keventäminen

Hepparakas

Miten oppii parhaiten keventämään oikealle jalalle?Jossain oli,et sisätakajalka pukkasee sillon noustaan.Oppiiko tän tuntemaan?Ope käski nousta aina,kun ulkolapa on eessä.Toisaalta netistä luin ulkojalan kanssa noustaan ylös.Mutta sillonhan se olis takana.Kevennteäänkö näin ulkoetujalalle?Voiko vastaavasti kattoo myös millon sisälapa takana,et sillonko noustaan.Oon nyt sekasi näistä ja harjottelen vasta tätä.

14

8717

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kizzy

Oikean keventämisen katsomisen voi oppia monella eri tavalla, mut sen miten itse olen oppinut ja opettanut muita on seuraava:
      laskeudut satulaan silloin alas, kun näät ulkoetujalan laskeutuvan eli näet kun hevonen astuu sillä askeleen eteen päin. kun katsot ulkolavan laskeutuvan lasket siitä rytmin ja toisella nouset ylös.
      toisaalta jos tuo kuulosti hankalalta, voit katsoa sisäetujalasta, eli kun lapa laskeutuu alas eli hevonen astuu sillä jalalla askeleen, nouset satulasta ylös.

toivottavasti tästä oli apua :)

• Hepparakas

Tuntuu,et tämä olis toistepäin,kun ope neuvoo.Oon lukenu,et talleilla tai ainakin eri maissa on eroja mille jalalle kevennetään.Kiitti vastauksesta.

• Anonyymi

Mulle on opetettu että kun sisäpuolen etujalka menee ns mahan alle nii sillo ollaan ylhäällä ja kun se menee ns ulos eli sen lapa menee eteen sillo istutaa alas oonko oikees?

• teen näin

Mie en ruukaa katella lapoja tai mitään sellaisia, mie vaan alan keventään ja jos se ei tunnu hyvältä, niin koitan keväntämällä toiselle jalalla. Vaihdan kevennyksen sillai että istun satulassa parin askeleen ajan ja alan taas keventään. Jos se tuntuu paremmalle, niin hyvä. Kahden askeleen ajan kun siinä istuu, niin yleensä niiku pomppaa kaks kertaa. Ja se kumpi tuntuu mukavammalle on mahdollisesti se 'oikea' kevennys.

• Hepparakas

Minunkaan huvittas katella.Ope vaan,kun aina sanoo:vaihappa kenynnys,väärä kevennys,,,.Ainakin oon oppinu sen vaihtamaan!Osaispa nousta jo heti oikein!Maastossa kaikkein paras eipä tartte katella!Kiitos sullekin,kun viitsit vastata.

• polle1

Ei ihme, että olet sekaisin, niin outoja ja sekavia lauseita täällä selitetään!

Kentällä oikea ravi tarkoittaa aina sitä, että ratsastajan perse on irti satulasta samaan aikaan kun hevosen ulkoetujalka on irti maasta. (toisinpäin sanottuna perse alas satulaan, kun hevonen astuu maahan ulkoetujalalla)

Tämä tarkoittaa myös sitä, että silloin ulkoetulapa on edessä (lapa liikkuun eteen, kun jalka on irti maasta = astuu eteenpäin).

Ps. kentällä oikea ravi on tärkeää hevosen tasapainon kannalta! Jos kurvissa/voltissa/käännöksessä menee väärää ravia, ei hevosta ole yhtä helppo koota ja sen on vaikeampi pitää itsensä kunnolla tasapainossa (samaan tapaan, jos menee vasenta laukkaa oikealle päin).

• Hepparakas

Sekasi ollaan.Lavoista,jaloista ja niiden laskeutumisista tai noususta.Täytyy katella tunnilla miten se lapa on missäkin liikkeessä.Nyt oon katellu valokuvia vaan.Kiitti tuostakin ps.tiedosta!En tiedä onko eroja kuka mitenkin oppinut keventämään oikealle jalalle.Ja mikä olisi se helpoin tapa.

• ..............................

Siis mitä tarkottaa jos on ulkoetujalka maassa?..

• Anonyymi
        .............................. kirjoitti:

Siis mitä tarkottaa jos on ulkoetujalka maassa?..

Jos ulkoetujalka on maassa sun pitäis olla alhaalla jos ulkoetujalka on ilmassa sun pitäis olla ilmassa. Ulkoetujalka on kentästä lähimmän aidan puoleinen jalka. Ite ainaki oon ymmärtänyt näin.

• Lalalalalalaa

Mul oli semmone juttu kun en päässy ratsastaa 3 kuukautee ulin unohtanu kokonaan miten kevennetään!
      ja sit tunnilla ope yritti koko aika neuvoo mut sitte kattelin joitaki heppavideoita youtubesta ja siel yhet kevensi. Kattelin niitä pätkiä ja seuraavalla tunnilla osasin keventää oikein =)

• Tiksuee

Eli kun alatte keventää vaan, niin se voi olla suoraan oikea kevennys?

• Höppänäski

oon ratsastanu 4 vuotta, mutta pidin kesällä taukoo ja aloin ratsastaa issikoilla, niin mäkin unohin miten kevenetään oikeelle jalalle. sit kun tunnilla piti mennä keventäen ravia, niin oli silleen et mitenkäs se menikään.
      tästä palstasta oli apuu kun aikasemmin ihmettelin miks ope aina huomauttaa ett väärä kevennys kun nousin ulkoetujalan ollessa ylös...
      Että kaikkea sattuu ja yksinkertaisetkin asiat saattaa sekottuu.

• no hehheh

Minäpä en ratsastanut viiteen vuoteen,selkään takasin menin ja hehheh oikea kevennys joka kerta. tunarit.

• vanhaponityttö

Huh huh. Siis ulkolavan ollessa edessä on takamus ylhäällä satulasta. Vastaavasti kun lapa menee taakse niin laskeudutaan satulaan. Kevennystä aloittaessa vaan vilkaistaan alas ja kokemuksen mukana sitten saa suoraan oikean kevennyksen eikä tarvitse vaihdella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      117
      5935
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3863
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3285
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      468
      2719
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      268
      1730
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1403
    7. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1396
    8. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1346
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      156
      1272
    10. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1268
    Aihe