Onko turhaa kouluttaa harrastelijoita?

::::::::::Å

Taidekouluja on nykyään paljon ja opiskelijoita sen mukaisesti. Kaikista ei tule ammattitaiteilijoita. Taidekoulut ovat avautuneet laajemmin harrastelijoillekin. Jos on riittävästi rahaa, niin voi opiskella. Onko se hyvä vai huono asia? Kouluttautuu, vaikka ei aio harrastuksellaan elää? Vaikka ei sovi ammattitaiteilijaksi? Vaikka ei olisi edes lahjoja? Onko se status-kysymys? Että oikeuttaa maalaamaan tauluja, jos kädessä on paperi, jolla tavallaan lunastaa hyväksynnän, että olen jotain, vaikka muut eivät taidettani ymmärtäisikään?

6

628

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ammattiin

      valmistavia kouluja vai näitä erilaisia opistoja, joita on maa puolillaan?

      Ammattiin valmistavaan koulutukseen ei tarvita omaa rahaa sen enempää kuin muillakaan aloilla. Opiskelupaikkaa ei myöskään voi rahalla "ostaa" vaan sisään pääsee vain valintakokeiden kautta. Ammattiin valmistavasta koulutuksesta myös saa sen paperin, jolla voi (ehkä) todistaa olevansa jotakin.

      Kansanopistoissa ja kansalaisopistoissa taas opiskellaan omalla rahalla eikä siellä kukaan kysele, aiotko ammattilaiseksi vai oletko vain harrastelija. Sieltä ei kuitenkaan saa minkäänlaista paperia, millä voisi todistaa yhtään mitään. Sen voi todistaa, että on osallistunut kurssille, mutta eihän sillä mikään ovi vielä aukene.

      Minä olen sitä mieltä, että ammattiin koulutetaan ehkä liikaa taiteilijoita. Kansanopistot ja kansalaisopistot taas saavat minun puolestani tarjota opetusta niin paljon kuin maksavia asiakkaita riittää. Ne ovat hyviä ponnahduspaikkoja oikeasti lahjakkaille tuleville ammattitaiteilijoille ja antavat samalla harrastuksen iloa ja elämään sisältöä harrastelijoille.

      • kyllä

        myös toisen asteen taidekouluja, jotka maksavat jonkin verran, eikä sisäänpääsyyn tai opiskeluun vaadita kummempia lahjoja.


      • koulutus
        kyllä kirjoitti:

        myös toisen asteen taidekouluja, jotka maksavat jonkin verran, eikä sisäänpääsyyn tai opiskeluun vaadita kummempia lahjoja.

        ei maksa Suomessa mitään ja siihen saa jopa opintotukea.

        Siinä olet oikeassa, ettei todellakaan tarvitse olla mikään erityslahjakkuus näihin toisen asteen taideoppilaitoksiin päästäkseen.

        Eikä sillä todistuksellakaan kyllä oikeastaan juuri mitään tee. Minun mielestäni ovat suht koht turhia.


    • ei kaikki

      jotka taidekouluissa opiskelevat haluakaan ammattitaiteilijoiksi. Mutta ajattelepa kuinka asiantunteva näyttelyissäkävijä tai taiteenostaja hänestä tulee!

    • rtkk

      Saanevat siis sijoittaa rahansa taideopintoihin, jos haluavat!

    • Itseoppinut ammattilainen

      On aivan pakko kertoa tähän väliin pari sanaa koulutuksesta.

      Pyrin aikanaan Taidekoulu Maahan. Maksullisen pääsykoekurssin edetessä, katselin ihmeissäni kurssin säälittävää keskivertotasoa ja olin aivan varma että tulen valituksi. Viimeisenä päivänä jaoimme tunteita muiden kurssitovereiden kanssa - "nyt alkaa sitten se jännitys; Miten käy?". Kurssitoveritkin vielä sanoivat, että "helppoahan sulla kun pääset varmasti läpi." Oli kieltämättä helppo yhtyä ajatukseen, vaikken sitä ääneen myöntänytkään.

      Sitten koitti se päivä kun valittujen nimet julkistettiin puhelinvastaajan välityksellä. En voinut uskoa korviani. Kuuntelin viestin uudestaan ja aina vain uudestaan läpi.

      Pääsykoetöitä hakiessani päätin kysyä rehtorilta miksi en tullut valituksi, kertoi hän vastaukseksi vain sen, että työni olivat vaikuttavia, mutta en sopinut heidän hakemaansa ryhmään. What?!

      Se pääsykoekurssi jäi ensimmäiseksi ja viimeiseksi. Uskoni taideoppilaitoksiin on sen jälkeen romahtanut täysin. On näköjään vain yhdyttävä isäni mottoon: "koulut ovat niitä varten, jotka eivät muuten osaa, ja ne opettaa jotka ei itse osaa."

      Mutta en voi myöskään ymmärtää miksi kollegoillani on valtava tarve luetella kaikki mahdolliset taideopinnot ja kurssit CV:sään. ...Tai siis ymmärrän hyvin; on vain pakko olla todisteita siitä, että on ainakin koulutuksensa perusteella oikeasti taiteilija ...vaikkei sitä ehkä ihan heti ensi silmäyksellä töiden perusteella uskoisikaan.

      Kävin myöhemmin visuaalisen markkinoinnin opinnot, (johon minut valittiin rehellisesti hakemukseni perusteella). Kurssilla kolme henkilöä kahdesta kymmenestä olivat selkeästi oikealla alalla, loput vain epätoivoisesti opiskelemassa jotain sellaista, johon henkilökohtaiset paukut eivät riittäneet. Silti hekin saivat tutkintotodistuksen, mutta se ei silti tee heistä ammattilaisia. Ei ainakaan hyviä ammattilaisia.

      Taidekouluissa voi kyllä hioa taitojaan ja keskittyä harjoitteluun, mutta nollasta ei kenestäkään saa tehtyä lahjakkuutta. Itseopiskelulla ja "työkokemuksella" voi päästä uralla eteenpäin aivan samalla tavalla. Todisteeksi ammattitaidosta tarvitaan vain työt - ei CV:tä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      99
      2850
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2410
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2180
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      1992
    5. 167
      1828
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1826
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1787
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1726
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1529
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe