Tekeekö ikä tehtävänsä?

-45 vuotias-

Aloitan tarinan aika kaukaa. Nuorena harrastin juoksemista muuta urheilua erittäin aktiivisesti. Sitten välissä oli kahdeksan vuoden totaalinen tauko, paino nousi viisi kiloa ja fyysinen kunto putosi nollaan.
Vuonna -90:tä lähdin juoksulenkille, kolme kilometriä, jonka taistelin tahdonvoimalla, siitä alkoi harrastus, joka on nyt kestänyt 18:ta vuotta.
Ensimmäisen ikäraja oli kolmenkympin vaiheilla, toinen vielä selvempi neljässäkympissä, ei vaan keuhkot enään toimi kuten nuorempana. Fysiikka on kunnossa muuten, nyt on kolme kiloa ylimääräistä, painoaan saa nyt vahtia, tomaatti-kurkku-raejuusto annoksilla joutuu korvaamaan osasta tälläset grillaukset. Miten tuntuukin, kuin pärjäisi maitokahvilla päivät, eikä kuitenkaan laihtuisi!
Ne meikäläisen juoksumatkat ovat 4 - 8 km, äärimmäisen väsyneenä menee tuo neljä km.

Onko lukijoissa vanhempaa väkeä, onko samanlaisia havaintoja?
Tietysti kaikenikäiset voivat kommentoida, luen kaikki mielenkiinnolla!

25

4238

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Keneniza

      Miruts Yifter voitti 37 vuotiaana sekä 5000m, että 10000m olympiakultaa.
      Täytyy vaan olla tappamisen meininkiä. Kyllä se ikä tietty vaikuttaa, mutta ei nyt niin, että kunto laskis ihan vaan sen takia.

    • *****************

      Kroppa ei enää anna anteeksi virheitä samoin, kun nuorempana.

      Katoppa huviksesi maratontuloksia suomesta. Nelikymppiset vetää keskimäärin kovempaa, kuin kolmekumppiset.

      Kirjoituksesta saa sen kuvan, että sinulla ei energia riitä. En tiedä, onko mielikuva oikea, mutta kirjoituksesi perusteella sanoisin, että ruokaa pakkiin. Itse olen ottanut sellaisen linjan, että syön normaalisti muuten, mutta lenkkiä ennen ja sen jälkeen otan lisäksi suunnilleen suorituksen vaatiman energiamäärän.

      Tätä pidän hyvänä, sillä siten ei tarvitse kiinnittää syömiseen suuremmin huomiota.

      Olen myös sitä mieltä, että äärimmäisen väsyneenä ei lenkkeillä.

      Välillä pitää miettiä sitäkin, mitä itse lenkkeilyltä haluaa. Jos 18 vuotta on lähtenyt lenkeille, niin kyllä sen on pakko tuoda tullessaan jotain hyvää.

      Kun kiinnittää huomiota siihen, mitä tekee, niin saa samalla tekemisellä huomattavasti parempia tuloksia.

    • ikä vai mikä?

      Juoksin, hiihdin ja ajoin polkupyörällä
      60-luvun lopulla armeijassa. Poltin tupakkaa,
      mutta suoriuduin hyvin.

      Seuraavat vuosikymmenet söin epäterveellisesti
      ja epäsäännöllisesti. Käytin alkoholia
      reippaastikin, mutta tupakanpolton lopetin
      vuonna 1985.

      90-luvun puolivälissä lääkäri huomautti
      kohonneesta verenpaineesta.Itse totesin, että
      ylipainoakin on toistakymmetä kiloa.
      Aloitin painonpudotuksen vähentämällä
      syömistä.
      1999 aloitin kevyen lenkkeilyn kävellen ja
      juosten.
      Talvella 2000 hiihdin yli kolmenkymmenen
      vuoden tauon jälkeen.

      Saman vuoden maaliskuussa aloitin
      akiivisen juoksemisen. Reipasta vetoa
      5-15km vähintään joka toinen päivä.
      Kunto ja vauhti parani ja elokuussa juoksin
      maratonin.

      Nyt olen yli 60 vuotias.
      Harrastus on jatkunut ilman tavoitteita,
      mutta tänä vuonna juoksin ennätykseni
      HCM:llä.

