Anoppi kylässä kerran viikossa

Hieman ahdistunut....

Hei,

Mieheni vanhemmat ovat todella mukavia ja rentoja, mutta käyvät ehkä vähän turhan tiuhaan kylässä ja odottavat meitä kylään kerran viikossa. Meillä on 4kk ikäinen vauva ja tämän takia haluaisivat nähdä jatkuvasti. Soittelevat pari kertaa viikossa ja usein ovat oven takana tulossa kylään, vaikka ei ole pyydetty. En haluaisi loukata heitä, mutta silti tekisi mieli joskus sanoa, että meidän perhe haluaa nyt olla omassa rauhassa ja omalla porukalla. Onko vastaanvanlaisia kokemuksia? Kun anoppi soittaa, alkaa jo ahdistaa että taasko pitäisi lähteä heille tms.

22

5681

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuin oma kirjotukseni =)

      Aivan kuin minä olisin kirjoittanut tuon tekstin. :)
      Meillä on puol'vuotias vauva ja myös tänne ängetään väh. kerran viikossa.
      Senpä takia me emme ole käyneet anoppilassa nyt kesällä, kun tiedetään että kumminkin tulee tänne. Usko vaan, mä tiedän miltä susta tuntuu!!
      Tsemppiä !!

    • teille kummallekkin

      Eiköhän tuo ole aika yleistä. Joskus isovanhemmat ovat niin innoissaan vauvasta etteivät tajua, että vahemmat tarvitsevat omaakin aikaa ja rauhaa. Rohkeasti vaan sanotte jos ette halua vierailuja. Itse olin väsynyt ja sanoin sen suoraan. Sanoin anopille, että ette saa nyt loukkaantua mutta haluamme olla jonkun aikaa ihan yksiksemme. Eipä tuo tuosta suuttunut. Se oma tila pitää vaan ottaa siinä omassa sukuyteisössä.

      • puol'vuotiaan äiti

        Joo, totta on se, että sitä ollaan niin innoissaan vauvasta. Ymmärrän kyllä.
        Mutta se tapa millä tänne ängetään.. ei soiteta etukäteen, ja sitten parina päivänä on tultu vasta klo 19.00 illalla, ja siis ilman soittoa!!


    • tekla ++

      Joo, tätä minä pelkäsin ja ennakoin, kun sain ekan miniän.

      Kerroin heti miniälleni, että en halua olla riesa, joten tulen kylään VAIN kun minut kutsutaan. Miniä ja poikani saavat tulla milloin vain, heidän ei tarvitse ilmoittaa.

      Tämä on toiminut. Minulla on kolme miniää, kaikki asuvat 10 km säteellä.
      Lähin asuu 100 m päässä. Seuraava puolen kilometrin päässä, kolmas 6 km päässä.

      Minua ei usein kutsuta, viimeksi kävin 100m päässä asuvalla kesäkuun 3 pv, lasten synttäreillä, kutsuttuna.
      Puolen kilometrin päässä asuvalla kolme viikkoa sitten, siis kutsuttuna.
      Kuuden kilometrin päässä asuvalla toukokuussa.

      Tottakai tekisi mieli mennä useammin, varsinkin kun on lapsenlapsia. Esim. Puolen kilsan päässä olevia lapsenlapsia olen tavannut kerran tänä kesänä.
      Vaan aina muistan sen, että parempi näin kuin olla maanvaiva miniöilleen.

      Olen pähkäillyt, että nykyaikana ei kait olla niin sukurakkaita ja pidetä mummoja tärkeinä.
      Olen muutenkin varovainen sanomisissa ja tekemisissä. Miniöille menen kylään, niin kuin menisin kelle tahansa. En ajattele ääneen ja varon päästämästä sammakoita suustani.

      Joskus tuntuu hiukan konahtaneelta, kun lapsenlapsiin ei ole päässyt tutustumaan kunnolla, vaikka samalla kylällä asutaan.
      Eivät ole miniät valittaneet, he ovat tyytyväisiä. Kuulin senkin, että yksi miniöistä oli kehunut äidilleen, että ei ainakaan anopista ole ollut vaivaa. Tämä toinen mummo käy tyttärellään kerran viikossa, ja viettää saunailtoja.
      Hän on ehkä enemmän mummo lapsenlapsille ja hyvä että edes yhteen mummoon voivat tutustua.

      Vaan en valita, onpa ainakin sopu säilynyt.

      • hieman ahdistunut...

        hei sinä puoli vuotiaan äiti, asuvatko anoppisi ja appesi miten lähellä sinua? Onko puolisosi ainoa lapsi ja teidän lapsenne ensimmäinen lapsen lapsi? Meillä on tilanne se, että mieheni on ainoa lapsi ja jo 37-vuotias eli aikamies ja lastenlasta siis odotettu jo kauan... Itse en vain ole niin kylähullu ja ahdistun jos treffit pitää jo sopia viikkoa ennen. Väsynyt en ole eikä siitä ole kyse, vaan että tuntuu vain, että vähempikin kyläily riittäisi. Anoppi asuu n.40 km säteellä mutta ajelevat väliä todella mielellään ja usein...


      • tekla ++
        hieman ahdistunut... kirjoitti:

        hei sinä puoli vuotiaan äiti, asuvatko anoppisi ja appesi miten lähellä sinua? Onko puolisosi ainoa lapsi ja teidän lapsenne ensimmäinen lapsen lapsi? Meillä on tilanne se, että mieheni on ainoa lapsi ja jo 37-vuotias eli aikamies ja lastenlasta siis odotettu jo kauan... Itse en vain ole niin kylähullu ja ahdistun jos treffit pitää jo sopia viikkoa ennen. Väsynyt en ole eikä siitä ole kyse, vaan että tuntuu vain, että vähempikin kyläily riittäisi. Anoppi asuu n.40 km säteellä mutta ajelevat väliä todella mielellään ja usein...

        Mitähän jos sanoisit anopillesi, että ei tule kylään muutoin kun kutsuttuna.
        Minusta olisi kauheaa, jos olisin miniälle ei-toivottu riesa, kuin rutto.

        Olen tyytyväinen omaan ratkaisuuni, että tein sen ennenkuin ensimmäistäkään ongelmaa oli edes näkyvillä.

        Jos käy vain pari kertaa vuodessa kyläilemässä kutsuttuna, niin KUKAAN ei voi tulla väittämään, että anoppi oli se, joka romutti poikansa avioliiton ja pilasi nuoren parin elämän.


      • hieman ahdistunut....
        tekla ++ kirjoitti:

        Mitähän jos sanoisit anopillesi, että ei tule kylään muutoin kun kutsuttuna.
        Minusta olisi kauheaa, jos olisin miniälle ei-toivottu riesa, kuin rutto.

        Olen tyytyväinen omaan ratkaisuuni, että tein sen ennenkuin ensimmäistäkään ongelmaa oli edes näkyvillä.

        Jos käy vain pari kertaa vuodessa kyläilemässä kutsuttuna, niin KUKAAN ei voi tulla väittämään, että anoppi oli se, joka romutti poikansa avioliiton ja pilasi nuoren parin elämän.

        On vähän vaikea sanoa sellaista anopille, jonka kanssa on kuitenkin ollut tekemisissä koko ajan tasaiseen tahtiin. Ollaan jo ennen lapsen tuloa käyty ahkerasti anoppilassa kylässä ja olikin se ihan erilaista kun ei ollut lasta. Nyt kun on oma perhe, niin mielellään siitä nauttii kans omassa rauhassa. Mieheni on aika paljon viikolla pois kotoa töissä, joten varsinkin ne vähäiset viikonloput haluaa pyhittää omalle perheelle. Sinä olet varsin fiksu anoppi! Hyvää kesää sinulle! Minä yritän jollain lailla saada selväksi, että omaa rauhaa kaivataan. Jos anoppi siitä suuttuu, niin sitten suuttuu eikö?


      • JOS on vaikeaa
        hieman ahdistunut.... kirjoitti:

        On vähän vaikea sanoa sellaista anopille, jonka kanssa on kuitenkin ollut tekemisissä koko ajan tasaiseen tahtiin. Ollaan jo ennen lapsen tuloa käyty ahkerasti anoppilassa kylässä ja olikin se ihan erilaista kun ei ollut lasta. Nyt kun on oma perhe, niin mielellään siitä nauttii kans omassa rauhassa. Mieheni on aika paljon viikolla pois kotoa töissä, joten varsinkin ne vähäiset viikonloput haluaa pyhittää omalle perheelle. Sinä olet varsin fiksu anoppi! Hyvää kesää sinulle! Minä yritän jollain lailla saada selväksi, että omaa rauhaa kaivataan. Jos anoppi siitä suuttuu, niin sitten suuttuu eikö?

