Olen harrastanut n2vuotta aerobiccia kolme kertaa viikossa sekä käynyt kävelylenkeillä muutaman kerran viikossa. Nyt olen aloittanut juoksuharrastuksen, jossa juoksen ja kävelen vuorotellen tietyn minuutti määrän. Tätä olen tehnyt n3kk ja on sujunut ongelmitta.
Ostin tässä vähän aikaa sitten sykemittarin (polar F4) Sykkeeni on perus hölkän aikana 150-160, joskus käy 170 kun kovennan vauhtia. Ripeässä kävelyssä syke on 120-130.
Leposykkeeksi mittasin niinkin matalan kuin 48.
Voinko päätellä, että kuntoni on hyvä noinkin matalasta sykkeestä, vai onko minulla ns. "laiska" sydän? Onko sykkeiden nousu urheilusuorituksen aikana yksilöllistä, vai onko kovempi kuntoisen syke aina hitaampi urheilusuorituksen aikana..?
Ja vielä, huomasin max. sykkeeni olleen 225? Tavallisen aerobic tunnin aikana, keskiarvo oli 114.. taisiko mittari vain sekoilla vai onko mahdollista, että kyseessä olisi ollut jokin rytmihäiriö?
Liikunnan aikana en ole tuntenut minkäänlaisia tuntemuksia rinnassa, mutta levossa on muljahduksia ja välilyöntejä esiintynyt, varsinkin jos on stressi päällä...
Nämä tiedot taitavat vaikuttaa olennaisesti sykkeeseen :) (18v Tyttö, 56/170)
Kiitos vastauksista.
Sykkeet?
7
826
Vastaukset
- on hyvää..
tasoa. Tuo 225 maksimisyke on varmaankin jokin häiriö, mutta missä. Kuka tietää onko sykemittarissa F4 koodaus millainen, ettei mittari ota vastaan muiden lähellä olleiden mittarista impulssia? Sydämmen lisälyönti voisi olla yksi mahdollinen joka ei pitäisi olla vaarallista, näin olen kuullut, mutta jos sinua huolestuttaa asia käy juttelemassa lääkärille.
- ei hämminkiä
Sykkeet on tosiaan yksilöllisiä, mutta iän myötä ne tuppaavat laskemaan. Tuo 225 on aika yleinen virhesyke, sähkölinjoista saa usein tuollaisia. Toki se voi myös olla oikea luku, jos nimittäin revitit ihan tosissasi ja pääset kohtuullisen helposti yli 200:n lukemiin muutenkin.
Leposykkeesi on ihan OK, mutta en sen perusteella ala arvelemaan kuntoasi.
Kovakuntoisen syke ei ole sen hitaampi, mutta suorituskyky on kyllä kovempi samoilla suhteellisilla sykkeillä, jos verrataan heikkokuntoisempaan. Viime talvena näin telkkarissa jonkun norjalaisen ampumahiihtäjänaisen sykemittarin, kun se oli ampumassa seisaaltaan. Mittari näytti 190:n sykettä. Moisilla sykkeillä minä en kykenisi tähtäilemään yhtikäs minnekään ilman haukkomiseltani.- Keneniza
Hmmm. Minulla on tässä tullut sellainen kummastus eteen, että sykkeeni ovat vähän matalia tuossa juoksun aikana. Eli, kun juoksen jo aika kovaa, syke on vain 135 luokkaa.
Jos pyrin treenaamaan hapenottoa sykkeellä 150-160, menee jo herkästi hapoille ja silloin mennään siis todella kovaa.
Ihmettelen vähän, koska käsittääkseni happosyke on jotain 170 luokkaa.
Väliin tulee myös jotain välilyöntejä lepotilassa, sillä joskus syke nousee hetkellisesti korkeaksi huonommalla mittarilla mitattuna. - ei hämminkiä
Keneniza kirjoitti:
Hmmm. Minulla on tässä tullut sellainen kummastus eteen, että sykkeeni ovat vähän matalia tuossa juoksun aikana. Eli, kun juoksen jo aika kovaa, syke on vain 135 luokkaa.
Jos pyrin treenaamaan hapenottoa sykkeellä 150-160, menee jo herkästi hapoille ja silloin mennään siis todella kovaa.
Ihmettelen vähän, koska käsittääkseni happosyke on jotain 170 luokkaa.
Väliin tulee myös jotain välilyöntejä lepotilassa, sillä joskus syke nousee hetkellisesti korkeaksi huonommalla mittarilla mitattuna.Sinulla ilmeisesti vain on normaalia matalammat syketasot. Yksilöllisiähän ne on. Jos et ole missään testeissä käynyt, niin voit testailla vähän itseäsi vaikka kotikonstein.
Maksimisykkeen voit kokeilla revitellä itsellesi ja vaikka anaerobisen kynnyksen. Suurinpiirtein anaerobisen kynnyksen saat sellaisen lenkin keskisykkeestä, jossa juokset täysillä tunnin (siis tasaisella vauhdilla, ei siten, että alku hullun vauhtia ja loppu kontaten kuoleman partaalla).
Prosenttialueet maksimisykkeestä löytyy helposti netistä. Kyllä niillä tulee ihan hyvin toimeen ja pikkuhiljaa oppii itsekin kuuntelemaan elimistöään tarkemmin. - Keneniza
ei hämminkiä kirjoitti:
Sinulla ilmeisesti vain on normaalia matalammat syketasot. Yksilöllisiähän ne on. Jos et ole missään testeissä käynyt, niin voit testailla vähän itseäsi vaikka kotikonstein.
Maksimisykkeen voit kokeilla revitellä itsellesi ja vaikka anaerobisen kynnyksen. Suurinpiirtein anaerobisen kynnyksen saat sellaisen lenkin keskisykkeestä, jossa juokset täysillä tunnin (siis tasaisella vauhdilla, ei siten, että alku hullun vauhtia ja loppu kontaten kuoleman partaalla).
Prosenttialueet maksimisykkeestä löytyy helposti netistä. Kyllä niillä tulee ihan hyvin toimeen ja pikkuhiljaa oppii itsekin kuuntelemaan elimistöään tarkemmin.Voi olla, että syketasot on normaalia alemmat. Leposyke on ollut 44 viime aikoina.
Ongelmani on mielestäni lähinnä siinä, että juoksen alle oman suorituskyvyn. Kun siis tuntuu siltä, että sellainen 150 syke olis mukava vauhti kunnon kannalta, mutta tuossa vauhdissa alkaa kuitenkin pohkeet ja nilkat puutua.(kirjoitinkin aiemmin nilkkavaivastani)
Juttu on sinänsä typerä, että kuntoa olis juosta 10km noin 40 minuuttiin, mutta paikat kestää vain 45min vauhdin.
Itselle tuli mieleen, että voisiko se hapenottokyky olla minulla jäänyt liian heikolle treenaamiselle. Eli kuten sanoit, voisin koittaa juosta pitkän lenkin täysillä.(tällöin syke olisi jotain 157 luokkaa) Maksimisykkeeni on 194. - ei hämminkiä
Keneniza kirjoitti:
Voi olla, että syketasot on normaalia alemmat. Leposyke on ollut 44 viime aikoina.
Ongelmani on mielestäni lähinnä siinä, että juoksen alle oman suorituskyvyn. Kun siis tuntuu siltä, että sellainen 150 syke olis mukava vauhti kunnon kannalta, mutta tuossa vauhdissa alkaa kuitenkin pohkeet ja nilkat puutua.(kirjoitinkin aiemmin nilkkavaivastani)
Juttu on sinänsä typerä, että kuntoa olis juosta 10km noin 40 minuuttiin, mutta paikat kestää vain 45min vauhdin.
Itselle tuli mieleen, että voisiko se hapenottokyky olla minulla jäänyt liian heikolle treenaamiselle. Eli kuten sanoit, voisin koittaa juosta pitkän lenkin täysillä.(tällöin syke olisi jotain 157 luokkaa) Maksimisykkeeni on 194.Sulla on maksimisyke sama kuin mulla, leposyke mulla on noin 40. Itse juoksen peruslenkit pääasiassa 140-145 sykkeillä.
