Miten (riikin)ruotsin lyhyt u-äänne merkitään IPA-merkillä? Siis u kuten sanoissa "bulle", "full", "gubbe", "buckla", "kunna" jne.
Pitkä u on (riikin)ruotsissa melko lailla y:n kaltainen, mutta lyhyt u on selvästi erilainen. Osaan sen kyllä ääntää, mutta en merkitä IPA-merkillä.
Kiitos vaivastasi!
Ruotsin lyhyt u IPA:na?
7
251
Vastaukset
- Hakro
Ehkäpä tämä auttaa: http://en.wikipedia.org/wiki/Swedish_(language)
- Ei-ipana
Ei auttanut. Enkä ymmärrä, miksi pitäisi jonkin englanninkielisen sivuston kautta lähteä tutkimaan ruotsin kielen ääntämyksen merkitsemistapaa.
- sitten tuolta
Ei-ipana kirjoitti:
Ei auttanut. Enkä ymmärrä, miksi pitäisi jonkin englanninkielisen sivuston kautta lähteä tutkimaan ruotsin kielen ääntämyksen merkitsemistapaa.
- Hakro
sitten tuolta kirjoitti:
IPA = International Phonetic Alphabet, kansainvälinen merkkijärjestelmä, on sama kaikilla kielillä, kuten (ei-)ipana voi huomata vertaamalla englanninkielisen ja ruotsinkielisen Wikipedian sivuja.
”Lyhyt u” on epämääräinen käsite, mutta onneksi sanaesimerkit auttavat. Epäselväksi jää lähinnä se, miksi ajattelet ”lyhyen u:n” ja ”pitkän u:n” olevan erilaisia, siis esimerkiksi sanojen ”full” ja ”ful” vokaalien. Onhan niissä eroa, mutta ero riippuu kielimuodosta ja on vaikeasti kuvattavissa. IPAkaan ei voi kuvata ääntämystä tarkasti, ja lisäksi on tulkinnanvaraista ja kiistanalaista, miten eri äänteitä on merkittävä.
Esimerkiksi yleensä luotettava Omniglot-sivusto kuvaa ruotsin u:lla merkityn vokaalin ääntämystä näin: [ʉ/ɵ/ɯ].
(Lähde: http://www.omniglot.com/writing/swedish.htm )
Siinä on varmaan mukana murteista, äänneympäristöstä ja varmaan pituudestakin johtuvaa vaihtelua. Kuvauksessa käytetyt IPA-merkit ovat
ʉ U 026F labiaalinen eli pyöreä (huulet pyöristettyinä äännettävä) keskivokaali, u:n ja y:n välimuoto
ɵ U 0275 labiaalinen neutraalivokaali (pyöreä švaa)
ɯ U 026F kuten u mutta illabiaalinen eli ilman huulien pyöristystä
Vrt. IPAn vokaalikaavioon
http://www.arts.gla.ac.uk/ipa/vowels.html
Suomenruotsissa kai [ʉ] on tavallisin ääntämys, vokaalin pituudesta riippumatta.- Ei-ipana
>Suomenruotsissa kai [ʉ] on tavallisin ääntämys, vokaalin pituudesta riippumatta<
Juuri näin. Tästä lähtökohdasta kysyinkin, sillä tältä(kin) osin ruotsinruotsi eroaa suomenruotsista. Suomenruotsissa on vain yksi u-äänne, joka on samanlainen sekä sanoissa "full" että "ful", mutta ruotsinruotsissa sanan "ful" pitkä u äännetään enemmän y:n suuntaan.
(Sivumennen sanoen useissa suomenruotsin _murteissa_ u äännetään melko lailla _suomen_ u:n tavoin. Näin etenkin monissa paikoin ruotsinkielistä Pohjanmaata, Varsinais-Suomen ruotsinkielisillä seuduilla - ehkä ulkosaaristoa lukuunottamatta - sekä läntisellä Uudellamaalla.)
Joten tuo [ʉ] lienee juuri se IPA-merkki jota olin metsästämässä.
Tuli mieleen toinenkin kysymys: ruotsin ö äännetään kahdella tavalla, esimerkiksi sanassa "öga" terävänä ja sanassa "öra" pyöreämpänä. Miten nämä eroavuudet merkitään IPAna?
(Taas sivumennen sanoen ahvenanmaalaiset käyttävät vain tuota yhtä "pyöreämpää" ö:tä, joten he ääntävät sanat "öga" ja "öra" samanlaisella ö:llä, mikä heti "paljastaa" ahvenanmaalaisen.) - Ei-ipana
Ei-ipana kirjoitti:
>Suomenruotsissa kai [ʉ] on tavallisin ääntämys, vokaalin pituudesta riippumatta<
Juuri näin. Tästä lähtökohdasta kysyinkin, sillä tältä(kin) osin ruotsinruotsi eroaa suomenruotsista. Suomenruotsissa on vain yksi u-äänne, joka on samanlainen sekä sanoissa "full" että "ful", mutta ruotsinruotsissa sanan "ful" pitkä u äännetään enemmän y:n suuntaan.
(Sivumennen sanoen useissa suomenruotsin _murteissa_ u äännetään melko lailla _suomen_ u:n tavoin. Näin etenkin monissa paikoin ruotsinkielistä Pohjanmaata, Varsinais-Suomen ruotsinkielisillä seuduilla - ehkä ulkosaaristoa lukuunottamatta - sekä läntisellä Uudellamaalla.)
Joten tuo [ʉ] lienee juuri se IPA-merkki jota olin metsästämässä.
Tuli mieleen toinenkin kysymys: ruotsin ö äännetään kahdella tavalla, esimerkiksi sanassa "öga" terävänä ja sanassa "öra" pyöreämpänä. Miten nämä eroavuudet merkitään IPAna?
(Taas sivumennen sanoen ahvenanmaalaiset käyttävät vain tuota yhtä "pyöreämpää" ö:tä, joten he ääntävät sanat "öga" ja "öra" samanlaisella ö:llä, mikä heti "paljastaa" ahvenanmaalaisen.)Ei tarvitsekaan tuosta ö:stä kertoa, muistin vasta nyt käydä tuolla linkittämälläsi Omniglott-sivustolla, ja sieltähän vastaus jo heti löytyikin...
Kiitos!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos nainen harrastaa seksiä
Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi2432201Pihlaja-puulle
Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos151440Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei141406Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko3711255Kysymys Kuhmolaisille
Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t21978Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin
”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist176877Ensi viikolla tulen takaisin
Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin19816- 75762
Olen valtavan ihastunut
Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.57746Oon varma siitä
Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä101685