Jeesuksen ylösnousemus, Mark. 16:1-8

JEESUKSEN YLÖSNOUSEMUS
Mark.16:1-8
(Rinnakkaisteksti: Matt.28:1-8)
--
16:1 Ja kun sapatti oli ohi, ostivat Maria Magdaleena ja Maria, Jaakobin äiti, ja Salome hyvänhajuisia yrttejä mennäkseen voitelemaan häntä.

16:2 Ja viikon ensimmäisenä päivänä he tulivat haudalle ani varhain, auringon noustessa.

16:3 Ja he sanoivat toisilleen: "Kuka meille vierittää kiven hautakammion ovelta?"

16:4 Ja katsahtaessaan ylös he näkivät kiven poisvieritetyksi; se oli näet hyvin suuri.

16:5 Ja mentyään hautakammion sisään he näkivät nuorukaisen istuvan oikealla puolella, puettuna pitkään, valkeaan vaatteeseen; ja he peljästyivät suuresti.

16:6 Mutta hän sanoi heille: "Älkää peljästykö; te etsitte Jeesusta, Nasaretilaista, joka oli ristiinnaulittu. Hän on noussut ylös; ei hän ole täällä. Katso, tässä on paikka, johon he hänet panivat.

16:7 Mutta menkää ja sanokaa hänen opetuslapsillensa ja Pietarille: 'Hän menee teidän edellänne Galileaan; siellä te saatte hänet nähdä, niinkuin hän teille sanoi'."

16:8 Niin he tulivat ulos ja pakenivat haudalta, sillä heidät oli vallannut vavistus ja hämmästys, eivätkä sanoneet kenellekään mitään, sillä he pelkäsivät.

65

1065

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Viikon ensimmäisenä päivänä, sunnuntaina Maria Magdaleena ja Maria, Jaakobin äiti, ja Salome hyvänhajuisia yrttejä mukanaan menivät voitelemaan Jeesuksen ruumiin (1,2).
      He olivat huolissaan, miten saavat suuren kiven vieritettyä hautakammion ovelta (3).

Katsahtaessaan ylös (He olivat kulkeneet allapäin murheissaan) he näkevätkin kiven poisvieritetyksi (4).
      Naiset peljästyvät kovin, kun näkevät hautakammion sisällä nuorukaisen (enkelin). Matteus kertoo, että vartijatkin olivat peloissaan ja vapisivat ja kävivät ikään kuin kuolleiksi (Matt. 28:4).

Nuorukainen sanoi, ettei Jeesus ole enää haudassa, sillä Hän on noussut ylös kuolleista (6).
      Tyhjä hauta on kristikunnalle ollut ensimmäinen ylösnousemuksen merkki.

Nuorukainen kehoittaa naisia:
      ” Menkää ja sanokaa hänen opetuslapsillensa ja Pietarille: 'Hän menee teidän edellänne Galileaan; siellä te saatte hänet nähdä, niinkuin hän teille sanoi" (7).
      Hän mainitsi erikoisesti Pietarin; syvimminkin langenneelle kuuluu ilosanoma.
      Edellisen kerran Pietari on mainittu syvään langenneena ja itkevänä (Mark.14:27).
      Kuluneet pari päivää ja yötä olivat varmaan Pietarille mitä syvimmän tuskan ja epätoivon aikaa.

Niinpä Jeesus nyt erityisellä lohduttavalla sanomalla muisti langennutta raskaimman taakan alla olevaa.
      Niin Hän tekee tänäänkin.
      Hän sanoo:
      "Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon" (Matt. 11:28).

• Virsi 85
        --
        1.
        Nyt ylistämme Jumalaa,
        kiitämme Poikaa ainoaa,
        kuoleman vallan voittajaa.
        Halleluja, halleluja, halleluja!

2.
        Kolmannen päivän aamuna
        kivi on poissa haudalta.
        Kristus on noussut kuolleista.

3.
        Enkeli lausuu naisille:
        Pois heittäkää jo murheenne,
        ei ole täällä Herranne!

4.
        Meidätkin, Herra, herätä
        elävän toivon Hengellä.
        Vapahda meidät synnistä.

5.
        Niin viemme ääriin maailman
        pääsiäisaamun sanoman:
        Elämä voitti kuoleman.

6.
        Nyt ylistämme sinua,
        kuolleista noussut Karitsa.
        Sinulle kiitos, kunnia!

• muikkumies

että lähemmäksi Jumalaa pääsee ilman papukaijamaista matkimista toisten mielikuvilla.

• muikkumies, mitä Jumalan Sana (Raamattu) sinulle merkitsee?

• muikkumies
        Tapio522 kirjoitti:

muikkumies, mitä Jumalan Sana (Raamattu) sinulle merkitsee?

vain paperia ja kirjaimia, jotka on esteenä oikean Jumalan tuntemiselle. Jumala on salaisuus , jonka voi kohdata vain hiljaisuudessa.
        Vain siten ihminen voi olla vapaa.

• muikkumies kirjoitti:

vain paperia ja kirjaimia, jotka on esteenä oikean Jumalan tuntemiselle. Jumala on salaisuus , jonka voi kohdata vain hiljaisuudessa.
        Vain siten ihminen voi olla vapaa.

muikkumies: "Raamattu on vain paperia ja kirjaimia, jotka on esteenä oikean Jumalan tuntemiselle".
        ---
        Sanot, että Jumalan voi kohdata vain hiljaisuudessa.
        Voitko pukea sanoiksi, millainen tämä "hiljaisuudessa" kohdattu Jumala on?

• muikkumies
        Tapio522 kirjoitti:

muikkumies: "Raamattu on vain paperia ja kirjaimia, jotka on esteenä oikean Jumalan tuntemiselle".
        ---
        Sanot, että Jumalan voi kohdata vain hiljaisuudessa.
        Voitko pukea sanoiksi, millainen tämä "hiljaisuudessa" kohdattu Jumala on?

sanoiksi, en olisi sen kummempi saarnaaja kuin sinäkään.Juurihan kirjoitin että, Jumalaa ei voi tuntea sanoilla eikä myöskään ajatuksilla.

• hildurvonhopsis
        Tapio522 kirjoitti:

muikkumies, mitä Jumalan Sana (Raamattu) sinulle merkitsee?

Ja hän (Jeesus) sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille"

Jeesus sanoo:
        "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti". Matteus 28:19-20

Ja hän sanoi: "Niin on Jumalan valtakunta, kuin jos mies kylvää siemenen maahan; ja hän nukkuu, ja hän nousee, öin ja päivin; ja siemen orastaa ja kasvaa, hän ei itse tiedä, miten.

Sillä itsestään maa tuottaa viljan: ensin korren, sitten tähkän, sitten täyden jyvän tähkään. Mutta kun hedelmä on kypsynyt, lähettää hän kohta sinne sirpin, sillä elonaika on käsissä."

"Ei sotaväellä eikä voimalla, vaan minun Hengelläni, sanoo Herra Sebaot"

Jes.55:10-11

55:10. "Niin kuin sade
        ja lumi tulevat taivaasta
        eivätkä sinne palaa
        vaan kastelevat maan,
        joka hedelmöityy ja versoo
        ja antaa kylväjälle siemenen
        ja nälkäiselle leivän,

55:11. niin käy myös sanan,
        joka minun suustani lähtee:
        se ei tyhjänä palaa
        vaan täyttää tehtävän,
        jonka minä sille annan,
        ja saa menestymään kaiken,
        mitä varten sen lähetän".

Herran Jeesuksen Kristuksen armo ja Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon kaikkien teidän kanssanne. 2.Kor. 13:13

http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible

…sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu. Room.5:5

Jeesus sanoi (Matteus 18:29): ”Sillä missä kaksi tahi kolme on kokoontunut minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä”.

• hildurvonhopsis kirjoitti:

Ja hän (Jeesus) sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille"

Jeesus sanoo:
        "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti". Matteus 28:19-20

Ja hän sanoi: "Niin on Jumalan valtakunta, kuin jos mies kylvää siemenen maahan; ja hän nukkuu, ja hän nousee, öin ja päivin; ja siemen orastaa ja kasvaa, hän ei itse tiedä, miten.

Sillä itsestään maa tuottaa viljan: ensin korren, sitten tähkän, sitten täyden jyvän tähkään. Mutta kun hedelmä on kypsynyt, lähettää hän kohta sinne sirpin, sillä elonaika on käsissä."

"Ei sotaväellä eikä voimalla, vaan minun Hengelläni, sanoo Herra Sebaot"

Jes.55:10-11

55:10. "Niin kuin sade
        eivätkä sinne palaa
        vaan kastelevat maan,
        ja nälkäiselle leivän,

55:11. niin käy myös sanan,
        se ei tyhjänä palaa
        vaan täyttää tehtävän,
        jonka minä sille annan,

Herran Jeesuksen Kristuksen armo ja Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon kaikkien teidän kanssanne. 2.Kor. 13:13

…sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu. Room.5:5

Jeesus sanoi (Matteus 18:29): ”Sillä missä kaksi tahi kolme on kokoontunut minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä”.

Jes. 55:11. niin käy myös sanan,
        se ei tyhjänä palaa
        vaan täyttää tehtävän,
        jonka minä sille annan,
        ---
        Kiitos myös sinulle, hildurvonhopsis, hyvistä Sananpaikoista.
        Kannattaa kylvää Jumalan Sanaa vielä kun aikaa on.

Voi käydä niinkin, josta Aamos sanoo:
        8:11 "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, Herra, jolloin minä lähetän nälän maahan; en leivän nälkää enkä veden janoa,
        vaan Herran sanojen kuulemisen nälän.

8:12 Silloin he hoippuvat merestä mereen, pohjoisesta itään; he samoavat etsien Herran sanaa, mutta eivät löydä".

• sen osoittamiseen

Voisitko, tai voisiko ylläpito, poistaa tämän avauksesi, koska avauksesi on kokonaan copypastetusta, eikä se ole keskustelua?

Tämähän on keskustelupalsta, eikä copypastetuspalsta.

• Mitä mieltä sinä olet Kristuksen ylösnousemuksesta?
        Tämähän on ko. Raamatun kohdan aihe, josta voinemme keskustella ja johon jokainen voi ottaa kantaa.

Uskontunnustuksessahan sanomme: ”Minä uskon ruumiin ylösnousemukseen…”
        Uskotko sinä ruumiin ylösnousemukseen?

• vain kopioida

noita Raamatun tekstejä.
        Saarnatautiselle tuottaa suurta nautintoa kun näkee
        nimensä jossakin hengellisessä jutussa.
        Parempi se näin on,kuin että hän olisi jossain riehu-
        massa ja tekemässä pahojaan.

• vain kopioida kirjoitti:

noita Raamatun tekstejä.
        Saarnatautiselle tuottaa suurta nautintoa kun näkee
        nimensä jossakin hengellisessä jutussa.
        Parempi se näin on,kuin että hän olisi jossain riehu-
        massa ja tekemässä pahojaan.

Niin...eikö Jeesus kehoitakkin meitä:
        "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille" (Mark. 16:15).

Toivoisin, että tämä "saarnatauti" tarttuisi muihinkin!

• aloituksen?
        Tapio522 kirjoitti:

Mitä mieltä sinä olet Kristuksen ylösnousemuksesta?
        Tämähän on ko. Raamatun kohdan aihe, josta voinemme keskustella ja johon jokainen voi ottaa kantaa.

Uskontunnustuksessahan sanomme: ”Minä uskon ruumiin ylösnousemukseen…”
        Uskotko sinä ruumiin ylösnousemukseen?

Poista tuo aloituksesi. Kirjoita uusi aloitus, johon kirjoitat lisäksi näitä nyt vasta tässä kirjoittamiasi ajatuksia. Silloin kirjoituksesi ei ole silkkaa asiatonta copypastettamista.

Minusta keskustelupalsta ei todellakaan ole oikea paikka osoittaa osaavansa copypastettaa toisten tekstejä.

• tyystin
        Tapio522 kirjoitti:

"Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille" (Mark. 16:15).

Evankeliumin saarnaaminen ja Raamatun copypastettaminen ovat kuitenkin kaksi täysin eri asiaa.