    • 17v tauko

      maraton juoksuissa,Mutta sain "herätyksen" uudelleen lenkkeilyyn n. 4-v sitten ja nyt vetäsin 54v vanhana Helsinki Cityn läpi, tosin aikaan 4.55.50 mutta kumminkin.Koskaan ei ole liian vanha..........niin ja mullakin paino edelleen 100 kg.

    • juoksuvalmentaja

      Riippuu hyvin paljon itsestäsi kuinka harjoittelet jne.. mm. Isäni täyttää 73v. 2kk päästä ja hän on juossut 6 puolimaratonia vuoden aikana 1.54 - 2.01 välimaastoon sekä 10 km 49,54 aikaan. Isäni harjoituskilometrit vuonna 2007 noin 3050 km.

      Sitten ääriesimerkki Kandalainen 73v. mies on juossut 2.53 maratonin ja 10 km 36.30 aikaan.

      Itse lenkkeilen säännöllisesti valmennettavieni kanssa ja olen täsmälleen ikäisesi. Aina 2,5 h jaksan hölkötellä. Ehkä harjoittelusi kaipaisi tiedostettua tekemistä jne. tässä hieman kommenttia.

    • MarathonMan

      Ikä tekee tehtävänsä, mutta oikeanlaisella harjoittelulla kyllä pitäisi pystyä vanhempanakin juoksemaan vaivattomasti, edellyttäen että ei ole sairauksia tai muita elimellisiä vikoja. Tuskin kolmen kilon ylipainokaan selittää uupumusta.
      Voisikohan uupumuksen aiheuttaa liian kova juoksuvauhti? Perinteisesti suositellaan pitkäkestoisia matalasykkeisiä harjoituksia joilla saadaan kuntopohja paranemaan. Yhden viikottaisen lenkin mittaa kannattaisi ehkä vähetellen kasvattaa niin että kesto olisi lopuksi n. 2 tuntia, jos ei jaksa juosta niin kävelee välillä.
      Itse aloitin vähän alle viisikymppisenä 17-vuotisen sohvaperunakauden jälkeen kestävyysliikunnan ja alkuun yritin tietenkin juosta vakiolenkin nopeammin ja nopeammin. Suuri helpotus oli oppia että saa juosta rauhallisesti ja pidemmälle. Nyt maratoni menee jo alle neljän tunnin ja juoksu on parhaimmillaan nautinnollista.

    • Putkivalo

      ittelläni ainakin on kestävyyttä enemmän nyt kuin parikyt vuotta sitten. Kestän kipuakin paremmin.

      Painon suhteen kroppa toimii niin, että se yrittää pitää saavutetut kilot. Saat siis tankata kurkkua jonkin aikaa ennen kuin paino alkaa heilua, mutta kyllä se sitten siitä. Plus että aineenvaihdunta tietysti laiskistuu vanhemmiten. Luin joskus että jopa 1%/vuosi kolmenkympin jälkeen.

    • Ikäsisko

      En saanut varmuudella selvää oletko mies vai nainen? Mutta joka tapauksessa, olen itse 45v nainen ja juoksuvuosia 15, takana mm maraton 4.06 ja puolikas 1.53 parisen vuotta sitten. Vanhempani aloittivat juoksemisen nelikymppisinä, ja äitini juoksi koko matkoja 4 tunnin pintaan vielä kuusikymppisenä.

      Koin reilu vuosi sitten rajun kunnon heikentymisen, syyksi paljastui raudanpuutos anemia (syynä hyvälaatuisen kasvaimen aiheuttamat erittäin runsaat kuukautiset). Juoksemisesta ei kerta kaikkiaan tullut yhtikäs mitään. Lääkitys ja sittemmin kohdunpoisto korjasivat asian, ja nykyään pystyn lönkyttelemään rauhallisia 10-15 km peruslenkkejä 6 min tuntivauhdilla, ja intervalleilla ja vauhtitreeneillä saan kympin rutistettua 50min tuntumaan.

      Joten summa sumarum, iällä ei vielä pitäisi olla mitään merkitystä vaan syynä voi olla jokin terveysongelma joka kannattaisi tarkistuttaa. Pari kiloa painoa suuntaan tai toiseen ei myöskään harrastelijalla vaikuta juuri mitenkään.

    • leidi.40

      Kiva lukea noita kannustavia viestejä, sillä itsekin olen pitkän lenkkeilytauon jälkeen aloittelemassa juoksemista (n. 5-8 km lenkkejä).

      Ajattelinkin etten halua olla "liian vanha" sellaiseen, jos vain hyvältä tuntuu ja on huolellinen, terve ja itseään tarkkaileva. Tsemppiä!

    • ihan hiljaa

      niin saat peruskuntoa vielä ylemmäs. Tämä siis tavaksi. Sitten taas jaksaa leikkiä niitä vauhdikkaita nelikilometrisiäkin.

      • Mikke

        kuuttakymppiä ja tämän elämänkokemuksen mukaan tuntuu, että siinä suunnilleen 45:n vuoden jälkeen keho rupeaa kovasti rapistumaan, jos ei sitä harjoita, että älä ainakaan hellitä, mutta kannttaa jonkun kaverin, maratonkoulun tai terveydenhoitohenkilön kanssa ehkä nyt neuvotella, että mistä kiikastaa. Itsellä on ollut viime vuosina ainakin 15 kiloa enemmän painoa kuin silloin, kun harrastin Finlandia-hiihtoa. Täyttä maratonia en ole juossut koskaan, mutta 7-8 vuotta sitten kokeilin muutaman kuukauden harjoittelulla puolkiasta. Se meni kahteen ja puoleen tuntiin. Olen päättänyt ainakin yrittää säännöllistää harjoittelua ja pudottaa kiloja mahdollisuuksien mukaan pois. Ajattelin yrittää ensi kesänä kympin juoksua jossain tapahtumassa, seuraavana kesänä puolikasta ja jos kunto kehittyy hiukan, niin sen jäkeen koko maratonia. Mutta kun kunto on huono, niin rauhallisesti on aloitettava eikä millään oikein malttaisi. Tsemppiä sinullekin !


    • Vauhti tappaa ei matka

      Olen 45-vuotias nainen, töitä teen istuen peffallani koneen ääressä.
      Nuorempana olin satunnaisliikkuja, mutta en juuri koskaan käynyt juoksemassa tai lenkeillä.

      Havahduin vähän alle 40-vuotiaana siihen, että olen lihonnut 10kg ja päätin muuttaa elämäntapoja. Aloin syömään terveellisemmin ja päätin aloittaa säännöllisen liikunnan.

      Kävin kuntosalilla, uimassa, jumpassa, pelaamassa, kaikkea mahdollista hektisesti. Tuota jaksoi hetken, 6kk jälkeen into laantui mutta olin saanut 5kg pois ja ruokailut järkevämmiksi.

      Sitten päätin kokeilla lenkkeilyä. Ensin reipasta kävelyä, mutta säännöllisesti, 5 kertaa vkossa. Vähintään tunnin kerrallaan. Kunto parani pikku hiljaa, samoin kestävyys ja nyt 45-vuotiaana juoksemisesta on tullut minun lajini! :)
      Jaksan juosta hyvin tunnin, en huimalla nopeudella, mutta aina niin että tulee kunnolla hiki ja olo tuntuu hyvältä.

      Mitään ei ikä anna enää anteeksi, eli kaikki ylimääräinen syöminen näkyy heti vartalolla ja viikon lenkit jos jää väliin, seuraava vko on taas juoksussa hankalampaa.

      Eli kyllä ikä tekee tehtävänsä, kroppa ei kestä saaa kun nuorena ja palautuminen kestää pidempään, kunnossa pysyminen vaatii paljon enemmän työtä.
      MUTTA kyllä lenkkeily ja juoksu kannattaa! Oikeasti ihanaa, kun ylipaino on poissa, keho kiinteä ja vaatteet istuu hyvin päällä. Katse kaupungilla muihin saman ikäisiin niin ero on huomattava!
      Terveet elämäntavat ja liikunta, niitä voi suositella lämpimästi kaikille. Näin pidät itsesti kunnossa ja nuorekkaana, vaikka jokainen meistä ikääntyy.

      Omana tavoitteena on juosta niin pitkään kun mahdollista, ehkä 65 on pakko siirtyä enemmän uintiin tai pyöräilyyn ja kuntosaliin, mutta juostaan niin pitkään kun jalat kestää!

      • on siitä

        ihanaa, mukavaa jne koska sitä voi harrastaa lähes missä vain ja peri aatteessa milloin vain.Ja varustuksenkaan ei tarvitse olla viimisen päälle, mutta toisaaltaan ei niissä kannata pihtaillakaan koska ne "maksaa" itse itsensä takaisin.

        tv. juoksua/hölkkää jo kauan harrastanut 54v ukon köriläs, maratoninkin kipasin tosiaan 17v tauon jälkeen ja alle 5h :)


      • Mikke
        on siitä kirjoitti:

        ihanaa, mukavaa jne koska sitä voi harrastaa lähes missä vain ja peri aatteessa milloin vain.Ja varustuksenkaan ei tarvitse olla viimisen päälle, mutta toisaaltaan ei niissä kannata pihtaillakaan koska ne "maksaa" itse itsensä takaisin.

        tv. juoksua/hölkkää jo kauan harrastanut 54v ukon köriläs, maratoninkin kipasin tosiaan 17v tauon jälkeen ja alle 5h :)

        haluaisin tähän keskusteluun lisätä. Kun nykyään verenpaine- ja kolestrolilääkkeiden kolmen kuukauden satsi maksaa niin paljon, että sillä summalla saisi kunnon lenkkarit ainakin alennusmyynnistä, niin pikkuisen harmitttaa, että on pääsätnyt itsensä tähän kuntoon.
        Toinen asia oli pikku-uutinen tämän päivän lehdessä:
        " juoksuharrastus auttaa välttämään vanhuuden vaivoja ja näyttäisi pidentävän elämää. Tähän viittaa 21 vuotta kattanut tutkimus, johon osallistui 284 juoksua harrastavaa yhdysvaltalaista ja 156 verrokkia. Osallistujat olivat keskimäärin 59-vuotiaita tutkimuksen alkaessa ja 78-vuotiaita sen päättyessä. kahden vuosikymmenen aikana kuoli 1-2 juoksijaa sadasta ja 3 - 4 verrokkia sadasta." Lähteeksi mainitaan Duodecim.


    • -45 vuotias-

      Ja paljon vanhempiakin vastaajia. Erinomaisia neuvoja ja muutakin tietoa on kirjoiteltu.
      Näiden kirjoitusten perusteella olen tehnyt diaknoosin, että olen juossut itsestäni 5-6:n kilometrin erikoismiehen!
      Olen nyt käynyt moneen vuoteen 1.10h kestävällä lenkillä, erittääin hiljaisella vauhdilla pari kertaan ja uskomattoman helposti (rennosti) menee, linnunlaulut ja maisemankatselut onnistuu kuten parikytvuotta sitten.
      Syke tuntuu olevan mutulla ikään kuin lähellä lepotilaa, tulee meikäläiselle mieleen, voiko tästä kunto nousta?
      Olisko tämä parin tunnin lenkki, mitä neuvottiin, mulle jo liikaa, no niin ja näin, ilmeisesti tässä tarkoitettiin fiilispohjaista juoksemista, ilman rutistusta, mulla menisi jo rutistamiseksi parituntinen. Luulen, vielä en tiedä.
      Jos kerran viikossa kokeilen näin tätä vähän yli tuntia, miltä kuulostaa?

      Aloitusviestistä tuli turhankin mollivoittoinen, olen vain urautunut siihen yhteen ja samaan.

      Miespuolisena kirjoittajana oli mukava lukea tämän erään lähes samanikäisen naisvastaajan omia kokemuksia!

      Muutenkin on ollut erittäin mielenkiintoisia vastauksia!

      • Mikke

        kun ymmärsin, että käyt lenkillä kerran viikossa. Käsitykseni mukaan se on kunnon kehityksen kannalta liian harvoin, eikä ehkä niinkään auttaisi, jos pidentäisit matkaa.
        Aloitusviestistäsi ymmärsin niin, että toivoisit kunnon kohenevan. Käsitykseni mukaan kolme kertaa viikossa voisi olla hyvä ja kaksi kertaa olisi parenpi kuin yksi. Tuommoisen peruslenkin lisäksi saisi kaiketi olla vähän vaihtelevuutta siellä mukana. Venytyksiä, vetoja, polvennostoja, hyppelyjä, mäkijuoksuja yms. Mitäs siihen sanot ?


      • -45 vuotias-
        Mikke kirjoitti:

        kun ymmärsin, että käyt lenkillä kerran viikossa. Käsitykseni mukaan se on kunnon kehityksen kannalta liian harvoin, eikä ehkä niinkään auttaisi, jos pidentäisit matkaa.
        Aloitusviestistäsi ymmärsin niin, että toivoisit kunnon kohenevan. Käsitykseni mukaan kolme kertaa viikossa voisi olla hyvä ja kaksi kertaa olisi parenpi kuin yksi. Tuommoisen peruslenkin lisäksi saisi kaiketi olla vähän vaihtelevuutta siellä mukana. Venytyksiä, vetoja, polvennostoja, hyppelyjä, mäkijuoksuja yms. Mitäs siihen sanot ?

        Anteeksi viestieni lievä sekavuus, johtuu siitä, että en ole tästä aiheesta aikaisemmin kirjoitellut.
        Lenkkeilen neljä-viisi kertaa viikossa, usein tulee käytyä peräkkäin perj-lau, johon osuu ne pidemmät (6-8km) matkat.
        Nuorempana tuli kokeiltua tuota nousevaa tahtia, mutta kun sieltä tulee lähtöpisteeseen innon loputtua riittävän monta kertaa, tietää sillä töitten jälkeen väsyneenä tehneenä nelikilometrillä ainakin vähän energiaa polttaneensa!
        Alkuperäinen kysymykseni olikin, huomaavatko vanhemmat juoksijat tälläisiä ikäportaita, kuten minä, että, mites nyt tämäkin nyppylä on alkanut näin vedättämään!
        Ja nuo huomiot tuli itselläni muutaman vuoden jäljessä.

        Olen touhua harrastanut niin kauan, että nyt tuntuu, kunto melkein huononee , johjuuko tämä iästä vai mistä? Itse luulen, että vaan vanhenen, ok, normaalia.
        Mutta, näistä vastauksista otin onkeeni tuon hiljaa ja kauan lenkin.

        Vielä täsmennän, mihinkään erityiseen en harjoittele.


    • Juoksevainen

      Itse aloitin 32 vuotiaana lenkkeilyn vailla minkäänlaista urheilutaustaa 20 vuotta tupakoineena ja täysin rapakuntoisena 9 vuotta sitten. Tavallisesti juoksen tunnin (noin 10 km) pk-lenkkejä keskimäärin 3 kertaa viikossa. Vuosi sitten juoksin maratonin alle neljään tuntiin. Havaintojeni mukaan maratonilla kaikkein kovimmat luut ovat siinä 40-50v.

    • kyllähän......

      varmasti ikä vaikuttaa , itse olen huomannut(kohta 47v) että vauhti hiipuu iän myötä ja kaikenlaisia vammoja tulee helpommin mitä nuorempana.
      Nyt kun olen kuitenki kohta 10 vuotta juossut säännöllisesti 40-60 km viikko ja nyt on pahin rasitusvamma tullut jalkapohja vaivaa ja lievää
      polven paisutusta. Lääkkeitä syön ja huilaan.
      Joskus vielä yritän aloittaa juoksun kun se antaa enemmän energiaa kun sohvalla makaaminen.
      T/Ossi

    • Anonyymi

      Ikä tekee tehtävänsä. Ei enää viisikymppisenä kulje samalla lailla kuin kaksvitosena. Juoksu on jäykkää köpöttelyä, ja kehitys olematonta.

      • Anonyymi

        Näin se on mutta juoksu voi silti olla harrastus hautaan asti


      • Anonyymi

        Kehitystäkin voi saada kun oppii treenaamaan viisaasti, eikä ahnehdi liikoja. Tai ainakin voi päästä ikäsarjoissa mitaleille, kun muut on lopettaneet.


      • Anonyymi

        Ehkä Grand fondo-pyöräily voisi antaa uutta intoa?


    • Anonyymi

      Tekee tehtävänsä batikin jo viisikymppinen. Alle kolmen ei mara männyt eikä enään mäne. Helpompaa alittaa tuo nelikymppisenä kuin viisikymppisenä. Kello käy.

    • Anonyymi

      Minulla taukoa oli vain pari vuotta, mutta kunto meni sinä aikana ihan nollaan. Moneen kertaan on saanut ottaa askeleita taaksepäin, kun tekisi mieli ahnehtia. Kuntoa ei voi tässä iässä enää pakottaa treenaamalla ylikovaa. Nuorempana pystyi treenaamaan väkisin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      574
      3814
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2719
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2114
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1917
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1770
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1729
    Aihe