Crescent vs. Titania

city-pyöräilijä

Hei,

Löytyykö kokemusta seuraavista city-pyöristä ja mihin sellaisen ostossa ylipäänsä kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota? Tarkitus on ajaa parin kilsan työmatkaa, eli ihan peruspyörä, jossa kuitenkin olisi 7 vaihdetta ja kestäisi useita vuosia.

Olen katseskellut Crescentin Maria- tai Skans-pyöriä ja sitten vaihtoehtona Titanian City 8 HD-pyörää. Vielä ovat koeajamatta, mutta tuo Titania mietityttää, että onko siinä kestävät osat jne.

Eli jos löytyy jotain mielipiteitä, niin laittakaa asiallisesti tulemaan!

18

6026

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kannattaa funtsia

      Osiltaan noi peruspyörät on aika lailla samaa tavaraa. Erojen löytäminen on aika hankalaa. Mutta miettisin tuota vaihteiden tarvetta. Jos tosiaan ajat vain parin kilsan matkaa, niin yksivaihteisella pärjäät hienosti. Säästät pitkän pennin ostohinnassa ja huolloissa. Napavaihde vaatii ainakin parin vuoden välein rasvaushuollon (n. 50,-). Napavaihteessa on myös hiukan vastusta, mutta yksivaihteinen kulkee kepeästi. Talvella ero on vielä suurempi ja yksivaihteisessa ei ole sitä vaihdevaijeriakaan jäätymässä. Itse olen ajanut työmatkaa ym. hyötyajoa Tunturin 7-vaihteisella n. 30 tkm. En enää hankkisi napavaihteista.

    • alkup. Maantiepyöräilijä

      Cressu on Cycleuropen parempi ruotsalaismerkki ja Titania SNG Group'n halpismerkki, joten ne on lähtökohtaisesti profiloitu eri markkinasegmentteihin.

      Haluat pitkäikäistä pyörää. Kannattaa silloin muistaa, ettei napavaihde ole mitenkään huoltovapaa ja sen huoltokustannukset vuosittain tulee ottaa mukaan hintaan. Itse valitsisisn vaihteettpman.

      Valinnassa painottaisin kolmea asiaa:
      - pyörän paino,
      - siedettävän tasapainoinen ajoasento ja
      - yksinkertaisuus.

      Oma valintani tuollaiseen käyttöön olisi KONA:n Paddywagon, mutta kysyjälle saattaisi sopia esimerkiksi Nishiki SL-1.

      http://www.nishiki.fi/mallisto/city/hybridsl1/

    • Sama mies

      Muista tarjouttaa pyörä kaikista liikkeistä samalla varustuksella: U-lukko, pumppu, työkalu, satulalaukku, valot taakse ja eteen jne. Kattavampi lista on mm. tuossa työmatkapyörä FAQ:ssa. Noin lyhyellä matkalla voi listaa karsia reippaasti, mutta lukko, valot ja työkalut täytyy kuitenkin olla.

      Valoista sen verran, että lain vaatima etuvalo on usein tarpeeton, mutta se siis pitää olla. Sen sijaan takavalo on paljon tarpeellisempi, vaikka laki sitä ei vaadikkaan. Valoiksi kannattaa valita led valot, jotka saa tarvittaessa vilkkumaan. Ne eivät ole ihan lailliset, mutta huomattavasti turvallisemmat.

      • ihmeessä...

        sama mies voit todeta, että etuvalo on tarpeeeton. Kyllä kirkas valo hämärässä auttaa kanssa kulkijhoita havaitsemaan pyöräsi. Valitkaa hyvät ihmiset kirkkaat led valot , ne nimittäin muut havaitsevat paremmin.Jättäkää ne edullisimmat kauppoihin, tosin parempia nekin on kuin ei valoja ollenkaan


      • Sama mies
        ihmeessä... kirjoitti:

        sama mies voit todeta, että etuvalo on tarpeeeton. Kyllä kirkas valo hämärässä auttaa kanssa kulkijhoita havaitsemaan pyöräsi. Valitkaa hyvät ihmiset kirkkaat led valot , ne nimittäin muut havaitsevat paremmin.Jättäkää ne edullisimmat kauppoihin, tosin parempia nekin on kuin ei valoja ollenkaan

        Valaistuilla teillä ja kaduilla itse näet ihan hyvin ilman etuvaloakin. Itse käytän pientä ledittuikkua edessä, jonka saa vilkkumaan. Kuitenkin etusektori on pienempi murhe, koska huomiosi on kiinnitetty sinne.

