keventäminen

Hepparakas

Miten oppii parhaiten keventämään oikealle jalalle?Jossain oli,et sisätakajalka pukkasee sillon noustaan.Oppiiko tän tuntemaan?Ope käski nousta aina,kun ulkolapa on eessä.Toisaalta netistä luin ulkojalan kanssa noustaan ylös.Mutta sillonhan se olis takana.Kevennteäänkö näin ulkoetujalalle?Voiko vastaavasti kattoo myös millon sisälapa takana,et sillonko noustaan.Oon nyt sekasi näistä ja harjottelen vasta tätä.

14

8321

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kizzy

      Oikean keventämisen katsomisen voi oppia monella eri tavalla, mut sen miten itse olen oppinut ja opettanut muita on seuraava:
      laskeudut satulaan silloin alas, kun näät ulkoetujalan laskeutuvan eli näet kun hevonen astuu sillä askeleen eteen päin. kun katsot ulkolavan laskeutuvan lasket siitä rytmin ja toisella nouset ylös.
      toisaalta jos tuo kuulosti hankalalta, voit katsoa sisäetujalasta, eli kun lapa laskeutuu alas eli hevonen astuu sillä jalalla askeleen, nouset satulasta ylös.

      toivottavasti tästä oli apua :)

      • Hepparakas

        Tuntuu,et tämä olis toistepäin,kun ope neuvoo.Oon lukenu,et talleilla tai ainakin eri maissa on eroja mille jalalle kevennetään.Kiitti vastauksesta.


      • Anonyymi

        Mulle on opetettu että kun sisäpuolen etujalka menee ns mahan alle nii sillo ollaan ylhäällä ja kun se menee ns ulos eli sen lapa menee eteen sillo istutaa alas oonko oikees?


    • teen näin

      Mie en ruukaa katella lapoja tai mitään sellaisia, mie vaan alan keventään ja jos se ei tunnu hyvältä, niin koitan keväntämällä toiselle jalalla. Vaihdan kevennyksen sillai että istun satulassa parin askeleen ajan ja alan taas keventään. Jos se tuntuu paremmalle, niin hyvä. Kahden askeleen ajan kun siinä istuu, niin yleensä niiku pomppaa kaks kertaa. Ja se kumpi tuntuu mukavammalle on mahdollisesti se 'oikea' kevennys.

      • Hepparakas

        Minunkaan huvittas katella.Ope vaan,kun aina sanoo:vaihappa kenynnys,väärä kevennys,,,.Ainakin oon oppinu sen vaihtamaan!Osaispa nousta jo heti oikein!Maastossa kaikkein paras eipä tartte katella!Kiitos sullekin,kun viitsit vastata.


    • polle1

      Ei ihme, että olet sekaisin, niin outoja ja sekavia lauseita täällä selitetään!

      Kentällä oikea ravi tarkoittaa aina sitä, että ratsastajan perse on irti satulasta samaan aikaan kun hevosen ulkoetujalka on irti maasta. (toisinpäin sanottuna perse alas satulaan, kun hevonen astuu maahan ulkoetujalalla)

      Tämä tarkoittaa myös sitä, että silloin ulkoetulapa on edessä (lapa liikkuun eteen, kun jalka on irti maasta = astuu eteenpäin).

      Ps. kentällä oikea ravi on tärkeää hevosen tasapainon kannalta! Jos kurvissa/voltissa/käännöksessä menee väärää ravia, ei hevosta ole yhtä helppo koota ja sen on vaikeampi pitää itsensä kunnolla tasapainossa (samaan tapaan, jos menee vasenta laukkaa oikealle päin).

      • Hepparakas

        Sekasi ollaan.Lavoista,jaloista ja niiden laskeutumisista tai noususta.Täytyy katella tunnilla miten se lapa on missäkin liikkeessä.Nyt oon katellu valokuvia vaan.Kiitti tuostakin ps.tiedosta!En tiedä onko eroja kuka mitenkin oppinut keventämään oikealle jalalle.Ja mikä olisi se helpoin tapa.


      • ..............................

        Siis mitä tarkottaa jos on ulkoetujalka maassa?..


      • Anonyymi
        .............................. kirjoitti:

        Siis mitä tarkottaa jos on ulkoetujalka maassa?..

        Jos ulkoetujalka on maassa sun pitäis olla alhaalla jos ulkoetujalka on ilmassa sun pitäis olla ilmassa. Ulkoetujalka on kentästä lähimmän aidan puoleinen jalka. Ite ainaki oon ymmärtänyt näin.


    • Lalalalalalaa

      Mul oli semmone juttu kun en päässy ratsastaa 3 kuukautee ulin unohtanu kokonaan miten kevennetään!
      ja sit tunnilla ope yritti koko aika neuvoo mut sitte kattelin joitaki heppavideoita youtubesta ja siel yhet kevensi. Kattelin niitä pätkiä ja seuraavalla tunnilla osasin keventää oikein =)

      • Tiksuee

        Eli kun alatte keventää vaan, niin se voi olla suoraan oikea kevennys?


    • Höppänäski

      oon ratsastanu 4 vuotta, mutta pidin kesällä taukoo ja aloin ratsastaa issikoilla, niin mäkin unohin miten kevenetään oikeelle jalalle. sit kun tunnilla piti mennä keventäen ravia, niin oli silleen et mitenkäs se menikään.
      tästä palstasta oli apuu kun aikasemmin ihmettelin miks ope aina huomauttaa ett väärä kevennys kun nousin ulkoetujalan ollessa ylös...
      Että kaikkea sattuu ja yksinkertaisetkin asiat saattaa sekottuu.

      • no hehheh

        Minäpä en ratsastanut viiteen vuoteen,selkään takasin menin ja hehheh oikea kevennys joka kerta. tunarit.


    • vanhaponityttö

      Huh huh. Siis ulkolavan ollessa edessä on takamus ylhäällä satulasta. Vastaavasti kun lapa menee taakse niin laskeudutaan satulaan. Kevennystä aloittaessa vaan vilkaistaan alas ja kokemuksen mukana sitten saa suoraan oikean kevennyksen eikä tarvitse vaihdella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      49
      5005
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3287
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1412
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1265
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      957
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      741
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe