Kuka inhoaa hämähäkkejä?

FiliaFerusFabulosus

Tuli tässä mieleen viinimarjoja poimiessani, että kuka pelkää hämähäkkejä? Itse kannoin marjojen mukana jos jonkinlaista hämistä sisälle. Kai ne täytyy ulkoistaa sitä mukaan kun löytyy ja saa kiinni. Yksi odotti kiltisti tyhjässä ämpärissä.
Kerran annoin salaattia yhdelle tutulle naiselle ja mukana meni helkkarin iso hämis, jota sitten ystävätär säikähti pahanpäiväisesti. Hän todella siis kärsii araknofobiasta eli hämähäkkikammosta. Itsekkään en erityisemmin pidä niistä ja miettiessäni miksi en pidä, päädyin siihen että niillä on liikaa jalkoja ja ne ovat etovan näköisiä. Ja ne saattavat purra kipeästi. Kokemusta on lukista, kun lapsena otin kaiken maailman ötökät käsiini. Mm. hepokatti puree tosi lujaa - se tuli koettua 6-vuotiaana. Luulin silloin sitä ylisuureksi heinäsirkaksi ja olin menossa näyttämään sitä isälleni, kun se hepokatti puri tosi kovaa ja pääsi siten karkuun.

34

666

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sulla

      on housuissas

      ;)

      • FiliaFerusFabulosus

        kun olen nainen, mutta sulla se taitaapi olla.


      • se on
        FiliaFerusFabulosus kirjoitti:

        kun olen nainen, mutta sulla se taitaapi olla.

        hepokatti housuissa

        ;)


      • FiliaFerusFabulosus
        se on kirjoitti:

        hepokatti housuissa

        ;)

        hepokattis siellä omissa housuissas!
        Ei tartte tyrkyttää!


    • ......

      jopa niin paljon, että kun tehdään jotain harjoitustyötä, jossa pitää kerätä hyönteisiä, niin mä aina päästän osan karkuun. En pysty tappamaan esim. jotain heinäsirkkaa, kun tuntuu, että se tietää mitä mä teen...

    • pelkuri ilmottautuu

      Inhoan ja pelkään hämähäkkejä niin paljon, ettei tehnyt mieli edes lukea tarinaasi loppuun. Jostain syystä hämähäkit tietävät pelkoni ja ilmestyvät aina sinne missä tahansa liikunkin...Kiusanhenkiä, tekevät sen tahalleen. Hiipivät salaa perässäni joka kolkkaan ja odottavat hiljaa paikallaan, milloin heidät syrjäsilmälläni näen. Nauraavat partaansa kun kiljahdan, saavat siitä selvästikin paljon tyydytystä! Mutta jonain päivänä yllätän heidät, rohkaisen itseni ja liiskaan ne joka ikisen sille paikalle, enkä enää juokse karkuun. Katsotaan sitten kuka nauraa ja kenelle!

      • FiliaFerusFabulosus

        hyppäsi niskaani oven karmista, yläpuoleltani, kun kävelin ovesta. Se oli niitä suurimpia hämähäkkejä. Sellainen tummanruskea ja helkkarin iso. :)
        Tais olla suuret luulot sillä hämiksellä itsestään.


      • ed.
        FiliaFerusFabulosus kirjoitti:

        hyppäsi niskaani oven karmista, yläpuoleltani, kun kävelin ovesta. Se oli niitä suurimpia hämähäkkejä. Sellainen tummanruskea ja helkkarin iso. :)
        Tais olla suuret luulot sillä hämiksellä itsestään.

        ne ketaleet tekee! Hyi hitto. Vihaan niitä.


      • caput.mortuum

        Mieti kuinka moni hämähäkki jää huomaamatta. Siellä ne vaanivat ja odottavat kunnes nukahdat ja kömpivät sänkyyn. Tällaisia mietin lapsena ihan hysteerisenä jos olin päivällä yhdenkin hämyrin nähnyt. Pahinta oli kun mentiin mummolaan ja jouduin nukkumaan pimeässä aitassa. Arvaa vaan nukuinko... Nykyään on jo helpompaa, mutta edelleen kammoan niitä.


      • ed.
        caput.mortuum kirjoitti:

        Mieti kuinka moni hämähäkki jää huomaamatta. Siellä ne vaanivat ja odottavat kunnes nukahdat ja kömpivät sänkyyn. Tällaisia mietin lapsena ihan hysteerisenä jos olin päivällä yhdenkin hämyrin nähnyt. Pahinta oli kun mentiin mummolaan ja jouduin nukkumaan pimeässä aitassa. Arvaa vaan nukuinko... Nykyään on jo helpompaa, mutta edelleen kammoan niitä.

        nukkuminen on mulle näin aikuisenakin kova pala. Joudun valoisan aikaan käymään läpi joka ikisen nurkan ja varmistumaan siitä, ettei siellä ketään vaani...
        Musta tuntuu, että näen joka ikisen hämpin 100 metrin säteeltä. Joku outo taito bongata juuri nuo lurjukset!


      • tämä:
        ed. kirjoitti:

        ne ketaleet tekee! Hyi hitto. Vihaan niitä.

        Sen sijaan, että toistat samaa kaavaa mitä olet oppinut, niin voit aivan hyvin myös muuttaa kaavan. Ajattele, että hämähäkit tuovatkin hyvää onnea, sen sijaan että käyvät kimppuusi vihamielisinä.

        Omassa päässähän nää jutut on.


      • Anonyymi

        Joo,minäkin pelkään hämähäkkejä ja kaikenlaisia lukkeja. Mukava olla täällä pöydällä,kun juuri äsken yhtäkkiä ilmestyi hirveän kokoinen lukki ystäväni kirjan päälle. Olemme kolmestaan kotona(Minä,ystäväni ja pikkusiskoni)ja muut tulevat vasta kohta...
        T. Se Anonyymi joka pelkää hämähäkkejä YLI kaiken


    • monte1

      mut olen päässyt siitä eroon.
      kiitos äidille joka minun araknofobian sai aikaiseksi,alkaessaan huutamaan hulluna,kun minä lapsena yritin tehdä tuttavuutta myrkkyhämähäkin kanssa :(

      kuinkahan moni vanhempi aiheuttaa lapsilleen fobioita?

    • ....

      Kaikki hämiskammoiset, kuten ennen minäkin, ovat jostain oppineet moisen kammon: vaikka äidiltään, joka kauhuissaan pyyhkäisee hämähäkin pois pienen taaperon päältä.

      Hämähäkkeihin suhtautuminen ei ole aina ollut samanlaista. Ennen kristinuskon saapumista hämiksiä pidettiin hyvän onnen tuojina ja niitä otettiin mukaan synnytyksiin kun haluttiin tyttölapsia.

      • caput.mortuum

        Onko kristinusko syyllinen tähänkin?

        Onko joskus tyttölapsia oikein toivottu?


      • On niin, että hämähäkkien pelolla on geneettinen tausta ja se on myös etelämmässä hyvin aiheellinen.


      • FiliaFerusFabulosus
        buddy-love kirjoitti:

        On niin, että hämähäkkien pelolla on geneettinen tausta ja se on myös etelämmässä hyvin aiheellinen.

        Niinhän se on. Ja se on hyödyllistä. Koko ajan Suomeenkin rantautuu uusia lajeja sekä löytyy vielä tunnistamattomia hyönteisiä.
        Minäkin näin ainakin 10 erilaista ja erikokoista hämähäkkiä.


      • FiliaFerusFabulosus kirjoitti:

        Niinhän se on. Ja se on hyödyllistä. Koko ajan Suomeenkin rantautuu uusia lajeja sekä löytyy vielä tunnistamattomia hyönteisiä.
        Minäkin näin ainakin 10 erilaista ja erikokoista hämähäkkiä.

        Ei taida onneksi olla vielä kuin yksi joka mielellään puree ihmisiä, eli vesihämähäkki. Ei ole vaarallinen, mutta purema vastaa kivultaan ampiaisen pistoa.


