aloin huolestua kunnostani ja makkaroistani ja päätin lähteä spontaanisti lenkille ilman suurempia odotuksia. nopeasti huomasin kuinka mukavaa juokseminen oli ja tunne juoksun jälkeen oli suorastaan mahtava. muutama kysymys kumminkin:
1. Onko asfaltilla juokseminen suositeltavaa, olen kuullut vähän ristiriitaisia mielipiteitä, jotkut sanovat että nilkkavauriot ovat varsinkin aloittelijoille yleisiä. (tämä kysymys siksi, että kotiseudullani on nautittavat olosuhteet ja ei paljon lenkkeilijöitä, mikä on minulle hyväksi tahdin ja vauhtini takia, ymmärrättehän :))
2. Juoksen melko vanhoilla lenkkareilla, ja juostuani jonkun aikaa alkaa särkemään nilkkaa ja pohjetta. Minkälaiset kengät olisi hyvät aloittelijalle, ja kohtuuhintaiset?
3. Tekniikasta vähän, että onko minunkaltaiselle rauhallisella tahdilla juoksevalle jantterille pinkoa millä tekniikalla? Tällä hetkellä juoksen vähän sekasortoa, sekä kantapää että jalkapohja edellä.
Kiitos etukäteen!
aloitteleva lenkkeilijä
8
1220
Vastaukset
- amatöörihölkkä
Kenkä on kyllä erittäin tärkeä. Eli kannattaa hankkia hyvät kengät. Itse hölkkäilen Niken Pegasuksella joka on neutraali erittäin hyvin vaimentava kenkä ja aika edullinen. Alle 100€ tarjouksessa. Ja askel pitäisi tietääkseni olla rullaava, matala ja niin lyhyt ettei tartte mennä "lompsimalla", eli askel ei oo tärähtävä kun jalka tulee maahan.
Varmaan joku joka tietää enemmän antaa vielä selventävämpiä vastauksia. - arska
Älä pihistele varusteista. itselläni maksoi kengät 100E, housut 110E, takki 50E, paita 30E*2. Oma innostukseni lähti nimenomaan siitä että juoksu tuntui hyvältä varusteiden suhteen.
Senpuoleen se, että on pistänyt 300E varusteisiin, antaa outoa motivaatiota jatkaa ;-D - Mikke
tekniikalla ja kengillä on juuri sinunlaisellesi juoksijalle iso merkitys,jotta välttyisit jalkavaivoilta, rasitusvammoilta ja sen semmoisilta, eikä hyvä harrastus sen tähden keskeytyisi.
Pitäisin hyväpohjaisia maastopohjia jalkaystävällisempinä, jos on vara valita, mutta jos aikoo osalistua johonkin juoksutapahtumaan maantiellä, niin onhan siihenkin alustaan otettava tuntumaa.
Tuossa yhdessä toisessa ketjussa kerroin kokemuksesta, että itseäni hiukan harmittaa, kun nykyään joudun pulittamaan kolmen kuukauden välein kolestroli ja verenpainelääkkeistä yli sata euroa ja tulee mieleen, että yhden lääkesatsin hinnalla saisi käypäiset lenkkikengät, eikä niitä sentään tarvitsisi uusia aivan noin tiuhaan. Niinpä toivon parempia valintoja elämässä, kun se ehkä vielä on mahdollista. Siihen juoksutekniikan hiontaan ehkä kannattaisi hakea ulkopuolistakin apua. Nykyään taitaa olla tarjolla monilla paikkkunnilla erilaisia juoksukouluj, josta ehkä saisi käytännön vinkkejä. Onhan niitä tietystiJuoksija-lehdessäkin hyviä ohjeita, mutta hyvässä seurassa ne saattavat tuntua elävämmiltä ja konkreettisemmilta kuin paperilla tai netissä.- juoassu
aina perse pitkällä niin tulee painopiste mahollisimman taakse. Kenkinä mulla on ollu lapikkaat. On toiminut hyvin
- ----
>1. Onko asfaltilla juokseminen suositeltavaa
Ei ole hyvä. Ainakaan alussa. Soratie on jaloille paljon armeliaampi. Sitten kun olet piiskannut itsesi ajokoiramaiseen timmiin, niin kyllä asvalttiakin kestää juosta.
>M2. inkälaiset kengät
Uudet pitää hankkia. Mene semmoiseen kenkäkauppaan, jossa myyjä tietää, mitä tarkoittaa pronaatio ja osaa katsoa sinun juoksusta, mitä tarvitset.
>3. Tekniikasta vähän
Jos ja kun tahti on hitaampi, niin noin se jalka maahan tulee. Voit pyytää jotakuta kokeneempaa katsomaan vierestä, miltä juoksu näyttää. Omaa tekniikkaa on paha arvioida.
Noin yleissääntönä kannattaa aloittelijalle sanoa, että hitaasti liikkeelle ja ei saa reenata, jos on lihakset väsyneet. Ja venytelläkin pitäisi, vaikka se on tosi tylsää. Tiedetään, että kukaan ei koskaan noudata ohjeita ennen kuin on saanut ensimmäisen vakavan polvi- tai nilkkavamman.- venytin
mun kassit nilkkaan asti.
- Juoksevainen
Jos asfaltilla juokset, (jota en suosittele ainakaan alkuvaiheessa) niin esim. tällaiset kengät ovat hyvät
http://images.google.fi/images?hl=fi&client=firefox-a&rls=org.mozilla:fi:official&hs=voV&q=nice air vomero&lr=&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi
Missään tapauksessa kengissä ei pidä säästää. Vaikka sitten missä muissa varusteissa tahansa, mutta ei kengissä. Ja rauhallista vauhtia. En ole vielä koskaan kuullut sellaisesta lenkkeilijästä, joka olisi katunut sitä että tuli aloittaneeksi harrastuksen liian rauhallisella vauhdilla. Päinvastasia esimerkkejä löytyy sitäkin enemmän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713105
- 922875
- 512115
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201575- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51338Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181270
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232