"Samalla paikkakunnalla ei voi olla kaksi uskovaisten joukkoa, jotka riitelevät keskenään."
Tämä selvänä asiana pidetty toteamus on tukena "vain me"-opille. Jatko on sen mukainen:
"Jos molemmat ryhmät olisivat uskovaisia, niin he eivät olisi erillään, vaan yhdessä joukossa".
Tällä perustellaan sitä, että kukaan muu joukko, uskonnollinen liike tai ryhmä, ei voi olla oikeassa uskossa, ei toiset lestadiolaissuunnatkaan. Siis muut joukot kuin vain vl-liike eivät ole uskovaisten joukkoja (siis samalla paikkakunnalla).
Tätä ovat minulle toistelleen omat vl-sukulaiseni. Ja minä kun en siihen kuulu, niin en ole uskovainenkaan, heidän mielestään.
Mutta entä mitä Raamattu kertoo?
1.Kor.1:10-17
Seurakunnan hajaannus
10 Mutta minä neuvon teitä, rakkaat veljet, meidän Herran Jesuksen Kristuksen nimen kautta, että te kaikki yhdenkaltaisen puheen pitäisitte, ja ettei teidän seassanne eriseuroja olisi, vaan olkaat sovitetut yhdessä mielessä ja yhdessä neuvossa.
11 Sillä minun korvilleni on tullut teistä, rakkaat veljet, Kloen perheen kautta, että riidat ovat teillä keskenänne.
12 Niin minä sanon sitä, että kukin teistä sanoo: minä olen Paavalin, minä olen Apollon, minä Kephaan, minä Kristuksen.
13 Onko Kristus jaettu? Onko ehkä Paavali ristiinnaulittu teidän puolestanne? Paavalinko nimeen teidät on kastettu?
13 Onko Kristus jaettu? Ei kaiketi Paavali ole ristiinnaulittu teidän edestänne? Vai oletteko te kastetut Paavalin nimeen?
14 Minä kiitän Jumalaa, etten minä ole yhtään teistä kastanut, vaan Krispuksen ja Gajuksen:
15 Ettei kenkään saa sanoa, että minä minun nimeeni ketään kastin.
16 Minä kastin myös Stephanaan perheen; sitte en minä tiedä, jos minä jonkun muun kastanut olen.
17 Sillä ei Kristus minua lähettänyt kastamaan, vaan evankeliumia saarnaamaan, ei sanan viisaudella, ettei Kristuksen risti turhaan menisi. (Biblian mukaan, 1776)
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible
Apostolien aikaan jo oli riitaisuuksia ihmisten kesken, yksi oli yhtä mieltä ja toinen toista, eli jopa neljä eri kuppikuntaa oli syntynyt. Sen jälkeen onkin syntynyt paljon ja monenlaisia joukkoja. Vain ihmisten riitojen takia, moni haluaa olla johtaja, "Se suurin" ja keksitään ihan pienistä erimielisyyksistä syy jakaa taas joukkoa osiin.
Valitettavasti meillä ei ole enää ketään "Paavalia", jolla olisi auktoriteettia panna joukot järjestykseen ja kertoisi riiteleville kuppikunnille sen, ettei sovi riidellä mitättömistä asioista.
Eipä siis ole mitään pohjaa vl-liikkeen tällä(kään) fraasilla, se on vain iskostettu riviuskovaisten päähän ja monet olettavat sen olevan ihan Raamatussa;(
Eräs fraasi
10
713
Vastaukset
- Spiritkid... (ei kirj.)
Paavalin ojennus hajaantumaan taipuvaiselle ja riitaantuvalle seurakunnalle oli paikallaan, ja on sitä edelleen tämän päivän Kristuksen seurakunnalle.
Itse kuitenkin näen sydämen yhteyden tärkeämmäksi, kuin pakollisen ulkoaohjatun organisatorisen yhteyden. Viimeksimainittuahan roomalaiskatolinen kirkko ylläpiti satoja vuosia Euroopan mantereella, ja sen ulkopuolellakin... Ylin ohje kaikui sieltä paavin istuimelta. Tuloksena tuskin oli todellinen yhteys Kristuksessa!
