Mies tekee itsemurhan eron takia

onko kokemuksia?

Onko kenelläkään kokemuksia siitä, että mies (tai nainen) olisi tehnyt itsemurhan siksi, että toinen osapuoli on ottanut avioeron?

Suunnittelen eroa miehestäni, mutta joka kerta avioerosta puhuessani, hän sanoo tekevänsä itsemurhan. Muuten voisin ajatella hänen vain puhuvan, mutta koska hän lähes jokakerta minun häntä haukkuessani hakkaa tahallisesti päänsä seinään, kerran hän jopa iski itseään saksilla päähän siten, että verta tuli ja paljon, niin pelkään, että hän saattaisi hyvinkin itsemurhan tehdä.

Minkälaisia kokemuksia teillä muilla on siitä, kun puoliso uhkaa tappaa itsensä? Onko puoliso oikeasti tehnyt itsemurhan ?

Lisäksi haluaisin varsin oleellisena tietona tietää, miten itsemurhan tehneen osapuolen sukulaiset, etenkin vanhemmat ovat itsemurhan jälkeen suhtautuneet eron ottaneeseen puolisoon? Itselläni ainakin anoppi on aina haastamassa oikeuteen ja viemässä asioita iltalehtiin heti kun vähänkin tulee varsinkaan isompaa erimielisyyttä. Tämän vuoksi pelkäänkin, että anoppi (joka tuntee asianajajia), haastaisi minut oikeuteen ja vaatisi ainakin valtavia korvauksia itselleen ja miehelleen. Tiedä vaikka yrittäisi saada minua vankilaan tai saada minulle rikosrekisteriä tms. siitä huolimatta, että mies olisi itse itsensä tappanut.

56

10558

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miukumauku**

      Mun isä yritti itsemurhaa kun tuli ero äidistäni, siinä oli kaikenlaista mielenterveys- ja alkoholi-ongelmaa ja väkivaltaa ensin ja sitten tuli yritys. Hän jäi henkiin kuukausien toipumisen jälkeen mutta olihan se raskasta. En kuitenkaan äitiä olis syyttänyt, itsemurha on raukkamainen teko.

    • uhkasi itsemurhalla,

      jos otan eron hänestä, no piti odottaa kuusi vuotta, että löysi uuden kohteen eli naisen ja sitten ei erotessa uhannut itsemurhalla, kun oli toinen nainen jo valmiiksi passaamassa!

      Sen olen huomannut jälkikäteen, että nämä uhkaavat monesti itsemurhalla jotka haluavat sitoa toisen itseensä kiinni, mutta kun uusi kohde löytyy, niin siinä itsemurha unohtui täysin.

      Jos haluat selustasi tukea, niin hanki pieni nauhuri, joka käynnistyy puheesta jotta saat nauhalle tämä uhkauksen. Sen jälkeen varaa aika psykologille ja kuuntelette yhdessä tämä nauhan ja kysyt onko tämä totista totta vai feikkiä?

      • gkjsdf

        Tuttua. Eksäni uhkasi itsarilla jo siinä vaiheessa, kun yritin puhua meidän suhteesta, en siis edes erosta. Siitä, miten suhteen voisi saada vielä toimimaan.

        Erosta puhuttiin sitten, kun eksä löysi itselleen uuden naisen. Ei muistunut itsemurha enää mieleen...


      • äitinmekkoon

        Mitä väliä sillä, kuka nyt hullun maalaispojan kanssa asuisi yli 2 viikkoa?
        Muuttakoon äitin helmoihin asumaan.


    • jjhhgg

      itsemurhauhkaus on periaatteeessa aina otettava vakavasti. eli soitapa paikkakuntasi mielenterveystoimistoon ja kysy heiltä kuinka toimia. kannattaa varmaan laittaa puhelu itselleen myös ylös jonnekin, että voit tarvittaessa dokumentoida koska ja kenen kanssa ja mistä puhuit.

      miestäsi tuskin voi pakottaa hoitoon, mutta se, että tarjoudut häntä auttamaan on ihan asiallista. helpottaa myös tilannetta, kun anoppi on tuollainen, en yhtään ihmettele, että ero ahdistaa miestäsi jos äiti on tuollainen hirmu. on taatusti kasvattanut lapsensakin uhkauksilla ja kiristyksillä, ei silleen leikillisesti vaan ihan tosissaan, jotkut nauttivat kiristäessään lapsiaankin, kokemusta on.

      yksi juttu on se, että jos miehesi vahingoittaa itseään toistuvasti riidellessänne, niin miksi et soita apua? mä soittaisin, vaikka tilanne ei olisi vakava. voisi herättää miehesi, että tarvitsee apua ahdistukseensa, että puoliso ei voi olla psykiatri. lisäksi saisit sitä dokumentointia anoppiasi vastaan, eli että olet kyllä yrittänyt. surullista mun mielestä että et ole yrittänyt ja etkä tule yrittämään hakea apua, ennen kuin nyt pakon edessä kun pelkäät anoppias. hieman enemmän välittämistä ansaitsee mielestäni jokainen. mä kutsuisin ambulanssin jos tuntematon iskisi itseään saksilla päähän, saati sitten läheinen ihminen, jota joskus rakastanut.

      • alkuperäinen.

        Joka kerta, kun mieheni on itseään riitatilanteessa tai muuten satuttanut, esim. juuri silloin, kun hän oli iskenyt itseään saksilla päähän, olen aina soittanut hätänumeroon, siis silloin, kun tilanne on ollut yhtään vakavampi.

        Hätänumeroon soittaessani ovat aina lähettäneet ambulanssin, usein hyvinkin pienten asioiden takia ja ambulanssimiesten saavutua paikalle ovat he sekä minun että miehen mielestä suhtautuneet ala-arvoisesti. Aina ovat vähätelleet tilannetta ja sanoneet, ettei mitään todellista hätää ole.

        Silloin, jos mies on ollut humalassa, niin eivät edes ole ottaneet hengenahdistuksia ym. vakavasti, vaan ovat pistäneet kaiken humalatilan piikkiin. Pienintäkään ajatusta ambulanssimiehet eivät myöskään ole luoneet sille, miltä minusta on mahtanut tuntua olla humalaisen ja hengenahdistusta ym. valittavan miehen kanssa kotona. Koskaan ei ole myöskään tullut mitään ohjeita siitä, miten vastaavissa tilanteissa vastedes tulisi toimia tms.


      • näin.............
        alkuperäinen. kirjoitti:

        Joka kerta, kun mieheni on itseään riitatilanteessa tai muuten satuttanut, esim. juuri silloin, kun hän oli iskenyt itseään saksilla päähän, olen aina soittanut hätänumeroon, siis silloin, kun tilanne on ollut yhtään vakavampi.

        Hätänumeroon soittaessani ovat aina lähettäneet ambulanssin, usein hyvinkin pienten asioiden takia ja ambulanssimiesten saavutua paikalle ovat he sekä minun että miehen mielestä suhtautuneet ala-arvoisesti. Aina ovat vähätelleet tilannetta ja sanoneet, ettei mitään todellista hätää ole.

        Silloin, jos mies on ollut humalassa, niin eivät edes ole ottaneet hengenahdistuksia ym. vakavasti, vaan ovat pistäneet kaiken humalatilan piikkiin. Pienintäkään ajatusta ambulanssimiehet eivät myöskään ole luoneet sille, miltä minusta on mahtanut tuntua olla humalaisen ja hengenahdistusta ym. valittavan miehen kanssa kotona. Koskaan ei ole myöskään tullut mitään ohjeita siitä, miten vastaavissa tilanteissa vastedes tulisi toimia tms.

        tänä päivänä terveydenhoidossa etenkin psykiatrisessa hoidossa on ammattilaisten sosiaalinen ymmärrys tasan NOLLA!


      • =)??
        alkuperäinen. kirjoitti:

        Joka kerta, kun mieheni on itseään riitatilanteessa tai muuten satuttanut, esim. juuri silloin, kun hän oli iskenyt itseään saksilla päähän, olen aina soittanut hätänumeroon, siis silloin, kun tilanne on ollut yhtään vakavampi.

        Hätänumeroon soittaessani ovat aina lähettäneet ambulanssin, usein hyvinkin pienten asioiden takia ja ambulanssimiesten saavutua paikalle ovat he sekä minun että miehen mielestä suhtautuneet ala-arvoisesti. Aina ovat vähätelleet tilannetta ja sanoneet, ettei mitään todellista hätää ole.

        Silloin, jos mies on ollut humalassa, niin eivät edes ole ottaneet hengenahdistuksia ym. vakavasti, vaan ovat pistäneet kaiken humalatilan piikkiin. Pienintäkään ajatusta ambulanssimiehet eivät myöskään ole luoneet sille, miltä minusta on mahtanut tuntua olla humalaisen ja hengenahdistusta ym. valittavan miehen kanssa kotona. Koskaan ei ole myöskään tullut mitään ohjeita siitä, miten vastaavissa tilanteissa vastedes tulisi toimia tms.

        tuskinpa on "ambulanssimiesten" vika jos ovat em. käyttäytyneet..


      • en ihmettele...
        alkuperäinen. kirjoitti:

        Joka kerta, kun mieheni on itseään riitatilanteessa tai muuten satuttanut, esim. juuri silloin, kun hän oli iskenyt itseään saksilla päähän, olen aina soittanut hätänumeroon, siis silloin, kun tilanne on ollut yhtään vakavampi.

        Hätänumeroon soittaessani ovat aina lähettäneet ambulanssin, usein hyvinkin pienten asioiden takia ja ambulanssimiesten saavutua paikalle ovat he sekä minun että miehen mielestä suhtautuneet ala-arvoisesti. Aina ovat vähätelleet tilannetta ja sanoneet, ettei mitään todellista hätää ole.

        Silloin, jos mies on ollut humalassa, niin eivät edes ole ottaneet hengenahdistuksia ym. vakavasti, vaan ovat pistäneet kaiken humalatilan piikkiin. Pienintäkään ajatusta ambulanssimiehet eivät myöskään ole luoneet sille, miltä minusta on mahtanut tuntua olla humalaisen ja hengenahdistusta ym. valittavan miehen kanssa kotona. Koskaan ei ole myöskään tullut mitään ohjeita siitä, miten vastaavissa tilanteissa vastedes tulisi toimia tms.

        Oikeasti en yhtään ihmettele, että ette säälipisteitä kännisille hengenahdistuksillenne saa, lopettakaa ryyppääminen ja hankkikaa elämä. Yhteiskunnan rahoja tuhlataan kaikenlaisiin hörhöihin, kun oikeitakin sairaita on.


      • rhsrtjtkdto
        alkuperäinen. kirjoitti:

        Joka kerta, kun mieheni on itseään riitatilanteessa tai muuten satuttanut, esim. juuri silloin, kun hän oli iskenyt itseään saksilla päähän, olen aina soittanut hätänumeroon, siis silloin, kun tilanne on ollut yhtään vakavampi.

        Hätänumeroon soittaessani ovat aina lähettäneet ambulanssin, usein hyvinkin pienten asioiden takia ja ambulanssimiesten saavutua paikalle ovat he sekä minun että miehen mielestä suhtautuneet ala-arvoisesti. Aina ovat vähätelleet tilannetta ja sanoneet, ettei mitään todellista hätää ole.

        Silloin, jos mies on ollut humalassa, niin eivät edes ole ottaneet hengenahdistuksia ym. vakavasti, vaan ovat pistäneet kaiken humalatilan piikkiin. Pienintäkään ajatusta ambulanssimiehet eivät myöskään ole luoneet sille, miltä minusta on mahtanut tuntua olla humalaisen ja hengenahdistusta ym. valittavan miehen kanssa kotona. Koskaan ei ole myöskään tullut mitään ohjeita siitä, miten vastaavissa tilanteissa vastedes tulisi toimia tms.

        Ne ambulanssi miehet tai naiset eivät ole mitään helevatan psykologeja tai parisuhdeterapeutteja, jota te molemmat näytte tarvitsevan enemmän kun niitä ambulanssimiehiä.

        Ihan selvennykseksi... ambulanssimiehien tehtävänä on antaa ENSIhoitoa, ja ohjata vakavammissa tapauksissa ( LUE: hengenhätä) tarvittavaan jatkohoitoon. Koittakaa nyt ihmeessä etsiä ne päänsilittäjät ihan muualta kun sieltä hätänumerosta, ja lopettakaa sen alkon käyttö! Psykologista apua saa kävelemällä terveskeskukseen ja saamalla sieltä lähete eteenpäin.


      • jep jep jep
        alkuperäinen. kirjoitti:

        Joka kerta, kun mieheni on itseään riitatilanteessa tai muuten satuttanut, esim. juuri silloin, kun hän oli iskenyt itseään saksilla päähän, olen aina soittanut hätänumeroon, siis silloin, kun tilanne on ollut yhtään vakavampi.

        Hätänumeroon soittaessani ovat aina lähettäneet ambulanssin, usein hyvinkin pienten asioiden takia ja ambulanssimiesten saavutua paikalle ovat he sekä minun että miehen mielestä suhtautuneet ala-arvoisesti. Aina ovat vähätelleet tilannetta ja sanoneet, ettei mitään todellista hätää ole.

