Ramadan on pian

*~Aisha~*

Mitenkä te meinaatte viettää Ramadanin aikaa? Kuinka moni teistä/puolisosta meinaa paastota? Ruokaohjeita otan vastaan jos joku ihana kirjoittaisi. :D

43

4248

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viettää

      Eihän puoliso ole muslimi vaikka mies olisi.

      • Anonyymi

        Saako nussia paaston aikana. Eihän suomen kulttuuriin kuulu paasto. Mutta nussiminen kuuluu mitä sanoo allah aha hhhhahha. Aha ha


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saako nussia paaston aikana. Eihän suomen kulttuuriin kuulu paasto. Mutta nussiminen kuuluu mitä sanoo allah aha hhhhahha. Aha ha

        Menkää toisiin maihin missä joku ymmärtää perse pystyssä ulisijoita. Hassun näköisiä kun rättipäät ulisee. Mitä sillä saavutetaan. Ei mitään ihan turhaa touhua minä ainakin nauran hah hah hah hah.


      • Anonyymi

        Kunnon ruokaa on sianlihapaisti kunnon potuilla johan maistuu. Sianliha on muslimien herkkuruokaa nammmmmm. Kunnon muslimi ei kieltäydy hyvästä sianliha paistista.


    • Sargwl

      Uberihanaa. Täytyykin pitää mies viinoissa ettei pääse viettämään ramadania. Milloin alkaa? Ajattelin sen tulevan paljon myöhemmin. =(

      • Anonyymi

        Kaikkea ne rättipäät keksii kuin ramadan ei kuulu suomen kulttuuriin. Töissä rättipäät pyörtyy kun eivät uskalla syödä. Mutta eivät lihavat rättipäät laihdu vaikka paastoavat. Mutta minä nussin paaston aikaan ja kovaa.


    • vaimo.

      Yritän olla mahdollisimman paljon poissa kotoa ennen ruokailun aloittamisen hetkeä; en jaksa katsella kärttyistä miestä. Teen tavallista ruokaa, ja me muut syömme ihan tavallisiin aikoihin. Rahan meno miehen herkkuihin ärsyttää, mutta paras pitää mölyt mahassa. Joskus teen myös hyviä herkkuja soppia ja muhennoksia. Yritän ymmärtää, mutta on vaikeaa, koska useimmat Suomessa tapaamani muslimiehet (mm. mieheni sukulaiset, kaverit) eivät kyllä näytä yhtään hengellisemiltä tai rauhaantuneimmiltä Ramadanin aikana, kun muka Allahin pitäisi olla enemmän mielessä ja sydämessä. Päinvastoin keskittyvät ulkoiseen, minuuttiaikatauluun ja leivoksiin. Ehkä jos olisin itse kääntynyt islamiin kokisin varamasti Ramadan ajan pyhänä, jopa syvällisemmin kuin syntymämuslimit.

      • käännynnäinen

        Ramadan on todellakin hienoa ja erittäin speciaalia aikaa muslimeille! Muslimin tulee käyttää Ramadanin kullanarvoinen aika islamin opiskeluun ja hyvien tekojen tekemiseen, koska tuona aikana hyvät teot ovat vieläkin arvokkaampia ja pahat teot vieläkin pahempia kuin muina aikoina.

        Valitettavasti ne, jotka eivät ole kovin harjoittavia, käyttävät suuren osan ajastaan tuolloin ruoan miettimiseen, herkkuostoslistojen tekoon tai mahdollisimman prameiden menujen suunnitteluun. Tällöin heidän Ramadan-saldokseen jääkin vain muistikuva jatkuvasta nälästä ja janosta. Itse asiassa Ramadanin aikana kuuluisi syödä hyvinkin vaatimattomasti (kuten monet käännynnäiset tekevätkin, esim. vain keittoa ja leipää), koska ylipäätään Ramadanin tarkoitus on saada tuntumaa muiden muslimien puutteelliseen elämään jossain puolella maapalloa.

        Ramadan alkaa syyskuun alkupäivinä inshaAllah ja ruokailun aloitus ensimmäisinä päivinä on illalla n. klo 20.30 inshaAllah.

        Tässä erittäin loistava ruokablogi, josta löytyy osio myös Ramadan ruoille, joista voisi saada ideoita

        http://arabicbites.blogspot.com/

        Muslimi jaksaa paremmin paastopäivän, jos on syönyt aamuvarhaisella ravitsevia ja nälkää pitäviä ruoka-aineita. Tosin minun mieheni syö vain taateleita ja juo maitoa, eikä hänellä ole koko päivänä nälkä eikä jano.


      • ja nuo
        käännynnäinen kirjoitti:

        Ramadan on todellakin hienoa ja erittäin speciaalia aikaa muslimeille! Muslimin tulee käyttää Ramadanin kullanarvoinen aika islamin opiskeluun ja hyvien tekojen tekemiseen, koska tuona aikana hyvät teot ovat vieläkin arvokkaampia ja pahat teot vieläkin pahempia kuin muina aikoina.

        Valitettavasti ne, jotka eivät ole kovin harjoittavia, käyttävät suuren osan ajastaan tuolloin ruoan miettimiseen, herkkuostoslistojen tekoon tai mahdollisimman prameiden menujen suunnitteluun. Tällöin heidän Ramadan-saldokseen jääkin vain muistikuva jatkuvasta nälästä ja janosta. Itse asiassa Ramadanin aikana kuuluisi syödä hyvinkin vaatimattomasti (kuten monet käännynnäiset tekevätkin, esim. vain keittoa ja leipää), koska ylipäätään Ramadanin tarkoitus on saada tuntumaa muiden muslimien puutteelliseen elämään jossain puolella maapalloa.

        Ramadan alkaa syyskuun alkupäivinä inshaAllah ja ruokailun aloitus ensimmäisinä päivinä on illalla n. klo 20.30 inshaAllah.

        Tässä erittäin loistava ruokablogi, josta löytyy osio myös Ramadan ruoille, joista voisi saada ideoita

        http://arabicbites.blogspot.com/

        Muslimi jaksaa paremmin paastopäivän, jos on syönyt aamuvarhaisella ravitsevia ja nälkää pitäviä ruoka-aineita. Tosin minun mieheni syö vain taateleita ja juo maitoa, eikä hänellä ole koko päivänä nälkä eikä jano.

        taateli kakutkin ovat ihania. Ja helppo valmistaa.


      • käännynnäinen kirjoitti:

        Ramadan on todellakin hienoa ja erittäin speciaalia aikaa muslimeille! Muslimin tulee käyttää Ramadanin kullanarvoinen aika islamin opiskeluun ja hyvien tekojen tekemiseen, koska tuona aikana hyvät teot ovat vieläkin arvokkaampia ja pahat teot vieläkin pahempia kuin muina aikoina.

        Valitettavasti ne, jotka eivät ole kovin harjoittavia, käyttävät suuren osan ajastaan tuolloin ruoan miettimiseen, herkkuostoslistojen tekoon tai mahdollisimman prameiden menujen suunnitteluun. Tällöin heidän Ramadan-saldokseen jääkin vain muistikuva jatkuvasta nälästä ja janosta. Itse asiassa Ramadanin aikana kuuluisi syödä hyvinkin vaatimattomasti (kuten monet käännynnäiset tekevätkin, esim. vain keittoa ja leipää), koska ylipäätään Ramadanin tarkoitus on saada tuntumaa muiden muslimien puutteelliseen elämään jossain puolella maapalloa.

        Ramadan alkaa syyskuun alkupäivinä inshaAllah ja ruokailun aloitus ensimmäisinä päivinä on illalla n. klo 20.30 inshaAllah.

        Tässä erittäin loistava ruokablogi, josta löytyy osio myös Ramadan ruoille, joista voisi saada ideoita

        http://arabicbites.blogspot.com/

        Muslimi jaksaa paremmin paastopäivän, jos on syönyt aamuvarhaisella ravitsevia ja nälkää pitäviä ruoka-aineita. Tosin minun mieheni syö vain taateleita ja juo maitoa, eikä hänellä ole koko päivänä nälkä eikä jano.

        Tuosta linkistä. Siinä kiva valikoima leivonnaisia, juuri minun makuuni. Olen muutenkin tehnyt taatelilla ja viikunoilla makeutettuja leivonnaisia ja tässä lisää. Noon ja nuo oregaano basilika tikut yms... Kiitti Kiitti


      • Anonyymi
        käännynnäinen kirjoitti:

        Ramadan on todellakin hienoa ja erittäin speciaalia aikaa muslimeille! Muslimin tulee käyttää Ramadanin kullanarvoinen aika islamin opiskeluun ja hyvien tekojen tekemiseen, koska tuona aikana hyvät teot ovat vieläkin arvokkaampia ja pahat teot vieläkin pahempia kuin muina aikoina.

        Valitettavasti ne, jotka eivät ole kovin harjoittavia, käyttävät suuren osan ajastaan tuolloin ruoan miettimiseen, herkkuostoslistojen tekoon tai mahdollisimman prameiden menujen suunnitteluun. Tällöin heidän Ramadan-saldokseen jääkin vain muistikuva jatkuvasta nälästä ja janosta. Itse asiassa Ramadanin aikana kuuluisi syödä hyvinkin vaatimattomasti (kuten monet käännynnäiset tekevätkin, esim. vain keittoa ja leipää), koska ylipäätään Ramadanin tarkoitus on saada tuntumaa muiden muslimien puutteelliseen elämään jossain puolella maapalloa.

        Ramadan alkaa syyskuun alkupäivinä inshaAllah ja ruokailun aloitus ensimmäisinä päivinä on illalla n. klo 20.30 inshaAllah.

        Tässä erittäin loistava ruokablogi, josta löytyy osio myös Ramadan ruoille, joista voisi saada ideoita

        http://arabicbites.blogspot.com/

        Muslimi jaksaa paremmin paastopäivän, jos on syönyt aamuvarhaisella ravitsevia ja nälkää pitäviä ruoka-aineita. Tosin minun mieheni syö vain taateleita ja juo maitoa, eikä hänellä ole koko päivänä nälkä eikä jano.

        Kyllä rättipäät on hienoja kun paastoavat. Hihhhhhh. Outoj atosiaankin ei suomen kulttuuriin kuulu ramadan me huudamme oman kultuurin perään. En kunnioita lainkaan rättipäiden kulttuuria menkööt afrikkaan perse pystyssäulisemaan. Hyvää matkaa


    • edes tällaista

      keskustelua islam-palstalla.

      Kiitos!

      t. palstalainen, joka ei ole muslimi ja jonka mies ei ole muslimi

      • sisko =00

        Palstahan on varattu keskustelulle MONIkulttuurisuudesta! Siis ei yksinomaan sinun miehesi kulttuurista. Kyllä täällä saa keskustella mistä vaan! Mikä ihme moderaattori luulet olevasi...

        Parhaat Ramadanherkut on Khoshaf ja Amar-el-Din!


      • *********
        sisko =00 kirjoitti:

        Palstahan on varattu keskustelulle MONIkulttuurisuudesta! Siis ei yksinomaan sinun miehesi kulttuurista. Kyllä täällä saa keskustella mistä vaan! Mikä ihme moderaattori luulet olevasi...

