sinunkin pitäisi ymmärtää
Hoitaja se olen minäkin....
Ymmärrän hyvin potilaan kiukun ja sinunkin tulisi se ymmärtää. Asiasta ei voi muuta kuin olla pahoillaan ja onnellinen että kyseessä ei ollut mikään vakavampi lääke. Anteeksipyyntö on aina paikallaan. Omaa virhettään ei pidä ruveta peittelemään.
Valitettavia tapauksia, eikä näistä voi muuta kuin ottaa opikseen. Kyllä tuo jää varmasti mieleesi sen verran syvälle, että tulet vuosienkin jälkeen vielä tarkistamaan annettavan annoksen, ennen kuin sen pistät potilaalle.
Onko olemassa sellaista työtä, mitä ihmiset tekevät, missä ei sattuisi joskus virheitä?
Mitä potilas hakee valituksellaa...hän hakee oikeutta.... hän hakee turvallisuutta... hän hakee ammattitaitoisuutta.
Varmasti on monen mielessä nämä insuliinijutut ja herkemmät ihmiset pelkäävät kaikkea näiden juttujen jälkeen.
Mieti itse miten käyttäytyisit, jos kuulisit saaneesi juuri tupla-annoksen lääkettä, etkä tietäisi siitä mikä voi olla maksimiannos??? Ajatus päässäsi pyörisi, että sait kaksinkertaisen annoksen. Ehkä et sinä menisi paniikkiin....mutta minä maallikkona suuttuisin aivan silmittömästi. Enkä rauhoittuisi, ennenkuin minulle nätisti selvitettäisiin mitä lääke on.... mikä voi olla maksimi annos....ja tuleeko siitä mitään ylimääräistä oiretta. Pahoittelujen kera.- aloittaja
kun kyseiselle potilaalle on kerrottu millaisia määriä kyseistä lääkettä joillekin pistetään, eli hän kyllä tietää että saamansa annos ei ollut vaarallinen. Anteeksi on pyydelty ja tilannetta pahoiteltu ja en yhtään ole koitellut peitellä tai kieltää virhettä. Asiasta tietää varmasti koko osasto ja talo, sen verran iso soppa tästä kehkeytyi (asiasta on kyllä kulunut jo aikaa mutta silti luulen, että se valitus sieltä tulee). Olen miettinyt itse tätä tämän pari kuukautta päivittäin ja ärsyttää suunnattomasti, että tein moisen mokan. Sen takia en kai valitettavasti osaa suhtautua kovinkaan myönteisesti siihen, että hän tekisi sen valituksen, koska tuntuu, että olen jo ottanut opikseni ja saanut hävetä tätä asiaa ihan tarpeeksi ilman, että siitä vielä seuraisi jotain.
Sen takia tätä ihmettelenkin, kun hän tietää kaikki faktat, on keskustellut asiasta minun kanssani jne. ja silti tämä valituksen uhka tuntuu yhä olevan todellinen. En tiedä, tuntuu etten kohta jaksa tätä työtä enää ollenkaan. Miten paljon pitää virheestään oikeen maksaa?! Ja miten kauan? Toki virhehän se on pienikin virhe, kyllä minä sen ymmärrän, mutta itse luultavasti en tällaisessa tilanteessa lähtisi enää enemmän soppaa hämmentämään. Mutta tosiaan nuo viimeaikaiset otsikothan sen tekee, että ihmiset on ihan vauhkoja. - keijukka
aloittaja kirjoitti:
kun kyseiselle potilaalle on kerrottu millaisia määriä kyseistä lääkettä joillekin pistetään, eli hän kyllä tietää että saamansa annos ei ollut vaarallinen. Anteeksi on pyydelty ja tilannetta pahoiteltu ja en yhtään ole koitellut peitellä tai kieltää virhettä. Asiasta tietää varmasti koko osasto ja talo, sen verran iso soppa tästä kehkeytyi (asiasta on kyllä kulunut jo aikaa mutta silti luulen, että se valitus sieltä tulee). Olen miettinyt itse tätä tämän pari kuukautta päivittäin ja ärsyttää suunnattomasti, että tein moisen mokan. Sen takia en kai valitettavasti osaa suhtautua kovinkaan myönteisesti siihen, että hän tekisi sen valituksen, koska tuntuu, että olen jo ottanut opikseni ja saanut hävetä tätä asiaa ihan tarpeeksi ilman, että siitä vielä seuraisi jotain.
Sen takia tätä ihmettelenkin, kun hän tietää kaikki faktat, on keskustellut asiasta minun kanssani jne. ja silti tämä valituksen uhka tuntuu yhä olevan todellinen. En tiedä, tuntuu etten kohta jaksa tätä työtä enää ollenkaan. Miten paljon pitää virheestään oikeen maksaa?! Ja miten kauan? Toki virhehän se on pienikin virhe, kyllä minä sen ymmärrän, mutta itse luultavasti en tällaisessa tilanteessa lähtisi enää enemmän soppaa hämmentämään. Mutta tosiaan nuo viimeaikaiset otsikothan sen tekee, että ihmiset on ihan vauhkoja.Potilaallahan on aina oikeus valittaa; vaikkei mitään hengenvaaraa tai vahinkoa olisi edes tapahtunut oikeasti, esim. kokee saanensa tylyä kohtelua, yksityisyyttä/itsemääräämisoikeutta olisi loukattu. Sulla on nyt etuna se että teit selvän, inhimillisen virheen, jota olet pyytänyt anteeksi ja tehnyt sen minkä pystyt. Potilaan tekemisiin et voi vaikuttaa. Jos hän tekee valituksen, asia käsitellään jossain sairaalan/hoitoapikan toimielimessä tms:ssa paikassa. Sinulla on oikeus antaa oma vastine asiasta kirjallisena ja/tai suullisena. Jos todetaan että vahinko on tapahtunut, muttei henkeä uhkaava tms. dramaattinen juttu, saanet työpaikaltasi kirjallisen/suullisen huomautuksen, varoituksen (tuskin tätä kuitenkaan). Kun hoitopaikka on käsitellyt asian, se on sillä selvä. Jos asiakas on tyytymätön menettelyyn, hän voi tietenkin viedä asiaa vielä eteenpäinkin, mutta se on jo hänen persoonansa problematiikkaa jos näin sun kuvaamassa taphtumassa kävisi. Ja työnantajalla on vakuutukset näitä juttuja varten. Virheitä sattuu kaikille, et taatusti ole ainoa hoitaja jolle näin on käynyt. Tsemppiä töillesi!
- vastauksestasi
keijukka kirjoitti:
Potilaallahan on aina oikeus valittaa; vaikkei mitään hengenvaaraa tai vahinkoa olisi edes tapahtunut oikeasti, esim. kokee saanensa tylyä kohtelua, yksityisyyttä/itsemääräämisoikeutta olisi loukattu. Sulla on nyt etuna se että teit selvän, inhimillisen virheen, jota olet pyytänyt anteeksi ja tehnyt sen minkä pystyt. Potilaan tekemisiin et voi vaikuttaa. Jos hän tekee valituksen, asia käsitellään jossain sairaalan/hoitoapikan toimielimessä tms:ssa paikassa. Sinulla on oikeus antaa oma vastine asiasta kirjallisena ja/tai suullisena. Jos todetaan että vahinko on tapahtunut, muttei henkeä uhkaava tms. dramaattinen juttu, saanet työpaikaltasi kirjallisen/suullisen huomautuksen, varoituksen (tuskin tätä kuitenkaan). Kun hoitopaikka on käsitellyt asian, se on sillä selvä. Jos asiakas on tyytymätön menettelyyn, hän voi tietenkin viedä asiaa vielä eteenpäinkin, mutta se on jo hänen persoonansa problematiikkaa jos näin sun kuvaamassa taphtumassa kävisi. Ja työnantajalla on vakuutukset näitä juttuja varten. Virheitä sattuu kaikille, et taatusti ole ainoa hoitaja jolle näin on käynyt. Tsemppiä töillesi!
pitää siis katsoa mitä tässä tulee tapahtumaan. En olisi kyllä ikinä uskonut itseäni tästä tilanteesta löytäväni, mutta niin se vaan menee.
- ZQZQ
aloittaja kirjoitti:
Sen takia tätä ihmettelenkin, kun hän tietää kaikki faktat, on keskustellut asiasta minun kanssani jne. ja silti tämä valituksen uhka tuntuu yhä olevan todellinen. En tiedä, tuntuu etten kohta jaksa tätä työtä enää ollenkaan. Miten paljon pitää virheestään oikeen maksaa?! Ja miten kauan? Toki virhehän se on pienikin virhe, kyllä minä sen ymmärrän, mutta itse luultavasti en tällaisessa tilanteessa lähtisi enää enemmän soppaa hämmentämään. Mutta tosiaan nuo viimeaikaiset otsikothan sen tekee, että ihmiset on ihan vauhkoja.Anna potilaan rauhassa tehdä valitus. Se on hänen oikeutensa. Olet jo rehellisesti virheen tunnustanut ja anteeksi pyytänyt. Enempää et voi tehdä vaikka asia käsiteltäisiinkin virallistakin tietä.
Huomautuksen voit saada, ehkä "talo" voi joutua jotain korvaamaankin asiassa.
Tehyllä on oikeusturvavakuutus, jos olet jäsen, voit saada lainopillista turvaa myös Tehyn lakimieheltä jos asia tiukille vetää. Koska potilaalle ei mitään seuraamuksia aiheutunut, tuskin menee lakitupaan asti.
Ehkä parempikin olisi antaa tälläisten asioiden mennä virallista tietä, oliko virheeseen vaikuttamassa muita syitä, kiire osastolle, epäasialliset lääkkeenjako- tai säilytystilat, perehdytyksen puute tms. Ei aina syy ole pelkästään huolimattomuudessa, nykyisin työssä kun joutuu keskittymään viiteen asiaan yhtäaikaa. - ja sinunkin....
aloittaja kirjoitti:
Sen takia tätä ihmettelenkin, kun hän tietää kaikki faktat, on keskustellut asiasta minun kanssani jne. ja silti tämä valituksen uhka tuntuu yhä olevan todellinen. En tiedä, tuntuu etten kohta jaksa tätä työtä enää ollenkaan. Miten paljon pitää virheestään oikeen maksaa?! Ja miten kauan? Toki virhehän se on pienikin virhe, kyllä minä sen ymmärrän, mutta itse luultavasti en tällaisessa tilanteessa lähtisi enää enemmän soppaa hämmentämään. Mutta tosiaan nuo viimeaikaiset otsikothan sen tekee, että ihmiset on ihan vauhkoja.Jatkan vielä....
Jotkut ihmiset ovat niin hoitajavastaisia kaikkien näiden lehdissä olleiden juttujen vuoksi, että haluavat viedä asiat viimeiseen tappiin asti.
Kuten tuossa toinenkin ketjussa kirjoitti, työnantajalla on vakuutukset ja ammattiliitolla on vakuutukset ja lainopillinen apu. Toivottavasti kuulut ammattiliittoon.
Toivon sinulle jaksamista, kyllä se asia siitä selviää ja voipi olla että se potilaskin ajan myötä rauhoittuu, kun on saanut riittävästi huomiota osakseen.
On se muuten kumma kuinka työnantajan ja ammattiliiton vakuutukset korvaa ja auttaa hoitajaa siinä tilanteessa että potilaalle sattuu jotain. Olettekos tulleet ajatelleeksi sitä, että kun potilas tekee teille väkivaltaa, niin hoitaja on yksin. Ei ole työntantaja eikä ammattiliiton lakimies auttamassa. No tämä nyt ei tähän aiheeseen kuulunut, mut olipahan pakko mainita tämäkin.
- ...
jos edes pieni virhe sattuu työssä niin on monella potilalla sellainen käsitys että siitä valitetaan "korkeinpaan tahoon asti" koska hänhän on veronsa maksanut ja ansaitsee parasta hoito mitä on maailmassa... Monilla on myös se käsitys että heillä on oikeus saada mitä vaan hoito mitä he haluaa mutta eipä ole :)
Olen huomannut että tehyn palkkakiista on saanut monet uskomaan että heillä on oikeus johonkin "yksityishoitajaan" kun he on sairaalassa. Tämä myös tekee että ihmiset ei ymmärrä että hoitajilla on monta muutakin hoidettavana eikä voi tai pysty vain yhteen keskittymään ja valitettavasti virheitä voi sattua. Minulla on sairaanhoitajana usein 20 potilasata hoidettavaa ja se joka eniten apua tarvitsee saa sitä (jonoperiatteella :)) - Hoitovirhe7
Hei sinä " lääkäri"
Olet väärällä alalla. Miksi? Koska puolustelet omaa virhettäsi ja vieläpä suomi24-foorumilla.
Sinun(kaan) käsiisi en haluaisi joutua. Minulle on tehty vakava hoitovirhe josta olen saanut kärsiä totisesti aivan tarpeeksi. Olen vakavasti sairas ihminen. Tiedätkö edes sitä että potilaalla on oikeus valittaa? Oletko siitä(kin) tietämätön? Miten olisi jo vaihtaisit alaa ja lähtisit kirjastonhoitajaksi tai jonnekiin arkistoon töihin, ehkä opiskelemaan vaikkapa kulttuurihistoriaa? Ihmisten henki ja terveys ei vaarantuisi. En suosittelisi sinua edes mihinkään asiakaspalvelutehtäviin.
Olet tehnyt virheen. Älä tee enää yhtään virhettä. Äläkä tule lusmuilemaan nettiin nimettömänä. Ota vastuu ammatistasi. Mutta toivon että vaihdat alaa. Kirjoituksestasi paistoi nimittäin räikeästi asenne " työhösi." sekä potilaisiin. - asiakäsitelty
Hoh. Mikä kirjoitus. Minun kohdallani teki lääkäri hoitovirheen, eikä edes anteeksi pyytänyt, vaikka oli toisen lääkärin selvä lausunto. Sen takia näänkin sinulla ap positiivisen tulevaisuuden. Toivon sinulle mukavaa loppukesää. Älä enää mieti tätä asiaa.
- ghjhgfkh
Vanha ketju. Nykyään saattaa ainakin yksityisissä (meidän rahoittamissamme) sairausfirmoissa olla vielä enemmän kiire ja virheet vielä todennäköisempiä? Ehkä koko myrkynlykkäyssysteemi on suuri virhe. Ehkä me pysyisimme terveinä, jos söisimme oikein. Olisi halvempaa kustantaa jokaiselle terveellinen ruoka kuin pitää yllä leikkely-, pistely-, kemikaalisysteemiä.
Entä ne, jotka joutuvat osallistumaan hoitoon kouluttamattomina? On paljon henkilökohtaisia avustajia, jotka työskentelevät 'työnantajan' (!) kotona, vain vammaisen omassa valvonnassa. Jos avustettava sitten käskee auttamaan lääkkeiden ottamisessa, entä, jos antaa väärää myrkkyä tai liikaa? En usko, että vammaisen maksama työntekijävakuutus kattaa sen, jos on tehnyt tehtäviä, joihin ei ole pätevä. Vai mitä te arvelette? Voiko köyhä avustaja joutua maksamaan virheestä johtuneet hoito- tai hautauskulut omasta pussistaan, valtavien syyllisyydentunteidensa lisäksi? Pitäisikö vain kylmästi kieltäytyä koskemasta toisen lääkkeisiin, jos ei tiedä niistä? Sitten vammainen tietysti irtisanoo, eli pyytää maksajaa/työnantajaa etsimään jonkun toisen avustajan. Eli avustaja kärsii joka tapauksessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911661
- 771273
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr1831254Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!55952Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47898
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38888Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9833- 46822
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35799