Laitetaan tästä aiheesta uusi ketju. Tuossa aikaisemmassahan suurin osa vartijoista on jo myöntänyt, että vartiointiala ei ole turvallisuusalaa.
Vartijat ei turvallisuusalalla
95
5477
Vastaukset
- naisvartija22v
Kyllä vartiointiala kuuluu turvallisuusalaan ja ihan selkeästi. Ajatteleppa vaikka henkivartijan työtä, hänen tehtävänsä on kohteensa turvallisuuden turvaaminen.
Palohälytystilanteessa vartijan tehtäviin kuuluu opastaa ihmisiä.
Ja sitten vaikka tälläinen esimerkki. liikkeeseen murtaudutaan ja murtomies on vielä paikalla kun vartija saapuu ja murtoveikko on aseistettu vaikka veitselle, vartijan tehtävänä on puhumalla koittaa saada tilanne hallintaan ja jos se ei auta niin käyttää voimakeinoja, sillä henkilö saattaa olla vaaraksi itselleen tai muille. (Toki tälläisissä tilanteissa poliisi on ensisijainen)
Tässä nyt muutamia esimerkkejä, minun mielestäni kaikki kuuluu yleisen hyvinvoinnin ja turvallisuusalaan. Vai miten perustelet oman väitteesi?- ei turvallisuutta
Aikaisemmin on jo perusteltu, miksi vartijat ovat vartiointialalla, eivätkä turvallisuusalalla.
- Vahti81
ei turvallisuutta kirjoitti:
Aikaisemmin on jo perusteltu, miksi vartijat ovat vartiointialalla, eivätkä turvallisuusalalla.
Vartiointiala kuuluu omalta osaltaan turvallisuusalaan. Perustelen tämän vartiointialaa säätelevällä lailla: laki yksityisistä turvallisuuspalveluista.
Turvallisuus on tunne joka hakee itseään kokemuksien ja riskinhallinnan kautta. Omalta osaltaan vartiointi on turvallisuusalaan liittyvä tekijä. Yritykset hankkivat vartioinnin joko turvattomuuden poistajana tai riskin vähentäjänä tai muun vastaavan tarpeen takia.
Oikein tehty vartiointityö tapahtumailmoituksineen ja havaintoineen mahdollistaa turvallisuustilastojen tekemisen, jolla on taas merkitystä riskinhallinnan sekä muun yritysturvallisuuden kanssa.
Itse koen vartijan havainnot tärkeäksi osaksi turvallisuuspalveluita, koska silloin yritys saa ulkopuolisen havainnon tekijän yritykseensä. Tämä on koettu ja monesti kiitetty asia. Kaikki yritykset eivät ole ehkä kuitenkaan ymmärtäneet miten vartijan normaalista työstä saadaan tehtyä yritysturvallisuuden kaikkien osa-aluiden hyödyntäjä. - Bodigaard
Nyt olen Venäjällä tosi kovissa henkivartija hommissa.
- Turvallisuusalalla ollaan
Josko olet sekoittanut suojelualan ja turvallisuusalan?!
Suojelualalla ovat rajamiehet, tulli, pelastuslaitos, poliisit, mutta turvallisuusalalla he, joita koskee laki 282/2002 eli laki yksityisestä turvallisuusalasta.- ei vartija
Väärin. Vartijat eivät ole turvallisuusalaa, vaan vartiointialaa. Tarkistapa muuten se lain nimi. Ammatillisesti turvallisuusalaa ei ole määritelty lainsäädännöllä, ko. laissa kysymys on elinkeinon sääntelystä. Ammatillisesti alan määrittelee tehdyn työn motiivi. Vartiointialalla motiivi ei ole todellinen turvallisuuden tuottaminen, vaan liikevoiton tekeminen mielikuvia myymällä. Vetoaminen lain nimikkeisiin on sama, kuin jos itse väittäisin, että vartiointiala on oikeasti palvelualaa, koska vartijoiden liitto on Palvelualojen ammattiliitto PAM. Joka tapauksessa vartiointiala ON lähempänä palvelualaa kuin turvallisuusalaa, jonka osaksi sitä ei siis voida vakavalla naamalla laskea.
- vartija
ei vartija kirjoitti:
Väärin. Vartijat eivät ole turvallisuusalaa, vaan vartiointialaa. Tarkistapa muuten se lain nimi. Ammatillisesti turvallisuusalaa ei ole määritelty lainsäädännöllä, ko. laissa kysymys on elinkeinon sääntelystä. Ammatillisesti alan määrittelee tehdyn työn motiivi. Vartiointialalla motiivi ei ole todellinen turvallisuuden tuottaminen, vaan liikevoiton tekeminen mielikuvia myymällä. Vetoaminen lain nimikkeisiin on sama, kuin jos itse väittäisin, että vartiointiala on oikeasti palvelualaa, koska vartijoiden liitto on Palvelualojen ammattiliitto PAM. Joka tapauksessa vartiointiala ON lähempänä palvelualaa kuin turvallisuusalaa, jonka osaksi sitä ei siis voida vakavalla naamalla laskea.
Tossa on pointtia. Kyllähän sitäpaitsi lain nimikin viittaa palvelualaan.
- Vahti81
ei vartija kirjoitti:
Sinunko mielestä palvelutyötä ja turvallisuustyötä ei voida pitää samana? Nyt taidat olla saanut päähän pinttymän koko asiasta. Olen työskennyllyt palvelualalla (myyjänä 5 vuotta) ja turvallisuusalalla 8 vuotta. Osaan erottaa turvallisuusammatissani tekemäni palvelutyön kaupan tekemästä palvelutyöstä. Vartija voi työskennellä palveluammatissa, mutta turvallisuusasiat ovat hänen työn tärkeimmät pirteet.
Tätä väittelyä voidaan jatkaa vaikka kuinka kauan, mutta minä itse ainakin pidän vartijan työtä turvallisuusalaan kuuluvana turvallisuuspalveluna. Ja niin kauan kuin toimeksiantajani turvallisuuspäällikkö haluaa kuulla mielipiteeni turvallisuusasioista TUNTEMUKSENI JATKUU TÄMMÖISINÄ.
Miksi turvallisuusalan koulutuksissa käydään turvallisuuslainsäädääntö nimistä osa-aluetta, johon eritelty kaikkien turvallisuusalaan liittyvien alojen noudatettavat lainsäädännöt? - vastaavahoitaja
ei vartija kirjoitti:
Laki yksityisistä turvallisuuspalveluista 282/2002
- myös poliisi...
Vahti81 kirjoitti:
Sinunko mielestä palvelutyötä ja turvallisuustyötä ei voida pitää samana? Nyt taidat olla saanut päähän pinttymän koko asiasta. Olen työskennyllyt palvelualalla (myyjänä 5 vuotta) ja turvallisuusalalla 8 vuotta. Osaan erottaa turvallisuusammatissani tekemäni palvelutyön kaupan tekemästä palvelutyöstä. Vartija voi työskennellä palveluammatissa, mutta turvallisuusasiat ovat hänen työn tärkeimmät pirteet.
Tätä väittelyä voidaan jatkaa vaikka kuinka kauan, mutta minä itse ainakin pidän vartijan työtä turvallisuusalaan kuuluvana turvallisuuspalveluna. Ja niin kauan kuin toimeksiantajani turvallisuuspäällikkö haluaa kuulla mielipiteeni turvallisuusasioista TUNTEMUKSENI JATKUU TÄMMÖISINÄ.
Miksi turvallisuusalan koulutuksissa käydään turvallisuuslainsäädääntö nimistä osa-aluetta, johon eritelty kaikkien turvallisuusalaan liittyvien alojen noudatettavat lainsäädännöt?myös poliisin työhön kuuluu asiakaspalvelua joten tuon kaverin logiikalla poliisikin on palvelualalla ei suojelualalla. ahahahah!! XD
- ei vartija
myös poliisi... kirjoitti:
myös poliisin työhön kuuluu asiakaspalvelua joten tuon kaverin logiikalla poliisikin on palvelualalla ei suojelualalla. ahahahah!! XD
"myös poliisin työhön kuuluu asiakaspalvelua joten tuon kaverin logiikalla poliisikin on palvelualalla ei suojelualalla. ahahahah!! XD"
Nyt varmaan toivot, että olisit jättänyt tämän kirjoittamatta... :D Poliisit eivät kuulu PALVELUALOJEN ammattiliittoon, kuten vartijat. Siitähän oli kyse, eli peilataan vartijoiden logiikkaa siitä, että jos jossain lukee turvallisuus niin vartijat ovat muka turvallisuusalalla. Heh, no eihän se nyt näin mene, vaan tarkastelu pitää ulottaa kokonaisuuteen. Vartijoilla ei ole työnantajiensa motiivien vuoksi tekemistä todellisen turvallisuuden kanssa, joten alaakaan ei voi liittää turvallisuusalaan.
Sori lapset! Huomaan kyllä, että ottaa koville. - ei vartija
vastaavahoitaja kirjoitti:
Laki yksityisistä turvallisuuspalveluista 282/2002
"Laki yksityisistä turvallisuuspalveluista 282/2002 "
Kuten palvelualan elinkeinolle sopiikin. - paskamaha
ei vartija kirjoitti:
"Ammatillisesti alan määrittelee tehdyn työn motiivi. Vartiointialalla motiivi ei ole todellinen turvallisuuden tuottaminen, vaan liikevoiton tekeminen mielikuvia myymällä."
Jos näin on, niin ei poliisikaan tee työtä turvallisuusalalla, koska poliisitoiminnan todellinen motiivi ei ole turvallisuuden tuottaminen, vaan monasti muihin hommiin kykenemättömien poliisimiesten ja -naisten työllistäminen samalla mahdollisimman paljon sakkotuloja valtiolle keräten. Veronmaksajillehan tämä tietenkin myydään mielikuvien avulla.
Meiltäkin on joutunut useampi kaveri lähtemään poliisikouluun, kun eivät ole enää vaativissa vartiointitehtävissä pärjänneet. - Vahti81
ei vartija kirjoitti:
"myös poliisin työhön kuuluu asiakaspalvelua joten tuon kaverin logiikalla poliisikin on palvelualalla ei suojelualalla. ahahahah!! XD"
Nyt varmaan toivot, että olisit jättänyt tämän kirjoittamatta... :D Poliisit eivät kuulu PALVELUALOJEN ammattiliittoon, kuten vartijat. Siitähän oli kyse, eli peilataan vartijoiden logiikkaa siitä, että jos jossain lukee turvallisuus niin vartijat ovat muka turvallisuusalalla. Heh, no eihän se nyt näin mene, vaan tarkastelu pitää ulottaa kokonaisuuteen. Vartijoilla ei ole työnantajiensa motiivien vuoksi tekemistä todellisen turvallisuuden kanssa, joten alaakaan ei voi liittää turvallisuusalaan.
Sori lapset! Huomaan kyllä, että ottaa koville.Kuten sen itse kerroit "vaan tarkastelu pitää ulottaa kokonaisuuteen"
Tässä tapauksessa kokonaisturvallisuuteen.
Vartiointi kuuluu kokonaisturvallisuudeen yhdeksi toteuttajaksi. Itse keskitän työpanokseni yrityksien turvallisuusstrategioiden laadukkaaseen suorittamiseen niiltä osin kuin se on annettu vartiointifirman tehtäväksi. Tehtäviini kuuluu antaa turvallisuuden kehittämiseen ja ylläpitämiseen neuvoja. En välitä vaikka työnantajani ottaa siitä hyvän korvauksen, koska minä itse teen sitä omasta halustani ja saan jopa palkkaakin. Yritysturvallisuuden vahvimpana lenkkinä on toimiva strategia ja informoivat työntekijät. - Laureasta?
Vahti81 kirjoitti:
Kuten sen itse kerroit "vaan tarkastelu pitää ulottaa kokonaisuuteen"
Tässä tapauksessa kokonaisturvallisuuteen.
Vartiointi kuuluu kokonaisturvallisuudeen yhdeksi toteuttajaksi. Itse keskitän työpanokseni yrityksien turvallisuusstrategioiden laadukkaaseen suorittamiseen niiltä osin kuin se on annettu vartiointifirman tehtäväksi. Tehtäviini kuuluu antaa turvallisuuden kehittämiseen ja ylläpitämiseen neuvoja. En välitä vaikka työnantajani ottaa siitä hyvän korvauksen, koska minä itse teen sitä omasta halustani ja saan jopa palkkaakin. Yritysturvallisuuden vahvimpana lenkkinä on toimiva strategia ja informoivat työntekijät.Vartijalla ei ole mitään osaa eikä arpaa jonkin yrityksen strategisen tason toiminnassa. Ajatuskin on naurettava.
Esim. kaupassa myyjät, huoltomiehet ja siivoojat ovat tarkoittamallasi tavalla omalta osaltaan osa kokonaisturvallisuutta, siinä kuin vartijakin. Ei se heistä turvallisuusalan ammattilaisia kuitenkaan tee. - p.b.a member
Laureasta? kirjoitti:
Vartijalla ei ole mitään osaa eikä arpaa jonkin yrityksen strategisen tason toiminnassa. Ajatuskin on naurettava.
Esim. kaupassa myyjät, huoltomiehet ja siivoojat ovat tarkoittamallasi tavalla omalta osaltaan osa kokonaisturvallisuutta, siinä kuin vartijakin. Ei se heistä turvallisuusalan ammattilaisia kuitenkaan tee.Onko kaupassa mainitsemiesi työntekijöiden ydintoimintaa huolehtia kaupan turvallisuudesta?
- Vahti81
Laureasta? kirjoitti:
Vartijalla ei ole mitään osaa eikä arpaa jonkin yrityksen strategisen tason toiminnassa. Ajatuskin on naurettava.
Esim. kaupassa myyjät, huoltomiehet ja siivoojat ovat tarkoittamallasi tavalla omalta osaltaan osa kokonaisturvallisuutta, siinä kuin vartijakin. Ei se heistä turvallisuusalan ammattilaisia kuitenkaan tee.Minä tästä lähden töihin päivittämään turvallisuussuunnitelmaa!
Usko jo, että kaikki vartijan työ ei näy päälle päin. Sinä voit jatkaa turvallisuusalan liturgian opiskelua, mutta muista, että oikeaa turvallisuusalan työtä tekevät voittavat sinut tässä väittelyssä kepeästi. Olet hävinnyt tämän väittelyn pahasti, koska et ole ilmeisesti syventynyt asiaan kuin omasta näkökulmastasi ja et ole valmis myöntämään tappiotasi. MINÄ OLEN MIELIPITEENI SANONUT. ENKÄ VÄITTELE ASIASTA ENÄÄ, KOSKA ASIALLA EI OLE MERKITYSTÄ TYÖNKUVANI KANSSA. Suunnitelmat on tehtävä ja ylläpidettävä. Turvallisuustekijät elävät muuttuvassa ympäristössä, joten meille turvalllisuusalan ammattilaisille kyllä riittää töitä. - kilonpoliisi
ei vartija kirjoitti:
Sori lapset! Huomaan kyllä, että ottaa koville."Poliisit eivät kuulu PALVELUALOJEN ammattiliittoon, kuten vartijat. Siitähän oli kyse, eli peilataan vartijoiden logiikkaa siitä, että jos jossain"
Niin tai näin. Poliisitkaan eivät ole pääosin mitään muuta kuin pienipalkkaisia duunareita. Sitä poolisiopistoa josta tehtiin taas yksi leikkikorkeakoulu lisää (tunnetaan myös särkyneiden toiveiden yliopistona) ei vielä valmistuta maisteriksi. - turvallisuusalalla
ei vartija kirjoitti:
ja hänen alaansa valvoo Mikkelissä yksityisen turvallisuusalan valvontayksikkö, pitääkö selventää.?
- Vartija B.V.
kilonpoliisi kirjoitti:
"Poliisit eivät kuulu PALVELUALOJEN ammattiliittoon, kuten vartijat. Siitähän oli kyse, eli peilataan vartijoiden logiikkaa siitä, että jos jossain"
Niin tai näin. Poliisitkaan eivät ole pääosin mitään muuta kuin pienipalkkaisia duunareita. Sitä poolisiopistoa josta tehtiin taas yksi leikkikorkeakoulu lisää (tunnetaan myös särkyneiden toiveiden yliopistona) ei vielä valmistuta maisteriksi.Kyllä poliisiammattikorkeakoulusta maisterin paperit saa, kun suorittaa tutkinnon. Ei kylläkään perusopintojen suorittaja.
- jaymzzz
ei vartija kirjoitti:
Sori lapset! Huomaan kyllä, että ottaa koville.Mitä helvettiä sillä on merkitystä mihin ammattiliittoon kuuluu?? Kyllä vartiointiala on kuitenki huomattavasti lähempänä turvallisuusalaa kuin poliisi.. Vartiointiliike=yksityinen turvallisuuspalvelu.. Laki yksityisistä turvallisuuspalveluista.. Hoksaakko ei vartija?? Ettet vaan ole ISS:lla töissä ku noin mielellään näet vartiointialan muuna kuin turvallisuusalana.
Ja sitten jos et ymmärrä miksi poliisi kuulu turvallisuusalaan niin hae vaikka googlesta hakusanalla poliisin tehtävät.. KEtkähän sitten on turvallisuusalalla??
- myös vartijat/viraomaiset
Turvallisuusalalla työskentelee niin vartiointiliikkeiden palveluksessa olevat vartijat kuin viranomaiset eli turvallisuusala on laaja käsite ja varmaankin mahdoton käsittää, jos omaa kapea-alaisen tietämyksen yleissivistävistä määritelmistä yhteiskunnan ja liike-elämän kuin valtion eri instansseista.
Neuvon vaikka googlettamaan, niin tietosi päihittää luulosi......ZZZZZZZZZZZzzzzzzz- ei vartija
Paljon epäilemättä mielestäsi hienoja ja vakuuttavia sanoja peräkkäin. Sanomasi jäi tästä huolimatta valitettavasti hieman epäselväksi. Sinun ei kannattaisi kirjoitella väsyneenä.
- Tottakai on
Sinähän olet mitä mieltä haluat, mutta mielipiteestäsi huolimatta vartiointi on on turvallisuusalaa.
- vartija, kuopijo
Kyllä minun mielestän ollaan turva alalla. Turvoo tuuvaan ja monneen paekkaan.
- Vartia on tosi mies
vartija, kuopijo kirjoitti:
Kyllä minun mielestän ollaan turva alalla. Turvoo tuuvaan ja monneen paekkaan.
Turva alueen erikos ammattilaisia olemme. Vaikka eri mielisyyttä onkin ammatin varjoisista puolista ja koulutuksen alasta.
Olenkin ihmetellyt sitä miksi alalle pyrkiät ovat koulutettuna huonosti alkuaan. Itselläni 4 viikon kurssi jossa ASD-tangon käyttäjälupa ja kaasutin koulutusta.
Nyt hetkellisesti olen Prisman sisätilojen vartia, mielenkiintoista työtä henkilöiden kanssa.
Kohta olenkin työpaikka kouluttajana, ylivartia ja paikkavastaava.
Yleneminen on itsestä kiinni, olen sen tehnyt. Tsemppistä muille alalla oleville. - ei vartija
"Sinähän olet mitä mieltä haluat, mutta mielipiteestäsi huolimatta vartiointi on on turvallisuusalaa."
Näitä on nähty täällä ennenkin. Kun kertoo miten asiat oikeasti ovat, niin alkaa jonkinlainen "uskovaisten" hyökkäys. Uskontona se, että vartionti olisi turvallisuusalaa. Perustelut yhtä vakuuttavia kuin uskovaisilla ylipäätään.
Yritä sinäkin ymmärtää, että vartiointi ei ole turvallisuusalaa vaan vartiointi- ja/tai palvelualaa. Kallistuisin jo tässä vaiheessa sen palvelualan puolelle. Eli vartiointiala on osa palvelualaa, ei turvallisuusalaa. Mielipiteestäsi huolimatta. - sitten
ei vartija kirjoitti:
"Sinähän olet mitä mieltä haluat, mutta mielipiteestäsi huolimatta vartiointi on on turvallisuusalaa."
Näitä on nähty täällä ennenkin. Kun kertoo miten asiat oikeasti ovat, niin alkaa jonkinlainen "uskovaisten" hyökkäys. Uskontona se, että vartionti olisi turvallisuusalaa. Perustelut yhtä vakuuttavia kuin uskovaisilla ylipäätään.
Yritä sinäkin ymmärtää, että vartiointi ei ole turvallisuusalaa vaan vartiointi- ja/tai palvelualaa. Kallistuisin jo tässä vaiheessa sen palvelualan puolelle. Eli vartiointiala on osa palvelualaa, ei turvallisuusalaa. Mielipiteestäsi huolimatta.Mikä on turvallisuusalaa? Et ole tehnyt mitään muuta kuin jankannut siitä että vartiointi ei ole.
Ovatko turvasuojaajat turvallisuusalalla?
Ja kun jankkaat niin mistä olet keksinyt vartiointialan? Vai onko vain niin että turvallisuusalan yksi osa on vartiointiala???
Poliisi on palvelualalla ihan yhtälailla... - gdgdgdgdg
Vartia on tosi mies kirjoitti:
Turva alueen erikos ammattilaisia olemme. Vaikka eri mielisyyttä onkin ammatin varjoisista puolista ja koulutuksen alasta.
Olenkin ihmetellyt sitä miksi alalle pyrkiät ovat koulutettuna huonosti alkuaan. Itselläni 4 viikon kurssi jossa ASD-tangon käyttäjälupa ja kaasutin koulutusta.
Nyt hetkellisesti olen Prisman sisätilojen vartia, mielenkiintoista työtä henkilöiden kanssa.
Kohta olenkin työpaikka kouluttajana, ylivartia ja paikkavastaava.
Yleneminen on itsestä kiinni, olen sen tehnyt. Tsemppistä muille alalla oleville.tuskin olet vartiointialalla ollut päivääkään...
- viljamisti
Teeppä lista niistä agumenteista, joihin perustat väittämäsi. Kirjoitan sinulle vasta-argumentin jokaiseen kohtaan. Perustelusi ovat olleet erittäin hataria ja jätit edellisessä keskustelussa vastaamatta minun argumentteihini. Johtuiko tämä siitä, ettet pystynyt kumoamaan vastauksiani muilla kuin "se nyt vaan on näin, halusit tai et" tyyppisillä vastauksillasi?
Eli listaa argumenttisi ja lisää vastaukseen vielä, että mitkä ammattinimikkeet mielestäsi toimivat turvallisuusalalla.- alan sullekin
Vertaile vaikka vartijan ja oikeasti turvallisuusalalla työskentelevän palkkoja. Vartijan palkka on hyvää palvelualan (siivoojat, vartijat, myyjät jne) keskitasoa.
- p.b.a member
alan sullekin kirjoitti:
Vertaile vaikka vartijan ja oikeasti turvallisuusalalla työskentelevän palkkoja. Vartijan palkka on hyvää palvelualan (siivoojat, vartijat, myyjät jne) keskitasoa.
Tänäkin vuonna tuntipalkka on liikkunut 10e-37 e/t välillä riippuen tehtävästä ja työnantajasta?
Yleisesti vartiointialan palkkaus ei vastaa useimpien tehtävien vaativuutta. Tuntipalkassa ei huomioida ollenkaan tehtävissä tarvittavaa ammattitaitoa. - Ammattitaito, hehheh
p.b.a member kirjoitti:
Tänäkin vuonna tuntipalkka on liikkunut 10e-37 e/t välillä riippuen tehtävästä ja työnantajasta?
Yleisesti vartiointialan palkkaus ei vastaa useimpien tehtävien vaativuutta. Tuntipalkassa ei huomioida ollenkaan tehtävissä tarvittavaa ammattitaitoa."Yleisesti vartiointialan palkkaus ei vastaa useimpien tehtävien vaativuutta. Tuntipalkassa ei huomioida ollenkaan tehtävissä tarvittavaa ammattitaitoa."
No nyt jo puhutaan vartiointialasta, hyvä!
Minusta alan palkkaus vastaa täysin työssä tarvittavaa ammattitaitoa. Vartijan työhön yksinkertaisesti riittää huonompi ammattitaito. Vartijat tietysti itse haluavat ajatella, että homma vaatii jotain erityisosaamista ja huimaa ammattitaitoa. Siivoojatkin varmaan ajattelevat näin omasta työstään. Anteeksi, siis siivousteknikot ;) - p.b.a member
Ammattitaito, hehheh kirjoitti:
"Yleisesti vartiointialan palkkaus ei vastaa useimpien tehtävien vaativuutta. Tuntipalkassa ei huomioida ollenkaan tehtävissä tarvittavaa ammattitaitoa."
No nyt jo puhutaan vartiointialasta, hyvä!
Minusta alan palkkaus vastaa täysin työssä tarvittavaa ammattitaitoa. Vartijan työhön yksinkertaisesti riittää huonompi ammattitaito. Vartijat tietysti itse haluavat ajatella, että homma vaatii jotain erityisosaamista ja huimaa ammattitaitoa. Siivoojatkin varmaan ajattelevat näin omasta työstään. Anteeksi, siis siivousteknikot ;)myös perustelut väitteellesi
Vartijan toimenkuva ja "toimintakenttä" on muuttunut valtavasti viime vuosikymmenten aikana.
Erilaiset turvallisuusjärjestelmät ja lisääntynyt tietotekniikka vaativat vartijalta teknistä osaamista.
Vartijan (myös JL mukainen JV) toimiessa yhä enemmän julkisilla paikoilla aiheuttaa sen tosiasian, että vartijat ovat tekemisissä suuren yleisön kanssa ja tämän takia vartijoiden ja järjestyksenvalvojien tulee hallita toimintaansa ohjaava lainsäädäntö ja osattava soveltaa tätä hyvinkin nopeasti muuttuvissa tilanteissa. Työssä korostuu myös voimakkaasti moraali ja ammattietiikka. Oma toiminta täytyy sovittaa vähemmän haitan periaatteen mukaisesti kuitenkin muistaen omat tehtävänsä ja roolinsa.
Vartijan työssä on kohonnut väkivallan uhka mikä taas aiheutta sen, että vartijoilla pitäisi olla tietämystä uhkatilanteiden psykologiasta sekä voimankäytöstä ja -taktiikasta sekä riittävä kyky puolustaa itseään ja toista hätävarjelutilanteissa.
Vartijan työ on fyysisesti ja henkisesti kuormittavaa ja vaatii hyvää peruskuntoa.
Työhön littyy paljon erilaisia palvelutehtäviä mistä johtuen vartijoiden tulee hallita asiakaspalvelu sekä nykyaikaisessa monikultuurisessa ympäristössä myös tuntea erilaisia kulttuureja ja pystyä opastaman myös muullakin kuin kotimaisilla kielillä.
Vartijalla on suuri vastuu (ei valta!) vartioitavista kohteista (laiminlyönti voi johtaa korvausvelvollisuuteen). Puhumattakaan siitä että yhdellä huonolla päätöksellä pääsee riepoteltavaksi iltapäivälehtiin ja netin keskustelupalstoille.
