Pitkät pyörämatkat/lenkit

rento poljento

Kun lukee näissä keskusteluissa puhuttavan useiden satojen kilometrien lenkeistä vuorokauden aikana, niin ovatko nämä matkat järjestään poljettu Länsi-Suomessa ?

Kuinka pitkiä vuorokausilenkkejä on tehty Keski-/Itä-/Kaakkois-Suomessa ?

Maaston mäkisyydellä on varmasti suuri merkitys.

25

3166

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • buumanni

      Sontaa puhuvat ne kehujat. Ollaan sitten missä päin Suomea tahansa, niin useampaa sataa kilometriä ei polje kuin valehtelija. Jos olisivat seuranneet vaikkapa tänään päättynyttä Ranskan ympäriajoa, niin olisi selvinnyt, ettei kovatkaan miehet aja kahta ja puolta sataa kilometriä nopeampaa kuin kuutisen tuntia. Ja niillä oli vauhtia. Ja useimmat kusikin vauhdissa. Söivät ja joivat polkiessa.
      Nämä kotimaan lenkkeilijät kehuvat vaan. Näkisi vaan. Parisataa kilsaa menee, mutta sitten on huilattava jos aikoo aamulla jatkaa samaa tahtia.

    • pannukakku.

      Ei täällä ole missään sellaisia mäkiä, että niillä olisi merkitystä. Jos on ylämäkiä on myös alamäkiä.

      Hybridillä hurauttaa jonkun 500km alle 24h aika keposeen, mutta jo toinen päivä perään tekee useimmille tiukkaa.

      Tänä vuonna tuli ajettua hybridillä 320km vuorokaudessa n. 20kg retkivarusteet mukana ja sen verran keposasti meni, että uskoisuin 500km/vrk menevän rikki retkivarusteidenkin kanssa, jos hulluus puskisi niin pahasti läpi, että yrittäisi.

      • gfdsa

        puht vasten parempaa tietoasi,sinun kannatta mennä osastolle,huuhaajutut.nimim:15000km vuodessa


      • tuon kaverin
        gfdsa kirjoitti:

        puht vasten parempaa tietoasi,sinun kannatta mennä osastolle,huuhaajutut.nimim:15000km vuodessa

        suhteen,se kehuu tällä palstalla itseään,puhuu niin kuin ei olisi alaleukaa ollenkaan.300km on ihan eri juttu kuin 500km.vuorokaudessa.


      • kesäkuussa
        tuon kaverin kirjoitti:

        suhteen,se kehuu tällä palstalla itseään,puhuu niin kuin ei olisi alaleukaa ollenkaan.300km on ihan eri juttu kuin 500km.vuorokaudessa.

        300 km 8 tuntia 48 minuuttia samaan pötköön.(2n 3 min pysähdystä) Eikä tuo niin ihmeellistä ollut.


      • luultavasti
        gfdsa kirjoitti:

        puht vasten parempaa tietoasi,sinun kannatta mennä osastolle,huuhaajutut.nimim:15000km vuodessa

        hyvin kallis maantiepyörä ja pyöritystekniikka kohdallaan.

        Unohdat vain sanonnan:
        "Mies se tulee räkänokastakin, vaan ei tyhjän polkijasta".

        Jos puhutaan puhtaasti kilometrejä/vuorokausi ajamisesta, niin yleismitta voisi olla seuraavanlainen:
        yli 600km/vrk = helppo nakki.
        yli 700km/vrk = täysin mahdollinen.
        yli 800km/vrk = nyt puhutaan _tosi tekijöistä_.


      • alkup. Maantiepyöräilijä
        kesäkuussa kirjoitti:

        300 km 8 tuntia 48 minuuttia samaan pötköön.(2n 3 min pysähdystä) Eikä tuo niin ihmeellistä ollut.

        ...varmaan sitten ns rautaperse :D

        Vakavasti ottaen:
        - hyvät pehmustetut henkselihousut,
        - matala, tasapainoinen ajoasento, joka keventää painetta ahteriin ja
        - sopivan kapea satula auttavat kyllä pitkälle.

        Pitkän matkan pyörissähän käytetään yhä paljon klassisia nahkasatuloita, kun kilpa ja muut harastepyörät ovat siirtyneet vielä kapeampiin ja kovempiin satuloihin.

        http://www.brooksengland.com


      • a-pistos
        luultavasti kirjoitti:

        hyvin kallis maantiepyörä ja pyöritystekniikka kohdallaan.

        Unohdat vain sanonnan:
        "Mies se tulee räkänokastakin, vaan ei tyhjän polkijasta".

        Jos puhutaan puhtaasti kilometrejä/vuorokausi ajamisesta, niin yleismitta voisi olla seuraavanlainen:
        yli 600km/vrk = helppo nakki.
        yli 700km/vrk = täysin mahdollinen.
        yli 800km/vrk = nyt puhutaan _tosi tekijöistä_.

        tehnyt tehtävänsä sinulle


      • et ole
        kesäkuussa kirjoitti:

        300 km 8 tuntia 48 minuuttia samaan pötköön.(2n 3 min pysähdystä) Eikä tuo niin ihmeellistä ollut.

        mennyt ranskan ympäriajoon,olisit suomen lahja pyöräilylle.


      • pyöräilystä
        luultavasti kirjoitti:

        hyvin kallis maantiepyörä ja pyöritystekniikka kohdallaan.

        Unohdat vain sanonnan:
        "Mies se tulee räkänokastakin, vaan ei tyhjän polkijasta".

        Jos puhutaan puhtaasti kilometrejä/vuorokausi ajamisesta, niin yleismitta voisi olla seuraavanlainen:
        yli 600km/vrk = helppo nakki.
        yli 700km/vrk = täysin mahdollinen.
        yli 800km/vrk = nyt puhutaan _tosi tekijöistä_.

        tiedätkös mikä on pyöräilyn 1/vrk suomenennätys ja mikä maailmanennätys kilometreissä.


      • SE MM
        pyöräilystä kirjoitti:

        tiedätkös mikä on pyöräilyn 1/vrk suomenennätys ja mikä maailmanennätys kilometreissä.

        tulokset tähän kuuluu. Sen tiedän että Louhivuori ajoi reilusti yli 800 jo joskus jurakaudella, joten ainakin yksi _tosi tekijä_ löytyy, MM ei minua kiinnosta tippaakaan.

        Jos SE on yli 800km, niin 700km ylittäjiä pitäisi löytyä pilvinpimein.

        Minäkin selvitän helposti tuon 600km rajan ja kuulun sentään surkimussarjaan pyöräilijänä.


      • tiesit
        SE MM kirjoitti:

        tulokset tähän kuuluu. Sen tiedän että Louhivuori ajoi reilusti yli 800 jo joskus jurakaudella, joten ainakin yksi _tosi tekijä_ löytyy, MM ei minua kiinnosta tippaakaan.

        Jos SE on yli 800km, niin 700km ylittäjiä pitäisi löytyä pilvinpimein.

        Minäkin selvitän helposti tuon 600km rajan ja kuulun sentään surkimussarjaan pyöräilijänä.

        et tiennyt muuta kuin louskun suorituksen,ei niitä suomessa ole muita yli 700km miehiä 600km miehiäkään tilastoissa kuin 2kpl että siitä vaan ne leuvanväänteliät yrittämään.lousku muuten ajoi 840km ilman peesiä ja auton peesissä 1200km vrk


      • sitä leukaasi.
        tiesit kirjoitti:

        et tiennyt muuta kuin louskun suorituksen,ei niitä suomessa ole muita yli 700km miehiä 600km miehiäkään tilastoissa kuin 2kpl että siitä vaan ne leuvanväänteliät yrittämään.lousku muuten ajoi 840km ilman peesiä ja auton peesissä 1200km vrk

        Suomessakin heitellään innokkaimpien keskuudessa toisinaan porukkalenkkejä, joissa ajetaan tuo 600km täyteen vrk.
        Yleensä näissä vetojuhdan homma lankeaa porukan sitkeimmälle mitä suurimmilta osin, ansiovuorotyön rasittamat tulee mukana peesissä.