        Silloin, jos mies on ollut humalassa, niin eivät edes ole ottaneet hengenahdistuksia ym. vakavasti, vaan ovat pistäneet kaiken humalatilan piikkiin. Pienintäkään ajatusta ambulanssimiehet eivät myöskään ole luoneet sille, miltä minusta on mahtanut tuntua olla humalaisen ja hengenahdistusta ym. valittavan miehen kanssa kotona. Koskaan ei ole myöskään tullut mitään ohjeita siitä, miten vastaavissa tilanteissa vastedes tulisi toimia tms.

        Hei halo hei!

        Suomi on vapaa maa, kyllä täälä itsensä tappaa saa!

        Eihän nyt täysi-ikäistä voida viedä sidottuna paketissa hullujenhuoneelle, ellei se käyttäydy täysin sekavasti kun ambulanssimiehistö tulee paikalle.

        "Aina ovat vähätelleet tilannetta ja sanoneet, ettei mitään todellista hätää ole."

        Jos ne yritykset ovat jääneet ihan sille asteelle, ettei ole edes lasarettiin tarvinut viedä niin eihän siinä todellista hätää ole ollutkaan.


    • matonalla

      Anoppisi on aivan samanlainen ,kuin miehesi.
      Hän on lapsesta asti opin ottanut äidistään ja se heijastaa nyt perhettäsi.
      Sinuna en pilaisi elämää kuuntelemalla uhkauksia ja katsomalla ,kuinka mies satuttaa sakseilla saaden sinut paapomaan häntä ja sillä tuot vain hyväksyntää hänen teolleen ,että välität ja et ota eroa.
      Teet vahinkoa miehellesi ,joka tarvii ammatti auttajaa .

      Anopillesi sanoisin ,että saat poikasi takaisin helmojesi alle ,sillä hän tarvitsee äitiä enemmän .kuinvaimoa.

      Erolla tullut hirttäytyminen tutuntutulla oli uhkauksia useita, vuoden sisällä ja yksi kaunis päivä hän teki sen.

      Siitä syytetään vain häntä itseään ,hänen valintansa.
      suru ja tuska kestää jonkin aikaa ,mutta menee ohi ,sillä eroahan olet hakemassa ,kuten tuttunikin.
      Mutta se ,mitä teko jättää jälkeä/ensä on käsittämättömän vaikea ymmärtää ja hyväksyä ,se häpeä ja syytös sisimmässäs tulee olemaan raskain ja vastata lapsille ,kuinka kaikki kävi noi.
      Siksi tarvitsette kokoperhe ammatti apua.

      Sillä hän on päättänyt itsarilla ja tekee sen ajan kanssa.

    • vuosikymmenen

      kunnes lopulta päätin, ettei ole minun asiani pitää sitä ihmistä hengissä. Soitteli vielä eron jälkeen yli vuoden ajan ja uhkaili. Uhkauksia oli useita kymmeniä. Kuitenkin äijä elää ja porskuttaa edelleen, en tiedä uhkaileeko nykyistä kumppaniaan samoin.

    • Huumediilerin ex-heila

      Ex-avopuolisoni käytti minuun henkistä väkivaltaa ja esim. uhkaili itsemurhalla heiluen pistooli kädessä. Ajattelin, että minulta menee järki, siis joko hän tai minä. Valitsin oman henkeni ja häivyin. Kyseinen mies tiettävästi on vielä elossa ja jopa tehnyt lapsen.

      Sinä et ole vastuussa puolisosi teoista. Epäreilua vallankäyttöä ja kiristystä. ÄLÄ JÄÄ, itsesi tähden!

      • mutta maailma

        maailma ei aina ole reilu paikka. Miehille erot ovat kai keskimäärin raskaampia kuin naiselle ja itse tiedän myös erään itsemurhatapauksen eron yhteydessä. Itseltäni meni mielenterveys, kun nainen jätti... On ollut itsemurha lähempänä kuin ikinä, syvä masennus ym. En kuitenkaan mitään ole tekemässä itselleni, en niin sairas ole onneksi.


      • eron...
        mutta maailma kirjoitti:

        maailma ei aina ole reilu paikka. Miehille erot ovat kai keskimäärin raskaampia kuin naiselle ja itse tiedän myös erään itsemurhatapauksen eron yhteydessä. Itseltäni meni mielenterveys, kun nainen jätti... On ollut itsemurha lähempänä kuin ikinä, syvä masennus ym. En kuitenkaan mitään ole tekemässä itselleni, en niin sairas ole onneksi.

        syistä. Pehmo isät reagoivat varmaan eroihin raskaammin kuin renttuisät, koska ovat sitoutuneet lapsiin ja perheeseen. Varsinkin, jos lapset ja perhe ovat olleet isälle elämän keskipiste. Täytyy muistaa, että on myös "renttuvaimoja" (rumempia nimityksiäkin on), jotka ehkä haluavat pehmoisän lapsensa isäksi, mutta hakevat vierasta "renttumiestä" baarista täytämään ne puutteet, mitä pehmoisä ei voi tarjota rakastajana.

        Väkivalta ja alkoholisimi sekä vastuun välttäminen on selkeitä asioita (renttuilu), miksi erota. Silloin renttuisä saa ansionsa mukaan. Tuskin rentttuisät hirveesti huutelevat ex:n perään, koska kumminkin löytävät uuden hyväksikäytettävän nopeasti. Pehmo isä menettää tärkeimmän eli perhee ja lapset, siis sen, mihin "renttuvaimo ei ollut sitoutunut". Siinä maailman kuva murskaantuu ja saa lähinnä viikonloppuisän roolin. Elämässäni olen näitä miehiä ja myös naisia kohdannut ammattini puolesta.

        Toki asiat on moni mutkaisia ja eron syitä on yhtäpaljon kun eroajia. Mutta itsemurhaan tulee suhtautua aina vakavasti. Ei ole väliä kumpi osapuoli suunnittelee tai puhuu itsemurhasta. Kyseessä on aina vakava asia. Helppoa on tietenkin kääntää selkä ja sanoa, että se on sen henk.koht. ongelma tai että itsemurhan tekeminen on väärin elossa olevia kohtaan, koska joutuvat kokemaan syyllisyyttä. em. pehmoisät varmasti ajautuvat renttuisiä helpommin hautomaan itsemurhaa eron jälkeen.