Tässä oli tällaisia perusvaatimuksia. Yllä mainittujen lisäksi on syytä huomioida, että vartijan tulee hallita yleiset menettelytavat ja toimintamallit aika pirun laajassa toimintasektorissa. Itse olen tehnyt mm. (ei kronologinen järjestys), piirivartija, järjestyksenvalvoja (LJV ja JL),paikallisvartija, respa, myymälävartija, myymäläetsivä, turvatarkastaja, sairaalavartija, turvamies, arvokuljettaja, rikosten paljastustehtäviä, turvallisuusjärjestelmien asennusta yms.
Niin ja mitä tulee siivoojiin niin kyllä heillekin maksetan ihan liian vähän. Onhan siivousalakin muuttunut paljon.
p.s. vartiointiala on yksi tekijä isommassa turvallisuusalan käsiteessä - viljamisti
Yllättäen nimimerkki "EI VARTIJA" ei ottanut haastetta vastaan.
Tiedätkö, että argumentit ilman perusteluita on vähän kuin mies ilman munia.
Säälittävää, todella säälittävää. - viljamisti
alan sullekin kirjoitti:
Jaa. No itse tienaan vähintäänkin saman verran kuin viranomaispuolella ikäluokassani keskimäärin tienataan. Eli olet siis kanssani samaa mieltä.
Kovin ovat siivoojien palkat tässä sitten nousseet. Mukava tietysti heille, tekevät kuitenkin tärkeää työtä. - Munallinen
viljamisti kirjoitti:
Yllättäen nimimerkki "EI VARTIJA" ei ottanut haastetta vastaan.
Tiedätkö, että argumentit ilman perusteluita on vähän kuin mies ilman munia.
Säälittävää, todella säälittävää."Tiedätkö, että argumentit ilman perusteluita on vähän kuin mies ilman munia."
Totta. Sinulla taitaa olla melko kimeä ääni?
Nimim. Niitä perusteluja odotellen - viljamisti
Munallinen kirjoitti:
"Tiedätkö, että argumentit ilman perusteluita on vähän kuin mies ilman munia."
Totta. Sinulla taitaa olla melko kimeä ääni?
Nimim. Niitä perusteluja odotellenPerusteluja mihin? Jos tämä EI VARTIJA uskaltaisi kertoa, mihin väittämänsä perustaa, voisi sen vastineenkin laatia. Tätä listaa en kuitenkaan pyynöstä huolimatta ole saanut. Tiedätkö, vastineella vastataan toiseen tekstiin. Olemattomaan tekstiin kun on kohtuuttoman vaikea vastata.
Mikäli ääneni sinua kiinnostaa, voisin kuvailla sitä vaikkapa erittäin miellyttäväksi. - turvallisuusalalla
ja hänen alaansa valvoo Mikkelissä yksityisen turvallisuusalan valvontayksikkö, vedä siitä.
- p.b.a member
Oudoksun ajattelusi punaista lankaa.
Väitit tuolla aiemmin että vartijat eivät työskentele turvallisuusalalla, koska vartioimisliikkeet myyvät mielikuvia. Perustelusi kulmakivi on se, että vain sellainen toimiala missä toiminta pyörii vain turvallisuuden tuottamisen ympärillä voisi "kutsua" itseään turvallisuusalaksi.
Kuten tuolla jo aiemmin perustelin niin turvallisuus on aina mielikuvien "myymistä" riippumatta siitä onko kyseessä valtion ylläpitämä instanssi tai yksityinen yritys.
Eli se, että mielestäsi vartijat ja järjestyksenvalvojat eivät kuuluisi ns. turvallisuusalaan vain sen takia koska heidän työnantajansa "myyvät" mielikuvia on naurettava.
Eihän se liity todellisuuteen mitenkään.
Mielestäni alaa tulee kutsua sillä nimellä mitä se yrittää tuottaa eli tässä tapauksessa turvallisuutta.
Itseasiassa eihän yksikään vartiointiliike ole enään "pelkkä" vartiointipalveluiden tarjoaja.
Mitä tulee palvelu sanaan, niin KAIKKI toimivat palvelualalla. Jotkut enemmän, jotkut vähemmän.- poliisinainen
Turvallisuus ei ole mielikuvaa. Turvallisuus on tunne, jolle löytyy tosielämästä pohja. Ei siis pelkkä tunne, kuten asian käsität. Turvallisuus ja turvallisuudentunne ovat eri asioita, tunne on vain toinen puoli asiaa. Etkö ole oppinut mitään siellä Laurerassa?
Olet oikeassa, että vartioimisliikkeet myyvät tunnetta, eli mielikuvaa. Se ei pelkästään ole turvallisuutta, jos todellinen pohja puuttuu. Poliisi on aivan eri asia, kuten myös muut turvallisuusalan todelliset toimijat. - ????????
poliisinainen kirjoitti:
Turvallisuus ei ole mielikuvaa. Turvallisuus on tunne, jolle löytyy tosielämästä pohja. Ei siis pelkkä tunne, kuten asian käsität. Turvallisuus ja turvallisuudentunne ovat eri asioita, tunne on vain toinen puoli asiaa. Etkö ole oppinut mitään siellä Laurerassa?
Olet oikeassa, että vartioimisliikkeet myyvät tunnetta, eli mielikuvaa. Se ei pelkästään ole turvallisuutta, jos todellinen pohja puuttuu. Poliisi on aivan eri asia, kuten myös muut turvallisuusalan todelliset toimijat.Jos ja kun tuo väittämäsi pitää pääpiirteittäin paikkaansa niin voimme todeta, että absoluuttista turvallisuutta ei ole olemassa. Poliisi on mielestäsi aivan eri asia, mutta silti olen työssäni törmännyt sellaisiin konstaapeleihin, että todella hirvittää miten tuollainen on voinut päästä koulusta läpi ja saanut vielä töitä.. Onneksi poliisilla on sentään varusteet sitä tasoa mitä on ja niin pois päin koska useimmilla esimerkiksi naispoliiseilla saattaisi jäädä jotkin järjestyksenvalvoja/vartijahommat tekemättä ilman varusteita ja jatkuvaa tukea työkavereilta..
- -Vartia-
???????? kirjoitti:
Jos ja kun tuo väittämäsi pitää pääpiirteittäin paikkaansa niin voimme todeta, että absoluuttista turvallisuutta ei ole olemassa. Poliisi on mielestäsi aivan eri asia, mutta silti olen työssäni törmännyt sellaisiin konstaapeleihin, että todella hirvittää miten tuollainen on voinut päästä koulusta läpi ja saanut vielä töitä.. Onneksi poliisilla on sentään varusteet sitä tasoa mitä on ja niin pois päin koska useimmilla esimerkiksi naispoliiseilla saattaisi jäädä jotkin järjestyksenvalvoja/vartijahommat tekemättä ilman varusteita ja jatkuvaa tukea työkavereilta..
Ja usealla vartialla on karkuunlähtö ensiksi mielessä, kun varjo näkyy ostaskeskuksella nurkan takaa.
Äkkiä vetetään se merkki siihen kierroskoneeseen ja juosten sinne Corsan kyytiin ja kännykällä yhteys operaattoriin.
ABC:llä voi sitten kehua muille "pallopäille" kuinka se rosvo juoksi karkuun kun näki harmaatakkisen karju-vartian. Jippii ! - Kerro lisää...
-Vartia- kirjoitti:
Ja usealla vartialla on karkuunlähtö ensiksi mielessä, kun varjo näkyy ostaskeskuksella nurkan takaa.
Äkkiä vetetään se merkki siihen kierroskoneeseen ja juosten sinne Corsan kyytiin ja kännykällä yhteys operaattoriin.
ABC:llä voi sitten kehua muille "pallopäille" kuinka se rosvo juoksi karkuun kun näki harmaatakkisen karju-vartian. Jippii !Kun tunnut nämä asiat tietävän.
- p.b.a member
poliisinainen kirjoitti:
Olet oikeassa, että vartioimisliikkeet myyvät tunnetta, eli mielikuvaa. Se ei pelkästään ole turvallisuutta, jos todellinen pohja puuttuu. Poliisi on aivan eri asia, kuten myös muut turvallisuusalan todelliset toimijat.aina suhteellinen käsite, jokaisen henkilökohtainen kokemus/näkemys omasta olostaan. Turvallisuus ei ole mitään konkreettista. Sitä on vaikea mitata mitenkään. Vai miten todistaa, että tekemällä näin ollaan estetty x määrä ei haluttuja tapahtumia. Turvallisuus on tunne siitä, että nyt on tehty kaikki tarpeellinen ei halutun riskin estämiseksi.
Otetaan esimerkiksi katuväkivalta. Teidän tehtävä on ylläpitää yleistä järjestystä ja turvallisuutta eli huolehtia siitä, että kansalaiset voivat liikkua julkisilla paikoilla ilman pelkoa joutumisesta rikoksen uhriksi. Tämä on teidän ydin tehtävä (siis ainakin järjestyspuolella). Näkyvällä valvonnalla ja jo toteutuneiden rikosten selvitämisellä yritätte ennalta ehkäistä uusien väkivallantekojen tapahtumista (eli parantaa kansalaisten turvallisuutta). Mutta kyllähän jokainen sen tietää, että tämä on mahdotonta, ei kaikkia tekoja voida estää. Näin ollen väkivallantekoja tapahtuu eli yksittäisten kansalaisten turvallisuus kärsii.Tämän lisäksi media huolehtii vielä että suuri joukko pelkää näiden uhrien lisäksi. Eli turvallisuudessa on aina kyse tunteesta joka on jokaisen henkilökohtainen näkemys.
Mutta pysytään ketjun aiheessa:
Eli voidaanko turvallisuusala määritellä sen mukaan mitkä ovat toimijan motiivit (eli yrityksillä voiton tavoittelu) tai työn laatu (epäonnistuminen/onnistuminen) vai mitä työtä TEKEVÄT oikeasti tekevät työvuoron aikana (tai ainakin yrittävät).
"Se ei pelkästään ole turvallisuutta, jos todellinen pohja puuttuu."
Nyt haluan sinun määritelmän siitä miten minun toiminnasta vartijana puuttuu todellinen pohja?
Ihan tiedoksi sinulle teen töitä myös sairaalassa vartijana niin voit käyttää tätä esimerkkinä. - määritelmä
poliisinainen kirjoitti:
Olet oikeassa, että vartioimisliikkeet myyvät tunnetta, eli mielikuvaa. Se ei pelkästään ole turvallisuutta, jos todellinen pohja puuttuu. Poliisi on aivan eri asia, kuten myös muut turvallisuusalan todelliset toimijat.Turvallisuus on "tulevaisuuteen kohdistuvien odotusten toteutumiseen liittyvä varmuus, joka perustuu riittävän todenmukaiseen tulkintaan asiaan vaikuttavista tekijöistä."
- Laureaaaaaaaa
määritelmä kirjoitti:
Turvallisuus on "tulevaisuuteen kohdistuvien odotusten toteutumiseen liittyvä varmuus, joka perustuu riittävän todenmukaiseen tulkintaan asiaan vaikuttavista tekijöistä."
Terveisiä Laureasta taas! Älkää nyt jaksako!
- p.b.a member
määritelmä kirjoitti:
Turvallisuus on "tulevaisuuteen kohdistuvien odotusten toteutumiseen liittyvä varmuus, joka perustuu riittävän todenmukaiseen tulkintaan asiaan vaikuttavista tekijöistä."
Mutta edelleen ei muuta sanomaani asiaa miksikään muuksi.
Turvallisuutta tarkastellaan aina yksilön tai yhteisön näkökulmasta.
Turvallisuus on olotila missä ei-toivottuja tapahtumia ei tapahdu tai ovat pienimmät mahdolliset , huomioiden kuitenkin tämän toteuttamiseen käytetyt resurssit. on syytä huomioida, että turvallisuuden määritelmässä on myös "negatiivinen" puoli, esimerkkinä toiden valtion turvallisuus voi vahingoittaa toista valtiota.
Eli palaan edelleen kysymykseen; onko jossakin faktaa siitä, että vartijat eivät tosiasiallisesti tuota turvallisuutta toimeksiantajiensa etujen mukaisesti? - ei plagioija
määritelmä kirjoitti:
Olisit nyt keksinyt jotain omaa, ettei tarvisi kopioida...
- määritelmä
ei plagioija kirjoitti:
Olisit nyt keksinyt jotain omaa, ettei tarvisi kopioida...
Kuka? Mikä? Täh?
- Minkäs..
-Vartia- kirjoitti:
ABC:llä voi sitten kehua muille "pallopäille" kuinka se rosvo juoksi karkuun kun näki harmaatakkisen karju-vartian. Jippii !..ikänen nappula siellä inisee kun ei tiedä että "vartija" kirjoitetaan "vartija" eikä vartia :D
- Vartija B.V.
poliisinainen kirjoitti:
Olet oikeassa, että vartioimisliikkeet myyvät tunnetta, eli mielikuvaa. Se ei pelkästään ole turvallisuutta, jos todellinen pohja puuttuu. Poliisi on aivan eri asia, kuten myös muut turvallisuusalan todelliset toimijat.Ei poliisiikaan luo turvallisuutta kaikille; ison kohteen turvallisuuspäällikkö on ostanut firmalleen vartiointiliikkeeltä eri palveluja.
Tulee iso sähkökatkos; vartiointiliike raportoi asiasta häntä ja sopii vartijan/-ain olevan paikallisvartioinnissa sähkökatkoksen ajan - olisko poliisi tai muut turvallisuusalan todelliset toimijat tehneet näin?
Luuletko, että pelkkä tietous, että poliisi on olemassa, rauhoittanut turvallisuuspäällikön? - oikea turvapäällikkö
Vartija B.V. kirjoitti:
Ei poliisiikaan luo turvallisuutta kaikille; ison kohteen turvallisuuspäällikkö on ostanut firmalleen vartiointiliikkeeltä eri palveluja.
Tulee iso sähkökatkos; vartiointiliike raportoi asiasta häntä ja sopii vartijan/-ain olevan paikallisvartioinnissa sähkökatkoksen ajan - olisko poliisi tai muut turvallisuusalan todelliset toimijat tehneet näin?
Luuletko, että pelkkä tietous, että poliisi on olemassa, rauhoittanut turvallisuuspäällikön?"Ei poliisiikaan luo turvallisuutta kaikille; ison kohteen turvallisuuspäällikkö on ostanut firmalleen vartiointiliikkeeltä eri palveluja."
Eihän tuossa mistään turvallisuudesta ole kyse, vaan talonmiespalvelusta. Tässähän on kyse siitä, mitä nimeä alasta voi käyttää. Tämän koko keskustelun perusteella palveluala alkaa vaikuttaa yhä oikeammalta verrattuna esim. vartiontialaan.
"Tulee iso sähkökatkos; vartiointiliike raportoi asiasta häntä ja sopii vartijan/-ain olevan paikallisvartioinnissa sähkökatkoksen ajan - olisko poliisi tai muut turvallisuusalan todelliset toimijat tehneet näin?"
Eivät, koska he hoitavat turvallisuutta, eivätkä tällaisia palveluja.
"Luuletko, että pelkkä tietous, että poliisi on olemassa, rauhoittanut turvallisuuspäällikön?"
Ei varmaankaan, koska hän hakee ihan erilaisia palveluja tuohon tilanteeseen. Sen sijaan häntä varmasti huolettaa onko vartija tehtäviensä tasalla, mutta muistaa sitten, että ei se mitään vaikkei olisi, vakuutukset korvaavat. Vartija saattaa kyllä varastaa, mutta sen riskin turvapäällikkö on valmis ottamaan, jotta homma näyttäisi - siis pelkästään näyttäisi - hyvältä hänen pomoilleen. - juuuu-uuu
Kerro lisää... kirjoitti:
Kun tunnut nämä asiat tietävän.
Mäkin haluun kuulla lisää, juuri työvuorosta palanneena näitä mielikuvia työstäni.. :)
Vois porukka tulla kokeilee ja kattelee hommia todellisuudessa..Tottakai tässä on paljon palvelualan piirteitä, mutta kyllä vaan on turvallisuusalankin, on niin hitsin monimuotoinen ala.
p.s. kannattaa sitten tulla kokeilemaan hyvään firmaan, joissakin paikoissa homma pissii ja kovaa.. - Vain vartija
-Vartia- kirjoitti:
ABC:llä voi sitten kehua muille "pallopäille" kuinka se rosvo juoksi karkuun kun näki harmaatakkisen karju-vartian. Jippii !Menen aivan yksin paikalle kahta kättä heilutellen, kun vartijakutsu tulee.
Yleensä syynä yöaikaan on tappelu paikallisessa tai pizzeria-kebeb-paikassa.
Joskus on soitettava poliisi paikalle ja poliisi tulee aina kahden ihmisen voimalla paikalle, joskus paikalle tulee kaksi autoa ja se tekee neljä ihmistä.
Karkuun ei kukaan vartija lähde, mutta apuvoimia on pyydettävä paikalle ja kuten edellä mainitsin; helppo on poliisin paikalle tulla, kun eivät milloinkaan yksin joudu vääntään.
- _majuri_
Tokihan vartiointiala on osana isoa kokonaisuutta turvallisuusalalla. Ja niin, vaikka kaikki vartijan suorittamat tehtävät ja toimet eivät olisikaan johonkin turvallisuuteen liittyviä toimia ei, sillä kokonaisuutta tarkastellen ole merkitystä. Turvallisuus mitä sillä sitten halutaankin käsittää muodostuu eri palasista. Ei mistään yhdestä riippuvasta tekijästä tässä yhteiskunnassa. Kaikilla toimijoilla on tilansa ketjussa. Mitähän tämä ketjun aloittaja tällä keskustelulla ajaa takaa? Kokeeko mahdollisesti turvattomuuden tunnetta?
- epäturvallinen
"...suurin osa vartijoista on jo myöntänyt, että vartiointiala ei ole turvallisuusalaa"
Tuota voisi selittää,että vartiointiala ei ole turvallisuusala ainakaan vartijan kannalta.
Eli vartijalle itselleen
ala EI ainakaan ole kovin turvallinen.
Kuka turvaa vartijan?- _majuri_
Kuka turvaa vartija. Hei mietis nyt vähän? Kondomi ainakin suojaa sukupuolitaudeilta, virustorjunta ja palomuuri tietoturva uhilta. Mitä oikein kait kysymykselläsi? Mikä vartijaa uhkaa, miltä pitäsi suojautua miksi? Perustele.
