Osaako kukaan sanoa paljonko saa tienata kuukaudessa niin ettei se laske ansiosidonnaistapäivärahaa?
Paljonko saa tienata ettei laske päivärahaa
29
9697
Vastaukset
- Hurttiukko
Ansiosidonnaisella oleva ei saa tienata lainkaan.
Jos tienaat, sinulle langetetaan ns.soviteltu päivärahakäytäntö. Se merkitsee sitä , että seuraavilta päiviltä alennetaan saman verran päivärahaa, jota olit työssäolopäivinä hankkinut. Näin hulluja lakeja ne teidän ( itse en enää äänestä) valitsemat päättäjät ovat työttömien pään menoksi laatineet.- Aino
Hurttiukko ei kyllä nyt tiedä mistä puhuu. Minä sentään teen pätkätöitä ja soviteltu päivärahakäytäntö on kyllä mun mielestä hieno keksintö, koska siinä rahaa jää enemmän käteen kuin pelkästä työttömyyspäivärahasta.
Eli jos työtön tekee töitä ja tienaa siitä sanotaanko vaikka 500 euroa, niin ansiosidonnainen päiväraha, joka normaalisti olisi sanotaan nyt vaikka 1000 euroa, muutetaan sovitelluksi ansiopäivärahaksi tämä tarkoittaa seuraavaa:
päiväraha 1000 euroa
siitä vähennetään 250 euroa, joka on 50% palkasta (0,5 x 500 = 250)
soviteltu päiväraha työttömälle 750 euroa
Työtön siis tienaa rahaa seuraavasti:
palkka 500 euroa
päiväraha 750 euroa
yhteensä 1250 euroa
Huom! Tämä on siis parempi kuin pelkkä ansiosidonnainen 1000 euroa. Töitä siis kannattaa tehdä! - Kokemusta on
Aino kirjoitti:
Hurttiukko ei kyllä nyt tiedä mistä puhuu. Minä sentään teen pätkätöitä ja soviteltu päivärahakäytäntö on kyllä mun mielestä hieno keksintö, koska siinä rahaa jää enemmän käteen kuin pelkästä työttömyyspäivärahasta.
Eli jos työtön tekee töitä ja tienaa siitä sanotaanko vaikka 500 euroa, niin ansiosidonnainen päiväraha, joka normaalisti olisi sanotaan nyt vaikka 1000 euroa, muutetaan sovitelluksi ansiopäivärahaksi tämä tarkoittaa seuraavaa:
päiväraha 1000 euroa
palkka 500 euroa
päiväraha 750 euroa
yhteensä 1250 euroa
Huom! Tämä on siis parempi kuin pelkkä ansiosidonnainen 1000 euroa. Töitä siis kannattaa tehdä!1250 miinus mahdollinen lapsen päivähoito (200 egee). Siitä sitten vielä viiskyteuroo työmatkoihin. Nonih, tonnillehan se putos taas, jee jee. Tosin karttunutta työkokemusta ei voi mitata rahalla...
- Työtätekevä
Multa ainakin otettiin päivärahoista poies. Saman verran jäi sitten kuukaudessa, kävin osapäiväsesti tai olin kokonaan työttömänä.
- julle
Aino kirjoitti:
päiväraha 1000 euroa
palkka 500 euroa
päiväraha 750 euroa
yhteensä 1250 euroa
Huom! Tämä on siis parempi kuin pelkkä ansiosidonnainen 1000 euroa. Töitä siis kannattaa tehdä!Säilytä se.
En ihmettele, vaikka oisit kohta vakituisemmassa työssä.
Työnteko kannattaa aina. Ei välttämättä rahallisesti niin paljoa, mutta kun se avaa mahdollisuuksia jne... - ei kannata
Aino kirjoitti:
päiväraha 1000 euroa
palkka 500 euroa
päiväraha 750 euroa
yhteensä 1250 euroa
Huom! Tämä on siis parempi kuin pelkkä ansiosidonnainen 1000 euroa. Töitä siis kannattaa tehdä!Mutta jos työtuntisi ylittävät sen 75% alan normista, jäät pakkaselle.
Lisäksi tulevat bussi-tai bensakulut työmatkoihin.
Itse olen jäänyt monta kk pakkaselle, verrattuna siihen, että olisn maannut kotona vaan sohvalla. Tosi kannustavaa!
- Kapitaali
Kysy mieluummin "kuinka paljon tienaamisen jälkeen alan elää entistä enemmän omalla työlläni ja vähemmän yhteiskunnan almuilla"!
Aseenteesi on nyt kuin päiväraha olisi jokin pyhä lehmä johon ei saa lainkaan kajota.
TUKIEN SAAMINEN EI OLE NORMAALIA !!!
Kaikenlaiset tuet kaikilla yhteiskunnan aloilla ovat perusteltuja silloin, kun ne ovat VÄLIAIKAISIA. Sinun asenteellasi ne pysyvät ainakin sinulle ikuisina, kun aktiivisesti kerran pyrit pitämään tilanteesi niin huonona että tarvitset yhteiskunnan tekohengitystä.
Kunnon ay-demari-kommarina olet varmasti myös sitä mieltä, että ei kukaan tukiaisia väärin käytä. Se on vain oikeistolaisten propagandaa... ):-)
Menkää saamattomat ay-demarit itänaapurin nauttimaan kaltaisistanne ja antakaa työnhaluisten luoda parempi Suomi ilman kaltaisianne siivelläeläjiä.- vaahtoo
Menehän peilineteen vaahtoo älykääpiö.
Suomesta sattuu puuttumaan 500th. työpaikkaa. Niitä ei tule lisää hakemalla!. Turha vahtoo jostain muutamantunin siivous jutuista.
Tarvitaan kunnon liksat ja tuet, että kysyntä nousisi ja tulisi työpaikkoja. - Hurttiukko
vaahtoo kirjoitti:
Menehän peilineteen vaahtoo älykääpiö.
Suomesta sattuu puuttumaan 500th. työpaikkaa. Niitä ei tule lisää hakemalla!. Turha vahtoo jostain muutamantunin siivous jutuista.
Tarvitaan kunnon liksat ja tuet, että kysyntä nousisi ja tulisi työpaikkoja.Sano vain teille sen , että työmieskin on työstään palkkansa ansainnut. Tehkää vain te sitä ilmaisduunia. Sitten vietatte katkerana ja raihnaisena vanhuuden päiviä. Kyllä herroilla naurua piisaa. Ovatko todella naiset noin tyhmeliinejä. Ilmankos naisten palkat laahaa jäljessä.
- työssä käyvä
Ansiosidonnainen ei ole yhteiskunnan almu.
Jotta ansiosidonnaista saa niin on joutunut
maksamaan pitkän pennin liiton maksuja.
20 vuodessa on varmasti maksanut jo vuoden parin
ansiosidonnaiset. - Aino
Hurttiukko kirjoitti:
Sano vain teille sen , että työmieskin on työstään palkkansa ansainnut. Tehkää vain te sitä ilmaisduunia. Sitten vietatte katkerana ja raihnaisena vanhuuden päiviä. Kyllä herroilla naurua piisaa. Ovatko todella naiset noin tyhmeliinejä. Ilmankos naisten palkat laahaa jäljessä.
Mielelläni tekisin työtä, josta olisi jotain hyötyä ja siitä saisi vielä elantonsa ansaittua. Olen vaan kyllä huomannut, että minuun on jo ehditty iskeä se kuolemaakin pahempi IT-leima, jolloin minkä tahansa hyödyllisen työn hakeminen on täysin mahdotonta. Opiskelemisestakin rangaistaan, joten kolmatta tutkintoa ei enää ole varaa hankkia tai oikeastaan ei ole varaa ilman töitä.
No mutta niin kauan kun ei ole mitään parempaakaan tarjolla, niin voin aivan hyvin tehdä pieniä töitä, joista on paljon hyötyä pienille voittoa tavoittelemattomille yhdistyksille. Kaiken ns. vapaan ajan voin tehdä sitten juuri sitä mitä haluankin. Mitenkäs tällaisesta vapaudesta voisi tulla katkeraksi ja raihnaiseksi?
Naiset nyt yleensäkin kollektiivisena ryhmänä ovat niin idiootteja, että luottavat naisvaltaisten alojen edunvalvojaryhmiin, jotka allekirjoittavat minkä tahansa palkkaneuvottelupäätöksen ilman pienintäkään mietintää, että eihän niillä palkoilla edes elä. Naisvaltaiset alat voivat kyllä näköjään joustaa, että miesvaltaisilla teknologia-aloilla yritysten johtajat voivat pitää säästössä miljoonia euroja. - Hurttiukko
työssä käyvä kirjoitti:
Ansiosidonnainen ei ole yhteiskunnan almu.
Jotta ansiosidonnaista saa niin on joutunut
maksamaan pitkän pennin liiton maksuja.
20 vuodessa on varmasti maksanut jo vuoden parin
ansiosidonnaiset.Niin , enhän minä ole vapaaehtois- ja lähimmäisen auttamistyötä vastaan. Päinvastoin, itsekin auttelen ihmisiä niin kuin pystyn.
Murisen vain yhteiskunnan mädännäisyyttä ja orjatyövoiman käyttäjiä ja ihmisten hyväntahtoisuutta hyödykseen käyttäviä vastaan.
Olen ollut monissa eri työpaikoissa ja nähnyt miten jopa työtoverit voivat ilkeydessään tehdä kiusaa toisilleen ja käyttää toisen hyväntahtoisuutta omaksi hyödykseen. Se on mielestäni väärin kuin myös se ,jos työnantaja käyttää alipalkattuna työvoimaa.
Kerron esimerkin. Olin taannoin eräässä työpaikassa suuressa vakavaraisessa firmassa.
Menetin 4 vuoden aikana markoissa n. 55.000 mk. puhtaana käteen työtovereiden juonittelujen seurauksena onnettomassa ryhmäurakassa. Arvaappas vetääkö mielen katkeraksi. Lisäksi painostus minua kohtaan oli työtovereiden taholta niin suuri , että oli pakko ottaa lopputili. Hulluksi siinä työyhteisössä olisi muuten tullut. - Aino
Hurttiukko kirjoitti:
Niin , enhän minä ole vapaaehtois- ja lähimmäisen auttamistyötä vastaan. Päinvastoin, itsekin auttelen ihmisiä niin kuin pystyn.
Murisen vain yhteiskunnan mädännäisyyttä ja orjatyövoiman käyttäjiä ja ihmisten hyväntahtoisuutta hyödykseen käyttäviä vastaan.
Olen ollut monissa eri työpaikoissa ja nähnyt miten jopa työtoverit voivat ilkeydessään tehdä kiusaa toisilleen ja käyttää toisen hyväntahtoisuutta omaksi hyödykseen. Se on mielestäni väärin kuin myös se ,jos työnantaja käyttää alipalkattuna työvoimaa.
Kerron esimerkin. Olin taannoin eräässä työpaikassa suuressa vakavaraisessa firmassa.
Menetin 4 vuoden aikana markoissa n. 55.000 mk. puhtaana käteen työtovereiden juonittelujen seurauksena onnettomassa ryhmäurakassa. Arvaappas vetääkö mielen katkeraksi. Lisäksi painostus minua kohtaan oli työtovereiden taholta niin suuri , että oli pakko ottaa lopputili. Hulluksi siinä työyhteisössä olisi muuten tullut.Jep jep. Tuon takia mulle ei enää kelpaakaan mikä tahansa yritys työnantajaksi, koska mä väitän, että mulla on oikeasti varaa sanoa ei kaikille, jotka yrittävät ottaa mun elämässä auktoriteetin aseman. Mä olen myös valmis lähtemään mistä tahansa työpaikasta heti pois, jos huomaan kaiken perustuvan vaan kusetukselle. Sen verran tätä köyhän elämää on jo tullut harjoiteltua, että sosiaalitoimiston toimeentulotuella eläminen ei ole mitenkään vaikeata.
Nyt joku tietenkin sanoo, että mä oon sosiaalipummi, mutta näkisittepä sen kasan työpaikkahakemuksia, joita kuukaudessa lähetän, niin ymmärtäisitte, että eipä niitä töitä todellakaan ole helppo saada. Mun mielestä kuitenkin ihmisarvo täytyy säilyttää ja kaikkea paskaa ei tarvitse niellä vaan päästäkseen töihin tuottamaan johtajille lisää rahaa. - Pike2
Aino kirjoitti:
Jep jep. Tuon takia mulle ei enää kelpaakaan mikä tahansa yritys työnantajaksi, koska mä väitän, että mulla on oikeasti varaa sanoa ei kaikille, jotka yrittävät ottaa mun elämässä auktoriteetin aseman. Mä olen myös valmis lähtemään mistä tahansa työpaikasta heti pois, jos huomaan kaiken perustuvan vaan kusetukselle. Sen verran tätä köyhän elämää on jo tullut harjoiteltua, että sosiaalitoimiston toimeentulotuella eläminen ei ole mitenkään vaikeata.
Nyt joku tietenkin sanoo, että mä oon sosiaalipummi, mutta näkisittepä sen kasan työpaikkahakemuksia, joita kuukaudessa lähetän, niin ymmärtäisitte, että eipä niitä töitä todellakaan ole helppo saada. Mun mielestä kuitenkin ihmisarvo täytyy säilyttää ja kaikkea paskaa ei tarvitse niellä vaan päästäkseen töihin tuottamaan johtajille lisää rahaa.Hyvä Aino!
Mä olen ihan samaa mieltä. Teen myös mielelläni töitä vaikka "ilmaiseksi", kunhan vain saan jokapäiväisen leipäni (vaikka sitten kelasta ja sossusta) Mutta siihen en suostu, että ilmaisella työnteolla vien paikan joltain muulta (vaikkapa itseltäni). Työnantajat käyttävät röyhkeästi hyväkseen meitä.
No eipä silti, aika monet työhönottohaastattelijat katsovat minua kuin halpaa makkaraa. Eihän ne sitä suoraan sano, mutta silmistä lukee: olet vanha ja ruma ja köyhä jne...
Mutta eiköhän se aurinko vielä paista risukasaankin; annetaan ajan kulua ja nautitaan oikeudestamme saada elää. Onnellisuuden tae ei raha ole, vaikka se rauhoittaisikin
Miettii: pike
- äbädäbä
Nostetaas aihetta.
Osaako kukaan sanoa paljonko saa tienata kuukaudessa niin ettei se laske ansiosidonnaista päivärahaa?
En nyt tarkoita soviteltua päivärahaa. Esim opiskelija saa tienata 120e/kk niin, ettei vaikuta opintotukeen yms. Eli jos saan esim 50-100e/kk palkkana pienestä työstä, sitä tuskin otetaan huomioon mitenkään?- Lukenut
Pääomatuloja ja osinkotuloja saa olla miten paljon tahansa eivätkä ne vaikuta mitenkään ansiosidonnaiseen työttömyyskorvaukseen. Kaiken lisäksi pääomtulojen tulonhankkimiskulut voi vähentää verotuksessa ja ne vähentää
työttömyyskorvauksesta menevää veroa vaikkei voittoja tulisikaan..
Toivottavasti tuohon ei tule ikinä muutosta. Työttömänä on hyvin aikaa roikkua
pörssissä ja tehdä tiliä.. - Jo 1 euro vähentää
ei ole mitään ns suojaosaa, jonka saisi tienata.
Jokainen ansaittu euro `vähentää sitä ansiosidonnaista.
Käy liittosi sivuilla, siellä on laskurit.
- Tri.Sorbus
Et mitään. Lisäksi Kela perii asumistukesi takaisin. Kokemusta on!
- Porkkanoita
Onko asia yhä näin ? Eikö euroakaan saa ansaita, että menettää sit toisesta "päästä" ? Kenen etuhan tämäkin asia on? Tähän asiaan pitäisi saada kyl muutos aikaiseksi.... Mielestäni pitäisi olla niitä "porkkanoita" jonkin verran.
- ajankohtast edelleen
Todellakaan tämä systeemi ei kannusta tekemään töitä. Itse saisin parin tunnin hommasta 26 euroa, mutta mietin, voisinko jättää laskuttamatta, koska tuosta tulee muuten todella pitkä tauko työttömyystukiin, kun ensin pitää odottaa palkkatodistus yms. Ihan järjetöntä! Joskus mielestäni oli joku n. 100 euron sääntö, mutta ei taida olla enää?
- ....
Enemmän järkeä olisi siinä, että työpäiviltä saa palkkaa ja työttömyyspäiviltä päivärahaa, eikä mitään sovittelukikkoja, että työpäivien palkasta lähtee 50% Kelan liiveihin.
- Kauris -62
Joku (kesk) kansanedustaja taisi viime talvena ehdottaa, että työtön saisi tienata peräti 300 egee/kk ilman pvraha-alennusta. Kannatan ehdotusta, etenkin jos siinä tapauksessa vois unohtaa kaiken sen paperisirkuksen eli työtoikka työkkäriin ja palkkatoikka ja -laskelma viikkotuntiselvityksineen kassaan. Mutt tuskin tota byrokratiaa kuitenkaan vähennetään, sehän veis älytöntä paperipyöritystä pois työkkärin tädeiltä!
Nyrkkisääntö: jokainen ansaittu euro vähentää ansiopvrahaa 0,50llä.
Joku työnantaja, joka ei pidä paperitouhuista, ottaa mieluummin opiskelijan tai eläkeläisen ruuhka-avuksi eikä osa-aikatyötöntä!- päätön
Entä, jos ei ole palkkatuloja, vaan saa esim rahaa myymistään valokuvista tai jonkun pienen palkkion, joka ei ole palkkaa, vaan verollista...esim sivuverokortilla.
Katsotaanko sellainenkin tuloksi...?? :-O Sehän on jo sairasta.... - Hehe Hehe
päätön kirjoitti:
Entä, jos ei ole palkkatuloja, vaan saa esim rahaa myymistään valokuvista tai jonkun pienen palkkion, joka ei ole palkkaa, vaan verollista...esim sivuverokortilla.
Katsotaanko sellainenkin tuloksi...?? :-O Sehän on jo sairasta....Varo vaan, katsovat vielä yrittäjäksi..
- kannatan tätä
Siinä toivossa, että kansalaisaloitteista on hyötyä, käykäähän allekirjoittamassa https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/215
- Luukun takaa
Muistakaa että sosiaalietuutta ei voi saada samalta ajalta kuin palkkaa. Eihän meistä kukaan tekisi töitä jos näin olisi. Kun maksetaan soviteltua päivärahaa niin ei ne päivätkään kulu yhtä nopeasti.
- toiselta puolen
Jos palkka jää liaan pieneksi sovitellussa peruspäivärahassa niin kyllä toimeentulotukea voi saada.
- Jolia
toiselta puolen kirjoitti:
Jos palkka jää liaan pieneksi sovitellussa peruspäivärahassa niin kyllä toimeentulotukea voi saada.
No kyllä on hankalaa! Että jos palkka jää liian pieneksi siinä sovitellussa päivärahassa, niin eikun täyttämään toimeentulotukilappuja! Eli itse saat juosta tukka putkella joka virastossa, että saat edes leipää? Omituista. Olen kyllä ansiosidonnaisella ihan niin pitkään, että joko saan kokopäivätyötä, tai sitten mahdollisuuden alan vaihtoon. En ala joulupukiksi ja orjaksi kellekään virastotädille, enkä yhteiskunnalle.
Mietin myös toiseen maahan muuttoa, jossa voisi olla töitä. IT -ala on lyönyt leimansa otsaan, takaisin en alalle halua. Mutta, en ole myöskään valmis poljettavaksi, joten vaihtoehtoja on pakko miettiä.
Toivotaan, että kukin meistä töitä saisi, oman alan tai kohtuullisesti palkatun, mitään huippupalkkoja on turha opistotasonkaan tutkinnolla odottaa.
Hyvää kevättä kaikille!
- Näin se vaan menee
Näinpä se vaan menee, että osa-aikatöissä olevan palkka on käytännössä 50% .... jos esim tuntiliksa on 10€, se vähentää työttömyysturvaa 5€, eli toisin sanottuna käteen jäävät tulot on 5€/h. Pidemmälle tarkasteltuna tilanne on vieläkin heikompi, koska osa-aikaiset työt alentaaa myös asumistukea, aiheuttaa työmatkakustannuksia jne. Loppupeleissä tilanne on liiankin usein se, että osa-aikatöissä käyvä joutuu hakemaan tulojen lisäksi vielä toimeentulotukea.......... syvä huokaus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 722698
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k232672Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1072322- 341619
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2391553- 321537
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt401475- 281270
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201216- 951181