      • ihmettelmepähänvain
        eron... kirjoitti:

        syistä. Pehmo isät reagoivat varmaan eroihin raskaammin kuin renttuisät, koska ovat sitoutuneet lapsiin ja perheeseen. Varsinkin, jos lapset ja perhe ovat olleet isälle elämän keskipiste. Täytyy muistaa, että on myös "renttuvaimoja" (rumempia nimityksiäkin on), jotka ehkä haluavat pehmoisän lapsensa isäksi, mutta hakevat vierasta "renttumiestä" baarista täytämään ne puutteet, mitä pehmoisä ei voi tarjota rakastajana.

        Väkivalta ja alkoholisimi sekä vastuun välttäminen on selkeitä asioita (renttuilu), miksi erota. Silloin renttuisä saa ansionsa mukaan. Tuskin rentttuisät hirveesti huutelevat ex:n perään, koska kumminkin löytävät uuden hyväksikäytettävän nopeasti. Pehmo isä menettää tärkeimmän eli perhee ja lapset, siis sen, mihin "renttuvaimo ei ollut sitoutunut". Siinä maailman kuva murskaantuu ja saa lähinnä viikonloppuisän roolin. Elämässäni olen näitä miehiä ja myös naisia kohdannut ammattini puolesta.

        Toki asiat on moni mutkaisia ja eron syitä on yhtäpaljon kun eroajia. Mutta itsemurhaan tulee suhtautua aina vakavasti. Ei ole väliä kumpi osapuoli suunnittelee tai puhuu itsemurhasta. Kyseessä on aina vakava asia. Helppoa on tietenkin kääntää selkä ja sanoa, että se on sen henk.koht. ongelma tai että itsemurhan tekeminen on väärin elossa olevia kohtaan, koska joutuvat kokemaan syyllisyyttä. em. pehmoisät varmasti ajautuvat renttuisiä helpommin hautomaan itsemurhaa eron jälkeen.

        Vai että oikein ammattisi puolesta, aika moisen yleistyksen teit ja naisia halventavan. Ikäänkuin jokainen eroava pari olisi automaattisesti laatua renttu vs. kilttipehmo. Lisäksi jaottelet miehet kasteihin pehmo tai renttuisät. Eiköhän suurin osa miehistäkin ole ihan jotain siltä väliltä, ja miksi kuvittelet ettei ns. pehmoisällä voisi olla mielenterveysongelmia? Sanotaan, että moni kakku päältä kaunis. Päälleppäin hyvä isä voi olla toki hyvä lapsilleen, mutta onko välttämättä hyvä vaimolleen on aivan eri asia. Henkistä väkivaltaakin kun on monenlaista. Oman kokemukseni mukaan ns. renttumiehet voivat olla jopa sydämellisempiä ja tunteekkaampia jossain miehessä kuin ns. kunnonmiehet, joilla sitten puolestaan ei välttämättä ole mitään mielenkiintoa hoitaa parisuhteen romanttista puolta. On vanhanaikaista ajatella, että naisen tulisi uhrata oma onnensa ja elämänsä miehen onnen vuoksi jos parisuhde ei toimi. Se on molempien vastuulla.


      • Kokemusta on
        eron... kirjoitti:

        syistä. Pehmo isät reagoivat varmaan eroihin raskaammin kuin renttuisät, koska ovat sitoutuneet lapsiin ja perheeseen. Varsinkin, jos lapset ja perhe ovat olleet isälle elämän keskipiste. Täytyy muistaa, että on myös "renttuvaimoja" (rumempia nimityksiäkin on), jotka ehkä haluavat pehmoisän lapsensa isäksi, mutta hakevat vierasta "renttumiestä" baarista täytämään ne puutteet, mitä pehmoisä ei voi tarjota rakastajana.

        Väkivalta ja alkoholisimi sekä vastuun välttäminen on selkeitä asioita (renttuilu), miksi erota. Silloin renttuisä saa ansionsa mukaan. Tuskin rentttuisät hirveesti huutelevat ex:n perään, koska kumminkin löytävät uuden hyväksikäytettävän nopeasti. Pehmo isä menettää tärkeimmän eli perhee ja lapset, siis sen, mihin "renttuvaimo ei ollut sitoutunut". Siinä maailman kuva murskaantuu ja saa lähinnä viikonloppuisän roolin. Elämässäni olen näitä miehiä ja myös naisia kohdannut ammattini puolesta.

        Toki asiat on moni mutkaisia ja eron syitä on yhtäpaljon kun eroajia. Mutta itsemurhaan tulee suhtautua aina vakavasti. Ei ole väliä kumpi osapuoli suunnittelee tai puhuu itsemurhasta. Kyseessä on aina vakava asia. Helppoa on tietenkin kääntää selkä ja sanoa, että se on sen henk.koht. ongelma tai että itsemurhan tekeminen on väärin elossa olevia kohtaan, koska joutuvat kokemaan syyllisyyttä. em. pehmoisät varmasti ajautuvat renttuisiä helpommin hautomaan itsemurhaa eron jälkeen.

        Eiköhän ne ole just niitä "renttuäijiä", jotka uhkailee ja toteuttaakin itsareita. Ei terveen itsetunnon omaavan ihmisen tarvitse sellaiseen turvautua, oli hän sitten nainen tai mies. Terve ihminen tajuaa, koska yhteiselämä ei enää suju ja katsoo uteliaana eteenpäin, vaikka kipeää tekeekin, ero ei ole maailmanloppu. Avioliitto on aina kehden kauppa, molemmilla on oikeus onnelliseen elämään, jos se ei yhdessä suju, on annettava mahdollisuus siihen päästämällä toinen vapaaksi.


    • jaspercon

      äärimmäisenä keinona, jos tilanne ei muuten ratkea:

      Täysi-ikäinen henkilö voidaan toimittaa ja määrätä tahdonvastaiseen psykiatriseen sairaalahoitoon vain, jos seuraavat kolme edellytystä vallitsevat samanaikaisesti:

      Henkilön on oltava mielisairas eli psykoottinen.
      Henkilö on mielisairautensa hoidon tarpeessa siten, että hänen hoitoon toimittamatta jättämisensä pahentaisi hänen mielisairauttaan, vaarantaisi hänen terveyttään tai turvallisuuttaan tai vakavasti vaarantaisi muiden henkilöiden terveyttä tai turvallisuutta.
      Mitkään muut käytettävissä olevat mielenterveyspalveluiden vaihtoehdot eivät sovellu käytettäviksi tai ovat hoidollisesti riittämättömiä.

      (lähde: terveyskirjasto.fi)

      • paska homma

        yksinkertainen juttu. ensin tarvitaan lääkärin lähete tarkkailuun (M1) ja sen jälkeen katsotaan onko ihminen pakkohoidon tarpeessa eli tarkkaillaan ja vasta sen jälkeen tehdään pakkohoito päätös.

        olen ollut tilanteessa, jossa ihminen oli aivan psykoottinen ja puhui miten häntä seurataan ja kuinka naapurit vaihtavat päitä keskenään jne hänellä oli skitsofrenia eli todettu mielisairaus. en saanut päivystävää lääkäriä kirjoittamaan lähetettä, sillä tyyppi tajusi pitää jutut kurissa sen hetken kun lääkäri oli paikalla. viikkoa myöhemmin se sitten onnistui, kun oli eri lääkäri.

        nykyisen mielenterveyslain myötä, lääkärit kirjoittavat lähetteitä monesti turhankin varovaisesti. sen nyt voi todeta alibia tai rikospostia lukiessa kuinka aikamies poika tappoi äitinsä ja miten oli sitä ennen yrittänyt hoitoon jne

        lamaa ennen mielenterveys palveluja karsittiin, kun haluttiin hoitaa kotona. laman aikana ei sitte ollutkaan rahaa rakentaa mitään purettujen palveluiden tilalle. tässä tilanteessa ollaan vieläkin.


    • vastuu itsellä

      anoppi voi sinua oikeuteen vetää, jos hänen poikansa päättää lopettaa elämänsä. kyseessä ei ole murha vaan itsemurha. sanoo sen jo toi sanakin, kuka on vastuussa.syyttää ja syyllistää hän voi, mutta se on sällin oma valinta. eikä sun tarvi sellaisia syytöksiä kuunnella kun et voi kenenkään puolesta tätä elämää elää, vaan sen homman jokainen tekee itse.

      mielestäni on suorastaan raukkamaista yrittää pakottaa toinen pysymään liitossa itsemurhalla uhkailemalla( tai toisen henkeä uhkailemalla, kun niitäkin on ). sellaiseen kiristykseen en suostuisi.

    • Eronnut....

      En tiedä minkä ikäisiä olette, mutta miehesi on ilmeisesti häänyt jollain osa-alueella henkisesti lapsen tasolle, tuollainen itsensä vahingoittaminen, huomion kerääminen, manipuloiminen ei ole tervettä.

      Aijkuinen on itse vastuussa itsestään ja elämästään, jos hän itsemurhan tekee se ei todellakaan ole sinun syysi. Kuullostaa aika sairaalta muutenkin pään hakkaaminen seinään ja tuo saksijuttu..... ei taida olla omena kauaksi puusta pudonnut, kaupan päälle olet saanut vielä hurmaavan anopinkin...

    • Shannon-71

      En tiedä millainen idioottimagneetti minä sitten olen - liian kiltti kenties, mutta mies jonka kanssa seurustelin 6 vuotta uhkasi itsemurhalla jos jätän. Olin kuitenkin lopulta niin nääntynyt henkiseen väkivaltaan että lähdin. Pelkäsin todella että mies toteuttaa uhkauksensa. Nyt tässä toisessa suhteessa olen TAAS tilanteessa jossa en enää jaksa ja olen hakenut avioeroa. Mies ei minua haluaisi päästää ja sanoikin että olisi parempi kuolla kuin erota. Ensimmäinen ei toteuttanut uhkaustan ja tästä toisesta aika nayttää...
      Mielestäni parisuhteessa molempien pitää pyrkiä tekemään toinen onnelliseksi. Koska meillä on vain yksi elämä, niin se on yritettävä elää mahdollisimman hyvin. Ilmeisesti minä hoidan oman osuuteni paremmin kuin nämä miehet.
      Itsemurhan tehneen omaisilla ja ystävillä on aina suuri tuska ja syyllisyys tapahtuneesta. Jos on olemassa jokin erityinen tapahtuma, jonka voidaan katsoa antaneen kimmokkeen itsemurhaan, niin toki tapahtumaan osalliset kokevat eniten syyllisyyttä. Ajattelen kuitenkin niin että parisuhteen ongelmien takia itsemurhaan päätyvä on typerys. Apua voi hakea niin monesta paikasta itse parisuhteen ongelmiin ja kaikkiin muihinkin että kyseessä on vain tyhmyys ja/tai kyvyttömyys kohdata ongelmat. Itsemurha on siten eräällä tavalla pakoa ongelmista ja heikkouden osoitus. Itsemurhalla uhkailu on äärettömän itsekäs keino yrittää hallita toista osapuolta ja uhkailun aiheuttama syyllisyys on todella raskasta kantaa mukanaan.
      Jos tästä selviän, niin vakavia suhteita en enää halua - tai oikeammin niihin en enää uskalla lähteä.

    • Saman kokenut

      Miehesi kiristää ja manipuloi sinua,minkä kerkiää. Se on yksi henkisen väkivallan muoto.Ihmisellä on vapaus hakea avioeroa ja jättää suhde taakseen,jos haluaa.Se ei ole rikos. Jos miehesi tappaa itsensä sinun lähdettyä,se ei ole sinun syysi.Sinua ei voi asettaa siitä vastuuseen.Anoppisi ei saa hommattua sinulle rikosrekisteriä eikä saa toimitettua vankilaan vaikka tuntisi 1000 asianajajaa.Olet tekemisissä pähkähullun suvun kanssa. Älä anna pelotella itseäsi. Miehesi tekee itse oman ratkaisunsa,jos päättää päivänsä.

      • ,,,,,

        Minä ainakin sanoin selvästi etten voi ikinä ottaa syyllisyyttä jos mies tekisi itsarin.
        Perhe joutui jo yhden itsarin läpikäymään, kuinka ihmiset nauttivatkaan kun saivat meitä syyttää. Selitin miehelleni, kyllä olisi itsellänikin ollut satoja samanlaisia syitä tehdä itsari, kun juopot pähkäilivät kymmenien vuosienkin päästä syyllisyyttä.
        Mies ei siis tehnyt mitään, erosta on jo 20 vuotta, mutta jaksaa jauhaa, ettei pääse yli.
        Kenen tarvitsee tällaista kuunnella?
        Joku paikallinen hoitaja sanoi ääneen, kyllä itsensä saa tappaa kuka siitä välittää?
        Se tuntui hiukan pahalta.


    • näin:

      Sinä olet jo puhunut haluavasi erota, miehesi siis tietää sinun kannan avioliiton jatkumiseen.
      Enää sinun ei tarvitse uudelleen puhua asiaa kuin vähämieliselle,ei haukkua, ei saada miestä näkemään sinun silmilläsi.

      Seuraavaksi sinä voit tehdä puheistasi totta.