        Parhaat Ramadanherkut on Khoshaf ja Amar-el-Din!

        Nyt siis kyseessä onkin MONIKULTTUURISUUS... onkohan sinulta "sisko" menneet opit hiukan ohi? Islam on uskonto, ramadan tuohon uskontoon kuuluva paaston aika. Ja islamille on Suomi24:llakin ihan oma keskustelupalstansa. Ei islamia todellakaan tarvitse levittää ihan JOKA paikkaan.


      • pikkuisille...
        ********* kirjoitti:

        Nyt siis kyseessä onkin MONIKULTTUURISUUS... onkohan sinulta "sisko" menneet opit hiukan ohi? Islam on uskonto, ramadan tuohon uskontoon kuuluva paaston aika. Ja islamille on Suomi24:llakin ihan oma keskustelupalstansa. Ei islamia todellakaan tarvitse levittää ihan JOKA paikkaan.

        Valinnan mahdollisuus!!! Otsikko oli hyvin selvä, joten älä lue kun ei kiinnosta! En minäkään edes kurkkaa jos otsikkona "venäläinen mies.... kosovolaisia tuntevia tms"


      • sisko =00
        ********* kirjoitti:

        Nyt siis kyseessä onkin MONIKULTTUURISUUS... onkohan sinulta "sisko" menneet opit hiukan ohi? Islam on uskonto, ramadan tuohon uskontoon kuuluva paaston aika. Ja islamille on Suomi24:llakin ihan oma keskustelupalstansa. Ei islamia todellakaan tarvitse levittää ihan JOKA paikkaan.

        Islam on uskonto, mutta ei se elä jossain abstraktissa vaan eri kulttuureissa. Ramadania vietetään eri islamilaisissa maissa omilla tavoilla, joten on kiinnostavaa keskustella eroista ja yhtäläisyyksistä. Siis islamilaisen maailmankin sisällä on monikulttuurisuutta.

        Ja muslimeja on maailmassa noin yli miljardi, joten ei ihme jos asiasta on hyödyllistä puhua, oli itse muslimi tahi ei. Myös sinun maailmasi voisi vähän avartua.

        Ja kuten tuossa neuvottiinkin, ei ole pakko tulla keskustelemaan Ramadanista, jos asia ei kiinnosta.

        Sinusta "islamia ei saisi levittää joka paikkaan".

        Minun mielestäni se mitä ei saisi levittää joka paikkaan, on suvaitsemattomuus, ahdaskatseisuus ja rasismi!


      • ...
        sisko =00 kirjoitti:

        Palstahan on varattu keskustelulle MONIkulttuurisuudesta! Siis ei yksinomaan sinun miehesi kulttuurista. Kyllä täällä saa keskustella mistä vaan! Mikä ihme moderaattori luulet olevasi...

        Parhaat Ramadanherkut on Khoshaf ja Amar-el-Din!

        ei monikulttuurisuus, eikä islam.
        Hienotunteisuutta ja tilannetajua toivoisi usein myös teiltä muslimisiskoilta. Ei jäisi rasisteille ja ennakkoluuloisille sitten aiheita mihin tarttua.

        t. "sisko"


      • oma palsta
        sisko =00 kirjoitti:

        Palstahan on varattu keskustelulle MONIkulttuurisuudesta! Siis ei yksinomaan sinun miehesi kulttuurista. Kyllä täällä saa keskustella mistä vaan! Mikä ihme moderaattori luulet olevasi...

        Parhaat Ramadanherkut on Khoshaf ja Amar-el-Din!

        Aikaisemminkin kaikki viestit jotka viittaa islamiin on siirretty täältä pois koska monikulttuurisuus EI OLE sama kuin islam!


      • sisko =00
        oma palsta kirjoitti:

        Aikaisemminkin kaikki viestit jotka viittaa islamiin on siirretty täältä pois koska monikulttuurisuus EI OLE sama kuin islam!

        Onpa ahdasmielistä porukkaa monikulttuurisuus-palstalla!

        Täällähän pitäisi oikeasti olla suvaitsevaisuutta ja moniarvoisuutta.

        Miksi islam ei ole osa monikulttuurisuutta? Perustelepa mulle tieteellisesti asia kun en edelleenkään ymmärrä. Mitä se sun monikulttuurisuus sitten on?

        Ja annapa samalla sun omat krediitit, että tiedämme mistä lähtökohdista puhut ja millä valtakirjalla leikit mielipidepoliisia!


      • Feliza
        oma palsta kirjoitti:

        Aikaisemminkin kaikki viestit jotka viittaa islamiin on siirretty täältä pois koska monikulttuurisuus EI OLE sama kuin islam!

        merkittäväkin osa kulttuuria, joten mielestäni tämä aihe kuuluu kyllä tälle palstalle. Kyllähän täällä aina keskustellaan joulun vietostakin, mielestäni joulu on myös osa suomalaista kulttuuria ja on mukava lukea muiden monikulttuuristen perheiden traditioista.

        Moni muu täysin uskontokeskeinen keskustelu kyllä mielestäni kuuluu sinne uskonto palstalle.


    • Feliza

      minä en. Ramadanina meillä syödään yleensä enemmän marokkolaisia ruokia kuin normaalisti. Mitään ylenpalttista mässäilyä ei ole ja mies laihtuukin yleensä vähän paaston aikana.

      Ifar on yleensä taatelia ja maitoa, keittoa ja tuorepuristettua appelsiinimehua ja jotain lettuja tms. Myöhemmin illalla/yöllä mies saattaa sitten syödä vielä ruoan ja ennen auringonnousua juo ja syö puuroa tms.