        Ei kai tässä nyt UCI'n idiootti-säännöillä radalla ajamisesta ollut kyse, niihinhän joutuu hankkimaan jonkun esihistoriallisen pyöränkin.

        Jos jollekin on 600 km/vrk maantiellä ultimate kova juttu, niin ok, mutta ei siitä kannata yleistä totuutta yrittää tehdä.


      • yksikin
        sitä leukaasi. kirjoitti:

        Suomessakin heitellään innokkaimpien keskuudessa toisinaan porukkalenkkejä, joissa ajetaan tuo 600km täyteen vrk.
        Yleensä näissä vetojuhdan homma lankeaa porukan sitkeimmälle mitä suurimmilta osin, ansiovuorotyön rasittamat tulee mukana peesissä.

        Ei kai tässä nyt UCI'n idiootti-säännöillä radalla ajamisesta ollut kyse, niihinhän joutuu hankkimaan jonkun esihistoriallisen pyöränkin.

        Jos jollekin on 600 km/vrk maantiellä ultimate kova juttu, niin ok, mutta ei siitä kannata yleistä totuutta yrittää tehdä.

        kerro yksikin porukka joka on ajanu 600km vuorokaudessa suomen kamaralla,varmaan niillä mihillä nimiäkin on?korro ihmeessä.vai leukojasiko vain heiluttelet.luuletko etten tiedä minkalaisia lenkkejä porukat ajelee.


      • en minä
        yksikin kirjoitti:

        kerro yksikin porukka joka on ajanu 600km vuorokaudessa suomen kamaralla,varmaan niillä mihillä nimiäkin on?korro ihmeessä.vai leukojasiko vain heiluttelet.luuletko etten tiedä minkalaisia lenkkejä porukat ajelee.

        ala kertomaan nimiä tällä palstalla, koska monikaan ei siitä tykkäisi hyvää.

        Voit katsoa vaikka fillarilehden keskustelupalstalta juttuja, koska siellä on joillakin hinku ajaa tätä 600 km rajaa tänä vuonna ja oma-aloitteisesti tuosta kirjoittaa.

        Tosin en tiedä onko siellä kukaan ajanut, mutta jos ne ammattiostajat pääsevät edes lähelle on asia varmuudella mahdollinen.

        Luulen, tai olen varma, ettet pyöräilemisestä paljoa tiedä, vaikka Louhivuorta louskutteletkin kuin parempaakin kaveriasi. Pyöräilystä(kilpa) saatat nippelitietoa kyllä omata.


      • ssssssss
        en minä kirjoitti:

        ala kertomaan nimiä tällä palstalla, koska monikaan ei siitä tykkäisi hyvää.

        Voit katsoa vaikka fillarilehden keskustelupalstalta juttuja, koska siellä on joillakin hinku ajaa tätä 600 km rajaa tänä vuonna ja oma-aloitteisesti tuosta kirjoittaa.

        Tosin en tiedä onko siellä kukaan ajanut, mutta jos ne ammattiostajat pääsevät edes lähelle on asia varmuudella mahdollinen.

        Luulen, tai olen varma, ettet pyöräilemisestä paljoa tiedä, vaikka Louhivuorta louskutteletkin kuin parempaakin kaveriasi. Pyöräilystä(kilpa) saatat nippelitietoa kyllä omata.

        et sinä pysty mitään nimiä kertomaankaan,varmaan tiedän pyöräilystä se kuin sinäkin.kyllä louhivuorta me(huru-ukot)olemme keskuudessamme louskuksi kutsuneet,ei kai se sinua häiritse.


      • pötköön
        kesäkuussa kirjoitti:

        300 km 8 tuntia 48 minuuttia samaan pötköön.(2n 3 min pysähdystä) Eikä tuo niin ihmeellistä ollut.

        on tullut ajettua noin kymmenenä vuotena aina Vätternrundanissa. Nopein aika hiukan alle 8 tuntia ja hitain 8,30 jonain saiteisena ja tuulisena kertana. Ei mikään ihme suoritus normikuntoiselta keski-ikäiseltä kuntopyöräilijältä.


    • pyörämatkailun harrastaja

      eroa tulee. En tosin ole aivan varma kapenisiko varsinainen suoritusnopeuden ero, jos itä suomessa olisi yhtä hyvät tiet kuin pohjanmaalla tai rannikolla. Korkeuserojen vaihtelu, oli se sitten yhtä pientä kuin Suomessa, kuluttaa energiaa enemmän suhteessa suorittamiseen tasaisessa maastossa.
      Mitä tasaisemmalla ajonopeudella ja kampikierrosnopeudella (itselläni 75-80rpm.) päästään etenemään, sen vähemmän se kuluttaa energiaa. Tosin ilmanvastuksen väheneminen, nopeuden tippuessa ylämäessä, tuo toki oman muuttujansa peliin.
      Kaikesta tehosta, joka käytetään 10kmh ylläpitämiseen, menee n70% ilmanvastuksen voittamiseen. Ja jos nopeutta kaksinkertaistetaan, ilmanvastuksen kumoamiseen tarvittava teho nelinkertaistuu. Ja jos nopeus kolminkertaistuu, ilmanvastus 9-kertaistuu, ja näinedespäin. Sama fysiikan ilmiö tapahtuu myös mm: energiankulutuksen ja autokouluissa vatvotun jarrutusmatkan suhteen, jos ei joku tällä spämmin Suoli24:lla sitä ole vielä ymmärtänyt. Siinä saa olla aika teräsmies jos meinaa ajaa perushybridillä tuon 300km alle 12-tuntiin. Tai edes vuorokaudessa. Eli yksinkertaisesti: ei matka tapa, vaan vauhti.
      En pidä mahdottomana peruskuntoisen pyöräilijän yli 300 kilometrin ajoa 12 tunnin sisään, jos siihen on oikeat välineet ja pitkälti tasaista maata. Kevlarilla katettu kaksipyöräinen nojakki voisi olla aika kova sana. Tuubista löytyy videoitakin laitteesta.

      • kömpelö

        Nojapyörällä voi ajella tasaisella ja varsinkin alamäessä suoralla tiellä. Mäkien kiipeäminen raskaalla vempeleellä on yhtä kihnuttamista ja mutkaiset alamäet jopa vaarallisia.


      • juuri on

        sinä puhut asiaa,ilmeisesti myös kokemusta pyöräilystä.mutta täällä näyttää olevan niitä hemmoja jotka puhuu lämpimikseen,jostakin 600-700-800km päiväreissuista.


      • Ninimerkki
        juuri on kirjoitti:

        sinä puhut asiaa,ilmeisesti myös kokemusta pyöräilystä.mutta täällä näyttää olevan niitä hemmoja jotka puhuu lämpimikseen,jostakin 600-700-800km päiväreissuista.

        Itse en harrasta pyörilyä vaan muita kuntolajeja, mutta tästä nyt näkee helposti että täällä on paljon sellaisia harrastelijapyöräilijöitä jotka luulevat olevansa urheilijoita kun ovat polkeneet 100 kilometriä joskus vuorokaudessa ja sitten kun eivät itse jaksa enempää niin inistään ja valitetaan ettei kukaan muu voi jaksaa.