Tiedäthän, että sielunvihollinenkin osaa copypastettaa Raamattua, eikä sillä ole mitään tekemistä evankelioimisen kanssa.

• tyystin kirjoitti:

Evankeliumin saarnaaminen ja Raamatun copypastettaminen ovat kuitenkin kaksi täysin eri asiaa.

Tiedäthän, että sielunvihollinenkin osaa copypastettaa Raamattua, eikä sillä ole mitään tekemistä evankelioimisen kanssa.

"Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija;.."
        (Hebr. 4:12).

Etkö sinä usko Jumalan Sanan voimaan?

• aloituksen? kirjoitti:

Poista tuo aloituksesi. Kirjoita uusi aloitus, johon kirjoitat lisäksi näitä nyt vasta tässä kirjoittamiasi ajatuksia. Silloin kirjoituksesi ei ole silkkaa asiatonta copypastettamista.

Minusta keskustelupalsta ei todellakaan ole oikea paikka osoittaa osaavansa copypastettaa toisten tekstejä.

"Minusta keskustelupalsta ei todellakaan ole oikea paikka osoittaa osaavansa copypastettaa toisten tekstejä".
        --
        Eikö kaikki Raamatun tekstit ole "toisten tekstejä"?
        Eikö jokainen täällä copypastaa näin ollen toisten tekstejä.

Jeesuskin viittasi usein "toisten teksteihin", eli Vanhaan Testamenttiin: "Kirjoitettu on..." (Matt.4:1-11).

• elävääkin sanaa?
        Tapio522 kirjoitti:

"Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija;.."
        (Hebr. 4:12).

Etkö sinä usko Jumalan Sanan voimaan?

Toki uskon, mutta mistä kukaan voi copypastetuksessasi erottaa onko copypastetuksen takana sielunvihollinen vai jotain muuta?

Kun kirjoitus on pelkkää copypastetusta, ei se ole copypastetusta kummempaa.

Jos sinulla on ajatuksia niistä Raamatun kohdista, joita copypastetat ilmaisematta ajatuksiasi, niin kirjoittaisit niitä ajatuksia, etäkä vain copypastettaisi.

Copypastettaminen on muutenkin kielletty tämän foorumin säännöissä.

Jos taas ei ole mitään ajatuksia päässä, niin miksi ihmeessä sitten kannattaa tulla keskustelu-palstalle copypastettelemaan?

Tämä on kai keskustelu-palsta. Tosin, ilmeisesti tämä ei käytännössä olekaan keskustelu-palsta, vaan aivotonta ja ajatuksetonta copypastettamista varten tehty palsta? Eihän täällä ole keskusteluja Raamatusta, ja näköjään, jos joku on yrittänyt aiheesta keskustella, niin joku toinen tukahduttaa keskustelnu copypastetuksillaan...

En ollut tätä aamua aiemmin täällä käynytkään, mutta nämä kaiken keskustelun tukahduttajat, tekevät palstastasta vastenmielisen, joten en tänne toista kertaa tulekaan.

On sitä netissä muualla ihmisiä, jotka haluavat ja ovat valmiita Raamatusta keskustelemaan. Tällä palstalla heitä ei ole. Täällä on vain copypastettajia.

Ehkä palstan otsikko sitten pitäisi muuttaa ja laittaa otsikoksi: Raamatun copypastetusta.

Se vastaisi sitä, mitä tällä palstalla on. Nykyinen otskko "Raamattu" ei vastaa palstan keskustelujen sisältöjä, ja siksi Raamatusta keskustelua etsivä ja kaipaava ei tältä palstalta löydä muuta kuin copypastettavia ajatuksettomia kirjoituksia.

Olipa turhauttava vierailu tällä palstalla.

• elävääkin sanaa? kirjoitti:

Toki uskon, mutta mistä kukaan voi copypastetuksessasi erottaa onko copypastetuksen takana sielunvihollinen vai jotain muuta?

Kun kirjoitus on pelkkää copypastetusta, ei se ole copypastetusta kummempaa.

Jos sinulla on ajatuksia niistä Raamatun kohdista, joita copypastetat ilmaisematta ajatuksiasi, niin kirjoittaisit niitä ajatuksia, etäkä vain copypastettaisi.

Copypastettaminen on muutenkin kielletty tämän foorumin säännöissä.

Jos taas ei ole mitään ajatuksia päässä, niin miksi ihmeessä sitten kannattaa tulla keskustelu-palstalle copypastettelemaan?

Tämä on kai keskustelu-palsta. Tosin, ilmeisesti tämä ei käytännössä olekaan keskustelu-palsta, vaan aivotonta ja ajatuksetonta copypastettamista varten tehty palsta? Eihän täällä ole keskusteluja Raamatusta, ja näköjään, jos joku on yrittänyt aiheesta keskustella, niin joku toinen tukahduttaa keskustelnu copypastetuksillaan...

En ollut tätä aamua aiemmin täällä käynytkään, mutta nämä kaiken keskustelun tukahduttajat, tekevät palstastasta vastenmielisen, joten en tänne toista kertaa tulekaan.

On sitä netissä muualla ihmisiä, jotka haluavat ja ovat valmiita Raamatusta keskustelemaan. Tällä palstalla heitä ei ole. Täällä on vain copypastettajia.

Ehkä palstan otsikko sitten pitäisi muuttaa ja laittaa otsikoksi: Raamatun copypastetusta.

Se vastaisi sitä, mitä tällä palstalla on. Nykyinen otskko "Raamattu" ei vastaa palstan keskustelujen sisältöjä, ja siksi Raamatusta keskustelua etsivä ja kaipaava ei tältä palstalta löydä muuta kuin copypastettavia ajatuksettomia kirjoituksia.

Olipa turhauttava vierailu tällä palstalla.

Ymmärsitköhän aloitukseni väärin?
        Tervetuloa vaan Raamattu-palstalle keskustelemaan ja tekemään uusiakin avauksia tai "alustuksia" jonkun Raamatun tekstin pohjalta.

Aloitukseni Raamatun tekstin aihe on Jeesuksen ylösnousemus, josta voisimme keskustella.

Eikö sinulla ole mitään sanottavaa ko. asiasta eli Jeesuksen ylösnousemuksesta?

• kopioi sinä vaan
        Tapio522 kirjoitti:

Ymmärsitköhän aloitukseni väärin?
        Tervetuloa vaan Raamattu-palstalle keskustelemaan ja tekemään uusiakin avauksia tai "alustuksia" jonkun Raamatun tekstin pohjalta.

Aloitukseni Raamatun tekstin aihe on Jeesuksen ylösnousemus, josta voisimme keskustella.

Eikö sinulla ole mitään sanottavaa ko. asiasta eli Jeesuksen ylösnousemuksesta?

juu. Jos haluat keskustella nyt mainitsemastasi asiasta, niin miksi et maininnut siitä asiasta aloituskirjoituksessasi, joka on silkkaa copypastetusta?

Kuule, poistun nyt tältä palstalta, sangen turhautuneena teihin tämän palstan aktiivikirjoittajiin.

Jos ei ole ajatuksia, mistä keskustella, niin tee kaikessa rauhassa jatkossakin avauksia, jotka ovat silkkaa copypastettamista ilman ainoatakaan ajatusta siitä, mitä copypastettelee.

Mitä se minulle kuuluu, että tällä palstalla ei kekustella, vaan copypastetellaan tai keskustellaan aivan muista aiheista kuin Raamatusta.

Sori, kun kävin. Toista kertaa en tule.

• Untuvikko.
        Tapio522 kirjoitti:

"Minusta keskustelupalsta ei todellakaan ole oikea paikka osoittaa osaavansa copypastettaa toisten tekstejä".
        --
        Eikö kaikki Raamatun tekstit ole "toisten tekstejä"?
        Eikö jokainen täällä copypastaa näin ollen toisten tekstejä.

Jeesuskin viittasi usein "toisten teksteihin", eli Vanhaan Testamenttiin: "Kirjoitettu on..." (Matt.4:1-11).

Jeesus siteerasi usein vanhaa testamenttia, mutta taisi tuntea kirjaa perin huonosti, ollakseen Jumalan poika?

Mark.2:25-26 Jeesus väittää Daavidin syöneen näkyleivät Abjatarin ollessa pappina.

1.Sam.21:1-6 Tästä voimme lukea Daavidin syöneen näkyleivät Abjatarin isän (Ahimeleki) ollessa pappina.

Pikkuvirhe, sattuuhan sitä jopa Jeesukselle.

• hildurvonhopsis
        Tapio522 kirjoitti:

Kiitos Tapio522 kun jaksat tänne kirjoittaa.

Lähetyskäsky:

Ja hän (Jeesus) sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen." Markus 16:15-16

Jeesus sanoo:

Jumalan Sana ei koskaan tyhjänä palaa!

Jesaja 55:10-11

10 "Niin kuin sade
        eivätkä sinne palaa
        vaan kastelevat maan,
        ja nälkäiselle leivän,
        11 niin käy myös sanan,
        se ei tyhjänä palaa
        vaan täyttää tehtävän,
        jonka minä sille annan,

• Untuvikko. kirjoitti:

Jeesus siteerasi usein vanhaa testamenttia, mutta taisi tuntea kirjaa perin huonosti, ollakseen Jumalan poika?

Mark.2:25-26 Jeesus väittää Daavidin syöneen näkyleivät Abjatarin ollessa pappina.

1.Sam.21:1-6 Tästä voimme lukea Daavidin syöneen näkyleivät Abjatarin isän (Ahimeleki) ollessa pappina.

En tiedä, miten Mark. evankeliumiin, joka yksin nimen mainitsee, se on tullut tässä muodossa "Abjatarin ollessa ylipappina" (Mark.2:25,26).
        --
        Jos tässä on jokin virhe, niin eikö siitä voi myös "syyttää" Markusta, joka tämän kirjeen on kirjoittanut.
        Tosiaan...en tiedä, miten asianlaita on!
        Mutta muuttuuko itse asia miksikään eli se, että Daavid söi näkyleivät.

• hildurvonhopsis
        Untuvikko. kirjoitti:

Juutalaiset lukevat samaa kirjaa (toora) kuin me, joille se on Vanha Testamentti. Meillä krisityillä on jo Messias, Jeesus, josta Vanha Testamentti ennustaa ja Uusi Testamentti KIRJOITTAA.

Nimimerkki 'Untuvikko' ilmaisee ilmeisesti sitä, että olet juuri tullut uskoon. Juuri uskoontulleen ai kannata alkaa neuvomaan vuosikymmeniä uskossa olleita. Tapio522 on hyvä Raamatun tuntija ja ollut kauan uskossa.

Suosittelen sinullekin, että luet Raamattua kokonaisuutena, eikä jakeina ja lauseina.

Esimerkiksi antamasi Raamatun kohdat:
        Lue ennen ja jälkeen niiden, niin näet, että mitä Jeesus teki: Paransi halvaantuneen !

Markus 2:1-24
        1 Ja muutamien päivien perästä hän taas meni Kapernaumiin; ja kun kuultiin hänen olevan kotona,
        2 kokoontui paljon väkeä, niin etteivät he enää mahtuneet oven edustallekaan. Ja hän puhui heille sanaa.
        3 Ja he tulivat tuoden hänen tykönsä halvattua, jota kantamassa oli neljä miestä.
        4 Ja kun he väentungokselta eivät päässeet häntä tuomaan hänen tykönsä, purkivat he katon siltä kohdalta, missä hän oli, ja kaivettuaan aukon laskivat alas vuoteen, jossa halvattu makasi.
        5 Kun Jeesus näki heidän uskonsa, sanoi hän halvatulle: "Poikani, sinun syntisi annetaan anteeksi".
        6 Mutta siellä istui muutamia kirjanoppineita, ja he ajattelivat sydämessään:
        7 "Kuinka tämä näin puhuu? Hän pilkkaa Jumalaa. Kuka voi antaa syntejä anteeksi paitsi Jumala yksin?"
        8 Ja heti Jeesus tunsi hengessänsä, että he mielessään niin ajattelivat, ja sanoi heille: "Miksi ajattelette sellaista sydämessänne?
        9 Kumpi on helpompaa, sanoako halvatulle: 'Sinun syntisi annetaan anteeksi', vai sanoa: 'Nouse, ota vuoteesi ja käy'?
        10 Mutta tietääksenne, että Ihmisen Pojalla on valta maan päällä antaa syntejä anteeksi, niin" -hän sanoi halvatulle-
        11 "minä sanon sinulle: nouse, ota vuoteesi ja mene kotiisi."
        12 Silloin hän nousi, otti kohta vuoteensa ja meni ulos kaikkien nähden, niin että kaikki hämmästyivät ja ylistivät Jumalaa sanoen: "Tämänkaltaista emme ole ikinä nähneet".
        13 Ja taas hän lähti pois ja kulki järven rantaa. Ja kaikki kansa tuli hänen tykönsä, ja hän opetti heitä.
        14 Ja ohi kulkiessaan hän näki Leevin, Alfeuksen pojan, istumassa tulliasemalla ja sanoi hänelle: "Seuraa minua". Niin tämä nousi ja seurasi häntä.
        15 Ja kun hän aterioi hänen kodissaan, aterioi myös monta publikaania ja syntistä Jeesuksen ja hänen opetuslastensa kanssa; sillä heitä oli paljon häntä seuraamassa.
        16 Kun fariseusten kirjanoppineet näkivät, että hän söi syntisten ja publikaanien kanssa, sanoivat he hänen opetuslapsilleen: "Publikaanien ja syntistenkö kanssa hän syö?"
        17 Sen kuullessaan Jeesus sanoi heille: "Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. En minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä."
        18 Ja Johanneksen opetuslapset ja fariseukset pitivät paastoa. Niin tultiin ja sanottiin hänelle: "Johanneksen opetuslapset ja fariseusten opetuslapset paastoavat; miksi sinun opetuslapsesi eivät paastoa?"
        19 Jeesus sanoi heille: "Eiväthän häävieraat voi paastota silloin, kun ylkä on heidän kanssaan? Niin kauan kuin heillä on ylkä seurassaan, eivät he voi paastota.
        20 Mutta päivät tulevat, jolloin ylkä otetaan heiltä pois, ja silloin, sinä päivänä, he paastoavat.
        21 Ei kukaan ompele vanuttamattomasta kankaasta paikkaa vanhaan vaippaan; muutoin uusi täytetilkku repii palasen vanhasta vaipasta, ja reikä tulee pahemmaksi.
        22 Eikä kukaan laske nuorta viiniä vanhoihin nahkaleileihin; muutoin viini pakahuttaa leilit, ja viini menee hukkaan, ja leilit turmeltuvat; vaan nuori viini on laskettava uusiin leileihin."
        23 Ja tapahtui, että hän sapattina kulki viljavainioiden halki, ja hänen opetuslapsensa rupesivat kulkiessaan katkomaan tähkäpäitä.
        24 Niin fariseukset sanoivat hänelle: "Katso, miksi he tekevät sapattina sitä, mikä ei ole luvallista?"

Mark.2:25-28
        25 Hän sanoi heille: "Ettekö ole koskaan lukeneet, mitä Daavid teki, kun hän ja hänen seuralaisensa olivat puutteessa ja heidän oli nälkä,
        26 kuinka hän meni Jumalan huoneeseen ylimmäisen papin Abjatarin aikana ja söi näkyleivät, joita ei ollut lupa syödä muiden kuin pappien, ja antoi myös niille, jotka hänen kanssansa olivat?"

Loppuosa antamastasi kohdasta kertoo, että Jeesus, joka on Ihmisen Poika ja Jumalan Poika, on sapatinkin Herra.

Markus 2:27-28
        27 Ja hän sanoi heille: "Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten.
        28 Niin Ihmisen Poika siis on sapatinkin herra."

1.Sam.21:1-6
        1 Ja Daavid tuli pappi Ahimelekin luo Noobiin. Mutta Ahimelek tuli vavisten Daavidia vastaan ja kysyi häneltä: "Miksi sinä tulet yksin, eikä ole ketään sinun kanssasi?"
        2 Daavid vastasi pappi Ahimelekille: "Kuningas on käskenyt minut asialle ja sanoi minulle: 'Älköön kukaan saako tietää mitään siitä asiasta, jolle minä sinut lähetän, ja siitä käskystä, jonka minä olen sinulle antanut'. Ja palvelijat minä olen määrännyt siihen ja siihen paikkaan.
        3 Anna nyt minulle, mitä sinulla on, viisi leipää, tahi mitä muuta löytyy."
        4 Pappi vastasi Daavidille ja sanoi: "Tavallista leipää minulla ei ole; ainoastaan pyhää leipää on, jos vain palvelijat ovat karttaneet naisia".
        5 Daavid vastasi papille ja sanoi hänelle: "Totisesti olivat naiset eristettyinä meistä niinkuin ennenkin, milloin minä olen retkelle lähtenyt; ovatpa palvelijain reputkin aina olleet pyhät, vaikka retki on ollutkin tavallinen retki. Sitä enemmän leipä repuissa nyt pysyy pyhänä."
        6 Niin pappi antoi hänelle pyhää leipää; sillä siellä ei ollut muuta leipää kuin näkyleipiä, jotka oli siirretty pois Herran edestä, että sinne samana päivänä, jona ne oli otettu pois, pantaisiin tuoreet leivät.

Lue untuvikko Raamattua kokonaisuutena !

Kiitos Herralle uskoontulostasi !

Lähetyskäsky:
        Ja hän (Jeesus) sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen." Markus 16:15-16

Jeesus sanoo:

• untuvako?
        hildurvonhopsis kirjoitti:

Juutalaiset lukevat samaa kirjaa (toora) kuin me, joille se on Vanha Testamentti. Meillä krisityillä on jo Messias, Jeesus, josta Vanha Testamentti ennustaa ja Uusi Testamentti KIRJOITTAA.

Nimimerkki 'Untuvikko' ilmaisee ilmeisesti sitä, että olet juuri tullut uskoon. Juuri uskoontulleen ai kannata alkaa neuvomaan vuosikymmeniä uskossa olleita. Tapio522 on hyvä Raamatun tuntija ja ollut kauan uskossa.

Suosittelen sinullekin, että luet Raamattua kokonaisuutena, eikä jakeina ja lauseina.

Esimerkiksi antamasi Raamatun kohdat:
        Lue ennen ja jälkeen niiden, niin näet, että mitä Jeesus teki: Paransi halvaantuneen !

Markus 2:1-24
        1 Ja muutamien päivien perästä hän taas meni Kapernaumiin; ja kun kuultiin hänen olevan kotona,
        2 kokoontui paljon väkeä, niin etteivät he enää mahtuneet oven edustallekaan. Ja hän puhui heille sanaa.
        3 Ja he tulivat tuoden hänen tykönsä halvattua, jota kantamassa oli neljä miestä.
        4 Ja kun he väentungokselta eivät päässeet häntä tuomaan hänen tykönsä, purkivat he katon siltä kohdalta, missä hän oli, ja kaivettuaan aukon laskivat alas vuoteen, jossa halvattu makasi.
        5 Kun Jeesus näki heidän uskonsa, sanoi hän halvatulle: "Poikani, sinun syntisi annetaan anteeksi".
        6 Mutta siellä istui muutamia kirjanoppineita, ja he ajattelivat sydämessään:
        7 "Kuinka tämä näin puhuu? Hän pilkkaa Jumalaa. Kuka voi antaa syntejä anteeksi paitsi Jumala yksin?"
        8 Ja heti Jeesus tunsi hengessänsä, että he mielessään niin ajattelivat, ja sanoi heille: "Miksi ajattelette sellaista sydämessänne?
        9 Kumpi on helpompaa, sanoako halvatulle: 'Sinun syntisi annetaan anteeksi', vai sanoa: 'Nouse, ota vuoteesi ja käy'?
        10 Mutta tietääksenne, että Ihmisen Pojalla on valta maan päällä antaa syntejä anteeksi, niin" -hän sanoi halvatulle-
        11 "minä sanon sinulle: nouse, ota vuoteesi ja mene kotiisi."
        12 Silloin hän nousi, otti kohta vuoteensa ja meni ulos kaikkien nähden, niin että kaikki hämmästyivät ja ylistivät Jumalaa sanoen: "Tämänkaltaista emme ole ikinä nähneet".
        13 Ja taas hän lähti pois ja kulki järven rantaa. Ja kaikki kansa tuli hänen tykönsä, ja hän opetti heitä.
        14 Ja ohi kulkiessaan hän näki Leevin, Alfeuksen pojan, istumassa tulliasemalla ja sanoi hänelle: "Seuraa minua". Niin tämä nousi ja seurasi häntä.
        15 Ja kun hän aterioi hänen kodissaan, aterioi myös monta publikaania ja syntistä Jeesuksen ja hänen opetuslastensa kanssa; sillä heitä oli paljon häntä seuraamassa.
        16 Kun fariseusten kirjanoppineet näkivät, että hän söi syntisten ja publikaanien kanssa, sanoivat he hänen opetuslapsilleen: "Publikaanien ja syntistenkö kanssa hän syö?"
        17 Sen kuullessaan Jeesus sanoi heille: "Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. En minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä."
        18 Ja Johanneksen opetuslapset ja fariseukset pitivät paastoa. Niin tultiin ja sanottiin hänelle: "Johanneksen opetuslapset ja fariseusten opetuslapset paastoavat; miksi sinun opetuslapsesi eivät paastoa?"
        19 Jeesus sanoi heille: "Eiväthän häävieraat voi paastota silloin, kun ylkä on heidän kanssaan? Niin kauan kuin heillä on ylkä seurassaan, eivät he voi paastota.
        20 Mutta päivät tulevat, jolloin ylkä otetaan heiltä pois, ja silloin, sinä päivänä, he paastoavat.
        21 Ei kukaan ompele vanuttamattomasta kankaasta paikkaa vanhaan vaippaan; muutoin uusi täytetilkku repii palasen vanhasta vaipasta, ja reikä tulee pahemmaksi.
        22 Eikä kukaan laske nuorta viiniä vanhoihin nahkaleileihin; muutoin viini pakahuttaa leilit, ja viini menee hukkaan, ja leilit turmeltuvat; vaan nuori viini on laskettava uusiin leileihin."
        23 Ja tapahtui, että hän sapattina kulki viljavainioiden halki, ja hänen opetuslapsensa rupesivat kulkiessaan katkomaan tähkäpäitä.
        24 Niin fariseukset sanoivat hänelle: "Katso, miksi he tekevät sapattina sitä, mikä ei ole luvallista?"

Mark.2:25-28
        25 Hän sanoi heille: "Ettekö ole koskaan lukeneet, mitä Daavid teki, kun hän ja hänen seuralaisensa olivat puutteessa ja heidän oli nälkä,
        26 kuinka hän meni Jumalan huoneeseen ylimmäisen papin Abjatarin aikana ja söi näkyleivät, joita ei ollut lupa syödä muiden kuin pappien, ja antoi myös niille, jotka hänen kanssansa olivat?"

Loppuosa antamastasi kohdasta kertoo, että Jeesus, joka on Ihmisen Poika ja Jumalan Poika, on sapatinkin Herra.

Markus 2:27-28
        27 Ja hän sanoi heille: "Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten.
        28 Niin Ihmisen Poika siis on sapatinkin herra."

1.Sam.21:1-6
        1 Ja Daavid tuli pappi Ahimelekin luo Noobiin. Mutta Ahimelek tuli vavisten Daavidia vastaan ja kysyi häneltä: "Miksi sinä tulet yksin, eikä ole ketään sinun kanssasi?"
        2 Daavid vastasi pappi Ahimelekille: "Kuningas on käskenyt minut asialle ja sanoi minulle: 'Älköön kukaan saako tietää mitään siitä asiasta, jolle minä sinut lähetän, ja siitä käskystä, jonka minä olen sinulle antanut'. Ja palvelijat minä olen määrännyt siihen ja siihen paikkaan.
        3 Anna nyt minulle, mitä sinulla on, viisi leipää, tahi mitä muuta löytyy."
        4 Pappi vastasi Daavidille ja sanoi: "Tavallista leipää minulla ei ole; ainoastaan pyhää leipää on, jos vain palvelijat ovat karttaneet naisia".
        5 Daavid vastasi papille ja sanoi hänelle: "Totisesti olivat naiset eristettyinä meistä niinkuin ennenkin, milloin minä olen retkelle lähtenyt; ovatpa palvelijain reputkin aina olleet pyhät, vaikka retki on ollutkin tavallinen retki. Sitä enemmän leipä repuissa nyt pysyy pyhänä."
        6 Niin pappi antoi hänelle pyhää leipää; sillä siellä ei ollut muuta leipää kuin näkyleipiä, jotka oli siirretty pois Herran edestä, että sinne samana päivänä, jona ne oli otettu pois, pantaisiin tuoreet leivät.

Lue untuvikko Raamattua kokonaisuutena !

Kiitos Herralle uskoontulostasi !

Lähetyskäsky:

Jeesus sanoo:

Kerroin raamatussa olevan virheen, jonka teki joko Jeesus siteeratessaan vanhaa testamenttia väärin, tai Markus kirjoittaessaan Jeesuksen sanat virheellisesti.

Mielenkiinnosta kävit tarkastamassa olinko oikeassa, ja lainasit jopa raamatusta kyseiset kohdat.

Vastauksesi olikin sitten "Jeesuspa paransi halvaantuneen"

En viitsi edes vastata normaalisti noin ala-arvoisiin argumentteihin, mutta poikkeuksellisesti vastaan tähän, ja esitän samalla pyynnön: "Mikäli teillä ei ole esittää mitään rakentavaa keskusteluun, niin älkää vastatko ala-arvoisilla argumenteilla Tapio522:n puolesta"

Kiitos. Vai paransi se ihan halvaantuneen, no sittenhän kannattaakin jättää raamatun virheet huomiotta. )-;

• untuvako? kirjoitti:

Kerroin raamatussa olevan virheen, jonka teki joko Jeesus siteeratessaan vanhaa testamenttia väärin, tai Markus kirjoittaessaan Jeesuksen sanat virheellisesti.

Mielenkiinnosta kävit tarkastamassa olinko oikeassa, ja lainasit jopa raamatusta kyseiset kohdat.

Vastauksesi olikin sitten "Jeesuspa paransi halvaantuneen"

En viitsi edes vastata normaalisti noin ala-arvoisiin argumentteihin, mutta poikkeuksellisesti vastaan tähän, ja esitän samalla pyynnön: "Mikäli teillä ei ole esittää mitään rakentavaa keskusteluun, niin älkää vastatko ala-arvoisilla argumenteilla Tapio522:n puolesta"

Kiitos. Vai paransi se ihan halvaantuneen, no sittenhän kannattaakin jättää raamatun virheet huomiotta. )-;

"Vastauksesi olikin sitten "Jeesuspa paransi halvaantuneen"
        --
        Minusta taas on hyvä, että tekstin pääsanoma tulee huomioitua.
        Helposti se tahtoo unohtua.

Ristiriitaisuuksia ei kannata tietystikkään selittää pois!

Yksittäinen Raamatun kohta onkin hyvä tutkia laajemmin ottaen huomioon asiayhteys (konteksti).
        Parasta on lukea koko luku samalla kertaa jakeen kanssa.

• untuvako?
        Tapio522 kirjoitti:

"Vastauksesi olikin sitten "Jeesuspa paransi halvaantuneen"
        --
        Minusta taas on hyvä, että tekstin pääsanoma tulee huomioitua.
        Helposti se tahtoo unohtua.

Ristiriitaisuuksia ei kannata tietystikkään selittää pois!

Yksittäinen Raamatun kohta onkin hyvä tutkia laajemmin ottaen huomioon asiayhteys (konteksti).
        Parasta on lukea koko luku samalla kertaa jakeen kanssa.

Kiertelet aihetta, eli selvennätkö mielipiteesi, onko siis...

1.Raamattu ihmisten kirjoittama, vailla Jumalallisia lähtökohtia, joka selittää ristiriitojen olemassaolon?

2.Raamattu on Jumalalähtöinen, mutta Jumala sotki sekaan virheitä hämätäkseen ihmisiä, kuten hän on tehnyt esimerkiksi peittäessään kaikki vedenpaisumuksen merkit yms.?

3.Sivuutat nuo ristiriidat, ja väität ettei niitä olekaan?

PS:Kannattaako sinun laajentaa keskustelumme raamatun pääsanomaan, kun yksittäisetkin virheet tuottaa ongelmia?

• Untuvainen.

Haudalla oli maanjäristys, ja naiset näki kuinka enkeli vieritti kiven pois.
      Mat.28:2

Kaksi enkeliä ilmestyy haudan sisäpuolelle.
      Luuk.24:3-4

Johanneksen mukaan enkelit tulivat paljon myöhemmin, ja naiset luulivat ruumiin varastetun.
      Joh.20:1-2

Ja sitten lisäksi, tietysti nuo esimerkkisi.

• On se Ihme

Neljä versiota samasta tapahtumasta ja vielä keskenään ristiriitaisia! Mutta koska Raamattu on Jumalan sanaa ja Jumala ei valehtele, niin ainoa vaihtoehto on, että nuo kaikki neljä keskenään ristiriitaista kertomusta ovat sanasta sanaan totta.

On se kristinusko ihmeellistä.

• On se Ihme kirjoitti:

Neljä versiota samasta tapahtumasta ja vielä keskenään ristiriitaisia! Mutta koska Raamattu on Jumalan sanaa ja Jumala ei valehtele, niin ainoa vaihtoehto on, että nuo kaikki neljä keskenään ristiriitaista kertomusta ovat sanasta sanaan totta.

On se kristinusko ihmeellistä.

"Neljä versiota samasta tapahtumasta ja vielä keskenään ristiriitaisia"!
        --
        Eri evankeliumien kertomukset naisten käynnistä Jeesuksen haudalla saattavat poiketa toisistaan ja voimme nähdä niitä verrattaessa jopa ristiriitaisuuksia.

Tällöin saattaa helposti unohtua kertomusten pääsanoma; Jeesuksen ylösnousemus.

Uskontunnustuksessa sanomme: ”Minä uskon ruumiin ylösnousemukseen…” Ylösnousemususko tarkoittaa nimenomaan ruumiin ylösnousemusta.

Mitä ruumiin ylösnousemus on?
        Sen kieltäminenhän tekee uskosta turhan: ”Vaan jos ei ole kuolleitten ylösnousemusta, ei Kristuskaan ole noussut. Mutta jos Kristus ei ole noussut kuolleista, turha on silloin meidän saarnamme, turha myös teidän uskonne (j.13,14).

Sisareni on jehovantodistaja. He eivät usko ruumiinylösnousemukseen (He väittävät, että Jeesuksen ruumis haihtui kaasuna ilmaan). Juttelin kerran kauan hänen kanssaan tästä asiasta.
        Tutkimme Luukkaan evankeliumista, kuinka Jeesus kuolemansa jälkeen ilmestyy opetuslapsilleen (Luuk. 24:46). Opetuslapset luulivat ensin näkevänsä aaveen (=olennon vailla kosketeltavaa).

Kädet ja jalat, jotka Jeesus näytti, osoittivat sen, että kyseessä oli ruumis (j. 39).
        Niissä näkyvät haavat tai arvet ilmaisivat, kenen ruumiista oli kyse (vrt. Joh. 20:27). Jeesus myös söi heidän nähtensä (j. 43). Kaikki tämä osoittaa sen, että kyse oli todellisesta elävästä ruumiista.
        Se ei ollut kuitenkaan entisenlainen, esim. sidottu paikkaan.

• On se ihme
        Tapio522 kirjoitti:

--
        Eri evankeliumien kertomukset naisten käynnistä Jeesuksen haudalla saattavat poiketa toisistaan ja voimme nähdä niitä verrattaessa jopa ristiriitaisuuksia.

Uskontunnustuksessa sanomme: ”Minä uskon ruumiin ylösnousemukseen…” Ylösnousemususko tarkoittaa nimenomaan ruumiin ylösnousemusta.

Sen kieltäminenhän tekee uskosta turhan: ”Vaan jos ei ole kuolleitten ylösnousemusta, ei Kristuskaan ole noussut. Mutta jos Kristus ei ole noussut kuolleista, turha on silloin meidän saarnamme, turha myös teidän uskonne (j.13,14).

Sisareni on jehovantodistaja. He eivät usko ruumiinylösnousemukseen (He väittävät, että Jeesuksen ruumis haihtui kaasuna ilmaan). Juttelin kerran kauan hänen kanssaan tästä asiasta.
        Tutkimme Luukkaan evankeliumista, kuinka Jeesus kuolemansa jälkeen ilmestyy opetuslapsilleen (Luuk. 24:46). Opetuslapset luulivat ensin näkevänsä aaveen (=olennon vailla kosketeltavaa).

Kädet ja jalat, jotka Jeesus näytti, osoittivat sen, että kyseessä oli ruumis (j. 39).
        Niissä näkyvät haavat tai arvet ilmaisivat, kenen ruumiista oli kyse (vrt. Joh. 20:27). Jeesus myös söi heidän nähtensä (j. 43). Kaikki tämä osoittaa sen, että kyse oli todellisesta elävästä ruumiista.

Siinä olen samaa mieltä, että evankeliumin ristiriitaisuudet Jeesuksen haudalla sattuneista tapahtumista ovat pikku juttu.

Oleellinen ongelma Raamatun sanomassa on se, että koko homman huipennus eli Jeesuksen toinen tuleminen jäi tapahtumatta niinkuin Raamattu sen kuvaa.

Esimerkiksi:

"Jeesus sanoi opetuslapsilleen: "...Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa jokaiselle tämän tekojen mukaan. Totisesti: tässä joukossa on muutamia, jotka eivät kohtaa kuolemaa ennen kuin näkevät Ihmisen Pojan tulevan valtakuntansa kuninkaana."

Tuon Jeesuksen saarnan kuulleet ovat taatusti kaikki kuolleet, mutta toista tulemista odotetaan yhä. 2000 vuotta myöhässä.

• On se ihme kirjoitti:

Siinä olen samaa mieltä, että evankeliumin ristiriitaisuudet Jeesuksen haudalla sattuneista tapahtumista ovat pikku juttu.

Oleellinen ongelma Raamatun sanomassa on se, että koko homman huipennus eli Jeesuksen toinen tuleminen jäi tapahtumatta niinkuin Raamattu sen kuvaa.

Esimerkiksi:

"Jeesus sanoi opetuslapsilleen: "...Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa jokaiselle tämän tekojen mukaan. Totisesti: tässä joukossa on muutamia, jotka eivät kohtaa kuolemaa ennen kuin näkevät Ihmisen Pojan tulevan valtakuntansa kuninkaana."

Tuon Jeesuksen saarnan kuulleet ovat taatusti kaikki kuolleet, mutta toista tulemista odotetaan yhä. 2000 vuotta myöhässä.

"Oleellinen ongelma Raamatun sanomassa on se, että koko homman huipennus eli Jeesuksen toinen tuleminen jäi tapahtumatta niinkuin Raamattu sen kuvaa".
        --
        Lainaamasi Raamatunkohta Matt. 16:27,28.

Jeesushan sanoi omankin tietonsa rajoitetuksi, mitä Hänen tulemisensa ajankohtaan tulee (Matt. 24:36, Mark.13:32). Isä yksin sen tietää!

• untuvako?
        Tapio522 kirjoitti:

--

Katsotaas, mitä raamattu sanoo ylösnousemisesta?

Mark.16:14-49 Huoneessa opetuslasten nähden.
        oletettavasti Jerusalemissa.

Luuk.:24:50-51 Ulkona aterian jälkeen Betaniassa.

Ap.1:9-12 Ulkopuolella öljymäellä.

Mat.28:16-20 Ei mainitse koko ylösnousemista,
        vaan kaikki päättyy Galileassa vuorelle.

• On se ihme
        Tapio522 kirjoitti:

"Oleellinen ongelma Raamatun sanomassa on se, että koko homman huipennus eli Jeesuksen toinen tuleminen jäi tapahtumatta niinkuin Raamattu sen kuvaa".
        --
        Lainaamasi Raamatunkohta Matt. 16:27,28.

Jeesushan sanoi omankin tietonsa rajoitetuksi, mitä Hänen tulemisensa ajankohtaan tulee (Matt. 24:36, Mark.13:32). Isä yksin sen tietää!

Kiertelet ja kaartelet, mutta et voi kiistää sitä, että Raamattu sanoo Jeesuksen toisen tulemisen tapahtuvan vielä saman sukupolven aikana, joka näki ensimmäisenkin version Jeesuksesta.

Se että Jeesus korostaa ettei tarkkaa PÄIVÄÄ tiedä kukaan ei muuta perussanomaa. Esimerkiksi juuri ennen tuota Matt 24:36 lukee:

"Ottakaa oppia vertauskuvasta, jonka viikunapuu tarjoaa: kun sen oksa virkoaa ja alkaa tulla lehteen, te tiedätte, että kesä on lähellä.
        Samalla tavoin te kaiken tämän nähdessänne tiedätte, että se aika on lähellä, aivan ovella.
        Totisesti: TÄMÄ SUKUPOLVI EI KATOA ENNENKUIN KAIKKI TÄMÄ TAPAHTUU.
        Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa."

Jeesuksen tuleminen on siis vähintään 1900 vuotta myöhässä. Eli ei tapahtunut. Kannattaisiko siirtyä eteenpäin...

• On se ihme kirjoitti:

Kiertelet ja kaartelet, mutta et voi kiistää sitä, että Raamattu sanoo Jeesuksen toisen tulemisen tapahtuvan vielä saman sukupolven aikana, joka näki ensimmäisenkin version Jeesuksesta.

Se että Jeesus korostaa ettei tarkkaa PÄIVÄÄ tiedä kukaan ei muuta perussanomaa. Esimerkiksi juuri ennen tuota Matt 24:36 lukee:

"Ottakaa oppia vertauskuvasta, jonka viikunapuu tarjoaa: kun sen oksa virkoaa ja alkaa tulla lehteen, te tiedätte, että kesä on lähellä.
        Samalla tavoin te kaiken tämän nähdessänne tiedätte, että se aika on lähellä, aivan ovella.
        Totisesti: TÄMÄ SUKUPOLVI EI KATOA ENNENKUIN KAIKKI TÄMÄ TAPAHTUU.
        Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa."

Jeesuksen tuleminen on siis vähintään 1900 vuotta myöhässä. Eli ei tapahtunut. Kannattaisiko siirtyä eteenpäin...

Jeesus puhuu vertauksen viikunapuusta (Matt.24:32-34, Mark.13:28-32).

Markus ja Matteus kertovat, kuinka Jeesus kirosi viikunapuun (Mark.11:12-14 , Matt. 21:19). Viikunapuu on tosiasiallinen vertaus Juudan kansasta.

Viikunapuun lehtien puhkeaminen, Matt. 24:32, kuvaa kirouksen kuivattaman Israelin uutta elpymistä,
        (Vrt. Hes. 37), Jeesuksen tulemuksen edellä (vrt. Ilm. 6:13).
        --
        Israelin valtion perustaminen v. 1948 liittynee tähän "lehtien puhkeamiseen" (24:32).
        --
        Jeesus puhuu tulemuksestaan edellisissä jakeissa (Matt. 24:29-31).
        Jeesus tulee "niiden päivien ahdistuksen jälkeen" (29).

Aikamääristä ei voi kukaan tietää tarkkaan, Isä yksin (Matt.24:36).
        Mutta tarkkailemalla "viikunapuuta ja kaikkia puita" (Luuk.21:29) voimme tietää, missä ajassa elämme.

• untuvako? kirjoitti:

Katsotaas, mitä raamattu sanoo ylösnousemisesta?

Mark.16:14-49 Huoneessa opetuslasten nähden.
        oletettavasti Jerusalemissa.

Luuk.:24:50-51 Ulkona aterian jälkeen Betaniassa.

Ap.1:9-12 Ulkopuolella öljymäellä.

Mat.28:16-20 Ei mainitse koko ylösnousemista,
        vaan kaikki päättyy Galileassa vuorelle.

YLÖSNOUSEMUSRUUMIS
        1.Kor.15:35-58
        --
        15:35 Mutta joku ehkä kysyy: "Millä tavoin kuolleet heräjävät, ja millaisessa ruumiissa he tulevat?"
        --
        15:50 Mutta tämän minä sanon, veljet, ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa, eikä katoavaisuus peri katoamattomuutta.

15:51 Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki me muutumme,

15:52 yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme.
        --
        Ruumiimme on vielä ”alennustilassa” (Filipp.3:21).
        Tästä Paavali sanoo: ”
        Room. 7:21-25
        --
        7:21 Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;

7:22 sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,

7:23 mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.

7:24 Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?

7:25 Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.
        --
        Tämä ruumiimme on kerran tuleva ” kirkkautensa ruumiin kaltaiseksi” (Fil.3:21), eli sen ruumiin, mikä Jeesuksella oli ylösnousemuksensa jälkeen.

• On se ihme
        Tapio522 kirjoitti:

Markus ja Matteus kertovat, kuinka Jeesus kirosi viikunapuun (Mark.11:12-14 , Matt. 21:19). Viikunapuu on tosiasiallinen vertaus Juudan kansasta.

Viikunapuun lehtien puhkeaminen, Matt. 24:32, kuvaa kirouksen kuivattaman Israelin uutta elpymistä,
        --
        Israelin valtion perustaminen v. 1948 liittynee tähän "lehtien puhkeamiseen" (24:32).
        --

Mutta tarkkailemalla "viikunapuuta ja kaikkia puita" (Luuk.21:29) voimme tietää, missä ajassa elämme.

Jeesus puhui kuulijoidensa sukupolvesta. Toisen tulemisen piti tapahtuman "tämän sukupolven aikana". Jeesus oli yksi monista hurmahenkisistä saarnaajista jotka luulivat itseään messiaaksi. Hän uskoi palaavansa hyvin pian kuolemansa jälkeen tuomitsemaan häntä pilkanneet.

Valikoiva Raamatunlauseiden lainailu ja niiden mielivaltainen tulkinta ei muuta tätä miksikään.

Raamatun tärkein ennustus osottautui vääräksi. Koko kristinusko perustuu 1900 vuotta myöhässä olevan tapahtuman odotteluun.

• untuvako?
        Tapio522 kirjoitti:

YLÖSNOUSEMUSRUUMIS
        1.Kor.15:35-58
        --
        15:35 Mutta joku ehkä kysyy: "Millä tavoin kuolleet heräjävät, ja millaisessa ruumiissa he tulevat?"
        --
        15:50 Mutta tämän minä sanon, veljet, ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa, eikä katoavaisuus peri katoamattomuutta.

15:51 Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki me muutumme,

15:52 yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme.
        --
        Ruumiimme on vielä ”alennustilassa” (Filipp.3:21).
        Tästä Paavali sanoo: ”
        Room. 7:21-25
        --
        7:21 Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;

7:22 sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,

7:23 mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.

7:24 Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?

7:25 Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.
        --
        Tämä ruumiimme on kerran tuleva ” kirkkautensa ruumiin kaltaiseksi” (Fil.3:21), eli sen ruumiin, mikä Jeesuksella oli ylösnousemuksensa jälkeen.

Vilkaistaan taas mitä raamattu sanoo.

Oliko Jeesuksen ruumis käsin kosketeltava, eli siis fyysinen?

Joh.20:17 Jeesus sanoi "älä minuun koske, sillä en ole vielä mennyt ylös isäni luo"

Mat.28:9 Jeesus tuli heidän luokse, ja he menivät hänen tykönsä, ja syleilivät hänen jalkojaan.

Joh.20:27 (Jeesus pyytää Tuomaata) Ojentamaan sormensa, ja kokeilemaan kylkeään.

Järjestystä sille, kuka näki Jeesuksen ruumiin ensimmäisenä, ei raamatusta saa selville, koska siitäkin löytyy 5-eri versiota, joista hauskimpana voidaan pitää

1Kor.15:5-8 Jonka mukaan Jeesus näyttäytyi Keefaalle, ja sen jälkeen 12-opetuslapselle, siitäkin huolimatta, että Juudas oli jo tappanut itsensä. (-;

Ilmeisesti Juudas ei kuollutkaan hyvästä yrityksestä huolimatta, sillä hänhän tappoi itsensä

Matt.27:5 hirttämällä sekä

Ap.1:18 Pellon laidassa pakahtuen niin, että sisälmykset valuivat ulos.

• untuvako?
        Tapio522 kirjoitti:

--
        --

Mark.14:61-62 Tästä voit lukea, kuinka Jeesus uhittelee papille, että myös tämä tulee näkemään hänen toisen tulon VIELÄ ELINAIKANAAN.

Missähän tuo pappi elelee tänään, ja liekö jo eläkkeellä?

Omituisen vanhaksi herra ainakin on elänyt, kun ottaa huomioon Jumalan käskyn, ettei ihminen voi elää yli 120v. (Jeanne Calment 1875-1997 122v. 164pv.) No nyt lipsui jo aiheesta.

• untuvako? kirjoitti:

Vilkaistaan taas mitä raamattu sanoo.

Oliko Jeesuksen ruumis käsin kosketeltava, eli siis fyysinen?

Joh.20:17 Jeesus sanoi "älä minuun koske, sillä en ole vielä mennyt ylös isäni luo"

Mat.28:9 Jeesus tuli heidän luokse, ja he menivät hänen tykönsä, ja syleilivät hänen jalkojaan.

Joh.20:27 (Jeesus pyytää Tuomaata) Ojentamaan sormensa, ja kokeilemaan kylkeään.

Järjestystä sille, kuka näki Jeesuksen ruumiin ensimmäisenä, ei raamatusta saa selville, koska siitäkin löytyy 5-eri versiota, joista hauskimpana voidaan pitää

1Kor.15:5-8 Jonka mukaan Jeesus näyttäytyi Keefaalle, ja sen jälkeen 12-opetuslapselle, siitäkin huolimatta, että Juudas oli jo tappanut itsensä. (-;

Ilmeisesti Juudas ei kuollutkaan hyvästä yrityksestä huolimatta, sillä hänhän tappoi itsensä

Matt.27:5 hirttämällä sekä

Ap.1:18 Pellon laidassa pakahtuen niin, että sisälmykset valuivat ulos.

"Ne kaksitoista" (1.Kor.15:6) oli jo Jeesuksen elinaikana vakiintunut nimitys.
        Myös alkuseurakunnan perinteessä käytettiin tätä sanontaa myös siitä ryhmästä, johon Juudas Iskariot ei enää kuulunut.

Apostoleja oli enemmän kuin kaksitoista (Room. 16:7).

• untuvako?
        Tapio522 kirjoitti:

"Ne kaksitoista" (1.Kor.15:6) oli jo Jeesuksen elinaikana vakiintunut nimitys.
        Myös alkuseurakunnan perinteessä käytettiin tätä sanontaa myös siitä ryhmästä, johon Juudas Iskariot ei enää kuulunut.

Apostoleja oli enemmän kuin kaksitoista (Room. 16:7).

Eli numerot oli hieman hukassa raamattua kirjoitellessa?

Hmm. Onko näin?

Jeesus ilmestyi kahdelletoista opetuslapselle (joita oli vain yksitoista). Sen jälkeen hän ilmestyi yli viidellesadalle veljelle. (Nojaan samoihin korintolaisten kirjeisiin)

Olikos tuo reilut viisisataa tarkka arvio?

Ap.1:15 Ilmoittaa noita, yli viittäsataa veljeä, ollut 120??!!

No nyt täytyy myöntää, että yhdentoista sanominen kahdeksitoista, on pikkuvirhe verrattuna viisinkertaiseksi väitetyn veljeskarjaan.

• muualta
        Tapio522 kirjoitti:

--
        --

poliittista kantaa,koska hän ei kannattanut oman aikansa juutalaisten itsenäisyyspyrkimyksiä vaikka uskonnolliset ryhmätkin ajoivat niitä ja kansa oli sorrettu ja miehitetty- miten hänet voi liittää täysin maalliseen ja poliittiseen sionismiin, joka 1900 vuotta myöhemmin toisissa oloissa johti itsenäiseen juutalaiseen valtioon niiden periaatteiden pohjalta, jotka kansainvälinen lainsäädäntö oli luonut kun vielä syy juutalaisten kansalliseen heräämiseen olivat kristittyjen ts Jeesuksen seuraajien satoja vuosia harjoittamat juutalaisvainot?Sivumennen sanottuna noiden vainojen aikoina kristitityt tai kirkot eivät opettaneet että syntyy vielä juutalainen valtio ja se olisi yhteydessä johonkin Jeesuksen sanomaan.Päin vastoin, juutalaiset olivat jumalanmurhaajia, ikuisesti maattomuuteen tuomittuja. Uusi selitys keksittiin vasta Israelin synnyttyä 1948, "hei apua! juutalaiset selvisivätkin hengissä! tällä selitämme miksi Jeesus ei tullut silloin kuin lupasi, hän tuleekin tämän sukupolven aikana..."