        Takavalo on siinä mielessä paljon tärkeämpi, että et itse seuraa takasektorin tapahtumia koko aikaa. Eli punainen led-valo taakse on etuvaloa tärkeämpi, jotta ohittajat huomaavat sinut.

        Kokonaisuudessaan valosäädös on viimevuosituhannelta :D Eli se on kaiken kaikkiaan teknisesti vanhentunut. Jo sellainen perus asia, onko järkevää laittaa polkupyörän valot pyörään vaiko kuskiin. Vilkku-led varsinkin pyörän takavalona on autoilijan kannalta useasti parepi, kuin koko ajan palava. Puhumattakaan kenties joistain rajoituksista maantiekäytössä, kun pokupyörissä on nykyään voimakkaampia valoja kuin autoissa. Eli kaiken kaikkiaan valosäädös on aika kirjoittaa uudestaan.


    • Helmetti

      Titania-merkistä on sen verran kokemusta, että keväällä jätin 24-tuumaisen ostamatta tyttärelleni, vaikka hän olisi sen ulkonäöstä pitänyt. Syy: pyörän geometria oli virheellisesti suunniteltu siten, että kengänkärjet osuivat etulokasuojaan. Eli Titania kannattaa koeajaa ennen ostopäätöstä, sama pätee tietysti Crescenttiinkin.

      Vaikka ajomääräsi on vähäinen, suosittelen silti vaihdepyörän hankkimista. Parin kilometrin matkallakin voi olla ylämäkiä, jolloin pienelle vaihteelle on käyttöä. Samoin on asianlaita vastatuulella.

      Noin vähällä ajolla riittää napavaihteen rasvaushuolto 5 vuoden välein, eikä suinkaan joka vuosi, kuten täällä joku väitti. Toimenpide maksaa 40-50 euroa merkkihuollossa. Vertailun vuoksi mainittaakoon, että vaihteettoman navan huolto on pari kymppiä halvempi, eli ei ole ilmainen sekään. Halpaa lystiä joka tapauksessa.

      • alkup. Maantiepyöräilijä

        Ajomäärää tärkeämpää on, kuinka paljon vaihteiston sisään menee suolavettä yms. Siihen taas vaikuttaa rakenteen tiiveys. Viisivuotta on aivan liian pitkä huoltoväli mille tahansa tekniselle laitteelle, joka joutuu tekemisiin korroosion kanssa.

        Kappavaihteen pahin ongelma on juuri se, että huoltotarvetta on vaikea arvioida. Sen takia kaupunkipyöränä sinkula on fiksu ratkaisu.


      • city-pyöräilijä
        alkup. Maantiepyöräilijä kirjoitti:

        Ajomäärää tärkeämpää on, kuinka paljon vaihteiston sisään menee suolavettä yms. Siihen taas vaikuttaa rakenteen tiiveys. Viisivuotta on aivan liian pitkä huoltoväli mille tahansa tekniselle laitteelle, joka joutuu tekemisiin korroosion kanssa.

        Kappavaihteen pahin ongelma on juuri se, että huoltotarvetta on vaikea arvioida. Sen takia kaupunkipyöränä sinkula on fiksu ratkaisu.

        Kiitos asiallisista vastauksista ja keskustelusta.

        Lisäyksenä kerron, että työmatkalleni osuu sekä mäkeä että tuulista suoraa, joten vaihteet kyllä tulevat tarpeen. Tietenkin vaihteeton olisi huolettomampi ylläpitää.

        Nykyinen (korjaamolla oleva pyöräni) on juurikin 7-vaihteinen Crescent ja siinä on ilmeisesti toista kertaa menossa koko napavaihteisto uusintaan (140 euroa työt). Napa kyllä kesti hyvin ensimmäiset 8 vuotta (pyörä ostettu 1998), mutta nyt sitten on ilmeisesti alkanut tulla kaikenlaiset muut kulumat tielle. Edellisen kerran vaihdoin napasysteemin 2 vuotta sitten ja silloin se oli täysin sisältä ruostunut, mutta taas alkoi uusi napa polkiessa hinkata ja rutista, eli pahalta näyttää. Ei enää toista kertaa viitsisi satsata 140 euroa, kun ei ole varmuutta systeemin kestävyydestä... Toisaalta harmittaa heittää sinänsä korjattavissa oleva pyörä pois. Läksyni oppineena aion kyllä huollattaa pyöräni tästedes joka tapauksessa kerran vuodessa, oli siinä sitten napavaihteet tai rattaat.

        Ja valoista sen verran, että olen todennut irrotettavan ja ladattavan led-valon oikein toimivaksi etuvaloksi pimeällä, mutta integroitu napadynamo tuntuu vielä huolettomammalta vaihtoehdolta.

        Aion vielä koettaa Nishikin hybridipyörää (esim. hybrid 427 sekä Tunturin Elleä ja kuten aiempi kirjoittaja korosti, tulen kiinnittämään huomiota erityisesti sopivaan ajoasentoon. Nykyisessä pyörässäni on häirinnyt liian kumara ajoasento, mutta toisaalta liian mummomainenkin ajoasento saattaa olla turhauttava, jos pyörä kulkee reippaasti.


      • alkup. Maantiepyöräilijä
        city-pyöräilijä kirjoitti:

        Kiitos asiallisista vastauksista ja keskustelusta.

        Lisäyksenä kerron, että työmatkalleni osuu sekä mäkeä että tuulista suoraa, joten vaihteet kyllä tulevat tarpeen. Tietenkin vaihteeton olisi huolettomampi ylläpitää.

        Nykyinen (korjaamolla oleva pyöräni) on juurikin 7-vaihteinen Crescent ja siinä on ilmeisesti toista kertaa menossa koko napavaihteisto uusintaan (140 euroa työt). Napa kyllä kesti hyvin ensimmäiset 8 vuotta (pyörä ostettu 1998), mutta nyt sitten on ilmeisesti alkanut tulla kaikenlaiset muut kulumat tielle. Edellisen kerran vaihdoin napasysteemin 2 vuotta sitten ja silloin se oli täysin sisältä ruostunut, mutta taas alkoi uusi napa polkiessa hinkata ja rutista, eli pahalta näyttää. Ei enää toista kertaa viitsisi satsata 140 euroa, kun ei ole varmuutta systeemin kestävyydestä... Toisaalta harmittaa heittää sinänsä korjattavissa oleva pyörä pois. Läksyni oppineena aion kyllä huollattaa pyöräni tästedes joka tapauksessa kerran vuodessa, oli siinä sitten napavaihteet tai rattaat.

        Ja valoista sen verran, että olen todennut irrotettavan ja ladattavan led-valon oikein toimivaksi etuvaloksi pimeällä, mutta integroitu napadynamo tuntuu vielä huolettomammalta vaihtoehdolta.

        Aion vielä koettaa Nishikin hybridipyörää (esim. hybrid 427 sekä Tunturin Elleä ja kuten aiempi kirjoittaja korosti, tulen kiinnittämään huomiota erityisesti sopivaan ajoasentoon. Nykyisessä pyörässäni on häirinnyt liian kumara ajoasento, mutta toisaalta liian mummomainenkin ajoasento saattaa olla turhauttava, jos pyörä kulkee reippaasti.

        Harvoin ajoasento on "liian kumara". Kun kerran 90% vastuksesta tulee ilmanvastuksesta, niin mitä "sporttisempi" ajoasento on, niin sitä mukavampi se todellisuudessa on. Oletko ihan varma, että pyöräsi on oikean pituinen? Ihmiset sekoittavat joskus tangon korkeuden ja sen etäisyyden.

        Suomalaiset mäet ovat enemmän tottumus kysymys. Kunhan pitää kadenssin riittävänä, niin kyllä se saa olla aikamoinen mäki täällä, että oikeasti tarvitsee vaihteita.

        Jos kuitenkin haluat vaihteet, niin osta ihan normaalivaihteinen pyörä. Se on paljon helpompi huoltaa, kuin nuo napavaihteiset.


      • city-pyöräilijä
        alkup. Maantiepyöräilijä kirjoitti:

        Harvoin ajoasento on "liian kumara". Kun kerran 90% vastuksesta tulee ilmanvastuksesta, niin mitä "sporttisempi" ajoasento on, niin sitä mukavampi se todellisuudessa on. Oletko ihan varma, että pyöräsi on oikean pituinen? Ihmiset sekoittavat joskus tangon korkeuden ja sen etäisyyden.

        Suomalaiset mäet ovat enemmän tottumus kysymys. Kunhan pitää kadenssin riittävänä, niin kyllä se saa olla aikamoinen mäki täällä, että oikeasti tarvitsee vaihteita.

        Jos kuitenkin haluat vaihteet, niin osta ihan normaalivaihteinen pyörä. Se on paljon helpompi huoltaa, kuin nuo napavaihteiset.

        Voi tosiaan olla, että vanhassa pyörässäni on alunperinkin liian pitkä runko minulle ja sen takia tuntuu että ohjaustankoon pitää aina kurottaa ja asento on "kumara".


      • alkup. Maantiepyöräilijä
        alkup. Maantiepyöräilijä kirjoitti:

        Harvoin ajoasento on "liian kumara". Kun kerran 90% vastuksesta tulee ilmanvastuksesta, niin mitä "sporttisempi" ajoasento on, niin sitä mukavampi se todellisuudessa on. Oletko ihan varma, että pyöräsi on oikean pituinen? Ihmiset sekoittavat joskus tangon korkeuden ja sen etäisyyden.

        Suomalaiset mäet ovat enemmän tottumus kysymys. Kunhan pitää kadenssin riittävänä, niin kyllä se saa olla aikamoinen mäki täällä, että oikeasti tarvitsee vaihteita.

        Jos kuitenkin haluat vaihteet, niin osta ihan normaalivaihteinen pyörä. Se on paljon helpompi huoltaa, kuin nuo napavaihteiset.

        Onko nykyinen pyöräsi varmasti oikean kokoinen? Alalla on paljon kauppiaita, jotka vähät välittävät asiakkaasta. Kunhan saadaan joku fillari myytyä taas tänään. Jos runkokoko on liian iso, antaa se tunteen liian matalasta pyörästä, vaikka kyse on liian pitkästä fillarista.

        Käy Fillari-lehden keskustelupalstalla. Siellä on kohdassa suositukset otsikko "Lue tämä ensin". Sen alla on mm. useita runkokoon laskureitta.


    • pyörät

      Esim.cresent ja monark tehty taiwanissa jo 10v ha muka ruottalaaanen !!

      • Aktievisti

      • made in taiwan
        Aktievisti kirjoitti:

        Ja työolot ovat duunareilla todella surkeat Taiwanin tehtaalla. Jokaisella duunarilla on kolme kapitalistia esimiehenä:

        http://www.crescent.se/files/u3/monark_crescent.jpg

        ei maahantuojat vaan uskalla tunnustaa jotta esim. cresent tulee sieltä.Itse purkasin yhden Cresentin ja sielä luki selvästi jotta Made in China.


    • vertaile......

      napavaihteisissa pyörissä lukee takanavassa navan tuotekoodi... todella hatusta heittäen tyyliin 8r20rdc... no kuitenkin esim. juuri shimanon nexuksessa noita on 20, 25 ja 30 jotain... 20 surkein ja 30 vissiin jo jotenkin säätä kestävä. Nexus 7 kestävämpi kuin Nexus 8, mutta nexus 8 yleisesti tiiviimpi... Napavaihde tykkää yleisemmin siitä, että polkimia pyöritetään sopivilla vaihteilla kuin siitä, että runtataan pienillä kierroksilla ja ajetaan "putkelta" ylämäkeen isolla vaihteella...

      • city-pyöräilijä

        Noista nexuksen 7- ja 8-vaihteisista olenkin miettinyt, onko niissä isoa eroa laadussa/toiminnassa. 8-vaihteinen kiinnostaisi sen puolesta, että olisi laajemmalla skaalalla vaihteita käytössä.

        Täytyykin tsuumailla mallimerkintöjä ja vähän vertailla.


    • city-pyöräilijä

      Kävin nyt sitten kiertelemässä pyöräliikkeissä ja niinhän siinä kävi, että palasin kotiin 21-vaihteisen Nishikin hybridipyörän kanssa, josta maksoin melkein tuplat siitä mitä olin alunperin ajatellut sijoittaa... Nyt viikon kokemuksella olen siirtynyt pyöräilyssä kihnuttamisesta nautintoon.

      Olin kuvitellut, että pyörän pitää olla napavaihteinen (koska olin teininä ajanut halvoilla maastopyörillä joissa vaihteet prakasivat) ja mummomallinen (koska olin ajanut viimeiset 10 vuotta liian suurirunkoisella pyörällä). Nyt kun löytyi sopivan kokoinen kevyesti rullaava pyörä, sillä on aivan mahtava ajaa. Eikä ajoasento todellakaan ole liian kyyry. Tämän pyörän pitäisi olla sitten talvellakin käypäinen peli, eikä enää pelkoa kalliista napavaihderemontista.

      Kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille!

    • Anonyymi

      mulla eka crecsent ost 2011 ja meni 10v ennenku sai säätää fiksaa liikkeessä napavaihteita... ja uusii osiin menny kaiken kaikkiaan 200e......mut nyt työpyöränä duunissa nesteellä ja uudella saman merkkisellä TARFEK menen DUUNIIN....hyvin rullaa....🙃🙃

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      144
      8229
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      44
      2224
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      26
      2102
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      95
      1718
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1657
    6. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      32
      1327
    7. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      108
      1083
    8. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      1009
    9. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      53
      995
    10. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      860
    Aihe