Henki puhaltaa, missä tahtoo, ilman virallisia rakenteitakin. Vaikka kristikuntaa kritisoidaankin hajaannuksesta, nykyinen valinnanvapaus ja mahdollisuus toimia pienissäkin hengellisissä järjestöissä on parempi kuin ulkoaohjattu pakkokuuluminen samaan kirkkokuntaan / järjestöön / maanpäälliseen lahkoon. En näe eri järjestöjen ja työyhteisöjen sulkevan pois sitä todellista hengellistä yhteyttä - aito usko Kristukseen ja Hänelle kuuluminen luo sydämen yhteyden erilaisiin hengelliseen yhteisöön kuuluvienkin kesken. Ylpeys ja vallanhalu taas estävät sen, saman herätysliikkeen ja kirkkokunnan sisälläkin... :(- wanhawaimo
Tuota minäkin tarkoitin, mutta aloituksesta olisi tullut vähän turhan pitkä. Kiitos kommentistasi.
Juuri tuollainen katolisen kirkon "pakkoyhteys"ja sen ylläpitäminen inkvisition yms avulla on kaikkea muuta kuin se uskovaisten Hengen yhteys toisiin uskovaisiin, mitä Jeesus tarkoitti ja mitä Paavali tarkensi ja opetti apostolisen ajan uskovaisille. Ja sitä sen pitäisi olla vielä tänäkin päivänä. - ?????
wanhawaimo kirjoitti:
Tuota minäkin tarkoitin, mutta aloituksesta olisi tullut vähän turhan pitkä. Kiitos kommentistasi.
Juuri tuollainen katolisen kirkon "pakkoyhteys"ja sen ylläpitäminen inkvisition yms avulla on kaikkea muuta kuin se uskovaisten Hengen yhteys toisiin uskovaisiin, mitä Jeesus tarkoitti ja mitä Paavali tarkensi ja opetti apostolisen ajan uskovaisille. Ja sitä sen pitäisi olla vielä tänäkin päivänä.Kaikki kirkkokuntien sisällä vuosisatoina tai vuosikymmeninä kehittyneet traditiot, jotka ohittavat Jeesuksen Kristuksen pitäisi perata juurineen pois.
Ongelma on siinä että hylätään Kristuksen sana.
1. Joh. 4:18 Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen rakkaus karkoittaa pelon, sillä pelossa on rangaistusta; ja joka pelkää, se ei ole päässyt täydelliseksi rakkaudessa.
1. Joh. 4:19 Me rakastamme, sillä hän on ensin rakastanut meitä.
1. Joh. 4:20 Jos joku sanoo: "Minä rakastan Jumalaa", mutta vihaa veljeänsä, niin hän on valhettelija. Sillä joka ei rakasta veljeänsä, jonka hän on nähnyt, se ei voi rakastaa Jumalaa, jota hän ei ole nähnyt.
1. Joh. 4:21 Ja tämä käsky meillä on häneltä, että joka rakastaa Jumalaa, se rakastakoon myös veljeänsä.
1. Joh. 5:1 Jokainen, joka uskoo, että Jeesus on Kristus, on Jumalasta syntynyt; ja jokainen, joka rakastaa häntä, joka on synnyttänyt, rakastaa myöskin sitä, joka hänestä on syntynyt.
1. Joh. 5:2 Siitä me tiedämme, että rakastamme Jumalan lapsia, kun rakastamme Jumalaa ja noudatamme hänen käskyjänsä.
1. Joh. 5:3 Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat;
1. Joh. 5:4 sillä kaikki, mikä on syntynyt Jumalasta, voittaa maailman; ja tämä on se voitto, joka on maailman voittanut, ...
- meidän uskomme.
1. Joh. 5:5 Kuka on se, joka voittaa maailman, ellei se, joka uskoo, että Jeesus on Jumalan Poika?
1. Joh. 5:6 Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus.
1. Joh. 5:7 Sillä kolme on, jotka todistavat:
1. Joh. 5:8 Henki ja vesi ja veri,
ja ne kolme pitävät yhtä.
- hildurvonhopsis
1. Johanneksen kirje 4:1-211 Te rakkaimmat! älkäät jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaat henget, josko he Jumalasta ovat; sillä monta väärää prophetaa ovat tulleet maailmaan.
2 Sillä te tuntekaat Jumalan Henki, että jokainen henki, joka tunnustaa Jesuksen Kristuksen lihaan tulleen, se on Jumalasta,
3 Ja jokainen henki, joka ei tunnusta Jesusta Kristusta lihaan tulleeksi, ei se ole Jumalasta: ja se on antikristuksen henki, josta te kuulitte, että hän on tuleva, ja on jo parhaallansa maailmassa.
4 Lapsukaiseni, te olette Jumalasta ja olette heidät voittaneet; sillä se, joka teissä on, hän on suurempi kuin se, joka maailmassa on.
5 He ovat maailmasta, sentähden he puhuvat maailmasta ja maailma kuulee heitä.
6 Me olemme Jumalasta: ja joka Jumalan tuntee, hän kuulee meitä; joka ei Jumalasta ole, ei hän kuule meitä. Siitä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen.
7 Te rakkahimmat, rakastakaamme toinen toistamme, sillä rakkaus on Jumalasta: ja jokainen, joka rakastaa, se on Jumalasta syntynyt ja tuntee Jumalan.
8 Joka ei rakasta, ei hän tunne Jumalaa; sillä Jumala on rakkaus.
9 Sen kautta ilmestyi Jumalan rakkaus meidän kohtaamme, että Jumala lähetti ainoan Poikansa maailmaan, että me hänen kauttansa eläisimme.
10 Siinä on rakkaus, ei että me rakastimme Jumalaa, vaan että hän rakasti meitä ja lähetti Poikansa sovinnoksi meidän synteimme edestä.
11 Te rakkahimmat, jos Jumala meitä niin rakasti, niin meidän pitää myös toinen toistamme rakastaman.
12 Ei ole yksikään Jumalaa koskaan nähnyt. Jos me rakastamme toinen toistamme, niin Jumala pysyy meissä, ja hänen rakkautensa on täydellinen meissä.
13 Siitä me tunnemme, että me pysymme hänessä ja hän meissä, ja että hän antoi meille Hengestänsä.
14 Ja me näimme ja todistamme, että Isä on lähettänyt Poikansa maailman Vapahtajaksi.
15 Jokainen, joka tunnustaa Jesuksen Jumalan Pojaksi, hänessä pysyy Jumala ja hän Jumalassa.
16 Ja me tunsimme ja uskoimme sen rakkauden, jolla Jumala meitä rakastaa. Jumala on rakkaus, ja joka rakkaudessa pysyy, hän pysyy Jumalassa ja Jumala hänessä.
17 Siinä täytetään rakkaus meissä, että meillä olis turva tuomiopäivänä; sillä niinkuin hän on, niin olemme me myös tässä maailmassa.
18 Ei pelko ole rakkaudessa, vaan täydellinen rakkaus ajaa pois pelvon, sillä pelvolla on vaiva; mutta joka pelkää, ei hän ole täydellinen rakkaudessa.
19 Me rakastamme häntä; sillä hän rakasti meitä ensin.
20 Jos joku sanoo: minä rakastan Jumalaa, ja vihaa veljeänsä, se on valehtelia; sillä joka ei rakasta veljeänsä, jonka hän näkee, kuinka hän taitaa Jumalaa rakastaa, jota ei hän näe?
21 Ja tämä käsky on meillä häneltä: joka Jumalaa rakastaa, hänen pitää myös veljeänsä rakastaman.
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible - hildurvonhopsis
Raamattu opettaa, että kaikki kristityt olisivat yhtä (Joh. 17:1-26) ja meillä olisi keskinäinen rakkaus (1. Johanneksen kirje 4 :1 – 21).
