AMT 175 Br:n

sopiva traileri

Ostin AMT 175 Br.n, vielä pitäs hankkia traileri neuvokaa ko veneen omistajat sopiva traileri veneelle. perustelut mukaan

22

4446

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajokunnossa aika painava

      eli pelkkä vene ilman moottoria ja varusteita yms. painaa 500 kg, joten jarruttomalle 750kg trailerille ei ihan helposti sovi tai ei autolla saa laillisesti vetää (ks. rekisteriote). Veneen kokonaispaino moottoreineen (50 Honda), tankki täynnä ja varusteineen on silloin varmaankin ainakin 700kg.

      Suosittelen jarrullista traileria esim. 1000kg eli kantavuus silloin rittää moottorilla kuin moottorilla ja saa vetää tavallisella henkilöautolla, jolla max. perävaununun kuorma saa olla esim. 500kg jarruton ja 1000kg jarrullinen.

      PS. Millä koneella ostit AMT:n?

      • amt.n ostin

        olisko jotain ertyistä traileri merkkiä jota suosittelisit
        harkinnassa muuli, majava, aku ja farmi


      • voi suositella
        amt.n ostin kirjoitti:

        olisko jotain ertyistä traileri merkkiä jota suosittelisit
        harkinnassa muuli, majava, aku ja farmi

        , koska käytän omarakenteista, jarrullista traileria.

        Varmaankin lehtijousilla oleva tyyppi olisi paras, jossa on riittävästi kölirullia koko matkalle, useampi kuin yksi sivutukipyörä ja kipistäkään ei ole haittaa...kippi helpottaa myös veneen pukittamista trailerilta/trailerille, jos sille tulee tarvetta.


    • Kun pidät kuljetuksen aikana vain muutaman
      litran tankissa ja siirrät akun ja ankkurin
      köysineen auton peräkonttiin, niin koko-
      naispainokisi tulee noin 600 kg. Trailerin
      kantavuus on 600 kg ja oma massa 150 kg,
      yhteensä tuo suurin sallittu 750 kg jarrut-
      tomalle, jota ei tarvitse joka vuosi katsastaa.

      Kun aisapainoksi lasketaan 4%, eli 30 kg niin
      vetoautoksi riittää peli, jolla voi vetää 720 kg.

      Tuo painohan mitataan trailerin akselilta,
      jolloin vaaka näyttää 750kg-30kg, eli 720kg.

      Käytännössä yhdistelmän paino kuitenkin ylittää
      syksyisin tuon, sillä vene aina imee kosteutta
      muutaman 10 kiloa. Mutta jos vetoauto on asi-
      allinen, eli sillä saa vetää jarruttomana 750 kg,
      niin tuskin virkavalta puuttuu millään lailla
      asiaan. Enempi he kiinnittävät huomiota siihen,
      ovatko liinat asialliset ja kireällä, ettei ve-
      ne pääse liikkumaan.

    • Traileri.....

      Ensimmäisen kommentoijan kirjoitus on täyttä asiaa, lailliseksi yhdistelmäksi pakettia ei saa muuten kun ostamalla jarrullinen traileri.
      Näin se vaan on !

      • kyllä

        Tämä 750 kg trailerin kanssa pelaaminen on aika hölmöä hommaa. Ne ovat tarkoitetut pikkuveneille, eivätkä nykyaikaisille 5m avoveneille, jotka ovat isompia kuin vetoauto itse.

        Kiva vetää sellaista yli 750 kg jarrutonta kokonaismassaa auton perässä tuolla tien päällä. Mitäs sitten tehdään, kun tulee vähän tiukempi jarrutus eli vaaratilanne? Kuljetetaan venettä auton takapenkillä siitä eteenpäin?

        Jarrullisessa trailerissa on omat ongelmansa, mutta suurempi ongelma on jarruton massa auton perässä. Se on jo karmeaa välinpitämättömyyttä.

        Muistakaa myös veneen kunnollinen sitominen kuormaliinoilla.


      • kyllä kirjoitti:

        Tämä 750 kg trailerin kanssa pelaaminen on aika hölmöä hommaa. Ne ovat tarkoitetut pikkuveneille, eivätkä nykyaikaisille 5m avoveneille, jotka ovat isompia kuin vetoauto itse.

        Kiva vetää sellaista yli 750 kg jarrutonta kokonaismassaa auton perässä tuolla tien päällä. Mitäs sitten tehdään, kun tulee vähän tiukempi jarrutus eli vaaratilanne? Kuljetetaan venettä auton takapenkillä siitä eteenpäin?