- p.b.a member
niin, että vartija itse tai hyvässä tapauksessa avuksi tullut kolleega?
- p.b.a member
Olen tässä ja tuolla aiemmassa keskustelussa koittanut saada jonkinlaisia perusteluja kysymykselleni:
Miten niin se mitä vartijat/järjestyksenvalvojat kentällä oikeasti tekevät/yrittävät parhaansa ei vaikuta alan määritelmään?- poliisinainen
"Miten niin se mitä vartijat/järjestyksenvalvojat kentällä oikeasti tekevät/yrittävät parhaansa ei vaikuta alan määritelmään?"
Kysymyksesi on väärin muotoiltu. Itse asiassa ihmettelet sitä, miksi se, mitä vartijat haluaisivat olevan, ei vaikuta alan määritelmään. Kannattaisi vain hyväksyä, että vartiointi on palvelualaa. Tätähän siellä kentällä tehdään, ei mitään muuta. Ymmärrän kyllä, että toiveajattelun romuttuminen on henkisesti ikävää ja mieluummin sitä jankuttaa vaikka maailman tappiin saakka, kuin katsoisi totuutta silmiin. - Ei merkittävää eroa!
poliisinainen kirjoitti:
"Miten niin se mitä vartijat/järjestyksenvalvojat kentällä oikeasti tekevät/yrittävät parhaansa ei vaikuta alan määritelmään?"
Kysymyksesi on väärin muotoiltu. Itse asiassa ihmettelet sitä, miksi se, mitä vartijat haluaisivat olevan, ei vaikuta alan määritelmään. Kannattaisi vain hyväksyä, että vartiointi on palvelualaa. Tätähän siellä kentällä tehdään, ei mitään muuta. Ymmärrän kyllä, että toiveajattelun romuttuminen on henkisesti ikävää ja mieluummin sitä jankuttaa vaikka maailman tappiin saakka, kuin katsoisi totuutta silmiin.Poliisi on yhtälailla palveluammatissa; harmi vain, että poliisi siis yksittäiset poliisihenkilöt eivät sitä tajua!
Minä veronmaksajana olen palvelunostajana, vai onko poliisi naisella jokin toinen tieto, miten poliisin palkka ja koulutus maksetaan?
Yhden poliisin koulutus maksaa yhteiskunnalle pyöreesti 34.000 € ja peruskoulutus kestää 2.5 vuotta. Työllistyminen on hieman parantunut alalla, koska valtio on laittanut lisämäärärahoja vakanssien täyttämiseen.
Vartijan koulutuksen maksaa koulutuksen saaja itse ja työllistyy ihan varmasti alalle koulutuksen saatuaan.
Vartija ja poliisi valmistuessaan eivät todellakaan ole ammattikuntansa ammattilaisia, vaan molempiin ammatteihin kouluttuu todellisessa työssä vuosien kuluessa ja ammattien palvelualttius ei ole mitenkään yksi yhteen ja harvemmin sisäsyntyinen.
Mutta se,on faktaa, että molemmissa ammattiryhmissä on yhtälailla fiksuja kuin niitä, joita ikinä ei noihin ammatteihin olisi pitänyt kouluttaa. - p.b.a member
poliisinainen kirjoitti:
Kysymyksesi on väärin muotoiltu. Itse asiassa ihmettelet sitä, miksi se, mitä vartijat haluaisivat olevan, ei vaikuta alan määritelmään. Kannattaisi vain hyväksyä, että vartiointi on palvelualaa. Tätähän siellä kentällä tehdään, ei mitään muuta. Ymmärrän kyllä, että toiveajattelun romuttuminen on henkisesti ikävää ja mieluummin sitä jankuttaa vaikka maailman tappiin saakka, kuin katsoisi totuutta silmiin.totta kai työhöni kuuluu myös asiakkaiden opastamista ja ohjausta, mutta niin myös sinun.
Mutta ei tämä poista sitä tosiasiaa, että ydintehtäväni on havaita ja reagoida toimeksiantajan tiloja, toimintoja, henkilöstöä sekä asiakkaita uhkaavia TURVALLISUUTTA vaarantavia riskejä.
Niin kauan kun työhöni kuuluu turvallisuuden ylläpitäminen SEKÄ kohonnut riski joutua työni takia väkivallan kohteeksi olen töissä turvallisuusalalla. Ja jos tämä aiheuttaa sinulle jotain mielipahaa, niin...no evvk.
- ei vartija
Mukava huomata että viesti on mennyt perille. Keskustelussa on selvästi tultu esittämääni tulokseen monen muunkin kohdalla, kuten tästä ja uudemmista ketjuista näkee. Muutama häirikkö on hieman häirinnyt, mutta ovat nyt hiljentyneet. Vartiointialan on osoitettu olevan palvelualaa vastaansanomattomasti. Vastaväittelijoiden argumenttien puute on ollut hupaisaa.
- p.b.a member
rikon illuusiosi.
Sinä et ole edelleen perustellut (eikö kukaan muukaan) sitä, että vaikka vartioimisliikkeet tekevät bisnestä vedoten hyvin pikälle ihmisten ja yhteisöjen turvallisuuden kaipuuseen niin siitä huolimatta monet vartijat tosiasiallisesti suorittavat tehtäviä missä turvataan toimeksiantajien omaisuutta, henkilöiden koskemattomuutta ja paljastetaan toimeksiantajaan kohdistuvia rikoksia.
Lainaus sinulta "Vartijoiden tehtävä on tuottaa turvallisuusmielikuvaa, sitä, joka on vartioimisliikkeiden bisneksen ydin. Ei mitään todellista turvallisuutta, ymmärtäähän tämän nyt lapsikin (mutta ei vartija?). Alan nimi määritellään sen mukaan, minkä ympärillä ala pyörii. Vartiointiala pyörii mielikuvien ja näennäisyyksien ympärillä. Turvallisuusala taas pyörii sen todellisen turvallisuuden ympärillä."
Eikös silloin riittäisi pahviukko seisomaan tehtaan portille. Mites tämä pahviukkeli puuttuisi asiattomaan liikkumiseen ja varkauksiin?. Puhumattakaan siitä, että pystyykö tämä pahviukkeli tekemään kierroksia kohteella (siis tekemään visuaalisia havaintoja asioista mitkä vaarantavat kohteen turvallisuutta). Ei taida onnistua. tai kyllä melko varmaan joku vartiointiliikkeen palvelupäällikö on tätäkin vaihtoehtoa miettinyt.
Taitaa kuitenkin olla niin että sinulla on jotain hampaankolossa vartijoita kohtaan kun olet lähtenyt omalle pikku ristiretkelle?
Niin ja btw ei nämä sinun argumenttisi ole olleet niin vahvoja kuin annat ymmärtää.
Vartioimisliikkeiden touhusta voimme olla ehkä samaa mieltä, mutta mielipiteeni eroaa muuten ihan totaalisesti. - ei vartija
p.b.a member kirjoitti:
rikon illuusiosi.
Sinä et ole edelleen perustellut (eikö kukaan muukaan) sitä, että vaikka vartioimisliikkeet tekevät bisnestä vedoten hyvin pikälle ihmisten ja yhteisöjen turvallisuuden kaipuuseen niin siitä huolimatta monet vartijat tosiasiallisesti suorittavat tehtäviä missä turvataan toimeksiantajien omaisuutta, henkilöiden koskemattomuutta ja paljastetaan toimeksiantajaan kohdistuvia rikoksia.
Lainaus sinulta "Vartijoiden tehtävä on tuottaa turvallisuusmielikuvaa, sitä, joka on vartioimisliikkeiden bisneksen ydin. Ei mitään todellista turvallisuutta, ymmärtäähän tämän nyt lapsikin (mutta ei vartija?). Alan nimi määritellään sen mukaan, minkä ympärillä ala pyörii. Vartiointiala pyörii mielikuvien ja näennäisyyksien ympärillä. Turvallisuusala taas pyörii sen todellisen turvallisuuden ympärillä."
Eikös silloin riittäisi pahviukko seisomaan tehtaan portille. Mites tämä pahviukkeli puuttuisi asiattomaan liikkumiseen ja varkauksiin?. Puhumattakaan siitä, että pystyykö tämä pahviukkeli tekemään kierroksia kohteella (siis tekemään visuaalisia havaintoja asioista mitkä vaarantavat kohteen turvallisuutta). Ei taida onnistua. tai kyllä melko varmaan joku vartiointiliikkeen palvelupäällikö on tätäkin vaihtoehtoa miettinyt.
Taitaa kuitenkin olla niin että sinulla on jotain hampaankolossa vartijoita kohtaan kun olet lähtenyt omalle pikku ristiretkelle?
Niin ja btw ei nämä sinun argumenttisi ole olleet niin vahvoja kuin annat ymmärtää.
Vartioimisliikkeiden touhusta voimme olla ehkä samaa mieltä, mutta mielipiteeni eroaa muuten ihan totaalisesti."Eikös silloin riittäisi pahviukko seisomaan tehtaan portille. Mites tämä pahviukkeli puuttuisi asiattomaan liikkumiseen ja varkauksiin?. Puhumattakaan siitä, että pystyykö tämä pahviukkeli tekemään kierroksia kohteella (siis tekemään visuaalisia havaintoja asioista mitkä vaarantavat kohteen turvallisuutta). Ei taida onnistua. tai kyllä melko varmaan joku vartiointiliikkeen palvelupäällikö on tätäkin vaihtoehtoa miettinyt."
Olet asian ytimessä. Vartijat ovat juuri noiden pahviukkojen roolissa. - p.b.a member
ei vartija kirjoitti:
"Eikös silloin riittäisi pahviukko seisomaan tehtaan portille. Mites tämä pahviukkeli puuttuisi asiattomaan liikkumiseen ja varkauksiin?. Puhumattakaan siitä, että pystyykö tämä pahviukkeli tekemään kierroksia kohteella (siis tekemään visuaalisia havaintoja asioista mitkä vaarantavat kohteen turvallisuutta). Ei taida onnistua. tai kyllä melko varmaan joku vartiointiliikkeen palvelupäällikö on tätäkin vaihtoehtoa miettinyt."
Olet asian ytimessä. Vartijat ovat juuri noiden pahviukkojen roolissa.paljastuihan se sinun agenda. Olipa hauska vitsi, yritän muistaa ensi kerralla kun töissä on hankala kohdehenkilö.
- Annankadulla
p.b.a member kirjoitti:
paljastuihan se sinun agenda. Olipa hauska vitsi, yritän muistaa ensi kerralla kun töissä on hankala kohdehenkilö.
reilut parikymmentä vuotta sitten oli takaseinällä lähes parimetrinen pahvinen poliisi täydessä sotisovassa.Kyllä se ainakin minuun tehosi,en pöllinyt mitään.Alankin taipumaan esitettyyn ajatukseen,että nämä vartijat ovat nykyajan pahvipoliiseja.Läsnäolo estää varkauksia.Muuten, kaupassa tapahtuva lirkuttelu ja esim.kahvin juonti työaikana rennosti nojaillen ei anna hyvää yrityskuvaa ko.vartijasta / vartiointiliikkeestä eikä kaupasta.Vartijat luovat itse mielikuvan,miten heihin suhtaudutaan.Vuosia ( pakosta ) Rautatieaseman metrotunnelin vartijoita seuratessani mieleeni on jäänyt keskenään uuteleva,kaiteeseen nojaava joukko,joukossa joskus joku "siviili"kaveri tai tyttöystävä.Touhu ei vakuuta.
- p.b.a member
Annankadulla kirjoitti:
reilut parikymmentä vuotta sitten oli takaseinällä lähes parimetrinen pahvinen poliisi täydessä sotisovassa.Kyllä se ainakin minuun tehosi,en pöllinyt mitään.Alankin taipumaan esitettyyn ajatukseen,että nämä vartijat ovat nykyajan pahvipoliiseja.Läsnäolo estää varkauksia.Muuten, kaupassa tapahtuva lirkuttelu ja esim.kahvin juonti työaikana rennosti nojaillen ei anna hyvää yrityskuvaa ko.vartijasta / vartiointiliikkeestä eikä kaupasta.Vartijat luovat itse mielikuvan,miten heihin suhtaudutaan.Vuosia ( pakosta ) Rautatieaseman metrotunnelin vartijoita seuratessani mieleeni on jäänyt keskenään uuteleva,kaiteeseen nojaava joukko,joukossa joskus joku "siviili"kaveri tai tyttöystävä.Touhu ei vakuuta.
muistuta mitenkään omia työvuorojani. Missäs olet ollut kun sain puukosta tai silloin kun nisti yritti lyhentää päätäni pesäpallomailalla?
- muttta....
Annankadulla kirjoitti:
antakaamme sen sinulle anteeksi. tapanäpistelijöitä,ammattivarkaita,humalaisia/aineissa olevia ja muita röyhkeitä vastaan läsnäololla ei ole vaikutusta. Ei vaikka vartija kävelisi vierestä vähän väliä. pöllivät siis joka tapauksessa. jopa osa kauppaista kuvittelee että vartija estää läsnäolollaan varkaudet. näin ei ole!
- viljamisti
ei vartija kirjoitti:
"Eikös silloin riittäisi pahviukko seisomaan tehtaan portille. Mites tämä pahviukkeli puuttuisi asiattomaan liikkumiseen ja varkauksiin?. Puhumattakaan siitä, että pystyykö tämä pahviukkeli tekemään kierroksia kohteella (siis tekemään visuaalisia havaintoja asioista mitkä vaarantavat kohteen turvallisuutta). Ei taida onnistua. tai kyllä melko varmaan joku vartiointiliikkeen palvelupäällikö on tätäkin vaihtoehtoa miettinyt."
Olet asian ytimessä. Vartijat ovat juuri noiden pahviukkojen roolissa.Et ole vieläkään vastannut haasteeseeni. Menikö pupu pöksyyn?
- p.b.a member
muttta.... kirjoitti:
antakaamme sen sinulle anteeksi. tapanäpistelijöitä,ammattivarkaita,humalaisia/aineissa olevia ja muita röyhkeitä vastaan läsnäololla ei ole vaikutusta. Ei vaikka vartija kävelisi vierestä vähän väliä. pöllivät siis joka tapauksessa. jopa osa kauppaista kuvittelee että vartija estää läsnäolollaan varkaudet. näin ei ole!
Ei tarvitsekkaan, kunhan vaan vartija reagoi havaitsemaansa rikokseen.
On se kumma juttu, että kuitenkin näppäreitä jää kiinni n. 45 000 vuosittain? Varmasti tämä luku olisi erilainen jos kauppiaat antaisivat vartijoille työrauhan.
Näppäreitä ei saada kiinni kiertelemällä ja kaartelemalla (tai seisomalla kassalinjalla) myymälässä, vaan muilla keinoilla. - adddddddddddd
p.b.a member kirjoitti:
Ei tarvitsekkaan, kunhan vaan vartija reagoi havaitsemaansa rikokseen.
On se kumma juttu, että kuitenkin näppäreitä jää kiinni n. 45 000 vuosittain? Varmasti tämä luku olisi erilainen jos kauppiaat antaisivat vartijoille työrauhan.
Näppäreitä ei saada kiinni kiertelemällä ja kaartelemalla (tai seisomalla kassalinjalla) myymälässä, vaan muilla keinoilla.Millä vaan saisi myymälöiden päällystön tajuavan tosiasiat. Toki osa on hyvinkin perillä asioista, mutta suurimmalla osalla ei edes alkeellista käsitystä varastamalla tapahtuvasta hävikistä. Joukkoon kuuluu myös turvallisuuspäällikkö tittelinomaavia täysin tietämättömiä taunoja.
- ei vartija
adddddddddddd kirjoitti:
Millä vaan saisi myymälöiden päällystön tajuavan tosiasiat. Toki osa on hyvinkin perillä asioista, mutta suurimmalla osalla ei edes alkeellista käsitystä varastamalla tapahtuvasta hävikistä. Joukkoon kuuluu myös turvallisuuspäällikkö tittelinomaavia täysin tietämättömiä taunoja.
Onko sinullakaan mitään käsitystä siitä kuinka pieni osuus varkaushävikki on kokonaishävikistä?
- ei vartija
viljamisti kirjoitti:
Et ole vieläkään vastannut haasteeseeni. Menikö pupu pöksyyn?
Mihin haasteeseen? Itse et ole esittänyt ensimmäistäkään perustelua omille kummallisille näkemyksillesi.
- viljamisti
ei vartija kirjoitti:
Mihin haasteeseen? Itse et ole esittänyt ensimmäistäkään perustelua omille kummallisille näkemyksillesi.
Aiemmin samassa keskustelussa olen pyytänyt sinua listaamaan argumenttisi, joihin perustat väitteesi ja lisäksi antamaan esimerkkejä mielestäsi turvallisuusalalla toimivista ammateista. Kirjoitan sinulle vasta-argumentin jokaiseen kohtaasi ja ehkäpä näin huomaat, kuinka väärässä oletkaan. Itseasiassa olet sen jo varmasti huomannutkin, jos olet älykkyydeltäsi edes lähellä maamme keskitasoa. Sinulle on vain huomattavan vaikeaa myöntää oma virheesi.
- Vain vartija
ei vartija kirjoitti:
Onko sinullakaan mitään käsitystä siitä kuinka pieni osuus varkaushävikki on kokonaishävikistä?
Et taida sinäkään tietää mistään mitään, kun täällä hullijas puhut...
Oletko saanut loparit vai mikä risoo?
Taidat kuulua niihin narisijoihin, jotka ovat antamassa palutetta ja kritiikkiä ilman minkäänlaista parannusehdotusta tai kritisoinnin aihetta.
- p.b.a member
Jotta ei tosiasiat unohtuisi laitan osan uuden poliisijohtajan puheesta tänään Tampereella Poliisiammattikorkeakoulun avajaisissa.
Huom! Varoitus vaaditaan lukutaitoa
"Arvoisa ministeri, herra rehtori, hyvät juhlavieraat
Turvallisuus on yhteiskunnan peruspalvelu. Jos se järkkyy, ei oikeastaan muilla peruspalveluilla ole merkitystä. Niiden antaminen on sellaisessa tilanteessa mahdotonta.
Turvallisuutta luovat kaikki tahot yhdessä niin viranomaiset kuin yksityinen turva-ala, järjestöt ja yksityiset tahot. Turvallisuus on kaikkien yhteinen asia. Turvallisuutta voidaan riittävänä ylläpitää vain kaikkien tahojen saumattomalla yhteistyöllä ja verkostomaisella ajattelutavalla.
Poliisi on yleisen järjestyksen ja turvallisuuden sekä rikostorjunnan peruskallio. Poliisin tehtävänä on olla näiden alueiden koordinoija sekä aktiivinen kehittäjä.
Jotta poliisi voisi onnistua työssään, on kansalaisten luotettava poliisiin. Viime päivien aikana on paljon keskusteltu siitä, miten meneillään olevat rikosepäilyt vaikuttava poliisin luotettavuuskuvaan. Uskon vakaasti ihmisten ymmärrykseen ja siihen, että yksittäiset asiat eivät voi, eivätkä tule vaikuttamaan poliisin luotettavuuskuvaan. Ne voivat saada siihen säröjä joidenkin ajatuksissa, se on myönnettävä. Heidänkin osaltaan maine on pystyttävä palauttamaan."- ei vartija
"Poliisin on osaltaan torjuttava suvaitsemattomuutta ja syrjäytymistä. Tässä onnistumme parhaiten, jos poliisin palveluksessa on maahanmuuttajia ja erilaisen kulttuurisen taustan omaavia ihmisiä."
Se niistä puheista. Tyypillinen poliitikko, jota ei ota tosissaan kuin vartija.
- viljamisti
Osui ja upposi. Ymmärrät varmaan, että jos poliisiylijohtaja on kanssasi eri mieltä, ei mielipiteelläsi asiaan ole mitään merkitystä kenellekkään muulle kuin itsellesi. Oletpa minkä tasoinen toimija missä tahansa, ei kokemuksesi sekä tietotaitosi riitä kumoamaan Paateron mielipidettä asiasta.
Hävisit, mutta se taitaa olla sinulle jo aikaisemmasta elämästäsi hyvinkin tuttua.- ei vartija
"Poliisin on osaltaan torjuttava suvaitsemattomuutta ja syrjäytymistä. Tässä onnistumme parhaiten, jos poliisin palveluksessa on maahanmuuttajia ja erilaisen kulttuurisen taustan omaavia ihmisiä."
Se niistä paateron puheista. Oletko useinkin yhtä naiivi? - anschu
ei vartija kirjoitti:
Se niistä paateron puheista. Oletko useinkin yhtä naiivi?pikkuunen jaksaa mökeltää vaikka on hävinnyt väittelyn 6-0 , kun ei ole pystynyt esittämään mitään kouriintuntuvaa perustetta asiantuntemattomien väitteidensä tueksi.
- poliisinainen
anschu kirjoitti:
pikkuunen jaksaa mökeltää vaikka on hävinnyt väittelyn 6-0 , kun ei ole pystynyt esittämään mitään kouriintuntuvaa perustetta asiantuntemattomien väitteidensä tueksi.
Hauskaa lueskella tällaisia kommentteja. Sopii siihen kuvaan, joka vartijoista on syntynyt näiden keskustelujen pohjalta.
- shutcsh
poliisinainen kirjoitti:
Hauskaa lueskella tällaisia kommentteja. Sopii siihen kuvaan, joka vartijoista on syntynyt näiden keskustelujen pohjalta.
oot niistä kytistä se joka ossoo kirjottoo , vissiin se lukutaetonen ee oo osannu selittee mittee nuissa viestilöissä lukkoo
- Vain vartija
ei vartija kirjoitti:
Se niistä paateron puheista. Oletko useinkin yhtä naiivi?Eettisyys ja yli rajojen tapahtuva poliisin yhteistyö on yhtälailla jokaisen veronmaksajan etu.
Turvallisuusalalla on jo viime vuosisadan lopulta asti puhuttu ja spekuloitu EU:n kuin myöa pohjoismaiden välillä tapahtuvaksi toivottua työvoiman käyttöä.
Miksi Paateron puhe olisi jotenkin "ei vartijasta" höpöä?
Eettisyys ja etnisyys lisääntyy kaikenaikaa; elämme globaalissa maailmassa. Erilaisuus ja kultturierot on vain hyväksyttävä osana suomalaista yhteiskuntaa. Kaikille on taattava samanlaiset puitteet ja mahdollisuus hyvään elämään.
Hän, joka ei edellä mainittuja arvoja tunnusta, ei elä tätä päivää ja hänen on todella vaikeaa tulla toimeen muuttunen maailmakuvan kanssa.
Koko turvallisuusala on muutttunut ja muuttuu niiden tarpeiden mukaan, joita globaali maailma tuo tullessaan.
Kateus pois; kenekään paistia kukaan ei vie ja kukaan ei jää ilman työtä - jos sitä haluaa tehdä. "Ei vartija" - tapaiset ovat kansakuntamme myrkyttäjiä provosoivilla kirjoituksillaan, mutta turvallisuusalan ammattilaisethan eivät provosoidu ;( - p.b.a member
poliisinainen kirjoitti:
mustamaalaaminen kertoo sinusta aika paljon ihmisenä.
- Pahamoka
poliisinainen kirjoitti:
Olet aivan oikeassa; keskustelun ja kirjoituksiesi taso on sitä luokkaa, että naisena ja vartijana häpeän puolestasi luokkaavia kannanottojasi.
Epäilen, että poliisikoulutuksesi taso on joko olematon eli et ole poliisiksi koskaan "tullutkaan" tai poliisin oppimääräsi on jäänyt peruskoulutuksen tasolle. Alipäällystöön tuskin kuulut tai tulet koskaan kuulumaankaan noine ajatuksinesi.
Mahdollista on, että mielipiteittesi takia moni oikea poliisi häpeää ja moni poliisi saa syyttä joidenkin vartijoiden antipatiaa osakseen.
Miettisit ennen kuin kirjoitat tänne poliisin ominaisuudessa; ei anna hyvää kuvaa ammattitaidostasi. - viljamisti
ei vartija kirjoitti:
Se niistä paateron puheista. Oletko useinkin yhtä naiivi?Eli poliisiylijohtaja on omaan alaansa kuuluvassa perus asiassa väärässä ja sinä oikeassa.
Heh :)
Ja itseasiassa lainauksessasi on paljon asiaa. Näinhän asia juuri on. Tiesitkö, että poliisin perustutkintoa suorittaa tälläkin hetkellä maahanmuuttajataustaisia henkilöitä?
Yleensä lainauksilla pyritään keskustelussa perustelemaan omaa kantaansa, eikä käyttämään niitä itseänsä vastaan. - viljamisti
poliisinainen kirjoitti:
Ethän oikeasti luule, että joku tällä palstalla olisi niin tyhmä, että oikesti luulisi sinun olevan poliisi? Jopa noinkin harhaanjohtavasta nimimerkistä huolimatta.
- Kaupan täti
Eilisessä hesarissa oli tosiaan hyvä juttu siitä, miten esim. Siwan myyjät hoitelevat varkaat ja muut turvallisuusjutut. Myyjät ovat enemmän turvallisuusalaa kuin vartijat.
- p.b.a member
yövuoroon sairalan ensiapuun ensi viikonloppuna. Muistathan lepari ja tarkkailuhuoneen ohjeet. Niin ja teetkö heti kärkeen sen tarkastuskierroksen osastoilla ja kerroksissa. Muista täyttää varpo.
- VALVOTAAN
MIKKELISSÄ ON YKSITYISEN TURVALLISUUSALAN VALVONTAYKSIKKÖ, JOKA VALVOO VARTIOINTILIIKKEIDEN TOIMINTAA JA SÄÄTÄÄ OHJEITA YMS. JOTEN ARVIOI MIKÄ TÄSSÄ MÄTTÄÄ ? OLLANKOHAN ME SITTEN TURVA- VAI PALVEUALALLA ??
- palvelualalla
Vartijat kuuluvat PALVELUALOJEN ammattiliittoon. Vartijoilla on PALVELUesimiehiä ja PALVELUpäälliköitä.
- Turvallisuusjohtaja
palvelualalla kirjoitti:
Vartijat kuuluvat PALVELUALOJEN ammattiliittoon. Vartijoilla on PALVELUesimiehiä ja PALVELUpäälliköitä.
Kun päästään saivartelemaan sanalla palvelu niin
palveluja tuottavat sekä yksityiset yritykset että julkisyhteisöt. Yritykset tuottavat palveluja joko kuluttajille tai toisille yrityksille. Julkisia palveluja taas ovat esimerkiksi terveyskeskuksen, sairaalan, koulun, kirjaston, päiväkodin, poliisin ja tuomioistuimen palvelut. Myös koneet voivat tuottaa palveluja, kuten telepalveluja. - on yksinkertanen
palvelualalla kirjoitti:
Kuules kun ei ole turvaalan liittoa, kunpa vaan oliskin, johonkin kai sitä pitää liittyä niin Pam nyt vaan on lähimpänä alaa joka tuottaa kyllä palveluja mutta soitappa vaikka johonkin instanssiin joka sanoo sulle selvästi että vartijat on TURVA-ALALLA.
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.733674Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k92001Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes2261333- 1341220
- 1011084
- 1091065
Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...
Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil701020Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!
No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik6975- 60974
- 35886