JUOKSEMISEN ALOITUS

_blöööö

elikkä haluisin alottaa juoksemisen ja huomasin olevani todella rapa-kunnossa tämänpäiväisen "juoksu-lenkin" perusteella. Miten voisin aloittaa juoksemisen (hölkän) niin että kunto paranisi ja pystyisin juoksemaan kilomertejä hengästymättä.. juoksin tänään n.500-800m ja olin to_del_la_ hengästynyt... Kaiken lisäksi minua hävettää juosta , se on jotenkin noloa jos joku tuttu tulee vastaan ja hölkkään siinä kaikenlisäksi kun en jaksa hölkätä pitkään niin vaikutan säälittävältä ( tai siltä tuntuu..). äh. tää kuulostaa tosi säälittävältä varmaan , mutta haluaisin jäädä koukkuun juoksemiseen ja käydä vähintään 3x viikossa hölkällä.. vastatkaa pliis =)

15

3096

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juokse

Vaimoni aloitti samasta tilanteesta pari vuotta sitten. Nykyään juoksee yli kymmenen kilometrin lenkkejä eikä tunnu missään.

Juokse, juokse, juokse, juokse, juokse, juokse, juokse, juokse, juokse, juokse, juokse, juokse, juokse, juokse, juokse, juokse, juokse, juokse, juokse, juokse, juokse, juokse, juokse, juokse, juokse, juokse, juokse, juokse, juokse, juokse, juokse...

Aloita rauhallisesti, lyhyitä lenkkejä. Juokse parisataa metriä, tasoittele kävellen. Sitten taas juokset parisataa metriä, jne. Käy useasti lenkillä. Aluksi ainakin 3 kertaa viikossa. Älä tee liian pitkiä lenkkejä, muuten tulee käytyä helposti liian harvoin. Puoli tuntia on ihan riittävä. Kannatta tehdä mielummin lyhyitä ja usein kun pitkiä ja harvoin. Pitennät aina juoksun osuutta, mutta muistat tasotella kävelemällä, jos alkaa kovasti puuskuttamaan. Pitää vähän hengästyttää, mutta puuskuttaa ei saa. Kahden kuukauden päästä huomaat jaksavasi jo kilometrejä.

Mitä kehtaamiseen tulee, niin aloita syrjäisillä seuduilla. Niin vaimonikin teki ;) Iltaisin metsäpolulla kun ei ole tuttuja näkemässä. Kahden kuukauden päästä yllätät kaikki ja juokset 5km:n lenkkejä useasti viikossa.

• Hyvin se menee

Tuo aloittaminen on aina hankalaa. Tai siis ekalle lenkille lähtöhän suorastaan kihelmöi, mutta äkkiä se totuus valkenee =)

Olen itse kokenut hieman samanlaisia ongelmia, mutta nykyään tossu kulkee ajoittain omasta mielestäni jopa lähes keveästi.

Sanoisin hieman samansuuntaista reseptiä kuin edellinenkin vastaaja. Juoksulenkillä ei ole synti kävellä. Elikkäs jos olet kohottanut sykkeen mukavalle tavoitetasolle, pieni palauttelu ja tasottelu välillä ei ole ollenkaan huonoa. Kunto kohenee kyllä kunhan ei luovuta kokonaan. Kävelyt lenkin keskellä on välillä jopa suotavia, ettei polta itseään loppuun ja hapoille.

Lisäisin edelliseen vastaajaan vielä erillisen huomautuksen, että älä katso vauhtia tai kilometrejä vaan juoksu niinkuin itsestä tuntuu. Juoksu voi alussa olla jopa hitaampaa kuin kävely. Elimistö tottuu kyllä siihen pomputukseen ja yhtäkkiä huomaat rullaavasi eteenpäin kevyemmin ja kevyemmin. Nykyisin olen huomannut, että noin kuukauden tauko pudottaa juoksutuntuman lähtötasolle. Tästä ylöspääsy ottaa yleensä noin 2 viikkoa ja ehkä 6-8 lenkkiä. Sen jälkeen se muuttuu oikeasti mukavaksi. Usko pois =)

• arska

Itsekin aloittelen tässä, kuukauden verran käynyt lenkillä ja tavoite on juosta 10km yhtämittaisesti.