        Täältä löytyy tietoa esim. noista ohjatuista 600 km lenkeistä: http://www.hepo.fi/vanhat/retket/randonneur/index.html

        Ja siis siinä ei ole tarkoitus mikään että poljetaan 6 tuntia ja sitten lepäämään vaan aikaa on tosiaan 24 tuntia ja siinä poljetaan niin paljon kuin vaan tosiaan pystyy polkemaan (kannattaa nukkua hyvin etukäteen). Kyllähän Ranskan ympäriajossa muutaman tunnin päivälenkkejäkin ajavat varmaan polkisivat melkoisen matkan jos he hidastaisivat vauhtia sen verran että jaksaisivat polkea sen 24 tuntia putkeen


      • uyuyuy
        kömpelö kirjoitti:

        Nojapyörällä voi ajella tasaisella ja varsinkin alamäessä suoralla tiellä. Mäkien kiipeäminen raskaalla vempeleellä on yhtä kihnuttamista ja mutkaiset alamäet jopa vaarallisia.

        Kaikki nojapyörät eivät ole painavia. Nojiksella pystyy kihnuttamaan loputtoman kauan ilman kipuja. Mutkaiset alamäet menevät ylivertaisella vauhdilla ja turvallisesti, siinä ei ole mitään ongelmaa!


    • tämmönen...

      Olen tehnyt aika paljon ns. pitkän matkan pyöräretkiä. Keskinopeus vaihtelee 15-20 km/t pysähdykset. (Tuuli, sade, maasto vaikuttaa)

      Päivämatkat pisimmillään tänä vuonna oli 180 km, mutta sää oli silloin hyvä. Päivässä satulassa meni yleensä 6 tuntia ja pisimmillään yli 9 tuntia.

      Pyörä Nishiki 401-Nishiki. Painoa sillä varusteiden kannsa 35 kg. Pyörä 17 kg. Varusteet 17 kg.Itse 70 kg.

      Siinä on liian kapea satula pitkän matkan pyöräilyyn.

      Jos päivässä ajaa 200 km niin eipä siinä sitten juuri pysähdellä kahville ja jäädä juttelemaan ihmisten kanssa tauoilla.

      Matkakertomuksia:
      http://ryyti.blogspot.com


      Motoristit kutsuvat pitkän matkan motoristeja rautaperseiksi vaikka niiden istuin on kuin sohva. Mitähän polkupyörän satulalla istuvat sitten on?

      • Keski-Suomessa

        Oltiin ajettu 140 km, ja oli yksi näistä hellepäivistä, ja viimeiset 50 km ihan tajutonta ylä-alamäkeä.

        Mentiin majapaikkaan, ja mä huoahdin eteisessä tuolin nähtyäni, että "nyt kyllä taidan istahtaa". Samassa ovenraossa tuli sisälle pariskunta, jotka olivat kaasuttaneet Harrikalla pihatantereelle. Nainen valitteli kauheaa janoaan, ja pyysi ensimmäisenä vastaantulleelta maatilamatkailun emännältä mehua. Kun mehua ei heti tullut, pyysivät he sitä toistamiseen. "On niin hirveä jano."

        Meiltä nainen kysyi sitten, että paljonko ajoitte, ja siskoni vastasi, että "140 km". Nainen parkaisi "Eihän mekään ajettu niin pitkälti tänään!!!"

        Emäntä kysyi, et otetaanko mekin mehua. Sanoin, että kyllähän se meillekin maistuisi. Tosin ei meidän ollut varsinaisesti jano, kun tietysti meillä nyt oli vesipullot mukana. :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näin lähellä

      Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      74
      3387
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

      Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3127
    3. Mä sanon tän suoraan.

      Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3002
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

      Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2661
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

      Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

      ... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1729
    7. Huomenna heitän järjen

      romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

      🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1695
    9. Hyvää huomenta

      Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1679
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

      Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1618
    Aihe