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible
Johannes 17:1-26
1 Näitä puhui Jesus, ja nosti silmänsä taivasta päin ja sanoi: Isä, hetki tuli, kirkasta sinun Poikas, että sinun Poikas kirkastais myös sinun!
2 Niinkuin sinä annoit hänelle vallan kaiken lihan päälle, antaa ijankaikkisen elämän kaikille, jotka sinä hänelle annoit.
3 Mutta tämä on ijankaikkinen elämä, että he sinun ainoan totisen Jumalan tuntisivat, ja jonkas lähetit, Jesuksen Kristuksen.
4 Minä kirkastin sinun maan päällä: minä täytin sen työn, jonkas minulle annoit tehdäkseni.
5 Ja nyt Isä, kirkasta sinä minua itse tykänäs sillä kirkkaudella, joka minulla sinun tykönäs oli ennenkuin tämä maailma olikaan.
6 Minä ilmoitin sinun nimes ihmisille, jotkas minulle maailmasta annoit: he olivat sinun, ja minulle sinä ne annoit, ja sinun sanas he kätkivät.
7 He tiesivät nyt kaikki olevan sinusta, mitkä sinä minulle annoit.
8 Sillä ne sanat, jotka sinä minulle annoit, annoin minä heille; ja he ne ottivat vastaan, ja totisesti tunsivat minun sinusta lähteneen, ja uskoivat, että sinä minun lähetit.
9 Minä rukoilen heidän edestänsä: en minä maailman edestä rukoile, vaan niiden edestä, jotka sinä minulle annoit, että he ovat sinun omas.
10 Ja kaikki minun omani ovat sinun, ja sinun omas ovat minun: ja minä olen kirkastettu heissä.
11 En minä silleen ole maailmassa, mutta he ovat maailmassa, ja minä tulen sinun tykös. Pyhä Isä! kätke niitä, jotka sinä minulle annoit, sinun nimes tähden, että he olisivat yksi niinkuin mekin!
12 Kuin minä olin heidän kanssansa maailmassa, niin minä kätkin heitä sinun nimessäs: ne, jotkas minulle annoit, kätkin minä, ja ei niistä kenkään kadonnut, vaan se kadotuksen lapsi, että Raamattu täytettäisiin.
13 Mutta nyt minä tulen sinun tykös ja puhun näitä maailmassa, että heissä olis minun iloni täydellinen.
14 Minä annoin heille sinun sanas, ja maailma vihasi heitä; sillä ei he ole maailmasta, niinkuin en minäkään maailmasta ole.
15 En minä rukoile, ettäs heitä ottaisit pois maailasta, vaan ettäs heitä pahasta varjelisit.
16 Ei he ole maailmasta, niinkuin en minäkään maailmasta ole.
17 Pyhitä heitä totuudessas! Sinun puhees on totuus.
18 Niinkuin sinä minun lähetit maailmaan, niin minä myös lähetin heidät maailmaan,
19 Ja minä pyhitän itseni heidän tähtensä, että hekin olisivat totuudessa pyhitetyt.
20 Mutta en minä ainoasti heidän edestänsä rukoile, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minun päälleni:
21 Että he kaikki yhtä olisivat, niinkuin sinä Isä minussa olet ja minä sinussa, että hekin meissä niin yhtä olisivat: että maailma uskois sinun minua lähettäneeksi.
22 Ja minä annoin heille sen kunnian, jonka sinä minulle annoit, että he yhtä olisivat, niinkuin mekin yhtä olemme.
23 Minä olen heissä ja sinä minussa, että he niin yhdessä täydelliset olisivat, ja maailma tietäis, että sinä minun lähetit, ja että sinä heitä rakastit, niinkuin sinä minua rakastit.
24 Isä, minä tahdon, että kussa minä olen, siellä nekin olisivat minun kanssani, jotka sinä minulle antanut olet: että he minun kunniani näkisivät, jonkas minulle annoit; sillä sinä rakastit minua ennenkuin maailman perustus laskettu oli.
25 Vanhurskas Isä! ei maailma sinua tuntenut, mutta minä tunsin sinun, ja nämät ymmärsivät, että sinä minun lähetit.
26 Ja minä julistin heille sinun nimes, ja vielä julistan: että se rakkaus, jolla sinä minua rakastit, heissä olis, ja minä myös heissä. - hildurvonhopsis
Eräs henkilö kertoi tänään, yhteiskristillisessä tilaisuudessa, nähneensä profetaalisen unen, että helluntailaiset ja vanhoillislestadiolaiset pitivät yhdessä ylistyskokousta. Sepä varmasti olisi riemullinen kokous ja Taivaassa iloittaisiin uskovien yhteydestä.
Lars Levi Laestadius sanoo kirjassaan HULLUNHUONELAINEN: "Olen varma, että helluntailaisten joukossa on jopa uskovaisempia kuin meidän joukoissamme"
Olen itse ev.lut.kirkon jäsen !- ?????
Sinähän vitsin murjaisit.
Sitähän me emme tiedä mitä tapahtuu uskovien parissa kun maan perustukset alkavat järkkymään, ja ilmaston kuumuus tulee sellaisksi jota ihminen ei enää kestä pitkää aikaa. Mutta pahalta näyttää ainakin vielä. Toiveunia on tietenkin hyvä nähdä aina välillä. - hildurvonhopsis
????? kirjoitti:
Sinähän vitsin murjaisit.
Sitähän me emme tiedä mitä tapahtuu uskovien parissa kun maan perustukset alkavat järkkymään, ja ilmaston kuumuus tulee sellaisksi jota ihminen ei enää kestä pitkää aikaa. Mutta pahalta näyttää ainakin vielä. Toiveunia on tietenkin hyvä nähdä aina välillä.Minulla on jossain 'hirveän hyvässä tallessa' se kopio siitä kirjasta HULLUNHUONELAINEN.
Lars Levi sanoi siis, että "muuallakin on uskovaisia kuin vain heidän porukoissaan - ja parempiakin uskovaisia" :0)
Laitan uudelleen sivun ja kirjan, kunhan löydän sen kopion siitä kirjasta. Se on 'hirveän hyvässä tallessa', mutta kun en muista missä se 'talle' on :0) hildurvonhopsis kirjoitti:
Minulla on jossain 'hirveän hyvässä tallessa' se kopio siitä kirjasta HULLUNHUONELAINEN.
Lars Levi sanoi siis, että "muuallakin on uskovaisia kuin vain heidän porukoissaan - ja parempiakin uskovaisia" :0)
Laitan uudelleen sivun ja kirjan, kunhan löydän sen kopion siitä kirjasta. Se on 'hirveän hyvässä tallessa', mutta kun en muista missä se 'talle' on :0)"Laestadiusen ecclesiola in ecclesia -ajattelu ei kuitenkaan sisältänyt sitä eksklusivismia, jota alkoi esiintyä myöhemmän lestadiolaisuuden eräissä osaryhmissä suuren hajaannuksen jälkeen 1900-luvulla. Laestadiukselle oli ratkaiseva kriteeri juuri uskon kokemus.
Hän saattoi katsoa, että baptistien keskuudessa oli enemmän "eläviä" kristittyjä kuin Ruotsin evankelis-luterilaisessa valtiokirkossa. "
(Dosentti Jouko TALONEN
HULLUINHUONELAINEN - LARS LEVI LAESTADIUKSEN USKONNONFILOSOFINEN PÄÄTEOS)
http://www.teolinst.fi/luennot/files/jt000223.html
Lisäksi edelliseen viestiisi, että Helluntailaisilla ja Lestadiolaisilla on todistetusti yhteistä historiaa ja he ovat aiemmin pitäneet yhteisiä seuroja:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000098&posting=22000000018674761#22000000018674761
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2026913
- 594592
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s363950- 683157
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161935Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271666- 171640
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹401563- 341429
- 1431197