• untuvako? kirjoitti:

Eli numerot oli hieman hukassa raamattua kirjoitellessa?

Hmm. Onko näin?

Jeesus ilmestyi kahdelletoista opetuslapselle (joita oli vain yksitoista). Sen jälkeen hän ilmestyi yli viidellesadalle veljelle. (Nojaan samoihin korintolaisten kirjeisiin)

Olikos tuo reilut viisisataa tarkka arvio?

Ap.1:15 Ilmoittaa noita, yli viittäsataa veljeä, ollut 120??!!

No nyt täytyy myöntää, että yhdentoista sanominen kahdeksitoista, on pikkuvirhe verrattuna viisinkertaiseksi väitetyn veljeskarjaan.

untuvako: "No nyt täytyy myöntää, että yhdentoista sanominen kahdeksitoista, on pikkuvirhe verrattuna viisinkertaiseksi väitetyn veljeskarjaan".
        ---
        Luukas kertoo, että Jeesus ilmestyi opetuslapsilleen neljänkymmenen päivän ajan (Apt.1:3) ennen taivaaseenastumistaan (Apt.1:9-11).

Luukas sanoo, kuinka Jerusalemissa oli koolla "noin 120 opetuslasta" (Apt.1:15).

Paavali taas kertoo, kuinka Jeesus oli ilmestynyt "yhtä haavaa enemmälle kuin viidellesadalle veljelle":
        "Sen jälkeen hän näyttäytyi yhtä haavaa enemmälle kuin viidellesadalle veljelle, joista useimmat vielä nytkin ovat elossa, mutta muutamat ovat nukkuneet pois" (1.Kor.15:6).
        -
        -Tarkoitatko, että nämä Raamatun kohdat kertovat samasta tilanteesta?
        -Mitä tarkoitat veljeskarjalla?

• untuvako?
        Tapio522 kirjoitti:

untuvako: "No nyt täytyy myöntää, että yhdentoista sanominen kahdeksitoista, on pikkuvirhe verrattuna viisinkertaiseksi väitetyn veljeskarjaan".
        ---
        Luukas kertoo, että Jeesus ilmestyi opetuslapsilleen neljänkymmenen päivän ajan (Apt.1:3) ennen taivaaseenastumistaan (Apt.1:9-11).

Luukas sanoo, kuinka Jerusalemissa oli koolla "noin 120 opetuslasta" (Apt.1:15).

Paavali taas kertoo, kuinka Jeesus oli ilmestynyt "yhtä haavaa enemmälle kuin viidellesadalle veljelle":
        "Sen jälkeen hän näyttäytyi yhtä haavaa enemmälle kuin viidellesadalle veljelle, joista useimmat vielä nytkin ovat elossa, mutta muutamat ovat nukkuneet pois" (1.Kor.15:6).
        -

On selvää, että molemmat tapaukset kuvaavat samaa opetuslapsien tapaamista. Mutta kuten esimerkilläsi osoititkin, kirjoitukset ovat jopa niin ristiriitaisia, ettei voi olla edes varma, kuvaavatko ne samaa tapaamista?

Ehkä onkin parempi, jos tarkastelemme tiettyä Jeesuksen ilmentymistä, ja tässä tapauksessa on parasta tutkailla kuka ensimmäisenä tapasi kuolleista heränneen messiaan?

(Näin voimme olla varmoja, että kuvaus tarkoittaa nimenomaan ensimmäistä Jeesuksen näkijää)

Eli kuka siis tapasi Jeesuksen ensimmäisenä?

Matt.28:1-18 Ensin Maria Magdaleena, sitten toinen Maria, ja kolmanneksi opetuslapsille.

Mark.16:9-14 Ensin Maria Magdaleenalle, sitten kahdelle tuntemattomalle ihmiselle, ja sitten opetuslapsille.

Luuk.24:15-36 Ensin Kleopakselle, ja hänen ystävilleen, sitten Pietarille, ja lopuksi opetuslapsille.

Joh.20.14-21:1 Ensin Maria Magdaleenalle, sitten Tuomaalle, ja sitten kaksi esiintymistä opetuslapsille.

1.Kor.15:5-8 Ensin Keefaalle, sitten niille kahdelletoista (joista yksi oli kuollut) sitten 500:lle opetuslapselle, jonka jälkeen Jaakobille, sitten apostoleille. ja lopuksi Pietarille.

En tiedä missä välissä mielestäsi tapahtui se "toinen" 120:lle opetuslapselle ilmestyminen, ja miksi siitä ei kerrottu missään näistä versioista?

Mutta ei takerruta pikkuasioihin, tuossa sulle viisi raamatun tietoa, siitä kuka tapasi ylösnousseen Jeesuksen ENSIMMÄISENÄ.

Liekkö näissä jotain tulkinnanvaraa?

"Veljeskarja" nimityksellä vain kevensin keskustelua, koska muutenhan tämä olisi varsin tylsää keskustelua.

PS:Odotan innolla vastaustasi, ja samalla tässä muistutan, että unohdit vastata kysymykseeni papin kohtalosta, jonka Jeesus vannoi elävän hänen seuraavan tulemisenkin aikaan.

• untuvako?
        Tapio522 kirjoitti:

---

-

Unohdit vastata myöskin ihmettelyyni, Jeesuksen huonosta vanhan testamentin tuntemuksesta, eli mitä luulet, miksi Jumalan poika ei tuntenut kovin hyvin raamattua?

• untuvako? kirjoitti:

On selvää, että molemmat tapaukset kuvaavat samaa opetuslapsien tapaamista. Mutta kuten esimerkilläsi osoititkin, kirjoitukset ovat jopa niin ristiriitaisia, ettei voi olla edes varma, kuvaavatko ne samaa tapaamista?

Ehkä onkin parempi, jos tarkastelemme tiettyä Jeesuksen ilmentymistä, ja tässä tapauksessa on parasta tutkailla kuka ensimmäisenä tapasi kuolleista heränneen messiaan?

(Näin voimme olla varmoja, että kuvaus tarkoittaa nimenomaan ensimmäistä Jeesuksen näkijää)

Matt.28:1-18 Ensin Maria Magdaleena, sitten toinen Maria, ja kolmanneksi opetuslapsille.

Mark.16:9-14 Ensin Maria Magdaleenalle, sitten kahdelle tuntemattomalle ihmiselle, ja sitten opetuslapsille.

Luuk.24:15-36 Ensin Kleopakselle, ja hänen ystävilleen, sitten Pietarille, ja lopuksi opetuslapsille.

Joh.20.14-21:1 Ensin Maria Magdaleenalle, sitten Tuomaalle, ja sitten kaksi esiintymistä opetuslapsille.

1.Kor.15:5-8 Ensin Keefaalle, sitten niille kahdelletoista (joista yksi oli kuollut) sitten 500:lle opetuslapselle, jonka jälkeen Jaakobille, sitten apostoleille. ja lopuksi Pietarille.

En tiedä missä välissä mielestäsi tapahtui se "toinen" 120:lle opetuslapselle ilmestyminen, ja miksi siitä ei kerrottu missään näistä versioista?

Mutta ei takerruta pikkuasioihin, tuossa sulle viisi raamatun tietoa, siitä kuka tapasi ylösnousseen Jeesuksen ENSIMMÄISENÄ.

"Veljeskarja" nimityksellä vain kevensin keskustelua, koska muutenhan tämä olisi varsin tylsää keskustelua.

PS:Odotan innolla vastaustasi, ja samalla tässä muistutan, että unohdit vastata kysymykseeni papin kohtalosta, jonka Jeesus vannoi elävän hänen seuraavan tulemisenkin aikaan.

Matt.28:1-18
        Sanot: "Ensin Maria Magdaleena, sitten toinen Maria, ja kolmanneksi opetuslapsille".
        OIKEIN!
        --
        Mark.16:9-14
        Sanot:
        "Ensin Maria Magdaleenalle, sitten kahdelle tuntemattomalle ihmiselle, ja sitten opetuslapsille".
        OIKEIN, paitsi po. "kahdelle heistä" (jae 12)!
        --
        Luuk.24:15-36
        Sanot: "Ensin Kleopakselle, ja hänen ystävilleen, sitten Pietarille, ja lopuksi opetuslapsille".
        OIKEIN!
        Jeesus ilmestyy kahdelle opetuslapselleen, toinen heistä on Kleopas ja lopuksi opetuslapsille.
        --
        Joh.20.14-21:1
        Sanot: "Maria Magdaleenalle, sitten Tuomaalle, ja sitten kaksi esiintymistä opetuslapsille"
        --Jeesus ilmestyy ensin Maria Magdaleenalle, sitten opetuslapsilleen ja vasta sen jälkeen Tuomaalle.
        --
        1.Kor.15:5-8
        Sanot" "Ensin Keefaalle...lopuksi Pietarille"
        Pitää olla: "Ensin Keefaalle (eli Pietarille)...lopuksi Paavalille.
        ---
        Kysyt:"En tiedä missä välissä mielestäsi tapahtui se "toinen" 120:lle opetuslapselle ilmestyminen, ja miksi siitä ei kerrottu missään näistä versioista"
        -
        Ei missään "välissä",.
        Kuin Jeesus oli jo noussut taivaaseen (Lue Apt. 1. luku!),opetuslapset kokoontuivat Jerusalemissa yläsaliin.
        Väkeä oli koolla noin 120 henkeä (Apt.1:15).
        Jeesus on siis jo noussut taivaaseen ja opetuslapset odottavat Pyhän Hengen vuodatusta!

Jeesushan oli kehoittanut jäämään Jerusalemiin odottamaan Pyhän Hengen vuodatusta, jonka Hän oli luvannut lähettää mentyään Isän luo taivaaseen:
        ”Kuitenkin minä sanon teille totuuden: teille on hyväksi, että minä menen pois. Sillä ellen minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne; mutta jos minä menen, niin minä hänet teille lähetän” (Joh .16:7).

• untuvako? kirjoitti:

untuvako: PS:"Odotan innolla vastaustasi, ja samalla tässä muistutan, että unohdit vastata kysymykseeni papin kohtalosta, jonka Jeesus vannoi elävän hänen seuraavan tulemisenkin aikaan".
        --
        Mark. 14:61,62
        --
        14:61 Mutta hän oli vaiti eikä vastannut mitään. Taas ylimmäinen pappi kysyi häneltä ja sanoi hänelle: "Oletko sinä Kristus, sen Ylistetyn Poika?"

14:62 Jeesus sanoi: "Olen; ja te saatte nähdä Ihmisen Pojan istuvan Voiman oikealla puolella ja tulevan taivaan pilvissä".
        --
        Ylimmäinen pappi kysyy Jeesukselta: "Oletko sinä Kristus, sen Ylistetyn Poika?"
        Jeesus sanoi: "Olen; ja te saatte nähdä Ihmisen Pojan istuvan Voiman oikealla puolella ja tulevan taivaan pilvissä" (61,62).

Ihmisen Poika, jonka viholliset nyt luulevat voittaneensa lopullisesti, onkin korotettava Jumalan Voiman oikealle puolelle (Hebr. 1:3), so. tuleva osalliseksi Jumalan hallitusvaltaa.

Kerran Hän tulee taivaan pilvien päällä tuomarina (Dan. 7:13,14, Matt.16:27, 24:30, Ilm. 1:7).

Jeesus sanoi, kuten edellä on jo tullutkin esiin, ettei kukaan tiedä siitä päivästä ja hetkestä, eivät taivasten enkelit, eikä myöskään Poika, vaan Isä yksin (Matt.24:36).

• todellakin
        Tapio522 kirjoitti:

--
        --

Amen,mitä kirjoitit!
        Näin Jeesuksen tulon ajankohta myös mielestäni
        liittyy tähän v.1948 "lehtien puhkeamiseen",l.
        Israelin itsenäistymiseen.
        Oletan myös,että Jeesus tarkoitti sukupolvea,
        joka tämän tapahtuman on kokenut(lieneekö sana-
        valintani oikea,että toisin sen mitä tarkoitan.)

• untuvako? kirjoitti:

Unohdit vastata myöskin ihmettelyyni, Jeesuksen huonosta vanhan testamentin tuntemuksesta, eli mitä luulet, miksi Jumalan poika ei tuntenut kovin hyvin raamattua?

untuvako: "...mitä luulet, miksi Jumalan poika ei tuntenut kovin hyvin raamattua"?
        ---
        Jeesusta en rohkene syyttää.
        Poika-sanan kirjoittaisin isolla P:llä.

Oletko varma, että Markus on kirjannut Jeesuksen, Jumalan Pojan, sanat oikein nimien suhteen (Mark.2:25-26).
        Muitakin selityksiä löytynee, jotka valottavat Markuksen "erehdystä"!

• miettimään
        todellakin kirjoitti:

Amen,mitä kirjoitit!
        Näin Jeesuksen tulon ajankohta myös mielestäni
        liittyy tähän v.1948 "lehtien puhkeamiseen",l.
        Israelin itsenäistymiseen.
        Oletan myös,että Jeesus tarkoitti sukupolvea,
        joka tämän tapahtuman on kokenut(lieneekö sana-
        valintani oikea,että toisin sen mitä tarkoitan.)

ne jotka elivät 1948 alkavat olla jo ikääntyviä.Jos taas väännetään asia niin, että yksikin tapahtuman nähnyt =sukupolvi niin viimeistään 2060 aika umpeutuu.Jokunen ukko tai akka voi elää 110 vuotiaaksi ja siinä se sitten on. Mikä on seuraava tulkinta, alkakaa jo miettiä, aikaa on enää 50 vuotta,jos sitäkään.

• ?????
        Tapio522 kirjoitti:

untuvako: PS:"Odotan innolla vastaustasi, ja samalla tässä muistutan, että unohdit vastata kysymykseeni papin kohtalosta, jonka Jeesus vannoi elävän hänen seuraavan tulemisenkin aikaan".
        --
        Mark. 14:61,62
        --
        14:61 Mutta hän oli vaiti eikä vastannut mitään. Taas ylimmäinen pappi kysyi häneltä ja sanoi hänelle: "Oletko sinä Kristus, sen Ylistetyn Poika?"

14:62 Jeesus sanoi: "Olen; ja te saatte nähdä Ihmisen Pojan istuvan Voiman oikealla puolella ja tulevan taivaan pilvissä".
        --
        Ylimmäinen pappi kysyy Jeesukselta: "Oletko sinä Kristus, sen Ylistetyn Poika?"
        Jeesus sanoi: "Olen; ja te saatte nähdä Ihmisen Pojan istuvan Voiman oikealla puolella ja tulevan taivaan pilvissä" (61,62).

Ihmisen Poika, jonka viholliset nyt luulevat voittaneensa lopullisesti, onkin korotettava Jumalan Voiman oikealle puolelle (Hebr. 1:3), so. tuleva osalliseksi Jumalan hallitusvaltaa.

Kerran Hän tulee taivaan pilvien päällä tuomarina (Dan. 7:13,14, Matt.16:27, 24:30, Ilm. 1:7).

Jeesus sanoi, kuten edellä on jo tullutkin esiin, ettei kukaan tiedä siitä päivästä ja hetkestä, eivät taivasten enkelit, eikä myöskään Poika, vaan Isä yksin (Matt.24:36).

jumalat tietävät eri asioita, miksi silti väitetään että jumalia on vain yksi, kai se yksi tietäisi sentään omat ajatuksensa? Tai miten yksi jumala voi olla oma isänsä ja poikansa? Välillä ollut ennen itseään, välillä jälkeen.

• untuvako?
        Tapio522 kirjoitti:

untuvako: "...mitä luulet, miksi Jumalan poika ei tuntenut kovin hyvin raamattua"?
        ---
        Jeesusta en rohkene syyttää.
        Poika-sanan kirjoittaisin isolla P:llä.

Oletko varma, että Markus on kirjannut Jeesuksen, Jumalan Pojan, sanat oikein nimien suhteen (Mark.2:25-26).
        Muitakin selityksiä löytynee, jotka valottavat Markuksen "erehdystä"!

Oikein, olemme liikahtaneet eteenpäin keskustelussa, ja olemme samaa mieltä siitä, että raamatusta löytyy monia virheitä, joka olisi mahdottomuus, mikäli se olisi Jumalasta lähtöisin.

Voimmekin siirtyä uudelle tasolle keskustelussa, kun tiedämme molempien keskustelevan "vain" vanhasta kirjakokoelmasta.

Nyt tuleekin se visaisin kysymys:

Jos raamattu kerran sisältää virheitä, ja Jeesuksen "Jumaluuden" ainut tietolähde on kyseinen kirja, ja kuten kerroit, se ei sisällä ainuttakaan Jeesuksen kirjoittamaa sanaa, vaan ainoastaan jälkipolvien muisteloita, niin kuinka joku voisi olla varma kyseisen herran "Jumaluudesta"?

• On se ihme
        miettimään kirjoitti:

ne jotka elivät 1948 alkavat olla jo ikääntyviä.Jos taas väännetään asia niin, että yksikin tapahtuman nähnyt =sukupolvi niin viimeistään 2060 aika umpeutuu.Jokunen ukko tai akka voi elää 110 vuotiaaksi ja siinä se sitten on. Mikä on seuraava tulkinta, alkakaa jo miettiä, aikaa on enää 50 vuotta,jos sitäkään.

Jos nyt "lehtien puhkeaminen" tarkoittaakin vuotta 1948, niin mielenkiinnolla odotan mitä se tarkoittaa parinkymmenen vuoden päästä.

Jos joku tapahtuu jonkun "sukupolven aikana", niin mitä se tarkoittaa? Sukupolvi, joka näki ja ymmmärsi 1948 Israelin perustamisen on syntynyt ennen vuotta 1930 eli on nyt vähintään 78 vuotiaita. Onko tämä edelleen "saman sukupolven aikaa"? Ja jos on niin kuinka monta vuotta?

Ja Jeesus Raamatun mukaan suoraan sanoo opetuslapsilleen, että he eivät ole kaikki kohdanneet kuolemaan ennen hänen toista tulemistaan ja myös yhdelle papille Jesse toteaa, että vielä tämän papin elinaika toinen tuleminen tapahtuu. Mitenkäs nämä suorat ja muihin Raamatun "ennustuksiin" nähden erittäin selvät lausumat selitetään?

• ??????
        On se ihme kirjoitti:

Jos nyt "lehtien puhkeaminen" tarkoittaakin vuotta 1948, niin mielenkiinnolla odotan mitä se tarkoittaa parinkymmenen vuoden päästä.

Jos joku tapahtuu jonkun "sukupolven aikana", niin mitä se tarkoittaa? Sukupolvi, joka näki ja ymmmärsi 1948 Israelin perustamisen on syntynyt ennen vuotta 1930 eli on nyt vähintään 78 vuotiaita. Onko tämä edelleen "saman sukupolven aikaa"? Ja jos on niin kuinka monta vuotta?

Ja Jeesus Raamatun mukaan suoraan sanoo opetuslapsilleen, että he eivät ole kaikki kohdanneet kuolemaan ennen hänen toista tulemistaan ja myös yhdelle papille Jesse toteaa, että vielä tämän papin elinaika toinen tuleminen tapahtuu. Mitenkäs nämä suorat ja muihin Raamatun "ennustuksiin" nähden erittäin selvät lausumat selitetään?

mutta kyllä he jotain keksivät. Olen itsekin miettinyt mitä sukupolvi tuossa yhteydessä tarkoittaa, varmaan selittävät että joka oli elossa 1948, vaikka vauva, niin kuuluu tuohon sukupolveen, näin aikaa saadaan pidennettyä. Jeesus lupasi tulla niin että kaikki jotka olivat hänet nähneet eivät ehtisi kuolla, Israelin kaupunkejakaan opetuslapset eivät ehtisi käydä läpi.Paavalikin uskoi näkevänsä Jeesuksen paluun :"Me jotka..." 2000 vuotta on vierähtnyt ja toinen mokoma alkaa kohta... Varmuudella nuo uskomukset ja lupaukset eivät pitäneet paikkaansa, mikään selitys ei muuta asiaa.

• untuvako? kirjoitti:

Oikein, olemme liikahtaneet eteenpäin keskustelussa, ja olemme samaa mieltä siitä, että raamatusta löytyy monia virheitä, joka olisi mahdottomuus, mikäli se olisi Jumalasta lähtöisin.

Voimmekin siirtyä uudelle tasolle keskustelussa, kun tiedämme molempien keskustelevan "vain" vanhasta kirjakokoelmasta.

Nyt tuleekin se visaisin kysymys:

Jos raamattu kerran sisältää virheitä, ja Jeesuksen "Jumaluuden" ainut tietolähde on kyseinen kirja, ja kuten kerroit, se ei sisällä ainuttakaan Jeesuksen kirjoittamaa sanaa, vaan ainoastaan jälkipolvien muisteloita, niin kuinka joku voisi olla varma kyseisen herran "Jumaluudesta"?

untuvako: "...kuinka joku voisi olla varma kyseisen herran "Jumaluudesta"?
        --
        Laita tähän Paavali kirjeestä efesolaisille 1:17-21, jossa hän anoo
        --
        1:17..., että meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala, kirkkauden Isä, antaisi teille viisauden ja ilmestyksen Hengen hänen tuntemisessaan

1:18 ja valaisisi teidän sydämenne silmät, että tietäisitte, mikä on se toivo, johon hän on teidät kutsunut, kuinka suuri hänen perintönsä kirkkaus hänen pyhissään

1:19 ja mikä hänen voimansa ylenpalttinen suuruus meitä kohtaan, jotka uskomme - sen hänen väkevyytensä voiman vaikutuksen mukaan,

1:20 jonka hän vaikutti Kristuksessa, kun hän herätti hänet kuolleista ja asetti hänet oikealle puolellensa taivaissa,

1:21 korkeammalle kaikkea hallitusta ja valtaa ja voimaa ja herrautta ja jokaista nimeä, mikä mainitaan, ei ainoastaan tässä maailmanajassa, vaan myös tulevassa.
        --
        Uskontunnustuksessamme lausumme: ”Minä uskon Jeesukseen Kristukseen,joka .... kärsi kuoleman ja haudattiin, nousi kuolleista kolmantena päivänä, astui ylös taivaisiin, istuu Isän oikealla puolella,...”

Paavalin esirukouksen aiheena on juuri tämä;
        Kristuksen ylösnousemuksen ja taivaaseenastumisen kirkastuminen niille, joille kirje on osoitettu (20).

Eikö neljän eri evankeliumin kertomukset Jeesuksen ristinkuolemasta, ylösnousemuksesta ja taivaaseenastumisesta ole varsin selvästi ja yhtäpitävästi tuotu esiin.
        Miksi tätä epäilisimme?

• ?????
        Tapio522 kirjoitti:

--
        --
        1:17..., että meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala, kirkkauden Isä, antaisi teille viisauden ja ilmestyksen Hengen hänen tuntemisessaan

1:18 ja valaisisi teidän sydämenne silmät, että tietäisitte, mikä on se toivo, johon hän on teidät kutsunut, kuinka suuri hänen perintönsä kirkkaus hänen pyhissään

1:19 ja mikä hänen voimansa ylenpalttinen suuruus meitä kohtaan, jotka uskomme - sen hänen väkevyytensä voiman vaikutuksen mukaan,

1:20 jonka hän vaikutti Kristuksessa, kun hän herätti hänet kuolleista ja asetti hänet oikealle puolellensa taivaissa,

1:21 korkeammalle kaikkea hallitusta ja valtaa ja voimaa ja herrautta ja jokaista nimeä, mikä mainitaan, ei ainoastaan tässä maailmanajassa, vaan myös tulevassa.
        --
        Uskontunnustuksessamme lausumme: ”Minä uskon Jeesukseen Kristukseen,joka .... kärsi kuoleman ja haudattiin, nousi kuolleista kolmantena päivänä, astui ylös taivaisiin, istuu Isän oikealla puolella,...”

Kristuksen ylösnousemuksen ja taivaaseenastumisen kirkastuminen niille, joille kirje on osoitettu (20).

Eikö neljän eri evankeliumin kertomukset Jeesuksen ristinkuolemasta, ylösnousemuksesta ja taivaaseenastumisesta ole varsin selvästi ja yhtäpitävästi tuotu esiin.
        Miksi tätä epäilisimme?

tämä Jeeuksen Kristuksen Jumala se jolle hän joutuu luovuttamaan vallan? "Sitten kun kaikki on saatettu hänen valtaansa, silloin hän itse, Poika, alistuu sen valtaan, joka on saattanut kaiken hänen valtaansa, ja niin Jumala hallitsee täydellisesti kaikkea." taiJoh. 20:17
        Jeesus sanoi hänelle: "Älä minuun koske, sillä en minä ole vielä mennyt ylös isäni tykö; mutta mene minun veljieni tykö ja sano heille, että minä menen ylös, minun Isäni tykö ja teidän Isänne tykö, ja minun Jumalani tykö ja tiedän jumalanne tykö".

• untuvako?
        Tapio522 kirjoitti:

--
        --

--

Miksi tätä epäilisimme?

Falsifioit kirjoituksesi vastaamalla raamatun säkein kysymykseeni, joka kuului:

Minkä perusteella Jeesus on Jumalan poika, jos ainoat todisteet ovat valheita sisältävä kirja? (Kuten itse kerroit hieman ylempänä)

Olemme käyneet pitkän keskustelun, jonka lopuksi tunnustit raamatussa olevan virhe/virheitä, ja nyt palaat alkuun esittämällä argumentin "Koska raamattuun on näin kirjoitettu"

Mikäli se on lopulta ainut argumenttisi, jota alat toistaa uudelleen ja uudelleen, joka kerta kun huomaat olleesi väärässä, keskustelumme taso painuu Charles Darwinin kuvailemalle shakille pulun kanssa.

"Keskustelu kreationistin kanssa evoluutiosta, on kuin pelaisi shakkia pulun kanssa. Se ei ymmärrä mistä on kysymys, ulostaa lopulta laudalle, ja kertoo kaikille voittaneensa pelin."

Darwin.

• ????? kirjoitti:

tämä Jeeuksen Kristuksen Jumala se jolle hän joutuu luovuttamaan vallan? "Sitten kun kaikki on saatettu hänen valtaansa, silloin hän itse, Poika, alistuu sen valtaan, joka on saattanut kaiken hänen valtaansa, ja niin Jumala hallitsee täydellisesti kaikkea." taiJoh. 20:17
        Jeesus sanoi hänelle: "Älä minuun koske, sillä en minä ole vielä mennyt ylös isäni tykö; mutta mene minun veljieni tykö ja sano heille, että minä menen ylös, minun Isäni tykö ja teidän Isänne tykö, ja minun Jumalani tykö ja tiedän jumalanne tykö".

2.Kor. 5:19
        "Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan".

Tätä ei voi järkemme selittää.
        "Minä USKON Jumalaan...Jeesukseen Kristukseen...Pyhään Henkeen".

Jumala on YKSI (Gal.3:20, Room.3:30, Jaakob 2:19).

• untuvako? kirjoitti:

Falsifioit kirjoituksesi vastaamalla raamatun säkein kysymykseeni, joka kuului:

Minkä perusteella Jeesus on Jumalan poika, jos ainoat todisteet ovat valheita sisältävä kirja? (Kuten itse kerroit hieman ylempänä)

Olemme käyneet pitkän keskustelun, jonka lopuksi tunnustit raamatussa olevan virhe/virheitä, ja nyt palaat alkuun esittämällä argumentin "Koska raamattuun on näin kirjoitettu"

Mikäli se on lopulta ainut argumenttisi, jota alat toistaa uudelleen ja uudelleen, joka kerta kun huomaat olleesi väärässä, keskustelumme taso painuu Charles Darwinin kuvailemalle shakille pulun kanssa.

"Keskustelu kreationistin kanssa evoluutiosta, on kuin pelaisi shakkia pulun kanssa. Se ei ymmärrä mistä on kysymys, ulostaa lopulta laudalle, ja kertoo kaikille voittaneensa pelin."

Darwin.

untuvako? "Minkä perusteella Jeesus on Jumalan poika, jos ainoat todisteet ovat valheita sisältävä kirja? (Kuten itse kerroit hieman ylempänä)
        --
        Raamatusta voi löytyä ristiriitaisuuksia, joita ei kukaan välttämättä osaa selittää, mistä ne johtuvat.
        Mutta nämä "ristiriitaisuudet" eivät muuta itse Raamatun sanomaa miksikään.

Se ei myöskään oikeuta meitä sanomaan, että Raamattu on "valheita sisältävä kirja".

PÄÄSÄÄNTÖ on mielestäni: Raamattu ei voi olla ristiriidassa itsensä kanssa.

Jos näyttää, että Raamattu opettaa "kahdella tavalla", se saattaa johtua vain meidän ymmärtämättömyydestämme ja vajavaisuudestamme.

Raamatun hämärät ja vaikeasti käsitettävät kohdat tulee tutkia sen selvien kohtien valossa.
        Jos joihinkin kohtiin ei löydy selvää ja tyydyttävää selitystä kaikkia muita samoja raamatunkohtia tarkastellessa, on parasta jättää tulkitsematta ne ja mennä ohitse "hattua nostamalla".

• untuvako?
        Tapio522 kirjoitti:

"Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan".

Mutta raamattu väittää toisin?

Joh.10:30 Isä ja minä olemme yhtä.

Sama kirjoittaja?

Joh.14:28 Minä menen isän tykö, sillä isä on minua suurempi.

No tähän on tietysti hyvä muistaa Jeesuksen viimeiset sanat "Jumalani, miksi minut hylkäsit?"

Kannattaa myöskin lukea 2.Kor.4:4 joka opastaa meitä, että myös saatana on tämän maailman Jumala, eli kyllä heitä on vähintään kaksi.

• untuvako?
        Tapio522 kirjoitti:

untuvako? "Minkä perusteella Jeesus on Jumalan poika, jos ainoat todisteet ovat valheita sisältävä kirja? (Kuten itse kerroit hieman ylempänä)
        --
        Raamatusta voi löytyä ristiriitaisuuksia, joita ei kukaan välttämättä osaa selittää, mistä ne johtuvat.
        Mutta nämä "ristiriitaisuudet" eivät muuta itse Raamatun sanomaa miksikään.

Se ei myöskään oikeuta meitä sanomaan, että Raamattu on "valheita sisältävä kirja".

PÄÄSÄÄNTÖ on mielestäni: Raamattu ei voi olla ristiriidassa itsensä kanssa.

Jos näyttää, että Raamattu opettaa "kahdella tavalla", se saattaa johtua vain meidän ymmärtämättömyydestämme ja vajavaisuudestamme.

Raamatun hämärät ja vaikeasti käsitettävät kohdat tulee tutkia sen selvien kohtien valossa.
        Jos joihinkin kohtiin ei löydy selvää ja tyydyttävää selitystä kaikkia muita samoja raamatunkohtia tarkastellessa, on parasta jättää tulkitsematta ne ja mennä ohitse "hattua nostamalla".

Eli koska raamatussa on niin paljon totta, kannattaa sivuuttaa ristiriidat?

Lyhyesti näkemyksesi voisi siis opettaa:

"Totuus ei kestä lähempää tarkastelua"

• untuvako? kirjoitti:

Eli koska raamatussa on niin paljon totta, kannattaa sivuuttaa ristiriidat?

Lyhyesti näkemyksesi voisi siis opettaa:

"Totuus ei kestä lähempää tarkastelua"

Onko Raamatun pääsanoma totuuden vastaista, kun sieltä löytyy mielestäsi myös ristiriitaisuuksia?
        (Ehkä vain meidän vajavaisuudestamme johtuen!)

Totuus kyllä kestää lähemmän tarkastelun.

• untuvako? kirjoitti:

Mutta raamattu väittää toisin?

Joh.10:30 Isä ja minä olemme yhtä.

Sama kirjoittaja?

Joh.14:28 Minä menen isän tykö, sillä isä on minua suurempi.

No tähän on tietysti hyvä muistaa Jeesuksen viimeiset sanat "Jumalani, miksi minut hylkäsit?"

Kannattaa myöskin lukea 2.Kor.4:4 joka opastaa meitä, että myös saatana on tämän maailman Jumala, eli kyllä heitä on vähintään kaksi.

Filipp. 2:7
        Jeesus "...tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen;...".

Filipp.2:1-11
        --
        Jeesus suostui ”tyhjentämään itsensä”.Hän otti ”orjan muodon ja tuli ihmisten kaltaiseksi”, yhdeksi meistä (7).
        Kristus nöyrytti itsensä ja oli kuuliainen aina ristin kuolemaan asti (8).
        Siksi Jumala onkin koroittanut Hänet ja ”antanut hänelle nimen, kaikkia muita nimiä korkeamman” (9).
        Se nimi on Jumalan oma nimi JHWH.
        Kerran siihen nimeen pitää kaikkien polvien notkistuman (10).

• untuvako?
        Tapio522 kirjoitti:

Onko Raamatun pääsanoma totuuden vastaista, kun sieltä löytyy mielestäsi myös ristiriitaisuuksia?
        (Ehkä vain meidän vajavaisuudestamme johtuen!)

Totuus kyllä kestää lähemmän tarkastelun.

Vastaus kysymykseen "Onko raamatun pääsanoma totuuden vastaista, kun sieltä löytyy MIELESTÄSI myös ristiriitaisuuksia?"

On mielipidekysymys, joihin en vastaa, koska keskustelen vain faktoista.

Myöskin rajaaminen, että ristiriitaisuuksia löytyy vain minun mielestäni, on roskien lakaisua maton alle, koska itsekin tunnustit, jotain olevan pielessä, kun esitin esimerkin Jeesuksen vanhan testamentin tuntemuksesta.

Kuten myös väite, että ristiriidat johtuvatkin meidän ymmärryksestä, eikä niitä ole todellisuudessa, on selvien tosiasioiden kieltämistä.

Perustele tuo väitteesi, että raamattu kestää myös kriittisen tarkastelun, vaikka juuri sitä vastaan olet väittänyt koko keskustelumme ajan?

• ?????
        Tapio522 kirjoitti:

Kristuksessa, taas kaksi tekijää, etkä vastannut kysymykseeni kuka on Jumalan Jumala?

"Jumala on YKSI", niinpä, VT:n Jumala on yksi, UT:n kolme, Isä, Poika Ja Pyhä Henki joista Isä tietää enemmän kuin Poika, Poika palvoo Isää. Sama ei voi tietää itseään enemmän, ei palvoa itseään eikä luovuttaa valtaa itseltään itselleen

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      42
      3196
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      335
      2026
    3. Lubondaksentiellä taitaa huomenna tyssätä!

Nyt TAX-1 hakee kolmatta kertaa poikkeuslupaa venevajan muuttamiseksi kesäasuntoon! Sari Paljakka ehdottaa lautakunnalle
      Loviisa
      4
      1931
    4. Mitä aktiviteettia harrastaisit

kaivattusi kanssa? 🏕️
      Ikävä
      131
      1809
    5. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      9
      1459
    6. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      72
      1444
    7. Kun satutin sinua

Niin vihasin itseäni. Kaikki paha minkä sinulle suuntasin oli pahuutta itseäni kohtaan. Puhuttelit sieluani. Tunsin rakk
      Ikävä
      40
      1279
    8. Ulkoilureitin Pitämä-Lomakylä talvikunnossapidon lopetus

Millaisia tunteita herättää?
      Suomussalmi
      75
      1249
    9. "Elokapina": "Olemme tyhjentäneet renkaan autostasi

älä ota henkilökohtaisesti." Asialla on ilmastonmuutoksen takia autojen renkaita tyhjentävä Tyre Extinguishers -aktivis
      Maailman menoa
      143
      1232
    10. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      76
      1218
    Aihe