Ennen juoksin kadun varsilla ja oli vähän harhainen olo että kaikki ohiajavat katsovat säälien kun vedän kieli vyön alla. Päätin siirtyä sitten pururadalle, jonne ajan pyörällä. Fillarointi tuo mukavaa vaihtelua, ja pururata on aivan mahtava paikka : Mustikat ja mansikat kukkivat metsässä, koppakuoriasetkin juoksevat samalla pururadalla ja se tuoksu, varsinkin sateen jälkeen! Mieli lepää. Lisäksi puru on mukavampi juosta kun asfaltti ja joukossa on jokaiseen lähtöön, huippukuntoisia ja eläkeläisiä kävelyllä. Sinne sulautuu joukkoon.

Eli paikan valinta oli kyllä minulle tärkeää, toinen on se että ei vaadi itseltä liikoja. Jos itse juoksisin väkisin liikaa, olisin heti krampissa ja kohta pyörätuolissa. Intervalleissa vaan, juosten ja kävellen välillä.

• juoksija76

Lisäisin kaksi vinkkiä edellisiin postauksiin:
        1. osta hyvät kengät. Tällä hetkellä on juoksukengät alennuksessa. Itse ostin 2 päivää sitten uudet juoksukengät intersportista 50% alennuksella. Asicsit ovat itselleni parhaimmat juoksukengät täydellä vaimennuksella ja pronaatiotuella.
        2. PPP eli vauhti on hyvä, kun muistat "pitää pystyä puhumaan". Jos juoksee liian nopeasti liian paljon, niin kehitys tyssää ja paikat tulevat kipeiksi. Kävely on itseasiassa aivan liian aliarvostettua, sillä pitkillä kävelylenkeilläkin saa mainiosti nostettua peruskuntoa ja kestävyyttä.

• hölöhölöhölkkääjä
        juoksija76 kirjoitti:

1. osta hyvät kengät. Tällä hetkellä on juoksukengät alennuksessa. Itse ostin 2 päivää sitten uudet juoksukengät intersportista 50% alennuksella. Asicsit ovat itselleni parhaimmat juoksukengät täydellä vaimennuksella ja pronaatiotuella.
        2. PPP eli vauhti on hyvä, kun muistat "pitää pystyä puhumaan". Jos juoksee liian nopeasti liian paljon, niin kehitys tyssää ja paikat tulevat kipeiksi. Kävely on itseasiassa aivan liian aliarvostettua, sillä pitkillä kävelylenkeilläkin saa mainiosti nostettua peruskuntoa ja kestävyyttä.

3.vinkki: Säännöllisyys, 2-3 kertaa viikossa alussa riittää hyvin. Älä anna säiden häiritä, pieni vesisade on mulle mieluisin lenkkisää.

• kävelijä.
        juoksija76 kirjoitti:

"Kävely on itseasiassa aivan liian aliarvostettua, sillä pitkillä kävelylenkeilläkin saa mainiosti nostettua peruskuntoa ja kestävyyttä."

Yhdyn edelliseen, kävely ja pyöräily on todella hyviä liikuntamuotoja peruskunnon kehittämiseen. Itse kävelen fiiliksen mukaan joka päivä tai joka toinen päivä 2-3 tuntia putkeen (n. 12-18 km) ja pyöräilyä tulee silloin tällöin 30 km päivässä (työmatkat). Juoksemassa käyn pururadalla, lenkit 5-10 km pituisia.

• LTi
        hölöhölöhölkkääjä kirjoitti:

3.vinkki: Säännöllisyys, 2-3 kertaa viikossa alussa riittää hyvin. Älä anna säiden häiritä, pieni vesisade on mulle mieluisin lenkkisää.

Omat vinkkini:

1) Rukkaa ensin ajatukset siihen malliin, että mikä tahansa pienikin lenkki ja ihan mitä tahansa lönköttelyvauhtia tai kävellen on parempi kuin ei mitään.

2) Käytä ihan mitä tahansa kikkoja, että lähteminen muuttuu mukavaksi: pyydä kaveria mukaan, hanki uudet lenkkarit, kikkaile sykemittarilla tai GPSillä, ala kirjata ylös suorituksia, ihan mitä tahansa. Tärkeintä on saada perse ylös penkistä.

3) Sen jälkeen tähtää siihen, että liikut puoli tuntia kerrallaan, vaikka lönköttelyvauhtia tai kävellen. Älä revi, vaan ihan rauhallisesti, niin että lopuksi jää tunne, että eihän tämä nyt oikeastaan ollut vielä mistään kotoisin ja että tämänhän voisi tehdä toistekin.

4) Sitten kun puoli tuntia sujuu, voi ruveta vertailemaan, että kuinka pitkiä pätkiä jaksaa hölkytellä kävelemiseen verrattuna, tai että jaksaako tänään täältä tuonne, kun viimeksi ei ihan jaksanut. Vähitellen ne juoksupätkät pitenevät ja kävelypätkät lyhenevät, viimeisenä ne inhottavimmat ylämäet.

5) Sitten kun menee koko puoli tuntia juosten, voi jollakin lenkillä venyttää aikaa ja jollakin toisella lenkillä puolestaan yrittää kiiruhtaa nopeammin entisen reitin, ihan vaan nähdäkeen että kehittyykö sitä mitenkään.

6) Vaihtele reittejä, poikkea poluille tai sivukaduille. Katsele maisemia. Tee lenkistä mielenkiintoinen ja keskity lenkillä olemiseen, älä maaliintuloon.

• täältä

Itseäni aloitellessa hävetti myös muiden katseet ja korvat. Vinguin ja vikisin kuin takaa ajettu sika. Pelkäsinkin joka ikistä varjoa joka maantiellä tuli ja meni. Hävetti kävellä. Sitten päätin, että nyt riittää pelko ja arkuus. Musa korviin(ettei itekkään kuule kuinka huohotan),taakse ei katota ja ihmisistä ei piitata.(väistin kyllä:)) Suurin osa niistä on sitä paitsi sulle kateellisia!! Nykyään juoksen ylväästi ihmisvilinässäkin ja säällä kuin säällä,pelkäämättä. Tsemppiä!!

• arska

Ehkä se on yksilökohtaista mutta mulla on sykemittari auttanut paljon, ylä- ja alarajat sykkeelle asetetaan vaan niin että ollaan aerobisella alueella ja pidetään lenkin aikana syke em alueella. Toinen sykemittarin etu mulla on ollut intervallipiippailut.

Hyväkuntoiset ei sykemittaria kait tarvi, mutta mulla on auttanut paljon aloittamisessa.

Itse tein myös aikoinaan sen virheen että kengät oli kyllä hyvät, mutta asu oli kamala. Ostin alesta jonkun tuulipuvun, jossa tuli tukala olo.

• pirppis
        arska kirjoitti:

Ehkä se on yksilökohtaista mutta mulla on sykemittari auttanut paljon, ylä- ja alarajat sykkeelle asetetaan vaan niin että ollaan aerobisella alueella ja pidetään lenkin aikana syke em alueella. Toinen sykemittarin etu mulla on ollut intervallipiippailut.

Hyväkuntoiset ei sykemittaria kait tarvi, mutta mulla on auttanut paljon aloittamisessa.

Itse tein myös aikoinaan sen virheen että kengät oli kyllä hyvät, mutta asu oli kamala. Ostin alesta jonkun tuulipuvun, jossa tuli tukala olo.

Minä myös sain juoksukärpäsen puraisun ja olen säännöllisesti käynyt lenkillä 6 viikon ajan. Itse tein Asics:en MyAsics-palvelussa itselleni ohjelman, jolla tähtään 5 kilometrin yhtäjaksoiseen juoksuun. Juoksusta en meinaa itselleni tehdä stressiä, niin tavoitteeksi asetin pystyväni juosta 5km matkan 12/2008. Tähän mennessä on sopinut mainiosti ja lenkillä olen käynyt 3 krt/vkossa. Liikuntaa yleisesti 6krt/vko. Olen todellakin aloittanut "kevyesti" juosten-kävellen, aloittaen 1min juoksupyrähdyksistä. Eipä ole paikatkaan alkanut reistailemaan, kun on maltillisesti ollut liikkeellä.

Itse hankin heti hyvät juoksukengät ja niiden hinta on pieni motivaattori lähteä liikkeelle. Samoin olen pistänyt sykemittarin matkaan mukaan, niin on mukava seurailla kehittymistä, kun vielä kirjaan urheilut ylös "päiväkirjaan".

Tässä oli minun tapani aloittaa harjoittelu. Toivottavasti olet ensi kesänä "kohtalotoverini" ja paahdamme juosten katuja kuin vanhat tekijät :-D

• jorpakkoon
        arska kirjoitti:

Yksi tapa tappaa juoksumotivaatio on ylipukeutuminen ja etenkin tuulipuku. Hiki virtaa valtoimenaan ja olotila on kaikin puolin inhottavat tukala.

Hakkikaa kunnon juoksutrikoot, juoksupaidat yms, niin, juoksusta voi joskus tulla jopa nautinto. Eivät ne ole tarkoitettu pelkästään "ammattilaisille".

Ja eikä niitä teknisiä asusteitakaan liikaa päälle. Alussa voi olla pikkuisen vilukin, kyllä se kroppa matkan aikana lämpenee.