        Jarrullisessa trailerissa on omat ongelmansa, mutta suurempi ongelma on jarruton massa auton perässä. Se on jo karmeaa välinpitämättömyyttä.

        Muistakaa myös veneen kunnollinen sitominen kuormaliinoilla.

        Jätetään nyt nuo mututuntumat sikseen
        ja keskustellaan tosiasioiden pohjalta.

        Kokemusta on reilusti yli 1000 kg massan
        vetämisestä jarruilla varustettuna. Sa-
        moin on kokemusta yli 10 vuotta jarrutto-
        man 750 kg vetämisestä.

        Venetrailerista kun on kysymys, niin sitä
        vedetään kesäkeleissä. Viranomaiset ovat
        säätäneet nuo painolait täysin tietoisena,
        80 km/h, niiden turvallisuudesta. Se 750
        kg ei ole mikään mutuasia, vaan täysin
        turvallinen yhdistelmä, kun on oikein kuor-
        mattu ja sidottu.

        Autojen valmistajat myös hyvin tietoisesti
        asettavat nuo maksimipainot turvallisiin
        rajoihin.

        Mitä tulee trailerien rakenteisiin, niin
        monella valmistajalla tuo 1000 kg traileri
        poikkeaa vain jarrujen osalta 750 kg:sta.

        Vetoautosta tietenkin riippuu pakjon. Pitää
        pitää se järki päässä, ettei millä tahansa
        pikkuautolla lähde hinailemaan, sen tuntee
        ensimmäisten kilometrien matkalla, varsinkin
        mäkisessä ja mutkaisessa maastossa, onko
        yhdistelmä turvallinen.

        Olen tullut joskus paikalle, kun 1000 kg:n
        trailerin jarru oli toispuolisesti hirttänyt
        kiinni ja laakeri samoin. Jälki oli ikävää
        katsottavaa. Moni on myös polttanut kytkimensä,
        kun jarru ei ollutkaan toiminut moitteetomasti
        peruuteltaessa.

        Se jokavuotinen katsastusreissu tuntuu työ-
        läältä, kun pitää ajella mökiltä katsatukseen
        ja takaisin tyhjän trailerin kanssa. Mieluum-
        min ottaa peräkärrin hinaukseen ja hoitelee
        tarpeellisia kuljetuksia.

        Forester automaatilla on ihanteellinen veturi,
        voin vilpittömästi suositella.


      • Joka ottaa........
        Täpinä kirjoitti:

        Jätetään nyt nuo mututuntumat sikseen
        ja keskustellaan tosiasioiden pohjalta.

        Kokemusta on reilusti yli 1000 kg massan
        vetämisestä jarruilla varustettuna. Sa-
        moin on kokemusta yli 10 vuotta jarrutto-
        man 750 kg vetämisestä.

        Venetrailerista kun on kysymys, niin sitä
        vedetään kesäkeleissä. Viranomaiset ovat
        säätäneet nuo painolait täysin tietoisena,
        80 km/h, niiden turvallisuudesta. Se 750
        kg ei ole mikään mutuasia, vaan täysin
        turvallinen yhdistelmä, kun on oikein kuor-
        mattu ja sidottu.

        Autojen valmistajat myös hyvin tietoisesti
        asettavat nuo maksimipainot turvallisiin
        rajoihin.

        Mitä tulee trailerien rakenteisiin, niin
        monella valmistajalla tuo 1000 kg traileri
        poikkeaa vain jarrujen osalta 750 kg:sta.

        Vetoautosta tietenkin riippuu pakjon. Pitää
        pitää se järki päässä, ettei millä tahansa
        pikkuautolla lähde hinailemaan, sen tuntee
        ensimmäisten kilometrien matkalla, varsinkin
        mäkisessä ja mutkaisessa maastossa, onko
        yhdistelmä turvallinen.

        Olen tullut joskus paikalle, kun 1000 kg:n
        trailerin jarru oli toispuolisesti hirttänyt
        kiinni ja laakeri samoin. Jälki oli ikävää
        katsottavaa. Moni on myös polttanut kytkimensä,
        kun jarru ei ollutkaan toiminut moitteetomasti
        peruuteltaessa.

        Se jokavuotinen katsastusreissu tuntuu työ-
        läältä, kun pitää ajella mökiltä katsatukseen
        ja takaisin tyhjän trailerin kanssa. Mieluum-
        min ottaa peräkärrin hinaukseen ja hoitelee
        tarpeellisia kuljetuksia.

        Forester automaatilla on ihanteellinen veturi,
        voin vilpittömästi suositella.