      Tänä vuonna mies lähtee pariksi viikoksi Marokkoon Ramadanin aikana. Varmasti mukava paastota perheen parissa, täällä se on toisinaan hiukan yksinäistä ja hankalaa töidenkin takia.

      Ramadanina mies lukee paljon Koraania, kutsuu toisinaan kavereita iftarille ja käy välillä muiden luona iftarilla.

      • Feliza

        mies on Ramadanina hyvällä tuulella, ei valita nälkää eikä janoa. Hänelle Ramadan on tärkeä kuukausi henkisesti. Mies myös paastoaa toisinaan jo ennen Ramadania tai sen jälkeen.


      • heh

        Uskooko mies joulupukkiinkin?


      • näitä
        heh kirjoitti:

        Uskooko mies joulupukkiinkin?

        Tekstistäsi päätellen, et itse usko mihinkään.


      • no..

        meillä mies syö keittoja joita osaan jo tehdäkkin...


      • bidral

        Ainiin, minunkin mies varmaan lähtee siinä joskus syyskuun lopussa kotimaahansa on varmaan ihana siellä perheen kanssa viettää Ramadania ja etenkin se Ramadanin loppujuhla on monelle hirmu mieleinen;D

        Vietän sitten loppu ramadanin miehen veljen ja ahmedin kanssa (siis syön ifteriä heidän kanssaan jos saan luvan mieheltä... ei varmaan tykkää että minä ja ahmed syötäs yhdessä vaikka oiskin hyvä tarkoitus ja veli valvomassa)

        Onko muuten Ramadanissa joku eri osuus naisille ja miehille?

        Naiset/palvelijat varmaan kotimaassa hoitaa sen ruuanlaiton mutta täällä saa kyllä pojat kokata omat pöperönsä kun en minä osaa tehdä keittiössä mitään, en varsinkaan ramadan herkkuja;D


      • Ramadanina
        bidral kirjoitti:

        Ainiin, minunkin mies varmaan lähtee siinä joskus syyskuun lopussa kotimaahansa on varmaan ihana siellä perheen kanssa viettää Ramadania ja etenkin se Ramadanin loppujuhla on monelle hirmu mieleinen;D

        Vietän sitten loppu ramadanin miehen veljen ja ahmedin kanssa (siis syön ifteriä heidän kanssaan jos saan luvan mieheltä... ei varmaan tykkää että minä ja ahmed syötäs yhdessä vaikka oiskin hyvä tarkoitus ja veli valvomassa)

        Onko muuten Ramadanissa joku eri osuus naisille ja miehille?

        Naiset/palvelijat varmaan kotimaassa hoitaa sen ruuanlaiton mutta täällä saa kyllä pojat kokata omat pöperönsä kun en minä osaa tehdä keittiössä mitään, en varsinkaan ramadan herkkuja;D

        Naisille ja miehille ei ole mitään omia juttuja, vaan kaikki keskittyy islamiin ja se tekee ruokaa kuka osaa. Esim. meidän taloudessa minä olen ainoa, joka taitaa ruoanlaiton, joten luonnollisesti se lankeaa minulle myös Ramadanin aikana. Toki olisi kiva istua valmiiseen pöytään ;)


    • bidral

      Itse olen ajatellut osallistua Ramadaniin. Vaikuttaa varmaan tosi tekopyhältä kun minä sanon näin mutta ehkä pieni hiljentyminen ja paasto olisi paikallaan.

      ajattelin kuitenkin korvata rukoukset joogalla (kun en edelleenkään ole muslimi eikä islamin "rauhan sanoma" ole oikein minulle selvä mutta muuten paasto kiinnostaisi (meillä ortodokseilla se on paljon rankempi ja pidempi aika niin en halua ensimmäisenä paastonani kokeilla sitä.))

      Helpompihan se on paastota kun on isompi porukka tukena. pojat laittavat sitten ifterin niin käyn sen syömässä niiden kanssa (jos mies ei ala urputtaa, että en ole oikeasti paastolla tms. vaikka luulisi sen olevan iloinen kun otan osaa paastoon (mies tosin lipsahtaa aina kolmen viikon kuluttua niin hyvä hänenkin tulla siihen neuvomaan;D))

      Sellainen kysymys kuitenkin tuli mieleen että mitenkäs jos on jatkuvasti lääkkeet (esim. e-pillerit) jotka pitää ottaa lähes joka päivä.
      Ja paaston aikana muslimi ei saisi laittaa mitään suuhunsa (ei edes purkkaa) ennen ilta kuutta. Miten lääkityksellä olevat muslimit ovat tämän asian ratkaisseet?

      Pitää vielä miettiä miten jaksan paastota kun opiskella pitää ja töissäkin käydä mutta eiköhän se siitä lähde kunhan alkuun pääsee.

      Pitääkö Ramadanin aikaan pukeutua jotenkin peittävämmin tai mitä muuta siihen kuuluu? alkoholia ei saa nauttia, eikä baareissa käydä mutta se nyt onnistuu. Seksiä ei saa olla paitsi illalla oman aviopuolison kanssa. onko jotain muuta vielä?

      Onko television tai muun viihteen käytölle rajoituksia?

      kiitos etukäteen jos joku viitsii vastata.

      • Ramadanista

        Mukavaa, että olet kiinnostunut Ramadanista ja islamista yleensäkin.

        Ramadanin sisälty keskittyy henkiseen puolen kehittämiseen. Tällöin luetaan ja opiskellaan arkeakin enemmän islamia sekä Koraania.

        Ramadanin päivien takaisinpaastoaminen se vasta iso juttu onkin. Missattua yhtä päivää tulee paastota 60 päivää putkeen yhtäjaksoisesti (toki syödään auringonlaskun jälkeen kuten Ramadaninakin). Tosin paaston rikkomiseen tulee olla äärimmäisen painava syy kuten esim. vakava sairaus, johon tarvitaan jatkuvaa päivän aikana olevaa lääkitystä, kuukautiset, synnytyksen jälkeiset 40 päivää tai että esim. pelastaa jonkun elämän ja sitä varten joutuu rikkomaan paaston. Joten tästä voi päätellä, että paastoamatta jättäminen on erittäin vakava rike.

        Ramadanin aikana ei ole muslimeille mitään erityismääräyksiä, muuta kuin että tulee olla syömättä ja juomatta sekä olematta aviopuolison kanssa sukupuoliyhteydessä päivän aikana. Jos käyttää jotain lääkettä, tulee se ottaa aamuruokailun yhteydessä. Päivän aikana on lupa huuhdella suuta vedellä, kunhan on tarkkana, ettei vettä mene kurkusta alas.

        Alkoholin juonti ei liene ongelma, koska se on kielletty muslimeilta samoin tupakointi.

        Moni uusi muslimi miettii aina, että mitenköhän jaksaa paastota, mutta aina paastot menevät hyvin Allahin tuella. Itse kärsin normaalielämässä verensokerin heittelyistä, mutta Ramadanin aikana ei kyseinen ongelma edes näyttäydy :)

        Ja tosiaan, ensimmäiset paastopäivät päättyvät n. klo 20.30, jolloin syödään iftar. Kysy vaan lisää jos haluat tarkempia tietoja!


      • bidral
        Ramadanista kirjoitti:

        Mukavaa, että olet kiinnostunut Ramadanista ja islamista yleensäkin.

        Ramadanin sisälty keskittyy henkiseen puolen kehittämiseen. Tällöin luetaan ja opiskellaan arkeakin enemmän islamia sekä Koraania.

        Ramadanin päivien takaisinpaastoaminen se vasta iso juttu onkin. Missattua yhtä päivää tulee paastota 60 päivää putkeen yhtäjaksoisesti (toki syödään auringonlaskun jälkeen kuten Ramadaninakin). Tosin paaston rikkomiseen tulee olla äärimmäisen painava syy kuten esim. vakava sairaus, johon tarvitaan jatkuvaa päivän aikana olevaa lääkitystä, kuukautiset, synnytyksen jälkeiset 40 päivää tai että esim. pelastaa jonkun elämän ja sitä varten joutuu rikkomaan paaston. Joten tästä voi päätellä, että paastoamatta jättäminen on erittäin vakava rike.

        Ramadanin aikana ei ole muslimeille mitään erityismääräyksiä, muuta kuin että tulee olla syömättä ja juomatta sekä olematta aviopuolison kanssa sukupuoliyhteydessä päivän aikana. Jos käyttää jotain lääkettä, tulee se ottaa aamuruokailun yhteydessä. Päivän aikana on lupa huuhdella suuta vedellä, kunhan on tarkkana, ettei vettä mene kurkusta alas.

        Alkoholin juonti ei liene ongelma, koska se on kielletty muslimeilta samoin tupakointi.

        Moni uusi muslimi miettii aina, että mitenköhän jaksaa paastota, mutta aina paastot menevät hyvin Allahin tuella. Itse kärsin normaalielämässä verensokerin heittelyistä, mutta Ramadanin aikana ei kyseinen ongelma edes näyttäydy :)

        Ja tosiaan, ensimmäiset paastopäivät päättyvät n. klo 20.30, jolloin syödään iftar. Kysy vaan lisää jos haluat tarkempia tietoja!

        Voin varmaan sitten ottaa pillerit siinä aamuruokailun yhteydessä.
        Mies ei ainakaan eilen ollut kovin innokas auttamaan kun kerroin haluavani osallistua Ramadaniin (olen joskus aiemmin yrittänyt mutta pieleen meni). Katsotaan nyt miten hän asian ottaa myöhemmin.

        En siis ole muslimi mutta muuten henkistyminen ja paasto olisi paikallaan.
        Miten kuukautiset vaikuttaa Ramadaniin?
        Milloin on aamuruokailu? (Ollessani Bangladeshissa Ramadanin aikaan iltaruokailu oli klo 18:n maissa mutta Suomen ajassa se on sitten klo 20?)

        Meillä pojat tekevät yhteisen ifterin johon voin varmaan osallistua. Pitää nyt katsoa miten nuo käytännön järjestelyt. Olen muutenkin niin vähäruokainen ettei päivällisen väliin jättäminen tee tiukkaakaan;D


      • Mutta eihän tuo Ramadan mitään oikeaa paastoamista ole, jos nassuun saa illalla vetää mielettömät määrät mättöä.
        Vai tarkoittaako se paastoaminen siinä sitä, että ei saa syödä vaikka lihaa ollenkaan? Onko muita kiellettyjä ruoka-aineita? Tiedän kyllä, että siihen liittyy joitain muitakin järjettömyyksiä, kuten seksistä luopuminen tuoksi ajaksi. Ei ymmärrä.

        En tiedä mitä nyt hait, tuota fyysistä vai henkistä puolta paastoamisesta, mutta itse välillä mehupaastoilen. Tekee todella hyvää kropalle muutaman päivän mehupaastot (noita parin viikon hömpötyksiä en ole iljennyt kokeilla edes... Puhuvatpa jotkut myös ihan kuukauden paastosta...) En ymmärrä, miksi joku välttämättä haluaa pidättäytyä seksistä noin pitkäksi aikaa... Itse keskittyisin mieluummin ruokapuolen paastoamiseen, eipä tekisi yhtään pahaa minullekaan. Taidanpa aloittaa tänään, kun en ole vielä paljon syönyt, mitä nyt vähän suklaavanukasta :-P

        Muuten, eikös tuo ortodoksi-paastoaminen tarkoita lähinnä sitä, että liha poistetaan siksi ajaksi ruokavaliosta? Kasvissyöjälle ei kuulosta kovin rankalta :-D Olen siis paastonnut kohta kymmenen vuotta putkeen...


