Edistävätkö vl-tavat ateismia?

Om syytä epäillä...

Minulla on työ-, opiskelu-, naapuruus-, ja sukulaissuhteiden kautta useita (aikuisikäisiä) vanhoillislestadiolaisia tuttuja. Olen ennenkin ihmetellyt heille tyypillistä muiden ihmisten aliarvioimista ja suoranaista halveksuntaa. Nyt olen tällä palstalla seurannut muutamia päiviä käytyjä keskusteluja, jotka tukevat erittäin hyvin omia havaintojani. Miksi vanhoillislestadiolaiset haluavat antaa kristinuskosta niin kielteisen kuvan? Muiden uskonsuuntien edustajat kertovat vieraammillekin Jumalastaan ja uskostaan, mutta vl-tapoihin kuuluu ilmeisesti seurustelu vain toistn kerhon jäsenten kanssa.
Selittäisikö joku tämän kristinuskon sanoman (siis minun käsittämäni) vastaisen hylkimisen periaatteet? Onko tarkoitus tuottaa sitä kautta maailmaan lisää jumalankieltäjiä, että oma status näyttäisi suhteellisesti paremmalta???

34

14398

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihmettelyysi

on se, että vanhoillislestadiolaista herätysliikettä hallitsee saatana apunaan SRK ja vl-saarnamiehet. Samoin siellä palvotaan ihmistä pelastajana ja syntien anteeksiantajana. Muita uskovaisia halveksitaan sydämen pohjasta.

Uskovaisia taas hallitsee Jumala ja Jumalan sana. Uskovaiset luottavat Jumalaan pelastajana ja syntien anteeksiantajana. Keskeinen elämänohje uskovaisilla on lähimmäisenrakkaus.

• Myös vl:iä tunteva

Olet ilmeisen oikeassa. Avaajan kysymyksenä esittämä kausaalisuhde on varmasti totta.

Virallinen SRK-propaganda elvistelee usein väittämällä että yhteisössä (siis jossain epämääräisessä siionissa on rauha ja ilo. Yleensä tuolla jälkimmäisellä on eräänlainen ylitsepursuava luonne, eli omasta ilosta kerrotaan muille avoimesti.

Vl-tutuilleni on tyypillistä, ettei vastakaikua tule, jos yrittää uskonasioista puhua. Nyt on hylkimisessä edistytty sen verran pitkälle, ettei kyläilykutsuihin ja viesteihinkään edes vastata. Jo ikiaikainen perinne on estänyt näitä vl:iä lähettämästä edes nimipäiväkorttia.

• Jep!

kuvattu uskovaisten ja vanhoillislestadiolaisten ero.

• Tiedän monia, jotka ovat alkaneet vihata Jumalaa, vl-opetuksen pohjalta. Eikä heille mene enää millään ymmärrykseen, jos kerrot heille rakastavasta Jumalasta.

• Sarvipää ja OV asialla

on se, että kun hlö on tarpeeksi kauan katsellut vl-herätysliikkeen julmuuksia, valehtelua, Raamatun vääristelyä yms. niin erotessaan vl-herätysliikkeestä ihminen menettää myös uskon Jumalaan.

Tämä on vl-herätysliikkeen todellisen johtajan eli sielunvihollisen keskeinen tavoite.

• toteutuu

monen vl:n kohdalla.

• EXVEL

Minullakin on lukuisia vl-kavereita, työkavereita, sukulaisia ja naapureita, olenhan syntynyt ja varttunut vl-perheessä. Uskonasioista he eivät ala kanssani puhumaan koskaan, vaan esimerkiksi työpaikkani vl:t karttavat "niistä asioista" puhumista, kuin ruttoa, ja ikäänkuin häpeävät sitä, että kuuluvat ko. lahkoon. Minkä takia he haluavat kuulua moiseen "salaseuraan", jos sitä täytyy hävetä?

Pari kertaa olen voinut työkaverien kanssa puhua noista uskonasioista. Olen esittänyt asiallisia kysymyksiä, ja he ovat niihin punastellen vastailleet. Samoin he ovat kyselleet minun vakaumuksestani, johon olen koettanut parhaani mukaan vastata. Aina keskustelu on kuitenkin tyrehtynyt siihen, että paikalle on tullut joku muu ja vl:t on häipyneet säikähtäen paikalta.

En ole mitenkään "kysyvällä mielellä" (niinkuin vlt sanovat), mutta onhan se mukava keskustella asioista. Miksi noista asioista ei saisi puhua ollenkaan muiden, kuin tuohon suljettuun lahkoon kuuluvien kanssa? Miksi pitää hävetä omaa vakaumustaan? Miksi keskusteleminen aiheesta tulkitaan heti "pilkaksi"?

Olen kerran rock-konsertissa, ja pari kertaa yökerhossa törmännyt muutamaan ikäiseeni vl-perheenisään, vanhoihin lapsuudenystäviini, ja on noille näkynyt olutkin maistuvan. Silloin on kyllä juttu luistanut. Nämä kys. miehet ovat kuitenkin kaikkien vl:ien silmissä uskovaisia.

Kysynkin nyt: Miksi teille vl:ille tuntuu olevan "sallitumpaa" käydä esim. baarissa toisten lahkoon kuuluvien kanssa, muttei siitä eronneiden kanssa? Tekeekö se synnistä pienemmän, jos sen tekee "matkaystävien" kanssa? Kys. miehet ovat minulle vieläkin läheisiä, ja vietämme paljon aikaa yhdessä, esim. urheiluharrastusten parissa. Siksi olenkin joskus ehdottanut oluella käymistä tms., koska tiedän, että he salaa käyvät "omassa porukassa". Ei onnistu kuitenkaan minun kanssani. Huvittavaa, eikö?

Tällaista on vl-sisäpiirisalaseuran elämä. Miksi haluatte tehdä tuosta hommasta niin salamyhkäistä. Sehän on vain vakaumus ja elämänkatsomus muiden joukossa. Kaikkihan me uskomme johonkin, ja elämme kukin omalla tavallamme, mutta enhän minäkään salaa ja piilottele kokoajan epätoivoisesti ominta itseäni, eli elämäntapaani.

• isorokkoa?

Mitä tämä kirjoittelu on?

Pelkkää trollaamista sanoisin!!
      Kysymyshän on typerä. Yhtä hyvin voisi kysyä
      vegaanipalstalla: "aiheuttaako tomaatti isorokkoa?"
      Varmasti sama tyyppi kysyy koiraihmisiltä: "onko koirankakka syypää ilmastomuutokseen?".

Tarkoitus on kirjoittaa asenteellista höpöhöpöä ja saada lisää kävijöitä saitille. Miksi?
      Mainostajat tykkää kävijämäärien noususta.

En ole VL. En silti pidä siitä, että lestadiolaisia pidetään kusipäinä. Se on rasismia.

• Inhorealistinen

>En ole VL.

En minäkään, enkä soisi sellaiseksi tulevanikaan.

>En silti pidä siitä, että lestadiolaisia pidetään kusipäinä.

Nyt taidat taas sotkea ihmiset ja aatteet. Tuskin kukaan täällä on lestadiolaisia mollannut, ainoastaan heidän Raamatun opetuksen vastaisia tapojaan.

>Se on rasismia.

Tuo on kovin asiantuntematonta kirjoittelua. Nykynäkemyksen mukaan mitään rotuja ei edes ole.   

• Vl-allergia

lukuisat Raamatun vastaiset vl-opit? Tiedätkö, miten vanhoillislestadiolaiset halveksivat muita uskovaisia nimittäen näitä "epäuskoisiksi"?

• sinulle!!

Minä olen joutunut vl:n rasismin kohteeksi koska erosin heistä.
        Nyt ymmärrän täysin miltä esim. ulkomaalaisista tuntuu kun tulevat suomeen ja jotkut ihmiset kohtelevat heitä täysin väärin ja halveksuen.

• tunne.

lainkaan vanhoillislestadiolaisuutta.

• hylkäävät
        sinulle!! kirjoitti:

Minä olen joutunut vl:n rasismin kohteeksi koska erosin heistä.
        Nyt ymmärrän täysin miltä esim. ulkomaalaisista tuntuu kun tulevat suomeen ja jotkut ihmiset kohtelevat heitä täysin väärin ja halveksuen.

oman lapsensa, jos tämä eroaa vl-herätysliikkeestä. Tämä on selvääkin selvempää perkeleen työtä.

• jaska joo
        hylkäävät kirjoitti:

oman lapsensa, jos tämä eroaa vl-herätysliikkeestä. Tämä on selvääkin selvempää perkeleen työtä.

lukuisia surullisia esimerkkejä on totaalihylkäämisistä jo ihan nuorille alaikäisille lapsille. Itse olin 15vuotias, ja en uskaltanut ottaa edes yhteyttä lastensuojeluun vaikka olisi ehdottomasti pitänyt. Kuinka julma ihminen voikaan olla tyhmänä ja aivopestynä? Se on edelleen ihan täysin käsittämätöntä.
        Omat lapset saavat ainakin kaiken huomioni ja vapaa-aikani ym. Ehkä hyvittelen omien vanhempienikin virheitä heille, mutta teen sen ihan mielelläni. Usein mietin, että mitähän olisi se paha jota joku lapsistani tekisi, että voisin hylätä hänet sen takia? Ei ole tullut sellainen vielä mieleen.
        Minun tapauksessani se paha oli rehellisyys. Olin niin rehellinen etten halunnut tehdä parannusta keksityistä "mukasynneistä" joihin en edes ollut itse vaikuttamassa.

• aiheuta

isorokkoa. Sen sijaan vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen jäsenyys aiheuttaa hengellistä pahoinvointia ja yleistä ahdistusta.

• sinua.

tomaatti-isorokkoinen, joka et tunne lainkaan vanhoillislestadiolaista herätysliikettä.

• Kyllä vaan

ovat saatanasta, niin toki ne edistävät ateismia.

• Kutsu vaan Hessuksi

Itse olin kohtuullisella innolla mukana Hgin ry: toiminnassa about 10 vuotta sitten. Vastavalmistuneena pitkätukkana ja partaradikaalina minut varmaan vieläkin muistetaan.
      En kapinoinut niinkään uskoon liittyviä kysymyksiä vastaan kuin sitä, että puheet ja teot olivat perin kaukana toisistaan, esimerkiksi lähimmäisenrakkaudessa. Toisinuskovien välttely ja suoranainen halveksunta oli silmiinpistävää ja nenäänhaisevaa.
      Nyt olen saanut hyvän homman kansainvälisessä firmassa (ei partaa ja tukkakin siisti!) ja olen paljon ulkomailla poissa entisten uskonystävien arvostelevilta katseilta.
      Aika on antanut perspektiiviä, ja nyt luen itseni selkeästi ateistiksi tai ainakin agnostikoksi. Sinänsä minulla ei olisi mitään sitä vastaan, että kohtaisin Jumalan - tosin tyystin toisenlaisen kuin se sivuhenkilö, jota ry:llä tarjottiin.
      Valheen päälle rakennetut vl-puhujien kuulijoilta vaatimat tavat ovat keskeisin syy nykytilaani.

• Kyllä Teukka tietää!

Lukisin mieluusti nimimerkki "Metaskeeman" lausunnon asiasta.

• tarvita

kun pystyy sanomaan, että Raamatun vastaiset ja Jumalan sanasta poispäin opettavat vl-opit edistävät myös ateismia.

Siihen sielunvihollinen pyrkii vl-valheoppien kautta.

• tässäkin asiassa
        tarvita kirjoitti:

kun pystyy sanomaan, että Raamatun vastaiset ja Jumalan sanasta poispäin opettavat vl-opit edistävät myös ateismia.

Siihen sielunvihollinen pyrkii vl-valheoppien kautta.

Kakki fariseaaiaisuuden mudot on syytä saada tarkasteluun, ei vain vanhoillislestadiolaisuutta.

• Raamatun

vastaiset valheopit, joita SRK ja vl-puhujat opettavat, edistävät Jumalasta vieraantumista ja ateismia.

• pelkkä

testi.

• Uteliaisuus on kai hyve

Esitäpä tiivistetyt tulokset testistäsi, olemme uteliaita tai peräti tiedonjanoisia.

• uteliaisuus.
        Uteliaisuus on kai hyve kirjoitti:

Esitäpä tiivistetyt tulokset testistäsi, olemme uteliaita tai peräti tiedonjanoisia.

ei kuulu sivistykseen.

• Keimo Hautaniemi

sekä vl-herätysliikkeen Raamatun vastaiset opit ja muut vl-kuviot käyvät käsi kädessä. Kumpikin pyrkii erottamaan ihmisen Jumalasta.

• vl-tuomioistuin

Veli on juurikin asian ytimessä ja kirkastaa huoneenhallituksen henkioppia niin että suorastaan henkeen vastaa kuin punainen malboro aamunkähmässä.

• voin sanoa...

että kristinusko ei ole enää minun uskoni. Uskon niin paljon laajemmin luojan hyvyyteen, että en usko hänen uhranneen omaa poikaansa edes koko ihmiskunnan puolesta. Sehän olisi tosi julma teko.

Joku voisi sanoa, että olen ateisti, mutta en ole sitäkään. Karman laki ja uudelleensyntyminen ovat keskeisiä asioita maailmankatsomuksessani. Tärkeintä on uskoa hyvyyteen ja rakkauteen ja siihen, että viha, pahuus, kateus ja katkeruus voitetaan rakkaudella, joka on positiivista energiaa ihmisten välillä.

Olen siis kaukana perinteisistä käsityksistä ja saan kiittää siitä lapsuuttani tiukassa vl-opissa. Aikuistuessa ja käydessä erilaisten kriisien läpi, hahmottui oma tapani uskoa ja nähdä maailmaa. Säilyttääkseni sielun puhtauden, minun piti erota kaksinaismoralistisesta yhteisöstä. Hyvää ja säilyttämisen arvoista jäi myös lapsuudesta. Niitä ovat rehellisyys ja vilpittömyys.

• Jumalaan

• mutta en sillä
        Jumalaan kirjoitti:

perinteisellä tavalla, että hän olisi joku hahmo, joka valvoo ja kyttää ihmisiä. Jumala on rakkaus ja kaikki ihmiset voivat välittää hänen voimaansa eteenpäin olemalla toisiaan kohtaan rakastavia ja armeliaita. Hyvät ajatukset ja teot lähtevät Jumalasta eli rakkaudesta ja pahat pimeydestä ja pahuuden voimista.

• opetetaan että
        mutta en sillä kirjoitti:

perinteisellä tavalla, että hän olisi joku hahmo, joka valvoo ja kyttää ihmisiä. Jumala on rakkaus ja kaikki ihmiset voivat välittää hänen voimaansa eteenpäin olemalla toisiaan kohtaan rakastavia ja armeliaita. Hyvät ajatukset ja teot lähtevät Jumalasta eli rakkaudesta ja pahat pimeydestä ja pahuuden voimista.

vaikka ihminen olisi kuinka hyvä ja mukava kaikille, niin hän ei voi olle uskovainen ja päästä taivaaseen, jos ei ole vl.

• sshsr

makaa f-viitosen päällä hidastaen kaikkien palstojen toimintaa yrittäen idioottimaisella tavalla nostattaa lessukoitten lukijamääriä, peelolle pitäisi saada bannit typerästä häiriökäytäytymisestä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Peelo

• makaa

Entäpä jos tarkoituksena on estää näiden sivujen lukeminen.
        Ettei tule väärää kuvaa vl-ihmisistä, ettei kukaan huomaa miten hullua touhua se on.

• ainakin mielikuvituksessa

Mikset kanna huolta siitä, että tämä keskustelu on linkitetty ties kuinka monesta muusta?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      268
      9653
    2. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      307
      6836
    3. Verinen koira

Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?
      Imatra
      74
      1705
    4. Mira Luoti, Vain Elämää

kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?
      Maailman menoa
      6
      1421
    5. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      94
      1297
    6. Faktat kehiin!

kauanko aiot odottaa kaivattuasi? ja miks?
      Ikävä
      109
      1161
    7. Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?

Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      75
      1079
    8. Mopokeulija

Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin
      Haapavesi
      41
      882
    9. Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !

Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus
      Ähtäri
      23
      756
    10. MUISTATTEKO SEN?

Karhean tummansövyisen raastavsn huudon : RYKIKÄÄ! NIITÄ RAATOJA@ RÄKIKÄÄ NIITÄ EAATOJA!btämän paeoni aina toivotti rakk
      Joukkoliikenne
      313
      748
    Aihe