        Mutu tuntumat sikseen sitten.
        -750kg jarruttomalla trailerilla saa vetää noin 550 kg kuormia.Koska 750 kg kärryt tyhjänä painaa noin 200 kg ja ylikin.
        Jos on Ht tai avo uisteluvene yli 5 metrinen et saa tuota lailliseksi millään. Lisäksi auton rekisteri kirjaan on merkattu jarruttoman kuorman paino mitä saa vetää ja se on jopa isommissakin autoissa vajaa 500 kg.Puhun nyt henkilöautoista.
        Tupella ollaan.
        -Eroja on 1000kg ja 750 kg välillä akselistossa, se että 1000 kg lehtijousi kärryssä on yksi jousilati enemmän. merkittävä ero.
        -Eräs merkille pantava juttu on myös se että jos haveri sattuu matkalla ei vakuutusyhtiö lotkauta korvaansa jos selviää että pusikossa on laiton traileri yhdistelmä.
        -Ei ole oikoteitä
        - Jarrullisen katsastusväli on kaksivuotta eli sen toisenvuoden loppuun jona tulee kaksi täyteen.


      • Joka ottaa........ kirjoitti:

        Mutu tuntumat sikseen sitten.
        -750kg jarruttomalla trailerilla saa vetää noin 550 kg kuormia.Koska 750 kg kärryt tyhjänä painaa noin 200 kg ja ylikin.
        Jos on Ht tai avo uisteluvene yli 5 metrinen et saa tuota lailliseksi millään. Lisäksi auton rekisteri kirjaan on merkattu jarruttoman kuorman paino mitä saa vetää ja se on jopa isommissakin autoissa vajaa 500 kg.Puhun nyt henkilöautoista.
        Tupella ollaan.
        -Eroja on 1000kg ja 750 kg välillä akselistossa, se että 1000 kg lehtijousi kärryssä on yksi jousilati enemmän. merkittävä ero.
        -Eräs merkille pantava juttu on myös se että jos haveri sattuu matkalla ei vakuutusyhtiö lotkauta korvaansa jos selviää että pusikossa on laiton traileri yhdistelmä.
        -Ei ole oikoteitä
        - Jarrullisen katsastusväli on kaksivuotta eli sen toisenvuoden loppuun jona tulee kaksi täyteen.

        Aloituksessa puhutaan AMT 175:sta, johon
        vastasin ko. veneen omistajana ja totesin
        mainitsemillani ehdoilla yhdistelmän ole-
        van laillinen, niin totesi yhdistelmän
        myyjäkin.

        Vene painaa 500 kg ilman akkua ja polttoainetta,
        kone 94 kg.

        Tuon mainitsemani trailerin oma paino on 150 kg,
        kantavuus 600 kg. Se mitä kerroin aisapainon
        "kevennyksestä" pitää myös paikkansa.

        Useilla uusilla autoilla sallitaan vetää tuo
        täysi 750 kg, jolloin varusteita ja vettymistä
        saa tarkalleen olla 36 kg. Joten vastattu siihen
        mitä kysyttiin ilman mutuilua eksakteilla valmis-
        tajien ilmoittamilla arvoilla.

        Sinun mainitsemillasi alle 500 kg vetävillä
        pikkuautoilla ei pitäisi lähteä vetämään
        mitään, vaan nimenomaan veturin on oltava
        tehtäväänsä soveltuva. Minun mainitsemallani
        yhdistelmällä ei oteta minkään laista normaalia
        suurempaa liikenneriskiä. Jätetään nyt vaan ne
        mutuilut sikseen.


      • sopiva traileri
        Täpinä kirjoitti:

        Aloituksessa puhutaan AMT 175:sta, johon
        vastasin ko. veneen omistajana ja totesin
        mainitsemillani ehdoilla yhdistelmän ole-
        van laillinen, niin totesi yhdistelmän
        myyjäkin.

        Vene painaa 500 kg ilman akkua ja polttoainetta,
        kone 94 kg.

        Tuon mainitsemani trailerin oma paino on 150 kg,
        kantavuus 600 kg. Se mitä kerroin aisapainon
        "kevennyksestä" pitää myös paikkansa.

        Useilla uusilla autoilla sallitaan vetää tuo
        täysi 750 kg, jolloin varusteita ja vettymistä
        saa tarkalleen olla 36 kg. Joten vastattu siihen
        mitä kysyttiin ilman mutuilua eksakteilla valmis-
        tajien ilmoittamilla arvoilla.