      Hankit asunnon itsellesi, laitat eron vireille. Mietit valmiiksi nopean ja tehokkaan muuton; mitä tarvitset mukaasi, miten minimoit sen ajan, jonka joudut käyttämään yhteisessä kodissanne miehen kanssa keskenään.
      Varsinaiseen muutto-operaatioon voisit harkita ottavasi joitain ulkopuolisia henkilöitä mukaan, jolloin, jos mies alkaa jonkun sairaan temppuilun, olisi sinulla todistajia tilanteesta.

      Miehesi mielenterveys tuntuu mahdollisesti järkkyneen. Sinä et puolisona ole hänen hoitajansa, eikä teidän kotinne mielisairaalan osasto.

    • jonka miesystävä

      teki itsemurhan, kun nainen jätti. Teki sen ampumalla itsensä. Jos ihminen on masentunut ja uhkaa itsemurhalla, se yleensä tarkoittaa sitä. Kannattaa rohkaista miestä hakemaan apua. Tämä tuntemani mies oli kokeillut itsemurhaa aiemmin. Jos näin surullinen tapahtuma käy toteen, se on valtava surutyö kaikille, niin sinulle kuin perheellesi. Pari vuotta menee toipuessa ja sen jälkeen tasaisin väliajoin asiaa puidaan ja tulee ahdistuskohtauksia. Miehen sukulaiset saattavat keskenään sopia hautajaisjärjestelyt ja naisella ei ole niihin mitään asiaa. Kaikki on mahdollista. Sitten yhteisö eli naapurit ja tuttavat syyllistävät. Yritä saada hänet hoitoon. Mutta muista - sinä et voi parantaa häntä. Haavat voivat olla niin syvällä, että jos hän katsoo ainoaksi vaihtoehdoksi luopua elämästä, sinä et ole siihen syypää.

    • Tasapainoista elämää

      Avomieheni uhkasi itsemurhalla, riehui haulikon kanssa. Äitinsä sitten käänsi pään. Käänsin selkäni ja ajattelin, että jos ei osaa apua itse hakea, olkoon, nyt loppui paapominen. en tällöin ymmärtänyt, että eihän masentunut, itsetuhoinen ihminen ymmärrä tilaansa. Tarvitsee tukea ja ohjausta hoitoon hakeutumisessa.

      Ei siis apua hakenut, saanut ja tappoikin sitten itsensä ampumalla. Suku syytti ja olinkin poliisitutkinnassa. Oma äiti ja isä aikoinaan hyvin vaativia eivätkä antaneet poikansa tehdä omia valintoja.

      No, ei siinä mitään, nyt jo paremmin. Elämä rullaa ja osaamme jo nauttia päivistä niistäkin kun muistot nousee esille.

    • Neuvo aseista

      Ne jotka eivät harrasta ammuntaa, eivät ehkä ymmärrä toimia etukäteen, siksi neuvo teille.

      Jos kotona on ampuma-aseita ja paha kriisi, piilottakaa luodit, siirtäkää ne pois itsemurhalla tai väkivallalla uhkailevan saatavilta. Vielä parempi jos voitte huolehtia aseet kokonaan pois. Varmuuden vuoksi näin kannattaa tehdä, sillä eromasennus voi olla niin syvä, että aiemmin, vaikka koko pitkän elämän täysin vastuullisesti toiminut aseharrastaja voi epätoivossaan kääntää aseen itseään, jopa muita vastaan. Soittakaa poliisille, jos tarvitsette neuvoja.

      • raakaamuttatotta

        Se nyt vaan on silleen että jos joku on päättänyt tappaa itsensä, aseiden piilottaminen tai patruunoiden hävittäminen ei auta. Aina jokin keino löytyy. Yksikään ase ei ole itsekseen koskaan tappanut ketään.

        Itsemurha on oma päätös. Siinä ei sivusta voi tehdä mitään. Itsemurhalla uhkaaminen on huomion hakemista mutta ei velvoita uhattua tekemään mitään.


      • Niin mutta
        raakaamuttatotta kirjoitti:

        Se nyt vaan on silleen että jos joku on päättänyt tappaa itsensä, aseiden piilottaminen tai patruunoiden hävittäminen ei auta. Aina jokin keino löytyy. Yksikään ase ei ole itsekseen koskaan tappanut ketään.

        Itsemurha on oma päätös. Siinä ei sivusta voi tehdä mitään. Itsemurhalla uhkaaminen on huomion hakemista mutta ei velvoita uhattua tekemään mitään.

        Ei ehkä auta, mutta yhden äkkipikaistuspäätöksen tämä voi estää.


      • ukko-mustalainen
        raakaamuttatotta kirjoitti:

        Se nyt vaan on silleen että jos joku on päättänyt tappaa itsensä, aseiden piilottaminen tai patruunoiden hävittäminen ei auta. Aina jokin keino löytyy. Yksikään ase ei ole itsekseen koskaan tappanut ketään.

        Itsemurha on oma päätös. Siinä ei sivusta voi tehdä mitään. Itsemurhalla uhkaaminen on huomion hakemista mutta ei velvoita uhattua tekemään mitään.

        "Se nyt vaan on silleen että jos joku on päättänyt tappaa itsensä, aseiden piilottaminen tai patruunoiden hävittäminen ei auta. Aina jokin keino löytyy. Yksikään ase ei ole itsekseen koskaan tappanut ketään."

        Aseen piilottaminen voi pelastaa lähipiirin hengen sillä aseella on helppo napsia muitankin kuin itsensä.

        Riippuu tietenkin tapauksesta, mutta jos vähänkään haiskahtaa siltä että saattas tehdä laajennetun itsemurhan niin on syytä kääntyä poliisi puoleen että saadaan aseet pois. Tai sitten piilottaa jokin osa varmaan paikkaan.

        Vaikka tuo onkin harvinaista, niin jos se kohdalle sattuu. Itse en todellakaan katselisi aseita omassa talossani, jos joku puhelisi ääneen itsemurhasta.


    • Älä syyttele

      Aloituksesi kertoo että haukut miestäsi, miksi haukut? Etkö osaa keskustella asioista muuten hänen kanssaan? Mieheesi sattuu negatiivinen palautteesi mitä annat. Olkoonkin vaikka kuin mies, keneen haukkuminen ei sattuisi? Tämä mies näyttää sinulle käytännössä miten paljon häneen sattuu sinun suhtautumisesi häneen. Kun hän vahingoittaa itseään hän kertoo sillä että tämän hänelle teet. Se on hänen tapansa reagoida sinun uhkailuusi. Älä syyttele häntä, kukaan ei ole täydellinen.
      Miksihän suunnittelet eroa tästä miehestä, elämä ei ole leikkimistä ja avioero ei ole helppo juttu. Läheisriippuvainen miehesi voi olla, se on yleistä. Ketään ei voi väkisin avioliitossa kuitenkaan pitää. Jos tahtoa jatkaa ei ole, ei sitä voi toinen muuttaa.
      Tietenkin itsemurhalla uhkaava mies voi sen tehdä jos hän ei nyt näe elämässään valoisampaa tulevaisuutta. Ja kyllä, toinen ihminenkin voi olla osasyy toisen itsemurhaan, valitettavasti näin se on. Menkää keskustelemaan parisuhdeasioista ennenkuin se on liian myöhäistä. Mies ei satuttane kuitenkaan sinua vaan itseään? Siinä tapauksessa hän ei ole paha toiselle mutta varmastikin haluaa toisen huomaavan oman pahan olonsa.

      • jep jep jep

        "Aloituksesi kertoo että haukut miestäsi, miksi haukut?"

        No varmaan haluaisi erota, mutta ei uskalla kun äijä yhkailee itsemurhalla. Eikö tuo ole aika selkeä syy vähän nurjalle suhtautumiselle?

        Ainakin itse olisin melko myrtsi, jos haluaisin erota vaimostani mutten uskaltaisi sen itsaripuhdein takia.


      • edell..........
        jep jep jep kirjoitti:

        "Aloituksesi kertoo että haukut miestäsi, miksi haukut?"

        No varmaan haluaisi erota, mutta ei uskalla kun äijä yhkailee itsemurhalla. Eikö tuo ole aika selkeä syy vähän nurjalle suhtautumiselle?

        Ainakin itse olisin melko myrtsi, jos haluaisin erota vaimostani mutten uskaltaisi sen itsaripuhdein takia.

        Joillakin ihmisillä on vaan tapana haukkua toista osapuolta osaamatta vakavasti keskustella suhdetta hiertävistä asioista. Toisen lyttääminen ei johda mihinkään hyvään kun itsessäänkin on taatusti vikaa. Vaikeitakin asioita olisi opittava tuomaan esille oikealla tavalla, ei toista aina syyllistämällä ja syyttämällä. Oman näkemyksen voi tuoda esiin miksi minusta tuntuu nyt tältä ja kysymällä miksi toinen reagoi asiaan tuolla tavalla.


      • jep jep jep
        edell.......... kirjoitti:

        Joillakin ihmisillä on vaan tapana haukkua toista osapuolta osaamatta vakavasti keskustella suhdetta hiertävistä asioista. Toisen lyttääminen ei johda mihinkään hyvään kun itsessäänkin on taatusti vikaa. Vaikeitakin asioita olisi opittava tuomaan esille oikealla tavalla, ei toista aina syyllistämällä ja syyttämällä. Oman näkemyksen voi tuoda esiin miksi minusta tuntuu nyt tältä ja kysymällä miksi toinen reagoi asiaan tuolla tavalla.

        Kyllä siinä voi olla keskusteluyhteys kadoksissa, mikäli vastapuoli puhuu itsemurhasta.

        Ei se ole mikään normaalitilanne, eikä siihen auta neuvoksi "puhukaa asiasta". Tuossa vaiheessa on ihan kohtuutonta vaatia että aletaan korjailemaan parisuhdetta, kyllä se on lopullisesti karilla. Eihän itsemurhasta puhuvan ihmisen kanssa voi tuntea koskaan oloaan oikeasti turvalliseksi.


    • Josku voi olla tosi

      Itsemurhalla uhkaaminen on hirvittävää ihan joka tilanteessa. Olen asian itse henkilökohtaisesti kokenut, tämä ihminen halusi tällä tavoin vain saada tahtonsa läpi, ei koskenut aviopuolisoa.

      Mutta en sano, etteikö joku todella toteutakin, ihmissuhteet ovat vaikeita asioita.
      Tällaisesta uhkauksesta kannattaa ilmoittaa mahdollimman monella ja tietenkin yrittää saada uhkaaja lääkärin kanssa keskusteluun, niin että tämäkin tieto on lääkärillä.
      Enempää ei voi yleensä tehdä, mutta ei kannata jäädä tuohon suhteeseenkaan, sillä tuota painostusta ei kukaan jaksa ikuisesti.

      Kun on vaikka voitavansa tehnyt saadakseen uhkailijan hoitoon, pitää uskaltaa lähteä ja taakseen katsomatta.

      Minun kohdalla uhkailijalla oli taustahenkilö, joka pyysi häntä tekemään näitä uhkailuja ja takana oli taloudellisen edun saanti. Onnistui siinä häätämään vanhukset melkein yön selkään. Oli syytinkitapaus, jossa olisi pitänyt pitää huolta näistä vanhuksista, mutta näin tuo omaisuus sai jäädä uhkailijan ja hänen taustatukensa älyttömään rehvasteluun ja vanhukset täysin alistetuina ja pelossa muuttivat pois omasta kodistaan. eivät toipuneet koskaan uhkauksesta, se eli jatkuvana pelkona mielessä.

      Kaikki mahdollinen on myyty ja asuvat kuin palatsissa, jota näytellään pitkin Suomea lehtien palstoilla, arvatkaa mitä saivat sisarukset, ei juuri mitään. Ilkeyttä jatkuvalla syötöllä tulee vieläkin.

    • sama juttu

      Yleensä taitaa olla niin, että mies uhkailee itsemurhalla useammin kuin nainen. Itsellä tilanne se, että vaimo uhkaa itsemurhalla ja myös minun vahingoittamisella, kun puhun avioerosta. Haluan erota, mutta en uskalla ottaa riskiä siitä, että hän toteuttaa uhkauksensa. Takana on pitkä liitto ja sopeutuminen uuteen olisi nähtävästi liian vaikeaa hänelle. En löydä tästä tietä ulos. En voi toteuttaa omaa elämääni. Raskasta. Mielessä kuitenkin pieni toivonkipinä, että hän joskus näkisi eron mahdollisuutena eikä kuolemana. Sen avulla jaksan päivän kerrallaan.

      • sssna

        Sama juttu!!! No miten sen eron voi nähdä mahdollisuutena? Kyllä kai sinä kun et enää puolisoasi rakasta vaan haaveilet vieraiden pillujen perään pääsystä.. Vaimollesi se on kuolema kun rakastaa sua eikä halua jäädä yksin.


    • parisuhdeavovankila

      Teillä ei taida olla oikein terve suhde?

      Ihminen joka puhuu erosta ei sitä yleensä toteuta. Ihminen joka uhkaa itsemurhalla ei sitä useinkaan toteuta. Kannattaisi pelätä masentunutta puhumatonta miestä joka ei voi tuoda ulos tunteitaan keskustelun muodossa vaikka joku haluaisi kuunnella.

      Tunsin muutaman kaverin jotka ampuivat päänsä katon avarammaksi eroprosessin yhteydessä. RIP !

      • ..........

        Jos parisuhteessa toinen uhkaa itsemurhalla, uhkaaja ei ole terve.

        HYVIN usein erosta puhuva ihminen myös toteuttaa sen.


    • natsikenraali

      Jos vaimo pettää ja uhkaa erolla tai sillä on toinen mies. Ei kannata itseään tappaa. Tappakaa se toinen mies ja ampukaa vaimoa pilluun ysimillisellä. Ei se sitten vituta linnassa istua kun tietää ettei toinen enää seksiä voi harrastaa!

    • mek

      Mitäs sitten jos tekee itsemurhan ja et sinä ole miehstä vastuussa ja ihan turha anopin oikeuteen haastaa kun henkilä on vastuussa vain itsestään jos hermo ei kestä eroa niin se on henkilön oma asia. Sanoppa miehellesi että sitten tapat ittes ja se sinun asiasi jos olet elämääsi kyllästynyt niin voi herätä siihen ja teillä ei suhde toimi jos mies noin heikoilla kantimilla tai läheisriippuvainen. Naisia ja mihiä on mailma täynnä ja nurkantakan voi odotttaa parempi mies tai nainen

      • sssna

        Haista sinä MEK pitkä v.ittu!!! Eipä itsekkäänpää ja piittaamattomampaa neuvoa ole mistään luettu!!


      • mek
        sssna kirjoitti:

        Haista sinä MEK pitkä v.ittu!!! Eipä itsekkäänpää ja piittaamattomampaa neuvoa ole mistään luettu!!

        Jokainen henkilä vastaa vain itsestään siihen saakka kun tulee jälkikasvua ja sen jälkeen onkin vastuussa myös lapsestaan. Tämä on realismiä eikä mitään muuta.


      • sssna
        mek kirjoitti:

        Jokainen henkilä vastaa vain itsestään siihen saakka kun tulee jälkikasvua ja sen jälkeen onkin vastuussa myös lapsestaan. Tämä on realismiä eikä mitään muuta.

        No älä pumputa p.askaa! Kyllähän vaimo/mies on vastuussa myös kumppaninsa terveydestä. kaltaisesi narsisti ei ehkä välitä muusta kuin omasta l.äskiperseestään.


      • ihmetyyppiolet
        mek kirjoitti:

        Jokainen henkilä vastaa vain itsestään siihen saakka kun tulee jälkikasvua ja sen jälkeen onkin vastuussa myös lapsestaan. Tämä on realismiä eikä mitään muuta.

        Olet sinä yksinkertainen itsekäs juntti.


    • terapeutille

      Terapeutin apua hän tarvitsee jos uhkailee sillä. Niin se vaan on. Ei hän taida yksin selvitä erosta, on hyvä purkaa tilannetta puhumalla.

    • apua hakemaan heti

      itsemurhalla uhkailu on henkistä väkivaltaa...

    • Henkistä väkivaltaa

      Itsemurhalla uhkailu on kiristystä.

      Entisessä suhteessani menin mukana kuin pässi narussa. Odotin että tilanne rauhoittuu ja päästään rauhassa ratkaisemaan asiaa yhdessä. Arvaapa huviksesi tuliko moinen aika - no eipä tullut ei... Lopulta kokosin itseni ja jätin uhkauksen sille arvolle mikä sille kuuluu = vähättelin reippaasti koko juttua. Ei sitten säälinhiventäkään. Lähdin suhteesta - pitkään exä häiriköi, mutta lopulta uskoi että takaisin en ole tulossa. Ja elossa tuo on tänä päivänäkin.

      Kuulostaa raa'alta, mutta loppupelissä sinullakin on vain yksi elämä. Et ole velvollinen viettämään sitä suhteessa, johon et ole tyytyväinen vai pitääksesi toisen hengissä. Jos mies lopulta päättää tappaa itsensä SE EI OLE SINUN SYYSI. En sitä paitsi usko, että kukaan pystyy toista loputtomasti hengissä pitämään, jos sitä halua ei itseltä löydy.

    • toivota hyvää matkaa

      Anna tehdä.

    • Kirsi67

      Mies masentui erosta, teki itsemurhan 2kk sen jälkeen. Ei koskaan sillä uhannut tai muutenkaan tuonut esille. Helvetin kova paikka se oli ja syyllistin itseäni pitkään. Niin tekivät miehen vanhemmatkin, mutta lopulta tulivat järkiinsä ja saatiin puhuttua asiat selväksi. Meidän ero ei ollut mikään dramaattinen, ei vain yhteiselo toiminut.

      • Otan osaa. Itselleni oli kerran kova pala kuulla surmalaukaus runsaan satan metrin päästä. Se ei ollut ratkaisu avioerosta johtuen vaan siitä, että tyttöystävä oli jättänyt poikaystävän. Oli varmaan kova paikka nuorelle naiselle, johon rakastunut nuori mies ei halunnut elää ilman häntä. Kiva kun olet itse toipunut.

        Itsekin meinasin tappaa rakastuneena itseni, kun nainen antoi pakit. Mutta tuntui silloin, että joku itsesuojeluvaisto, pelastusenkeli tai itse Jumala esti tämän teon. Silloin vain tuntui siltä, että se nainen oli kaikki elämässäni ja rakastin häntä enemmän kuin itseäni. Sittemmin tajusin rakastavani Jumalaa enemmän ja minulla oli mahdollisuus rakastua uudestaan. Tajusin, että elämässä on toivoa löytää uusi tie ja uusi rakkaus, ainakin parempi rakkaus itseensä. Elämää kannattaa jatkaa niin pitkään kuin Luoja ja luonto suo, ei elämäänsä kannata päättää itsemurhaan, vaikka välillä olisikin vaikeaa.


    • JeesusVoiAuttaa

      Kenenkään ei kannata tappaa itseään.

      Jeesus, ja taivas sekä helvetti on totta

      Jos asiat ei kunnossa Jeesuksen kans kuolemanrajan yli ei kannata mennä.

      Tämän ajan kärsimykset ei ole mitään rajan tuolla puolen, jos ei Jeesuksen kans asiat kunnossa

      Hae apua itsetuhoisuuteen

      • AllahuAkbarria

        Allah on suuri!


    • yipuipf

      Voit soittaa ambulanssin, kun miehesi uhkaa itsemurhalla. Näin on terveydenhoito suositus ja niin on toimittu myös lähipiirissäni.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1535
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1321
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1257
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1255
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1228
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      3
      1225
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1214
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1190
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe