Tutkimusten mukaan uskonnolliset tekstit voivat yllyttää väkivaltaan. Ihmiset kansallisuudesta ja uskonnollisuudesta riippumatta reagoivat tapahtumiin hyökkäävämmin silloin, kun he uskovat aggression oikeutetuksi. Ihmisillä on vastustamaton taipumus totella auktoriteetteja vaikka tottelemisesta seuraisi millaista kärsimystä tahansa. Ihmiset ovat myös ryhmäkuntaisia ja ryhmän rajalle loppuu myös moraali. Yhteisöön kuuluminen on ihmisille elinehto. Erityisesti miehet ovat taipuvaisia puolustautumaan aggressiivisesti muita ryhmiä vastaan riippumatta toiminnan järkiperäisyydestä.
Nämä yleisinhimilliset tekijät selittävät jonkin verran hoitokokousten julmuutta.
Hoitokokousten biologinen tausta
13
765
Vastaukset
- Sectori
Itse vertaisin hoitokokouksia tekevää seurakuntaa alkoholistiäitiin (nimenomaan äitiin, huom.), joka kohtelee lastaan huonosti, ymmärtämättä sitä itse. Kun hänelle sanotaan asiasta, hän joko loukkaantuu, tai vähättelee asiaa, humalatilasta riippuen. Alkoholistiäiti ei tee mielestään mitään väärin, ja syyttää lastaan katkeraksi, jos tämä moittii häntä siitä. Sen sijaan äiti odottaa lapseltaan hyssyttelevää käytöstä, kieltää kertomasta perheen ulkopuolisille. Hän vaatii unohtamaan kaiken kokemansa, jos jotakin onkin sattunut, ja edellyttää, että äidille pitää antaa anteeksi pyytämättä. Mutta turvaton on sellaisen äidin syli.
- metaskeema
Itse en mielellään käytä vertauksia, vaan pyrin selittämään asiat mahdollisuuksien mukaan sellaisina kuin ne ovat. Esimerkiksi tuon äskeisen voisin tulkita siten, että lestadiolaiset kohtelevat toisia ihmisiä ryhmäajattelunsa pohjalta tiedostamatta riittävästi tekojensa eettisiä seuraamuksia. Käyttäytymisen epäeettiset/irrationaaliset piirteet ovat sitä voimakkaampia, mitä jyrkemmin henkilö tulkitsee uskonsa oppeja.
- Sectori
metaskeema kirjoitti:
Itse en mielellään käytä vertauksia, vaan pyrin selittämään asiat mahdollisuuksien mukaan sellaisina kuin ne ovat. Esimerkiksi tuon äskeisen voisin tulkita siten, että lestadiolaiset kohtelevat toisia ihmisiä ryhmäajattelunsa pohjalta tiedostamatta riittävästi tekojensa eettisiä seuraamuksia. Käyttäytymisen epäeettiset/irrationaaliset piirteet ovat sitä voimakkaampia, mitä jyrkemmin henkilö tulkitsee uskonsa oppeja.
Tulkitahan voi täysin vapaasti.
>>>Esimerkiksi tuon äskeisen voisin tulkita siten, että lestadiolaiset kohtelevat toisia ihmisiä ryhmäajattelunsa pohjalta tiedostamatta riittävästi tekojensa eettisiä seuraamuksia. - metaskeema
Sectori kirjoitti:
Tulkitahan voi täysin vapaasti.
>>>Esimerkiksi tuon äskeisen voisin tulkita siten, että lestadiolaiset kohtelevat toisia ihmisiä ryhmäajattelunsa pohjalta tiedostamatta riittävästi tekojensa eettisiä seuraamuksia.Olen täsmälleen samaa mieltä. Tarkoitin juuri sitä mitä kirjoitin.
- oli meillä kotona
Äitini ei ollut kuitenkaan alkoholisti, mutta ahkeraa, rautaista uskovaista äitiä halusi esittää viimeisen päälle kaikille ulkopuolisille. Kotona oli muuta meille lapsille. Eikä kukaan tietenkään epäillyt mitään, eikä varmaan epäile edelleenkään.
Äidin ei tarvinnut koskaan pyytää anteeksi, vaan meitä lapsia painostettiin menemään häneltä pyytämään, vaikka äiti olisi tehnyt väärin. Aikuisiällä kun olen hänelle noista asioista yrittänyt kerran puhua, hän haukkui täysin maanrakoon ja pisteli vain että olen kiittämätön kakara, jonka pitäisi mennä jollekin psykologille, jos on jäänyt tuollaiset asiat vaivaamaan. Hän ei ollut tehnyt mitään väärää, ei ottanut vastaan ollenkaan (eikä kantaa) niitä asioita jotka ovat jääneet minua vaivaamaan. Jälkeenpäin hän oli sanonut muille että minun pitäisi mennä hänelle juttelemaan uudestaan. Hänen ei tarvitse. Tällainen hän on ollut aina. Hän kai kuvittelee että haluan jotenkin nöyryyttää häntä, vaikka asia ei todellakaan ole siitä kiinni, olisin vain halunnut itselleni äidin, oikean äidin jonka hoidossa on hyvä ja turvallinen olla.
Enää en jaksa (tai ainakaan tällä hetkellä elämässäni) mennä hänelle puhumaan noista asioista. En halua kokea uudestaan ja uudestaan miten hän yrittää puolustaa niitä tekoja mitkä olivat väärin meitä lapsia kohtaan ja varsinkaan sitä jos hän taas haukkuu minut maanrakoon. Se on rankkaa kuulla omalta vanhemmalta uudestaan ja uudestaan miten paha lapsi on ollut, vaikkei sitä oikeasti ole ollut.
Muuta en tällä hetkellä keksi kuin antaa hänen olla typeryyksineen ja itse tehdä paremmin ja niin hyvin kuin ikinä pystyy. Kauhea kammo tullut lapsiin, enkä varmaan halua lapsia koskaan, pelkään niin hirveästi etten osaa ja jaksa kasvattaa ja että minusta tulee samanlainen hullu kuin äitini.
Kokouksilla oli vahva primitiivinen tausta, asianomaisten itse sitä tiedostamatta.
Niillä kokouksilla pyrittiin jalostamaan täydellinen lestadiolainen ihminen, Monella paikkakunnilla tämä jalostustoiminta johti siihen, että kaikki pojat eliminoitiin liikkeestä pois, jolloin tultiin tilanteeseen, etteivät lestadiolaisnaiset löydä enää puolisoa liikkeestään.
Liikkeen primitiivisyys näkyy myös runsaan hedelmällisyyden palvontana.- Kautokeino-murhiin
L.L.Laestadiuksen saarnat 1840-luvun lopulla johtivat Kautokeinon murheellisiin ja murhaaviin tapauksiin 1850-luvun alussa. Jotkut ottivat L.L.:n puheet viinaporvareista, rehellisistä varkaista ja siveistä huorista liian tosissaan.
Ei pitäisi uskoa kaikkea mitää saarnaajat suustaan päästävät.
"Herran henki pohjanmaalla"- hoitokokouksiin
Jotkut ottivat liian vakavasti HS:n ja AP:n saarnat 1960-70-luvuilla. Ne johtivat hoitokokouksiin, joissa saarnaajat jatkoivat tiukkkaa linjaansa. Jotkut ottivat nekin puheet aivan tosissaan ja hoitokokouskierre paheni.
- Sectori
On totta, että tällaista tapahtui, mutta L.L.L sanoutui irti jyrkästi näistä tapahtumista. Jos tutkit historiaa, voisit tasapainon vuoksi tutkia sitäkin, paljonko L.L.L itse sai vihaa osakseen mm. juuri näiltä "rehellisiltä varkailta ja viinaporvareilta." Muistan lukeneeni hänen joutuneen lähtemään jostakin paikasta uhkailujen saattelemana niin kiireesti, että puukko halkaisi takinliepeen.
>>>Ei pitäisi uskoa kaikkea mitää saarnaajat suustaan päästävät.
- acim la i nen
Olen tehnyt avauksen opiskelupalstalla lopputyö keskustelussa ja ehdotin että tutkisivat vanhoillislestadiolaisuutta. Laitoin sinne joitain tarkemmin työstämättömiä ajatuksia teologien ja muidenkin lopputöiden alkusiemeniksi. Kirjoituksistasi olen päätellyt että sinulla olisi paljonkin ideoita joissa olisi lisätutkimista.
"Tutkimusten mukaan uskonnolliset tekstit voivat yllyttää väkivaltaan."
Voisitko viedä sinne tämän aiheesi ja ehkä lisätä muitakin? Siis miten tämä ilmenee juuri vanhoillislestadiolaisuuden kohdalla?
Opiskelijoillahan saatta joskus olla pulmana että ei tiedä mistä kirjoittaisi. Autetaan miehiä ja naisia mäessä! Ja saadaan ehkä laajempi vanhoillislestadiolaisuuden tutkimus alulle. - acim lai nen
Olivatko hoitajat enimmäkseen miehiä?
- Naisia ei saa unohtaa
oli myös naisia.
Tiedän ainakin yhden tosi tapauksen, jossa hoitonainen oli vuosikausia seksuaalisesti todella kiinnostunut toisesta naisesta ja hänen seksuaalisuudestaan ja muka uskonnon varjolla. Niin, että mene ja tiedä oliko tässä tapauksessa kysymys loppujen lopuksi "lesbosta ja miespuolisesta lesbohenkilöstä". - tiukimmat hoitajat
olivat kaksi naista: vanhapiika ja leskinainen. He panivat miehet mataliksi, mm. järjestivät saarnakieltoja. Hoitovuosina he olivat ry:mme edustajina puhujain ja seurakuntavanhinten kokouksissa.
Kun tuuli huipulla kääntyi, he nopsasti "tekivät parannuksen kovuudesta". Mutta heidän toimintansa seuraukset jäivät voimaan, mm. saarnakiellot ja lukuisat sitomiset.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin2689653IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3076836Verinen koira
Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?741705Mira Luoti, Vain Elämää
kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?61421Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.941297- 1091161
Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?
Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut751079Mopokeulija
Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin41882Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !
Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus23756MUISTATTEKO SEN?
Karhean tummansövyisen raastavsn huudon : RYKIKÄÄ! NIITÄ RAATOJA@ RÄKIKÄÄ NIITÄ EAATOJA!btämän paeoni aina toivotti rakk313748