        Sinun mainitsemillasi alle 500 kg vetävillä
        pikkuautoilla ei pitäisi lähteä vetämään
        mitään, vaan nimenomaan veturin on oltava
        tehtäväänsä soveltuva. Minun mainitsemallani
        yhdistelmällä ei oteta minkään laista normaalia
        suurempaa liikenneriskiä. Jätetään nyt vaan ne
        mutuilut sikseen.

        ollut veneeseesi tyytyväinen minä vasta sisäänajan konetta mutta ensimmäiseksi arveluttaa onko tehdas asennettu potkuri liian iso tähän yhdistelmään, olisikohan kone pitänyt olla 75 hv honda


      • sopiva traileri kirjoitti:

        ollut veneeseesi tyytyväinen minä vasta sisäänajan konetta mutta ensimmäiseksi arveluttaa onko tehdas asennettu potkuri liian iso tähän yhdistelmään, olisikohan kone pitänyt olla 75 hv honda

        Saavutin tuolla yhdistelmällä juuri sen, mitä olin lähtenyt hakemaankin, eli suurimman mahdollisen 750 kg:n traileriluokkaan. Meidän käyttö on yleensä kahden kuormalla ja asiihen tuo 50 hv on teknistaloudellisesti hyvä valinta.

        Rungon ominaisuudet riittävät kyllä suuremmallekin koneelle, eli 75 hv olisi paikallaan, mutta silloin sitä ei enää vedettäisi laillisesti jarruttomalla trailerilla.

        Minä nostin konetta yhdellä pykälällä tehtaan tirikan ohjeen mukaan, mutta ei sillä tullut
        nopeutta sanottavasti lisää, vaan pito huononi nopeissa kiihdytyksisä. Harkitsin jo trimmien asennustakin, mutta valmistaja ei pitänyt niitä tarpeellisena. Minulla on yksi trimmeillä varustettu saman lainen kiikarissa kunhan pääsen haastattelemaan omistajaa. Saa nähdä, tuleeko sitten trimmit asennettua.

        Laadullisesti AMT on paras tähän astisista kolmesta veneestäni. Lyhyesti AMT 175 Honda 50 on hyvä kompromissi minun käytössäni.


      • Uistattelee
        Täpinä kirjoitti:

        Saavutin tuolla yhdistelmällä juuri sen, mitä olin lähtenyt hakemaankin, eli suurimman mahdollisen 750 kg:n traileriluokkaan. Meidän käyttö on yleensä kahden kuormalla ja asiihen tuo 50 hv on teknistaloudellisesti hyvä valinta.

        Rungon ominaisuudet riittävät kyllä suuremmallekin koneelle, eli 75 hv olisi paikallaan, mutta silloin sitä ei enää vedettäisi laillisesti jarruttomalla trailerilla.

        Minä nostin konetta yhdellä pykälällä tehtaan tirikan ohjeen mukaan, mutta ei sillä tullut
        nopeutta sanottavasti lisää, vaan pito huononi nopeissa kiihdytyksisä. Harkitsin jo trimmien asennustakin, mutta valmistaja ei pitänyt niitä tarpeellisena. Minulla on yksi trimmeillä varustettu saman lainen kiikarissa kunhan pääsen haastattelemaan omistajaa. Saa nähdä, tuleeko sitten trimmit asennettua.

        Laadullisesti AMT on paras tähän astisista kolmesta veneestäni. Lyhyesti AMT 175 Honda 50 on hyvä kompromissi minun käytössäni.

        Niin se 75 hv Honda painaa noin 70 kg enemmän kuin sinun 50 hv Honda, mutta jos irrottaa siitä jalan kuljetuksen ajaksi niin voi vetää sillä 750 kg jarruttomalla trailerilla. Toinen vaihtoehto on noitten helistimien asennus peräpeiliin.
        Testeissä 50 honda on tuohon veneeseesi alimitoitettu kaipasivat testimiehet isompaa konetta :D


    • ja traileri ei kestä kastelua.

      Yksikään vetoauto tai traileri ei kestä kastelua.

      • Ei ajeta veteen.

        Etkö ole autoasi koskaan pessyt?
        Mitähän lie tarkoittaa nuo vedenkestävät huoltovapaat navat?
        Aikansa kestävät navat ja laakerit sitten ne vaihdetaan ja jos käyttää vähän loppuu mieheltä ikä, eikös.


      • jossa takuu vedenkestävyydestä
        Ei ajeta veteen. kirjoitti:

        Etkö ole autoasi koskaan pessyt?
        Mitähän lie tarkoittaa nuo vedenkestävät huoltovapaat navat?
        Aikansa kestävät navat ja laakerit sitten ne vaihdetaan ja jos käyttää vähän loppuu mieheltä ikä, eikös.

        Kerro vielä tarkka merkki ja se mitä
        mukana olevissa kirjallisissa takuuehdoissa lukee vedenkestävyydestä.


      • Katkeruutesi

        Olisiko sinulla parempia ehdotuksia trailerin tilalle?
        Vuosikymmenet trailereita olen käyttänyt eikä yhtään laakeriremonttia.
        On myös aika yleistä että traileri on liian pieni kantavuudeltaan jolla yritetään sitten matkustella läpi suomen uistelemassa.
        Hyvä traileri kestää normaali käytössä vuosikaudet joskaan ei ikuisesti kovassa käytössä.


      • vaan kerro tarkasti
        Katkeruutesi kirjoitti:

        Olisiko sinulla parempia ehdotuksia trailerin tilalle?
        Vuosikymmenet trailereita olen käyttänyt eikä yhtään laakeriremonttia.
        On myös aika yleistä että traileri on liian pieni kantavuudeltaan jolla yritetään sitten matkustella läpi suomen uistelemassa.
        Hyvä traileri kestää normaali käytössä vuosikaudet joskaan ei ikuisesti kovassa käytössä.

        Kerro vielä tarkka merkki ja se mitä
        mukana olevissa kirjallisissa takuuehdoissa lukee vedenkestävyydestä.


      • suojaamattomana

        ei kestä sateessa. Tuo kommenttisi nyt
        ei vaan kuulu tähän keskusteluun. Aloita
        oma, jos haluat kinata trailerin laake-
        rien kestävyydestä. Kukaan ei sitä sinulta
        kysynyt. Vatailisit etupäässä asioihin,
        joita tiedusteltiin.


      • vaan kerro tarkasti kirjoitti:

        Kerro vielä tarkka merkki ja se mitä
        mukana olevissa kirjallisissa takuuehdoissa lukee vedenkestävyydestä.

        ovat tarkoitettu ajettavaksi veteen akseliaan
        myöten. Joissakin on tätä varten irroitettavat
        takavalot.

        Kunhan ehdin, niin iselle vaihdan ledit, niin
        ei tarvitse kantaa huolta edes valojen suhteen.


      • epämääräistä muminaa
        Täpinä kirjoitti:

        ovat tarkoitettu ajettavaksi veteen akseliaan
        myöten. Joissakin on tätä varten irroitettavat
        takavalot.

        Kunhan ehdin, niin iselle vaihdan ledit, niin
        ei tarvitse kantaa huolta edes valojen suhteen.

        Faktaa pöytään muminan sijaan!

        Eli malli ja takuutteksti tähän.


      • Taas leipoo.
        epämääräistä muminaa kirjoitti:

        Faktaa pöytään muminan sijaan!

        Eli malli ja takuutteksti tähän.

        Mikä saatanan idiootti olet?


      • epämääräistä muminaa kirjoitti:

        Faktaa pöytään muminan sijaan!

        Eli malli ja takuutteksti tähän.

        Väännä itse teksti pöytään, jossa venetraileri
        kielletään ajamasta veteen. Loppuu samalla
        silmänräpäyksellä ko. vehkeen myynti.

        Aivan sama, jos laiturit pitäisi jostain
        kumman syystä rakentaa 100 m rantaviivasta
        maalle. Lopetetaan nämä nauruseuran jutut
        tähän.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

      Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      167
      2096
    2. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      14
      2002
    3. Archie ja Iida ero.

      Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      99
      1409
    4. Olen levoton takiasi

      Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      120
      1403
    5. Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä

      Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta
      455
      1248
    6. Lakkaa haaveilemasta.

      Oon löytänyt uuden naisen. mieheltä. tutulle. Naiselle.
      Ikävä
      69
      986
    7. Älä stressaa. Rakastan sua

      Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      49
      881
    8. Ois kiva nähdä

      Ja viettää Iltoja sun kanssa
      Ikävä
      50
      876
    9. En enää koskaan äänestä vasemmistopuolueita

      Olen lähes aina äänestänyt SDP:tä ja pari kertaa Vasemmistoliittoa, sillä olen aina uskonut, että vasemmisto on se, mikä
      Maailman menoa
      223
      780
    10. Syntymän ja kuoleman aallot

      Seuraavassa tekstissä kerrotaan, mitä välittömästi kuoleman jälkeen tapahtuu. Syntymän ja kuoleman aallot Seuraavassa
      Hindulaisuus
      354
      759
    Aihe