On tainnut sinun treenisi olla hieman liian leppoista, jos et helpommalla saa sykkeitä ylös (tai sitten olet jonkinlaisessa ylirasitustilassa).
Itse olen tykännyt tehdä 2 reippaampaa lenkkiä viikossa, vaihdellen tasavauhtista (5-10km), vauhtileikittelyä (mäkivetoja ja lyhyitä spurtteja) ja kilometrin (joskus pitempiäkin) intervalleja. Yleensä se toinen vauhtilenkki on ollut hieman leppoisempi.
Itsellenikin on tullut hankalammaksi päästä yli 180 lukemiin ja kuvittelisin sen johtuvan liian vähäisestä maksimitreenistä.
Tuollaisia pitempiä maksimivauhtisia treenejä ei kyllä kannata kovin usein juosta. Nuo koipivaivat saattaa muutenkin rajoittaa kovimpien treenien tekemistä. - Keneniza
ei hämminkiä kirjoitti:
Sulla on maksimisyke sama kuin mulla, leposyke mulla on noin 40. Itse juoksen peruslenkit pääasiassa 140-145 sykkeillä.
On tainnut sinun treenisi olla hieman liian leppoista, jos et helpommalla saa sykkeitä ylös (tai sitten olet jonkinlaisessa ylirasitustilassa).
Itse olen tykännyt tehdä 2 reippaampaa lenkkiä viikossa, vaihdellen tasavauhtista (5-10km), vauhtileikittelyä (mäkivetoja ja lyhyitä spurtteja) ja kilometrin (joskus pitempiäkin) intervalleja. Yleensä se toinen vauhtilenkki on ollut hieman leppoisempi.
Itsellenikin on tullut hankalammaksi päästä yli 180 lukemiin ja kuvittelisin sen johtuvan liian vähäisestä maksimitreenistä.
Tuollaisia pitempiä maksimivauhtisia treenejä ei kyllä kannata kovin usein juosta. Nuo koipivaivat saattaa muutenkin rajoittaa kovimpien treenien tekemistä.Nojoo, mullakin sellainen perus lenkki on keskisykkeeltään siinä 140 paikkeilla. Joskus juoksen kovempaa, 155 keskisykkeellä, mutta paikat ei tunnut kestävän tätä vauhtia, vaan tosiaan tulee puutumista.
Nyt tänä kesänä on myös jalkojen veltostumista. Eli juostessa jollain 150 keskisykkeellä jotain 4km, jalat(lähinnä nilkat) alkaa veltostua ja on pakko lopettaa juokseminen.
En usko, että minulla on ylirasitusongelmaa, koska tämä vaiva on ollut jo pidemmän aikaa ja treenin määrä on vaihdellut. Oikeastaan minulla oli jo 3,5 vuotta sitten, armeijasta päästyäni sellainen ongelma, että kunto ei noussut, vaikka miten olis treenannut. Tällöin myös nilkat vaivasivat ensimmäistä kertaa.
Tuolloin tämä koko juttu on alkanut. Nyt olen päässyt takaisin kuntoon ja vauhtiin, mutta samat viat ovat yhä taustalla.
Luulen, että alisuoritan cooper-tyylisissä juoksuissa aika pahasti, sillä näissä pitäisi kai päästä aika korkeisiin sykkeisiin, kun itse juoksen cooperin jollain 160-165 sykkeellä(jos vaan ei tule puutumista).
Tuommonen 2 kertaa viikossa jollain 155 sykkeellä tehtävä kymppi vois kuulostaa ihan hyvältä treeniltä sen vauhdin suhteen. Ennen juoksin myös vauhtileikittelyä ja intervalleja, mutta tänä vuonna olen jättänyt ne pois. Voisi taas alkaa niitäkin juoksemaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1076894- 954421
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista483786Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483502- 513478
- 1873419
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242939- 672644
- 462491
- 131844