      • vladovostok
        bedelia kirjoitti:

        Mutta eihän tuo Ramadan mitään oikeaa paastoamista ole, jos nassuun saa illalla vetää mielettömät määrät mättöä.
        Vai tarkoittaako se paastoaminen siinä sitä, että ei saa syödä vaikka lihaa ollenkaan? Onko muita kiellettyjä ruoka-aineita? Tiedän kyllä, että siihen liittyy joitain muitakin järjettömyyksiä, kuten seksistä luopuminen tuoksi ajaksi. Ei ymmärrä.

        En tiedä mitä nyt hait, tuota fyysistä vai henkistä puolta paastoamisesta, mutta itse välillä mehupaastoilen. Tekee todella hyvää kropalle muutaman päivän mehupaastot (noita parin viikon hömpötyksiä en ole iljennyt kokeilla edes... Puhuvatpa jotkut myös ihan kuukauden paastosta...) En ymmärrä, miksi joku välttämättä haluaa pidättäytyä seksistä noin pitkäksi aikaa... Itse keskittyisin mieluummin ruokapuolen paastoamiseen, eipä tekisi yhtään pahaa minullekaan. Taidanpa aloittaa tänään, kun en ole vielä paljon syönyt, mitä nyt vähän suklaavanukasta :-P

        Muuten, eikös tuo ortodoksi-paastoaminen tarkoita lähinnä sitä, että liha poistetaan siksi ajaksi ruokavaliosta? Kasvissyöjälle ei kuulosta kovin rankalta :-D Olen siis paastonnut kohta kymmenen vuotta putkeen...

        eikö miehesi musutsetseeninä vietä ramadamia?


      • vladovostok kirjoitti:

        eikö miehesi musutsetseeninä vietä ramadamia?

        Ei valitettavasti ole tshetsheeni eikä ole muslimi. Harmi. Tshetsheeni (ei tsetseeni) olisi aika eksoottinen, enpä ole kuullut, että kellään palstalaisella tshetsheeniä olisi. Itse asiassa en ole edes varma, onko mieheni virallisesti edes ortodoksi, saattaa olla, että on ihan ateisti. Täytyypä kysäistä.


      • bidral
        bedelia kirjoitti:

        Mutta eihän tuo Ramadan mitään oikeaa paastoamista ole, jos nassuun saa illalla vetää mielettömät määrät mättöä.
        Vai tarkoittaako se paastoaminen siinä sitä, että ei saa syödä vaikka lihaa ollenkaan? Onko muita kiellettyjä ruoka-aineita? Tiedän kyllä, että siihen liittyy joitain muitakin järjettömyyksiä, kuten seksistä luopuminen tuoksi ajaksi. Ei ymmärrä.

        En tiedä mitä nyt hait, tuota fyysistä vai henkistä puolta paastoamisesta, mutta itse välillä mehupaastoilen. Tekee todella hyvää kropalle muutaman päivän mehupaastot (noita parin viikon hömpötyksiä en ole iljennyt kokeilla edes... Puhuvatpa jotkut myös ihan kuukauden paastosta...) En ymmärrä, miksi joku välttämättä haluaa pidättäytyä seksistä noin pitkäksi aikaa... Itse keskittyisin mieluummin ruokapuolen paastoamiseen, eipä tekisi yhtään pahaa minullekaan. Taidanpa aloittaa tänään, kun en ole vielä paljon syönyt, mitä nyt vähän suklaavanukasta :-P

        Muuten, eikös tuo ortodoksi-paastoaminen tarkoita lähinnä sitä, että liha poistetaan siksi ajaksi ruokavaliosta? Kasvissyöjälle ei kuulosta kovin rankalta :-D Olen siis paastonnut kohta kymmenen vuotta putkeen...

        Niin no kaipa joillekin 2sec syömättä on paasto;D
        Ifterillä ei oikeasti saisi nyt hirveästi mättää ruokaa nassuun mutta kukin paastoaa tyylillään. itse muistelen ettei pojat paaston aikaan niin paljoa ole syöneet, taateleita ja niitä omia sörsseleitään vaan mun liha piirakat on saaneet olla rauhassa.

        Ortodoksiseen paastoon kuuluu myös paheista kieltäytyminen (en muista kuuluiko seksi tähän)
        ei saa kiroilla eikä olla ilkeä tms. pitää tehdä hyviä tekoja.

        Minulle olisi ihan hyvä pidättyä seksistä koska ajattelen sitä ihan liikaa. Mies ei ole vielä antanut tukea yritykselleni ja muilta en ole edes kysynyt.

        En tiedä mehu paastoista... joskus olen päivän syömättä mitään kun jumin koneelle ja aika vain vierähtää... sitten nukkumaan kun silmät ei pysy auki ja aamulla huomaan että ois vähän näläkä;D

        Noo, sopiihan tuota yrittää. itse kuitenkin lihan syöjänä koen ortodoksisen paaston rankemmaksi;D


      • Feliza
        bidral kirjoitti:

        Voin varmaan sitten ottaa pillerit siinä aamuruokailun yhteydessä.
        Mies ei ainakaan eilen ollut kovin innokas auttamaan kun kerroin haluavani osallistua Ramadaniin (olen joskus aiemmin yrittänyt mutta pieleen meni). Katsotaan nyt miten hän asian ottaa myöhemmin.

        En siis ole muslimi mutta muuten henkistyminen ja paasto olisi paikallaan.
        Miten kuukautiset vaikuttaa Ramadaniin?
        Milloin on aamuruokailu? (Ollessani Bangladeshissa Ramadanin aikaan iltaruokailu oli klo 18:n maissa mutta Suomen ajassa se on sitten klo 20?)

        Meillä pojat tekevät yhteisen ifterin johon voin varmaan osallistua. Pitää nyt katsoa miten nuo käytännön järjestelyt. Olen muutenkin niin vähäruokainen ettei päivällisen väliin jättäminen tee tiukkaakaan;D

        olisi innosta pinkeänä jos paastoaisin Ramadanina. Yleensä olenkin yhden päivän paastonnut, jospa tällä kertaa menisi kaksi ;)

        Paastoaminenhan tapahtuu auringon nousun ja -laskun välisenä aikana, eli joka vuosi kun Ramadan siirtyy lähemmäksi kesää, niin päivätkin ovat täällä pohjolassa pidemmät. Mielestäni on aika pitkä aika paastota aamu neljästä ilta puoli ysiin. Loppupäivät ovat kyllä lyhyempiä. Toisaalta täällä ei ole piinaavan kuuma, kuten monessa muslimimaassa.

        Sairaiden, matkustavien, raskaana olevien, ja imettävien ei tarvitse paastota. Myös naisten ei pidä paastota kuukautisten aikana, mutta nämä päivät käsittääkseni tehdään takaisin ennen seuraavaa Ramadania.


      • Feliza
        bedelia kirjoitti:

        Mutta eihän tuo Ramadan mitään oikeaa paastoamista ole, jos nassuun saa illalla vetää mielettömät määrät mättöä.
        Vai tarkoittaako se paastoaminen siinä sitä, että ei saa syödä vaikka lihaa ollenkaan? Onko muita kiellettyjä ruoka-aineita? Tiedän kyllä, että siihen liittyy joitain muitakin järjettömyyksiä, kuten seksistä luopuminen tuoksi ajaksi. Ei ymmärrä.

        En tiedä mitä nyt hait, tuota fyysistä vai henkistä puolta paastoamisesta, mutta itse välillä mehupaastoilen. Tekee todella hyvää kropalle muutaman päivän mehupaastot (noita parin viikon hömpötyksiä en ole iljennyt kokeilla edes... Puhuvatpa jotkut myös ihan kuukauden paastosta...) En ymmärrä, miksi joku välttämättä haluaa pidättäytyä seksistä noin pitkäksi aikaa... Itse keskittyisin mieluummin ruokapuolen paastoamiseen, eipä tekisi yhtään pahaa minullekaan. Taidanpa aloittaa tänään, kun en ole vielä paljon syönyt, mitä nyt vähän suklaavanukasta :-P

        Muuten, eikös tuo ortodoksi-paastoaminen tarkoita lähinnä sitä, että liha poistetaan siksi ajaksi ruokavaliosta? Kasvissyöjälle ei kuulosta kovin rankalta :-D Olen siis paastonnut kohta kymmenen vuotta putkeen...

        Tuossa aiemmin joku muslimi kertoikin enemmän Ramadanista. Ramadanin merkitys ei siis ole siinä ruoassa vaan kyseessä on kuukausi, jolloin opiskellaan islamia ja keskitytään Jumalaan ja hyviin tekoihin. Paastoamisen idea on asettaa itsensä niiden asemaan joilla ei ole mitä syödä eikä juoda koko pitkänä päivänä. Illalla ei mätetä herkkuja naamaan (tosin moni niin tekee) vaan syödään melko vaatimattomasti.

        Seksistä kieltäytyminen johtuu varmaankin siitä, että ajatukset tulisi keskittää hengellisiin asioihin. Mielestäni ei ole mitenkään tuskaisen pitkä aika pidättäytyä seksistä auringon laskuun asti, mutta joillekin se näköjään sitten järjettömyyttä :).


      • Feliza kirjoitti:

        Tuossa aiemmin joku muslimi kertoikin enemmän Ramadanista. Ramadanin merkitys ei siis ole siinä ruoassa vaan kyseessä on kuukausi, jolloin opiskellaan islamia ja keskitytään Jumalaan ja hyviin tekoihin. Paastoamisen idea on asettaa itsensä niiden asemaan joilla ei ole mitä syödä eikä juoda koko pitkänä päivänä. Illalla ei mätetä herkkuja naamaan (tosin moni niin tekee) vaan syödään melko vaatimattomasti.

        Seksistä kieltäytyminen johtuu varmaankin siitä, että ajatukset tulisi keskittää hengellisiin asioihin. Mielestäni ei ole mitenkään tuskaisen pitkä aika pidättäytyä seksistä auringon laskuun asti, mutta joillekin se näköjään sitten järjettömyyttä :).

        No, muutama minun entinen muslimiystäväni ramadanin aikaan söi sitten ihan normaalisti iltapäivällä heti kun tuli pimeää. Mutta siis juu, ehkä se ei heille ollutkaan sitten niin tärkeä oppimisen paikka, kuin "kunnon muslimeille".

        Nyt tuli kyllä väärinkäsitys... En minäkään nyt niin pahasti seksiriipuvainen ole, ettenkö voisi iltaan asti odottaa. Minulla vain oli sellainen käsitys, että koko ramadanin aikana ei saa harrastaa seksiä. Eikös se kuitenkin kestä pari kuukautta? Mutta nyt kuulostaa jo touhu paljon inhimillisemmältä, jos kerta iltaisin saa touhuilla.


      • yksityiskohtia
        bidral kirjoitti:

        Voin varmaan sitten ottaa pillerit siinä aamuruokailun yhteydessä.
        Mies ei ainakaan eilen ollut kovin innokas auttamaan kun kerroin haluavani osallistua Ramadaniin (olen joskus aiemmin yrittänyt mutta pieleen meni). Katsotaan nyt miten hän asian ottaa myöhemmin.

        En siis ole muslimi mutta muuten henkistyminen ja paasto olisi paikallaan.
        Miten kuukautiset vaikuttaa Ramadaniin?
        Milloin on aamuruokailu? (Ollessani Bangladeshissa Ramadanin aikaan iltaruokailu oli klo 18:n maissa mutta Suomen ajassa se on sitten klo 20?)

        Meillä pojat tekevät yhteisen ifterin johon voin varmaan osallistua. Pitää nyt katsoa miten nuo käytännön järjestelyt. Olen muutenkin niin vähäruokainen ettei päivällisen väliin jättäminen tee tiukkaakaan;D

        Tästä linkistä näkee rukousaikataulun ja paastoajan.

        http://www.rabita.fi/syyskuu.html

        Eli paasto alkaa sarastuksesta ja päättyy auringon laskuun. Paasto kestää 30 vuorokautta ja se päättyy suureen Eid-juhlaan.

        Kuukautisten aikana ei paastota ja ne päivät paastotaan myöhemmin kuitenkin ennen seuraavaa Ramadania.

        Muslimeilta ei ole kielletty lihansyöntiä, joten Ramadaninakin sitä saa syödä. Toki sianliha on tällöinkin kiellettyä.

        Aika paljon on ehtinyt kertyä paastoamattomia päiviä (1=60 vrk) hänelle, joka ei Ramadania ole viettänyt, vaikka muslimi onkin. Tuntuu aika suurelta hommalta takaisinpaastoaminen...

        Paaston tarkoitus on päästä juuri näistä ihmistä tavallisesti hallitsevista haluista (esim. ruoka ja seksi) ja keskittyä hengelliseen puoleen. Nykyihmisestä ovat halut ottaneet vallan. Kaikki mulle nyt heti.


      • Feliza
        bedelia kirjoitti:

        No, muutama minun entinen muslimiystäväni ramadanin aikaan söi sitten ihan normaalisti iltapäivällä heti kun tuli pimeää. Mutta siis juu, ehkä se ei heille ollutkaan sitten niin tärkeä oppimisen paikka, kuin "kunnon muslimeille".

        Nyt tuli kyllä väärinkäsitys... En minäkään nyt niin pahasti seksiriipuvainen ole, ettenkö voisi iltaan asti odottaa. Minulla vain oli sellainen käsitys, että koko ramadanin aikana ei saa harrastaa seksiä. Eikös se kuitenkin kestä pari kuukautta? Mutta nyt kuulostaa jo touhu paljon inhimillisemmältä, jos kerta iltaisin saa touhuilla.

        Vastasin kyllä tähän viestiin eilen, mutta nyt sitä ei enää ole...ei siinä mitään asiattomuuksia kyllä lukenut ;)

        En siis usko, että se illalla nautittava ruoka kertoo juurikaan muslimin hartaudesta. Varmasti ihan kunnolla kuitenkin suurin osa syö, että jaksaa taas seuraavana päivänä paastota ja hoitaa arjen rutiinitkin. mutta paaston ideana ei siis ole nähdä nälkää päivällä ja syödä ähkyyn illalla.

        Ramadan kestää n. kuukauden.


    • Kysyin eilen illalla että meinaako miekkoseni viettää ramadania tänä vuonna (aiempina yhteisinä vuosinamme kun ei ainakaan ole viettänyt..)? Vastaus oli ei.. Eli meillä ramadan näkyy vain niin että mennään sitten syömään ramadanin loppumetreillä se juhla-ateria miehen vanhemmille.

      Turkissa kun vieraili tuossa tänä kesänä niin ehdotin että voisi siellä käydä moskeijalla kääntymässä, mutta ei käynyt. Aika hiljaista meidän hengellinen elämä siis..

      • viime vuonna

        Ihan vaan kokeillakseni miltä tuntuu..ei yhtään paha homma. Meillä ei ainakaan mässätä illalla yhtään sen enempää ruokaa naamaan kun muulloinkaan. Tänä vuonna en raskauden takia voi paastota..


    • paastoilua

      Mies paastoaa ehkä noin puolet ajasta, viime vuonna meni ihan pipariksi hyvä yritys, teki jopa niin "raskasta syntiä" että oli ramadanin aikaan iltapäivällä kirkkohäissä ja söi sen jälkeen iltapäivällä muhkean häälounaan.

      Itse en luterilaisena edes harkitse paastoamista, sillä eihän kenenkään tule harjoittaa vieraan uskonnon rituaaleja huvikseen.

      • on...

        Suomessa jotkut muslimit noudattavat joko Saudi-Arabian aikataulua paastoissa, tai sitten oman alkuperämaansa. Tämä siksi, koska täällä ei voisi noudattaa paikallisia auringonnousu ja -laskuaikoja joka vuosi Ramadanina - kuvittele että Ramadan alkaisi 23.6. ja asuisit Utsjoella!

        Kaikilla kristityillä on myös paasto omassa uskonnossa, luulen että se on mainittu Raamatussa kun eikös Jeesuskin paastonnut, siis ei se ole vierasta.

        Vain luterilaiset ei ole paljon paastonneet, mutta kuulin että nyt on sellainen asia kuin "uuspaasto".


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      173
      7135
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4172
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2095
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      2019
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1859
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1676
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      32
      1642
    8. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1593
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      21
      1588
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1418
    Aihe