• runner girl

Joo, aika säälittävältä kuulostaa tuo ajatus, että joku ihan OIKEASTI olisi sun juoksemisesta kiinnostunut ja väijyisi pusikoissa odottamassa että sä juokset ohi ja hän voisi NOLATA sinut. Mietipä vielä....:)

Seisoskeletko itse kovinkin usein lenkkipolun varrella tuntikausia katsastamassa jos joku tuttu tulisi ja voisi nauraa?

Nyt järki käteen! Juoksemaan ei opi kuin juoksemalla. Juostessa ihminen hikoilee ja hengästyy. Nämä ovat jo ala-asteella opittuja fysiologisia faktoja. Kannattaa nyt lopettaa pakonomainen itsensä tarkkailu ja alkaa huomioida mitä sun YMPÄRILLÄ tapahtuu. Kuuntele lintujen laulua, hengittele raikasta kesäilmaa, tunne miten tuulenvire vilvoittaa kuumaa ihoa. Muutaman harjoitteluviikon jälkeen tunnet varmasti, miten kuntosi alkaa nousta kohisten.

Sisua peliin pakkoajatukset taka-alalle. Tule varmasti tykkäämän juoksemisesta!

• arska

Äläs nyt flikka ole noin jyrkkä, minä olen sitä samaa säälittävää joukkoa joka suorastaan tuntee ihmisten katseet selässää.

Itseassa siksi, että juoksun hiljattain aloittaneena katselen itse aika paljon miten muut juoksee. Yhdellä jalka heiluu oudosti, toisella käsi viipottaa kaaressa, kolmannella toinen jalka sanoo maahan osuessaan "pläts" (josta päättelen että hänen nilkan koukistajalihas on krampissa jota hänen pitäisi venytellä) ja neljännen meno on niin sujuvaa että kateeksi käy. Yksikään juoksija ei pääse ohitseni ilman mielessän antamaa arvosanaa.

Jos ihmisten katseet häiritsee, niin antaa niiden häiritä. Olemme erilaisia. Aina voi vaihtaa juoksupaikkaa jos yksi ei miellytä. Itselläni se auttoi suunnattomasti.

• Sanna1234

Hyviä vinkkejä kaikilla, mulla tuli pari ajatusta mieleen. Aloitin viime kevättalvella juoksemisen. En ole oikein koskaan harrastanut liikuntaa. Aloitin oikeasti siitä, että juoksin yhden puhelinpylvään välin ja kävelin toisen. Jos tuntui vieläkin liian pahalta, niin kävelin vielä toisenkin ja sitten taas yhden välin juoksin. Nyt olen juossut 4-5 kuukautta ja pisin lenkkini on ollut 8 kilometriä. Jos on todella rapakuntoinen, niin kunto ei voi kuin nousta! Ja se tuntuu hyvältä.

Huonoissa vaatteissa on ikävä juosta. Motivoisiko sinua ostaa tyylikkäitä urheiluvaatteita? Et "näyttäisi hölmöltä" (vaikka todellisuudessa ketään ei oikeasti kiinnosta miltä joku muu lenkkipolulla näyttää). Kun olet juossut viisi kertaa puolen tunnin lenkin, niin ostat itsellesi juoksupaidan. Ja sitten kahden viikon jälkeen trikoot ja vaikka sykemittarin jne.

Tsemppiä!

• Intervalli

Intervalliharjoittelu on hyvä kikka! Vuorottele kävelyä ja juoksua. Jos aloitat ihan pohjalta, niin esim. kävelyä 4 minuuttia, juoksua minuutti, kävelyä 3 minuuttia, juoksua taas minuutti jne. toimii hyvin. Ennen juoksemaan lähtöä kannattaa lämmitellä reippaalla kävelyllä noin 5 minuuttia. Ja muista että harjoitukseen käytetty aika on tärkeämpää kuin liikuttu matka.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      62
      1208
    2. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      42
      901
    3. Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että
      Maailman menoa
      335
      685
    4. Rakastan häntä

Jumala, rakastan häntä. Haluan olla hänen omansa. Hänen vierellä. Halata häntä.
      Ikävä
      51
      661
    5. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      638
    6. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      116
      636
    7. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      99
      613
    8. Naiselle Kuuleppa Tämä

Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä
      Ikävä
      38
      605
    9. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      76
      582
    10. Onko mun toinen

Puoliskoni täällä, huhuuu 😍❤️ Ihanista ihanin 😚😚
      Ikävä
      56