Punkkirokote

oinkölku

Tuli tässä mieleen pitäisiköhän ensi kesäksi ottaa punkkirokote. Onkohan suunnistajista moni ottanut? Tuleehan sitä kesän aikana koluttua aika moni ryteikkö läpi. Ikinä en ole kyllä pitänyt mitään punkkisyyniä lenkin jälkeen, mutta eipä vielä ole yhtään punkkia sattunut kohdallekaan.

4

1845

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rokotteesta

      Kannattaa hakea tietoa rokotteesta ja punkeistä ylipäänsä ennen kuin syöksyy sitä ottamaan (lähinnä siksi, että rokotteet ovat tosi vähissä ja melkein aina loppu, eikä niitä todellakaan tarvitse, jos ei riskialueilla puskissa juokse).

      Punkkirokote antaa suojaa puutiaisaivokuumetta vastaan, mutta EI borrelioosiin.

      Puutiasaivokuumeeseen ei ole parantavaa hoitoa, mutta borrelioosia voidaan hoitaa antibiooteilla, kun riittävän ajoissa oireet huomataan.

      Jos et suunnista Ahvenanmaan, länsisaariston tai Pohjanmaan rannikon (Kokkolan seutu) alueilla, et tarvitse rokotetta. Punkkeja on siis muualla hyvin vähän, eikä niillä juurikaan tautia aiheuttavaa virusta esiinny.

      Paras ennaltaehkäisy on tutkia oma kroppa suunnistuksen jälkeen, koska tauti ei tartu heti kun punkki iholle kiinnittyy vaan vasta 1-2 vkr:n kuluessa.

      • Anonyymi

        Haimme perheen kanssa RokoteNyt Rokoteklinikalta (https://rokotenyt.fi/) punkkirokotuksen. Vietämme paljon lapsien kanssa aikaa Kirkkonummella ja siellä vilisee punkkeja, joka paikassa. Onhan tuo halpa henkivakuutus, vaikka onhan puutiaisaivokuumeen saajia vielä vähän.

        Toivottavasti borrelioosiin tulisi rokote lähiaikoina....


    • Anonyymi

      Pienemmän tartuntatodennäköisyyden realisaationa tullut tartunta ei ole sen vaarattomampi kuin suuremman tartuntatodennäköisyyden seurauksena tullut tartunta.

      Siis suomeksi sanottuna sisämaassa saatu tartunta ei ole sen vaarattomampi kuin varsinaisella punkkialueella.

      Itse ainakin olen ottanut punkkirokotesarjan. Suunnistaessa ei ole punkit purreet johtuen vaatteista, vauhdista ja hikoilusta, mutta kuljen metsässä muutenkin ja punkin voi saada pihanurmikoltakin.

      Borrelioosiinhan rokote ei auta, mutta siihen saa antibiootin, jos lääkäri vain osaa tunnistaa oireet.

    • Anonyymi

      Olen ottanut. On paljon asioita mihin ei voi vaikuttaa, mutta vaikuttaa siihen mihin voi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3387
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      153
      2035
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      197
      1678
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1593
    5. 80
      1145
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1094
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      266
      996
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      123
      938
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      909
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      855
    Aihe