Rullaluistelu hiipuu!

Oletteko huomanneet

Näin vain on, että rullaluistelijoiden harrastajamäärät vähenevät. Laji on nykyään 30-40 ikäisten laji. Nuoriso on hävinnyt kokonaan lajin parista sekä ns. sunnuntairullistelijat. Onko se sitten hyvä vai huono asia. Harrastajamäärän vähetessä myös välinekauppa hidastuu, mistä kärsivät jäljelle jäävät harrastajat.

29

3853

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jatkan ainakin

      ei kai siin sit mittn, jos "entiset harrastajat" ei pidä huolta kunnostaan tällä erinomaisella ja vauhdikkaalla lijilla, niin oma on häpeänsä. Ja kansa lihoo ja rapistuu....

      • täälläkin jatketaan

        Nim. "Oletteko huomanneet" ei tarvitse olla huolissaan kuin omasta kunnosta eli menoksi vaan.

        Itse olen katsellut välillä työn merkeissä auton ikkunasta ja välillä rullilla maailman menoa näillä teillä. Toden totta sateella, jota on riittänyt enemmän kuin kotitarpeiksi, rullistelijoiden meno näyttää hiipuvan. Ei näy ainuttakaan luistelemassa. Annas olla, kun aurinko taas paistaa, nimenomaan kun paistaa, niin tiet on täynnä rullistelijoita. Hieno näky! Vaatimaton johtopäätökseni, on että nim. "Oletteko huomanneet" on liikkeellä hyvinkin sateisella säällä. Tuskin hänelläkään on ollut silloin rullat alla? Käypä kuule rullailemassa aurinkosäällä! Eli pane rullikset jalkaan ja muut tarpeelliset varusteet päällesi ja käyhän luistelemassa ja katselemassa ympärillesi, näkyykö ketään.

        Mitään tilastoja ei ole julkaistu rullaluistelun hiipumisesta. Jos joku tietää faktaa, niin laittakaahan linkki tänne. Ja tosiaan mitä väliä sillä, näkyykö muita, omasta kunnosta on pidettävä huolta, ei ne muut sitä omaa kuntoa lisää!


    • ite mies pahasti

      jutuissaan. Ensin tokas: kilpaluistelu hiipuu (eikä muka sovi edes suomalaiselle vai miten se meni), sitten kuntoluistelu ja itse mies on pahasti sivuraiteilla juttuinensa. Varmaankin tää paljon puhuttu sarjakirjoittaja vai mikä palstanörtti olikaan.

    • viestin aloittaja

      Itse olen mielstäni varsin ahkera rullaluistelija. Ensimmäiset rullikset hankin 15 vuotta sitten. Viime vuosina olen rullaluistellut noin 1000 km/kausi ja osallistunut vähintään kahteen massatapahtumaan. Kuluneena kesänä kävin Forssan Suvi-illassa sauvamaratonilla ja vielä pitäisi käydä Kuopiossa rullailemassa. Että eivät minun luistimeni ihan naulassa roiku.

      Olen vaan huomannut, että vielä 10 vuotta sitten parikymmisiä nuoria ja peruskouluikäisia oli lajin parissa todella massoittain. Nykyään
      alle 20-vuotiaat ovat harvassa. Ja juuri nuorissa pitäisi olla lajin tulevaisuus. Ei se minua sinällään haittaa. Minä jatkan lajin parissa kuin ennenkin. Mutta jos harrastajamäärät paljon vähenevät eikä ole sellaista kysyntää enää välineille kuin aikaisemmin, tekevät urheiluvälinekauppiaat asiasta myös johtopäätöksensä. Se minua harmittaa, jos valinnanvara välineiden suhteen katoaa kauppojen hyllyiltä.

    • minnee..

      hiivu. Tänään näin rullislenkillä 29 rullaluistelijaa ja 2 naista skikeillä.

    • nolo ja rähjä

      Rullaluistelussa mennään liian kovaa tällä hetkellä eli kärki karkaa tavallisilta taapertajilta liian kauas. Täältä puuttuvat ns. retkiluistelut. On tapahtumia, mutta aina ajan kanssa. Eikös joku järjestäjä voisi kokeilla tapahtumaa ilman ajanottoa, siihen voisi osallistua vaikka koko perhe. Luulen myös, että pitkät rauhallisemmat lenkit saisivat ei-kilpailuhenkiset liikkeelle. Että tällaista putkahti mieleeni.

      • ei kai kisa

        lähretä sitten koko rullaava väkijoukko viiden tunnelin tapahtumaan syksyllä. Turku-Helsinki moottoritiellähän se järjestetään ennen kuin se avetaan liikenteelle.


      • eki.
        ei kai kisa kirjoitti:

        lähretä sitten koko rullaava väkijoukko viiden tunnelin tapahtumaan syksyllä. Turku-Helsinki moottoritiellähän se järjestetään ennen kuin se avetaan liikenteelle.

        ..jos vaan olisi esim. koko pätkä päästä - päähän(100km), voisin ehkä osallistua vaikka massatapahtumia vierastankin.


      • nolo ja rähjä
        ei kai kisa kirjoitti:

        lähretä sitten koko rullaava väkijoukko viiden tunnelin tapahtumaan syksyllä. Turku-Helsinki moottoritiellähän se järjestetään ennen kuin se avetaan liikenteelle.

        Tuo kuullostaa hyvältä, koskahan se tapahtuma on?


      • ei kuntotapahtumille

        Ilman ajanottoa voi kuka tahansa luistella missä tahansa ei siihen mitään toisten järjestämää tapahtumaa tarvita. Jos kuntoluisteluun kaipaa seuraa, niin ainahan voi pyytää kavereita mukaan. En ymmärrä lainkaan mitä järkeä on kuntotapahtumissa. Sitävastoin kilpailuja saisi olla enemmän ja varsinkin muulta liikenteeltä suljetulla alueella ja muutenkin hyvin järjestettynä. Itse en todellakaan maksaisi euroakaan kuntoluistelutapahtumasta ilman ajanottoa. Sitävastoin hyvästä kisasta vaikka lyhyelläkin korttelinpätkällä olen valmis pulittamaan osallistumismaksun.


      • Ei ajanottoa
        ei kuntotapahtumille kirjoitti:

        Ilman ajanottoa voi kuka tahansa luistella missä tahansa ei siihen mitään toisten järjestämää tapahtumaa tarvita. Jos kuntoluisteluun kaipaa seuraa, niin ainahan voi pyytää kavereita mukaan. En ymmärrä lainkaan mitä järkeä on kuntotapahtumissa. Sitävastoin kilpailuja saisi olla enemmän ja varsinkin muulta liikenteeltä suljetulla alueella ja muutenkin hyvin järjestettynä. Itse en todellakaan maksaisi euroakaan kuntoluistelutapahtumasta ilman ajanottoa. Sitävastoin hyvästä kisasta vaikka lyhyelläkin korttelinpätkällä olen valmis pulittamaan osallistumismaksun.

        http://www.katukiitajat.fi/tiedotus/finline/2009/flyer.pdf


      • eivät kilpailuja

        vaikka kuinka paljon. jos joku hurja niissä menee kovempaa ja kilpaa niin menköön.


      • myös luistelijoille

      • jos jos
        eki. kirjoitti:

        ..jos vaan olisi esim. koko pätkä päästä - päähän(100km), voisin ehkä osallistua vaikka massatapahtumia vierastankin.

        nin niin kyllä sitten tulisin jos sitä tai tätä, kyllä sitä nyt haluttais muka 100 km tapahtuma, eipä vaan ollut montaa rullaajaa Tampereen suunnassa järjestetyllä 134km lenkillä. Kyllä tapahtumien maximi lenkki pitäis olla 42km, ei sinne muuten ketään tulisi, paitsi eki jos....ehkä..jos...tai..


      • eki.
        jos jos kirjoitti:

        nin niin kyllä sitten tulisin jos sitä tai tätä, kyllä sitä nyt haluttais muka 100 km tapahtuma, eipä vaan ollut montaa rullaajaa Tampereen suunnassa järjestetyllä 134km lenkillä. Kyllä tapahtumien maximi lenkki pitäis olla 42km, ei sinne muuten ketään tulisi, paitsi eki jos....ehkä..jos...tai..

        Pienelle porukalle ei kannata järjestää - onneksi laji sopii(on parhaimmillaan) yksinäiselle sudelle.

        Mansessa kait mennään autojen seassa


      • moneen junaan.
        eki. kirjoitti:

        Pienelle porukalle ei kannata järjestää - onneksi laji sopii(on parhaimmillaan) yksinäiselle sudelle.

        Mansessa kait mennään autojen seassa

        Laji sopii toiselle jos toisellekin. Toiselle yksinäiselle, toiselle pienessä porukassa, toiselle isommassa. Joku kiertää samaa rataa (monessakin lajissa näin tehdään Pekingissä), joku menee yhtä rataa edestakaisin, joku menee yhtä rataa vain jos ei tarvitse toistaa samaa "latua". Ja kaikilla on lupa mennä rullaluistimilla tällä tai tuolla tavalla. Ja kaikilla on hauskaa. Paitsi että... täällä saadaan kinastella ties mistä. Ja joku vielä kertoo, että hiipuu... jollakin ainakin hiipuu usko. Kertoo ainakin tästä hiipujasta jotakin. Olen kuullut tämän hiipumisjutun aikaisemminkin. Oliko viime vuonna. Deja-vous.


      • nolo ja rähjä
        ei kai kisa kirjoitti:

        lähretä sitten koko rullaava väkijoukko viiden tunnelin tapahtumaan syksyllä. Turku-Helsinki moottoritiellähän se järjestetään ennen kuin se avetaan liikenteelle.

        Sinne lähretään joukolla, kun vaan ajankohta tieretään.


    • jts-1

      rullajutut..vaikka välinekauppa hidastuu niin keskieuroopasta saa netin välityksellä kyllä suht nopeasti ja välillä jopa halvallakin kunnon tavaraa!

      • HYrrä 11

        Olin tuossa kaverin kanssa rullalenkillä 32km. Vastaan tulijoita kyseisellä reissulla noin 15 kpl. Sää oli viittä vaille sateinen, siihen nähden porukkaa oli paljon liikenteessä. Kaikki liikkellä olijat olivat keski-ikäisiä miehiä. Porukasta puuttuivat niin nuoret kuin naiset. Suuntaus näyttää olevan siiheen, että suomalainen korpisissi kyllä luistelee mutta mistä saadaan nuoret ja naiset mukaan?


      • kilometrejä
        HYrrä 11 kirjoitti:

        Olin tuossa kaverin kanssa rullalenkillä 32km. Vastaan tulijoita kyseisellä reissulla noin 15 kpl. Sää oli viittä vaille sateinen, siihen nähden porukkaa oli paljon liikenteessä. Kaikki liikkellä olijat olivat keski-ikäisiä miehiä. Porukasta puuttuivat niin nuoret kuin naiset. Suuntaus näyttää olevan siiheen, että suomalainen korpisissi kyllä luistelee mutta mistä saadaan nuoret ja naiset mukaan?

        noin 800 tältä kesältä ja se on aika vähän.No syykin löytyy; sää.Kymmenen vuotta rullistelua takana ja kilometrejä kertynyt yli 10.000.Parhaimpina kesinä 1500 km; kausi alkaa maalis-huhtikuussa ja loppuu syys-lokakuussa säiden mukaan.Olen keski-ikäinen nainen.


      • eki.
        kilometrejä kirjoitti:

        noin 800 tältä kesältä ja se on aika vähän.No syykin löytyy; sää.Kymmenen vuotta rullistelua takana ja kilometrejä kertynyt yli 10.000.Parhaimpina kesinä 1500 km; kausi alkaa maalis-huhtikuussa ja loppuu syys-lokakuussa säiden mukaan.Olen keski-ikäinen nainen.

        Säässä mitään vikaa ole ollut samaan tahtiin on menty kuin viime kesänäkin, vaikka kausi vähän myöhemmin alkoikin.

        Lenkkejä tänä vuonna 113kpl (5841,54km) ja ehkä 5-6 kertaa sade yllättänyt.

        viime vuonna sade yllätti ehkä 4-5 kertaa. Lenkkejä 158kpl (6999km)


      • rullistelen..
        eki. kirjoitti:

        Säässä mitään vikaa ole ollut samaan tahtiin on menty kuin viime kesänäkin, vaikka kausi vähän myöhemmin alkoikin.

        Lenkkejä tänä vuonna 113kpl (5841,54km) ja ehkä 5-6 kertaa sade yllättänyt.

        viime vuonna sade yllätti ehkä 4-5 kertaa. Lenkkejä 158kpl (6999km)

        vaan elo-syyskuun, ehkä 3-4 kertaa viikossa parikymppiä kerrallaan, pääsee ihan kivasti hiihtomoodiin talvea odotellessa.


      • kilometrejäsi
        eki. kirjoitti:

        Säässä mitään vikaa ole ollut samaan tahtiin on menty kuin viime kesänäkin, vaikka kausi vähän myöhemmin alkoikin.

        Lenkkejä tänä vuonna 113kpl (5841,54km) ja ehkä 5-6 kertaa sade yllättänyt.

        viime vuonna sade yllätti ehkä 4-5 kertaa. Lenkkejä 158kpl (6999km)

        Ei pahalla. Tai sitten missä asut alkaa luistelukelit maaliskuussa. Jos ole aloittanut huhtikuussa niin sun on pitänyt luistella vähintään joka toinen päivä joku 75km...


      • Eki.
        eki. kirjoitti:

        Säässä mitään vikaa ole ollut samaan tahtiin on menty kuin viime kesänäkin, vaikka kausi vähän myöhemmin alkoikin.

        Lenkkejä tänä vuonna 113kpl (5841,54km) ja ehkä 5-6 kertaa sade yllättänyt.

        viime vuonna sade yllätti ehkä 4-5 kertaa. Lenkkejä 158kpl (6999km)

        ...koska ei tuo normaalilta kuulosta. Vaihtoehtoja:
        1. Olen huu-haa höpöttelijä ja provo
        2. Olen hiukan hullu ja kilometrit pitää paikkansa GPS(suunto T6) -tarkkuudella


      • J.C.
        Eki. kirjoitti:

        ...koska ei tuo normaalilta kuulosta. Vaihtoehtoja:
        1. Olen huu-haa höpöttelijä ja provo
        2. Olen hiukan hullu ja kilometrit pitää paikkansa GPS(suunto T6) -tarkkuudella

        asiaa rullaluistelusta vuosikausia asiaa ja tuonut mielenkiintoisia asioita rullaluistelusta esille näillä sivuilla. Vaikka itse menenkin pienempiä matkoja ja ehkä tehoa nostaen, arvostan tätä miestä. Ja niin arvostaa moni muukin. Hienoa vertailla omaa luistelua toisten luisteluun.


      • Ten Points
        kilometrejäsi kirjoitti:

        Ei pahalla. Tai sitten missä asut alkaa luistelukelit maaliskuussa. Jos ole aloittanut huhtikuussa niin sun on pitänyt luistella vähintään joka toinen päivä joku 75km...

        joka haluaa vain omat sepustuksensa näille sivuille. Tässä esimerkki miten se suhtautuu muihin kirjoittajiin. Taitaa olla sama kirjoittaja, joka varastelee ja/tai ottaa käyttöön toisten nimimerkkejä. Epäilen (itse asiassa tiedän varmasti) vahvasti tätä Sarjakirjoittaja/Muovikassimiestä. Kaikki muut kirjoittajat suhtautuvat täällä positiivisesti muihinkin ja itse rullaluisteluun.


      • syysrulla
        Ten Points kirjoitti:

        joka haluaa vain omat sepustuksensa näille sivuille. Tässä esimerkki miten se suhtautuu muihin kirjoittajiin. Taitaa olla sama kirjoittaja, joka varastelee ja/tai ottaa käyttöön toisten nimimerkkejä. Epäilen (itse asiassa tiedän varmasti) vahvasti tätä Sarjakirjoittaja/Muovikassimiestä. Kaikki muut kirjoittajat suhtautuvat täällä positiivisesti muihinkin ja itse rullaluisteluun.

        Joku on jatkuvalla negatiivisella asenteella liikkeellä. Milloin rullaluistelu hiipuu ja milloin sekään ei kelpaa että joku luistelee ultramatkoja. Ei kelpaa hiipuminen eikä kelpaa aktiivisuuskaan. Mitä mitäis sitten tehdä. Lopettaakko kokonaan rullaluistelu. Uskaltaako tännekään kirjoittaa enää mitään. Ja kaikki maratonit ovat vaarallisia muka!!! Ihme että pyöräteitä ei ole saatu laitettua Suomimaassa sitten käyttökieltoon.


      • merkille pantu
        syysrulla kirjoitti:

        Joku on jatkuvalla negatiivisella asenteella liikkeellä. Milloin rullaluistelu hiipuu ja milloin sekään ei kelpaa että joku luistelee ultramatkoja. Ei kelpaa hiipuminen eikä kelpaa aktiivisuuskaan. Mitä mitäis sitten tehdä. Lopettaakko kokonaan rullaluistelu. Uskaltaako tännekään kirjoittaa enää mitään. Ja kaikki maratonit ovat vaarallisia muka!!! Ihme että pyöräteitä ei ole saatu laitettua Suomimaassa sitten käyttökieltoon.

        Ketjun alussa vain kerroin toteamukseni. Jos olisin havainnut, että nykyään rullaluistelee paljon enemmän junnuja kuin 10 vuotta sitten, olisin voinut todeta senkin. Näin vain ei ole käynyt. Eikö tämä palsta ole sen vuoksi, että tänne saa tulla kertomaan omia havaintojaan lajista, esittämään kysymyksiä ja jakamaan kokemuksia? Niin negatiivisiä kuin positiivisiakin.

        Tietysti joukkoon mahtuu henkilöitä, jotka tulevat kirjoittelemaan kaikenmoista höpöhöpöäkin muka vitsinä tai vain ärsyyttääkseen muita.


    • väitänpä vastaan

      Rullaluistelu kaupat on täynnä luistimia ja kauppa käy. Itse olen nuori ja kesän aikana meni 4kpl 90mm, joten en sanos että nuoriso on jättäny lajin. Vaikkakin Suomen tiet ei juuri houkuttele aina muita kuin niitä vannoutuneimpia, siinä mielessä totta...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1495
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1301
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1292
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1237
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      30
      1211
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1116
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1096
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1086
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1074
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe