Mitä lääkkeeksi kun esimies kiusaa

Ilkeilyn uhri

Olen ollut nykyisessä työpaikassani keväästä alkaen. Työpaikkakiusaaminen alkoi kun olin ollut työssä noin pari-kolme viikkoa. Ongelma minun kohdallani oli alunperin se, että en hallinnut yhtä tehtäväaluettani, kun en ollut saanut sille koulutusta eikä ollut aikaisempaakaan kokemusta, ja sitten työhön perehdyttämisestä ei huolehdittu millään tavalla. Talossa elää vahvana se ajattelutapa, että "käytännössä nämä työt tehdään ja opitaan".

Omasta mielestäni usko tekemällä oppimiseen on suurinta mahdollista tyhmyyttä. Jos tässä maailmassa asioita opittaisiin vain tekemällä, niin höyrykonettakaan ei vielä varmasti olisi keksitty. :-) Tämä typerä usko tekemällä oppimiseen aiheuttaa yleisesti myös sen, että valtava määrä voimavaroja tuhlautuu ns. pyörän uudelleen keksimiseen. Mut se siitä.

Nyt olen oppinut jo melko hyvin hallitsemaan senkin tehtäväalueen, jota alunperin en osannut. Apuna siinä oli ihan yleinen kirjasto, ja sieltä löytämäni kirjat. Talo ei ole tehnyt mitään osaamisen edesauttamiseksi. Silloin alkuaikoina kun kysyin neuvoa, niin vastaukseksi sain vain tiuskimista, karjumista ja haukkumista ja idiootiksi haukkumista. Sitä tekivät muut työntekijät ja esimies yhtä lailla. Kuitenkin enimmäkseen esimies.

Alkuaikoina tekemäni virheet esimieheni tuo esille lähes päivittäin edelleenkin, vaikka työsuoritukseni on omasta mielestäni ollut virheetön jo pitemmän aikaa. Hän ilmeisesti saa asiasta itsetunnolleen jonkinlaista kohotusta.

Mitä neuvoja antaisitte minulle sen suhteen mitä minun pitäisi tehdä asialle?

Olisiko mielestänne jotakin muuta tehtävissä kuin työpaikan vaihto?

16

3140

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinulle??????????

Eli alkuaikoina sait osaksesi tiuskintaa ja idiootiksi haukkumista, mutta et enää? Jos asia on näin, niin olet jo paremmalla puolella. Tämä ei ole mikään puolustus, mutta jos tullessasi töihin kukaan ei ollut sinun perehdyttäjäsi, kukaan ei ottanut siitä silloin vastuutakaan. Olivatko työkaverit silloin kyynärpäitä myöten työssä? Kun kenelläkään ei ollut vastuuta asiasta, kukaan ei ehtinyt sinua opastaa. Tekemälläkin voi oppia, nimimerkillä kokemusta on, mutta kyllä työnantajalla on vastuu perehdyttämisestä. Jos perehdyttämistä ei anneta, on turha tulla alleviivaamaan sinun virheitäsi. Tiuskiminen sekä idiootiksi haukkuminen on ollut selvää epäasiallista käyttäytymistä. Varsinkin esimiehen suorittamana haukkuminen on erityisen törkeää. Esimiehen tehtävänä on olla tukemassa ja motivoimassa työntekijäänsä. Tässä asiassa hänellä on vielä tekemistä.

Nyt siis esimiehesi muistuttaa sinua alussa tekemistäsi virheistä. Voit sanoa hänelle, että olet jo ottanut opiksesi niistä ja jos hänellä on tapauskohtaisesti vielä jotakin selviteltävää jostakin, niin selvitetään nyt. Tässä haastat esimiehesi ottamaan oikeasti kantaa asiaan ja pyydät häneltä neuvoja, miten hän olisi viisaimmin asian hoitanut. Jos ja kun asia on käsitelty, voit vielä sanoa, että tähänhän ei tarvitse sitten enään palata, kiitos.

Toivottavasti asia hoituu mahdollisimman pian. Nyt kannattaa ottaa asiat esille ja selvittää mahdollisimman perusteellisesti. Jos tilanteen annetaan jatkua kovin pitkään, asian hoitaminen mutkistuu ja klikit välillänne vain lisääntyvät.

• Ilkeilyn uhri

Eivät olleet työkaverit kädet täynnä töitä tuolloin kun tulin taloon. Suuri osa heidän ajastaan meni juoruiluun, jona aikana töitä ei tietenkään tullut tehtyä. Ruokatunnit olivat ylipitkiä, kuten myös kahvitunnit. Jos jotakin heiltä kysyi, tulkittiin se ilmiselvästikin vain häiriöksi. Pomo ei heidän tekemisiinsä puuttunut, ilmeisesti siksi että he ovat vanhoja ja kokeneita työntekijöitä, joille pitää tehdyistä vuosista antaa muutakin palkkiota kuin kuukausittainen tilipussi.

Tulkitsen niin, että näiden iäkkäiden työntekijöiden ajattelutapana on vain että, "näytetäänpäs tässä tuolle nuorelle nulikalle mitä tässä oikein ollaan."

Työpaikassa kyllä menettelee, kun ei puhu kenellekään mitään. Muutamien kohdalla on parasta, ettei heitä edes tervehdi työhön tullessa. Olen havainnut tervehtimisenkin häiritsevän heidän ylhäisyyttään.

Pomo ei tietenkään tervehdi. Ei vastaa jos häntä tervehtii.

Että silleen täällä meillä...

• firman etu kyseessä

Semmoselle esimehelle kalossin kuva takapuoleen opiksi. Huono maine esimiehen kautta leviää varsin nopeasti.

• tuonnekin
      • silmään

"Työpaikkakiusaaminen alkoi kun olin ollut työssä noin pari-kolme viikkoa"

- ja kuulostaa siltä että työpaikka on ennestään mätä. Ehkäpä sinusta halutaan tehdä syntipukkia työpaikan ongelmille, joista ei kyetä keskustella ääneen? Joskus on niin, että sairas työpaikka sairastuttaa työntekijät ilman että nämä sitä juuri silloin itse tajuavat. Tuolloin terve on se, joka lähtee pois.

Itsesi vuoksi vastaa rehellisesti:

Vaikka asiat jotenkuten selviäisi, niin pystyisitkö aloittamaan ns. puhtaalta pöydältä tuollaisen ihmisen kanssa?

Minun neuvoni kokemuksella on, että jos alkaa mennä oikein pahaksi ja asiallisesta keskustelusta ei ole apua, niin haet heti saikkua, että pystyt selvittämään oman pääsi ja ottamaan selville eri vaihtoehdoista. Jos menet töihin hermoriekaleena, saa tämä nälvijä vain lisää valittamisen aihetta sinusta.

Voit toki yrittää keskustella rauhallisesti ko.henkilön kanssa. Ota vaikka nauhuri taskuun mukaan, se on ihan laillista, niin saat mustaa valkoiselle jos asia ei ratkea. Hyvä keino on myös käydä sähköpostikeskusteluja - todistusaineisto jää postiin.

• seikku

Se onkin vaikea kysymys. Ei tule muuta mieleen kuin vaihtaa työpaikkaa. Tiedän omasta kokemuksestani. Ei siinä auta valittaa mihinkään ei kukaan ole kiinnostunut yhden ihmisen asioista.

• se.........

esimies vielä omiin virheisiinsä törmää - tavalla tai toisella. Toivottavasti sinä olet silloin jossain muussa paikassa, terveenä ja iloisena työntekijänä.

• Tositarinoita

Omassa työpaikassanikin on esimies, joka suhtautuu kaikin mahdollisin tavoin halveksuvasti alaisiinsa. Hän etsimällä etsii moittimisen aihetta alaistensa tekemisestä, ja jos hän ei sitä mitenkään onnistu löytämään, hän keksimällä keksii jotakin mitä naurettavampaa asiaa, josta akkamaisen tapaansa pääsisi nalkuttamaan. Ei hän työhön tullessaan koskaan tervehdi alaisiaan vaan nokka pystyssä keikistelee hyytävän kylmä katse kasvoillaan ohitse, ellei sitten satu katsomaan ihan johonkin muuhun suuntaan, kun alainen tulee vastaan. Kun jotkin uudet työntekijät ovat hänen tavoistaan tietämättömänä tulleet tervehtineeksi häntä, on hän vastaukseksi vain tuhahdellut tai kohautellut olkapäitään.

Se nyt ei olen työn ja sen tekemisen kannalta merkittävä asia että tervehtiikö joku vai ei, tai miten hän tervehdykseen vastaa, mutta tietenkin outo käytös luo tietynlaista kielteistä ja epäilevää ilmapiiriä. Alaiset luonnollisesti ihmettelevät, että mistä moinen käytös johtuu. Se tietysti herättää epäilyksen, että onko omassa työsuorituksessa mahdollisesti jotakin sellaista vikaa, että on tullut suorastaan halveksituksi. Ainakin nuoremmat työntekijät ovat kokeneet asian tavallaan stressaavanakin ja jollakin tavalla keskittymistä häiritsevänä. He kun ovat nykyaikaisessa palvelualan koulutuksessaan saaneet aivan erilaiset opit siitä mitä on hyvä käytös palvelutyössä ja miten työyhteisön hyvää ilmapiiriä ja henkistä työhyvinvointia pidetään yllä. Heille on vaan täytynyt sanoa, että meidän johtajatar on vaan meidän johtajatar, ja hänen kakaramaisuutensa saa jättää aivan omaan arvoonsa. Nyt hekin ovat jo oppineet takanapäin naureskelemaan sille miten meidän esimies, hänen keikarillinen korkeutensa rouva keikaritar, käyttäytyy.

Yksi entinen tuttuni oli joskus kauan aikaa sitten kesätyössä eräässä hämäläisessä hotellissa. Sen paikan johtajatar oli ollut aika lailla samanlainen. Hän suhtautui alaisiinsa todella halveksuvasti ja väheksyvästi, ja näytti sen mm. sillä että ei koskaan tervehtinyt alaisiaan eikä vastannut tervehdyksiin mitenkään. Sitten eräänä päivänä eräs hotellin ravintolan vakituisista työntekijöistä tervehti häntä töihin tullessaan, eikä johtajatar tietenkään vastannut mitenkään. Tähän kyseinen työntekijä reagoi kuittaamalla perään, että "Tule hyvä huomen takaisin, että voin antaa sen sivistyneemmille ihmisille". Tällöin, yllätys-yllätys, johtajatar purskahti itkuun! Sen perään hän sanoi tietävänsä itsekin, että hän on käyttäytynyt huonosti johtajan tehtävässä. Sen jälkeen johtajattaren käytös muuttui täysin ja siitä eteenpäin hän oppi osoittamaan asiallista käytöstä kaikkia alaisiaan kohtaan. Olihan ollut melkoinen tapaus!

Tämä ravintolan työntekijän tekemä temppu oli aika lailla iso riskialtis juttu. Jos johtajatar olisi ollut vielä suurempi idiootti, olisi se voinut johtaa vielä huonompaan kohteluun. Persoonallisuudeltaan todella häiriintyneitä esimiehiä ei todellakaan voi kouluttaa millään tavalla, mutta tällä hotellin johtajattarella oli riittävästi älliä ymmmärtää ja havaita virheet omassa käyttäytymisessäänn. Vastaavan tempun tekeminen muualla olisi aina aika lailla vaarallista, eikä sitä voi suositella toistettavaksi. On vaan yritettävä oppia nauramaan kaikille kakaramaisuuksille ja ajatella että typeryksethän ovat vain typeryksiä.

• ihmetyttää

Mulla on sellainen tilanne, että periaatteesssa ilmapiiri työpaikallani on ihan hyvä, ja kaikki tulee toimeen keskenään. Joskus kuitenkin esimies tiuskii sellaisista asioista, jotka eivät todellakaan ole sen arvoisia. Lisäksi hän sortuu kuiskimaan ja supisemaan erään toisen henkilön kanssa. Luultavasti kuiskailtavat asiat ovat ihan henk.koht. juttuja, joita ei haluta, että kaikki muutkin kuulee. Tiedän kuitenkin myös, että välillä se muuttuu selän takana kuiskailuksi, koskien milloin ketäkin työpaikalla. Tämä on mielestäni aika ala-arvoista käytöstä esimieheltä. Riippumatta siitä, mitä kuiskaillaan.. Miten tähän kannattaisi suhtautua?

• KOHTALOTOVERI

EI TYÖPAIKKAA KANNATTE VAIHTAA. MULLA SAMA TILANNE OLLUT JO 12 VUOTTA JA LAITOIN ASIAN TYÖSUOJELU VALTUUTETULLE.JA VIELÄ YKSI ASIATON KOMMENTTI NIIN SE MENEE TAAS KORKEAMMALLE TASOLLE EI KUKAAN JAKSA LOPUTTOMIIN MUTTA MINULLA ON LEHMÄN HERMOT.JAKSAMISTA SULLE KOHTALOTOVERI

• 26

hyvä..jaksakaa

• ex.työntekijä

Olin myös useamman vuoden työpaikassa, jossa jostain syystä jouduin pomon "hampaisiin". Viimeinen vuosi oli todella raskas, omalla kohdallani olin parisen viikkoa sairauslomalla, sitten vähän sen jälkeen viikon omalla lomalla ja sitten tein päätöksen irtisanoutua. Harkitsin myös työsuojeluvaltuutettua mutta voimavarani eivät siihen riittäneet.
      En vieläkään pysty kohtaamaan entistä pomoani, halveksin häntä niin suuresti.
      Tällä hetkellä olen työtön, mutta elämä on silti parempaa kuin silloin kun olin hänen kiusattavanaan.
      Työstä pidin ja viihdyin siinä hyvin, muutenkin olen saanut entisiltä asiakkailta paljon palautetta että he kaipaavat minua kovasti, se sentään piristää.
      Tulin tulokseen että elämällä on jotain muuta varattuna minulle, työpaikassa ei ole pakko olla jos ei viihdy.
      Edelleen mietin ex-pomoni käytöstä, oli uskomatonta aikuiselle ihmiselle. En ole ainoa irtisanoutunut, työpaikan työntekijöiden vaihtuvuus on suuri edelleen.

• Parempaa jatkoa

olla niin kuin kiusaajat, vaikka menisi ulkoisesti miten hyvin. Kuka sellaiseen ihmiseen todella luottaa ja kenen kanssa hän saa luotua aidon ihmissuhteen? Jää paljon kauniita yksityiskohtia näkemättä ja kokematta elämässä.

• johnnyjohn
        Parempaa jatkoa kirjoitti:

olla niin kuin kiusaajat, vaikka menisi ulkoisesti miten hyvin. Kuka sellaiseen ihmiseen todella luottaa ja kenen kanssa hän saa luotua aidon ihmissuhteen? Jää paljon kauniita yksityiskohtia näkemättä ja kokematta elämässä.

Parasta olisi puhua ensin kahdenkesken, suoraan ja asiallisesti.

• sunny synday
        johnnyjohn kirjoitti:

Parasta olisi puhua ensin kahdenkesken, suoraan ja asiallisesti.

niin sitten esimiehen esimiehen puheille.

• -näinkin-

...ja parille muulle naispuoleiselle työkaverilleni. Valitettiin ylemmälle taholle ja fudut tuli miehelle. Kannattaa valittaa, mutta mieluummin porukalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      151
      2496
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      146
      2352
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      97
      999
    4. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      64
      871
    5. Sinua oli kiihottavaa

Sinua nainen oli kiihottavaa katsella.
      Ikävä
      60
      753
    6. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      273
      701
    7. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      18
      677
    8. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      85
      670
    9. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      202
      648
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      21
      637
    Aihe