Rankimmat olympialajit?

Ystävä kestävyysurheilun

Tervehdys!

Mikäpä mielestänne rankin laji ja mitä arvostatte eniten?

Itse pidän maratonia tai 50km kävelyä ehdottomasti kovimpana kisana. Triathlonikin toki erittäin kova, mutta kyseessä "varttimatka", eikä täysiteräsmiesmatka.

Tulin vain miettineeksi, kun kovasti hehkutetaan tätä Phelpsiä, että kyllä maratonin tai 50km kävelyn TOP 10 sija vastaa ainakin 3 uintikultaa ja mitalisija em. lajeissa vastaa koko Phelpsin 8 olympiakultaa. Abebe Bikila on kaksinkertainen olympialaisten maratonin voittaja, hän on huomattavasti suurempi urheilija kuin Michael Phelps. Yksi suurista Paavo Nurmen kanssa, jonne Phelpsillä ei ole asiaa.


Se, että joku maratoonari juoksee n. 3 minuutin kilometrejä reilu 2h on huomattavasti suurempi suorite, kuin se, että Phelps ui muutaman kerran alle 2 minuutin suorituksia. Tai sitten se, että 50km kävelijä kävelee 4 tuntia melkein 30 lämpöasteessa, tuomareiden koko ajan tarkkailessa askelta, ettei kävely muutu juoksuksi. Hekin taivaltavat n. 4 minuuttia kilometri vauhtia.



Uinti sinällään on hieno harrastus, mutta uintimatkoja tulisi järkeistää jollakin tavalla.

14

604

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • antiikissa

      Muinaisten kreikkalaisten olympiakisoissa alastomat, öljytyt miehet juoksivat pikamatkoja, heittivät keihästä ja painivat.
      Kyse oli yhtä paljon lihaksikkaista vartaloista kuin itse urheilusuorituksistakin.
      Pitkiä matkoja ei juostu. Niitä olisi pidetty hulluutena.

    • Rapsutin24

      monella tapaa...

      Joku hikoilee Triathlonissa viitisen tuntia ja
      joku läski kuulantyöntäjä hikoilee laahustamalla
      jossain stadionilla...

      Totta puhuakseni rankimmat olympialajit top 5:

      1. Marathon
      2. 50km kävely
      3. Maantiepyöräily yhteislähtö
      4. Uinti (uimarit joutuvat usein osallistumaan
      usealle eri matkalle)
      5. 10-ottelu
      - - - - - - -
      Koskimelonta on aika raskasta myös..

      "Helpoimmat" lajit:

      1. Ratsastus
      2. Voimistelu
      3. Purjehdus
      4. Ammunta
      5. Jousiammunta

      • ..................

        voimistelua voi helpoksi sanoa. Ei tietenkään se ole fyysisesti yhtä rankkaa, kuin juoksulajit, mutta se on vaikeaa. Voisihan sitä yhtä hyvin sanoa, että eihän juoksijoiden tarvitse kuin juosta, kun taas voimistelijoiden tarvitsee osatakin jotain. Itse olen heitellyt voltteja ihan lattialla, mutta en perhana voi kuvitellakkan tekeväni niitä jollain 10 senttiä leveällä puomilla. Se vaatii jo ihan pirusti pokkaa. Ja eikä sitä kovin montaa volttiakaan jaksa putkeen heittää, kun rupeaa jo pomppu tuntumaan raskaalta. Sitä mieluummin tulisi kumminkin jaloilleen alas.


      • 2. Voimistelu
        .................. kirjoitti:

        voimistelua voi helpoksi sanoa. Ei tietenkään se ole fyysisesti yhtä rankkaa, kuin juoksulajit, mutta se on vaikeaa. Voisihan sitä yhtä hyvin sanoa, että eihän juoksijoiden tarvitse kuin juosta, kun taas voimistelijoiden tarvitsee osatakin jotain. Itse olen heitellyt voltteja ihan lattialla, mutta en perhana voi kuvitellakkan tekeväni niitä jollain 10 senttiä leveällä puomilla. Se vaatii jo ihan pirusti pokkaa. Ja eikä sitä kovin montaa volttiakaan jaksa putkeen heittää, kun rupeaa jo pomppu tuntumaan raskaalta. Sitä mieluummin tulisi kumminkin jaloilleen alas.

        2. Voimistelu on erittäin rankka laji huomaahan sen jo voimistelijoita että on treenattu ja liikkeet on avan järkyttävän fyysisiä.

        kuka tahansa voi kävellä 50 km, mutta voimisteluun ei pysty kuin 2% ihmisistä.


    • kuin kävely..

      perusteet, minäkin jaksan kävellä 50 km, olen kävellytkin mutta en saatana jaksa juosta 42km en edes kymmenys-osaa siitä..

    • mitallit ratkaisee

      mitalleissa Phelps on ihan ykkönen, jokainne voi mennä yrittämään samaa.

      No: 1.

      • mutta mutta

        Phelps ole kuin kaikkien aikojen paras douppaaja.

        Kaveri ui noin 20 lähtöä joista 8 finaalia. Ja useassa finaalissa pistelee vielä maailmanennätyksen uusiksi ja silti on valmis uimaan kohta lisää.
        Ja kun ottaa huomioon, että ne muutkin siellä reenaa ihan siinä missä sekin, eli kaveri kisailee yhteen matkaan erikoistuneitakin vastaan ja voittaa ne, uituaan jo alkuerät ja finaalin toisessa.

        Phelpsin kunnon salaisuus on BALCON tapaisessa labrassa, eikä reeniohjelmassa.


      • totta se on
        mutta mutta kirjoitti:

        Phelps ole kuin kaikkien aikojen paras douppaaja.

        Kaveri ui noin 20 lähtöä joista 8 finaalia. Ja useassa finaalissa pistelee vielä maailmanennätyksen uusiksi ja silti on valmis uimaan kohta lisää.
        Ja kun ottaa huomioon, että ne muutkin siellä reenaa ihan siinä missä sekin, eli kaveri kisailee yhteen matkaan erikoistuneitakin vastaan ja voittaa ne, uituaan jo alkuerät ja finaalin toisessa.

        Phelpsin kunnon salaisuus on BALCON tapaisessa labrassa, eikä reeniohjelmassa.

        phelps on luonnon lahjakkuus jolla on hyvä valmentaja ja se treenaan ihan vitusti.


    • on menossa
      • KUINKA PÄRJÄIS?

        ISMABAAJEBVA PILLITTI GUURISAN TAPETTUJEN PUOLESTA, KYLLÄ SE VENÄJÄ ON PAHA MAA JA HALONEN PASKA PRESSA.


      • suorituksen rankkuus
        KUINKA PÄRJÄIS? kirjoitti:

        ISMABAAJEBVA PILLITTI GUURISAN TAPETTUJEN PUOLESTA, KYLLÄ SE VENÄJÄ ON PAHA MAA JA HALONEN PASKA PRESSA.

        Jos mietitään eri lajien rankkuutta, pitää itse suorituksen lisäksi ottaa huomioon myös harjoittelu.

        Esimerkiksi huippuvoimistelijat ovat varmasti harjoitelleet ammattimaisesti alle kymmenvuotiaasta lähtien. Vaikka joku hyppy ei kauaa kestä. Sama koskee lyhyen matkan uimareita.

        Puhtaat taitolajit (esimerkiksi ammunta) eivät ole fyysisesti rankkoja, mutta vaativat henkistä voimaa.

        Eri urheilulajien vertailu on vähän turhaa hommaa. Oikeastaan oleellista lajivalikoimassa on lajin levinneisyys : lisenssiurheilijoiden määrä ja vielä maittain tarkasteltuna. Sanoisin että kesäolympialaisissa ei pitäisi olla yhtään lajia, jota ei harrasteta vähintään 50 maassa siten että kaikissa niissä on vähintään 2000 tuon lajin lisenssiurheilijaa.


      • asian ytimessä
        suorituksen rankkuus kirjoitti:

        Jos mietitään eri lajien rankkuutta, pitää itse suorituksen lisäksi ottaa huomioon myös harjoittelu.

        Esimerkiksi huippuvoimistelijat ovat varmasti harjoitelleet ammattimaisesti alle kymmenvuotiaasta lähtien. Vaikka joku hyppy ei kauaa kestä. Sama koskee lyhyen matkan uimareita.

        Puhtaat taitolajit (esimerkiksi ammunta) eivät ole fyysisesti rankkoja, mutta vaativat henkistä voimaa.

        Eri urheilulajien vertailu on vähän turhaa hommaa. Oikeastaan oleellista lajivalikoimassa on lajin levinneisyys : lisenssiurheilijoiden määrä ja vielä maittain tarkasteltuna. Sanoisin että kesäolympialaisissa ei pitäisi olla yhtään lajia, jota ei harrasteta vähintään 50 maassa siten että kaikissa niissä on vähintään 2000 tuon lajin lisenssiurheilijaa.

        Samaa mieltä! Lajeja on vaikea muutoin vertailla, mutta mitä enemmän harrastajia on niin luultavammin vaikeampaa siinä on voittaa kultaa.

        Suomikin pärjäsi kestävyysjuoksussa kunnes Afrikkalaiset tulivat mukaan. Siellä koulumatkat taitetaan monesti juosten joten hyviä juoksijoita syntyy luonnostaan.

        Jossakin uinnissa ei ole vielä nähty Afrikkalaisten rynnistystä, onko koko Afrikassa paljonkin uintihalleja (pl. Etelä-Afrikka)? Victoriajärven tai Zambesi-jokien uimarit eivät taida kilpailuissa käydä.
        Suomalaisten pitäisi panostaa enemmin purjehdukseen ja ammuntaan. Uinnissahan me olemme jo kohtuullisen hyviä, suhteet brittiuintiinkin on kunnossa, sieltä saanee hyvää valmennustietoutta.


    • Minä vaan

      Mitä urpoja täällä on taas liikkeellä.

      Tyydynpä vain toteamaan, että jokainen olympialaji vaatii kovaa harjoittelua, jos haluaa pärjätä. Olise maratooni kuinka rankkaa tahansa, niin ei se maratoonari pärjää siinä uinnissa, tai vaikkapa ammunnassa. Ei niitä voi suoraan vertailla. Itse arvostan kyllä ihan jokaisen lajin huippuja, ja vähemmän huippujakin.

      Vai että mitali maratoonilla tai 50km kävelyssä vastaa 8 uintikultaa... olipas tämä oikein älynväläys... Joo, näinhän sen asian täytyy olla, on vaan niin rankkaa tuo maratooni... Jokuhan voisi väittää, että maratoonissa pärjätäkseen pitää olla mahdollisimman tyhmä ja urpo, jotta kykenee vaan juoksemaan ja juoksemaan eikä ajattele muuta. Ja tämä väite olisi ihan yhtä järkevä kuin tuo sinunkin.

    • kilpauimari

      Ette te tavalliset ihmiset taida tajuta miten kova laji on tuo uinti, sillä monet ihmiset sitä noin vain haukkuvat. Uinti on hyvin paljon erillaista kun kaikki luulevat. Se on maailamn ylesimpiä, ja rankimpia lajeja. Uinti suoritukset ovat hyvin erillaisia, tietenkin riippuen siitä, onko sprintteri vai kestävyysuimari, mutta ei teilla ole mitään oikeutta mennä sitä mollaamaan, kun ette tiedä siitä mitään. Itse 13 vuotiaana kilpauimarina tiedän, että uinti on paljon muutakin kuin vain päästä päähän uimista. Joten menkää itse joskus koettaamaan kilpauimarien treenejä, ennenkuin rupeatte latistamaan uintia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      947
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      704
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe