Sauvojen pituus

miten mitataan...

Onko jokin "perussääntö" minkä mittaiseksi sauvat pitäsi säätää. Aloittelin eilen sauvakävelyn ja ensin sauvat tuntuivat liika pitkiltä lyhensin niitä 10 cm ja se tuntui paremmalta , muttei silti hyvältä.

8

2828

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajatus tämäkin

      olkavarren ollessa suoraan alas kyynervarsi on suoraan eteenpäin. (ja siis sauva yltää maahan :)

      juostessa n 10 cm pidempi.....

    • seurailijatar...

      Kerro pituutesi 0,68:llä, joku taas käskee kertomaan o,7:llä

      • käveliä

        Unohdetaan kertoimet, parempi on juuri tuo 90 asteen kulma.

        Sen jälkeen kun sauvan pituus on oikea, tulee kysymykseen sauvakävely tekniikka.
        Se pitää tietenkin soveltaa ikää, kuntoa, vaivoihin, ynm. seikkoihin, pääasia on liikkuminen sinänsä.

        http://suomenlatu.fi/?S031903


      • MrSouse
        käveliä kirjoitti:

        Unohdetaan kertoimet, parempi on juuri tuo 90 asteen kulma.

        Sen jälkeen kun sauvan pituus on oikea, tulee kysymykseen sauvakävely tekniikka.
        Se pitää tietenkin soveltaa ikää, kuntoa, vaivoihin, ynm. seikkoihin, pääasia on liikkuminen sinänsä.

        http://suomenlatu.fi/?S031903

        Jos on paljon mäkiä, niin 10-15 cm lisää pituutta, esim. teleskooppisauvat on hyvät. Pidemmillä sauvoilla vauhti on kovempaa ja yläkroppaan ottaa paremmin.


      • aloittelija myös
        käveliä kirjoitti:

        Unohdetaan kertoimet, parempi on juuri tuo 90 asteen kulma.

        Sen jälkeen kun sauvan pituus on oikea, tulee kysymykseen sauvakävely tekniikka.
        Se pitää tietenkin soveltaa ikää, kuntoa, vaivoihin, ynm. seikkoihin, pääasia on liikkuminen sinänsä.

        http://suomenlatu.fi/?S031903

        Mäkin mietin tota sauvojen pituutta. Oon n. 161 cm pitkä ja ostin 115 senttiset sauvat, koska niitten kanssa kyynärpään kulma tuntui sopivalta. Tajusin vasta myöhemmin että mulla oli jalassa kengät joissa on muutaman sentin korko, en tiedä sitten vaikuttaako tuo. Tänään olin ekaa kertaa lenkillä ja sauvat ainakin tuntuivat hyviltä. Mutta mietin, että onkohan siitä jotain haittaa jos sauvat on liian pitkät?


      • MrSouse
        aloittelija myös kirjoitti:

        Mäkin mietin tota sauvojen pituutta. Oon n. 161 cm pitkä ja ostin 115 senttiset sauvat, koska niitten kanssa kyynärpään kulma tuntui sopivalta. Tajusin vasta myöhemmin että mulla oli jalassa kengät joissa on muutaman sentin korko, en tiedä sitten vaikuttaako tuo. Tänään olin ekaa kertaa lenkillä ja sauvat ainakin tuntuivat hyviltä. Mutta mietin, että onkohan siitä jotain haittaa jos sauvat on liian pitkät?

        ei ole haittaa. pääasia että saat itsellesi sopivan rytmin


      • omapituus -50
        käveliä kirjoitti:

        Unohdetaan kertoimet, parempi on juuri tuo 90 asteen kulma.

        Sen jälkeen kun sauvan pituus on oikea, tulee kysymykseen sauvakävely tekniikka.
        Se pitää tietenkin soveltaa ikää, kuntoa, vaivoihin, ynm. seikkoihin, pääasia on liikkuminen sinänsä.

        http://suomenlatu.fi/?S031903

        Aivan älytön juttu mulla 185 ukolla pitäis olla 135cm kävelysauvat.Kyllä ne on 10cm liian pitkät 125cm on oikea mitta.Kyllä se 90.n kulma syntyy kertoimella.Kokeilin 135 cm sauvoja liikeessä myyjä totesi:"jos nämä otat,niin sun harrastus kestää pyhättömän viikon"OIKEASSA OLI.Kun kehoitetaan kuitenkin ottamaan normaalia pidempi askel ,niin pitkät ovat kerrassaan karmeat.


      • sauvat omap -50cm
        omapituus -50 kirjoitti:

        Aivan älytön juttu mulla 185 ukolla pitäis olla 135cm kävelysauvat.Kyllä ne on 10cm liian pitkät 125cm on oikea mitta.Kyllä se 90.n kulma syntyy kertoimella.Kokeilin 135 cm sauvoja liikeessä myyjä totesi:"jos nämä otat,niin sun harrastus kestää pyhättömän viikon"OIKEASSA OLI.Kun kehoitetaan kuitenkin ottamaan normaalia pidempi askel ,niin pitkät ovat kerrassaan karmeat.

        Olin paikalla kun yksi Suomen hiihtoasiantuntijoista poistatti kyltin, jossa luki kävelysauvat OMAPITUUS-50Cm ja samalla antoi kovat kommentit kyltin "pystyttäjälle"."Älkää hyvät amatöörit pilatko harrastusta tälläisillä kylteillä,jossa on teksti täysin puppua".


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1515
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1164
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      85
      1080
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      986
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      579
      961
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      907
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      832
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      664
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      630
    Aihe