      • paikkaansa
        buddy-love kirjoitti:

        On niin, että hämähäkkien pelolla on geneettinen tausta ja se on myös etelämmässä hyvin aiheellinen.

        http://www.tiede.fi/arkisto/print.php?id=178&vl=

        Muutama poiminta:

        "Jos kammoat hämähäkkejä, et ole yksin. Araknofobia eli hämähäkkikauhu on yleisimpiä pelkoja:

        Viime vuosikymmenten ajan psykologit ovat selittäneet, että hämähäkkien pelkääminen olisi jäänne ihmisen lajinkehityksestä.

        Araknofobian biologista alkuperää vastaan puhuu kuitenkin yksi varsin merkittävä seikka. Hämähäkkipelko kuuluu lähes yksinomaan länsimaiseen eli eurooppalaisten ja heidän jälkeläistensä kulttuuriin. Muualla maailmassa hämähäkkeihin suhtaudutaan hyvin toisella tavalla.

        Jo pitkään hämähäkkipelon on tiedetty siirtyvän vanhemmilta lapsille. Yhdessä L. Forsterin ja G. Mayhew’n kanssa Davey havaitsi, että lasten hämähäkkipelon kehittyminen voidaan ennustaa tarkimmin, kun tiedetään, miten inhoherkkiä heidän vanhempansa ovat."


      • FiliaFerusFabulosus
        buddy-love kirjoitti:

        Ei taida onneksi olla vielä kuin yksi joka mielellään puree ihmisiä, eli vesihämähäkki. Ei ole vaarallinen, mutta purema vastaa kivultaan ampiaisen pistoa.

        rantahämähäkki joka hyppäsi niskaani, kun olin hevostallilla menossa vessaan.


      • paikkaansa kirjoitti:

        http://www.tiede.fi/arkisto/print.php?id=178&vl=

        Muutama poiminta:

        "Jos kammoat hämähäkkejä, et ole yksin. Araknofobia eli hämähäkkikauhu on yleisimpiä pelkoja:

        Viime vuosikymmenten ajan psykologit ovat selittäneet, että hämähäkkien pelkääminen olisi jäänne ihmisen lajinkehityksestä.

        Araknofobian biologista alkuperää vastaan puhuu kuitenkin yksi varsin merkittävä seikka. Hämähäkkipelko kuuluu lähes yksinomaan länsimaiseen eli eurooppalaisten ja heidän jälkeläistensä kulttuuriin. Muualla maailmassa hämähäkkeihin suhtaudutaan hyvin toisella tavalla.

        Jo pitkään hämähäkkipelon on tiedetty siirtyvän vanhemmilta lapsille. Yhdessä L. Forsterin ja G. Mayhew’n kanssa Davey havaitsi, että lasten hämähäkkipelon kehittyminen voidaan ennustaa tarkimmin, kun tiedetään, miten inhoherkkiä heidän vanhempansa ovat."

        Yhtä hyvin voidaan väittää että länsimaiden ulkopuolella vanhemmat opettavat lapsensa pois luontaisesta pelosta. Vanhempien käytös myös kummasti korreloi lapsien käytöksen kanssa mikäli kyseessä on geneettinen ominaisuus. Lisäksi voidaan arvostella sitä ettei tuossa siteerauksessasi ole lainkaan otettu huomioon mahdollista ihmisryhmien välistä vaihtelua, vaan päin vastoin väitetään koko jutun johtuvan oppimisesta. Johtopäätös: huonoilla perusteilla ei voi oikeasti perustella mitään.

        Tiedätkö muuten että jopa migreeniä on vielä viime aikoina väitetty opituksi käyttäytymiseksi.

        Ihan turha yrittää: minä olen asiantuntija myös tällä alueella.


      • FiliaFerusFabulosus
        paikkaansa kirjoitti:

        http://www.tiede.fi/arkisto/print.php?id=178&vl=

        Muutama poiminta:

        "Jos kammoat hämähäkkejä, et ole yksin. Araknofobia eli hämähäkkikauhu on yleisimpiä pelkoja:

        Viime vuosikymmenten ajan psykologit ovat selittäneet, että hämähäkkien pelkääminen olisi jäänne ihmisen lajinkehityksestä.

        Araknofobian biologista alkuperää vastaan puhuu kuitenkin yksi varsin merkittävä seikka. Hämähäkkipelko kuuluu lähes yksinomaan länsimaiseen eli eurooppalaisten ja heidän jälkeläistensä kulttuuriin. Muualla maailmassa hämähäkkeihin suhtaudutaan hyvin toisella tavalla.

        Jo pitkään hämähäkkipelon on tiedetty siirtyvän vanhemmilta lapsille. Yhdessä L. Forsterin ja G. Mayhew’n kanssa Davey havaitsi, että lasten hämähäkkipelon kehittyminen voidaan ennustaa tarkimmin, kun tiedetään, miten inhoherkkiä heidän vanhempansa ovat."

        ja pelkää ötököitä. Minä keräsin alle kouluikäisenä niitä elävänä purkkiin. Pidin kymmentäkin hämähäkkiä (purkista kaadoin) siskoni kanssa kämmenellä kun muut tytöt kiljuivat kauhuissaan. :) Sitten kerran eräs lukki puri, kun olin 10v ja sitten sanoin irti lähemmän ystävyyteni niiden kanssa. Tosin joku hämis nurkissa pyörii, kun on vanha talo. Mutta aina tänne jokunen hämis mahtuu.

        Kerran näin ulkosalla kuinka susihämähäkki hyppäsi saaliinsa kimppuun. Se oli uskomaton loikka hämähäkin kokoon nähden. Miten erilaisia hämähäkkejäkin voi olla. Koska olen taiteellinen, olen myös piirtänyt erilaisia hyönteisiä. Ottanut lasipurkkiin, piirtänyt pienet ötökät moninkertaisesti suurempina ja laskenut ne takaisin luontoon. Se hälventää mielestäni sitä inhon tunnetta, jota tunnen pienistä ötököistä, mutta en niinkään paljon hämähäkeistä. Maailma olisi paljon mielenkiintoisempi (ja vaarallisempi) paikka, jos olisimme hyönteisten kokoisia.


      • FiliaFerusFabulosus kirjoitti:

        rantahämähäkki joka hyppäsi niskaani, kun olin hevostallilla menossa vessaan.

        Rantahämähäkki taitaa olla se aggressiivisempi, eli voi olla että se muinainen lähteeni on sotkenut nuo keskenään.


      • karmeita
        FiliaFerusFabulosus kirjoitti:

        ja pelkää ötököitä. Minä keräsin alle kouluikäisenä niitä elävänä purkkiin. Pidin kymmentäkin hämähäkkiä (purkista kaadoin) siskoni kanssa kämmenellä kun muut tytöt kiljuivat kauhuissaan. :) Sitten kerran eräs lukki puri, kun olin 10v ja sitten sanoin irti lähemmän ystävyyteni niiden kanssa. Tosin joku hämis nurkissa pyörii, kun on vanha talo. Mutta aina tänne jokunen hämis mahtuu.

        Kerran näin ulkosalla kuinka susihämähäkki hyppäsi saaliinsa kimppuun. Se oli uskomaton loikka hämähäkin kokoon nähden. Miten erilaisia hämähäkkejäkin voi olla. Koska olen taiteellinen, olen myös piirtänyt erilaisia hyönteisiä. Ottanut lasipurkkiin, piirtänyt pienet ötökät moninkertaisesti suurempina ja laskenut ne takaisin luontoon. Se hälventää mielestäni sitä inhon tunnetta, jota tunnen pienistä ötököistä, mutta en niinkään paljon hämähäkeistä. Maailma olisi paljon mielenkiintoisempi (ja vaarallisempi) paikka, jos olisimme hyönteisten kokoisia.

        mutta hepokatti tekee hyvää ;)


      • sinun mielestäsi
        buddy-love kirjoitti:

        Yhtä hyvin voidaan väittää että länsimaiden ulkopuolella vanhemmat opettavat lapsensa pois luontaisesta pelosta. Vanhempien käytös myös kummasti korreloi lapsien käytöksen kanssa mikäli kyseessä on geneettinen ominaisuus. Lisäksi voidaan arvostella sitä ettei tuossa siteerauksessasi ole lainkaan otettu huomioon mahdollista ihmisryhmien välistä vaihtelua, vaan päin vastoin väitetään koko jutun johtuvan oppimisesta. Johtopäätös: huonoilla perusteilla ei voi oikeasti perustella mitään.

        Tiedätkö muuten että jopa migreeniä on vielä viime aikoina väitetty opituksi käyttäytymiseksi.

        Ihan turha yrittää: minä olen asiantuntija myös tällä alueella.

        sitten kyseesä on länsimainen ilmiö?


    • Dazu

      Onhan ne aika pelottavia. Etenkin isot ja myrkylliset lajit. Jos joutuisin läheiseen kontaktiin esim. rantahämähäkin kanssa, saisin sydänkohtauksen.

      • FiliaFerusFabulosus

        hämähäkki, joka pystyy muuttamaan väriä, eli maastoutumaan. Mun luokse tuli tuollainen marjojenmukana keltaisena, mutta sitten se hävisi. Sitten näin seinällä vihreän samanlaisen. Eikös joku laji voi muuttaa väriä, kukan värin mukaan esim.?


      • se on se
        FiliaFerusFabulosus kirjoitti:

        hämähäkki, joka pystyy muuttamaan väriä, eli maastoutumaan. Mun luokse tuli tuollainen marjojenmukana keltaisena, mutta sitten se hävisi. Sitten näin seinällä vihreän samanlaisen. Eikös joku laji voi muuttaa väriä, kukan värin mukaan esim.?

        hepokatti ;)


      • FiliaFerusFabulosus kirjoitti:

        hämähäkki, joka pystyy muuttamaan väriä, eli maastoutumaan. Mun luokse tuli tuollainen marjojenmukana keltaisena, mutta sitten se hävisi. Sitten näin seinällä vihreän samanlaisen. Eikös joku laji voi muuttaa väriä, kukan värin mukaan esim.?

        hämiksistä

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Hämähäkki

        Eli suomesta löytyy yli 600 lajia, on myös vihreä hämähäkki. Siitä paperikuva.


      • FiliaFerusFabulosus
        runontaja kirjoitti:

        hämiksistä

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Hämähäkki

        Eli suomesta löytyy yli 600 lajia, on myös vihreä hämähäkki. Siitä paperikuva.

        jos meillä ei olisi nettiä..

        Kyllä 'Wiki' tietää..


      • FiliaFerusFabulosus kirjoitti:

        jos meillä ei olisi nettiä..

        Kyllä 'Wiki' tietää..

        olen myös nähnyt samanvärisen kukkahämähäkin punaisessa ruusussa.


    • En.kerro

      ja pelkäänkin hämähäkkejä. Silloin pelkään jos sellainen isokokoinen yksilö pääsee yllättämään jotenkin. Tosin tiedän, että meillä etenkin kellarikerroksessa niitä majailee enemmänkin. Yhdenkin annoin nurkassa majailla kun ajattelin, että se syö ehkäpä joitain muita ötököitä pois. Yksi asui aikansa pesuhuoneen nurkassa ja esikoinen aina pesulla käynnin yhteydessä höpötti sille kaiken maailman tarinoita esim. menetkö sinäkin kohta nukkumaan jne. Miten sellaista raaskisi hävittää?

      Lapsena tein uintireissulla tuttavuutta rantahämähäkin kanssa. Olin uimassa laituria kohti ja siellä se nökötti laiturin ja veden rajalla. En ollut tiennyt, että Suomessa asuu niin isoja hämähäkkejä ja kiljuin kuin syötävä. Vähäksi aikaa jäi uimisetkin :)

      Nykyisin pelkään hyönteisistä eniten ehkä ampiaisia ja sitten ne hirvikärpäset on myös inhottavia!

    • Anonyymi

      Hämähäkit on ihan p**koja

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2460
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1920
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1459
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1388
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      272
      984
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      861
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      840
    8. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      59
      825
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      50
      802
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      745
    Aihe