Harrastuksen lopettaminen

15 vuotias poika ..

Hei, olen 15 vuotias poika (ensi toukokuussa 16). Olen harrastanut sulkapalloa samassa seurassa jo kolme vuotta. Jostain syystä äitini on aina ilmottanut minut seuraavallekkin vuodelle ilman kysymättä. Hän on kai pitänyt itsestäänselvyytenä että jatkan kyseistä harrastusta.

Vietän melko paljon aikaa tietokoneella, mutta olen silti normaalipainoinen ja syön terveellisesti ja keskiarvokin on koulussa reilusti yli 8. Ystäviäkin on paljon.

Viime aikoina tai tarkalleen sanoen viime kuukausina koko laji (sulkapallo) on alkanut tympimään ja olen päättänyt lopettaa sen. Mutta mieleeni vain muistuu kun edes mainitsin kyseisen lajin lopettamisesta 2 vuotta sitten, äitini toikaisi vain että 'sulla täytyy olla joku harrastus, et voi viettää niin paljon aikaasi koneella', tuo jäi vaan mieleen enkä ole oikeen uskaltanut ottaa asiaa esille. Olen kyllä valmis aloittamaan uuden harrastuksen kokonaan, mutta tuntuu etten 'saa' lopettaa kyseistä harrastusta. Tiedä sitten miksi.

Miten voisin kertoa äidilleni että haluan lopettaa harrastuksen ja aloittaa jonkin muun? Kai mulla on sentään oikeus päättää itse mitä harrastan ja jos jostain lajista en nauti, on myös oikeus lopettaa se ja etsiä uusi tilalle?

16

8971

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Da.

      Minä lopetin juuri itselleni tärkeän harrastuksen. En osaa oikeastaa neuvoa, mutta sinun täytyy vain pysyä vahvana ja kertoa, että et halua harrastaa juuri sulkapalloa, vaan jotakin muuta. Tsemppiä asian kanssa. :)

    • Lähi

      Juttele äitisi kanssa asiasta niin eiköhän asiat selviä. Turhaan mietit miten kertoisit asian kun kuitenkin tärkeintä on, että kerrot miltä sinusta tuntuu. Se, että harrastaa tai tekee jotain jota ei halua tehdä, ei ole kenellekkään pitkän päälle hyväksi.

    • minulla oli

      lapsen isän kanssa vastaavasta asiasta joskus erimielisyyttä.Lapsi halusi sinun iässäsi lopettaa harrastuksen,mutta isän mielestä olisi pitänyt siltikin jatkaa.Mielestäni taas harrastus on harrastus ja vapaaehtoinen.Isä perusteli,että pitäähän sen kouluunkin mennä,mutta se onkin oppivelvollisuus,ei vapaaehtoista.Harrastuksen pitäisi olla mielestäni mukavaa ja siksi mielestäni voisit vaihtaa sinua enemmän kiinnostavaan lajiin.Iso asia on se,että et vaihtaisi harrastusaikaa koneella istumiseen vaan johonkin toiseen harrastukseen.

    • itsellesi

      Etsipä itse itsellesi joku mieluinen urheiluharrastus. Etsi ensin uusi ja lopeta vanha vasta sitten. Itsesikin kannalta on hyvä liikkua.

      Meilläkin poika on sanonut, että haluaisi lopettaa nykyisen, olen sanonut, että ok. mutta joku säännöllinen fyysinen liikuntaharrastus pitää olla ja lajin saa valita itse. On sitten kuitenkin jatkanut vanhassa. Syynä juuri tuo sama, ei oikein kehtaisi liikkkua ja istuisi liikaa koneella muuten. Meilläkin pojalla on keskiarvo hyvä, päälle 9 ja kavereita on, mutta liikaa se kavereiden kanssa oleminen on jotain pelaamista.

      Sen harrastuksen ei tarvitse olla mitään kilpaurheilua henkihieverissä. Itse olen kuitenkin pitänyt parhaana ohjattua, sillä harkkoihin tulee lähdettyä. Jos se on uimista tai punttista oman aikataulun mukaan, on siinä helposti pelkona lipsuminen. Meillä harrastus on ohjattua liikuntaa kuntotasolla.

    • -

      moi oon 15 vuotias tyttö ja oon saanut lähiaikoina uusia kavereita ja alkanut hengata heidän kanssaan. he polttavat ja juovat mutta mä en ole siihen osallistunut enkä aiokkaan. olen harrastanut tanssia n 8 vuotta ja nyt ajattelin lopettaa ja osa syyksi vain siksi että minulla ei ole aikaa kavereille... tuntuu että tämä alkaa menemään just niikun ei pitäis eli eka lopetan pitkäaikaisen harrastuksen ja sitten alan juomaan ja polttamaan niinkuin kaverini ... sitä en halua .. voiko joku auttaaa... meillä on SM kisat kulman takanakin tulossa .... mitä teen

    • tyttelivain

      moi, sinuna en lopettaisi tanssia vielä, vaan katsoisin vielä vähäksi aikaa eteenpäin, miten harrastus lähtee sujumaan kavereiden rinnalla, sillä yleensä "uutuuden viehätyksen" jälkeen olo voi olla erilainen ja mieli muuttua. Kunhan vain tanssista pidät! (: Mullakin olisi yksi aikas huge probleem nimittäin harrastan todella kovassa sarjassa voimistelua, ja treenejä riittää joka päivälle, mutta en oikein tiedä miten tehdä, sillä haluaisin enemmän vapaa-aikaa, ja en oikein tiedä onko toi nyt se mun juttu. Eniten lopettamisessa ahdistaisi joukkuelaisten painostus, ja se mitä ne sanoo! someone help mee!

      • Pallero12355

        Mäkin haluaisin lopettaa mun harrastuksen jota oon 6v harrastanut. Harrastan sitä siis kilpajoukkueessa ja mullakin on melkein joka pv harkkoja. Ei jää aikaa edes kavereille. Ja eniten pelottaa mitä sanon valmentajalle, muille joukkuelaisille... Ja miten ne reagoi... Alkaako ne sanomaa et jatka jatka vaikka en haluis


    • Repsukka

      Mullakin oli sama tai on sama ongelma että äiti tykkää harrastuksesta niin paljon ettei halua että lopetan mutta en enää jaksa koska se on nykyään niin kilpailuhenkistä enkä ehdi edes keskittymään kouluun enää:( äiti ei vain ymmärrä,, mutta kerroin tänäään että aijjon lopettaa koska en yksinkertaisesti ehdi muuta enää ja se tulee ottamaan koville mutta siitä pääsee yli :) tsempit ja halit kaikille ketä kokee samaa te pystytte siihen!

    • yksäitivastaa

      Yksi syy äitien huoleen voi olla siinä, että he pelkäävät miten nuori käyttää lisääntyneenn vapaa-ajan. Kyse on tavallaan samasta ilmiöstä kun huippu-urheilija lopettaa kilpauransa - millä tyhjä aukko täyttyy? Tuleeko päihteet kuvioon? Monet vanhemmat panostavat senkin takia lastensa harrastuksiin, että pysyvät ainakin hyvässä seurassa. Äideillä voi olla myös omia kokemuksia vanhempien valitseman harrastuksen lopettamisesta. Kannattaa miettiä vastauksia ja perusteluja, esim. olen harrastanut tätä jo vuosia enkä aio ammattilaiseksi, tekisi mieli vaihteeksi kokeilla vaikka sitä taikka tätä jne.

    • dududu

      Tähän tulee tosi paljon myöhässä,mut aattelin jos tällä hetkellä joku kärsii tästä tilanteesta saattaa lukea tän viestin.Oon siis 14-vuotias ja olin harrastanu mulle tärkeää lajia yli 9vuotta.Koko perhe on ollu mukana nä kaikki vuodet ja pari vuotta sitten siskoni lopetti harrastuksen,jonka isä otti tosi raskaasti.Nyt mulla on ollu samat tuntemukset ku siskollani ei vaa enään nauti siitä mistä silti tykkää.Olin tosi huolissani et miten perhe ottaa ja sain vasta 2viikkoo mietittyäni asian esille.Iskälle se ei tullu kuuloonkaan koska se on hänelle tärkeä harrastus,mutta siinä sitten vihasena tokaisin et mua sinne ei enää raahata ja jos kiinnostaa niin iskä tietty voi jatkaa vaikka joukkueen huoltajana tai valmentajana.Loppujen lopuksi iskä sitte sano et hän ei voi pakottaa mua käymään siellä ja antaa mulle viikon pohdinta aikaa..siinä sitte pohdin ja ilmotin viikon päästä et oon vielki sitä mieltä et en haluu harrastaa ja iskä oli sitten sulatellu sitä sen verran ja ymmärs tilanteen(tais olla vähän helpottunukkin,koska se oli tosi raskasta joka päivä melkeen treenit ja joka viikonloppu reissausta peleihin,turnaukseen)ilmotettiin sitte valmentajalle ja sen kummemmin iskä ei oo siitä kuittaillu.välillä sanonu et oli hyvä ratkasu mut kyllä sitä harmittaa ku moni oli sanonut et tällä lajilla tuun pärjää loppu elämänki...mut iskän kaa nykyään käydään yhessä juoksemassa ja salilla ni se on korvannut vanhan yhteisen harrastuksen,joten loppu hyvin kaikki hyvin.vinkkinä annan et kannattaa snaoo vaiks jännittäiski tai pelottais,kyl vanhemamt ymmärtää ja ei ne sua siellä pakota käymään..tsemppiä !

    • ---

      Mulla on kans nyt aika paha tilanne.
      Mä oon harrastanu nyt lähemmäs neljä vuotta, samaa harrastusta.
      Tää laji on mulle edelleen tosi tärkee, mut mulla tuntuu vaan aina olevan jotain parempaa tekemistä. Mua kans mietityttää miten mun joukkuelaiset siihen suhtautuis. Oon mun joukkueessa yleensä aina alotus kokoonpanossa yms.
      Mun isä valmentaa mua ja sille on vaikeeeta antaa mun esim. jättää treenit väliin, esim kokeisiin lukemisen takia. Eli ongelman ydin on siis mun isä -päävalmentaja.
      Mun äiti ymmärtää tän ihan täydellisesti vaikka en mä ole sillekkään sanonu, et haluisin lopettaa. Mä en vaan tiedä mitä mä tekisin ilman tätä harrastusta, joka on kuulunu mun elämään kummiski pitkään ja mua pelottaa et se jättäis muhun jonku aukon. Haluaisin alottaa uuden lajin tilalle, kun urheilu on mulle kumminkin tärkeetä. Mut en silti tiedä mitä tehdä.
      Joo vastasin aika vanhaan ketjuun, mut toivottavasti joku vielä huomaa, että apua tarvitaan.

    • VEEEENSKUU

      Mä lopetin justiinsa joukkuevoimistelun. En ollu harrastanu kilpa-joukkueessa ku vaan jotain puol vuotta. Mutta sit oli monii syitä miks halusin lopettaa.Oli myös kivoiki puolii esim. kamut,kisat jne.. Kyllä mua jäi vähäsen harmittaa,ku olin aluks niin innoissani kyseisestä lajista.... mut nyt on perheen ja kavereiden kanssa enemmän aikaa :). Aloitan ehkä kässän/sirkuksen/sählyn/tanssin,mut ilman kilpailemista. Sillä harrastukset pysyy mulla harrastuksina!

    • ajots

      Olen 13- vuotias poika (kesällä 14)
      Olen harrastanut jalkapallon 9 vuotta ja nyt tuntuu että motivaatio on hukassa.
      Jännitää kertoa iskälle että haluaisin lopettaa.Mitä pitäisi tehdä olen kumminkin pelannut jo niin pitkään?Anteeksi tulee aika myöhässä olisin iloinen jos voisitte auttaa.

    • maunomuhonen

      Sulkapallo ei nyt oikein ole raavasten miesten harrastus.
      Parempo lopettaa.

    • Anonyymi

      haija

    • Anonyymi

      Kerro totuus

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      134
      5385
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3337
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1867
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1840
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      72
      1542
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      12
      1443
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1317
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      20
      1288
    Aihe