        Minulle sanoi yksi miniäni, että tule vain kutsuttuna kyläilemään eli poikkea vain kun kutsutaan.

        Asia siis selvä puolin ja toisin.

        Nyt vain on käynyt niin, että muutama kutsu on vuoden aikana kuulunut, mutta yksikään aika ei ole minulle ja miehelleni sopinut työ- tai matka-asioiden takia.
        Joten ei ole tavattu edes näitä nuorimmaisen pojan ja vaimonsa lapsiakaan.

        Nyt perhe kutsui itse itsensä ensi viikoksi meidän mökille.
        En sitten tiedä, pitäisikö meidän poistua kaupunkiin vai olemmeko paikalla. Nyt haluttaisiin olla lomalla, olemme väsyneitä rankan työrupeaman jälkeen.


      • tekla ++
        hieman ahdistunut.... kirjoitti:

        On vähän vaikea sanoa sellaista anopille, jonka kanssa on kuitenkin ollut tekemisissä koko ajan tasaiseen tahtiin. Ollaan jo ennen lapsen tuloa käyty ahkerasti anoppilassa kylässä ja olikin se ihan erilaista kun ei ollut lasta. Nyt kun on oma perhe, niin mielellään siitä nauttii kans omassa rauhassa. Mieheni on aika paljon viikolla pois kotoa töissä, joten varsinkin ne vähäiset viikonloput haluaa pyhittää omalle perheelle. Sinä olet varsin fiksu anoppi! Hyvää kesää sinulle! Minä yritän jollain lailla saada selväksi, että omaa rauhaa kaivataan. Jos anoppi siitä suuttuu, niin sitten suuttuu eikö?

        Voihan se olla kova pala anopille nyt varsinkin, kun ovat tulleet isovanhemmiksi.
        Se lapsi heitä kai kovasti vetää puoleensa.

        Voisittehan sanoa, että käytte ja käyvät kylässä niin että kaikenkaikkiaan tapaamisia tulee kerran-pari kuukaudessa.
        Ihan äkkisiltään ei kannata laittaa kokonaan poikki. Saatatte tarvita lapsenhoitoapua.

        Kaikki eivät ole sopeutuvaisia luonnostaa, omien lasten aikuistuminen on iso asia ikääntyvälle. Siinä käydään oma kriisinsä.

        Ei se alussa minullekaan ollut helppoa "odottaa kutsua jota ei kuulunut".
        Tuli mustasukkaisuuden tunteita sitä mummoa kohtaan, joka tapasi useammin ja oli lähempänä perhettä.
        Itse lähdin etsimään uusia asioita tilalle. Ei minulla ole mitään tarvetta roikkua lapsissaan ja lapsenlapsissaan. Siihenkin oppii jos tahtoo. Nyt tuntuu tosi hyvältä, että oikeasti itsenäinen henkisesti.


      • lastensa kanssa

        Eivätkö poikasi vieraile lastensa kanssa luonasi, jotta voisit tavata heitä? Eivätkö pojat enää aikuistuttuaan tai perustettuaan perheen pidä yllä suhteita omiin vanhempiinsa?


      • Tekla ++
        lastensa kanssa kirjoitti:

        Eivätkö poikasi vieraile lastensa kanssa luonasi, jotta voisit tavata heitä? Eivätkö pojat enää aikuistuttuaan tai perustettuaan perheen pidä yllä suhteita omiin vanhempiinsa?

        Taitavat olla työnarkomaaneja, ja tekevät pitkää päivää. Ymmärrän että siinä ei äityli ensimmäisenä tulee mieleen, kun pitää vapaa-aikaa.

        Kyllä he soittelevat silloin tällöin, parikin kertaa viikossa.
        Mutta... nuorilla on omat menonsa, ja oma perhe pitääkin olla etusijalla.


      • qwertyqwerty
        tekla ++ kirjoitti:

        Voihan se olla kova pala anopille nyt varsinkin, kun ovat tulleet isovanhemmiksi.
        Se lapsi heitä kai kovasti vetää puoleensa.

        Voisittehan sanoa, että käytte ja käyvät kylässä niin että kaikenkaikkiaan tapaamisia tulee kerran-pari kuukaudessa.
        Ihan äkkisiltään ei kannata laittaa kokonaan poikki. Saatatte tarvita lapsenhoitoapua.

        Kaikki eivät ole sopeutuvaisia luonnostaa, omien lasten aikuistuminen on iso asia ikääntyvälle. Siinä käydään oma kriisinsä.

        Ei se alussa minullekaan ollut helppoa "odottaa kutsua jota ei kuulunut".
        Tuli mustasukkaisuuden tunteita sitä mummoa kohtaan, joka tapasi useammin ja oli lähempänä perhettä.
        Itse lähdin etsimään uusia asioita tilalle. Ei minulla ole mitään tarvetta roikkua lapsissaan ja lapsenlapsissaan. Siihenkin oppii jos tahtoo. Nyt tuntuu tosi hyvältä, että oikeasti itsenäinen henkisesti.

        Mitä jos varovaisesti vinkkaisit pojallesi, että olisi kiva nähdä lapsenlapsia useammin?

        Omiin vanhempiin on yleensä luonnollista ja helppoa pitää yhteyttä. Minä oletan, että mies hoitaa yhteydenpidon omaan sukuunsa ja minä omaani. Minun puolestani appivanhemmat voisivat käydä meillä useamminkin, mutta eivät he tule ellei mies heitä kutsu. Silloin tällöin minun on patistettava tai muistutettava miestäni, koska hänelle yhteydenpidoksi riittää se, että hän käy kotonaan esimerkiksi lainaamassa jotakin työkalua ja tapaa pikaisesti vanhempiaan siinä samalla.

        Aina ei kyse ole siis siitä etteikö anoppia haluttaisi kutsua kylään, vaan siitä ettei miniä ehdi arjen kiireissä pitää kaikkia lankoja käsissään. :)


    • miso

      sitten kun,lapsenne kasvaa ettei anoppi ole
      automaattinen lapsenvahti.Sovi hyvissä ajoin,
      jos tarvitsette hoitoapua.
      Muistakaa anoppikin on vain ihminen ja olet ehkä jonain päivänä itsekin anoppi.

    • ilo

      irti appivanhemmista..Pian alkaa tanssijalkaa vipattamaan ja silloin appivanhemmat ja muut mammat ja papat ovat parhaita hoitajia..Meillä ihanat välit molempien vanhempiin ja mikä ihanampaa, että lapsella on paljon turvallisia ja rakastavia aikuisia ympärillään!

      • huhuuhu

        Nimim, "Ilo" .Kai kommenttisi oli sarkasmia? Ilmanmuuta saatte mennä kun tanssijalka vipattaa. Mutta entäs jos appivanhemmat ovat myös tanssimassa? Tai haluavat levätä muuten vaan?
        Älkää herrantahden luulko että mummut ja ukit ovat ilmanmuuta ilmaisia ja aina saatavilla olevia lastenvahteja.
        Noh, "Ilo", taisit kirjoittaa viestisi huumorilla? Eiks niin? Eikös?


    • piirihiiri

      puhu sen anopin ja appivaarin kanssa ,kyllä kai aikuiset ihmiset tajuaa,onhan nekin ollu joskus nuoria

    • ketturepo

      Avopuolisoni vanhemmat ovat myös ihan kivoja ja meillä on noin 4 kk.n ikäinen vauveli. Koska itse olen hieman vanhempi äiti, kun hankin tämän esikoiseni nautin suunnattomasti omasta ajastani lapseni kanssa. Myöskin tietysti siitä ajasta, kun olemme kolmestaan. Päivät kuluvat mielestäni nopeasti enkä tunne itseäni rasittuneeksi. Lapseni nukkuessa haluan tehdä omia juttujani, kuten pyykätä, lukea ja vastaille meileihin. Tai vain olla. Avopuolisoni vanhemmat eivät mielestäni kunnioita tätä ollenkaan. Ymmärrän kyllä, että he haluaisivatnähdä lapsenlastaan useammin. Mutta minusta oma ydinperheemme on tärkeämpi. 4 kk.n ikäinen vauva ehtii kyllä tutustumaan isovanhempiinsa myöhemminkin. Lapseni rytmi on vieläkin sitä että han syö ja nukkuu ja on valveilla noin 1.5-2 tuntia siinä välissä. Avopuolisoni äiti on sitä paitsi mielestäni hyvin neuroottinen entinen terveydenhoitaja (ihme), joka omien korkeiden kolesteroliarvojensa ja verenpaineen takia on jättänyt rasvan, sokerin ja suolan pois lähes kokonaan. Hänen omat lapsensa näyttävät riisitautisilta lapsuuden kuvissaan (ylipainoisia nykyään-IHME!). Jos imetän lastani kysyy hän joka kerta...`taasko sinä sitä imetät?´ Alussa he jopa pitvät lapseni painosta krjaa ja vertailivat muiden lapsenlapsiensa painoon. ENÄÄ EN EDES KERRO MITEN PALJON LAPSENI PAINAA. Jos kerron lapsestani jotain, sanoo ehkä tuleva anoppini heti mitä muut lapsenlapsensa ovat tehneet tai käyttäytyneet samasta asiasta. Minusta tälläinen vertailu ei ole mukavaa ja se aiheuttaa sen etten enää juuri kerro mitä lapseni on tehnyt tai kehittynyt. Myös ainaiset kommentut ....ketä lapsi nyt muistuttaa ...(hänhän on tietysti, kopio omasta pojasta, vaikkei hän ole edes minun lapsuudenkuvia edes nähnyt) ärsyttää. Itse olin todella kova hymyilemään lapsena ja lapseni muistuttaa minua aika paljon, mutta saan sen kuvan etten hymyile itse ollenkaan, koska silloin lapseni muistuttaa vain hänen hymypoikamiestään. Ärsyttävä ämma kerta kaikkiaan, vai olenko mielestänne itsekäs?

      • nooooon

        Joo meillä sama tilanne...ennen lapsen syntymää vierailin anoppilassa n. kerran kuussa, lapsen synnyttyä he kävivät monta kertaa viikossa ja siellä piti myös viikottain vierailla. Nyt tilanne hieman helpottanut 2 vuoden jälkeen, mutta tiukasti anoppi pitää kiinni viikkovierailuista, soittelee miehelle jo hyvissä ajoin minä päivänä ollaan tulossa tms. Joskus rasittaa kun olisi omiakin juttuja eikä välttämättä montaa päivää aikaisemmin lapsiperheessä tiedä mikä on tilanne milloinkin. Tätä appivanhemmat eivät ymmärrä. Mutta ehkä se tässä ajan kanssa....


    • hohhoijakkaa..taas

      voi kun käviski vain kerran viikossa...

    • anoppi

      Sitä ihmettelen, että miksi se on aina se miniä, johon se syyttävä sormi osoittaa. Ei tulisi mieleenikään mennä solvaamaan tyttärelleni hänen miestään, mutta vävyni äiti on katsonut tarpeelliseksi solvata tytärtäni pojalleen. Mikä siitä pojan äidistä tekee semmoisen itsekkään pöyhkeilijän. Mitä sillä saavuttaa?

      • anop

        Meillä vieraillaan vain silloin kun molemmille osapuolille sopii, ja sopivaa päivää kysellään puolin ja toisin useammin kuin käynti onnistuu. Sanotaan reilusti jos ei sovi, eikä siinä ole mitään ongelmaa. Pitäähän se voida sanoa, että nyt ei sovi tai ei jaksa, ja vähintäänkin voi pyytää että soitetaan ennen kuin tullaan että voi varmistaa onko sopiva aika. Sano ainakin tämä appivanhemmille, ja jos tulevat ilmottamatta oven taakse, voit sanoa ovella ystävällisesti että nyt ei sovi, tulkaa toisena päivänä - eiköhän pian opi soittamaan. Kyllä tällaiset asiat pitäisi totutella puhumaan ihan suoraan ja reilusti.


    • Anoppi

      Meidän miniämme on kotoisin maasta, jossa perhe/suku on tärkeä. Haluavat mummin ja papan käyvän heillä ainakin kerran viikossa tai toisinaan käyvät meillä. Mummi pyydetään apuun jos tarvitsevat hoitajaa ( harvoin) , ja mielelläni hoidankin pientä lapsenlastani. En sekaannu poikani perhe-elämään. Aikoinaan oma anoppini sekaantui liiaksi meidän asioihimme ja yritti kasvattaa lapsiamme omalla tavallaan. Se aiheutti aikamoisia ongelmia meidän parisuhteeseen. Olen ottanut opikseni, joten kunnioitan poikani ja tyttäreni perhearvoja. Mielelläni annan apuani pyydettäessä. Minulla on myös oma elämä, joten ei ole tarvetta takertua lasten perheisiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      281
      19199
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      86
      3612
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      124
      2255
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      196
      1956
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      142
      1860
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      293
      1610
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1362
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      86
      1308
    9. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      149
      1162
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      242
      1069
    Aihe